mboost-dp1

Teleselskabet 3
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#6
Må give dig ret. Til tider virker det virkelig som om at regnskabsafdelingen i det udenlandske firma bliver forbavsede over at opdage en udenlandsk kunde og derefter opdigter en tilfældigpris af fri fantasi og skiber den videre til konkurrenten... Sur røv for slutbrugeren :/
Må give dig ret. Til tider virker det virkelig som om at regnskabsafdelingen i det udenlandske firma bliver forbavsede over at opdage en udenlandsk kunde og derefter opdigter en tilfældigpris af fri fantasi og skiber den videre til konkurrenten... Sur røv for slutbrugeren :/
Well, ligesom der netop er kommet en max-tarif på opkald i EU, kommer der sikkert også en til dataoverførsel - bare surt at den ikke er her endnu. Generelt er priserne for dataoverførsel jo også helt vanvittige i øjeblikket (ved godt at telmore er nede på 2 kr/md for tiden, men dette er midliertidigt svjv). 10 kr/mb? - det er jo ikke fordi dataoverførslen belaster systemet ift en normal samtale.
Kan vi få sat lidt fart i konkurrecen på dette område!
Kan vi få sat lidt fart i konkurrecen på dette område!
Har faktisk selv været ude for noget lignende med telmore og en iPhone..
I Sverige koster roaming 55kr/mb, og Weather+ Stocks applikationerne fortsætter hjernedødt med at opdatere kurser og vejrudsigt, selvom man ikke er inde i applikationerne. Mange Apple iPhone apps fortsætter nemlig med at køre i baggrunden.
Så det kostede mig lige 3k at opdage dette.
Ved ikke om det er det samme der er sket for vores ven her, men youtube nævnes så iPhone kunne være i spil.
Det syge er at der går 14 timer fra mit forbrug starter til jeg bliver bonget, så telmore har ikke nogen mulighed for at informere mig om at jeg nu har brugt alle pengene og derefter lukke kontoen, førend der er brugt 3000 kr.
Man kan kun spekulere i om der er økonomiske motiver i at der skal gå 14 timer inden der kan reageres.. :(
I Sverige koster roaming 55kr/mb, og Weather+ Stocks applikationerne fortsætter hjernedødt med at opdatere kurser og vejrudsigt, selvom man ikke er inde i applikationerne. Mange Apple iPhone apps fortsætter nemlig med at køre i baggrunden.
Så det kostede mig lige 3k at opdage dette.
Ved ikke om det er det samme der er sket for vores ven her, men youtube nævnes så iPhone kunne være i spil.
Det syge er at der går 14 timer fra mit forbrug starter til jeg bliver bonget, så telmore har ikke nogen mulighed for at informere mig om at jeg nu har brugt alle pengene og derefter lukke kontoen, førend der er brugt 3000 kr.
Man kan kun spekulere i om der er økonomiske motiver i at der skal gå 14 timer inden der kan reageres.. :(
jeg gad godt vide hvad megabyte pris de har taget for at han kan komme så højt op i pris. det lyder helt hen i vejret. det kan ikke være en time betaling som hans normale abb. ser ud til at være baseret på. (selvom jeg aldrig har hørt om time afregning af internet på telefon siden de gode gamle 56k/isdn dage.)
ville hvertfald se grotesk ud hvis der i telnor's brocure stod "tale: minut pris 1kr, data 666kr i minuttet." (40,000/60)
ville hvertfald se grotesk ud hvis der i telnor's brocure stod "tale: minut pris 1kr, data 666kr i minuttet." (40,000/60)
#8, nu skal du bare lige huske på at de norske fjeldaber ikke er med i Den Europæiske Union.
Og ja, jeg ved godt at Norge er med i noget samarbejde alligevel, blandt andet EFTA, men jeg tvivler på at EU kommissionen kan diktere priskontrol i Norge, så længe de er uden for unionen.
Og ja, jeg ved godt at Norge er med i noget samarbejde alligevel, blandt andet EFTA, men jeg tvivler på at EU kommissionen kan diktere priskontrol i Norge, så længe de er uden for unionen.
telenor må have brugt samme regnskabsystem som det der skete i taiwan(mener det var taiwan) hvor en kunde skyldte over 1billioner kr til selskabet.
jeg tror regnemetoden er
kunder der har betalt -
kunden der mangler at betale = beløbet kunden skylder.
hvis der stadigvæk står 40.000kr regnskabet, som der mangles at betale, så må der vha udelukkelsesmetoden være den sidste kunde der mangler at betale dette beløb
jeg tror regnemetoden er
kunder der har betalt -
kunden der mangler at betale = beløbet kunden skylder.
hvis der stadigvæk står 40.000kr regnskabet, som der mangles at betale, så må der vha udelukkelsesmetoden være den sidste kunde der mangler at betale dette beløb
Apropos datapriser, hvorfor falder de så langsomt? Hvis man har et marked med fuldkommen konkurrence og udbydere der har et meget ens produkt (hvilket mobilt data er) hvorfor er priserne pr. mb så høje?
Omkostningerne pr. mb er jo forsvindende lille i forhold til det de tager, så der må da være nogle aftalte priser, hvilket er ulovligt? Hvad laver konkurrencestyrelsen?
F.eks. 3g linjer, de koster alle sammen 299 hos alle udbydere. Hvorfor?
Omkostningerne pr. mb er jo forsvindende lille i forhold til det de tager, så der må da være nogle aftalte priser, hvilket er ulovligt? Hvad laver konkurrencestyrelsen?
F.eks. 3g linjer, de koster alle sammen 299 hos alle udbydere. Hvorfor?
#9
dit teleselskab kan ikke reagere før de modtager Taktstelegrammer fra den udenlandske Operatør og det foregår ikke realtime som vi har mulighed herhjemme. Maxgrænsen for hvornår taktsttelegrammer skal være leveret er 1 måned. Det er samme årsag at man ikke kan stole på saldobegrænsningstjenester i udlandet.
Det er øv, men der er ikke så meget at gøre ved det.
dit teleselskab kan ikke reagere før de modtager Taktstelegrammer fra den udenlandske Operatør og det foregår ikke realtime som vi har mulighed herhjemme. Maxgrænsen for hvornår taktsttelegrammer skal være leveret er 1 måned. Det er samme årsag at man ikke kan stole på saldobegrænsningstjenester i udlandet.
Det er øv, men der er ikke så meget at gøre ved det.
#16, fordi du har læst noget afsætningsteori i din bog på handelsskolen, så betyder det jo ikke at det afspejler virkeligheden 100%.
Selvom man ikke må AFTALE priser, så skeler selskaberne alligevel utvivlsomt til hinanden. Når én leverandør melder sig på markedet med et produkt og en pris, så smitter det af på de andre leverandører, som ikke har spillet ud med noget endnu.
Da Telmore for fem år siden skød priskrigen i gang på samtaler, der måtte de etablerede teleselskaber også lige så stille acceptere udviklingen og følge efter prisniveauet.
Det formentligt er 3's fortjeneste at man kan få (pseudo) flatrate mobildata i dag til 300 kroner.
Min teori er at det handler om kapacitet. Før EDGE, 3G og HSDPA, så var kapaciteten på de danske mobilnetværk formentligt ikke god nok til at håndtere stor trafik. GPRS-trafik stjal ledig plads som kunne være nødvendige til samtaler. Skulle netværkene således håndtere det samme antal samtaler som hidtil, men nu også en masse datatrafik, så ville det kræve masteopgraderinger og større mastetæthed for at skabe kapacitet nok til at undgå spidsbelastninger og netværksnedbrud.
Altså ... en vækst i GPRS-trafikken skulle, for at være gavnlig for selskaberne, skabe indtægter nok til at finansiere opsætning af flere antenner.
Den daværende pris (som en del større selskaber fortsat tager) giver også god mening når man regner på det.
GSM codec'et (det format som mobiler enkoder og transmittere samtalerne i) bruger 13 kbit pr. sekund.
Det betyder at 60 sekunder vil bruge 13 * 60 kbit, i alt 780 kbit. Det kan vi dividere med 8 for at få kilobyte. Så er der 97,50 kilobyte. Et minuts samtale belaster altså netværket med 97,50 kilobytes trafik (uden at tage højde for eventuel overhead, fejlkorrektion, signaltab, osv...).
Det betyder at én megabyte i samtaletrafik svarer til 1024 kilobyte divideret med 97,50 kilobyte, altså 10,50 minutter.
Lad os antage at gennemsnitsprisen på mobilsamtaler i 2004, inden 3G rigtig slog igennem var 1 kroner pr. minut. Jeg ved godt at 3 var lanceret, men de var ene-udbyder, problemplaget og kun tilstede i storbyerne.
Hvis du var chef i et teleskab og nemt kunne sælge 97,50 kilobyte trafik for 1 kroner i form af samtaler, ville du så ikke mene at 10 kroner må være den rigtige pris på 1 megabyte trafik?
Og når man så tænker på at samtaler altid skaber jævn belastning - en kontinuerlig belastning hvert sekund på 13 kbit, mens GPRS belaster i ryk (et reload af en wap-side udløser en belastning på 100 kbit det ene sekund og 0 kbit det andet sekund), så vil denne usikkerhedsfaktor faktisk gøre at det ville give mest mening at tage 20-30-40 kroner pr. megabyte på grund af den ujævne belastning, der skal jo i givet fald kræver en stor grad af overskudskapacitet, for at man tilbyde dataproduktet, da kunderne ikke vil bryde sig om langsomme loadtider og nedbrud bare fordi der er 30 mennesker på en mast som refresher en wapside samtidig.
De seneste år er teknologier som EDGE, 3G og specielt HSDPA dog dukket op og det betyder at mobilselskaberne kan ekspedere relativt voldsomme mængder datatrafik uden at man rammer netværkenes kapacitetsloft.
Men hvorfor er prisen så ikke lavere? Jeg ved det ikke... så længe der ikke er nogle teleselskaber der ønsker at konkurrere på datapris, så ligger den jo nogenlunde tæt på der hvor den startede. Det er jo heller ikke fordi kunderne spørger om dataprisen som det første når de skal vælge teleudbyder.
Nu er Frank Rasmussens nye hjertebarn, BiBob, dog heldigvis i offensiven med en megabyte pris på 1,50 kr. Så mon ikke prisen vil rasle ned af lige så stille...
Man har da lov at håbe.
TDC har taget konsekvensen af deres overkapacitet i netværkene og det er nok en af grundene til at nu kan tilbyde PLAY som giver kunderne gratis mobildownload af numre på typisk 1,5 megabyte pr. stk.
Hvis vi bruger den tidligere model med cirka 100 kb pr. minuts samtale, så betyder det at et gratis sang-download forbruger samme kapacitet som 15 minutters samtale, så når TDC tilbyder sådan en tjeneste gratis, så må det være fordi der virkelig er blevet plads på netværkene.
Jeg har da også selv bemærket at jeg de seneste par år har kunnet ringe og sende sms'er nytårsaften - for bare fem år siden var det ekstremt vanskeligt fordi netværkene væltede på stribe under den voldsomme samtale og sms belastning.
Selvom man ikke må AFTALE priser, så skeler selskaberne alligevel utvivlsomt til hinanden. Når én leverandør melder sig på markedet med et produkt og en pris, så smitter det af på de andre leverandører, som ikke har spillet ud med noget endnu.
Da Telmore for fem år siden skød priskrigen i gang på samtaler, der måtte de etablerede teleselskaber også lige så stille acceptere udviklingen og følge efter prisniveauet.
Det formentligt er 3's fortjeneste at man kan få (pseudo) flatrate mobildata i dag til 300 kroner.
Min teori er at det handler om kapacitet. Før EDGE, 3G og HSDPA, så var kapaciteten på de danske mobilnetværk formentligt ikke god nok til at håndtere stor trafik. GPRS-trafik stjal ledig plads som kunne være nødvendige til samtaler. Skulle netværkene således håndtere det samme antal samtaler som hidtil, men nu også en masse datatrafik, så ville det kræve masteopgraderinger og større mastetæthed for at skabe kapacitet nok til at undgå spidsbelastninger og netværksnedbrud.
Altså ... en vækst i GPRS-trafikken skulle, for at være gavnlig for selskaberne, skabe indtægter nok til at finansiere opsætning af flere antenner.
Den daværende pris (som en del større selskaber fortsat tager) giver også god mening når man regner på det.
GSM codec'et (det format som mobiler enkoder og transmittere samtalerne i) bruger 13 kbit pr. sekund.
Det betyder at 60 sekunder vil bruge 13 * 60 kbit, i alt 780 kbit. Det kan vi dividere med 8 for at få kilobyte. Så er der 97,50 kilobyte. Et minuts samtale belaster altså netværket med 97,50 kilobytes trafik (uden at tage højde for eventuel overhead, fejlkorrektion, signaltab, osv...).
Det betyder at én megabyte i samtaletrafik svarer til 1024 kilobyte divideret med 97,50 kilobyte, altså 10,50 minutter.
Lad os antage at gennemsnitsprisen på mobilsamtaler i 2004, inden 3G rigtig slog igennem var 1 kroner pr. minut. Jeg ved godt at 3 var lanceret, men de var ene-udbyder, problemplaget og kun tilstede i storbyerne.
Hvis du var chef i et teleskab og nemt kunne sælge 97,50 kilobyte trafik for 1 kroner i form af samtaler, ville du så ikke mene at 10 kroner må være den rigtige pris på 1 megabyte trafik?
Og når man så tænker på at samtaler altid skaber jævn belastning - en kontinuerlig belastning hvert sekund på 13 kbit, mens GPRS belaster i ryk (et reload af en wap-side udløser en belastning på 100 kbit det ene sekund og 0 kbit det andet sekund), så vil denne usikkerhedsfaktor faktisk gøre at det ville give mest mening at tage 20-30-40 kroner pr. megabyte på grund af den ujævne belastning, der skal jo i givet fald kræver en stor grad af overskudskapacitet, for at man tilbyde dataproduktet, da kunderne ikke vil bryde sig om langsomme loadtider og nedbrud bare fordi der er 30 mennesker på en mast som refresher en wapside samtidig.
De seneste år er teknologier som EDGE, 3G og specielt HSDPA dog dukket op og det betyder at mobilselskaberne kan ekspedere relativt voldsomme mængder datatrafik uden at man rammer netværkenes kapacitetsloft.
Men hvorfor er prisen så ikke lavere? Jeg ved det ikke... så længe der ikke er nogle teleselskaber der ønsker at konkurrere på datapris, så ligger den jo nogenlunde tæt på der hvor den startede. Det er jo heller ikke fordi kunderne spørger om dataprisen som det første når de skal vælge teleudbyder.
Nu er Frank Rasmussens nye hjertebarn, BiBob, dog heldigvis i offensiven med en megabyte pris på 1,50 kr. Så mon ikke prisen vil rasle ned af lige så stille...
Man har da lov at håbe.
TDC har taget konsekvensen af deres overkapacitet i netværkene og det er nok en af grundene til at nu kan tilbyde PLAY som giver kunderne gratis mobildownload af numre på typisk 1,5 megabyte pr. stk.
Hvis vi bruger den tidligere model med cirka 100 kb pr. minuts samtale, så betyder det at et gratis sang-download forbruger samme kapacitet som 15 minutters samtale, så når TDC tilbyder sådan en tjeneste gratis, så må det være fordi der virkelig er blevet plads på netværkene.
Jeg har da også selv bemærket at jeg de seneste par år har kunnet ringe og sende sms'er nytårsaften - for bare fem år siden var det ekstremt vanskeligt fordi netværkene væltede på stribe under den voldsomme samtale og sms belastning.
#20
Københanvs Universitet om jeg må bede :P
Og ja, jeg ved udmærket, at jeg forsimplede det en smule. Normalt ville man i et marked med perfekt konkurrence sige, at prisen sættes til den gennemsnitlige omkostning per vare, og den går jo nærmest mod 0, for internet data, hvilket ikke vill give mening. Det er til gengæld klart at tele selskaberne skal kompenseres for de omkostninger de har haft ved at udbygge telenettets kapacitet, plus risiko ved at drive virksomhed.
Men bortset fra det, er det stadig sjov, at de har præcis samme pris, 299.
Københanvs Universitet om jeg må bede :P
Og ja, jeg ved udmærket, at jeg forsimplede det en smule. Normalt ville man i et marked med perfekt konkurrence sige, at prisen sættes til den gennemsnitlige omkostning per vare, og den går jo nærmest mod 0, for internet data, hvilket ikke vill give mening. Det er til gengæld klart at tele selskaberne skal kompenseres for de omkostninger de har haft ved at udbygge telenettets kapacitet, plus risiko ved at drive virksomhed.
Men bortset fra det, er det stadig sjov, at de har præcis samme pris, 299.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.