twitter telefonnumre tofaktorgodkendelse målrettede reklamer fejl uheld læk / Newz.dk

Pixabay

Twitter har ved et uheld brugt telefonnumre til målrettede reklamer

Telefonnumre, der er givet til tofaktorgodkendelse, er Twitter kommet til at bruge til målrettede reklamer.

Twitter har udgivet en undskyldning, efter selskabet har opdaget, at de er kommet til at bruge telefonnumre til målrettede reklamer. Telefonnumrene var blevet givet med sikkerhedsmæssige formål som tofaktorgodkendelse.

Selskabet beklager fejlen og siger, at de har taget skridt, der skal sørge for, at denne fejl ikke sker igen. 

Konkret fortæller Twitter, at brugernes telefonnumre og maildresser kan være blevet brugt til at matche en bestemt bruger med personerne på en annoncørs marketing-liste.

Twitter kan ikke sige med sikkerhed, hvor mange brugere der har været påvirket af fejlen. Selskabet forsikrer samtidig om, at ingen personlige data er blevet delt eksternt med deres partner-selskaber eller tredjeparter.

Facebook blev tidligere i år kritiseret for at bruge tofaktorgodkendelse til at få fat i brugernes telefonnumre, som de derefter kunne bruge til målrettede reklamer.

Læs også Facebook lader brugere søge på ens telefonnummer uden tilladelse.





Gå til bund
Gravatar

#1 fastwrite_1 9. okt. 2019 11:24

Der bliver taget mange skridt inden for IT bommerter for tiden.

Men så længe de ikke skriver hvad de gør, er det bare pseudosnak.

Lige til næste gang der sker en fejl.

Men det er jo også sundt at gå...
Gravatar

#2 Ni 9. okt. 2019 12:21

'uheld'
Gravatar

#3 EmilKampp 9. okt. 2019 17:39

Det er svært at bortforklare det som et uheld, når Twitter gentagende er blevet gjort opmærksom på at deres 2fa er uhensigtsmæssigt implementeret.
Gravatar

#4 syska 10. okt. 2019 09:06

"Fejlen" består vel i at de blev opdaget ... ikke at de gjorde det.
Gravatar

#5 Ajukrezi 10. okt. 2019 09:06

#2 præcis hvad jeg tænkte :D
Gravatar

#6 EmilKampp 10. okt. 2019 11:22

Hvis man går til The Verge's artikkel (kilden), så står der bl.a.:

"In May 2018, Twitter advised its users, all 330 million of them, to change their passwords after a bug was discovered that exposed them in plain text. Twitter said at the time that no information was breached or misused."

For det første: Twitter gemmer passwords in plain text i deres database et sted.

For det andet: At kunders kodeord er tilgængelig for verdenen er ikke et "breach" og blev ikke "misused". Hvordan mon de ved det? Og hvordan kan de garantere det?

Jeg tror det man med sikkerhed godt kan forvente af Twitters egen forklaring er fuld af lort.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login