mboost-dp1

Telenor ASA

Telenor donerer sms-gebyrer til Pakistan

- Via telenor - , redigeret af Emil

Når man sender en sms til en dansk nødhjælpsorganisation for at donere penge til ofrene efter de voldsomme oversvømmelser i Pakistan, tager Telenor normalt 6 % af donationen i gebyr for at dække de omkostninger, der er forbundet med pengeoverførslen. Men ikke længere. Fremover vil Telenor selv dække omkostningerne, således at hele donationen når frem til nødhjælpsorganisationen.

De voldsomme oversvømmelser i Pakistan har medført, at over to millioner mennesker står uden tag over hovedet. Telenor er selv en central spiller på mobilmarkedet i det katastroferamte land og finder det derfor naturligt at hjælpe de mange nødstedte mennesker:

Henrik Skov, finansdirektør i Telenor, Danmark skrev:
Telenor er det næststørste teleselskab i Pakistan. Mange af vores kunder og medarbejdere i området er blevet ramt af katastrofen. Derfor er det naturligt, at vi selv aktivt bidrager til hjælpearbejdet.

Foreløbig er der mindst seks danske hjælpeorganisationer, som samler ind til katastrofen via sms: Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Læger Uden Grænser, Red Barnet, Mellemfolkeligt Samvirke og UNICEF.





Gå til bund
Gravatar #1 - AmbY
19. aug. 2010 05:58
Telenor:
Hvor er det da latterligt at lade det komme ud, måske man skulle have holdt det for sig selv at man ind til nu har taget 6% af de penge som folk har Doneret via deres mobil-telefon, som telenorkunde. Tsk tsk...

> 6% af normal 100kroner donationer er 6kr
< 6kr har de taget pr. gang en af deres kunder doneret.
> Deres Regnings system trækker Automatisk pengene,
< og levere dem på en DonationsKonto (intern konto).
> Pengene her fra skal senere Manuelt sendes til den
< respektive organisation.
>
< Vi danskere Donere meget, så lad os være beskedne og
> sige at 'kun' 10.000 af Telenors kunder har doneret 100kr
< så ville det altså være:
>
< 10.000*100=1.000.000kr
>
< 6% af 1million er 60.000kr
>
< !!TRESTUSINDKRONER!!

Fair nok, hvis det kan koste 60.000kr at Manuelt overføre fra én konto til en anden konto (altså at lave en alm. Webbank overførsel) samt der efter skrive det korrekte tal ned, som skal meldes til SKAT. Så er der enten:

1. tale om en aaaalt for høj timeløn til nogen i regn.service.
2. tale om nogle aaaalt for langsomme ansatte.
3. tale om en nederen måde at tjene ekstra penge på.


Andre teleselskaber:
Med dette har jeg ikke fritaget andre selskaber, jeg ved at der er mange der tager SMS gebyr og den slags, men det er sgu sjældent jeg har oplevet det har været mere end alm. sms-takst, med mindre man har fri sms, så har det ikke kostet noget.

- - - - - -

Med dette indlæg har jeg sagt min mening, og givet begrundelse til hvorfor jeg ikke finder det rimeligt at telenor ikke har oplyst den slags før, eller bare har ladet hver, er meget overrasket over at nogen kan tjene penge på andres lyst til at hjælpe, eller rettere 'tjene penge på andres nød' bedøm selv hvad der er værst.
Gravatar #2 - XorpiZ
19. aug. 2010 06:01
AmbY (1) skrev:
Med dette har jeg ikke fritaget andre selskaber, jeg ved at der er mange der tager SMS gebyr og den slags, men det er sgu sjældent jeg har oplevet det har været mere end alm. sms-takst, med mindre man har fri sms, så har det ikke kostet noget.


Jeg tror du misforstår. Gebyret er ikke noget man som forbruger mærker. Det er noget, der bliver trukket efter man har doneret pengene.
Gravatar #3 - MiniatureZeus
19. aug. 2010 06:17
#1 Hvorfor skulle Telenor dog gøre det gratis..?
Gravatar #4 - nielsbrinch
19. aug. 2010 06:19
#2 Det er ikke det han misforstår. Han tror det er private selskabers pligt at give deres arbejdskraft gratis til godgørende formål.
Gravatar #5 - myplacedk
19. aug. 2010 06:21
AmbY (1) skrev:
Fair nok, hvis det kan koste 60.000kr at Manuelt overføre fra én konto til en anden konto (altså at lave en alm. Webbank overførsel)

What? Hvor kom det fra?

AmbY (1) skrev:
jeg ved at der er mange der tager SMS gebyr og den slags, men det er sgu sjældent jeg har oplevet det har været mere end alm. sms-takst

Huh?

Sidst jeg kiggede på at modtage penge via SMS havde jeg svært ved at få gebyret meget under 50%. Jeg synes 6% lyder meget billigt i forhold til dengang, der er godt nok sket noget.

Vi kan dog hurtigt blive enige om at det stadig er for dyrt, og der stadig er langt ned til prisen på dankort.

AmbY (1) skrev:
Med dette indlæg har jeg sagt min mening, og givet begrundelse til hvorfor jeg ikke finder det rimeligt at telenor ikke har oplyst den slags før

Huh?
Butikkerne fortæller dig da heller ikke hvad dankort-automaterne koster dem. Nødhjælpsorganisationen er nødt til at have et eller andet system til at modtage penge, og SMS'er er et af disse systemer. Den slags koster penge. Selv hvis du betaler kontant, vil noget af beløbet gå til at håndtere det at modtage pengene.

AmbY (1) skrev:
er meget overrasket over at nogen kan tjene penge på andres lyst til at hjælpe, eller rettere 'tjene penge på andres nød' bedøm selv hvad der er værst.

For det første: Hvorfor skulle Telenor blande sig i hvad du bruger dine penge til?

For det andet: Der er stadig udgifter der skal dækkes, uanset hvor godt et formål pengene går til. Hvorfor skal Telenor donere, bare fordi du gør?

For det tredje: Selvfølgelig vil nogen tjene penge på at nogen hjælper med et penge-bidrag. Hvad tror du ellers pengene skulle gå til?
Gravatar #6 - Grammo
19. aug. 2010 07:24
Jeg synes godt nok det er utroligt at det lige er Pakistan de vælger at give de penge til, Telenor er et af de største selskaber i Pakistan, så jeg ser det absolut ikke som en god ting, de gør det da for at spare penge på genopretning af deres telenet dernede, ved at smide de sidste 6% med derned så sparer de penge i sidste ende.

Og så synes jeg da i øvrigt at 6% i gebyr er en hel del? Nu har jeg da endnu en grund til at komme af med mit Bibob abb.
Gravatar #7 - budder
19. aug. 2010 07:25
Hvis der er en person der donere én million så er det rigtig nok 60,000 (6%) de får ud af det.

Men hvis jeg donere en 100 kr. til dem så kan de få 6 kr. af mig.
Gravatar #8 - dk-hat
19. aug. 2010 07:31
Hvordan 1* kan blive rattet som irelevant... fatter jeg simpelt hen ikke..

At telenor har taget 6 kr (overpris så det batter) hver gang der er doneret 100 kr. er da ikke bare rigtigt... det er også klamt på den umoralske måde.

Og så gå ud i ofentligheden og sige at nu tager de ikke mare 6% af alle de penge danskerne har sendt til nødhjælp.. er.. som 1* siger. noget de nok skulle have holdt sig for sig selv, for ikke at skade alle andre kommende sms insamlinger.

4* Doh... Nu er det ikke os alle der kun tænker på vores egen pengepung.... nogen af os tænker også på om det er moralsk i orden, at tjene penge på nødhjælp...

Gravatar #9 - Moog
19. aug. 2010 07:46
#8 For hulen da, de tjener jo ikke penge på nødhjælp. Tror du det er gratis at have en gateway stående til at tage imod donationer, eller vedligeholdelse, eller administration?

Mener du også at hvis Røde kors vælger et eller andet tilfældigt fragt selskab til at køre nødhjælp til et eks. Pakistan, så vil det være umoralsk at tage penge for denne transport?

Det er ikke Telenors pligt at stille noget som helst til rådighed gratis, men at de vælger at gøre det er da bare godt.

Gravatar #10 - myplacedk
19. aug. 2010 07:47
dk-hat (8) skrev:
Hvordan 1* kan blive rattet som irelevant... fatter jeg simpelt hen ikke..

Fordi han vrøvler.

dk-hat (8) skrev:
At telenor har taget 6 kr (overpris så det batter) hver gang der er doneret 100 kr. er da ikke bare rigtigt... det er også klamt på den umoralske måde.

Overpris i forhold til hvad? Ved du hvad de andre teleselskaber tager?
Hvad er der så klamt og umoralsk ved at tjene penge? Det er trods alt deres hovedformål, ligesom de fleste andre firmaer.

dk-hat (8) skrev:
er.. som 1* siger. noget de nok skulle have holdt sig for sig selv, for ikke at skade alle andre kommende sms insamlinger.

Jeg synes da det er positivt at folk tænker over prisen på det de gør. SMS-betaling er nok den dyreste måde at betale for noget som helst. Vælg en anden metode i stedet. Det er da bedre end at vende de døve øre til, og bare fortsætte med at smide penge ud.

dk-hat (8) skrev:
nogen af os tænker også på om det er moralsk i orden, at tjene penge på nødhjælp...

Hvad er alternativet? At ethvert firma skal levere varen gratis, hvis det er til nødhjælp?
Man kan da ikke gå ind i en butik, købe 10 telte, betale, gå sin vej, vende tilbage og så sige "dumme svin, de telte var til nødhjælp!"

Der er umoralske måder at tjene penge på katastrofer. Dette er altså ikke en af dem.
Gravatar #11 - f-style
19. aug. 2010 07:52
Syns nu folk overreagerer herinde og tror at nødhjælp skal være gratis.
Vælg du nu en gang at være nødhjælps arbejder i 1 år og leve "gratis", det har du nok heller ikke lyst til.
For det andet så er det et TELESELSKAB som har TELEKOMMUNIKATION som service/vare. Det er da fint at de melder ud at de fra nu af fjerner gebyret (som du som forbruger alligvel ikke mærker) når penge skal gå til pakistan. Og hvor mange af jer har overhovedet doneret til pakistan som er kunde hos telenor. Tror de fleste af jer har ondt i røven uden noget at ave det i. Har i doneret til pakistan så vil den 1-6 kr. nok ikke gøre det store udslag. Jeg donerer ikke selv til pakistan, dog donerer jeg til dansk røde kors.
Men tænk lige før i flytter selskab, hvor mange gebyrer tager f.eks. TDC, Telia ect. Mon de gør det gratis, næppe!
Gravatar #12 - holmen
19. aug. 2010 08:07
dk-hat (8) skrev:
4* Doh... Nu er det ikke os alle der kun tænker på vores egen pengepung.... nogen af os tænker også på om det er moralsk i orden, at tjene penge på nødhjælp...

Hvor er det klamt sagt.
Hvis I der gerne vil donere til nødhjælp, bare kunne nøjes med at tænke på de fattige, på jeres egne vegne, og ikke spille hellige og bedre, når der er nogen der vælger ikke at donere noget, så ville det være fint.
Det er tydeligt at det ikke er tilfredsstillende nok at donere pengene, man skal helst have opmærksomhed på den bekostning, og hævde sig over for andre ved at "reklamere" med sin "gavmildhed".
Det er fint at donere noget (og naivt at gå ud fra at beløbet når frem ubeskåret) og så få det lidt bedre med sig selv, der er bare nogle mennesker der ikke har behov for at give noget, så behold den "jeg-er-bedre-end-jer-fordi-jeg-har-doneret-nødhjælp"-attitude for jer selv, og lad vær med at forsøge at give andre dårlig samvittighed. Der er nogle der har indset, for længe siden, at der i sidste ende ikke når ret meget af donationen frem til de nødstedte, og der er nogen der lever fedt af nødhjælpen *host* Jørgen Poulsen *host* og dem har jeg ikke lyst til at støtte.
Gravatar #13 - nielsbrinch
19. aug. 2010 08:13
dk-hat (8) skrev:
4* Doh... Nu er det ikke os alle der kun tænker på vores egen pengepung.... nogen af os tænker også på om det er moralsk i orden, at tjene penge på nødhjælp...


Tak fordi du vækkede mig fra min selviske slumren hvor jeg åbenbart kun tænker på min egen pengepung. Du har overbevist mig. Lad os gøre det ordentligt - alle nødhjælpsorganisationer skal have direkte adgang til netbanken for alle private virksomheder. Så kan de lige overføre, hvis der er noget de har brug for.
Gravatar #14 - RaVeN
19. aug. 2010 08:18
I disse tider hvor man snakker om at alene sms priserne er overpris synes jeg det er helt hen i vejret at tage 6% pr sms transaktion.

Det ER overpris, det sker helt automatisk, dukker blot op som en ekstra linie på din betalings service oversigt. De gør det fordi det netop er "usynligt" udgiften for dem består i at de "låner" nogle penge til den der donerer, det kommer da aldrig i nærheden af 6 kr på en måned pr bruger når vi snakker om en overførsel på 100kr

ydermere er det her jo det der skal bane vejen for at vi kan bruge telefonen som erstatning for vores dankort, hvis det her er barrieren har det da lange udsigter...
Gravatar #15 - HenrikH
19. aug. 2010 08:34
dk-hat (8) skrev:
nogen af os tænker også på om det er moralsk i orden, at tjene penge på nødhjælp...

Fint, alle de folk der arbejder professionelt for nødhjælpsorganisationer, er herved erklæret umoralske, tillykke.
Gravatar #16 - taima7700
19. aug. 2010 08:40
Det bedste ved Newz.dk er hvor pissed folk kan blive over totalt ligegyldige ting..

Hvis 6% er for meget for dig: lad vær at donerer..

Hvis du ikke ved hvad firmaet tager til sig selv og det går dig på: lad vær at donerer..


LAD vær at tro at verden er gratis

(SPOILER)

for det er den faktisk ikke
Gravatar #17 - wdw
19. aug. 2010 09:43
Tror der er nogle der har behov for at få nogle facts på plads:

1) Der ER en omkostning for teleselskaberne, i forbindelse med administration af betaling via SMS. Om den svarer til 6% ved jeg ikke

2) Alle teleselskaber i DK opkræver et gebyr i forbindelse med betaling via SMS - De præcise takster var fremme i forbindelse med katastrofen i Haiti, men jeg kan ikke finde artiklen

3) Jeg skriver bevidst "betaling via SMS", for hos teleselskaberne skelnes der som udgangspunkt ikke i forhold til om det er en donation til hjælpeorganisationer, eller betaling for en bus-billet - De 6 % opkræves ved alle former for betaling

4) Det er ikke første gang at Telenor gør dette. De lavede præcis samme ordning da der blev samlet ind til Haiti.

5) Uanset hvordan du ønsker at donere penge til velgørende formål, vil en stor del af din donation (beklageligvis) gå til administation af forskellig art - Også selvom du møder personligt op hos Røde Kors og ligger pengene kontant

6) Telenor er en privat virksomhed, ikke en nødhjælpsorganisation, hvorfor man må se det rimelige i at de tjener penge på deres services ...

Jeg synes personligt at det er flot, at Telenor løbende overvejer dette gebyr, og med jævne mellemrum beslutter sig for ikke at opkræve det - Og bestemt også at der er gennemskuelighed omkring gebyret, således at kunderne får besked om hvordan deres donation håndteres.
Gravatar #18 - Sugardad
19. aug. 2010 09:57
#1 det koster jo reelt set heller ikke så meget at overføre det manuelt, det er vel mere et slags gebyr de tager. lige som banken (i hvert fald min), der koster 40kr at betale et girokort, men tror næppe det koster 40kr at at smække et gironummer ind på en skærm, men bare et gebyr for en service, hvilket er fair nok med mig, de skal vel tjene penge på én eller anden måde, og de skal have folk til at sidde og arbejde med sådan noget her hele dagen
Gravatar #19 - Tyrian
19. aug. 2010 10:03
Man kan sige, at hvis alle virksomheder undlod at tage gebyrer og penge for deres ydelser lige så snart vi snakker nødhjælp, ja så var der jo ganske naturligt intet behov for at samle nogen penge ind. Men nok utopi for idag.

Forstår ikke at folk snakker om, om det er et "rimeligt" gebyr. Det er fastsat ud fra et konkurrence hensyn - hvis deres kunder (herunder bla. Røde Kors og andre nødhjælpsorganisationer) kan finde en tilsvarende service billigere et andet sted, ja så vælger de nok det.
Gravatar #20 - wdw
19. aug. 2010 10:04
Jeg tror at gebyret dækker flere ting. En ting er naturligvis selve "overførslen" af penge, herunder administration, vedligeholdelse af systemer osv osv. - Derudover tror jeg at gebyret er med til at dække omkostning i forbindelse med opkrævning af penge, fra de kunder, som måske alligevel ikke kan finde ud af at betale.

Når en kunde vælger at donere, så overfører teleselskabet pengene til nødhjælpsorganisationen med det samme (antager jeg), men hvad så når kunden ikke betaler sin regning til teleselskabet? - Så er det teleselskabet der skal sende rykkere, og har al balladen med eventuelle inkasso-sager osv osv osv. - Og når kundens regning pga. donation er ekstra høj, antager jeg at sansynligheden for disse sager er noget højere end normalt ... I disse tilfælde er det vel meget fair, at teleselskabet får dækket sine omkostninger?

#19 >> God pointe! - Kunne ikke være mere enig
Gravatar #21 - myplacedk
19. aug. 2010 10:33
Sugardad (18) skrev:
#1 det koster jo reelt set heller ikke så meget at overføre det manuelt, det er vel mere et slags gebyr de tager.

Gebyrer er normalt til at dække reelle omkostninger med. Det kan dog også være "adfærsregulerende", og i nogle tilfælde en direkte pengemaskine.

Sugardad (18) skrev:
lige som banken (i hvert fald min), der koster 40kr at betale et girokort, men tror næppe det koster 40kr at at smække et gironummer ind på en skærm,

Overvej hvor lang tid der går fra medarbejderen begynder at betjene dig, til vedkommende kan betjene næste kunde. Overvej så at unge mennesker som dig og mig hurtigt når frem til sagens kerne, gennemsnitskunden tager nok lidt længere tid. Der skal også være plads til høfligheder.

Vi når hurtigt op på et par minutter. Det giver 1.200 kr i timen.

Jeg er vant til at en skrivebordsplads koster noget der ligner 750 kr. i timen. En frontdesk-plads kan nemt koste mere. Dertil kommer omkostninger til kø-systemet. Bare gulvpladsen til køen kan koste pænt meget hvis banken er centralt placeret.

40 kr. lyder af meget, men jeg er ikke overbevist om at det er noget de tjener så meget på.

Netop dette gebyr er rent gætværk. Men jeg kan fortælle at det enorme gebyr for oprettelse af lån ("min" bank tager officielt mindst 450 kr) ikke giver overskud. Det er hvad det koster at oprette et lån. Dette vil nok ændre sig, da processen bliver eller er blevet automatiseret en del i alle bankerne, men dette system tager nogle år at tjene hjem selv med uændrede gebyrer.
(Kilde: Mig selv, som har været med til at lave sådan et system.)
Gravatar #22 - MiniatureZeus
19. aug. 2010 11:58
myplacedk (10) skrev:
ligesom de fleste andre firmaer.

Nødhjælpsorganisationerne er jo reelt set helt almindelige virksomheder, og skal i den forbindelse også tjene penge til deres administration, logistik, lokaler og så videre. Forskellen er bare, at deres overskud bliver givet væk.

RaVeN (14) skrev:

ydermere er det her jo det der skal bane vejen for at vi kan bruge telefonen som erstatning for vores dankort, hvis det her er barrieren har det da lange udsigter...
Det koster også penge at bruge dit dankort. En mellemstor webshop betaler vidst i omegnen af 2-3 kr. pr. transaktion. Når du betaler i en butik med dit Dankort, koster det også nogle penge. Hell, selv når du betaler kontakt, koster det penge! Du lægger bare ikke mærke til de gebyrer, da de jo er lagt oven på selve varen.
Gravatar #23 - dk-hat
19. aug. 2010 13:29
10*

Ved ikke om du misforstår med vilje.. men forstå lige at:

Ja virksomheder skal tjene penge..

Jeg tror ikke at telnor er dyrere end de andre..

Jeg siger ikke at det er "klamt" og umorals at tjene penge..

Så er det på plads...
-----------------------------
3 hurtige til dig.. ( svar generelt )
-----------------------------

Synes du ikke at et gebyr på 6% er lige at stramme gebyr skruen rigeligt... når nu det er til at hjælpe folk i nød..?

Skal der stå med småt (lige som ved de fleste andre sms ting) at teleselskabet tager 6% for admindestration...?

Og kan vi også blive enig om at, hvis en butik/virksomhed som sælger (what ever) til nødhjælp, hæver normalprisen.
Er de ikke gode købmænd eller forretningsfolk, men klamme* egoister der udnytter at de har det rigtige produkt. logistik mm.

Ang. det at tænke med pengepungen, kan jeg se at jeg referede forkert.. den var tiltænkt 2* ( sorry 4*)

*Typer der gerne dumper 50.000 liter olier i havet. for at spare 10.000 kr.
Gravatar #24 - MiniatureZeus
19. aug. 2010 13:36
dk-hat (23) skrev:
10*

Ved ikke om du misforstår med vilje.. men forstå lige at:

Ja virksomheder skal tjene penge..

Jeg tror ikke at telnor er dyrere end de andre..

Jeg siger ikke at det er "klamt" og umorals at tjene penge..

Så er det på plads...
-----------------------------
3 hurtige til dig.. ( svar generelt )
-----------------------------

Synes du ikke at et gebyr på 6% er lige at stramme gebyr skruen rigeligt... når nu det er til at hjælpe folk i nød..?

Skal der stå med småt (lige som ved de fleste andre sms ting) at teleselskabet tager 6% for admindestration...?

Og kan vi også blive enig om at, hvis en butik/virksomhed (som sælget what ever til nødhjælp) hæver normalprisen. er de ikke gode købmænd eller forretningsfolk, men klamme* egoister der udnytter at de har det rigtige produkt. logistik mm.

Ang. det at tænke med pengepungen, kan jeg se at jeg referede forkert.. den var tiltænkt 2* ( sorry 4*)

*Typer der gerne dumper 50.000 liter olier i havet. for at spare 10.000 kr.


På newz.dk bruger man "#n" (n = indlæg nummer, der står foran brugernavn) når man henviser eller referere et indlæg.. n* er forvirrende og ser dumt ud..
Gravatar #25 - T-Hawk
19. aug. 2010 13:46
Jeg ved godt den var rettet mod MiniatureZeus, men jeg tillader mig at give mit besyv med.

dk-hat (23) skrev:

Synes du ikke at et gebyr på 6% er lige at stramme gebyr skruen rigeligt... når nu det er til at hjælpe folk i nød..?

Nej? Som flere andre har pointeret, så er det jo ikke gratis for Telenor at lave overførslen. At det er til folk i nød har ingen indflydelse på prisen.

dk-hat (23) skrev:

Skal der stå med småt (lige som ved de fleste andre sms ting) at teleselskabet tager 6% for admindestration...?

Nej, hvorfor skulle der dog det? Ligesom der heller ikke står hvad de betaler i husleje, eller hvor stor en del af prisen på en liter mælk der går til at betale for kølemontren.

dk-hat (23) skrev:

Og kan vi også blive enig om at, hvis en butik/virksomhed som sælger (what ever) til nødhjælp, hæver normalprisen.
Er de ikke gode købmænd eller forretningsfolk, men klamme* egoister der udnytter at de har det rigtige produkt. logistik mm.

Hvor har du fra at de hæver prisen? Som det blev nævnt tidligere så er der måder at udnytte en katastrofe. Bevist at tage flere penge end man plejer, kun fordi folk ikke har andre muligheder er selvfølgelig en af dem. Hvis man derimod tager mere fordi det er forbundet med en øget risiko, så kan jeg ikke se problemet.


Det med henvisning har MiniatureZeus HELT ret i. Jeg forstår ikke du kan have haft en bruger siden 2008, og ikke have opdaget det.
Gravatar #26 - dk-hat
19. aug. 2010 14:14
#25 den var rettet til myplace, men det er helt ok..

1. "At folk er i nød har ingen indflydelse på prisen" Jeg har næsten tårer i øjene over du kan sige sådan.

2. Okay.. det overrasker mig at du siger sådan.. Altså vi skal ikke vide hvor meget tdc tager sig betalt... om der er forskel, eller at f eks 60 af de 1000 kr. man har indbetalt, slet ikke komme længere end flødebolle fede mænds pengepung her i dk..

3. Men du var trods alt enig i en...:)

#24 det er så ok.... Jeg har ærligt aldrig tænkt på, bruger det på alle andre sider også, men ok. den er ændret...:)
Gravatar #27 - MiniatureZeus
19. aug. 2010 14:42
dk-hat (26) skrev:

2. Okay.. det overrasker mig at du siger sådan.. Altså vi skal ikke vide hvor meget tdc tager sig betalt... om der er forskel, eller at f eks 60 af de 1000 kr. man har indbetalt, slet ikke komme længere end flødebolle fede mænds pengepung her i dk..

Skal der så også stå på hver enkel kassebon, hvor meget du har betalt for, at f.eks. rugbrødet har kostet at blive produceret, pakket og fragtet, samt hvad brødfirmaet tjener på hver skive? Det er jo fuldkommen lige gyldigt, hvor mange procent du betaler i gebyrer, bare den samlede pris er ok, eller i forbindelse med nødhjælp, at du støtter en speciel sag..
Der er intet her i verdenen der er gratis.., ej heller nødhjælp..
Gravatar #28 - dk-hat
19. aug. 2010 15:05
#27

Du mener seriøst at nødhjælp er en varer som alle andre, og der ingen moralske overvejelser eller skrubler er ved at (sende mindre) blive rig på andres donationer til eks. børn som lider..?

Og vi snakker her om et firma, som har sin indtægt et helt andet sted, og det de tager (åbenbart ikke telnor mere) fra nødhjælpen er ren ekstra profit

Fair nok... vi ser på det (helt) forskelligt.




Gravatar #29 - holmen
19. aug. 2010 15:23
Du mener seriøst at nødhjælp er en varer som alle andre, og der ingen moralske overvejelser eller skrubler er ved at (sende mindre) blive rig på andres donationer til eks. børn som lider..?

Jørgen Poulsens forventning om to års løn siger ALT om hvor hvorfor han besad posten som generalsekretær p.g.a. lønnen eller det at han kunne hjælpe. Og når selve dansk røde kors' general sekræter er "in it for the money", hvad får så nogen til at tro at virksomheder ikke gør det for pengene?
Jeg er stadig lamslået over folk frivilligt betaler til folk som Jørgen Poulsen.
Gravatar #30 - MiniatureZeus
19. aug. 2010 15:27
dk-hat (28) skrev:
#27

Du mener seriøst at nødhjælp er en varer som alle andre, og der ingen moralske overvejelser eller skrubler er ved at (sende mindre) blive rig på andres donationer til eks. børn som lider..?

Og vi snakker her om et firma, som har sin indtægt et helt andet sted, og det de tager (åbenbart ikke telnor mere) fra nødhjælpen er ren ekstra profit

Fair nok... vi ser på det (helt) forskelligt.

Men, hvorfor skal telenor (og alle andre teleselskaber) ikke have lov til at tjene penge på den ydelse de nu yder?
Hvad med alle de virksomheder der donere penge til forskellige indsamlinger og som tak, for deres navn og logo fremvist flere steder.. Det kan godt være deres primære motiv er at hjælpe, men det er helt sikkert at motivet om at tjene penge (via god omtale og CSR) er højt oppe på listen..
Gravatar #31 - Saxov
19. aug. 2010 17:33
dk-hat (23) skrev:
Synes du ikke at et gebyr på 6% er lige at stramme gebyr skruen rigeligt... når nu det er til at hjælpe folk i nød..?

Skal der stå med småt (lige som ved de fleste andre sms ting) at teleselskabet tager 6% for admindestration...?

Man kan jo vende den om, hvor meget tager de fra "ofrene".

Lad os se, normalt går omkring 30% af indtjeningen til administration, de resterende 70% bliver brugt til bl.a. transport, bestikkelse og nødhjælp.

Og de 6 % teleselskaberne tager skal du ikke addere til de 30% administration, men trække fra først.


Strammer man den når man tager 6%, det syntes jeg ikke. Ja, du kan klare det billigere selv, ved at lave en bank overførelse - MEN skal banken så døje med at indkræve penge fra dig ? skal banke have kundeservice medarbejdere der kan forklare dig at grunden til at du skylder dem 300 mere i denne måned end i sidste måned er at du har sendt betalings SMS'er, osv.

Der er mere til betaling via SMS, end bare at lave en bank overførelse, og så evt. lige have penge udlånt indtil du betaler din regning.
Gravatar #32 - mbw2001
19. aug. 2010 17:56
#28
Hvis nogen skal oplyse om gebyret er det vel nødhlælpsorganisationen. Det er dem som har valgt at benytte Telenors service for mulighed for at betale via SMS vel vidende hvad Telenor tager for denne service.

Telenor har et standard gebyr på 6% for mobilbetaling. Dette gebyr ser de bort fra i forbindelse med specifikke nødhjælpsindsamlinger og det ser du som en skidt ting?!? Det giver jo ingen mening.

Jeg synes det er stort af Telenor, men jeg synes overhovedet ikke det kan forventes af dem.

Hvis Telenor skal levere denne service skal kødet vel også gives væk gratis af slagterierne, ligeledes skal det køres gratis til Pakistan af vognmænd som ikke får løn. Med benzin som benzinselvskaberne ikke kan tillade sig at tage penge for. Men hvad fanden skal de indsamlede penge så bruges til?!
Gravatar #33 - Jakob Jakobsen
19. aug. 2010 18:17
Jeg har lyst til at bortgive alt mit inventar til nødhjælp. Ergo skal det fragtfirma jeg vælger, fragte det gratis til Langbortistan!

Lyder lidt ulogisk for mig.
Gravatar #34 - squad2nd
19. aug. 2010 19:29
Nogen der ved om Telenor rent faktisk hedder Telenor i Pakistan, eller om de har navngivet deres brand til noget mere nærliggende? Som fx: Jihad Mobile®
Gravatar #35 - nielsbuus
19. aug. 2010 19:59
squad2nd (34) skrev:
Nogen der ved om Telenor rent faktisk hedder Telenor i Pakistan, eller om de har navngivet deres brand til noget mere nærliggende? Som fx: Jihad Mobile®


http://www.ehsan.pk/wp-content/uploads/2008/04/110...

Jeg gætter på at de hedder Telenor - også i Pakistan.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login