mboost-dp1

Nokia

Teleudbydere: Lumia-telefonerne kan ikke konkurrere med iPhone eller Android

- Via Reuters - , redigeret af Pernicious , indsendt af Magten

Fire europæiske teleudbydere fortæller i interviews, at Nokias Lumia-telefoner efter deres erfaringer ville sælge bedre, hvis de brugte Android frem for det nuværende Windows Phone, og at telefonerne i øjeblikket ikke er gode nok til at kunne konkurrere med Apples iPhone eller Samsungs Galaxy-telefoner.

Chef fra europæisk teleudbyder skrev:
No one comes into the store and asks for a Windows phone. Nokia have given itself a double challenge: to restore its credibility in terms of making hardware smartphones and succeed with the Microsoft Windows operating system, which lags in the market.

Chefen fra en af de fire teleudbydere fortæller, at Windows Phone-softwaren fungerer godt sammen med en pc, og giver mulighed for en masse smarte funktioner, men at de færreste kunder er klar over dette.

Selvom teleudbyderne gerne vil have alternativer til Apple og Android, mener de, at Lumia-telefonerne er for dyre i forhold til hvad de kan, specielt på grund af fejl, som telefonerne har været udsat for i starten, hvilket har givet vareserien et dårligt image. Samtidig mener de ikke, at Nokia eller Microsoft bruger nok penge på at markedsføre telefonerne.





Gå til bund
Gravatar #51 - XorpiZ
19. apr. 2012 10:37
kblood (50) skrev:
Konkurrende produkter med flere features, bedre hardware og billigere virker ikke som en sandsynlig årsag til hvorfor de fleste indtil videre vælger alternativerne?


Som jeg skrev tidligere - du læser ikke hvad folk skriver til dig.

Du skrev;

"Det segment den henvender sig til tyder på at være folk der har brug for en telefon med de features som den kommer med og som er nem at bruge."

hvortil jeg linkede

http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/2...
Gravatar #52 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. apr. 2012 10:37
[rage]

Den næste der bruger kameraet som et valid argument for hvilken mobiltelefon man skal købe får fandme tæsk med denne!

www.camerahacker.com/Canon_300_4L/Canon_300_4L.jpg
(snes-fix)

[/rage]
Gravatar #53 - jpvg
19. apr. 2012 10:52
#52

Jeg løber aldrig rundt med den der potensforlænger så når jeg endelig bliver nødt til at finde en kamera frem for at foreviggøre et smukt øjeblik så bliver det telefonen ergo.. det betyder noget men er din potensforlænger 1000 bedre? Ja men jeg løber stadigt ikke rundt med den.
Gravatar #55 - el_barto
19. apr. 2012 11:16
I forgårs anbefalede jeg en kammera en Samsung Galaxy S Plus til 1499 kr. i Bilka. Bilka fører Nokia Lumia 800 til 3300 kr.

Er det så underligt at den har svært ved at blive solgt?
Gravatar #56 - XorpiZ
19. apr. 2012 11:22
Hvis folk går og anbefaler andre telefoner end Lumia 800, så giver det lidt sig selv, synes du ikke?
Gravatar #57 - el_barto
19. apr. 2012 11:41
XorpiZ (56) skrev:
Hvis folk går og anbefaler andre telefoner end Lumia 800, så giver det lidt sig selv, synes du ikke?

Havde Lumia været billigere kunne jeg sagtens have anbefalet den. Men det har været min anke lige siden Lumia-serien blev annonceret, prisen på en entry-level telefon kan ikke være som en mid/high-level telefon.
Gravatar #58 - kblood
19. apr. 2012 11:45
XorpiZ (51) skrev:
Som jeg skrev tidligere - du læser ikke hvad folk skriver til dig.

Du skrev;

"Det segment den henvender sig til tyder på at være folk der har brug for en telefon med de features som den kommer med og som er nem at bruge."

hvortil jeg linkede

http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/2...


Ja, men det var også lidt min pointe. Det er også det alle andre går efter. De prøver så at fokusere på de områder frem for at tilføje flere features end det målgruppen vil finde vigtige, og så forhåbentlig gøre dem nemmere og mere brugervenlige end konkurrenterne.

Det er måske også lykkedes. Jeg ved ikke lige hvor gode indbyggede kalendere er på iPhones og Android telefoner. Jeg har det med at installere en anden end dem der følger med. Er usikker på om der overhovedet er et standard kalender app til SGS2. Der er så også et stort udvalg af gratis kalendere, men jeg har en anden jeg bruger.

Jeg vil også mene at det er en rigtig god telefon. Har ikke hørt om nogen der er utilfredse med at have købt den.
Gravatar #59 - XorpiZ
19. apr. 2012 11:47
el_barto (57) skrev:
Havde Lumia været billigere kunne jeg sagtens have anbefalet den. Men det har været min anke lige siden Lumia-serien blev annonceret, prisen på en entry-level telefon kan ikke være som en mid/high-level telefon.


Der er intet "entry-level" over Lumia 800. At Samsung kan lave billigere telefoner end Nokia bør ikke komme som et chok for nogen.

#58

Så du brokker dig over, at Nokias mål er at lave deres telefoner nemmere og mere brugervenlige end konkurrenterne?
Gravatar #60 - Ylle
19. apr. 2012 12:00
MadsD (32) skrev:
Jeg blev "antastet" af min papniece på facebook for et par dage siden.

Hun havde været hjemme hos min søster, som jeg har prakket en Lumia 800 på. Min søster er meget glad for sin telefon og da papniecen (i 20'erne) så den - så faldt hun pladask for den. Sådan een måtte hun eje.

Hun stod faktisk mellem valget af en iPhone 4S og en Nokia Lumia 800 - og spurgte mig til råds. Alle hendes venner render rundt med iPhones - hun går mod strømmen!

Når piger er ved at komme med på vognen på andet end iPhone - så ved vi at Nokia har ramt rigtigt :D

Desværre kræver det bare ofte, at de lige har en der ved lidt om det ved siden af sig. Jeg fik min kæreste på Lumia 800 vognen også, men havde det ikke været for mig, så var hun sikkert også endt i iPhone grøften, fordi "den har alle veninderne".
Men i dag er hun vanvittigt glad for den. Og for hver ting jeg viser hende, jo gladere bliver hun. Derudover, så må man også bare lige nævne det med at der kommer Win 8, og alt det andet der end måtte høre med (Bedre Skydrive (=25 gb extra storage), måske integreret Skype, og så de børnesygdomme der bliver rettet, så de 100% er on-par med Android og iOS). I MINE ører, der er det nok det bedste salgsargument til dato.

Men det sjoveste, det er stadig at lave "Smoked by WP" mod sine venner. Man tror ikke det er helt sandt når ham gutten laver det. Men folk der sidder med Android og iPhone, de får altså smæk 90-95% af gangene. Det burde i sig selv da vise, at det kan noget som de andre ikke kan.
Gravatar #61 - Ylle
19. apr. 2012 12:04
Nothinunik (41) skrev:
Jeg har godt nok svært ved at sammenholde denne her artikel med virkeligheden.

Jeg kender efterhånden flere der har lumia telefoner end folk der har iPhones. I min omgangskreds har lumia et rigtig godt ry, men jeg tror heller ikke det er danske tele-chefer der har udtalt sig omkring nokia telefonerne.

Personligt vælger jeg dog at vente på WP8 før jeg køber nokia, indtil da er min Radar nok til mig :)

Nej, det synes jeg heller ikke.
Hvis man læser comments fra de engelske sider, så står der også tit, at medarbejdere i telebutikker næsten ikke giver lyd fra sig når det kommer til WP. Men jeg synes faktisk de klarer det ret godt i Danmark, de steder jeg har været i hvert fald. Plus, at der hænger kæmpe skilte udenfor de fleste butikker med Lumia osv.
Og hvis man checker mobilpriser, jamen så ligger den nummer 3 efter iPhone og SG2, det er sgu da ret pænt imo...
Gravatar #62 - kblood
19. apr. 2012 12:05
#59

Nej, så langt er det da et godt mål at have. Men så er prisen bare pænt høj synes jeg stadig.

Men hvis softwaren er bedre end i andre telefoner, så kan det da være at den langsomt vinder frem. Jeg vil stadig mene at den nok ville have en bedre chance hvis den var billigere og / eller havde bedre hardware. Og der kan Lumia 900 måske bedre være med.
Gravatar #63 - Fjolle
19. apr. 2012 12:05
#61

Men nu sælger vi i Danmark ca. ingen mobiler i forhold til England, hvor Nokia selv siger at de har haft svært ved at komme ind på markedet.
Gravatar #64 - GrillBiller
19. apr. 2012 12:05
plus at man nu i elmutanten kan købe en xbox360 bundlet med en WP7 (godt nok LG) til 1999kr...
Gravatar #65 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. apr. 2012 12:07
jpvg (53) skrev:
#52

Jeg løber aldrig rundt med den der potensforlænger så når jeg endelig bliver nødt til at finde en kamera frem for at foreviggøre et smukt øjeblik så bliver det telefonen ergo.. det betyder noget men er din potensforlænger 1000 bedre? Ja men jeg løber stadigt ikke rundt med den.


Det er ikke en potensforlænger, det er en Canon 300mm f/4 L IS USM ... En potensforlænger ville være en - nå nej ...

Siger ikke at man skal bruge den - den ville være uhandy i Bilka - men siden min K800i er mobilkameraer ikke blevet bedre - de har kun fået flere mpix, til ingen verdens nytte!..

Og hvis du tager fingeren ud af røven og tænker lidt, så skrev jeg at:
1: Jeg ville tæske folk med den (den er tung, lavet af metal og gør ondt)
2: Jeg var træt af folk der har det som et kriterie - det er imho KOMPLET åndsvagt at vælge iPhone 4 over HTC Bananaphone bare fordi iPhone tager bedre billeder.
3: Havde et [rage] tag, så alle dine modargumenter er ugyldige i denne tråd ^^)
Gravatar #66 - Magten
19. apr. 2012 12:14
Ylle (60) skrev:
Men det sjoveste, det er stadig at lave "Smoked by WP" mod sine venner. Man tror ikke det er helt sandt når ham gutten laver det. Men folk der sidder med Android og iPhone, de får altså smæk 90-95% af gangene. Det burde i sig selv da vise, at det kan noget som de andre ikke kan.
Jeg er generelt ikke meget for de dueller da de er skræddersyet til WP. Der er en del ting som iOS/Android kan klare hurtigere.

Men det er en god måde at oplyse om nogle af de fede ting ved WP på. Fx deling af billeder direkte fra kameraet til diverse tjenester synes mange er imponerende.
Gravatar #67 - Ylle
19. apr. 2012 12:23
Magten (66) skrev:
Jeg er generelt ikke meget for de dueller da de er skræddersyet til WP. Der er en del ting som iOS/Android kan klare hurtigere.

Men det er en god måde at oplyse om nogle af de fede ting ved WP på. Fx deling af billeder direkte fra kameraet til diverse tjenester synes mange er imponerende.

Garanteret. Men nu plejer jeg også bare at bede mine venner om at finde på noget, og så gør vi det.
Og det er også der rigtig mange ikke fatter noget. Tror mange tænker: "Hvad kan den, som min iPhone eller Android ikke kan?".
Ja, udover, at man næsten skal op i SG2 før en Android ikke lagger, så er en iPhone vel næsten det der kommer tættest på.
Og det er bare alt det der integration med facebook, kontakter, billede-upload og nogle andre ting som gør WP så speciel. Men det kan man bare ikke forklare til nogen særlig let, og de finder heller ikke ud af det ved bare at prøve den 10 min.
Så derfor kan det blive lidt svært at omvende folk, desværre :)
Gravatar #68 - XorpiZ
19. apr. 2012 12:24
kblood (62) skrev:
Jeg vil stadig mene at den nok ville have en bedre chance hvis den var billigere og / eller havde bedre hardware.


http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/2...
Gravatar #69 - CJ2
19. apr. 2012 12:46
#67 Lumia 800 koster det samme som SG2.
Kan ikke tale så meget med om WP da jeg ikke har prøvet en nyere model. Mht billedupload i GNex - Hvordan kan det gøres lettere. Du finder et billede (eller flere), klikker på deleikonet, og trykker på den service du vil bruge. Er det et nyt billede trykker du direkte på den service du vil dele til - et klik og send :-)
Kender ikke WP mht lag, men er omgivet af iPhonebrugere og ligemeget hvad jeg gør med GNex siger de, at udover skærmen med HD livewallpaper og widgits er superlækker... så hakker den da heller ikke ligesom en iPhone. Synes personligt ikke iPhonen på nogen måde er slem, men det er GNex heller ikke ;-)
Google samarbejder ikke med FB mht deling af kontakter. Betyder intet for mig. Dem jeg skal kontakte er i min adressebog. Det er igen stort set 1 click at slå en kontakt op. Skriv navnet i google feltet og vedkommende popper op :-)
Det eneste svage punkt jeg umiddelbart kan se i Lumia 800/900 er den lave skærmopløsning.
Uanset mener jeg ikke det er et spm om hvilken tlf er bedst, for topmodellerne er alle gode ligemeget firma. Det handler om personlige præferencer :-)
Ønsker fortsat Lumia succes for de ser virkelig lækre ud og måske en dag får jeg en :-)
Gravatar #70 - Ylle
19. apr. 2012 13:22
#69

Ja, de store Android modeller er også gode, det er jo sådan set også det jeg siger. Og ja, de lagger minimalt. Men, at man skal op i sådan en type hardware for at få noget der følelsesmæssigt er on-par med iPhone og WP. Selv de der 610'ere med WP med lorte hardware kører stadig ligeså smooth som den vildeste Android.
Og tjaaa, umiddelbart lyder deling af billeder lidt ens. Men sagde også bare det var nemt på WP :)

Men, det med facebook integration fx., det er lige dér den bliver svær. For du kan ikke forklare folk der ikke har prøvet det hvad det fede er, da de ikke har noget tilsvarende på iOS og Android. Og det er VIRKELIG noget der er fedt. Også det med Windows Live og LinkedIn, Gmail osv. Det hele smelter bare sammen.
Og at man kan Facebook chatte via sin SMS-tråd med en af de venner, jamen, det er også bare vanvittigt rart at kunne.

Kort sagt, Android er godt, iOS er godt, men det er WP også. Så nok der bliver sagt at det ikke kan konkurrere med de andre, så er det jo helt åndssvagt, og KUN fordi de ikke har sat deres medarbejdere ind i det.
Gravatar #71 - Slettet Bruger [3189976616]
19. apr. 2012 13:50
XorpiZ (33) skrev:
Jamen.. den har jo ikke tv-out! Eller usb-storage! Eller SD-kort! Kun 16 GB hukommelse! Og kun single-core!11

Selvom din historie er meget 'anecdotal', så beskriver det vel meget godt hvordan almindelige forbrugere tænker. De er pisseligeglade med specs.


Du var så ikke en skid bedre der.

Fuck TV-out. få gang i DLNA Push
Gravatar #72 - snesman
19. apr. 2012 15:07
70 skrev:
Kort sagt, Android er godt, iOS er godt, men det er WP også. Så nok der bliver sagt at det ikke kan konkurrere med de andre, så er det jo helt åndssvagt, og KUN fordi de ikke har sat deres medarbejdere ind i det.


Nu handler nyheden så ikke om at WP-telefoner ikke er gode nok. Bare at de ikke sælger. Og det kan jo lige så godt hænge sammen med frygten for at prøve noget nyt.

Eller du holder på at det KUN hænger sammen med at butikkerne glemte at fortælle deres medarbejdere om telefonen? Lyder tyndt.
Gravatar #73 - kblood
19. apr. 2012 15:15
#69

Der er også apps til at synce med Facebook, hvis man virkelig gerne vil have det. Jeg har bare fået mine kontakter ind på Google kontoen, så er det nemt at dele dem imellem mine telefoner.

Men når nu at SGS2 er en telefon med flere features, flere apps og bedre og mere hardware, så synes jeg da at prisen på Lumia 800 er højt sat.

Det indbyggede GPS kort med kortdata hjælper så en del på det. Da at et godt offline GPS kort til Android nu nok vil koste omkring 500 kr. Jeg har selv købt Navigon, og det er godt nok dejligt når man er i udlandet. Så der kan man jo sige 500 kr. sparet hvis det er en funktion man bruger. Der er størrelsen på skærmen så igen til SGS2 telefonens fordel.

Der er også indbygget kalender i Nokia Lumia, og jeg formoder der sikkert også er indbygget alarm. To ting jeg undrer mig over at der mangler på SGS2. Og sikkert også SGS, jeg købte en app til det også.

Det jeg nok vil savne mest hvis jeg skulle skifte telefon vil nok være widgets, et UI jeg helt selv kan vælge opsætningen af, også få det til at ligne WP eller iOS hvis man har lyst til det. Men tastaturet er det jeg vil savne mest, jeg bruger SlideIT som er lidt i stil med Swype, bare bedre. Der er sikkert nogen der bedre kan li Swype og mange der helst vil taste ordene, istedet for at swype dem. Men største ulempe ved SGS2 er da nu nok at man egentlig selv skal finde en kalender og offline GPS hvis man synes man har brug for det i sin telefon. Der er selvfølgelig Googles Navigator og der er også Navfree som tilbyder gratis offline GPS maps af de fleste lande i EU. Ved ikke hvor godt det er, da jeg ikke har testet det endnu. Men det er så noget der skal hentes fra Samsung Apps.

#71

Jeg har prøvet almindeligt DLNA, og det kræver åbenbart et ret godt fjernsyn for at kunne afspille de fleste videoformater. Det jeg har prøvet kunne jeg lige få min telefon til at vise nogle af mine billeder.

Jeg vil da også helst se trådløst afspilning af video, men det er vidst ikke det mest optimale hvis det er HD kvalitet. Jeg bruger mit TV out hvis jeg skal have film med over til venner. Jeg kender vidst ingen med blueray afspiller, men fjernsyn med HDMI er ret normalt. Kender heller ikke nogen med et DLNA fjernsyn der rent faktisk kunne afspille noget som helst af det video som jeg har prøvet at smide efter det. Der tror jeg alligevel at Apple har gjort det bedre, men så skal man vidst bruge Google TV for at kunne streame til TVet. Måske her om 2-3 år at det begynder at være normalt med smart TV. Det begynder da vidst at vinde frem. Så bliver det sikkert noget nemmere.
Gravatar #74 - Rockstar
19. apr. 2012 15:20
Nothinunik (41) skrev:
Jeg har godt nok svært ved at sammenholde denne her artikel med virkeligheden.

Jeg kender efterhånden flere der har lumia telefoner end folk der har iPhones. I min omgangskreds har lumia et rigtig godt ry, men jeg tror heller ikke det er danske tele-chefer der har udtalt sig omkring nokia telefonerne.

Personligt vælger jeg dog at vente på WP8 før jeg køber nokia, indtil da er min Radar nok til mig :)

Tror der er stor forskel på hvor man er i landet... Jeg fik en SGS2 med det samme den udkom og flere af mine venner så den og pludseligt havde alle den. En form for domino effekt i guess...

Dem jeg kender der har haft billige HTC telefoner er næsten alle hoppet over til iPhone 4S nu da de mener android er lort. Kender hele 4 med iPhone nu :O

Kender én der har en Lumia 800, men han købte den kun fordi den kunne gå på Xbox-live... Jeg ved virkeligt ikke hvorfor man vil glo på ens Xbox-live profil på telefonen... Eller jo... Fordi man kan.
Gravatar #75 - Ylle
19. apr. 2012 15:59
#73
Lumia 800 er stadig billigere end en SG2.
Samtidig, og det er jo lidt det vigtigste, designet er jo en faktor 1000 pænere end SG2 - og det er jo det nogle er villige til at betale lidt ekstra for.
Hvis ikke, så køb en Lumia 710. Den kan fås til knap 2000 kr., og kan det samme som en Lumia 800.
Gravatar #76 - Hubert
19. apr. 2012 18:30
Magten (66) skrev:

Men det er en god måde at oplyse om nogle af de fede ting ved WP på. Fx deling af billeder direkte fra kameraet til diverse tjenester synes mange er imponerende.


Hvis man skal sælge en ting på noget skal det nok helst være en ting andre ikke kan gøre, og formentlig kunne gøre før WP overhovedet kom på gaden. :)
Gravatar #77 - Hubert
19. apr. 2012 18:41
Ylle (67) skrev:

Garanteret. Men nu plejer jeg også bare at bede mine venner om at finde på noget, og så gør vi det.
Og det er også der rigtig mange ikke fatter noget. Tror mange tænker: "Hvad kan den, som min iPhone eller Android ikke kan?".
Ja, udover, at man næsten skal op i SG2 før en Android ikke lagger, så er en iPhone vel næsten det der kommer tættest på.
Og det er bare alt det der integration med facebook, kontakter, billede-upload og nogle andre ting som gør WP så speciel. Men det kan man bare ikke forklare til nogen særlig let, og de finder heller ikke ud af det ved bare at prøve den 10 min.
Så derfor kan det blive lidt svært at omvende folk, desværre :)


Har du vist dem en browser test? Jeg har på et tidspunkt linket til et klip på youtube hvor wp den grad får baghjul af det 'ih oh så langesomme android'.

Når du nu så gerne vil omvende folk kan du jo fortælle mig hvorfor jeg skulle skifte min Nexus S med android 4.0.4 ud med en WP telefon. Jeg kan dog oplyse dig om at jeg har haft en WP telefon som arbejdstelefon så lag argumentet kan du ikke bruge. Min nexus s lagger ikke men det gjorde min omnia 7.

Noget helt andet er hvorfor dog overhovedet forsøge at omvende folk? Hvorfor ikke blot være glad for det køb man har gjort. Jeg forsøger ikke at omvende folk til at købe android. Jeg anbefaler folk at købe en telefon fra nexus serien hvis de vil have en android telefon men ellers frastår jeg helst fra at 'rådgive' om den slags. Sidst jeg blev spurgt om den slags bad jeg manden om at gå ud i en forretning for at se på mulighederne.

Jeg mistænker folk der forsøger at omvende andre til at købe dem samme som dem for at forsøge at retfærdiggøre deres køb ved at få andre med på vognen.
Gravatar #78 - Windcape
19. apr. 2012 18:52
#77

Som du, og andre er ved at have opfanget, så er Windows Phone mere målrettet folk der ikke har en smartphone i dag.

Fra et grundlæggende perspektiv, så er det jo design og kamera man vil kigge på, når man skal vælge smartphone første gang.

Og her vil jeg mene at Windows Phone har en række fordele over Android, specielt Nokia gør en del mere ud af deres telefoner end Samsung og HTC.

Jeg har følgende telefoner:

- Samsung Omnia 7
- Samsung Omnia W
- HTC Titan
- Lumia 800
- Lumia 900

Og jeg synes klart at Lumia 800/900 er de mest lækre og gennemførte telefoner.
Gravatar #79 - Hubert
19. apr. 2012 19:04
Windcape (78) skrev:


Som du, og andre er ved at have opfanget, så er Windows Phone mere målrettet folk der ikke har en smartphone i dag.

Fra et grundlæggende perspektiv, så er det jo design og kamera man vil kigge på, når man skal vælge smartphone første gang.

Og her vil jeg mene at Windows Phone har en række fordele over Android, specielt Nokia gør en del mere ud af deres telefoner end Samsung og HTC.


Hvorfor nøjes med folk der ikke har ejet en smartphone før? Er det derfor folk der har haft WM ikke køber WP? :p

Jeg kender ingen der har købt en WP som deres første smartphone. Alle dem jeg kender har købt android og i enkelte tilfælde iPhones.

Jeg kan ikke mindes nogen sinde at have mødt en der har købt en mobiltelefon på grund af udseendet.

Fruen her i huset har uden, at jeg har fortalt noget om min mobil købt sig en android telefon. Begrundelsen da hun kom hjem med den var at de havde sagt i butikken at der var et godt kamera i telefonen. Og det er da et ok kamera ikke prangende på nogen måde men jeg har så aldrig mødt et mobilkamera der var prangende. Heller ikke på de nokia telefoner jeg har haft.
Gravatar #80 - PoulErik
19. apr. 2012 19:56
Lumia er som Helle Thorning-Schmidt.

Umiddelbart kunne jeg godt duske hende, men når hun åbner munden går salgs-gassen af ballonen, facaden krakelere og jeg væmmes.
Gravatar #81 - kblood
19. apr. 2012 20:00
Design mæssigt så er det ikke lige mig det henvender sig til hvis at en telefon er pæn af udseende. Lumia er meget pæne telefoner. Sikkert også pænere end SGS2, ved ikke med iPhone. Det som sælger for mig er mest det funktionelle ved en telefon. Jeg har gerne selv et billede af hvordan en telefon helst skal være for mig.

Blitz og kamera, da jeg ikke kunne finde på at købe et kamera for sig selv, for det ville blive brugt endnu mindre end jeg bruger min telefon som kamera. Og telefoner kan idag nemt konkurre med billige kameraer, og så har man det altid på sig. Jeg vil også helst have en kamera knap, så det er nemt og hurtigt at tage et billede. Det har SGS2 desværre ikke.

Egentlig ville jeg også foretrække knapper til at tage telefonen eller ligge på. Og den musekugle der var på HTC Hero savner jeg godt nok at se på flere telefoner. HTC Legend havde noget lidt i det stil, men jeg ville godt nok foretrække den kugle. Desværre er det jo blevet moderne at have så få knapper på sin telefon som muligt. Heldigvis kan man på Android indstille sin telefon stort set som man vil, så f.eks. at trykke et stykke tid på volume op får kameraet frem, eller sluk tasten også stopper en samtale, hvis man syntes det er smart. Men det er vigtigere for mig at den har mulighed for mikroSD og tv-out end en kamera knap f.eks.

Når det gælder SGS2, så er den jo ikke ligefrem grim. Nogen synes den virker skrøbelig, og jeg må sige at jeg var glad for hvordan HTC Hero lå i hånden. Den havde en gummi agtig overflade der gjorde den ikke var nem at tabe. Der er bagsiden på SGS2 så okay, men siderne kunne da godt have været mindre glatte, selvom størrelsen i sig selv gør at den ikke lige bliver tabt.

Design mæssigt har Lumia en del af de ting jeg ville se efter på en telefon. Den buede skærm er da smart, da man er sikker på at det er nemt at røre ved hele skærmen, og måske ikke problemer med at bunden af skærmen er en tilbage tast, det har da irriteret på min SGS2 engang imellem. Der er stadigt apps hvor det ikke er så deligt med de knapper der er en del af skærmen. Og Lumia har en kamera tast, det håber jeg andre vil tage til sig. Selvom der nu nok kommer til at gå noget tid før jeg køber ny telefon.

Men langsigtet, da jeg igen for en gang skyld ikke har tænkt mig at skifte telefon inden for det næste års tid, så er det også vigtigt for mig at den har god hardware, og nogle features til at teste funktioner som jeg ser frem til bliver en mere normalt iblandt mobiler. Mulighed for at docke dem og bruge dem som en tynd klient, eller at kunne bruge dem som multimedia center, uden at være afhængig af et specielt fjernsyn eller andet hardware. På det område er Android langt foran både iPhone og WP, de overvejer vidst ikke engang at give mulighed for bluetooth eller USB mus, så man kan bruge telefonen som tynd klient.

Men var det ikke fordi jeg havde de lidt specielle krav, så er jeg da enig i at design mæssigt, og standard funktions mæssigt, så er Lumia et stykke over standarden, og burde kunne konkurrer direkte med iPhones og de bedste Android phones. Måske når de bliver mere populære at der vil blive solgt flere af dem. Jeg ser dem også helst blive mere populære end de er nu.

#75

Hvor er det lige at Lumia 800 er billigere end en Samsung Galaxy S2? Det billigste jeg har set Lumia 800 til er 3384 kr. som mindstepris, men den billigste SGS2 koster 3240 kr. Der vil jeg mene at det burde trække ned i prisen på Lumia 800 at den har en mindre skærm, og færre funktioner. På den anden side har den sit design og et medfølgene GPS applikation med kort. Det kan da godt være at det gør den det værd. Personligt er det ikke prisen der vil være afgørende for mig. Hvis jeg kun skulle bruge de funktioner som den telefon har, så ville jeg da rent faktisk nok vælge Lumia 800, da den virker til at gøre det godt med det den har.

Edit: så fandt jeg Lumnia 800 til 2999 kr. Og det har jeg godt nok ikke set SGS2 til nogen steder. Ikke en voldsom forskel, men det er stadigt penge. Jeg har også nævnt telefonen for venner og bekendte, men den siger dem ikke så meget. Jeg tror det er fordi at markedsføringen ikke er trumfet igennem endnu.

Jeg håber det kommer til at gå endnu bedre for Lumia 900.
Gravatar #82 - Magten
19. apr. 2012 20:01
Hubert (76) skrev:
Magten (66) skrev:

Men det er en god måde at oplyse om nogle af de fede ting ved WP på. Fx deling af billeder direkte fra kameraet til diverse tjenester synes mange er imponerende.


Hvis man skal sælge en ting på noget skal det nok helst være en ting andre ikke kan gøre, og formentlig kunne gøre før WP overhovedet kom på gaden. :)
Spørgsmålet er, for mig, ikke så meget om man kan gøre det, men hvor nemt det er - og der vinder WP på mange punkter, ud fra mit forbrug ihvertfald. Det er jo forskelligt fra person til person :)
Gravatar #83 - kblood
19. apr. 2012 20:11
Magten (82) skrev:
Hubert (76) skrev:
Magten (66) skrev:

Men det er en god måde at oplyse om nogle af de fede ting ved WP på. Fx deling af billeder direkte fra kameraet til diverse tjenester synes mange er imponerende.


Hvis man skal sælge en ting på noget skal det nok helst være en ting andre ikke kan gøre, og formentlig kunne gøre før WP overhovedet kom på gaden. :)
Spørgsmålet er, for mig, ikke så meget om man kan gøre det, men hvor nemt det er - og der vinder WP på mange punkter, ud fra mit forbrug ihvertfald. Det er jo forskelligt fra person til person :)


Kan den så også sættes til at gøre det automatisk? På Android kan man få uploadet sine nye billeder direkte til dropbox eller Google+
Fra Dropbox kan man så også dele dem på Facebook ret nemt. Facebook har vidst ikke en app hvor billeder automatisk uploades, men nu er kan jeg så heller ikke huske om man overhovedet kan uploade billeder til Facebook uden at de bliver tilgængelige for andre end en selv.
Gravatar #84 - PoulErik
19. apr. 2012 20:13
kblood (81) skrev:
Mulighed for at docke dem og bruge dem som en tynd klient


Ubuntu for Android
Gravatar #85 - kblood
19. apr. 2012 20:23
PoulErik (84) skrev:
Ubuntu for Android


Ja, jeg blev virkelig glad da jeg så den nyhed :) For det er det jeg håber på endnu mere end bare at bruge den som tynd klient. De har jo hardwaren til det, og det er dejligt at vide at der bliver gjort noget for at realisere det. Desværre er det ikke så nemt at få fat i endnu.

Så når det er muligt, så skal jeg da helt klart have en telefon som kan det. Og det tyder jo pænt meget på at Galaxy S II er en af de telefoner som man kan forvente bliver understøttet. Der er også en Ubuntu rom der er lavet til SGS2, men den er noget hjemmebiks, der ikke helt kan erstatte Android og heller ikke bare kører sideløbende med.
Gravatar #86 - Justin
19. apr. 2012 20:26
Papis (43) skrev:
btw har du en hotmail til din nokia wp7 phone så har du lige 25gb ekstra i skyen så plads er der nok af..


lige indtil du sidder på ferie i udlandet og kan vælge mellem ikke af kunne bruge skyen, eller få en meget stor regning

Gravatar #87 - PoulErik
19. apr. 2012 20:31
~#85
Det at mobilen skal "erstatte" pc'en er nok ikke noget, vi kommer til at se fra MS eller Apple af.
Gravatar #88 - CJ2
19. apr. 2012 20:35
#83 Med 1 click kan jeg med Android tlf uploade billeder til : google docs, instagram, fb, google+, sms, picasa og sikkert mange andre steder hvis jeg havde en relevant app installeret. Sandt nok at du også kan gøre det til google+ (og sikkert andre) med 0 click. Er bare ikke så glad for g+ :-)

Gravatar #90 - kblood
19. apr. 2012 22:12
Justin (86) skrev:
lige indtil du sidder på ferie i udlandet og kan vælge mellem ikke af kunne bruge skyen, eller få en meget stor regning


Nemlig. Jeg er da glad for at have dropbox på min mobil, Google Docs og Evernote. Men det er da ikke en erstatning til plads på telefonen på nogen måde. Og så er det ret nemt at bruge FTP fra telefonen også, så kan jeg bruge min egen webserver hvis jeg skulle have lyst til det. 1 terabyte der, og så er der min Nas server, men den kan vidst ikke streame HD film til telefonen, og jeg synes ikke lige det er en foretrukken måde at se film på. Jeg vil helst ikke være afhængig af bredbånds forbindelse, selvom det da oftest er der.

#87
Nej, jeg håbede ellers at Windows Phone ville blive min nye ynglings, da den lagde op til gode muligheder for remote desktop, men når de ikke engang forsøger at understøtter mus af nogen slags, så sker det nok ikke i år, og måske ikke engang i 2013. Så det har jeg også lidt mistet troen på. Med Android 4.x så er det indbygget driver til bluetooth mus, og så understøtter nogle Android telefoner også USB mus. Ved ikke lige om andre end SGS2 gør det. Kan egentlig også være at det kun er USB harddiske den understøtter, har ikke fået testet det endnu.

PoulErik (89) skrev:
Samsung>Nokia + Lumia er underlegne @ 1:35


Jo, de får det til at se ret sort ud for Nokia. Men USA er et godt bevis på at røde tal ikke behøves at betyde noget. Og jeg tror også at Nokia snart begynder at få lidt fodfæste igen, selvom det nok først bliver i 2013 at Nokia kan vide sig sikker. Hvis man er villig til at sætte sine penge på det, så er det nok et rigtigt godt tidspunkt at købe aktier i Nokia. Men jeg tror først at det bliver en af de næste telefoner de udgiver der har chancen for at gøre udslaget de mangler. Lumia 800 og sikkert også 900 er en plaster på såret, men det er stadig ikke med sikkerhed nok til at få Nokia til at komme på ret køl endnu. I det mindste spytter de ikke helt så mange ligegyldige enheder ud som HTC og Samsung. Men det segment de går efter er jo mest af alt iPhone kunder. Fordelen er nærmest bare at de har widgets, og iOS ikke har. Når det gælder åbenhed så er den måske lidt tættere på Android end iOS, men jeg er ikke helt sikker.

Det lyder da lidt til at det er en fordel at Facebook ikke ser Microsoft eller Nokia som en konkurrent, hvilket de jo vidst gør med Android og Google. Det er ikke længe siden at det var en fast del at kunne synce med Facebook uden 3. parts apps. Nu er det kun en delvis sync.
Gravatar #91 - Ylle
20. apr. 2012 00:06
#90

Alt det du skriver er noget dig og 10 andre i verden er interesserede i. Vi andre er /care. Jeg skal ikke bruge 1 TB på min telefon. Sådan noget bruger jeg min computer til.
Det er som med Linux. Det kan mange smarte ting, sikkert mere end Windows og OSX, men de ting er der 1% mennesker der går op i, ergo er det lige gyldigt.
Gravatar #92 - kblood
20. apr. 2012 05:07
Ylle (91) skrev:
#90

Alt det du skriver er noget dig og 10 andre i verden er interesserede i. Vi andre er /care. Jeg skal ikke bruge 1 TB på min telefon. Sådan noget bruger jeg min computer til.
Det er som med Linux. Det kan mange smarte ting, sikkert mere end Windows og OSX, men de ting er der 1% mennesker der går op i, ergo er det lige gyldigt.


1% er der mange der vil bruge mange penge på, hvis det betyder at de køber. Og du skrev man kan få Lumia 800 til knap 2000 kr?

Jeg er da også ligeglad med hvad du bruger din computer til og hvad du bruger din telefon til. Jeg besvarede bare en anden bruger på en af de få ting der gør at Lumia ikke er en telefon for mig indtil videre. Jeg ved da godt at det er de færreste der går op i den slags, men nu er der ikke rigtig noget som Lumnia kan som SGS2 ikke kan. Og prisforskellen er 240 kr.

Nyhden er om hvorfor det kan være at Lumnia 800 ikke kan konkurrere med Android og iOS på salgstallene. Du må da gerne bare prøve at ignorere hvorfor den ikke sælger så godt, men det vil jeg bare ikke mene burde være pointen med tråden.

Som Windcape skriver, så er der mange gode grunde til at købe Lumnia 800. Jeg har skrevet at jeg er enig i mange af de grunde, og de få grunde den ikke er for mig. Og en del af de mulige grunde til hvorfor andre heller ikke vælger den.

Men en af de største grunde tror jeg faktisk er som nyheden skriver, at folk ikke kender nok til den. Det er stadigt et forholdsvist ukendt OS. De fleste almindelige mennesker kender ikke til den, eller hvad dens fordele egentlig er. Specielt ikke sammenlignet med iOS der markedsføre sig meget på de samme ting.

Mange steder koster Lumnia 800 det samme som SGS2, underligt nok. Og hvis du har en Lumnia 800, så vil jeg næsten vove at påstå at du er i en 1%s gruppe. Så din pointe går lidt tabt der. Endnu mere Lumnia 900. Så hvis du har ret, så er der en del ligegyldige meninger i denne tråd ;)
Gravatar #93 - Magten
20. apr. 2012 05:17
kblood (83) skrev:
Kan den så også sættes til at gøre det automatisk?
Det tror jeg ikke. Jeg kan så heller ikke se ideen i det udover "se hvad jeg kan" :)

Justin (86) skrev:
lige indtil du sidder på ferie i udlandet og kan vælge mellem ikke af kunne bruge skyen, eller få en meget stor regning
Nu ved jeg ikke hvordan i holder ferie, men det er sgu minimalt hvad jeg bruger min til. Et par sms'er og opkald hvis jeg ikke lige kan finde dem jeg er på ferie med, det er det.

Skal jeg absolut på nettet så finder jeg et sted de har wifi.

PoulErik (87) skrev:
~#85
Det at mobilen skal "erstatte" pc'en er nok ikke noget, vi kommer til at se fra MS eller Apple af.
En telefon vil ikke kunne erstatte en laptop for mit vedkommende, ikke i den nærmeste fremtid. Jeg skal have en skærm, et keyboard og en mus med mig så.
Kommer der et marked for det, så er jeg sikker på MS og Apple nok skal være der. Men lige nu er der ikke den store grund til andet end at researche indenfor det område.

kblood (90) skrev:
og så er der min Nas server, men den kan vidst ikke streame HD film til telefonen
Det kan godt lade sig gøre, men det kræver jo du har setup'et til det. Jeg kan så heller ikke lige se hvorfor det er interessant at streame HD til en 4" skærm, men okay :)
Jeg har fint streamet xvid serier til både min Hero og min iPhone på 3g forbindelser.
Gravatar #94 - Alrekr
20. apr. 2012 06:04
Magten (93) skrev:
Nu ved jeg ikke hvordan i holder ferie, men det er sgu minimalt hvad jeg bruger min til.


GPS-enhed til både bil og gåture.

"Fuck det regner, stranden er lort at tage på - hvad er der så i området som vi ikke har set allerede?"

Hjælp til offentlig transport (indbygget i Google Maps til Android - jeg ved ikke med de andre mobile OS - dækker store dele af verden) hvis man nu ikke har kørt i bil/råd til at leje en bil.

Det er dét jeg bruger min til på ferie.
Gravatar #95 - kblood
20. apr. 2012 06:19
#93

Ja, at streame HD til telefonen skulle mest være for at afspille det på et fjernsyn. Og ja, idéen med at bruge en telefon som computer erstatning vil jo kræve et mus og tastatur. Fordelen er så at fjernsynet på hotellet nok er større end skærmen på ens bærbar.

#94

Ja, som GPS bruger jeg også min telefon en del i udlandet. Min stedsans sucks, selvom det da oftest kan kommes uden om med lidt planlægning og forberedning, så er det da godt at have et kort ved hånden med ens placering hvis man mangler det. Og der er en offline GPS nyttig at have.

Også derfor jeg ser det som et stort plus med et indbygget kort i Lumia, men der er mange der vil se det som en overflødig feature. Men når man først har vænnet sig til det, så kan det være svært at vænne sig af med igen.
Gravatar #96 - Magten
20. apr. 2012 06:26
Alrekr (94) skrev:
GPS-enhed til både bil og gåture.

"Fuck det regner, stranden er lort at tage på - hvad er der så i området som vi ikke har set allerede?"

Hjælp til offentlig transport (indbygget i Google Maps til Android - jeg ved ikke med de andre mobile OS - dækker store dele af verden) hvis man nu ikke har kørt i bil/råd til at leje en bil.

Det er dét jeg bruger min til på ferie.
Hmm ja okay, alle de ting klarer jeg på andre måder :D



kblood (95) skrev:
Ja, at streame HD til telefonen skulle mest være for at afspille det på et fjernsyn. Og ja, idéen med at bruge en telefon som computer erstatning vil jo kræve et mus og tastatur. Fordelen er så at fjernsynet på hotellet nok er større end skærmen på ens bærbar.
Så er vi ude den diskussion vi har haft masser af gange :) En telefon er ikke optimalt som mediecenter efter min mening.
Gravatar #97 - Kenman
20. apr. 2012 06:40
tl;dr
#0 Manglende reklamer?

Synes ikke jeg har set andet, hverken i DK eller da jeg var en smuttur i Paris. Der var Lumia/WP reklamer over det hele.

Eneste jeg ser som et reelt problem for tiden, er mangel på Lumia 900 i DK eller bare en seriøs udmelding.

En eller anden Nokia person skrev på et tidspunkt noget med April, men ingen af de danske teleforhandlere kan komme med et seriøst bud på en release-date.. DET afholder mig pt. for at skifte min Mozart ud med en Lumia :/

#10 synes godt i kunne sende nogle af alle de Lumia'er en tur til Vedbæk! Vi vil også nyde godt af det ;)
Gravatar #98 - kblood
20. apr. 2012 07:08
#96

Ja, jeg er enig i at en telefon ikke er noget optimalt mediecenter. Det hjælper en del når at den nemt kan afspille det hele. Men jeg har endnu ikke fundet en afspiller der gør det hele. Altså både afspiller flydende i fuld HD, og viser underteksterne også på TV out.

Det samme gælder så også min tablet som ellers er mere egnet til formålet. Nu er mediecenter så også et lidt for fint ord, til bare at kunne afspille en film engang imellem, uden at skulle have en hel computer med, eller få folk til at købe noget der kan afspille dem. Den eneste jeg kender med blueray afspiller er mig selv og min bror. Og pt er min indstillet til en mystisk region, jeg bruger den mest til at rippe skiven så jeg kan se dem digitalt. Og også for at teste hvilke muligheder der er for at afspille i fuld HD.

#97

Jeg tror nu egentlig også at de reklamere rigeligt. Problemet er nok bare at den bedste reklame er hvis en person folk kender kommer og fremviser for dem personligt hvad den kan. iPhone og Android har jo cirka 10x så meget omtale stadigvæk. Også derfor at de godt ved hvor meget markedsføring det kræver at komme ind på det marked.

Da Apple skulle lave en telefon tænkte de fleste også hvad de dog kunne vide om hvordan man laver en telefon? Specielt når man nu havde vænnet sig til at der var nogle få meget stærke brands indenfor telefon producenter, og en masse mindre producenter. Jeg havde aldrig hørt om HTC før de lagde Android på deres telefoner.
Gravatar #99 - Magten
20. apr. 2012 07:15
#98
Personligt ville jeg hellere tage en jailbreaket Apple TV med mig hvis jeg vidste at jeg skulle streame film, end at bruge telefonen. Specielt nu når den nye kan afspille 1080p.
Gravatar #100 - Hubert
20. apr. 2012 07:17
Magten (93) skrev:
Det tror jeg ikke. Jeg kan så heller ikke se ideen i det udover "se hvad jeg kan" :)


Man kan jo sige det samme om one click share.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login