mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hehe nu ved jeg hvad jeg ønsker mig i Julegave ;)
Well, den er sikkert meget god til de højere tekniske udviklingsprogrammører, men til normalt brug og grafik programmering er dette her også lidt overdrevet. Men prisen er sådan set ikke helt hen i vejeret taget i betragtning af den har 96 processorer... (det er så bare nederen hvis det er 233 Mhz hele bundtet :P)
Well, den er sikkert meget god til de højere tekniske udviklingsprogrammører, men til normalt brug og grafik programmering er dette her også lidt overdrevet. Men prisen er sådan set ikke helt hen i vejeret taget i betragtning af den har 96 processorer... (det er så bare nederen hvis det er 233 Mhz hele bundtet :P)
/me skal have ny computer...
#1
Selv hvis de kun er 233MHz, så bliver det alligevel til sådan lige i underkanten af 232GHz, og det er da også ok, på en eller anden måde... De skal jo ikke lave noget vildt, som 7-kabale...
#1
Selv hvis de kun er 233MHz, så bliver det alligevel til sådan lige i underkanten af 232GHz, og det er da også ok, på en eller anden måde... De skal jo ikke lave noget vildt, som 7-kabale...
Er der nogen der ved om man nogensinde har prøvet at køre f.eks quake eller lignende 3d shooter på en "supercomputer" ?
jeg tror desværre ikke min chef værdsætter mig nok til at bruge en halv mill på en puter til mit skrivebord.
Det forekommer ret voldsomt at man skal have en hver. Jeg tror langt de fleste forskere, grafikkere osv kan klare sig med at have en terminal og så sådan en arbejdshest i kælderen, til deling.
En ting er at microsoft vil sælge windows til clusters, men mon ikke man lige skal regne prisen for software oven i? Jvf. microsofts egen hjemmeside koster f.eks. SqlServer 2000 20.000$ pr. cpu... det er små 2 millioner dollars oven i hatten... hehe så vil min chef i hvertfald ikke være med :)
Det forekommer ret voldsomt at man skal have en hver. Jeg tror langt de fleste forskere, grafikkere osv kan klare sig med at have en terminal og så sådan en arbejdshest i kælderen, til deling.
En ting er at microsoft vil sælge windows til clusters, men mon ikke man lige skal regne prisen for software oven i? Jvf. microsofts egen hjemmeside koster f.eks. SqlServer 2000 20.000$ pr. cpu... det er små 2 millioner dollars oven i hatten... hehe så vil min chef i hvertfald ikke være med :)
#7 Og eftersom processorne faktisk er 1.2 GHz x86 er det faktisk 1200*96=115.2 GHz...
#6 I artiklen mener en analytiker at man fint kan sælge den slags clustere da en videnskabsmand der lige står med den mest geniale udregning nogensinde ikke lige har tid på at få adgang til clusteret i "kælderen". Et sådant skal jo ofte bookes i forvejen.
#6 I artiklen mener en analytiker at man fint kan sælge den slags clustere da en videnskabsmand der lige står med den mest geniale udregning nogensinde ikke lige har tid på at få adgang til clusteret i "kælderen". Et sådant skal jo ofte bookes i forvejen.
Jeg ved ikke om de fungerer anderledes end individuelle processorer (Ligesom hyperthreading fungerer anderledes), men hvis de fungerer som individuelle processorer så vil almindelige programmer ikke få den store gavn af alle de kerner.
Vil man udnytte flere processorer ad gangen skal ens program have lige så mange tråde som der er processore. Et normalt desktop program kan godt have omkring 10 tråde kørende, men 96 tråde er nok lige i overkanten.
Til FPS gamerne kan jeg oplyse at det ikke er normalt at bruge mange tråde i spil, så det giver nok ikke den sygelige FPS som i gerne ville have.
Vil man udnytte flere processorer ad gangen skal ens program have lige så mange tråde som der er processore. Et normalt desktop program kan godt have omkring 10 tråde kørende, men 96 tråde er nok lige i overkanten.
Til FPS gamerne kan jeg oplyse at det ikke er normalt at bruge mange tråde i spil, så det giver nok ikke den sygelige FPS som i gerne ville have.
Det kunne være pænt sejt, hvis nogen skrev en multi-threaded 3D /physics engine, så man kunne køre spilene på sin supercomputer :-)
til #2 og #8 - jo programmer skal "optimeres" til dette, ved at lave spillet/programmet fler-trådet, således at små dele af programmet kan køre i hver sin tråd. Har man spillet strategispil, så kan det relateres til at hver soldat skulle have sin egen tråd (det er måske lidt over-kill).
Desuden tror jeg ikke de fleste operativsystemer har godt af at køre så mange tråde. Windows har vist lidt problemer med mange tråde - jeg tror nærmere man skal have fat i et *nix system :)
- og husk: det kræver stadig man har et godt grafikkort for at få god 3d performance ;) - hvis altså man kører med hardware acceleration, og ikke i software mode.
Desuden tror jeg ikke de fleste operativsystemer har godt af at køre så mange tråde. Windows har vist lidt problemer med mange tråde - jeg tror nærmere man skal have fat i et *nix system :)
- og husk: det kræver stadig man har et godt grafikkort for at få god 3d performance ;) - hvis altså man kører med hardware acceleration, og ikke i software mode.
EDIT: tekst slettet, blandede noget andet ind i det.
I nyhedsteksten virker det som om at Windows til clustering kommer til at betyde noget for det her markede, men det siger artiklen altsaa ikke. Tror mere det er fordi MS har set at der er ved at komme et markede og saa responderer de, fordi de ikke vil vaere tilbagestaende overfor Solaris, BSD og Linux.
Kan godt se en del funktioner hvor de her bokse er relevante. F.eks. vil NASA vel gerne have et par stk. til at lave on-the-fly beregninger naar deres skibe og saadan flyver rundt.
I nyhedsteksten virker det som om at Windows til clustering kommer til at betyde noget for det her markede, men det siger artiklen altsaa ikke. Tror mere det er fordi MS har set at der er ved at komme et markede og saa responderer de, fordi de ikke vil vaere tilbagestaende overfor Solaris, BSD og Linux.
Kan godt se en del funktioner hvor de her bokse er relevante. F.eks. vil NASA vel gerne have et par stk. til at lave on-the-fly beregninger naar deres skibe og saadan flyver rundt.
#23: Til stereo-billeder skal der f.eks. laves dobbelt så mange FPS, og det er jo også altid rart at man kan rendere i en højere opløsning, evt. med anti-aliasing og stadig have en fornuftig framerate.
Bemærk at der er tale om små bærbar CPU'er (1200MHz 32-bit Transmeta CPU'er der max trækker 15W). Mon ikke blot 10-15 stk. Athlon64'ere kan matche den mht. MIPS/FIPS.
http://www.orionmulti.com/products/specs_ds96
http://www.orionmulti.com/products/specs_ds96
#25: Naeppe - dengang de oprindelige transmeta 1.2GHz cpuer kom frem havde de performance som omkring en 850MHz PIII - vil tro de har faaet bedre performance siden.
Dertil kommer at der er et softwarelag i dem, saaledes kan da altsaa laves nogle smarte tricks med de her cpu'er (ved jeg saa ikke om de goer :P).
Dertil kommer at der er et softwarelag i dem, saaledes kan da altsaa laves nogle smarte tricks med de her cpu'er (ved jeg saa ikke om de goer :P).
Er jeg den eneste der syntes det er spil af penge, at have sådan et monster som desktop pc?
En desktop pc/workstation vil jo skulle vente på brugerens input, det er jo spildt CPU tid.
Så da hellere bruge tynde klienter op imod en større maskine, det vil give bedre ydelse og det vil være billigere
En desktop pc/workstation vil jo skulle vente på brugerens input, det er jo spildt CPU tid.
Så da hellere bruge tynde klienter op imod en større maskine, det vil give bedre ydelse og det vil være billigere
#28 Nu er der jo ikke tale om desktop, men en særdeles kraftig workstation. Hvis du læser artiklen, vil du se at motivationen bag er at give forskere, ingienører mm. den fornødne regnekapacitet de har brug for, uden at de skal deles om en serverfarm, mainframe eller dedikeret supercomputer.
#29
Nu skrev jeg også workstation, men det ændre da ikke noget om det er en desktop eller en workstation.
En forskere, ingienører eller lign. vil hvis han holder computeren beskæftiget så godt han kan, måske kun udnytte omkring 95% af dens resurser (95% er et ekstremt højt tal, en normal desktop/workstation bruger måske omkring 3 til 10%)
De 5% er så spild af penge og når det er en så dyr computer, så er 5% mange penge (især når man skal have flere af computerene)
Nu skrev jeg også workstation, men det ændre da ikke noget om det er en desktop eller en workstation.
En forskere, ingienører eller lign. vil hvis han holder computeren beskæftiget så godt han kan, måske kun udnytte omkring 95% af dens resurser (95% er et ekstremt højt tal, en normal desktop/workstation bruger måske omkring 3 til 10%)
De 5% er så spild af penge og når det er en så dyr computer, så er 5% mange penge (især når man skal have flere af computerene)
#33 Tjo man kan selvfølgelig optimere diske på mange måder, men ved OS-installtion er det primært skrivehovedet man venter på når 25.000+ filer skal konstrueres og placeres. I disse tider med DMA diske skal fysisk data faktisk ikke engang ind over CPU'en, men flyttes direkte imellem memmory mappede filer. Netop derfor er en image installation også så meget hurtigere.
Hmm, godtnok mange der misforstår denne "nyhed"..
Det smarte er, at hvis en grafiker f.eks. skal renderer et videoklip der varer 5 minutter, kan han sætte sit cluster til at renderer. Hver cpu tager sig af et frame af gangen, og på dne måde renderer den hurtigerer..
Mht. til cluster vs. spil, så er det blevet forsøgt engang at lave en real-time raytraced renderet udgave af Quake 3 . Det krævede hvad der svarer til 36 ghz processorkraft.. (20 x Amd xp 1800)
link: http://graphics.cs.uni-sb.de/~sidapohl/egoshooter/
Det ser måske ikke så imponerende ud, men hvis man kender bare lidt til 3d max/maya osv. vil man vide at raytracing er en meget kostbar affære rent cpu mæssigt.
Det smarte er, at hvis en grafiker f.eks. skal renderer et videoklip der varer 5 minutter, kan han sætte sit cluster til at renderer. Hver cpu tager sig af et frame af gangen, og på dne måde renderer den hurtigerer..
Mht. til cluster vs. spil, så er det blevet forsøgt engang at lave en real-time raytraced renderet udgave af Quake 3 . Det krævede hvad der svarer til 36 ghz processorkraft.. (20 x Amd xp 1800)
link: http://graphics.cs.uni-sb.de/~sidapohl/egoshooter/
Det ser måske ikke så imponerende ud, men hvis man kender bare lidt til 3d max/maya osv. vil man vide at raytracing er en meget kostbar affære rent cpu mæssigt.
asso, til den diskussion om installation af gentoo, saa er gentoo source baseret - mao. skal alle programmer compiles, saa jeg er ret overbevist om at grunden til indlaegget var at Openoffice nok ikke tager 8 timer at compile paa en saadan workstation.
Vil egentlig tro at I/O ogsaa bli'r en bottleneck paa saadan et system.
Vil egentlig tro at I/O ogsaa bli'r en bottleneck paa saadan et system.
#40
nej alle programmer *skal* ikke compiles til gentoo, det er en hyppig misforståelse! Mange af de større pakker har en -bin udgave der er precompiled ie: http://packages.gentoo.org/search/?sstring=openoff...
så man kan spare lidt tid der...
nej alle programmer *skal* ikke compiles til gentoo, det er en hyppig misforståelse! Mange af de større pakker har en -bin udgave der er precompiled ie: http://packages.gentoo.org/search/?sstring=openoff...
så man kan spare lidt tid der...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.