mboost-dp1

Telia
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Nu kender jeg ikke de Amerikanske tilstande, men i Tyskland er det ikke meget bedre. Der er det også 24 måneders binding for de fleste ting (alt fra forsikringer til internet og telefon). Og hvis man ikke melder fra inden en måned før det udløber (hvis jeg husker korrekt), så skal man betale for et år ekstra
Jeg køber aldrig telefoner med binding, så lige der vil det ikke gøre nogen forskel, men hvis det bliver tilladt ved mobiltelefoner, så vil det også ende med at blive tilladt ved alt andet også
Jeg syntes ærligt talt at 6 måneder allerede er langt tid, den periode burde ærligt talt være kortere
Jeg køber aldrig telefoner med binding, så lige der vil det ikke gøre nogen forskel, men hvis det bliver tilladt ved mobiltelefoner, så vil det også ende med at blive tilladt ved alt andet også
Jeg syntes ærligt talt at 6 måneder allerede er langt tid, den periode burde ærligt talt være kortere
Jeg synes ikke prisen på mobiler er så stor i f.eks sverige og danmark (se bare f.eks 3 hjemmeside i de respektive lande) så argumentet om at de kan tilbyde billigere tlf hvis man sætter tiden op, holder ikke
Jeg synes dog 6 måneder bindingsperiode er fint, hvis det holder prisen nede
Jeg synes dog 6 måneder bindingsperiode er fint, hvis det holder prisen nede
"Vil du have en ny iPhone, kan du få den meget billigere, hvis vi kan lave en længere aftale med dig."
Hos Telia kan du allerede købe en iPhone til 50 kr, og så et sygt dyrt abonnement i 6 måneder. Jeg kan ikke se behovet for at udvide de 6 måneder overhovedet pga. prisen på mobilen. De kan sætte prisen ned til 50 øre, så har man sparet 49,5 kr, men er bundet til 12 eller 24 måneder hvor telia tjener kassen på dig.
"Vi vil gerne tilbyde vores kunder billigere mobiltelefoner"
Yeah right, jeg vil også gerne sælge biler til 1000 kr stykket hvis jeg kan sælge diesel efterfølgende til latterlige priser.
Uanset hvor billig telefonen bliver har telia stadig nogle omkostninger de skal have dækket. Det er hele fidusen ved at sælge lortet billigt så de kan malke dig i 6 måneder, og nu måske endnu mere.
Godt firmaet betaler min mobil så man ikke skal tænke på den slags. HTC HD2 :)
Hos Telia kan du allerede købe en iPhone til 50 kr, og så et sygt dyrt abonnement i 6 måneder. Jeg kan ikke se behovet for at udvide de 6 måneder overhovedet pga. prisen på mobilen. De kan sætte prisen ned til 50 øre, så har man sparet 49,5 kr, men er bundet til 12 eller 24 måneder hvor telia tjener kassen på dig.
"Vi vil gerne tilbyde vores kunder billigere mobiltelefoner"
Yeah right, jeg vil også gerne sælge biler til 1000 kr stykket hvis jeg kan sælge diesel efterfølgende til latterlige priser.
Uanset hvor billig telefonen bliver har telia stadig nogle omkostninger de skal have dækket. Det er hele fidusen ved at sælge lortet billigt så de kan malke dig i 6 måneder, og nu måske endnu mere.
Godt firmaet betaler min mobil så man ikke skal tænke på den slags. HTC HD2 :)
På vej ligefrem? Det lyder svært optimistisk. Så vidt jeg ved har man ikke undersøgt konsekvenserne af henholdsvis længere og kortere bindingsperioder, men Sverige og særligt USA står i hvert fald som skrækeksempler.
Hvis selskaberne gerne vil sælge dyrere telefoner til en lavere pris up front, kunne de jo bare gøre det på en separat kreditaftale, som ikke er bundet sammen med abonnementet og derfor gerne må være længere end 6 måneder.
Hvis selskaberne gerne vil sælge dyrere telefoner til en lavere pris up front, kunne de jo bare gøre det på en separat kreditaftale, som ikke er bundet sammen med abonnementet og derfor gerne må være længere end 6 måneder.
Bare fordi det bliver sat op til 24mdr(måske), så betyder det vel ikke automatisk at de stopper med at tilbytde 6,12 eller 18måneders bindinger, eller?
så vidt jeg kan se, koster det 599 DKK/mnd i abonnement + 194 DKK/mnd i afbetaling i 24 mnd for at få en iphone til 49 kr hos telia.dk. 800 DKK/mnd.
i Sverige betaler man sammenlagt 229 SEK/mnd x 24 mnd for en iphone til 1 kr.
Jeg tror de vil sælge flere telefoner når kostnaden/mnd er lavere, selv om man måske betaler mere totalt set.
i Sverige betaler man sammenlagt 229 SEK/mnd x 24 mnd for en iphone til 1 kr.
Jeg tror de vil sælge flere telefoner når kostnaden/mnd er lavere, selv om man måske betaler mere totalt set.
noise (6) skrev:"Vil du have en ny iPhone, kan du få den meget billigere, hvis vi kan lave en længere aftale med dig."
Hos Telia kan du allerede købe en iPhone til 50 kr, og så et sygt dyrt abonnement i 6 måneder. Jeg kan ikke se behovet for at udvide de 6 måneder overhovedet pga. prisen på mobilen. De kan sætte prisen ned til 50 øre, så har man sparet 49,5 kr, men er bundet til 12 eller 24 måneder hvor telia tjener kassen på dig.
Du har ikke overvejet at tanken er at netop abonnementet kan sættes ned til omkring det halve eller 1/4 hvis man strækker det over 12 eller 24 måneder?
Hvis man ved at man gerne vil have en iPhone, så er det da et fint tilbud at man kan betale den over 12 måneder i stedet for 6.
Det er jo op til kunden om denne vil udnytte muligheden, jeg tvivler på at nogen selskaber fra den ene dag til den anden KUN tilbyder 2 års binding på alle deres produkter, mod 6 måneder tidligere - Det kunne jo meget vel give flere valgmuligheder, så må har endnu større mulighed for at lave sig et godt tilbud på telefoni.
I Finland har vi skam også 24 mdr binding, hvilket er godt, da vi kan få nogle rigtige gode tilbud på nye mobiltelefoner og der er også utrolig billige satser når man ringer til f.eks Danmark... :)
Så jeg synes da det ville være ok, hvis de har samme princip som her i Finland hvor man kan vælge mellem 6, 12 & 24 Mdr. og self jo længere tid du vælger jo billigere telefon :)
Så jeg synes da det ville være ok, hvis de har samme princip som her i Finland hvor man kan vælge mellem 6, 12 & 24 Mdr. og self jo længere tid du vælger jo billigere telefon :)
Det er da klart, at telebranchen vil have at bindingsperioden skal være længere, så kunderne ikke er klar over hvor meget de egentligt giver for deres telefon.
Hvis telefonerne bliver dyrere kan de jo passende forlænge bindingsperioden så det ved det korte øjekast stadigt virker billigt for kunden.
Hvis telefonerne bliver dyrere kan de jo passende forlænge bindingsperioden så det ved det korte øjekast stadigt virker billigt for kunden.
For min skyld må de godt ændre på de regler, så længe de giver kunden muligheden for at vælge hvilken bindings periode de vil have, så man stadig kan vælge de normale 6 måneder, så gør det mig ikke noget, men fjerner de første det, kan de glemme det. Skal sgu ikke være bundet til et selskab i 2 år fordi de mener de skal kunne give os telefonerne lidt billigere så de kan suge flere penge ud af os.
mELIeha (13) skrev:jeg tvivler på at nogen selskaber fra den ene dag til den anden KUN tilbyder 2 års binding på alle deres produkter, mod 6 måneder tidligere
Måske ikke lige fra den ene dag til den anden, men hvis det bliver tilladt at give bindingsperioder på 2 år, så vil der med tiden blive færre og færre telefoner du kan få med en bindingsperiode på 6 måneder. De vil rimeligt hurtigt sørge for at det kun er de billigste telefoner du kan få med 6 måneder, så hvis du vil have en ordenlig telefon, så skal du bindes i 2 år
I Tyskland lykkedes det ikke mig at finde et eneste internet abon. hvor bindingsperioden var under 1 år, og langt de fleste var på 2 år
Nu er det sådan at teleselskaberne mister penge på at sælge telefonerne så billigt som de gør. Pengene henter de dog ind på abonnementerne, som de så bliver nødt til at tage latterlig overpris for.
En kunde som køber en ny telefon til 1 krone så snart hans bindingsperiode udløber er, set fra teleselskaberne, en dårlig kunde.
Kan det undre nogen, at teleselskaberne gerne vil have 12 måneders bindingsperiode til private?
Så længe loven ændres til at lyde, at ethvert abonnement skal tilbydes med både 6 eller 12 måneders binding, måske endda 24, så kunden selv kan vælge hvor lang tid han vil bindes til det enkelte abonnement, så er det da vejen frem.
En kunde som køber en ny telefon til 1 krone så snart hans bindingsperiode udløber er, set fra teleselskaberne, en dårlig kunde.
Kan det undre nogen, at teleselskaberne gerne vil have 12 måneders bindingsperiode til private?
Så længe loven ændres til at lyde, at ethvert abonnement skal tilbydes med både 6 eller 12 måneders binding, måske endda 24, så kunden selv kan vælge hvor lang tid han vil bindes til det enkelte abonnement, så er det da vejen frem.
Mine forældre bor i Finland og der er det også 24 måneders bindingsperiode. Ret stramt, især da min mor lavede et fejlkøb med sin nokia n97. Den er hun så stuck med i 24 måneder. Det var ikke fordi den var markant billigere ift. hvis hun købte den uden binding.
Behold de 6 måneder. Gør at man langt oftere kan købe en ny mobil!
Behold de 6 måneder. Gør at man langt oftere kan købe en ny mobil!
Jeg kan virkelig ikke se problemet i dette.
Der er jo for det første ingen der siger, at 6 måneders binding skal forsvinde. Men det ville da være helt optimalt til mig.
Jeg har haft det samme abonnement i halvandet år nu, da jeg ikke har ændret det siden de 6 måneder var gået.
Det er jo ikke os alle der gider, eller har brug for, 600 kr. abonnement om måneden. split det tal op i 4, altså 24 måneder, og jeg kan nøjes med at betale måske 150-200 kr. om måneden, og vupti, så har jeg en telefon som alle andre der gider at betale de sindssyge 600-800 kr. om måneden for et abonnement.
Det kan da kun blive win-win for alle parter.
Det er jo ikke os alle der skifter telefon hvert halve år, og da slet ikke hvis den koster op mod 5000 kr.
Look outside the box !
Der er jo for det første ingen der siger, at 6 måneders binding skal forsvinde. Men det ville da være helt optimalt til mig.
Jeg har haft det samme abonnement i halvandet år nu, da jeg ikke har ændret det siden de 6 måneder var gået.
Det er jo ikke os alle der gider, eller har brug for, 600 kr. abonnement om måneden. split det tal op i 4, altså 24 måneder, og jeg kan nøjes med at betale måske 150-200 kr. om måneden, og vupti, så har jeg en telefon som alle andre der gider at betale de sindssyge 600-800 kr. om måneden for et abonnement.
Det kan da kun blive win-win for alle parter.
Det er jo ikke os alle der skifter telefon hvert halve år, og da slet ikke hvis den koster op mod 5000 kr.
Look outside the box !
Skak2000 (3) skrev:Rimelig nederen hvis man køber en ny telefon, med 24 måneders binding og bliver træt af den efter blot 5-6 måneder...
Og mig som har en 30-års kontrakt på huset... (Ligesom de fleste andre husejere.)
Eller sagt på en anden måde: En væsentlig del af det er, hvor svært det er at komme ud af aftalen igen.
Jeg er glad for den ordning vi har herhjemme med maks. 6 måneders binding. Det betyder at folk ikke bliver tørret alt for voldsomt når de går ud og køber en ny telefon. Mange folk har et underligt forhold til økonomi, så udgifter der f.eks. ligger et år ude i fremtiden er nærmest ikke-eksisterende for dem. Egentligt så synes jeg også at det ville være fint nok helt at forbyde binding så folk lidt mere tydeligt kunne se hvad deres telefon koster.
Desuden så vil jeg da ikke være bundet til min telefon i 24 måneder. Ofte har jeg skiftet den ud inden da.. En 2 år gammel telefon er jo halvgammel i dag. :)
Eneste grund til at de vil have længere binding er for at de kan tjene flere penge. Og hvordan kommer de til at tjene flere penge? Ved at kunderne betaler mere for de samme ydelser, fordi det er sværere at gennemskue hvad det rent faktisk koster.. Kan jeg ikke helt se det smarte i (fra min side).
Desuden så vil jeg da ikke være bundet til min telefon i 24 måneder. Ofte har jeg skiftet den ud inden da.. En 2 år gammel telefon er jo halvgammel i dag. :)
Eneste grund til at de vil have længere binding er for at de kan tjene flere penge. Og hvordan kommer de til at tjene flere penge? Ved at kunderne betaler mere for de samme ydelser, fordi det er sværere at gennemskue hvad det rent faktisk koster.. Kan jeg ikke helt se det smarte i (fra min side).
Ylle (25) skrev:Der er jo for det første ingen der siger, at 6 måneders binding skal forsvinde
Nej, det er der ingen der siger, men som jeg hentydede til i min sidste indlæg, så er chancerne for at 6 måneders bindinger enten helt forsvinder (eller i hvert fald udvalget bliver meget mindre) er meget stor. Og i sidste ende er det kun kunderne der bliver røvrendt, hvis det bliver ændret tilbage
Det er noget af en sandhed med modifikationer han kommer med.
Skal telefonen afbetales over længere tid, skal der betales renter af beløbet i længere tid.
Men ja, de kan lave raterne mindre og så lige skrue et par ekstra kroner på hist og her for at øge indtjeningen yderligere.
Det er helt sikkert ikke noget der kommer forbrugerne til gode og det giver sten sikkert ikke billigere mobiltelefoner, hvis udgifterne ses som en samlet helhed og ses i lyset af, hvilke besparelser kunde kunne have fået ved at skifte udbyder efter 6 måneder.
De 6 måneders beindingsperiode giver generelt meget gode konkurrence vilkår, hvor 24 måneder vil begrænse konkurencen betragteligt på en lille marked som det dansk.
Skal telefonen afbetales over længere tid, skal der betales renter af beløbet i længere tid.
Men ja, de kan lave raterne mindre og så lige skrue et par ekstra kroner på hist og her for at øge indtjeningen yderligere.
Det er helt sikkert ikke noget der kommer forbrugerne til gode og det giver sten sikkert ikke billigere mobiltelefoner, hvis udgifterne ses som en samlet helhed og ses i lyset af, hvilke besparelser kunde kunne have fået ved at skifte udbyder efter 6 måneder.
De 6 måneders beindingsperiode giver generelt meget gode konkurrence vilkår, hvor 24 måneder vil begrænse konkurencen betragteligt på en lille marked som det dansk.
Ahnfelt (12) skrev:At købe en mobil med "binding" er bare at købe en mobil på afbetaling med en helt urimelig rente. Det er lidt af et scam. Nej tak til mere af det.
Det kan jeg ikke se.
Har lige købt en Desire hos Telenor.
Det totale beløb for telefon, gebyr, abonnement osv. i den 6 måneders binding, er 200Kr mindre end hvad jeg har fundet telefonen til uden abonnement.
mELIeha (13) skrev:Du har ikke overvejet at tanken er at netop abonnementet kan sættes ned til omkring det halve eller 1/4 hvis man strækker det over 12 eller 24 måneder?
Du har ikke overvejet at tanken er at netop profitten kan sættes op til det dobbelte eller 4 gange hvis man strækker det over 12 eller 24 måneder?
Ylle (25) skrev:Jeg kan virkelig ikke se problemet i dette.
Der er jo for det første ingen der siger, at 6 måneders binding skal forsvinde.
Hvis teleselskaberne har valget imellem at binde dig i 6, 12 eller 24 måneder, så vil langt størstedelen binde dig i 24, og nogle få måske i 12.
Der er ingen der siger at den skal forsvinde, men den vil forsvinde.
Lige nøjagtig på dette område synes jeg at den danske lovgivning er en af de bedste..
Der er alt for få der kan overskue så lange bindingsperioder, og som der også bliver nævnt - så vil man blive "tvunget" til at binde sig så længe, da der med garanti ikke vil være mange der tilbyder andet..
Det er klart at teleselskaberne gerne vil have længere bindingsperiode da de så kan få flere penge kassen - sikkert (ikke lige så stor usikkerhed, da kunderne ikke kan flygte)..
6 måneder er fint og bør efter min opfattelse ikke pilles ved..
Der er alt for få der kan overskue så lange bindingsperioder, og som der også bliver nævnt - så vil man blive "tvunget" til at binde sig så længe, da der med garanti ikke vil være mange der tilbyder andet..
Det er klart at teleselskaberne gerne vil have længere bindingsperiode da de så kan få flere penge kassen - sikkert (ikke lige så stor usikkerhed, da kunderne ikke kan flygte)..
6 måneder er fint og bør efter min opfattelse ikke pilles ved..
Enhver idiot kan vel sige sig selv at man ikke kan købe en mobiltelefon til 1 krone. Som flere har pointeret, er det en skjult afdragsordning. Mange køber idag mobiltelefoner hver 6. måned, og hvis bindingsperioden bliver 24 måneder, vil mange stadig skulle betale til telefoner der ligger i skuffen, idet bindingsperioderne vil overlappe.
Teleselskaberne tjener nu deres penge ved 7. måned og frem, og hvis alle stopper deres abonnement efter bindingsperioden, er det en dårlig handel for teleselskaberne. Det er meget bedre hvis folk er tvunget til af blive i 24 måneder, hvorefter de måske betaler til 3 dyre abonnementer på samme tid.
Teleselskaberne tjener nu deres penge ved 7. måned og frem, og hvis alle stopper deres abonnement efter bindingsperioden, er det en dårlig handel for teleselskaberne. Det er meget bedre hvis folk er tvunget til af blive i 24 måneder, hvorefter de måske betaler til 3 dyre abonnementer på samme tid.
6 mdr vil forsvinde rimeligt hurtigt, 12 mdr. vil blive markant dyrere end 24 mdr, og på den måde vil du være låst fast på dit teleselskab igen.
lad mig sige det på denne måde: teleselskaberne lobbyer efter dette af en god grund, og tro mig, det er IKKE for kundernes skyld.
lad mig sige det på denne måde: teleselskaberne lobbyer efter dette af en god grund, og tro mig, det er IKKE for kundernes skyld.
Suk... Telia telia telia... smart trik at prøve at få lov til at binde folk op til længere abonomenter fordi folk alligevel forlader jer efter de 6 måneder.
De skulle hellere tænke på at give brugerne en bedere oplevelse af firmaet og fokusere på billigere bindingsfrie abonomenter som folk kan oprette efter de 6 måneder.
3 har selv gået lidt efter at give en god oplevelse. Da jeg købte min iPhone blev jeg direkte ringet op af 3 hvor de spurgte om jeg kunne finde ud af det hele og om jeg havde brug for hjælp med min nye telefon. Det virker MEGET mere professionelt. De ringede også til mig kort tid inden de 6 måneder løb op og spurgte mig om jeg havde haft nogle problemer og om jeg havde nogen kommentare til den service det havde ydet mig. Virkeligt noget som har trukket dem så meget højere op i min verden.
Desvære mangler 3 billige abbonomenter som ikke koster 400kr for uendeligt data forbrug. Den dag de kommer med en abbonoment med fri data til 150kr eller mindre er jeg kunde hos dem igen med det samme.
De skulle hellere tænke på at give brugerne en bedere oplevelse af firmaet og fokusere på billigere bindingsfrie abonomenter som folk kan oprette efter de 6 måneder.
3 har selv gået lidt efter at give en god oplevelse. Da jeg købte min iPhone blev jeg direkte ringet op af 3 hvor de spurgte om jeg kunne finde ud af det hele og om jeg havde brug for hjælp med min nye telefon. Det virker MEGET mere professionelt. De ringede også til mig kort tid inden de 6 måneder løb op og spurgte mig om jeg havde haft nogle problemer og om jeg havde nogen kommentare til den service det havde ydet mig. Virkeligt noget som har trukket dem så meget højere op i min verden.
Desvære mangler 3 billige abbonomenter som ikke koster 400kr for uendeligt data forbrug. Den dag de kommer med en abbonoment med fri data til 150kr eller mindre er jeg kunde hos dem igen med det samme.
Helt enig. Deres netværk er noget makværk.RobseRob (39) skrev:Suk... Telia telia telia... smart trik at prøve at få lov til at binde folk op til længere abonomenter fordi folk alligevel forlader jer efter de 6 måneder.
De kan ikke levere en ordentlig dataforbindelse over 3g midt på Frederiksberg, come on. "Vores teknikere har målt derinde og der er fint signal", hvilket for såvidt også er fint nok, bortset fra det intet har at gøre med virkeligheden.
Hvis jeg ikke havde tabt min telefon efter 2 måneder (6 måneders binding) havde jeg stadig skiftet udbyder til 3 efter 6 måneder. Forsynet gjorde så bare det blev efter 2.
Er det værd at nævne 3 har supergodt signal her?
...Så NEEEEJ Telia, pak jer!!! Vi gider ikke jeres lortekontrakter.
#39
God service er også grunden til at jeg har haft Telenor(Sonofon) de sidste 10-12 år.
Har jeg ikke brugt visse services der er tilknyttet mit abonnement, er jeg blevet ringet op og har fået det at vide, hvorefter jeg kunne vælge at fravælge servicen eller bruge den.
De har også ringet mig op et par gange, fordi mit abonnement ikke passede til mit forbrug, hvilket har sparet mig for en del penge.
God service er også grunden til at jeg har haft Telenor(Sonofon) de sidste 10-12 år.
Har jeg ikke brugt visse services der er tilknyttet mit abonnement, er jeg blevet ringet op og har fået det at vide, hvorefter jeg kunne vælge at fravælge servicen eller bruge den.
De har også ringet mig op et par gange, fordi mit abonnement ikke passede til mit forbrug, hvilket har sparet mig for en del penge.
ja for det ville ikke blive sådan at vi bare betale det samme men over 12 mdr. er jo ikke meget ved en tlf idag med binding er jo en simpel for for af betaling af tlf kan jo bare se at vis du vil have en tlf. kan man få den til en pris med en binding vil man have det med et andet koster den bare de mere som abb. koster mindre i 6 mdr.
Hvis totalprisen er den samme om du binder dig i 6 eller 24 måneder, sparer du som forbruger rent faktisk penge. Inflation og lønstigninger gør jo umiddelbart at du efter et år betaler relativt mindre, eftersom dine penge bliver mindre værd. Forudsat Telia ikke lige tilføjer skumle gebyrer eller hæver deres PBS-gebyr hen over sommerferien.
zynx (44) skrev:Forstår så ikke hvorfor min fars Telia abonnemt med hans 3gs er 12 måneder?
står i kontrakten og på internette.
Det er et erhvervsabonnement. De har længere bindingsperioder fordi de ikke er underlagt samme regler som til private.
De 6 måneder er fine. Og jeg har det faktisk fint med at købe en telefon på den måde. Som jeg ser det:
1. Købe dyr smartphone uden abo= 5.000 kr. og så betale for forbrug ved siden af.
2. Købe dyr smartphone med abo = 1500 kr. nu, plus f.eks. 6x 600 kr. Det giver reelt lidt mere end uden abo, men de 6x 600 kan jeg jo tale/smse/have datatrafik for.
Så løsning 2 er klart mere rentabel for mig i hvert fald...
I.F.F. (48) skrev:#47 Hvad så i tilfælde af deflation og lønfald?
Teleselskaberne tager selvfølgelig højde for det hele, så de ikke risikerer at tabe penge her.
Så ud over at holde de nuværende priser i 4x så lang tid, så kommer der lidt ekstra på, for en sikkerheds skyld ;-)
Det plus renter, og så er det ved at være markant dyrere med 24 måneder i stedet for 6 :-P
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.