mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Som deltager, føler jeg mig forpligtet til lige at komme med et indlæg :)
Det var klart den fedeste uge jeg længe har haft, det var simpelthen helt i top, med kun ganske få ting, der kunne være bedre.
Til dem, som gerne vil vide lidt mere om hvordan dagene er forgået, kan jeg informere om at der er en dagbog her:
http://www.gdc2005.dk/dagbog.php
Den er i skrivende stund, desværre ikke færdig, så vidt jeg ved er der også skrevet for torsdag og fredag - det mangler bare at blive lagt op.
Det var klart den fedeste uge jeg længe har haft, det var simpelthen helt i top, med kun ganske få ting, der kunne være bedre.
Til dem, som gerne vil vide lidt mere om hvordan dagene er forgået, kan jeg informere om at der er en dagbog her:
http://www.gdc2005.dk/dagbog.php
Den er i skrivende stund, desværre ikke færdig, så vidt jeg ved er der også skrevet for torsdag og fredag - det mangler bare at blive lagt op.
Udviklede spil:
4 genre, i sidste ende valgt af arrangørerne, men idéer m.m. er dog blevet diskutteret på et lukket GDC forum, hvor kun deltagerne har adgang.
De 4 genre, er som følgende:
2x First Person Shooter spil - Multiplayer spil via split screen.
2x Speedway - Multiplayer spil via split screen.
2x Figther game - Multiplayer spil.
2x 1942 clon - Single player.
Personligt udviklede jeg et Speedway spil:
Pierre Speedway 2006.
Der blev hovedsageligt, i gruppen hvori jeg deltog, lagt vægt på at få et godt game play og en god styring - i stedet for en masse små features, hvilket i sidste ende kostede os en nomminering.
Jeg vil ikke skrive en større evaluering, da vi allerede har lavet en på selve campen. Men jeg vil med glæde svare på spørgsmål.
4 genre, i sidste ende valgt af arrangørerne, men idéer m.m. er dog blevet diskutteret på et lukket GDC forum, hvor kun deltagerne har adgang.
De 4 genre, er som følgende:
2x First Person Shooter spil - Multiplayer spil via split screen.
2x Speedway - Multiplayer spil via split screen.
2x Figther game - Multiplayer spil.
2x 1942 clon - Single player.
Personligt udviklede jeg et Speedway spil:
Pierre Speedway 2006.
Der blev hovedsageligt, i gruppen hvori jeg deltog, lagt vægt på at få et godt game play og en god styring - i stedet for en masse små features, hvilket i sidste ende kostede os en nomminering.
Jeg vil ikke skrive en større evaluering, da vi allerede har lavet en på selve campen. Men jeg vil med glæde svare på spørgsmål.
#7 Takker :)
Hvad var kriterierne for bedømmelserne? Det undrer mig da lidt at en vægtning af "game play" kostede jer en nominering? Hvor mange blev "nomineret", og var det kun dem, der fik en bedømmelse?
Var holdene sammensat efter kompetencer, eller udelukkende efter interesse?
Og som nævnt kunne det da være kool at se nogle screenshots af de udviklede prototyper, samt en beskrivelse af overvejelserne bag :)
Hvad var kriterierne for bedømmelserne? Det undrer mig da lidt at en vægtning af "game play" kostede jer en nominering? Hvor mange blev "nomineret", og var det kun dem, der fik en bedømmelse?
Var holdene sammensat efter kompetencer, eller udelukkende efter interesse?
Og som nævnt kunne det da være kool at se nogle screenshots af de udviklede prototyper, samt en beskrivelse af overvejelserne bag :)
#8
Det var jo første gang, at de afholdte det, så deres dommerpanel var meget sammensat, for at få medie omtale.
Der har ikke været så meget åbenhed, som vi godt ville have, med hensyn til nomminering, men sådan her, har jeg opfattet det har foregået:
Vi har udviklet spillet, og crewet, som løbende har hjulpet os, har afgivet en evalluering af hver enkel gruppe.
Fredag formiddag kl. 10:00, skulle den færdige udgave fremvises for en producer fra IO og Jasper (Som har stået for det hele).
Vu havde i vores gruppe, regnet med at de ville prøve selve spillet, men de havde afvist det med begrundelsen, at det havde de ikke lige tid til.
Så i stedet, så de 2 fra vores gruppe spille spillet, stillede et par spørgsmål og gik så videre.
Nommineringen er altså foregået ud fra:
Crewets evalluering, og IO producerens indtryk af spillet, ud fra hvad han lige har set på 5-10 min.
Der var i alt 4 nomminerede, som så skulle fremvise spillet i auditoriet, for hele dommerpanelet.
Her var det vist nok meningen, et par af dommerne, også skulle have prøvet spillet, men det blev åbenbart droppet i sidste ende, for de bedømte igen, kun ud fra hvad der blev vist, og de nåede aldrig selv at prøve dem.
En bedømmelse, var kun noget de 4 nomminerede fik, og den kunne også godt have været bedre, synes jeg.
-NB: Dette er en af de få ting, jeg vil sige skulle have været lavet anderledes, og UNF (Jasper osv.), som står for afholdelsen, ér klar over dette var for dårligt, og det bliver anderledes til næste år.
Anyways - Deltog ikke pga. konkurrencen, men pga. det interesserer mig.
Holdene blev sammensat ud fra hvad vi ønskede.
Vi fik en præsentation af hver enkel genre, med en kort beskrivelse af konceptet.
Herefter gik vi over til en vejleder, der var tilknyttet den enkelte genre.
Desværre var der meget større interesse for FPS, end for fx Speedway - og mange blev derfor flyttet fra det ene til det andet.
- Igen en af de ting de er klar over, bør laves lidt anderledes, næste år.
Med hensyn til screenshots, er jeg sikker på det nok også kommer sammen med spillene, når de lægges online, og ellers kan der ses lidt i de forskellige TV indslag og omtale i pressen. (Se gdc2005.dk - der er en side med presse omtale).
edit - glemte lige:
Min mening, er at spillene blev bedømt for meget på udseende og koncept.
Innovation er en ting, som de bedømte en del efter også, hvilket dog er godt :)
I dommer panelet, burde have siddet nogle erfarne computer spillere o.l. - Som så skulle have prøvet spillene, for at se om de egentlig kunne styres, eller styringen, game playet osv. bare var smækket sammen så hurtigt, at ingen kan lide at spille det.
Det var jo første gang, at de afholdte det, så deres dommerpanel var meget sammensat, for at få medie omtale.
Der har ikke været så meget åbenhed, som vi godt ville have, med hensyn til nomminering, men sådan her, har jeg opfattet det har foregået:
Vi har udviklet spillet, og crewet, som løbende har hjulpet os, har afgivet en evalluering af hver enkel gruppe.
Fredag formiddag kl. 10:00, skulle den færdige udgave fremvises for en producer fra IO og Jasper (Som har stået for det hele).
Vu havde i vores gruppe, regnet med at de ville prøve selve spillet, men de havde afvist det med begrundelsen, at det havde de ikke lige tid til.
Så i stedet, så de 2 fra vores gruppe spille spillet, stillede et par spørgsmål og gik så videre.
Nommineringen er altså foregået ud fra:
Crewets evalluering, og IO producerens indtryk af spillet, ud fra hvad han lige har set på 5-10 min.
Der var i alt 4 nomminerede, som så skulle fremvise spillet i auditoriet, for hele dommerpanelet.
Her var det vist nok meningen, et par af dommerne, også skulle have prøvet spillet, men det blev åbenbart droppet i sidste ende, for de bedømte igen, kun ud fra hvad der blev vist, og de nåede aldrig selv at prøve dem.
En bedømmelse, var kun noget de 4 nomminerede fik, og den kunne også godt have været bedre, synes jeg.
-NB: Dette er en af de få ting, jeg vil sige skulle have været lavet anderledes, og UNF (Jasper osv.), som står for afholdelsen, ér klar over dette var for dårligt, og det bliver anderledes til næste år.
Anyways - Deltog ikke pga. konkurrencen, men pga. det interesserer mig.
Holdene blev sammensat ud fra hvad vi ønskede.
Vi fik en præsentation af hver enkel genre, med en kort beskrivelse af konceptet.
Herefter gik vi over til en vejleder, der var tilknyttet den enkelte genre.
Desværre var der meget større interesse for FPS, end for fx Speedway - og mange blev derfor flyttet fra det ene til det andet.
- Igen en af de ting de er klar over, bør laves lidt anderledes, næste år.
Med hensyn til screenshots, er jeg sikker på det nok også kommer sammen med spillene, når de lægges online, og ellers kan der ses lidt i de forskellige TV indslag og omtale i pressen. (Se gdc2005.dk - der er en side med presse omtale).
edit - glemte lige:
Min mening, er at spillene blev bedømt for meget på udseende og koncept.
Innovation er en ting, som de bedømte en del efter også, hvilket dog er godt :)
I dommer panelet, burde have siddet nogle erfarne computer spillere o.l. - Som så skulle have prøvet spillene, for at se om de egentlig kunne styres, eller styringen, game playet osv. bare var smækket sammen så hurtigt, at ingen kan lide at spille det.
Synes det lyder som en kanon fed idé og alt muligt, tror godt jeg kunne finde på at melde mig til en eller anden dag.
Men, ville det ikke også være en god idé at indføre flere genrer, som gør det muligt at lave noget virkeligt nyskabende indenfor gameplay? F.eks. kunne en puzzle-genre være interessant, eller noget lignende, hvor der ikke skal arbejdes så intensivt på grafikken, men primært på gameplayet i spillet.
Men, ville det ikke også være en god idé at indføre flere genrer, som gør det muligt at lave noget virkeligt nyskabende indenfor gameplay? F.eks. kunne en puzzle-genre være interessant, eller noget lignende, hvor der ikke skal arbejdes så intensivt på grafikken, men primært på gameplayet i spillet.
#10: Det var også min holdning før vi tog derop, men det program vi udviklede i (Virtools) lagde meget op til 3d-grafik og standard gameplay. Der var da også mindre "innovationer". Vinderspillet var et kampspil hvor at du kunne afbryde dine angreb, så du kunne bluffe modstanderen til blokere det forkerte angreb.
9#: Vi blev bedømt på udseende og koncept? Kan du sige OSwars?
Jeg udviklede forresten en Raptor-klon kaldet "Space Ranger: Bjarke In Space" med mulighed for at købe våben, hele 2 baner og den vildeste grafik :D
Spillene skulle blive lagt ud på et eller andet tidspunkt, så dem sidde og rode med det før vi tog afsted.
9#: Vi blev bedømt på udseende og koncept? Kan du sige OSwars?
Jeg udviklede forresten en Raptor-klon kaldet "Space Ranger: Bjarke In Space" med mulighed for at købe våben, hele 2 baner og den vildeste grafik :D
Spillene skulle blive lagt ud på et eller andet tidspunkt, så dem sidde og rode med det før vi tog afsted.
Synes det er et rigtig godt initiativ at man laver sådan en uge.
Jeg er selv meget interesseret i udvikling af spil, og ser det som et positivt skridt for at hjælpe udviklingen af spil i gang her i danmark. Så vidt jeg ved har den danske branche ikke stor succes, såå...
Jeg er selv meget interesseret i udvikling af spil, og ser det som et positivt skridt for at hjælpe udviklingen af spil i gang her i danmark. Så vidt jeg ved har den danske branche ikke stor succes, såå...
#9: "Crewets evalluering, og IO producerens indtryk af spillet, ud fra hvad han lige har set på 5-10 min."
Du kan jo ikke forvente at folk fra spilfirmaer tager sig længere tid, på fx en spilmesse. De kigger på spillet, ser måske introen og hvis førstehåndsindtrykket er godt, så undersøger de det nærmere. Det er derfor grafik og features er i højsædet disse dage. Hvis det ikke har ting som folk bliver tiltrukket af ved første øjekast, så holder det ikke så godt.
Du kan jo ikke forvente at folk fra spilfirmaer tager sig længere tid, på fx en spilmesse. De kigger på spillet, ser måske introen og hvis førstehåndsindtrykket er godt, så undersøger de det nærmere. Det er derfor grafik og features er i højsædet disse dage. Hvis det ikke har ting som folk bliver tiltrukket af ved første øjekast, så holder det ikke så godt.
#9
Kan godt forstå din skuffelse hvis du synes at bedømmelsesgrundlaget var for spinkelt. Men synes efter din beskrivelse at de lagde vægt på de rigtige ting. Finpudsning af styring og sådan er generelt noget der tager meget lang tid, og når forløbet var så kort ville jeg mene at det var spild at tid. Hvis jeg skulle bedømme spilne ville det også blive ud fra en opfattelse af hvor meget potentiale der var i spillet. Og hvor vidt styringen af spillet fungere korrekt viser jo meget lidt om spillets potientiale. Selve dette er jo egentlig groft sagt bare et håndværk, hvor potientialet der imod ligger i gode ideer og koncepter.
Kan godt forstå din skuffelse hvis du synes at bedømmelsesgrundlaget var for spinkelt. Men synes efter din beskrivelse at de lagde vægt på de rigtige ting. Finpudsning af styring og sådan er generelt noget der tager meget lang tid, og når forløbet var så kort ville jeg mene at det var spild at tid. Hvis jeg skulle bedømme spilne ville det også blive ud fra en opfattelse af hvor meget potentiale der var i spillet. Og hvor vidt styringen af spillet fungere korrekt viser jo meget lidt om spillets potientiale. Selve dette er jo egentlig groft sagt bare et håndværk, hvor potientialet der imod ligger i gode ideer og koncepter.
Jeg er bange for at den danske spilbranche prøver alt for hårdt på at konkurrere med den amerikanske, hvilket nok vil betyde at man satser for hårdt på at ligne spil allerede lavet, i stedet for at finde på nogle nye idéer. Og hvis man forsøger at kæmpe spiludviklingskampen på deres præmisser (massere af gimmicks, gameplay som er set før) har man allerede tabt, da de amerikanske spilproducenter har en langt dybere pengepung at dykke ned i efter glimmer og "wow"-effekter.
#15 Problemet med den kategori (Speedway) er netop at den er svær at vidreudvikle på på kun en uge. Vi havde også tænkt os der skulle være unlocks, powerups mv. men vi havde altså kun en uge. Man må jo også se på hvad der er vigtigt inden for de forskellige genrer og netop for et racerspil er styring og fartfornemmelse noget af det vigtigeste!
Men alt i alt var jeg rigtig godt tilfreds med ugen, var sådan set ligeglad med præmier og alt det der, ville bare godt have lidt respons fra IO-manden på hvordan spillet fungerede...
Men alt i alt var jeg rigtig godt tilfreds med ugen, var sådan set ligeglad med præmier og alt det der, ville bare godt have lidt respons fra IO-manden på hvordan spillet fungerede...
thedeathart - Hvor meget erfaring havde du/i inden for spi´l programmering, eller bare programmering i det hele taget før?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.