Nvidias ray tracing-teknologi fungerer ikke særlig godt på deres GTX-grafikkort.
For nyligt afslørede Nvidia, at deres real-time ray tracing-teknologi – der ellers har været en eksklusiv funktion på RTX-kortene – var på vej til de mindre kraftige GTX-grafikkort – læs mere her.
Nu har Nvidia afsløret, hvor godt ray tracing-effekterne fungerer på GTX-kortene, og det er ikke særlig godt.
Nvidias GTX-flagskib, 1080 Ti, kan lige klare, at man slår ting som ‘basic reflections’ til i “Battlefield V”, hvilket resulter i en framerate på 30 fps – hvilket et RTX 2080 Ti-kort kan klare med 68,3 fps.
Men med mere avancerede ray tracing-effekter, som man finder i diverse benchmark-tests, så ser det mere skidt ud for GTX-kortene – se billedet i stort format her.

Her ligger GTX 1080 Ti altså under 30 fps, imens de nyere ‘mid-range’-grafikkort i GTX 1600-serien maksimalt når op på 23 fps.
I et spil som “Metro Exodus”, der gør meget brug af de hyperrealistiske lyseffekter, som man kan opnå med real-time ray tracing, der kan et GTX 1080 Ti-grafikkort kun nå op på 16,4 fps, hvilket mange gamere nok ville mene var uspilleligt.
Se nedenstående billede i stort format her.
