mboost-dp1

No Thumbnail

Supercomputer ved skrivebordet

- Via News.com.com - , redigeret af Pernicious

Orion Multisystems har startet salget af en række supercomputere til desktop-brug.

Computeren indeholder 96 processorer og 192 GB RAM. Prisen starter ved 100.000 dollars. Målgruppen er bl.a. ingeniører, grafiske designere og forskere, der skal kunne køre avancerede simulationer.

Microsoft forventes at udgive en ny version af Windows, særligt til cluster-computere, til efteråret. Orion regner med, at der om kort tid vil være et stort marked for den slags computere, og at de snart vil få flere konkurenter på markedet.





Gå til bund
Gravatar #1 - rabonzo
27. apr. 2005 10:43
Hehe nu ved jeg hvad jeg ønsker mig i Julegave ;)

Well, den er sikkert meget god til de højere tekniske udviklingsprogrammører, men til normalt brug og grafik programmering er dette her også lidt overdrevet. Men prisen er sådan set ikke helt hen i vejeret taget i betragtning af den har 96 processorer... (det er så bare nederen hvis det er 233 Mhz hele bundtet :P)
Gravatar #2 - CHrunz-z
27. apr. 2005 10:44
hmm gad vide om den kunne køre World Of Warcraft, eller andre spil, med en FPS under 1000?!:P
Gravatar #3 - BurningShadow
27. apr. 2005 10:45
/me skal have ny computer...

#1
Selv hvis de kun er 233MHz, så bliver det alligevel til sådan lige i underkanten af 232GHz, og det er da også ok, på en eller anden måde... De skal jo ikke lave noget vildt, som 7-kabale...
Gravatar #4 - [email protected]
27. apr. 2005 10:47
Er der nogen der ved om man nogensinde har prøvet at køre f.eks quake eller lignende 3d shooter på en "supercomputer" ?
Gravatar #5 - drbravo
27. apr. 2005 10:48
#3

Njaah - 21,75 GHz... Men stadig en del..
Gravatar #6 - iluka
27. apr. 2005 10:48
jeg tror desværre ikke min chef værdsætter mig nok til at bruge en halv mill på en puter til mit skrivebord.

Det forekommer ret voldsomt at man skal have en hver. Jeg tror langt de fleste forskere, grafikkere osv kan klare sig med at have en terminal og så sådan en arbejdshest i kælderen, til deling.

En ting er at microsoft vil sælge windows til clusters, men mon ikke man lige skal regne prisen for software oven i? Jvf. microsofts egen hjemmeside koster f.eks. SqlServer 2000 20.000$ pr. cpu... det er små 2 millioner dollars oven i hatten... hehe så vil min chef i hvertfald ikke være med :)
Gravatar #7 - amokk
27. apr. 2005 10:50
#2 mon ikke den kan køre de fleste spil til sin platform, UNDER 1000FPS?

#3 så skal du vist tage matematik om igen, 233*96=22,4 GHz (også en pæn sjat)
Gravatar #8 - drbravo
27. apr. 2005 10:51
#4

Skal et program ikke optimeres til cluster før det kan udnytte så mange processorer?
Gravatar #9 - GodFella
27. apr. 2005 10:56
#7 Og eftersom processorne faktisk er 1.2 GHz x86 er det faktisk 1200*96=115.2 GHz...

#6 I artiklen mener en analytiker at man fint kan sælge den slags clustere da en videnskabsmand der lige står med den mest geniale udregning nogensinde ikke lige har tid på at få adgang til clusteret i "kælderen". Et sådant skal jo ofte bookes i forvejen.
Gravatar #10 - Mort
27. apr. 2005 10:58
Jeg ved ikke om de fungerer anderledes end individuelle processorer (Ligesom hyperthreading fungerer anderledes), men hvis de fungerer som individuelle processorer så vil almindelige programmer ikke få den store gavn af alle de kerner.

Vil man udnytte flere processorer ad gangen skal ens program have lige så mange tråde som der er processore. Et normalt desktop program kan godt have omkring 10 tråde kørende, men 96 tråde er nok lige i overkanten.

Til FPS gamerne kan jeg oplyse at det ikke er normalt at bruge mange tråde i spil, så det giver nok ikke den sygelige FPS som i gerne ville have.
Gravatar #11 - BurningShadow
27. apr. 2005 10:59
#5 & #7

Overdrivelse fremmer forståelsen, og jeg overdrev med en faktor ti, så... :D

Ok, jeg kan sgu ikke regne... ;(
Gravatar #12 - walling
27. apr. 2005 11:01
Det kunne være pænt sejt, hvis nogen skrev en multi-threaded 3D /physics engine, så man kunne køre spilene på sin supercomputer :-)
Gravatar #13 - scarlac
27. apr. 2005 11:16
til #2 og #8 - jo programmer skal "optimeres" til dette, ved at lave spillet/programmet fler-trådet, således at små dele af programmet kan køre i hver sin tråd. Har man spillet strategispil, så kan det relateres til at hver soldat skulle have sin egen tråd (det er måske lidt over-kill).

Desuden tror jeg ikke de fleste operativsystemer har godt af at køre så mange tråde. Windows har vist lidt problemer med mange tråde - jeg tror nærmere man skal have fat i et *nix system :)

- og husk: det kræver stadig man har et godt grafikkort for at få god 3d performance ;) - hvis altså man kører med hardware acceleration, og ikke i software mode.
Gravatar #14 - bjarkehingrumme
27. apr. 2005 11:20
Der er vel et verdensmarked på en fem, måske seks af den slags computere....
Gravatar #15 - amokk
27. apr. 2005 11:24
#14 ligesom IBM's direktør sagde i 1950'erne om computerne generelt

#13 mon ikke det ville køre nogenlunde, hvis man delte skærmen ind i 64 felter á 200*150, og fik hver CPU til at rendere sin del af billedet, så det til sammen blev 1600x1200?
Gravatar #16 - Deternal
27. apr. 2005 11:24
EDIT: tekst slettet, blandede noget andet ind i det.

I nyhedsteksten virker det som om at Windows til clustering kommer til at betyde noget for det her markede, men det siger artiklen altsaa ikke. Tror mere det er fordi MS har set at der er ved at komme et markede og saa responderer de, fordi de ikke vil vaere tilbagestaende overfor Solaris, BSD og Linux.

Kan godt se en del funktioner hvor de her bokse er relevante. F.eks. vil NASA vel gerne have et par stk. til at lave on-the-fly beregninger naar deres skibe og saadan flyver rundt.
Gravatar #17 - Mnc
27. apr. 2005 11:27
#12
Hvis jeg fatter hvad du mener, så er jeg da næsten sikker på at det næste UT kommer til at kunne køre på flere cpu'er :)
Gravatar #18 - Deternal
27. apr. 2005 11:31
#17: UT vil faa fordel af dual cores, men ikke en saerlig fordel af quad cores - jf. det interview anandtech lavede med Tim Sweeney.
Gravatar #19 - dk60685862
27. apr. 2005 11:35
dette er jo ikke en "nyhed"..., de cluster computere har da været ude i et år eller mere.
Gravatar #20 - ldrada
27. apr. 2005 11:44
Vil de kunne klare at køre Longhorn?
Gravatar #21 - Scapegoat
27. apr. 2005 12:21
#8 hehe fuck det, du starter det bare 40-50 gange, så kan du sætte hver processor til at afhvikle hver enkelt process :P

#20 Kun hvis du sætter 4 af dem i cluster og smider 8 "Geforce 19 milliarder" kort i for hver CPU....
Gravatar #22 - GodFella
27. apr. 2005 12:21
#20 Naaah.... 192 GB Ram lyder godtnok lidt i underkanten ;)
Gravatar #23 - Mobay
27. apr. 2005 12:22
#2 nu er world of warcraft jo ikke lige det mest krævede spil.. og hvad skal man bruge 100+ fps til?

100 er nok til alle.. bare det er stabilt 100..
Gravatar #24 - demolition
27. apr. 2005 12:52
#23: Til stereo-billeder skal der f.eks. laves dobbelt så mange FPS, og det er jo også altid rart at man kan rendere i en højere opløsning, evt. med anti-aliasing og stadig have en fornuftig framerate.
Gravatar #25 - mrmorris
27. apr. 2005 14:12
Bemærk at der er tale om små bærbar CPU'er (1200MHz 32-bit Transmeta CPU'er der max trækker 15W). Mon ikke blot 10-15 stk. Athlon64'ere kan matche den mht. MIPS/FIPS.

http://www.orionmulti.com/products/specs_ds96
Gravatar #26 - Deternal
27. apr. 2005 14:37
#25: Naeppe - dengang de oprindelige transmeta 1.2GHz cpuer kom frem havde de performance som omkring en 850MHz PIII - vil tro de har faaet bedre performance siden.

Dertil kommer at der er et softwarelag i dem, saaledes kan da altsaa laves nogle smarte tricks med de her cpu'er (ved jeg saa ikke om de goer :P).
Gravatar #27 - Beta
27. apr. 2005 14:40
#20 nævn en computer der rent faktisk kan køre et windows OS uden at crashe : )

/flame on...
Gravatar #28 - MNM
27. apr. 2005 15:06
Er jeg den eneste der syntes det er spil af penge, at have sådan et monster som desktop pc?

En desktop pc/workstation vil jo skulle vente på brugerens input, det er jo spildt CPU tid.
Så da hellere bruge tynde klienter op imod en større maskine, det vil give bedre ydelse og det vil være billigere
Gravatar #29 - mrmorris
27. apr. 2005 15:43
#28 Nu er der jo ikke tale om desktop, men en særdeles kraftig workstation. Hvis du læser artiklen, vil du se at motivationen bag er at give forskere, ingienører mm. den fornødne regnekapacitet de har brug for, uden at de skal deles om en serverfarm, mainframe eller dedikeret supercomputer.
Gravatar #30 - m_abs
27. apr. 2005 15:57
Bare en tanke, men jeg tror man kunne installere gentoo meget hurtigt på sådan en fætter.
Gravatar #31 - mrmorris
27. apr. 2005 16:32
#30 Prøv at tænke denne tanke, tror du det er CPU'en der ikke kan følge med når du installerer et OS eller diskene? ;)
Gravatar #32 - Kimbahir
27. apr. 2005 16:59
#27 - mine :)

2xServer
2xLaptop
1xWorkstation

crasher ikke... ever... overhovedet...

/flame back :)
Gravatar #33 - amokk
27. apr. 2005 17:18
#31 hvis du har en HD pr. CPU, som computeren jo understøtter, tror jeg du kan køre noget raid 0+1 med en rimelig syg performance... dog måske begrænset af det 1gbit LAN som de indbyrdes er forbundet med
Gravatar #34 - Beta
27. apr. 2005 17:27
#32

Hvis du er helt uenig med mig, eller virker jeg dum, må vi hellere mødes over en øl på et værtshus i Århus. Så bliver mindst én af os nok klogere :)

ja, det må vi nok hellere...
Gravatar #35 - MNM
27. apr. 2005 18:17
#29
Nu skrev jeg også workstation, men det ændre da ikke noget om det er en desktop eller en workstation.

En forskere, ingienører eller lign. vil hvis han holder computeren beskæftiget så godt han kan, måske kun udnytte omkring 95% af dens resurser (95% er et ekstremt højt tal, en normal desktop/workstation bruger måske omkring 3 til 10%)

De 5% er så spild af penge og når det er en så dyr computer, så er 5% mange penge (især når man skal have flere af computerene)
Gravatar #36 - amokk
27. apr. 2005 18:43
#35 så kunne man jo bare spare de sidste par CPUer og så er man ude over de sidste 5%
Gravatar #37 - mrmorris
27. apr. 2005 19:00
#33 Tjo man kan selvfølgelig optimere diske på mange måder, men ved OS-installtion er det primært skrivehovedet man venter på når 25.000+ filer skal konstrueres og placeres. I disse tider med DMA diske skal fysisk data faktisk ikke engang ind over CPU'en, men flyttes direkte imellem memmory mappede filer. Netop derfor er en image installation også så meget hurtigere.
Gravatar #38 - amokk
27. apr. 2005 20:07
#37 nu kan man vel aktivere en form for write cache under installation... jeg har ikke rodet så meget med linux, men jeg kan da huske at windows 98 og NT4.0 installationen gik meget hurtigere, når man sørgede for at køre smartdrv.exe inden man startede den fra DOS
Gravatar #39 - smons
27. apr. 2005 20:57
Hmm, godtnok mange der misforstår denne "nyhed"..

Det smarte er, at hvis en grafiker f.eks. skal renderer et videoklip der varer 5 minutter, kan han sætte sit cluster til at renderer. Hver cpu tager sig af et frame af gangen, og på dne måde renderer den hurtigerer..

Mht. til cluster vs. spil, så er det blevet forsøgt engang at lave en real-time raytraced renderet udgave af Quake 3 . Det krævede hvad der svarer til 36 ghz processorkraft.. (20 x Amd xp 1800)

link: http://graphics.cs.uni-sb.de/~sidapohl/egoshooter/

Det ser måske ikke så imponerende ud, men hvis man kender bare lidt til 3d max/maya osv. vil man vide at raytracing er en meget kostbar affære rent cpu mæssigt.
Gravatar #40 - Deternal
27. apr. 2005 23:32
asso, til den diskussion om installation af gentoo, saa er gentoo source baseret - mao. skal alle programmer compiles, saa jeg er ret overbevist om at grunden til indlaegget var at Openoffice nok ikke tager 8 timer at compile paa en saadan workstation.

Vil egentlig tro at I/O ogsaa bli'r en bottleneck paa saadan et system.
Gravatar #41 - guppy
28. apr. 2005 09:16
#40
nej alle programmer *skal* ikke compiles til gentoo, det er en hyppig misforståelse! Mange af de større pakker har en -bin udgave der er precompiled ie: http://packages.gentoo.org/search/?sstring=openoff...

så man kan spare lidt tid der...
Gravatar #42 - Deternal
28. apr. 2005 15:45
#41........okay det forklarer jo de kommentarer......
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login