mboost-dp1

NASA - Visible Earth
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Problemet med TDC's løsning er.. hvem ejer nettet bagefter? Er TDC ejere, er løsningen allerede dødsdømt
T-To-Da-C skrev:Det er for eksempel pengene fra auktionerne over frekvenserne. Han mener at penge fra auktionen i 2016, hvor der skal udlicenseres nye frekvenser, kan bruges på en sådan fond.
Kan ikke være mere enige. Hvis ikke det er sådanne tiltag de penge skulle gå til, hvad så? eller mere relevant, hvorfor så!
Infrastruktur er noget som staten burde eje, da det er vigtigere at komme ud til det som har den lidt trælse betegnelse 'udkantsdanmark'
Lige ligesom banedanmark ejer skinnerne og driften af togene er udliciteret.
Lidt ligesom Postdanmark, hvor vi endnu har ens priser på landsplan (og ikke skal betale 50 kr. ekstra for at sende et postkort til/fra Læsø).
Problemet med TDC er at det er blevet 'for privat'. De spiller efter typiske økonomiske principper, hvor de dårligt givne forretninger skæres væk til fordel for dem der kan give investorerne et afkast.
TDC har en forpligtelse. Alternativet er at man nationaliserer kommunikations-infratrukturen og herefter udlicenterer driften. Så kan TDC byde ind på samme vilkår som andre virksomheder.
Lige ligesom banedanmark ejer skinnerne og driften af togene er udliciteret.
Lidt ligesom Postdanmark, hvor vi endnu har ens priser på landsplan (og ikke skal betale 50 kr. ekstra for at sende et postkort til/fra Læsø).
Problemet med TDC er at det er blevet 'for privat'. De spiller efter typiske økonomiske principper, hvor de dårligt givne forretninger skæres væk til fordel for dem der kan give investorerne et afkast.
TDC har en forpligtelse. Alternativet er at man nationaliserer kommunikations-infratrukturen og herefter udlicenterer driften. Så kan TDC byde ind på samme vilkår som andre virksomheder.
Lynge (5) skrev:#4 Absolut enig.
Man kan ikke blande på den måde TDC ønsker det.
Enten må de levere over hele landet uden undtagelse eller også må staten tage alt infrastrukturen fra dem så det kan blive gjort ad den vej.
så verden er altså sort og hvid?
Ej, det her er en gråzone, og kan ikke fejes under tæppet så let.
ideen med fonden at penge fra frekvenser går til udbygning af infrastruktur nogle steder. Men sådan virker det ikke i dansk politik.
hvis dsb har et overskud på 2 milla kr et år, så kan de ikke bruge penge på at udbygge banenettet, så tager politikerne det og bruger det på f.eks. fredning af mælkebøtter på den danske hede eller hvad de nu kan finde på.
Eller hvis folk holdt op med at arbejde sort eller snyde i skat, så ville skatten falde, nej den ville ikke, resultatet ville bare være, at staten ville have x antal år mere, hvor de ikke behøves at effektivisere og så er der endnu flere folk der bliver fyret på engang, næste gang der mangler penge.
hvis dsb har et overskud på 2 milla kr et år, så kan de ikke bruge penge på at udbygge banenettet, så tager politikerne det og bruger det på f.eks. fredning af mælkebøtter på den danske hede eller hvad de nu kan finde på.
Eller hvis folk holdt op med at arbejde sort eller snyde i skat, så ville skatten falde, nej den ville ikke, resultatet ville bare være, at staten ville have x antal år mere, hvor de ikke behøves at effektivisere og så er der endnu flere folk der bliver fyret på engang, næste gang der mangler penge.
jens426 (8) skrev:Eller hvis folk holdt op med at arbejde sort eller snyde i skat, så ville skatten falde, nej den ville ikke, resultatet ville bare være, at staten ville have x antal år mere, hvor de ikke behøves at effektivisere og så er der endnu flere folk der bliver fyret på engang, næste gang der mangler penge.
Det først år kunne vi få en ny storebæltsforbindelse.
Året efter elektrificeret hele det danske hovedjernbanenet.
Året efter igen kunne hele danmark dækkes af ordentlig bredbånd
efter et par år kunne vi alle få fiber! :)
Når staten sælger ting fra har det en effekt der slår igen på et andet tidspunkt.
Grundet virksomhederne selvfølgelig skal tjene penge, er det logisk at de ikke vil komme i udekants Danmark, men derimod koncentrerer sig om det tæt befolkede område. Derfor er min holdning at det som har stor betydning for den danske befolkning forbliver statsejet.
Lad nu internet telefoni ligge under statens Rici, og lad så de forskellige virksomheder leje sig ind på dette.
Lige nu er det TDC der ejer kobbernettet, og se hvor sløvt det ser ud der, da de jo skal malke forbrugerne inden de tager det næste skridt. Lige nu er det heldigt vi har Waoo er i gang med at lægge fiber rundt i Danmark, men her skal de jo også have en indkomst for at det kan lade sig gøre, så igen lad nu vores net komme under statens vinger så alle på lige fod kan drive en ordentlig forretning uanset hvor i landet man bor.
Grundet virksomhederne selvfølgelig skal tjene penge, er det logisk at de ikke vil komme i udekants Danmark, men derimod koncentrerer sig om det tæt befolkede område. Derfor er min holdning at det som har stor betydning for den danske befolkning forbliver statsejet.
Lad nu internet telefoni ligge under statens Rici, og lad så de forskellige virksomheder leje sig ind på dette.
Lige nu er det TDC der ejer kobbernettet, og se hvor sløvt det ser ud der, da de jo skal malke forbrugerne inden de tager det næste skridt. Lige nu er det heldigt vi har Waoo er i gang med at lægge fiber rundt i Danmark, men her skal de jo også have en indkomst for at det kan lade sig gøre, så igen lad nu vores net komme under statens vinger så alle på lige fod kan drive en ordentlig forretning uanset hvor i landet man bor.
@10
Ja, infrastrukturen bør være statsejet. Jeg har også WAOO og er glad for det, men synes alligevel det er noget bøvl at de ejer fiberen ind til mig. Hvis der kommer konkurrenter kan det jo pludselig blive en fordel at grave endnu en fiber ned - hvilket virker temmelig fjollet.
Ja, infrastrukturen bør være statsejet. Jeg har også WAOO og er glad for det, men synes alligevel det er noget bøvl at de ejer fiberen ind til mig. Hvis der kommer konkurrenter kan det jo pludselig blive en fordel at grave endnu en fiber ned - hvilket virker temmelig fjollet.
At staten skal eje infrastrukturen er fint i teorien.
Sagen er desværre bare den, at staten fx ejer jernbanenettet, som også nævnt af #4, og hvor gamle er det lige at skinnerne er? Alt hvad der er statsejet, mister i sidste ende alle incitamenter for udvikling og innovation da der ingen alternativer er!
Se på sygehuse, jernbaner, offentlig transport, post - ja man kunne næsten blive ved. Ingen af disse sektorer fungerer - medmindre man betaler private virksomheder for driften (arriva, sygehuse, DHL etc.) - sagen er bare den, at de ikke er afhængige af infrastruktur (eksl. veje - som til tider også er kommunale/private).
I den nyligt overståede 800 MHz auktion, var der et indbygget dækningskrav, som TDC valgte at opfylde. Sådanne regler/krav burde der være for virksomheder der "vinder" (læs: køber) disse auktioner. Samtidig burde pengene puljes således at det er muligt at videreudvikle og re-investere pengene i sektoren igen - ligesom man gjorde med UMTS midlerne tilbage i 2001-2003 (kan ikke lige huske hvornår det var).
Som det er under den nuværende regering ryger de mange milliarder fra spektrum auktioner i statskassen, og bliver herefter udbetalt til dovne Robert og Karina som samtidig nyder godt af at have dækning i storbyerne da de jo ikke vil flytte herfra.
Gud bevare Danmark.... pffft....
Sagen er desværre bare den, at staten fx ejer jernbanenettet, som også nævnt af #4, og hvor gamle er det lige at skinnerne er? Alt hvad der er statsejet, mister i sidste ende alle incitamenter for udvikling og innovation da der ingen alternativer er!
Se på sygehuse, jernbaner, offentlig transport, post - ja man kunne næsten blive ved. Ingen af disse sektorer fungerer - medmindre man betaler private virksomheder for driften (arriva, sygehuse, DHL etc.) - sagen er bare den, at de ikke er afhængige af infrastruktur (eksl. veje - som til tider også er kommunale/private).
I den nyligt overståede 800 MHz auktion, var der et indbygget dækningskrav, som TDC valgte at opfylde. Sådanne regler/krav burde der være for virksomheder der "vinder" (læs: køber) disse auktioner. Samtidig burde pengene puljes således at det er muligt at videreudvikle og re-investere pengene i sektoren igen - ligesom man gjorde med UMTS midlerne tilbage i 2001-2003 (kan ikke lige huske hvornår det var).
Som det er under den nuværende regering ryger de mange milliarder fra spektrum auktioner i statskassen, og bliver herefter udbetalt til dovne Robert og Karina som samtidig nyder godt af at have dækning i storbyerne da de jo ikke vil flytte herfra.
Gud bevare Danmark.... pffft....
@12
Så vidt jeg ved fungere jernbanenettet væsentligt dårligere i USA og England, hvor det i højere grad er privat ejet. Jeg mener også at have set en opgørelse over udgifter til sundhedssektoren hvor de i USA med de private sundhedsforsikringer i alt brugte ca. 3-4 gange så mange penge pr. borger end vi gør i DK (fordi markedet er uoverskueligt og de private firmaer derfor får presset citronen). Desuden er der også alle de ulykkelige historier fra USA om nogen der er blevet syge hvor de alligevel ikke er dækket fordi forsikringen har nogle klausuler skrevet med småt på side 210.
Du skriver desuden:
Men netop Arriva er jo afhængig af infrastruktur i form af skinner, hvilket jo netop er varetaget af banedanmark. I denne situation ville det hurtigt kunne blive konkurrenceforvridende og/eller give problemer hvis det var DSB der ejede skinnerne og Arriva skulle leje sig ind. Og hvis Arriva skulle opføre sine egne spor ved siden af de eksisterende for at kunne eje sin egen infrastruktur - ja, det ville for alvor være spild.
Så vidt jeg ved fungere jernbanenettet væsentligt dårligere i USA og England, hvor det i højere grad er privat ejet. Jeg mener også at have set en opgørelse over udgifter til sundhedssektoren hvor de i USA med de private sundhedsforsikringer i alt brugte ca. 3-4 gange så mange penge pr. borger end vi gør i DK (fordi markedet er uoverskueligt og de private firmaer derfor får presset citronen). Desuden er der også alle de ulykkelige historier fra USA om nogen der er blevet syge hvor de alligevel ikke er dækket fordi forsikringen har nogle klausuler skrevet med småt på side 210.
Du skriver desuden:
Rischel (12) skrev:...Ingen af disse sektorer fungerer - medmindre man betaler private virksomheder for driften (arriva, sygehuse, DHL etc.) - sagen er bare den, at de ikke er afhængige af infrastruktur (eksl. veje - som til tider også er kommunale/private).
Men netop Arriva er jo afhængig af infrastruktur i form af skinner, hvilket jo netop er varetaget af banedanmark. I denne situation ville det hurtigt kunne blive konkurrenceforvridende og/eller give problemer hvis det var DSB der ejede skinnerne og Arriva skulle leje sig ind. Og hvis Arriva skulle opføre sine egne spor ved siden af de eksisterende for at kunne eje sin egen infrastruktur - ja, det ville for alvor være spild.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.