mboost-dp1

Taxa 4x35

Taxa 4×35 skifter alle taxaer ud med el-biler frem til 2020

- Via Ingeniøren - , redigeret af Emil , indsendt af Skak2000

Den grønne bølge har nået den danske taxabranche, da landets største taxaselskab, Taxa 4×35, nu kan annoncere, at de frem til 2020 har planer om at skifte alle deres nuværende diesel-taxaer fra Mercedes ud med miljøvenlige el-biler.

Til at starte med får Taxa 4×35 indsat 30 el-taxaer i København, der alle skal være køreklar til april 2012. For at støtte de indledende faser har Energistyrelsen desuden skudt 600.000 kr. i bøssen.

Problemet med el-biler er stadig, at de ikke kan køre særlig langt på en opladning, hvorfor der bliver set på løsninger til dette problem fra Taxa 4×35’s side mht. ladeteknologier, placeringer af ladestationer osv.

Af de 30 første biler vil 20 af dem have batterier, der skal udskiftes, og 10 af dem batterier, som skal oplades.

Det beregnes, at CO2-besparelsen ved de 30 el-biler kommer op omkring 500 ton i løbet af de første par år.





Gå til bund
Gravatar #51 - HenrikH
23. aug. 2011 07:23
Alrekr (35) skrev:
Kilde? Desuden er elmotoren under udvikling, benzinmotoren var heller ikke specielt effektiv for bare 20 år siden.

Benzinmotoren er såmænd stadig ikke synderlig effektiv.

Elmotoren er ældre end benzinmotoren, og er udviklet temmelig meget i industri-sammenhæng.
Den har også en effektivitet der som regel ligger og triller rundt i 90'erne i procent.

Et effektivt (læs dansk) kulkraftværk, inklusiv transmissionstab, lade-/afladetab på batteriet og effektivitetstab i elmotoren er mere effektivt end din gængse fossilforbrændende motor.

Derudover er det lettere (læs billigere) at filtrere forbrændingen på store centrale værker.

Endeligt kan elbilen gøres vedvarende ved at udvikle forsyningsparken, en almindelig bil skal skiftes ud.
Gravatar #52 - mfriis
23. aug. 2011 07:24
#50 Et diesel partikel filter virker først når du har kørt 50 km og det er blevet varmet op.
Så alle der starter bilen inde i byen stopper først med at "svine" når de rammer motorvejen.

i øvrigt er det langt fra alle diesel biler der har filter. Selv nye dieselbiler behøver ikke have det. De straffes så bare med en ekstra afgift på 4000,- om året. Peugeot er notoriske for ikke at have det på nogen af deres biler på visse sendinger, for derefter på den næste at have det på.
Gravatar #53 - el_barto
23. aug. 2011 07:39
mfriis (52) skrev:
#50 Et diesel partikel filter virker først når du har kørt 50 km og det er blevet varmet op.
Så alle der starter bilen inde i byen stopper først med at "svine" når de rammer motorvejen.

i øvrigt er det langt fra alle diesel biler der har filter. Selv nye dieselbiler behøver ikke have det. De straffes så bare med en ekstra afgift på 4000,- om året. Peugeot er notoriske for ikke at have det på nogen af deres biler på visse sendinger, for derefter på den næste at have det på.


Det passer så ikke. Filteret virker hele tiden og opsamler løbende sod. Når det skal regenereres pr. ca. 1000 km. kræver det en høj arbejdstemperatur og vil derfor typisk kun ske på motorvej eller længere ture på landevej.

Du bestemmer selv, som køber, om du vil betale for et partikelfilter. Hvad Peugeot gør er irrelevant. Du bestiller bare din bil MED filter.

Har du selv en dieselbil eller hvor har du din "viden" fra?
Gravatar #54 - el_barto
23. aug. 2011 07:43
ChristofferKjeldgaard (45) skrev:
Amper


ChristofferKjeldgaard (45) skrev:
#44 Den type hybridbiler er allerede i produktion. Opel har netop lanceret deres bud i Danmark, Ampera som er en 5 dørs sedan til en pris på 325.000 inkl moms. Den har 1 stor elmotor, og en mindre benzinmotor der kan danna strøm til elmotoren, den har en topfart på 160 km/t, 0-100 på 9 sekunder, har en kørselsrækkevidde på 600 km og kører 20 km/l, når dens benzingenerator kører. Den kommer til landet i 2012.


http://bilmagasinet.dk/article/36961

Batteriet holder kun 60 km. Derefter kører du på el lavet af en benzin-motor. I bedste fald forurener den på samme niveau som en alm. bil, i værste fald mere pga. høj egenvægt.
Gravatar #55 - lorric
23. aug. 2011 07:57
el_barto (54) skrev:
I bedste fald forurener den på samme niveau som en alm. bil, i værste fald mere pga. høj egenvægt.

Det er forkert. Den er mere effektiv end en benzinmotor i en normal bil, fordi den kan køre på de mest effektive omdrejninger konstant.
Gravatar #56 - el_barto
23. aug. 2011 08:14
lorric (55) skrev:
Det er forkert. Den er mere effektiv end en benzinmotor i en normal bil, fordi den kan køre på de mest effektive omdrejninger konstant.


Fair nok. Så lad os sige at den er lige så effektiv eller bedre. Men det er stadig en forbrændingsmotor hvor det meste af energien går op i varme = meget mindre effektiv end ren el.
Gravatar #57 - Target
23. aug. 2011 08:25
mfriis (52) skrev:
#50 Et diesel partikel filter virker først når du har kørt 50 km og det er blevet varmet op.
Så alle der starter bilen inde i byen stopper først med at "svine" når de rammer motorvejen.

i øvrigt er det langt fra alle diesel biler der har filter. Selv nye dieselbiler behøver ikke have det. De straffes så bare med en ekstra afgift på 4000,- om året. Peugeot er notoriske for ikke at have det på nogen af deres biler på visse sendinger, for derefter på den næste at have det på.

Straf-afgiften for at have en dieselbil uden partikelfilter er 1.000,- om året, ikke 4.000,-
Gravatar #58 - OxxY
23. aug. 2011 08:57
bosund (48) skrev:
Rigtig god ide, men gad vide om de har tænkt på at der er koldt i Danmark om vinteren, og batteriet i en el-bil egner sig ikke til kabinevarme.


De fleste moderne Dieselhakkere bliver om vinteren ikke varme nok til at varme kabinen ordenligt op alligvel, så der er masser af løsninger på den slags problemer på vej. Tror ikke lige det er kabinevarmen der slår albilerne ihjel :P
Gravatar #59 - praktikant muffe AKA pewbe
23. aug. 2011 09:21
Steve Jobs (47) skrev:
Og hvad er alternativet? Atomkraft - endnu værre!

Hvorfor det? Bange for ulykker?
Gravatar #60 - ty
23. aug. 2011 09:27
pewbe (59) skrev:
Hvorfor det? Bange for ulykker?

Ulykker, problemer med affald. Historien har vist vist, at vi ikke rigtig kan styre det.
Gravatar #61 - mfriis
23. aug. 2011 09:34
#60 sjovt, jeg syntes ellers historien viser det modsatte. Med undtagelsen i Tjernobyl så har vi formået at begrænse nedsmeltningen (til "partial meltdown") her gang.

Fukushima debaterer man stadig udfaldet af (full meltdown eller partial), men fakta er at sikkerdsgrænsen bliver mindre og mindre hver dag.

Tag lige et kig her og se hvor lidt radioaktivitet det faktisk drejer sig om: http://xkcd.com/radiation/

En tur til lægen kan være langt farligere end en tur til Tjernobyl
Gravatar #62 - HenrikH
23. aug. 2011 09:46
ty (60) skrev:
Ulykker, problemer med affald. Historien har vist vist, at vi ikke rigtig kan styre det.

Jeg vil foreslå at du læser lidt on Generation IV anlæg (mener det er IV). De bruger langt mere af materialet (og kan faktisk køre på affald fra gamle anlæg), udleder affald der "kun" er farligt i få hundrede år efter, og er af en type der kræver at man aktivt holder den kørende (læs nødstop-knap en reel mulighed).
Gravatar #63 - ty
23. aug. 2011 09:48
I er sjove
Gravatar #64 - praktikant muffe AKA pewbe
23. aug. 2011 10:23
ty (63) skrev:
I er sjove

Og vi har ret ^^
Gravatar #65 - benbenz
23. aug. 2011 10:46
synes det er sjovt at idioterne bruger reciprokke motor til hybridbiler, de motorer var valgt til bilen til at starte med pga dens gode throttle response, men hvis den alligevel bare skal køre på optimale rpm, så hvorfor ik vælge en turbine? man kan lave micro turbiner lige så små som en blyant, så mon ik man kan lave en der passer i en bil?

nye micro turbiner har meget højere brændstof effektivitet + mere power pr kg

ontopic

synes det lyder som en god ide, hvis de sætter opladnings standere op der hvor taxierne holder mens de venter på kunder, kan man sikkert opretholde en lang batterilevetid.

godt at se at folk endelig begynder at gå væk fra de gammeldags indeffektive reciprokke motorer.
Gravatar #66 - Alrekr
23. aug. 2011 10:51
Cloud02 (41) skrev:
Danmark har skam en egen-produktion af vindenergi der vist ligger i omegnen af 20% af den samlede produktion.


Ja - men ingen vandkraft der er til at tale om. El fra vandkraft får vi fra Norge og Sverige når det kan betale sig. Dét var min pointe.

#50: Samtidig var dieselmotoren oprindeligt udviklet til at køre på gammel madolie og, ifølge enkelte kilder, olie fra hamp-planten.
Gravatar #67 - HenrikH
23. aug. 2011 10:54
#65: Nok fordi, at hvis man nu går efter hybrid, kan man lige så godt bibeholde det nuværende brændsel - dvs. benzin/diesel.

Det betyder en forbrændingsmotor.

Skal der bruges mikroturbiner skal man til at bygge bilerne til gas, og vi skal have udviddet vores naturgas infrastruktur, så der kan tankes gas også.

Jeg har i hvert fald ikke set nogle mikroturbiner der er beregnet til flydende, fossile brændsler?
Gravatar #68 - benbenz
23. aug. 2011 11:12
man laver microturbiner der kører på alkohol (flydende) man laver os diesel versioner (gas er mere effektivt)
Gravatar #69 - HenrikH
23. aug. 2011 12:19
#68: Lidt dybere gravning fik dem også frem i lyset for mig, havde bare ikke set sådanne før.

Samme dybere gravning fandt dog også en effektivitet for turbinerne på 25-35%, hvilket omend over den gennemsnitlige effektivitet for en forbrændingsmotor, stadig er under forbrændingsmotorens teoretiske termodynamiske maksimum...
Gravatar #70 - benbenz
23. aug. 2011 13:21
læste om turbiner med 38% effektivitet, men ja reciprokke motorer har en teoretisk højere effekt.

nøgleordet er dog stadig teoretisk.

+ turbinerne er MEGET lettere pr bhp de kan levere, det vil betyde mindre vægt på bilen hvilket gør den mere økonomisk.

jeg tror ikke at når bil firmaer begynder at bruge turbiner at reciprokke motorer kan hamle op med dem på den brændstof økonomiske side.

jaguar har lavet en concept bil med turbiner, den hedder jaguar cx75.
Gravatar #71 - gentox
23. aug. 2011 14:09
Så mangler vi bare at få batteriteknologien gjort langt mere effektiv, da det er den største hindring for at elbiler kan køre effektivt.

Det vi mangler er batterier der kan oplades på under en halvtime, og have en aktionsradius på minimum 500 km.

Så skal der nok komme skub i folks lyst til at køre i el biler.
I dag er det bare for besværligt.

Men positivt at nogen rent faktisk tager de første skridt i den retning, selvom teknologien langt fra er moden.
Gravatar #72 - Zombie Steve Jobs
24. aug. 2011 06:57
Hej hippier fra Greenpeace, der måske læser med.

I går kørte jeg 170 kilometer efter jeg fik fri fra arbejde. Bare fordi vejret var rart. Jeg brugte omkring 27 liter benzin.



pewbe (59) skrev:
Hvorfor det? Bange for ulykker?


Jeg talte med Greenpeace-stemmen, jeg er ligeglad med atomkraft og ikke bange. Men værket skal ligge på Sjælland eller Fyn.
Gravatar #73 - HenrikH
24. aug. 2011 07:36
gentox (71) skrev:
Det vi mangler er batterier der kan oplades på under en halvtime, og have en aktionsradius på minimum 500 km.

Batterierne haves, jvf. Tesla's Model S.

Ladetiden kan dog blive et problem, for hvis du skal oplade et sådanne batteri på så kort tid, snakker vi nogle ret pæne strømme ift. hvad der normalt sendes ignnem elnettet.

Det, og der er problemer med at så store ladestrømme for batteriernes elektroder, da udvidelserne ødelægger dem.

#72: Brug alt benzinen, knaphed er den brændende platform der skal få folk over på bæredygtige løsninger :-P Og et atomkraftværk skal ikke placeres på fyn, det første skal være på Sjælland så det kan forsyne København (og gerne tæt på, så det også kan bruges til fjernvarme).
Gravatar #74 - apkat
24. aug. 2011 09:32
Steve Jobs (72) skrev:
Jeg brugte omkring 27 liter benzin.

Joken er på dig - det kostede dig over 300kr i benzin.
Gravatar #75 - Magten
24. aug. 2011 09:47
apkat (74) skrev:
Joken er på dig - det kostede dig over 300kr i benzin.
Tilgengæld var det sikkert alle pengene værd.

En god lang tur i bilen kan være noget af det bedste nogle gange!
Gravatar #76 - apkat
24. aug. 2011 10:20
Magten (75) skrev:
Tilgengæld var det sikkert alle pengene værd.

En god lang tur i bilen kan være noget af det bedste nogle gange!

Ah - det må være tykke menneskers form for motion?
Gravatar #77 - Magten
24. aug. 2011 10:36
apkat (76) skrev:
Magten (75) skrev:
Tilgengæld var det sikkert alle pengene værd.

En god lang tur i bilen kan være noget af det bedste nogle gange!

Ah - det må være tykke menneskers form for motion?
Jeg vil nu ikke definere mig selv om tyk.

Der er bare noget afslappende ved at cruise rundt sådan og koble hjernen fra.. Hvis vejret er til det selvfølgelig..
Gravatar #78 - Fjolle
24. aug. 2011 10:43
Kan du ikke lige advare os andre før du næste gang vælger at sætte dig ind i en bil og koble hjernen fra
Gravatar #79 - apkat
24. aug. 2011 10:47
Magten (77) skrev:
apkat (76) skrev:
Magten (75) skrev:
Tilgengæld var det sikkert alle pengene værd.

En god lang tur i bilen kan være noget af det bedste nogle gange!

Ah - det må være tykke menneskers form for motion?
Jeg vil nu ikke definere mig selv om tyk.

Der er bare noget afslappende ved at cruise rundt sådan og koble hjernen fra.. Hvis vejret er til det selvfølgelig..

Undskyld.
Ah - det må være tykke dovne menneskers form for motion?
Gravatar #80 - Magten
24. aug. 2011 10:58
Fjolle (78) skrev:
Kan du ikke lige advare os andre før du næste gang vælger at sætte dig ind i en bil og koble hjernen fra
Jo, det skal jeg nok ;)



apkat (79) skrev:
Ah - det må være tykke dovne menneskers form for motion?
Tja.. Jeg cykler nu også tit, men det er sjældent hyggeligt på samme måde, og det tager trods alt en del længere tid at cykle fra København og ud til de områder hvor det er hyggeligt at køre.
Gravatar #81 - king4s
24. aug. 2011 11:11
1. Mængden af Råstoffer til produktion af batterier, er langt mindre end olie der kan pumpes op.
2. Verdens økonomien er voldsomt afhængig af produktion af dele til forbrændingsmotoren. El-motor er der kun 1 bevælig del i.
3. Grundet kulkraft er dk en af det mest forenede land pr indbygger

Det findes nogen løsninger på det først og ikke mindst overbevise industrien om det skift der skal til. For der er flere modstander end tilhænger.

Vedvarende energi der producere brint til os feks.
Gravatar #82 - rmariboe
29. aug. 2011 23:28
Alrekr (35) skrev:
rmariboe (12) skrev:
El-biler skåner nærmiljøet men forurener mere "pr. kilometer" end forbrændingsmotoren i en taxa pga. lavere energieffektivitet


Kilde? Desuden er elmotoren under udvikling, benzinmotoren var heller ikke specielt effektiv for bare 20 år siden.

Kilden er resten af mit indlæg; almindelig tankevirksomhed er tilstrækkelig for at udtrække det relevante: At udvinding af kul, transport til kraftværk, omdannelse til varme, videre til damptryk og siden til el, herfra igennem kobberledninger og adskillige transformatorer - sidst den i husstanden, som omdanner til lavspænding (230-400 V), højampære med følgende tab, igen omdannelse til kemisk energi i batterierne med stort varmetab til følge og efterfølgende selvafladning og slutteligt omdannelse fra kemisk til elektrisk energi med tilsvarende varmeudledning og tab i kabler og spoler og videre til bevægelse er mindre energieffektivt end opsamling af olie, transport til raffinaderi, raffinering og transport til benzintank, omdannelse til varme og dermed tryk og slutteligt bevægelse.
Google selv, hvis det ikke er åbenlyst :)
Gravatar #83 - mfriis
30. aug. 2011 07:23
#82 du er sjov.

Fordi der er mere tekst i beskrivelsen af elmotorens effektivitet kontra benzin motoren, så betyder det ikke du har ret. Var det tilfældet så havde biblen vundet over teknologien for længst ("jorden blev skabt på 7 dage og det var fedt" kontra en beskrivelse af arternes oprindelse, milliarder af års historie...)

Hvor meget energi koster det at transportere olie?
Hvor meget går tabt i elnettet frem til laderstationen?

Man kan ikke sammenligne noget uden at have nogle konkrete tal og fakta.

Gravatar #84 - Zombie Steve Jobs
30. aug. 2011 09:05
apkat (74) skrev:
Joken er på dig - det kostede dig over 300kr i benzin.



Jeg fik en fed køretur, roof off and all, og det var alle pengene værd, du har siddet og haft dårlig vegetarmave, hvad sjov er der i det?

Kan umiddebart ikke forestille mig noget, der koster 300 kr og har samme værdi? En luder koster langt over, så??
Gravatar #85 - Alrekr
30. aug. 2011 09:14
#82: Du skriver det som om der er et enormt tab i en elmotor. Der er en udnyttelsesgrad på 88 % i en Tesla Roadster.

Jeg kan ikke huske hvor, men jeg så en overslagsudregning et sted. Den viste, at elbiler, men tab på ledning, opladning etc., havde en højere udnyttelsesgrad end en benzinbil. Ikke meget, det var et par procent. Men stadig; med alt det indberegnet, som du har listet op, så er elbiler bedre. Kul er også væsentligt billigere end olie.
Gravatar #86 - apkat
30. aug. 2011 15:40
Steve Jobs (84) skrev:
Jeg fik en fed køretur, roof off and all, og det var alle pengene værd, du har siddet og haft dårlig vegetarmave, hvad sjov er der i det?

Kan umiddebart ikke forestille mig noget, der koster 300 kr og har samme værdi? En luder koster langt over, så??


300/2.25 = 133 1/3
Forestil dig 133 1/3 øl.

Og nej ikke vegetar.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login