mboost-dp1

SXC - creationc

TDC dømt for konkurrenceforvridende virksomhed ved Højesteret

- Via EPN.dk - , redigeret af Pernicious

Telenor har vundet en retssag over TDC i Højesteret. En sag hvor TDC har været anklaget for, i 2001-2007, at afvise at etablere bredbåndsforbindelser til deres konkurrenters kunder, som de ellers skal jf. Teleloven.

TDC har tilsyneladende afslået etableringen med begrundelse om, at der ikke var kobber nok, mens de selvsamme kunder godt har kunnet få en forbindelse, hvis den blot var bestilt gennem TDC.

Dommen er vigtig, idet andre selskaber end Telenor nu har mulighed for, med højesterets dom i hånden, at kunne kræve erstatning fra TDC, hvis de kan påvise tilsvarende tilfælde af konkurrenceforvridning.

Ifølge Nicholai Kramer Pfeiffer, der er juridisk direktør hos Telenor, bør dommen få politikerne op af stolene, og tage et nærmere kig på TDC, der sammenlignet med andre EU-lande, fortsat sidder tungt på bredbåndsmarkedet i Danmark.





Gå til bund
Gravatar #1 - Izaaq
22. jun. 2012 06:12
Det er lidt komisk, at hvad alle nørder med respekt for sig selv har vidst i over et årti, nu er gået op for Højesteret/politikerne. :-)

I øvrigt er det lidt mystisk, at de store, tidligere statsejede, dinosauere såsom DSB, PostDK, TDC osv selskaber som udvikler sig uhyre langsomt, og lever af enten goodwill eller ved at gøre det så umuligt at benytte konkurrenten som muligt, alligevel formår at bevare en stor kundeskare selvom priserne er høje, servicen er lav, produkterne ikke udvikler sig, og de generelt alene arbejder på at øge priserne og reducere fordelene for kunderne.
Gravatar #2 - Abech
22. jun. 2012 06:22
Jeg er en glad TDC kunde med 20 mbit bredbåndsforbindelse. Jeg har valgt TDC på grund af deres stabilitet, det virker altid. Rigtig mange af mine venner som har købt lavpris løsninger har konstant problemer med oppetid og hastighed.

Jeg mener dog stadig at TDC har lidt af en monopol magt.
Gravatar #3 - atrox
22. jun. 2012 06:28
De kunne jo begynde med at undersøge hvorfor xDSL udviklingen i Danmark er gået fuldstændigt i stå.
Gravatar #4 - SimonOlesen
22. jun. 2012 06:35
KOM SÅ FIBER !!!
Gravatar #5 - moulder666
22. jun. 2012 06:41
Dommen er vigtig, idet andre selskaber end Telenor nu har mulighed for, med højesterets dom i hånden, at kunne kræve erstatning fra TDC, hvis de kan påvise tilsvarende tilfælde af konkurrenceforvridning.


Dette er nu også et så tydeligt eksempel på konkurrenceforvridning som man kunne forestille sig. Der er så også utallige eksempler, som de forskellige selskaber får en del sværere ved at påvise.

Eksempelvis har vores lokale ISP SydEnergi igennem mange år fortalt, at den service deres kunder på kobberet får ved TDC som standard er meget ringere end TDCs egne kunder. Dvs, at de bliver serviceret, men skal simpelthen regne med meget længere ventetid.

Den slags er straks lidt sværere at påvise, og kræver vel næsten at folk internt i TDC indrømmer, at det er standarden...
Gravatar #6 - ibyte_dk
22. jun. 2012 06:43
Deres betalte lobbyister i IT- og telestyrrelsen er jo også blevet nedlagt. Så måske...
Gravatar #7 - filmz-loke76
22. jun. 2012 06:54
Det havde været lidt fedt hvis de havde de udtalelser med hende klaphatten fra TDC kom med efter dommen. Mage til virklighedsfjern kost skal man lede længe efter
Gravatar #8 - Kenman
22. jun. 2012 07:04
#5 da jeg var i CyberCity i sin tid som supporter, var noget af det sidste der skete, en genforhandling med TDC om service vilkårerne.

Efter genforhandlingen blev servicen seriøst forrinket for vores kunder. Istedet for den gamle løsning hvor vi enten kunne skaffe en teknikker inden for 1-2 arbejdsdage (alt efter hvornår på dagen fejlmeldingen var lavet) var vi pludseligt oppe på "inden for 5 arbejdsdage" og kunne ikke længere booke et tidsrum til kunden.

Det betød reelt at kunden skulle kunne være hjemme på 30 min, når en teknikker ringede i løbet af 5 dage. Var kunden ikke i stand til at komme hjem på 30 minutter, kostede det gebyret til TDC på 500,- eller 750,- kr.

Nu sad jeg som supporter ikke i en position hvor jeg havde reel indsigt i forhandlingerne, men jeg kan kun forestille mig at forringelsen kom på baggrund af en højere pris fra TDCs side.

På denne måde, gør TDC det umuligt for andre at kunne yde samme service som de selv, hvilket også er konkurrence forvridende.. men det skal politikerne jo lige opdage først..

#2 og derfor har dine venner måske problemer.
Mine erfaringer fra min tid som supporter, er at der reelt ikke er forskel på oppetid/kvaliteten om du er på en TDC BSA eller CyberCity udstyr. Der hvor forskellen kommer, er når TDC skal ud og fejlsøge.

#0 Det er rart endeligt at se at der sker noget med TDCs monopol. Hele sceancen med at opkøbe DONG's fiber for så at droppe al udrulning til kunder og sylte det hele ved at udrulle til egen infrastruktur. Det går bare ikke hurtigt nok.

jeg sidder selv med en fantastisk fiber (60/60 mbit) fra ComX ud til familiens bopæl, men må selv nøjes med en nedslidt kobber forbindelse til min egen. På en god dag trækker jeg 9mbit på adsl 2+, hvor den så går ned en enkelt gang eller 2 om dagen i op til 1 minut hvorefter alt kører igen.

I forbindelse med at der blev indlagt fiber fra TDC erhverv på mit kollegie, tog jeg kontakt til en række selskaber, der leverer fiberløsninger. Og på trods af IT og telestyrrelsens afgørelse om at en ISP skal kunne levere fiber, såfremt der ligger i området under x antal meter fra bopælen afviste samtlige ISP'er jeg havde fat i blankt at det kunne lade sig gøre.

Da jeg fortalt om afgørelsen, fik jeg blot et "ja ja, regler er regler; men dem overholder TDC ikke." og så var sagen igen tabt.

For helvede hvor jeg savner en stabil fiber :/
Gravatar #9 - Mnc
22. jun. 2012 07:04
moulder666 (5) skrev:
Den slags er straks lidt sværere at påvise, og kræver vel næsten at folk internt i TDC indrømmer, at det er standarden...

Eller at alting bogføres. At det skrives ned hvor lang ventetiden er, hver gang der skal ageres fra TDC's side.
Når de har 1000+ entries med længere ventetid end normalt, så begynder det at blive svært at afvise.
Gravatar #10 - Brugernavn
22. jun. 2012 07:06
Kenman (8) skrev:
var vi pludseligt oppe på "inden for 5 arbejdsdage" og kunne ikke længere booke et tidsrum til kunden.

Det er ikke nødvendigvis fordi CyberCity blev uretfærdigt behandlet. Det kan også være fordi de ikke ville betale for bedre service.
Gravatar #11 - fidomuh
22. jun. 2012 07:16
#1

Det er der vel ikke nogen der undrer sig over?
Nu har PostDK og DSB saa skidt i naelderne rimeligt voldsomt, men generelt, naar du koeber et statsenterprise for en slik, med et garanteret kundelag paa 5-7 millioner, saa skal man vaere mere end bare almindeligt retarderet, for ikke at skovle guld og diamanter ind.

Hvis man har monopol, bliver udvikling syltet. Laengere er den ikke.
Kig paa Facebook; Der skete noget da G+ blev en realitet, foer det var det stort set bare stillestaaende.
Gravatar #12 - kblood
22. jun. 2012 07:26
Brugernavn (10) skrev:
Det er ikke nødvendigvis fordi CyberCity blev uretfærdigt behandlet. Det kan også være fordi de ikke ville betale for bedre service.


Men det var det ikke. Når det gælder TDCs teknikere, så går de også ofte og fortæller kunderne om hvor meget bedre det ville være for dem hvis de havde TDC, for så skulle teknikeren nok lave ændringer på centralen samtidigt som han er ude at fejlsøge hvis det er det der skal til, eller fejlsøge fuldt ud på alle kablerne. Og de kan komme online hos TDC indenfor 1 døgn.

De kan finde på at gå og sige det til kunderne direkte, selvom at det KUN er TDC selv der giver sig selv de muligheder. Fullrate er sikkert også med der siden de er under TDC. Men man får godt nok en dårlig smag i munden når man hører hvad teknikerne kan finde på at sige til kunderne.

Noget af det er pga. bearukrati, men der burde bare være det nøjagtigt samme for TDC da de burde være lige så meget en 3. part som Telenor og Telia i forhold til teknikerne og kobberet. Men nu bruger TDC jo direkte det samme fejlmeldings system og ordre systemer som netværks afdelingen. Hvor at Telenor og Telia har fået interfaces som er blevet udviklet til dem med begrænsede adgange.

Og det med installationer og lednings veje der forsvinder, men pludselig godt kan findes når det er TDC der skal levere, det sker da også stadigt. Det er bare den fordel man har når man sidder direkte i de systemer som netværks afdelingen bruger, for så kan man godt tage den lednings vej som man ved der fører til kundens adresse, selvom det ikke er den adresse der er skrevet på lednings vejen, og sige brug den og installer den på den adresse, for der ligger den allerede. Hos Telia og Telenor skal man sælge kunden en fastnet telefon linje som de skal være bundet til i 6 måneder for at få lagt en ny ledningsvej ind, eller i det mindste få sat den rigtige adresse på den som allerede ligger der.
Gravatar #13 - Magten
22. jun. 2012 07:58
kblood (12) skrev:
Fullrate er sikkert også med der siden de er under TDC.
Jeg måtte vente 4 dage på at få en tekniker ud da min linje skulle etableres så det tvivler jeg på.

Jeg fik dog en dato hvor han ville komme.
Gravatar #14 - Brugernavn
22. jun. 2012 08:12
kblood (12) skrev:
Men det var det ikke. Når det gælder TDCs teknikere, så går de også ofte og fortæller kunderne om hvor meget bedre det ville være for dem hvis de havde TDC, for så skulle teknikeren nok lave ændringer på centralen samtidigt som han er ude at fejlsøge hvis det er det der skal til, eller fejlsøge fuldt ud på alle kablerne. Og de kan komme online hos TDC indenfor 1 døgn.

Det er ikke altid at TDC teknikerene har rettighed til at rode ved andres udstyr. Selv ikke det på centralen. Hvis f.eks. CyberCity ikke har en driftsaftale med TDC på deres udstyr, så er det ikke TDC's problem og så må teknikeren naturligvis ikke pille ved det.
Gravatar #15 - mvoigt27
22. jun. 2012 08:15
TDC står efter hånden Total Demand Control.
Gravatar #16 - moulder666
22. jun. 2012 08:21
mvoigt27 (15) skrev:
TDC står efter hånden Total Demand Control.


Total efterspørgselskontrol? X-)
Gravatar #17 - sgt.borup
22. jun. 2012 08:27
moulder666 (16) skrev:
Total efterspørgselskontrol? X-)


Hvad med Total Dominance Control ?
Gravatar #18 - cyberdude
22. jun. 2012 08:27
Gravatar #19 - Izaaq
22. jun. 2012 08:31
Oh joy !!

Koncerndirektør for Stakeholder Relations i TDC, Miriam Hvidt:

- Det er korrekt, at vi er blevet idømt en erstatning på 10 mio. kr., hvor af vi allerede har betalt de 2,5 mio. kr. Men oprindeligt rejste Telenor et erstatningskrav på 96 mio. kr., hvilket blev sænket til omkring 80 mio. kr. i Landsretten og 58 mio. kr. i Højesteretten. Nu har de fået 10 mio. kr. Så man kan diskutere, hvem der har vundet denne her sag.

NU er far sur!
Man kan fanderpatgalme da ikke diskutere, hvem der har vundet sagen! Det har Telenor! Ellers skulle TDC da vel ikke give erstatning til Telenor!

At retten så har vurderet, at beløbet skal være lavere er fuldkommen irrelevant. Retten har dømt at TDC er nogle svin, og at Telenor skal have en undskyld-kage!

Hvad med at gribe i egen barm og sige "Ja ok, vi har sku nok ikke været for friske! Undskyld Telenor og I andre: Vi fuckede jeres forretning op ved at sidde tykt og fedt på kobberet og udnytte vores monopol-lignende position til at holde jer andre fra fadet!"

Nej nej! "Telenor har ikke vundet. Godt nok skal vi give dem 10 mio, men det betyder jo ikke at vi er nogle svin! Telenor ville jo have 89 mio, og de fik kun 10, så vi er kun 10/89 svin"

Mage til arrogant lorte-selskab (TDC) skal man godt nok lede længe efter.

Skål i kaffe! *knurre*

Tilføjelse:
Klaphatten fortsætter:

- Der står ingen steder i dommen, at vi systematisk har sat konkurrencen ud af kraft, lige som der ikke er noget belæg for, at det har været en lyssky proces. Alle i branchen har kendt den praksis, vi arbejde med, om som vi mente var lovlig. Vi har fortolket nogle regler på en måde, som var forkert, og nu skal vi betale en erstatning, siger Miriam Hvidt.

Ja alle var bevidste om, at tilbage i 2001 var der kun én mulighed for at få ADSL uden at vente 3-5 måneder på det: Ring til TDC. Alle vidste, at TDC var nogle svin. Så der var intet lyssky i det. At det så var ulovligt at sylte andre leverandører... jajo pjitpjat, hvad betyder det. Der var helt klare regler for, at der maks måtte gå X uger fra TDC modtog en bestilling, til der var hul igennem. TDC valgte så at "fortolke" reglerne sådan, at de gerne måtte sylte forbrugerne/leverandørerne efter forgodtbefindende. Det er da helt ok, når alle ved, at de er nogle svin? :/

*Izaaqs hoved eksploderer*
Gravatar #20 - Brugernavn
22. jun. 2012 08:40
Izaaq (19) skrev:
Ja alle var bevidste om, at tilbage i 2001 var der kun én mulighed for at få ADSL uden at vente 3-5 måneder på det

Det er ikke samme problematik. Dengang var der ingen udbydere der turde at signe op til nok installationer, så TDC lavede dem, der var bestilt af de andre udbydere og dem, de selv havde bestilt. Dengang var der også 3 - 6 måneders ventetid på TDC forbindelser.

Med andre ord, man får hvad man betaler for, og der kom aldrig sager ud af det. Kun tuderi.
Gravatar #21 - FORCE
22. jun. 2012 08:45
Præcis #19 - tænkte jeg også da jeg læste det.

Håber virkeligt hun er praktikant eller lignende....
Gravatar #22 - HenrikH
22. jun. 2012 08:47
Izaaq (1) skrev:
Det er lidt komisk, at hvad alle nørder med respekt for sig selv har vidst i over et årti, nu er gået op for Højesteret/politikerne. :-)

Arh, nu synes jeg lige du skal holde dig til det dokumenterede...

Det er gået op for Højesteret, jeg tror nu ikke det er gået op for politikerne endnu - eller vil det foreløbigt.
Gravatar #23 - Jackiass
22. jun. 2012 09:03
#12 Det hedder fejlmeldingssystem, netværksafdeling, ledningsveje og fastnettelefon. Hvorfor skiller du alle de sammensatte ord ad?
Gravatar #24 - filmz-loke76
22. jun. 2012 09:21
Gravatar #25 - Magten
22. jun. 2012 09:25
filmz-loke76 (24) skrev:
Lidt mere TDC klovneri

http://www.computerworld.dk/art/217865/danskers-ka...
Hvis det nu er rigtigt hvad der står i TDC's systemer så er der vel ikke noget galt i det.
Gravatar #26 - kblood
22. jun. 2012 09:30
Magten (13) skrev:
Jeg måtte vente 4 dage på at få en tekniker ud da min linje skulle etableres så det tvivler jeg på.

Jeg fik dog en dato hvor han ville komme.


Ja, det er ikke altid teknikeren kan komme ud så hurtigt. Men det er også den eneste begrænsning.

Brugernavn (14) skrev:
Det er ikke altid at TDC teknikerene har rettighed til at rode ved andres udstyr. Selv ikke det på centralen. Hvis f.eks. CyberCity ikke har en driftsaftale med TDC på deres udstyr, så er det ikke TDC's problem og så må teknikeren naturligvis ikke pille ved det.


Det er skam uanset om det er Telenors central eller om vi lejer os ind på TDCs udstyr. Nu siger du selv at TDC teknikeren ikke må ændre på andres udstyr, men som jeg prøvede at forklare, så er TDC jo lige så meget 3. part som Telenor er. Det burde ihvertfald være tilfældet, men når vi ringer til branchesalg, som er netværks afdelingen, og vil have noget aftalt med TDC, så er det TDCs kundeservice vi skal have fat i, for de er juridisk slet ikke det samme.

Men alligevel kan TDC godt bedre teknikerne om at lave ændringer på TDC udstyret, men Telenor skal bestille ændringerne i et 3. system, vente på en 3. part ved TDC godkender den, og så vente på at de får en tekniker ud som kan udføre den ændring.

Det er jo monopol skævhed at TDC prioritere sig selv igen på det område også.
Gravatar #27 - Remmerboy
22. jun. 2012 10:17
moulder666 (5) skrev:
Eksempelvis har vores lokale ISP SydEnergi igennem mange år fortalt, at den service deres kunder på kobberet får ved TDC som standard er meget ringere end TDCs egne kunder. Dvs, at de bliver serviceret, men skal simpelthen regne med meget længere ventetid.

for mange år siden, da jeg skulle have en adsl forbindelse (mener det var hos cybercity), var der leveringstid på ca 5 uger. begrundelsen var, at tdc teknikerne havde travlt (accepterede længden og bestilte).
en af efterfølgene dage, gik jeg ind i en tdc butik, bare lige for at høre hvor lang leveringstid der ville være, hvis jeg bestilte en adsl forbindelse hos dem...... op til 14 dage.
Gravatar #28 - Brugernavn
22. jun. 2012 10:33
kblood (26) skrev:
Det er skam uanset om det er Telenors central eller om vi lejer os ind på TDCs udstyr. Nu siger du selv at TDC teknikeren ikke må ændre på andres udstyr, men som jeg prøvede at forklare, så er TDC jo lige så meget 3. part som Telenor er

TDC må ikke rode med Telenors grej. Det er da logik for burhøns. De må gerne rode med deres eget.
Gravatar #29 - idiotiskelogin
22. jun. 2012 10:36
#18
TDC er ikke de billigste, jeg kan ikke se yousee net TV fordi jeg har TDC internet og det er et HELT ANDET firma. %-)

Men de er de eneste der kunne levere 20/2, andre lå på 4m/256kbit og jeg har aldrig haft de store problemer med båndbredde eller nedetid. Har oplevet et par gange nogle enkelte minutter om natten hvor der ikke var hul igennem, formoder de har genstartet eller opgraderet nogle routere.
Gravatar #30 - KaW
22. jun. 2012 10:37
Magten (13) skrev:
Jeg måtte vente 4 dage på at få en tekniker ud da min linje skulle etableres så det tvivler jeg på.

Jeg fik dog en dato hvor han ville komme.

Jeg bestilte for nyligt internet gennem Fullrate, og de kunne dukke op dagen efter.
Gravatar #31 - fidomuh
22. jun. 2012 10:50
#28

Laes hans indlaeg igen.
Pointen er at TDC Support har en stor fordel over Telenor Support, hvilket er konkurrenceforvridende, naar man har monopol.

Om det er logik eller ej, aendrer ikke paa at det naturligvis oedelaegger grundlaget for konkurrence.
Gravatar #32 - Brugernavn
22. jun. 2012 10:57
fidomuh (31) skrev:
Pointen er at TDC Support har en stor fordel over Telenor Support, hvilket er konkurrenceforvridende, naar man har monopol.

Det er 1. ikke sikkert at han må sige det for TDC, 2. rigtigt 3. sikkert lovligt.
Gravatar #33 - AmbY
22. jun. 2012 14:24
Fantastisk hvordan man kan se at de samme personer som sidder og Bitcher over TDC her inde er de samme som giver "irrelevant" og "sjov" i karakterene til dem der så forsvare TDC. :P

-

Så bliver der også flot beskrevet hvordan TDC bare læner sig tilbage og ikke udvikler noget. Uden at man tænker over at de var de første ude med:

¤ 2 telefoner på 1 linje (ISDN)
¤ 2+ telefoner på 1 linje (ISDN2+)
¤ SamleRABAT (Rabat på prisen når man havde flere produkter)
¤ Løsning med TV, Bredbånd og Telefoni. (HomeTrio)
¤ Samlefordele (Rabat når mobilen samles med fastnettet)

(og sindsygt mange ting, hvis man tager deres Erhvervs udvikling med i debat'en også)

-

Samtidigt finder jeg det da underholdene hvordan denne episode (sker i 01' til 07') kan få folk til tasterne omkring deres Fiberforbindelser, samt hvor meget det har betydet for dem?

-

Og så ender den ved "supporten" hvor TDC kritiseres for at Deres teknikere ikke fikser andre udbyders net før TDC's eget? Come On, der er ingen der så meget som har nævnt tanken at det kunne være fordi at Telenor, Telia, Osv ikke vil betale noget som helst for det, men i stedet forventer det skal være gratis for dem at trække på, i allerede forevejen godt belastede, teknikkere 'her og nu'.

-

Faktum er:
Telenor og Telia ikke ville kunne klare sig hvis ikke deres større Svenske og Norske ejere var gode til at pumpe lidt ekstra midler i.

Fiberselskaberne ville ikke være her hvis ikke det var fordi de fik lov af staten til at LADE HVER MED AT BRUGE OVERSKUDDET TIL AT MINDSKE PRISEN PÅ STRØM men i stedet måtte bruge pengene på at udvikle andre selskaber så længe det ikke "gik ud over el-kunderne". (En regl de kunne komme juridisk flot uden om ved at lave nye sub-selskaber som havde "egen" økonomi - dog med mulighed for at blive pumpet lidt i lommerne hvis det kræves). Og hvad får man som Dansker ud af det?

(-) Elpriserne stiger.
(+) Fiber kan leveres.
(-) Fiber-firmaer går konkurs. (Staten betaler)
(+) Fiber prisen er lav (selv om de så ikke tjener noget)
(-) Udvikling af vedvarende energi skubbes

OBS:
Der skal ikke være tvivl om at Fiber er vejen frem! Men havde de nu brugt pengene på det der var meningen (red. alternativ/vedvarende energi) så havde det nu nok været bedre i det lange løb.


Men hvorfor bruge penge på den slags når de bare skal søge staten efter tilskud til den slags og så kan risikere at få "gratis" penge til den slags. tsk tsk.

TDC Der imod tjener nok til at kunne fortsætte udviklingen, kunne sikre sig en god service over for deres kunder (den kan da fejle, men "dem der ikke laver fejl er dem der ikke laver noget!" som min familie ville have sagt det), levere et afkast til deres aktionærer og er et af de selskaber der har den største kunde og medarbejder tilfredshed over hovedet !

Og helt seriøst:

20/2 Mbit, 41 kanaler, billig fastnet telefoni til 519,- er sgu da ikke galt?!!

(Inkl gratis, Play, Mit TDC, WebTV, Trådløs router, TV modtager oven i - samt tonsvis af udvidelses muligheder hvis man vil give lidt ekstra)


-------------------------------------------------------------------------

Når det så er sagt vil jeg da også lige vende tilbage til det som artiklen her handler om (nu hvor jeg er færdig med at mod-bitche andres bitchen):

Jeg er glad for at der endelig er kommet lys i den sag, selv om udfaldet måske virker lidt mærkeligt, specielt pga. den store reduktion i ''bøde'', men måske det kunne tyde på at CyberCity da de startede sagen (eller var det i Telenors navn) heller ikke helt havde styr på hvor meget de nu faktisk også havde mistet ;)
Gravatar #34 - kblood
22. jun. 2012 16:23
Brugernavn (28) skrev:
TDC må ikke rode med Telenors grej. Det er da logik for burhøns. De må gerne rode med deres eget.


Jamen så vågn dog op. Telenor lejer sig ind på TDC udstyr. Det skrev jeg jo lige til dig. Samtidigt burde TDCs netværks afdeling, og dem som sælger bredbånd til kunderne, ikke være de samme. Så det er ikke fordi der burde være en forskel der.

Men du er tydeligvis ikke i stemning til at prøve at forstå det, så det gør vidst ikke den store forskel om jeg skærer det ud i pap eller ej.

Og desuden er det direkte ulovligt at deres teknikere op til flere gange begynder at sælge dem TDC bredbånd imens de er ude og fikse en Telia eller Telenor bredbånds forbindelse.
Gravatar #35 - Kenman
22. jun. 2012 17:39
#10 det var ikke med firmaets gode vilje at man forringede vilkårene for kunderne. Det koster kunder.

#12 FASIN er faktisk "okay", synes ikke jeg savnede noget da jeg havde adgang. Husk dog man kan have flere forskellige niveauer af adgang til systemet. I CC havde vi et fælles 1st line login, som de fleste hos 1stline brugte hvorefter folk fik deres eget login som de ramte 2ndline.

#14 TDC må aldrig pille ved tredje parts udstyr. Men TDC kan melde tilbage til CC/Telia/ at de mener fejlen ligger på CC/Telia udstyr, hvorefter TDC og 3. part bliver enige om en tid, hvor en teknikker fra hvert selskab kan tage mødes på centralen, tage hinanden i hånden og finde fejlen i fællesskab, én der fejlsøger på hvert deres udstyr med efter samme fejl i skøn forening.
Gravatar #36 - spand-online
23. jun. 2012 10:42
#33

Nu vil jeg ikke forholde mig til hvad TDC kom først med og hvor gode de er på service området.

Men jeg er meget uenig i følgende:

AmbY (33) skrev:


-

Faktum er:
Telenor og Telia ikke ville kunne klare sig hvis ikke deres større Svenske og Norske ejere var gode til at pumpe lidt ekstra midler i.

Fiberselskaberne ville ikke være her hvis ikke det var fordi de fik lov af staten til at LADE HVER MED AT BRUGE OVERSKUDDET TIL AT MINDSKE PRISEN PÅ STRØM men i stedet måtte bruge pengene på at udvikle andre selskaber så længe det ikke "gik ud over el-kunderne". (En regl de kunne komme juridisk flot uden om ved at lave nye sub-selskaber som havde "egen" økonomi - dog med mulighed for at blive pumpet lidt i lommerne hvis det kræves). Og hvad får man som Dansker ud af det?

(-) Elpriserne stiger.
(+) Fiber kan leveres.
(-) Fiber-firmaer går konkurs. (Staten betaler)
(+) Fiber prisen er lav (selv om de så ikke tjener noget)
(-) Udvikling af vedvarende energi skubbes

)



Hvis det er DONG du tænker på. Så kan jeg lige fortælle dig at elprisen, langt hen af vejen, er steget fordi deres elnet var noget gammelt, usselt forkneppet og misvedligeholdt lort.
Da man så valgte at opdatere på det, lagde man samtidigt fiber ned, det kan faktisk ikke gøres billigere.
Problemet var bare at man absolut ikke havde kontrol over hvad folkene gik og lavede i vejen, fx rendte vi rundt som hovedløse kyllinger et sted fordi vi blev ved med at få ordre der var i modstrid med hinanden. Et andet sted fik en af mine kolleger besked på at indstille arbejdet efter to timer eftersom man mente at en halv dags arbejde skulle tage en uge. På den måde endte han med at bruge en uge på at gå rundt og kigge på damer og drikke øl inde på strøget - på timeløn.

Jeg har ikke noget indblik i økonomien i det projekt men ud fra hvad jeg så, var det ikke fibernettets skyld at elprisen steg.

Men hvis du vil have at man bruger alle pengene på vedvarende energi, hvad vil du så have man skal bruge dem på?
Vindmøller er kun aktive mens det blæser.
Solceller er kun aktive mens der er lys nok.
Fælles for dem begge er at du ikke har kontrol over hvornår de producere og produktionen kan have meget store udsving fra det ene øjeblik til det andet mens efterspørgslen stadig er den samme. Derfor er kraftværkerne nød til at holde sig selv i gang hele tiden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login