mboost-dp1

Tilera

Tilera lancerer ny 64-kerne processor

- Via The Inquirer - , redigeret af Emil

Fimaet Tilera lancerede for et lille år siden en processor med hele 64 kerner ved navn Tile64, langt flere end hvad man har set fra andre producenter. Nu er firmaet klar med efterfølgeren, der ligeledes har 64 kerner, TilePro64.

Processoren er ikke tiltænkt almindelige pc’ere, faktisk er den slet ikke x86-kompatibel, men derimod beregnet til specifikke funktioner som f.eks. streaming af video eller håndtering af netværkstrafik.

TilePro6 minder på mange områder om sin forgænger. Den arbejder ved enten 700 MHz eller 866 MHz, har 5,6 MB cache og fire DDR2 hukommelsescontrollere. En af de store forskelle er den interne kommunikation mellem kernerne, der er blevet forbedret for at undgå forsinkelser.

Følg linket til kilden for at se en mere teknisk detaljeret forklaring på forbedringerne.





Gå til bund
Gravatar #1 - coday
22. sep. 2008 10:56
"TilePro6 minder på mange områder om sin forgænger. Den arbejder ved enten 700 MHz eller 866 MHz"

Er det så pr. kerne eller er det for alle sammen til sammen?
Gravatar #2 - sKIDROw
22. sep. 2008 11:02
Det må vist ogå siges at være CPU'ernes Scania lastbil. Som i ingen hurtig løber, men transporterer røv meget af gangen.

Og nej den kan næppe trække Crysis... :P
Gravatar #3 - Loke76
22. sep. 2008 11:02
#1
Man må gå ud fra det er CPU hastighed på de enkelte kerner. Man siger jo heller ikke at en Q6600 er en 9.6ghz CPU, hvilket også ville være helt forkert
Gravatar #4 - Utte
22. sep. 2008 11:17
Lyder som noget lign det Cisco og de andre netværks udstyr fabrikanter bruger...
Gravatar #5 - sKIDROw
22. sep. 2008 11:21
#1

Det første er det eneste som giver mening. Det andet er direkte svindel, og det er vist kun discount forhandlere af bilforstærkere som opgiver så misvisende.
Gravatar #6 - kasperd
22. sep. 2008 11:49
Skidt med om den er x86 kompatibel. Har den de nødvendige features til at man kan portere et moderne OS til den? Det eneste jeg lige ville gætte på kunne mangle var en MMU.
Gravatar #7 - Dijkstra
22. sep. 2008 11:51
#1 En bil med 4 hjul der kører 100 km/t.
Er det så per hjul?

Jeg vil nærmest håbe de kører lige hurtigt!!!

En chip behøver ikke at have samme hastighed i alle kerner (eller delprocessorer eller hvad der er, - før var det bl.a. den (matematiske) coprocessoren som evt. kunne have en anden clock) men det er næsten altid sådan.

Analogien med bilen fortæller klart at man ikke bare kan lægge tallene sammen.
Gravatar #8 - mwn
22. sep. 2008 11:54
Som fatter altid har søgt, hellere to på 16 end en på 32
Gravatar #9 - Norrah
22. sep. 2008 13:23
#8 Nu er jeg pænt tilfreds med en på 4.
Gravatar #10 - White
22. sep. 2008 15:12
#2 - Hvis man programmerede Crysis til det tror jeg sagtens den kunne trække skidtet. Det eneste interessante er om der er en atomar opgave i Crysis der ikke kan trækkes tilstrækkelig hurtigt af en enkelt processor. Ved 866 MHz kommer processeren trods alt op på 55.424 MHz, men det kan være at det udover det manglende x86 instruktionsset også vil være yderst begrænsende for den hvis den ikke har adgang til SSE-lignende udvidelser eksempelvis.
Gravatar #11 - truelz
22. sep. 2008 19:52
Den må da blive sygt varm. Ellers har de i hvert fald designet sig nogle gode FET's, der er i hvert fald mange af dem.
Gravatar #12 - sh0dan
22. sep. 2008 20:18
@11: RTFA:
There are two TilePros, one with 64 cores and another with 36. The 64 comes at 700 or 866MHz with 5.6MB of cache while consuming 19-23W. The little brother runs at 500MHz, has 3.2MB cache and sucks 10-16W.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login