mboost-dp1

Pixabay

Super-elcykler er godkendt til cykelstien: Kan køre 45 km/t

- Via dr.dk -

Folketinget har godkendt super-elcyklen med navnet ‘speed pedelecs’ til cykelstien. De kan køre 45 km/t.

Et flertal i Folketinget sørger nu for, at man fra på søndag må køre på speed pedelecs på cykelstien i en ny forsøgsordning.

Indtil nu har super-elcyklerne været betragtet som en knallert, hvorfor de var henvist til vejene sammen med bilerne.

Før skulle man være 18 år med knallertkørekort og bære hjelm, men fra søndag den 1. juli er det nok at være 15 år og have cykelhjelm på.

Da man i februar første gang talte om en kommende forsøgsordning, døbte cyklistforbundet også speed pedelecs som en sikkerhedsrisiko, og kaldte det tankeløst at lade dem køre på cykelstien.

Transportminister Ole Birk Olesen fortæller, at der er mulighed for at tilpasse ordningen, hvis der mod forventning skulle vise sig større problemer i forhold til færdselssikkerheden, da det netop er en forsøgsordning med løbende evaluering.





Gå til bund
Gravatar #1 - TwistedSage
29. jun. 2018 08:26
Jeg må give forskerne ret. Bilister kan få problemer med at forudse hastighed for cyklister der pludselig kan køre 45 km/t. Specielt hvis de fortsat ulovligt vil cykle over fodgængerovergangen. Når man drejer om hjørnet forventer man ikke noget over fodgængertempo på vej over.
Gravatar #2 - KeeZ
29. jun. 2018 08:51
Jeg cykler selv hele tiden i København, men jeg er ved at være rimelig træt af andre cykelister, som enten kører på fortovet, på cykelstien imod køreretningen, eller total uopmærksom med deres telefon i hånden - alt sammen uden cykelhjelm... jeg fatter det simpelthen ikke! De der elcykler vil ikke ligefrem afhjælpe problemet med folk som åbenbart har et dødsønske...
Gravatar #3 - Phaeer1337
29. jun. 2018 09:03
Jeg kører selv meget på cykel og ligger typisk med en hastighed mellem 25-35km/t. Selvom jeg betragter mig selv, som en meget fornuftig og forudsigende cyklist, så kan der tit opstå problemer, fordi jeg ofte kommer blæsende med dobbelt hastighed af den gennemsnitlige cyklist og det regner folk bare ikke med.

Så jeg er også forundret over at disse cykler er blevet lovlige at køre med på cykelstien. Folk på EL-cykler er typisk ikke de mest sikre cyklister, da der typisk er en grund til at de har brug for en EL-cykel.
Gravatar #4 - graynote
29. jun. 2018 09:10
Phaeer1337 (3) skrev:
Jeg kører selv meget på cykel og ligger typisk med en hastighed mellem 25-35km/t. Selvom jeg betragter mig selv, som en meget fornuftig og forudsigende cyklist, så kan der tit opstå problemer, fordi jeg ofte kommer blæsende med dobbelt hastighed af den gennemsnitlige cyklist og det regner folk bare ikke med.


Hvis det tit skaber problemer, og du alligevel bliver ved med at gøre, så er jeg ikke helt sikker på, man kan retfærdiggøre overhovedet at kalde dig en forudseende og fornuftig cyklist..
Gravatar #5 - Phaeer1337
29. jun. 2018 09:22


graynote (4) skrev:

Hvis det tit skaber problemer, og du alligevel bliver ved med at gøre, så er jeg ikke helt sikker på, man kan retfærdiggøre overhovedet at kalde dig en forudseende og fornuftig cyklist..


Det skaber problemer i den forstand at jeg ofte bliver nødt til at bremse, for højresvingende bilister, som ikke havde regnet med at jeg kommer med så høj fart. Man bliver derfor nødt til at regne med at de ikke har set en og derfor bremse i god tid. Det er stort problem for mig, som cyklist.
Gravatar #6 - nwinther
29. jun. 2018 09:33
TwistedSage (1) skrev:
Jeg må give forskerne ret. Bilister kan få problemer med at forudse hastighed for cyklister der pludselig kan køre 45 km/t. Specielt hvis de fortsat ulovligt vil cykle over fodgængerovergangen. Når man drejer om hjørnet forventer man ikke noget over fodgængertempo på vej over.


Det er en rigtig god pointe, som vel nærmest fordobler problemets størrelse.

Én ting er at gennemskue at cyklen kører lige så hurtigt som bilen - når den overholder reglerne!
Noget andet er, at cyklister i almindelighed, og københavnske cyklister i særdeleshed læser færdselsloven som vejledende, og bruger cykelsti, kørebane og fortov efter forgodtbefindende.
Gravatar #7 - ScorpD
29. jun. 2018 09:34
Phaeer1337 (3) skrev:
Folk på EL-cykler er typisk ikke de mest sikre cyklister, da der typisk er en grund til at de har brug for en EL-cykel.


Henviser du til at folk er pensionister/svagelige og/eller har fysisk skade?

Jeg kunne ikke forestille mig at nogen i den kategori kommer op på 45 km/t.
Jeg har haft forskellige elcykler over de sidste 10 år, som jeg har lånt ud, og jeg har aldrig oplevet nogen i den kategori der turde sætte den til det højeste hjælpetrin (25 km/t, 250 W). De fleste køre med laveste eller mellemste trin.

Så kunne ikke forestille mig at Gerda på 88 år kommer drønende afsted med 45 km/t.
Gravatar #8 - nwinther
29. jun. 2018 10:05
Phaeer1337 (5) skrev:


graynote (4) skrev:

Hvis det tit skaber problemer, og du alligevel bliver ved med at gøre, så er jeg ikke helt sikker på, man kan retfærdiggøre overhovedet at kalde dig en forudseende og fornuftig cyklist..


Det skaber problemer i den forstand at jeg ofte bliver nødt til at bremse, for højresvingende bilister, som ikke havde regnet med at jeg kommer med så høj fart. Man bliver derfor nødt til at regne med at de ikke har set en og derfor bremse i god tid. Det er stort problem for mig, som cyklist.


Da jeg i sin tid tog kørekort, var en tommelfingerregel: Følg trafikken. Dvs. kør (lige så hurtigt/langsomt) som de andre.

Det betyder, at hvis du laver mange overhalinger, kører du for stærkt. Eller hvis du bliver overhalet af mange, kører du for langsomt.

Det underliggende budskab var vel, at man ikke skulle tolke reglerne for rigidt. At hvis alle andre kører 75 eller 85, skal man ikke insistere på at køre 80, ligesom man skal være opmærksom på bilister som måske svinger ud på vejen lige "friskt nok" - og ikke bare smadre op i røven på dem, fordi "han har ubetinget vigepligt", men flytte foden til bremsen.

Jeg vil også anbefale, at du synkroniserer din hastighed med de øvrige cyklister omkring dig, og kun overhaler de mest langsomtkørende.
Gravatar #9 - nwinther
29. jun. 2018 10:10
ScorpD (7) skrev:
Phaeer1337 (3) skrev:
Folk på EL-cykler er typisk ikke de mest sikre cyklister, da der typisk er en grund til at de har brug for en EL-cykel.


Henviser du til at folk er pensionister/svagelige og/eller har fysisk skade?

Jeg kunne ikke forestille mig at nogen i den kategori kommer op på 45 km/t.
Jeg har haft forskellige elcykler over de sidste 10 år, som jeg har lånt ud, og jeg har aldrig oplevet nogen i den kategori der turde sætte den til det højeste hjælpetrin (25 km/t, 250 W). De fleste køre med laveste eller mellemste trin.

Så kunne ikke forestille mig at Gerda på 88 år kommer drønende afsted med 45 km/t.


Men el-cyklen er vel ikke kun til svage/usikre cyklister? Markedet er vel sådan set til for alle, som godt kunne tænke sig et lettere transportmiddel, men som ikke ønsker møde op udmattet og gennembadet af sved. Jeg ser store muligheder på landet, hvor det pludselig bliver muligt at køre mellem byerne, længere og hurtigere, end det hidtil har været muligt.

Jeg er en rimelig sikker cyklist (på 38 år), men den næste cykel jeg skal have, skal da være en elcykel.
Gravatar #10 - Phaeer1337
29. jun. 2018 10:30


graynote (4) skrev:

Jeg vil også anbefale, at du synkroniserer din hastighed med de øvrige cyklister omkring dig, og kun overhaler de mest langsomtkørende.


Jeg vil anbefale dig at du får noget sund fornuft i stedet for at lukke lort ud af posen. På intet tidspunkt har jeg snakket om overhalinger.

For det andet kan situationerne på ingen måde sidestilles. Du er underlagt helt andre regler på vejen end du er på cykelstien. Jeg skal ikke ligge bag et barn på 10 år, som ikke kan cykle hurtigere end 15 km/t. Du må have drukket af natpotten, hvis du synes det er en god idé.
Så længe jeg kan overhale personer på cykelstien, uden at være til fare for andre cyklister, så gør jeg selvfølgelig det, ligesom reglerne foreskriver.
Gravatar #11 - Phaeer1337
29. jun. 2018 10:31


graynote (4) skrev:

Jeg vil også anbefale, at du synkroniserer din hastighed med de øvrige cyklister omkring dig, og kun overhaler de mest langsomtkørende.


Jeg vil anbefale dig at du får noget sund fornuft i stedet for at lukke lort ud af posen. På intet tidspunkt har jeg snakket om overhalinger.

For det andet kan situationerne på ingen måde sidestilles. Du er underlagt helt andre regler på vejen end du er på cykelstien.
Så længe jeg kan overhale personer på cykelstien, uden at være til fare for andre cyklister, så gør jeg selvfølgelig det, ligesom reglerne foreskriver.
Gravatar #12 - Ni
29. jun. 2018 11:01
@1 og alle de andre 'nej hatten' er fundet frem

Danmark er ikke ligefrem det første land som tillader det, så når det ikke giver nævneværdige problemer andre steder, hvorfor skulle det så her?

NB: Jeg ved godt, at danskere er tæt på de dårligste bilister i europa, f.ke.s kan kun meget få finde ud af bruge blinklyset og det er helt ukendt, at en rød ring på farttavlerne betyder påbud (SKAL køre hastighed) og ikke max hastighed og så kan danskere verdens dårligste til at flette, selv afrikanere syd for sahara er bedre en danskere.
Gravatar #13 - ScorpD
29. jun. 2018 11:34
nwinther (9) skrev:
ScorpD (7) skrev:
Phaeer1337 (3) skrev:
Folk på EL-cykler er typisk ikke de mest sikre cyklister, da der typisk er en grund til at de har brug for en EL-cykel.


Henviser du til at folk er pensionister/svagelige og/eller har fysisk skade?

Jeg kunne ikke forestille mig at nogen i den kategori kommer op på 45 km/t.
Jeg har haft forskellige elcykler over de sidste 10 år, som jeg har lånt ud, og jeg har aldrig oplevet nogen i den kategori der turde sætte den til det højeste hjælpetrin (25 km/t, 250 W). De fleste køre med laveste eller mellemste trin.

Så kunne ikke forestille mig at Gerda på 88 år kommer drønende afsted med 45 km/t.


Men el-cyklen er vel ikke kun til svage/usikre cyklister? Markedet er vel sådan set til for alle, som godt kunne tænke sig et lettere transportmiddel, men som ikke ønsker møde op udmattet og gennembadet af sved. Jeg ser store muligheder på landet, hvor det pludselig bliver muligt at køre mellem byerne, længere og hurtigere, end det hidtil har været muligt.

Jeg er en rimelig sikker cyklist (på 38 år), men den næste cykel jeg skal have, skal da være en elcykel.


Derfor jeg starter med at spørge om det er det han hentyder til når han mener usikre cyklister der har har behov for el-cykler...

Som sagt så har jeg haft el-cykler i 10 år, og jeg kan da stadig få en nogenlunde tid når jeg er til marathon, så jeg vil bestemt ikke placere mig i den ovenstående kategori.
Jeg bruger en el-cykel for at undgå at slæbe skiftetøj med på arbejde (ift. alm. cykel) og samtidig spare tid (10 min. ift. bil).
Alternativet for mig er nok Metro + elektrisk longboard, men Metro'en er bare ubehagelig om sommeren i myldretid.

Jeg er sikker på at flere og flere får øjnene op for el-cykler, specielt hvis vi begynder at få de ubegrænsede udgaver.

Jeg prøvekørte ubegrænsede Fat bikes, racercykeler og MTB'er i Friedrichshafen for nogle år tilbage, og de er ret sjove på en ordentlig bane.
Men vi får nok ikke 80 km/t el-cykler til Danmark lige foreløbig.
Gravatar #14 - kblood
30. jun. 2018 07:11
Altså, det kan jeg da så også uden at det er en el-cykel, så det ser jeg ikke noget problem i. Det skal da lige være ned af bakke og sådan, men det sker da.
Gravatar #15 - DotNet
30. jun. 2018 09:49
Som andre hentyder til, det er jo ikke elcyklen og dens hastighed der er problemet. Det er det samme for biler; Det er førens ansvar at køre/cykle ansvarligt, hvilket desværre er det store problem.
Gravatar #16 - Sn3akr
30. jun. 2018 10:27
Genialt initiativ.. Specielt når man skal være 15. og have kørekort til knallert for at må køre 30 på en knallert. Det viser jo bare hvor latterlige de regler er.

Lad nu knallerterne kunne køre det de kan fra fabrikkerne, og så giv fartbøder hvis man kører for stærkt, nøjagtigt som med bilerne, så vil der sandsynligvis være færre ulykker da der ikke vil være så mange bilister der liiiige skal nå ind foran knallerten inden næste kryds, fordi de 0,3 sekunder er ualmineligt vigtige at hente hjem!
Gravatar #17 - mrtb
30. jun. 2018 20:57
Som #12 påpeger, så kan det jo lade sig gøre andre steder, og derudover er det jo netop en prøveordning , så man kan se hvordan det fungerer, og så kan man justere herefter.

Jeg kunne sagtens se mig selv bo 20km fra en storby, og så pendle med sådan en cykel, frem for en bil. Det giver frisk luft, en smule motion, billigere huspriser, og man undgår at sidde i kø med bilen.
Gravatar #18 - arne_v
1. jul. 2018 01:38
Ni (12) skrev:

Danmark er ikke ligefrem det første land som tillader det, så når det ikke giver nævneværdige problemer andre steder, hvorfor skulle det så her?


Hvad der er nævneværdigt er jo ret subjektivt.

Der er bekymring over sikkerheden i andre lande.

https://www.theguardian.com/world/2017/sep/22/olde...

https://www.citylab.com/transportation/2016/08/e-b...

Citat fra den sidste:


E-bike riders experienced 88 critical events (versus 63 for regular cyclists), and they got into trouble at a higher rate, per kilometer (every 16.7 km, versus every 24.5 km).

Gravatar #19 - mrtb
1. jul. 2018 07:12
Folk antager at dem på elcykel ville have cyklet langsommere, hvis de var på en normal cykel. Men hvad hvis alternativet til elcyklen, er at de tager bilen? Så er de pludselig med i statistik i stedet + at der kommer flere biler på vejene, i stedet for færre.
Gravatar #20 - CBM
1. jul. 2018 07:14
Er det nu også vedtaget? Jeg mener at have læst nylige nyheder der er i konflikt som om de ikke helt kan bestemme sig?

Har ebikecenter ret?
https://www.ebikecenter.dk/elcykel-guides/speed-pe...
Gravatar #21 - nwinther
2. jul. 2018 07:32
mrtb (17) skrev:
Som #12 påpeger, så kan det jo lade sig gøre andre steder, og derudover er det jo netop en prøveordning , så man kan se hvordan det fungerer, og så kan man justere herefter.

Jeg kunne sagtens se mig selv bo 20km fra en storby, og så pendle med sådan en cykel, frem for en bil. Det giver frisk luft, en smule motion, billigere huspriser, og man undgår at sidde i kø med bilen.


Jeg er på sæt og vis enig. Der er gode perspektiver i det.

Dog vil jeg mene, at fordi noget kan lade sig gøre i ét land, er det ikke ensbetydende med, at det sømfrit kan indføres i et andet.

Vi har i Danmark en færdselskultur som er forskellig fra f.eks. Italien. Billister i Italien er anderledes opmærksomme på f.eks. hurtigkørende scootere, fordi de alle dage har været vant til deres eksistens, mens vi i danske storbyer er anderledes opmærksomme på f.eks. cyklister, fordi vi i årtier har været vant til deres eksistens. Og der er opbygget normer og kulturer for hhv. scootere i Italien og cykler i Danmark.

At kaste en ny trafiktype ind i mikset kan være en udfordring (som kan koste menneskeliv).

Klaus Bondam (den glatnakke) kom med et udmærket forslag, at man lavede hastighedsbegrænsning på 30 km/t for cykler i byerne. Hvorfor ikke?
Så kan man - ligesom med biltrafikken - vurdere løbende, om der er strækninger som kan op- eller nedjusteres, efterhånden som elcyklen (også den hurtige variant) får større og større udbredelse.
Gravatar #22 - kblood
4. jul. 2018 05:54
30 km/t for cykler i byerne? Det ville godt nok sucks. Der går vidst ikke en dag hvor jeg ikke kommer over den hastighed, så skulle der være en del modvind. Jeg kommer jo også gerne over 40km/t da der er en del bakke.

Det giver for det meste mening at have samme hastighed på cykelstier som på veje vil jeg mene. I hvert fald når cykelstien er ved en vej. Som det også altid har været med biler, så er det så også op til cyklisten og bilisten at køre efter forholdene.
Gravatar #23 - CBM
4. jul. 2018 07:32
#22: det næste bliver vel at et patetisk tour de EPO wannabe outfit med gps tracker plus hjelm er påbudt ifm cykling

og at denne GPS så jævnligt tjekkes af færdelspolitiet for hastighedsoverskridelser :-)

Det er jo trodsalt lidt hippie agtigt at køre på cykel
Gravatar #24 - kblood
5. jul. 2018 05:35
:P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login