mboost-dp1

Pixabay

Super-elcykel skal ud på cykelstierne: Kan køre 45 km/t

- Via Ingeniøren -

Super-elcykler, der kaldes ‘speed pedelecs’ er ikke ligesom almindelige el-cykler, da motoren fortsætter med at køre helt op til 45 km/t. En forsøgsordning, der vil tillade disse cykler på cykelstien, er nu i høring.

En almindelig el-cykels motor vil typisk slå fra omkring 25 km/t, hvor en speed pedelecs motor fortsætter op til 45 km/t. Samtidig kan en speed pedelec køre omkring 20 km/t, uden at man træder i pedalerne.

Ifølge forsøgordningen ville disse cykler ikke længere skulle kategoriseres som store knallerter, hvilket de er nu.

Dette vil medføre, at man ikke behøver knallertkørekort, at aldergrænsen sættes ned fra 18 til 15 år, at en cykelhjelm er tilstrækkeligt i stedet for styrthjelm, og at de hurtige elcykler godt må køre på cykelstien med de almindelige cykler.

Forsøgsordningen inkluderer også regler specifikt til speed pedelecs, som at lygterne altid skal være tændt, og at spiritus-påvirket kørsel straffes på samme måde som med en lille knallert.

Cyklistforbundet kalder det en sikkerhedsrisiko at tillade speed pedelecs på cykelstierne.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
16. feb. 2018 13:51
Røvskubber v.2.0
Gravatar #2 - mrtb
16. feb. 2018 17:00
Det ville pludselig gøre elcykler til et virkelig lækkert transportmiddel.
De 25km/t de må køre lige nu, er ikke rigtig nok til at gøre dem særlig interessante.
Gravatar #3 - Skak2000
16. feb. 2018 23:26
Hvad med at gå efter 30/35 km/t i første omgang?
Gætter på mange bilister vil undervurdere hastigheden på en cyklist når hastigheden forøges til 45 km/t?

Syndes dog stadig der er utrolig provokerende, at blive overhalet op af pakke af en pensionist på el-cykel...
Gravatar #4 - arne_v
17. feb. 2018 01:35
Hvorfor hedder det en el-cykel og ikke en el-knallert?

Umiddelbart synes jeg da at den minder mere om end knallert end om en cykel!

Marketing trick fordi cykel lyder mere sundt end knallert??
Gravatar #5 - Hånter
17. feb. 2018 06:44
Det ville da være fuldstændig vanvittigt i det indre København. Trafikken (både bilister og cykelister) kører noget råddent! Hvis man smider en "højhastigheds-cykel" ind i det, så går det da først rigtig galt.
Gravatar #6 - mrtb
17. feb. 2018 09:56
Det er jo derfor det er en forsøgsordning.
Jeg synes det er fint, hvis man rent faktisk tester om noget kan fungere, i stedet for blankt at afvise det.
Håbet er vel, at det kan være med til at reducere mængden af biler i byerne.

#4 Fordi man stadig kan træde i pedalerne, for at komme fremad.
Gravatar #7 - Vanvittig
17. feb. 2018 11:50
Skak2000 (3) skrev:
Hvad med at gå efter 30/35 km/t i første omgang?
Gætter på mange bilister vil undervurdere hastigheden på en cyklist når hastigheden forøges til 45 km/t?

Syndes dog stadig der er utrolig provokerende, at blive overhalet op af pakke af en pensionist på el-cykel...

Ja, lad os indrette verden efter, hvordan bilister vil vurdere ting. Eller også må bilister begynde at følge med i verden, og begynde at vurdere og anskue verden anderledes. Har du overvejet den mulighed?

PS. Cyklisters vurdering af bilisters hastighed går fra 0-180 km/t. Så mon ikke, du kan overskue en 0-45 km/t, når du sidder i din lille kasse?

PPS. Nyt lovforslag: Intet i samfundet må kunne overhale Skak2000 fra Newz, og dermed krænke hans lille stolthed.
Gravatar #8 - Jim Night
17. feb. 2018 13:39
#3 De hastigheder er i forvejen meget nemme at opnå på cykel uden hjælp. Så ingen grund til bekymring. Bilisterne skal i forvejen vurdere cyklernes fart op til 50 i byen og 80 på landevej.
Gravatar #9 - sisseck
17. feb. 2018 15:54
mrtb (6) skrev:
#4 Fordi man stadig kan træde i pedalerne, for at komme fremad.


Det kan du også på en Puch Maxi.
Gravatar #10 - mrtb
17. feb. 2018 18:15
sisseck (9) skrev:
Det kan du også på en Puch Maxi.


Haha, jeg vidste den ville dukke op. Du cykler bare en tur på en Maxi.. Jeg har prøvet at starte en Maxi på den måde, og det var bestemt ikke nogen fornøjelse.
Gravatar #11 - sisseck
17. feb. 2018 19:00
#10 så du vidste godt at dit argument ikke gav mening, men brugte det alligevel...
Gravatar #12 - mrtb
17. feb. 2018 20:23
#11 Hvor skriver jeg at mit argument ikke giver mening? Jeg siger at dit argument ikke holder, fordi ingen ville betragte pedalkraft på en Maxi som en brugbar form for transport - Derfor kan det ikke sammenlignes med ovenstående.
Gravatar #13 - Ufomekaniker
18. feb. 2018 11:45
Skak2000 (3) skrev:
Hvad med at gå efter 30/35 km/t i første omgang?
Gætter på mange bilister vil undervurdere hastigheden på en cyklist når hastigheden forøges til 45 km/t?

Syndes dog stadig der er utrolig provokerende, at blive overhalet op af pakke af en pensionist på el-cykel...


Det skete for mig, at jeg blev overhalet af en gammel dame opad bakke i modvind. Det har jeg aldrig fortalt til nogen... :D
Gravatar #14 - mrKayne
18. feb. 2018 19:26
Hvad med de så får smidt de 45 knallerter ind på cykelstien, I stedet for at være til gene og fare ude på vejen...
Gravatar #15 - sisseck
18. feb. 2018 22:03
mrtb (12) skrev:
ingen ville betragte pedalkraft på en Maxi som en brugbar form for transport - Derfor kan det ikke sammenlignes med ovenstående.


Det var ikke hvad du skrev, du skrev at en elcykel burde betragtes som en cykel fordi man "stadig kan træde i pedalerne, for at komme fremad."

Da jeg nævnte en Maxi valgte du at ændre det til at det ikke var en cykel hvis det ikke var en fornøjelse.

Det originale spørgsmål er stadigt fuldt legitimt. Det ville ikke være et problem at modificere en el-cykel til at have samme vægt og kunne opnå samme hastighed som en knallert. Så at spørge hvorfor dette køretøj bør opfattes som en cykel og ikke en knallert er et rigtig godt spørgsmål. Og vil dit argument virke omvendt? Hvis jeg kan lave en puch maxi hvor det er nemt at drive den kun med pedaller, bliver den så til en cykel?
Gravatar #16 - CBM
19. feb. 2018 04:20
Det nemmeste og mest reelle er vel at sige elcykel = lille (el-)knallert og super-elcykel = stor knallert

På den anden side.. Denne ordning gør det billigt og mere fordelagtigt at vælge super elcykel frem for stor eller lille knallert.. Så det er en sjælden gulerod fra politisk side

Gravatar #17 - nwinther
19. feb. 2018 07:57
Vanvittig (7) skrev:
Ja, lad os indrette verden efter, hvordan bilister vil vurdere ting. Eller også må bilister begynde at følge med i verden, og begynde at vurdere og anskue verden anderledes. Har du overvejet den mulighed?

PS. Cyklisters vurdering af bilisters hastighed går fra 0-180 km/t. Så mon ikke, du kan overskue en 0-45 km/t, når du sidder i din lille kasse?

PPS. Nyt lovforslag: Intet i samfundet må kunne overhale Skak2000 fra Newz, og dermed krænke hans lille stolthed.


Men en pludselig ændring, hvor cyklisterne går fra den ene dag at have kørt 15 km/t til pludselig 45 km/t er en betydelig ændring.

Bilernes hastighed i byerne har været stabil stort set altid på 50 km/t og giver desuden et markant og hørbart lydskifte, hvis den ændrer hastigheden til 180km/t.
Men forestil dig, hvis bilerne nu måtte køre mellem 50 og 150 km/t i byerne. Det tror jeg også cyklisterne ville brokke sig over.

Jeg kan se bil- og bustrafikken i f.eks. København få en udfordring, når de skal dreje til højre, og ikke kan vurdere, om den cykelist de kan se i sidespejlet, nærmer sig med 15 km/t eller 45 km/t.

Endelig er udfordringen (set som sjælden gæst (billist/fodgænger) i København), at en mindre procentdel af cyklisterne anskuer færdselsloven som aldeles vejledende, idét de benytter cykelsti, vej og fortov efter forgodtbefindende. Det ser vi trods alt ikke mange billister, der lige smider bilen op på cykelstien de næste par hundrede meter, fordi det lige er lettere, end at blive i køen.

Forøger du så disse personers potentielle (og dermed reelle) hastighed med 100%, kommer der konflikt (og her er cyklisten den bløde part - og taberen).

Men hvis din pointe er, at man måske skal tænke cyklisme i byerne anderledes, kan du have en pointe. Der skal, hvis dette bliver populært, laves høj- og lavhastighedsbaner for cyklerne, ligesom mange måske vil tilvælge en hurtig elcykel, frem for bilen. Men jeg tror ikke, det er en god idé bare at slippe de hurtige elcykler løs fra den ene dag til den anden, i byerne.
Gravatar #18 - mrtb
19. feb. 2018 08:21
#15 Jeg giver op. Du vil tydeligvis bare diskutere for diskussionens skyld.
Gravatar #19 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. feb. 2018 08:45
#17

Nu er 15 km/t vist også ret lavt sat, er det ikke? Jeg mener, jeg cykler aldrig under 20 når jeg kører på arbejde, og jeg synes da bestemt ikke at jeg har meget fart på.
Gravatar #20 - CBM
19. feb. 2018 09:06
jeg tænker man skal til at være mere efter cyklister og straffe dem mere hvis de overtræder færdselsloven... Den lovløshed der hersker blandt cyklister skal stoppes, til fordel for alle trafikanter.

Dernæst tænker jeg at man kunne lave en mellemting imellem de nuværende regler og forsøgsordningen...

1) lad super elcykler kræve styrthjelm og nummerplade

2) lad super elcykler kræve nummerplade men som engangsudgift, ligesom med en trailer der er vejet ned til 500 kg totalt

3) overtrædelse af færdselsloven på super elcykel skulle have samme konsekvenser som hvis man havde kørt 45 knallert/scooter

4) super el cykler skal køre på vejen ligesom 45 knallert/scooter

5) super el cykler skal udstyres med sidespejle og blinklys

6) super el cykler skal altid køre med lys tændt foran og bagved


Gravatar #21 - Unold
19. feb. 2018 11:47
#20 - Jeg mener at de kan indregistreres som en knallert 45 som det er nu, så det skal jo bare fortsætte sådan. Synes bestemt ikke det er en god ide, at gøre dem lovlige under samme regler som en alm. cykel. Imo skal det sidestilles med en knallert 45.
Gravatar #22 - mrtb
19. feb. 2018 12:08
#21 Men så skal der jo pludselig et kørekort til + de skal køre på vejen.
Gravatar #23 - CBM
19. feb. 2018 19:03
der skal være en gulerod for at få folk til at skifte fra lille og stor knallert til el cykler og super el cykler
Gravatar #24 - nwinther
21. feb. 2018 08:27
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:
#17

Nu er 15 km/t vist også ret lavt sat, er det ikke? Jeg mener, jeg cykler aldrig under 20 når jeg kører på arbejde, og jeg synes da bestemt ikke at jeg har meget fart på.


Muligvis, jeg ser (når jeg er i København) mange "små" piger på alt for store havelåger, trille afsted med ret lav hastighed. Men min pointe består - cyklerne kommer nu for en dels vedkommende, til at køre lige så hurtigt som bilerne samt accelerere næsten lige så hurtigt.
Og ændringen kan komme fra den ene dag til den anden.
Gravatar #25 - nwinther
21. feb. 2018 08:29
CBM (23) skrev:
der skal være en gulerod for at få folk til at skifte fra lille og stor knallert til el cykler og super el cykler


"Drømmen" fejler i hvert fald ikke noget: At man kan fragte sig hurtigt, stille og sundt.
Realiteterne er så lidt anderledes - sikkerhedselementet er ikke indregnet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login