mboost-dp1

unknown

Trådløs strøm er nu en realitet

- Via News.com.com - , redigeret af peter_m

De to virksomheder WildCharge og Fulton Innovation, har begge på hver deres måde gjort det muligt at oplade små gadgets uden kabel, eller sagt med andre ord, at sende strøm trådløst.

WildCharge præsenterer en løsning, hvor man blot ved at placere f.eks. sin mobiltelefon på en metalplade, kan oplade telefonens batteri.

Det system som Fulton Innovation har fremvist, benytter det de kalder Adaptive Inductive Coupling, og fungerer ved at sende strømmen gennem luften.

Begge systemer vil i denne uge blive vist ved CES 2007(Consumer Electronics Show).





Gå til bund
Gravatar #51 - Zombie Steve Jobs
9. jan. 2007 23:18
#42 jeg laver sgu bilernes svar på NRA så.
Jeg vil skide på almindelige biler og briankister, jeg taler om de biler, der er designet af folk der VILLE skabe noget og har haft en drøm, biler, der har sjæl og historie. Alle de sushidåser og så videre, der bare er lavet af HITUMASHI SUKIAKI ELECTRIC AND INDUSTRIAL CO. for at tjene knaster, er jeg bedøvende med, men de andre, det ville være en forbrydelse mod menneskeheden at forbyde dem.
#38 Jeg ved ikke hvor du bor, eller befinder du dig bare meget i boligområder?, men her er busser det absolut, der larmer mest fra vejen. Bilerne hører jeg sjældent. Har heller ikke det vilde dytoniorkester dernede. Det, der larmer mest, er fly og min overbo.
Men fint, afskaf alle spøjler- sportspotte- og så videre biler, som folk selv har bakset sammen, det gør mig intet. Bare hold nallerne fra kunsten.
(Er jeg den enester, der synes det er synd, at Concorden ikke flyver længere?)
Gravatar #52 - JamTheman
10. jan. 2007 00:17
Ville bare lige sige at vi altså har sådan en Tesla Coil omme på arbejdet, og det er nok ikke liiiiige den måde man skal gøre det på, som der også bliver nævnt...

Men fedt nok... Der var da også nogen der snakkede noget med et kraftfelt og noget resonans engang var der ik?
Gravatar #53 - The Incubus
10. jan. 2007 00:40
hmm...kan ikke lade være med at tænke på hvordan der næsten uundgåeligt vil komme en masse effektspild i alle metaldele der kommer ind i feltet, samt opvarmning til følge. Hvad med f.eks en mobiltelefon som er lavet af ren alu..damn. Det lyder ikke som om ideen har en vanvittig bred anvendelsesmulighed, medmindre en effektivitet på 5% er tilladeligt. Apperaterne skal desuden også være designet til at kunne oplades på den måde.
Gravatar #54 - Æselrytteren
10. jan. 2007 00:41
Ingen stor nyhed, det vil jeg give jer ret i. Men hvis der skal til at være magnetiske plader over det hele, skal man nok lige tænke sig om en ekstra gang, før man lægger en harddisk (ikke-SSD) eller sit Dankort eller andet lignende fra sig... :S
Gravatar #55 - runesoftener
10. jan. 2007 07:08
#51: hmm... Hvorfor skulle en elbil ikke kunne være kunst... Hvorfor har dem der har lavet forbrugsbiler ikke ville skabe noget? Det er trods alt dem der bl.a. gør at vores samfund kan se ud som det gør. Hvad er kunst? At lave noget som nogle få synes er pænt eller lave noget hele samfundet får glæde af. Der skal meget kreativitet til at lave en billig bil der kører langt på literen!

#54: for ikke at tale om ens nøgler der lige pludseligt hopper op af lommen :)
Gravatar #56 - Modvig
10. jan. 2007 07:25
#11 Vi har jo ikke med en Tesla Coil at gøre fra Red Alert, formålet var netop at lave trådløs strøm, og det skabte han. Den eneste grund til der ikke blev bygget videre på hans opfindelse var, at du ikke kan indkræve penge for strømmen når den er trådløs, idet du ikke sender det igennem noget form for elmåler. Desuden kan jeg mindes at have set en på elmuseet, det kører konstant i længere tid, og ikke lades op og nuker en af os der står omkring og kigger -.-
Gravatar #57 - myplacedk
10. jan. 2007 09:08
#51
Jeg ved ikke hvor du bor, eller befinder du dig bare meget i boligområder?

Jeg bor sjovt nok i et boligområde, så jeg befinder mig dagligt sådan et sted.

men her er busser det absolut, der larmer mest fra vejen.

De kører heldigvis ikke så tæt på her.

Bilerne hører jeg sjældent. Har heller ikke det vilde dytoniorkester dernede. Det, der larmer mest, er fly og min overbo.

Underbo-støj er godt nok også et større problem her, end trafik-støj. Men der er folk som skal holde og gasse op, og folk som liiige kan nå op i 3. gear inden de skal bremse ved næste kryds hvis de træder hårdt nok, folk som skal hente andre folk og mener man skal dytte så meget man kan nå mens man venter osv.

Ja, jeg er godt træt af at bo i centrum.

Men fint, afskaf alle spøjler- sportspotte- og så videre biler, som folk selv har bakset sammen, det gør mig intet. Bare hold nallerne fra kunsten.

Spoiler-støj generer mig nu sjældent. ;-)
Kunsten kan i have for jer selv, bare den ikke støjer hvor jeg bor. ;-)
(Og ja, jeg tager også på bil-udstillinger og bil-træf, og kan for den sags skyld godt "høre" det fede ved en V8 - men steder hvor det hører hjemme! Det er IKKE kunst at fyre den af så alle naboerne vågner!)
Gravatar #58 - Zombie Steve Jobs
10. jan. 2007 09:58
#57 du skrev boligområder i flertal, derfor undrede jeg mig :)
Ja, tja, har ikke så mange V8'ere ude på vejen - det, der er den største irritation er ta-daaaa- Eu-Knallerten med "tun-udstødning" og deres førere. Har i små-psykopatiske øjeblikke haft visioner om stålwire spændt ud i korrekt højde...

#55 Tja, Lupo'en er mere eller mindre en fiasko alle andre steder end i Danmark, og det er simpelthen kun de skyhøje afgifteri DK, der får folk til at købe den. Og jeg tror ikke der var en eneste, der ville købe en almindelig bil, hvis priserne ikke så sådan ud.
Det kan godt være, at det er pisse svært at designe en miljøvenlig bil, der er billig, men hvem kommer det til gavn, når det er umuligt at FÅ dem billigt i DK? Hvad koster hybridbiler? 400-600K?

Så hellere en Firebird fra slut 60'erne, der kører 3½ Km/l, end en miljøslæde, der er 10-20 gange dyrere at forsikre, flere 100.000 kr dyrere at anskaffe og røvsyg på alle måder. Man kan selvfølgelig sige " Jeg har en ØKO, Det gør jeg for miljøet, hvad gør du?" og imponere sidemænd og -damer og fortælle, hvor usandsynligt mange kedelige kilometer man kan køre på en liter/aa-batt, og hvor mange ekstra kilometer, man kan klemme ud af den i forhold til specifikationerne, hvis man bare ikke tænder for blæser og... ZZzzZzzzZzZZZzzZ - kan du høre det? Folk sover, eller taler i stedet om den nyeste Il Divo-plade - og det er det der sker for mig i almindelig biler. Det er så KEDELIGT og LIGEGYLDIGT!

Nej - jeg synes ikke det er kunst, at gøre noget tilgængeligt for alle, og i så fald skulle vi takke industrialiseringen og lavtlønnede arbejdere i asien - Det kan jeg dog godt gå med til at kalde kunst, hvis det bliver vist på den rigtige måde.

Men tja, det er nemmere at lave noget "alle" kan lide.
Sjældent er det fordi "det" er genialt "alle" kan lide "det".
Det fleste "ting" "alle" kan lide, er ikke specielt nyskabende, folk skal ikke tænke for meget over "dem". "Tingene" stiller ikke krav og betyder ikke noget i hverdagen. "De" er der bare, og er "de" væk i morgen, who gives a shit? Vi får en ny. Og det er imo ikke kunst, men forgængelige forbrugsgoder/forbrug-og- smid-væk.

Subaru er en underafdeling af Division of Fuji Heavy Industries.
Hyundai startede som et entrepernørfirma i 1943, der var heller aldrig en Ms./Mr. Toyota, der gik rundt og drømte om bildesign. nej, de har sgu adrig haft drømmen om at skabe en bil, det har været industri og knaster fra starten.
Det er der, jeg synes sjælen mangler, og det synes jeg også skinner igennem.
Gravatar #60 - Leonhard
10. jan. 2007 17:33
"Simpel induktion" ? Induktion er fandme ikke simpel, når man har et elektrisk kredsløb med en masse komponenter, der ikke er tilment brug i varierende magnetfelter, og med mobiler er der også silicone, der går helt grasat.

Men jo, det er underligt at ingen før har gjort seriøse uviklinger mod induktion som opladningsmetode til trådløse apparater.

Men det er vel også de færeste, der ser dette som en "nødvendighed" til enheder der skal bruge så meget strøm. Her er en ledning oftes passende.
Gravatar #61 - LazyJones
11. jan. 2007 06:44
#25
Det lyder sgu da godt nok som (endnu) en konspirationsteori...
Er der nogle links der kan underbygge den historie?
Gravatar #62 - Borg[One]
11. jan. 2007 09:00
#58 jeg ved godt det lyder lidt tarveligt, men larmen er nu engang den pris der følger med, hvis man vil bo centralt i en større by.

#58 jeg synes man kan få mange rigtig fede biler idag. Jeg er naturligvis også barn af 70'erne og 80'erne, og er vokset op med 2CV og Skoda'er der så småt var begyndt at ruste, inden de havde forladt butikken. Vi havde en mat olivengrøn Saab en overgang, hvilket bestemt heller ikke var en karlsmart-slæde. Dem der virkelig havde økonomien i orden købte folkevogn - og her snakker vi ikke den blanke sorte Passat limousine-model. Vi snakker om den lille grimme boblevogn. Der er en grund til jeg aldrig er blevet bil-enthuisiast.
I skrivende stund kører jeg rundt i en Toyota (som du lige dithcede - din hest) Avensis St. og har absolut ikke andet end gode ting at sige om bilen. Den er rimelig lydløs, den er rigtig magelig, den har fået 5 stjerner i NCAP og den har en rigtig god kopholder...!
Men hvis man er til larm, manglende komfort og et brændstofforbrug der får en centurion til at blegne, så skal man jo nok kigge på de amerikanske biler - men så er det jo en hobby, og ikke 'bare' et spørgsmål om transport.

#60 vores induktionskomfur er meget simpelt... :)

#61 jeg venter også spændt, for helt ærlig, så tror jeg at tanken om fri og gratis energi, som de store fæle energiselskaber holder tilbage, måske er mere en ønsketanke, end realiteter. Og hvis opfindelsen er mere end 100 år gammel, så har jeg meget svært ved at tro, den ikke er genopdaget - flere gange.
Gravatar #63 - myplacedk
11. jan. 2007 09:51
#62
jeg ved godt det lyder lidt tarveligt, men larmen er nu engang den pris der følger med, hvis man vil bo centralt i en større by.

Det kan jeg slet ikke følge. Jeg ved alt om at sådan fungerer det i praksis, men kan altså ikke se hvorfor det skal være sådan. Hvorfor skal det være mere acceptabelt at støje, hvis man har mange naboer? Det burde da være lige omvendt. Det der støjeri kan man gøre ude på landet, hvor køerne er ligeglade.

I øvrigt bor jeg ikke i centrum af fri vilje, sådan er det bare indtil videre.
Gravatar #64 - Yssing
11. jan. 2007 10:10
Sjovt, det har min tandbørste kunne i mange år...

Der er intet nyt i at strøm kan laves om til magnetfelter, og at magnetfelter tilsvarende kan laves om til strøm... Det er sådan transformatrer har fungeret i mange mange mange år. Om man sender feltet gennem luft eller metal er stadig samme princip.
Gravatar #65 - Zombie Steve Jobs
11. jan. 2007 12:16
#63 du kan flyte til Bylderupbov? Udover Bøsserup, er det nok det fedeste bynavn i DK

#62 Hehe, ja :P Men altså, for faen, jeg holder ikke af japsere, men har sgu da stor forståelse for, at folk kører i dem - de virker bare, og de går mere eller mindre aldrig i stykker. Og så har de, som du siger, gode kopholdere.
Amerikanerne er fede, men mest på grund af det vanvittige udseende, der gør at man ved den har 300 heste, før man overhovdet har tændt for den. Men er nu godt nok mere til europæiske biler.

Voksede op i firserne og Fatter havde altid en eller anden sygo Audi med dobbel karburator eller andet gejl, som hans småkriminelle, faste mekaniker/bilsægler hentede hjem fra Tyskland. Senere blev det så Quattro. Ved ikke lige, hvornår jeg selv begyndt at gå op i det. Nok da jeg fik min egen med dobbelt Weber eller begyndt at køre i hans.

Apropos det jeg sagde med afgifter - tror det er 24 Timer, der har en artikel om økobiler og afgifter i dag.
Gravatar #66 - Zombie Steve Jobs
11. jan. 2007 14:43
#65 Haha, amerikanere er fede. Lol Da... Jeg mener bilerne.
Gravatar #67 - andes
11. jan. 2007 16:02
Fuck nu alt det bilsnak :) Stay on-topic plxx
Gravatar #68 - mulli
14. jan. 2007 10:26
Trådløs strøm er langt fra en nyhed - det fåregår f.eks i transformere, og der er sågar en der for år tilbage lavede en
trådløs lader til hans mus.
Gravatar #69 - themuss
14. jan. 2007 12:11
Gravatar #70 - GReaper
14. jan. 2007 15:39
#68
Kan specielt godt lide at hans lader trækker 12A ved 5V (60W er nok lidt rigeligt til at trække en mus)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login