mboost-dp1

unknown

Stort nederlag til softwarepatent-modstandere

- Via c't - , redigeret af The-Lone-Gunman

Tilhængere af softwarepatenter har vundet, hvad der kaldes en stor sejr, da et udvalg i Europa-Parlamentet nedstemte en række forslag der skulle gøre det svære at få et softwarepatent.

Det er vand på især store virksomheders mølle, som f.eks. Motorola, Nokia, Philips, Microsoft, Intel og Sun. De danner sammen med flere andre virksomheder organisationen Eicta, der er for softwarepatenter.

Beslutningen er dog ikke endelig, da den først skal godkendes af resten af Europa-Parlamentet og derefter af de enkelte lande i EU. Det forventes dog at man følger udvalgets beslutning.





Gå til bund
Gravatar #51 - Pally
22. jun. 2005 16:53
#46 CrashOverride
[Ja men der var også mange i folketinget som gav udtryk for mistillid overfor BB.]
Hvilket så er ret ligegyldigt hvis der ikke er et flertal i folketinget. Det står faktisk højt og tydeligt i den paragraf du citerer :)


[for siden at BB er en del af Hr Foghs parti]
Bendt Bendtsen er konservativ. Anders Fogh er fra Venstre! Vil da ikke afvise at formanden for de konservative i løbet af eftermiddagen har skiftet parti... men jeg tvivler.
Gravatar #52 - Nvidiot
22. jun. 2005 17:05
Er der nogen der rent faktisk har kontaktet Bent Bendtsen og snakket med ham hvorfor han har det syn? Evt. optage samtalen så vi allesammen kan høre hvad hans begrundelse (og den skal sateme være god) er?


#49 Er helt enig! Alle der er FOR software patenter skal deportes til "Konzentrationslager Open-Source-Schweine" og de værste bødler fra SS-Lug og UNIX grupperne skal styre lejren med hård hånd.

Og så skal de tvinges til at finde på patenter... der skal patenteres til en OpenSource gruppe der giver ALLE lov til at bruge det.
Gravatar #53 - m_abs
22. jun. 2005 18:32
Hvis andre skulle være interesseret i at se et standard svar fra Gitte Seeberg.

Kære Morten Sjøgren,


Tak for din henvendelse vedrørende software patenter. Det er altid rart at modtage synspunkter og kommentarer, om man nu er enig med mig eller ej.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke støtter patentering af såkaldt ren software. Ren software er i øvrigt udtrykkeligt undladt nævnt i Software-Patent direktivet. Det skal også fremover være åbent tilgængeligt både i Danmark og i resten af Europa.

Udvikling af software er efterhånden blevet en vigtig del af dansk økonomi. I Danmark er det små og mellemstore virksomheder, der kendetegner den danske industri på området - ikke store monopollignende selskaber som Nokia og Microsoft. Derfor må vi gøre alt, hvad vi kan for at give disse virksomheder de bedste leve- og vækstbetingelser, og det er min klare overbevisning, at vi gør det bedst ved at få indført direktivet.

Argumenter om, at software-patenter skader samfundsøkonomien og sætter mindre virksomheder ud på et konkurrencemæssigt sidespor, er jeg heller ikke enig i. Små og nystartede software-virksomheder mener jeg derimod har behov for at kunne patentere sine opfindelser på samme måde, som man traditionelt har kunnet sikre sig ejerskabet over alle andre typer af opfindelser. Det er en fundamental ret. I øvrigt er det ikke en pligt at tage patent på en opfindelse - snarere et tilbud og en mulighed. Som jeg ser det, vil det være såre enkelt for større virksomheder at "låne" de mindre konkurrenters opfindelser og dermed løbe med de økonomiske gevinster, hvis ikke et patent sikrer det modsatte. Dette skyldes naturligvis også de store virksomheders bedre netværk og distributionskanaler.

Danske software-virksomheder er netop kendetegnet ved at levere kvalitet og innovation til større udenlandske virksomheder. Hvis ikke vores virksomheder sikres ved patentbeskyttelse, vil de være prisgivet i fremtidens konkurrence. Jeg tror ikke, at software-patenter vil få nogen negativ indvirkning på lysten til innovation og forskning på området. Det skal kunne betale sig at forske og udvikle - specielt på et tidspunkt, hvor Danmark står over for stigende problemer med at holde på egne og tiltrække forskere udefra. Dette er i øvrigt også helt i tråd med Lissabon-strategien, som netop tager sigte på at gøre EU til den mest konkurrencedygtige vidensøkonomi i verden i år 2010.

Der er også andre fordele ved at indføre direktivet. Tager man patent på en opfindelse, højnes mulighederne for finansiering ganske betydeligt. Har en mindre virksomhed således patent på sine opfindelser, stiger virksomhedens salgspris også betragteligt. Jeg er enig i, at patentering er for dyrt og bureaukratisk, som reglerne på området er nu. Det vil jeg arbejde for at ændre. Jeg ønsker naturligvis ikke amerikanske tilstande, hvor stort set alt kan patenteres. Et europæisk software-patent stiller netop krav om en vis "teknologisk opfindelseshøjde", før et patent kan tildeles. Og at vi har fælles og gennemskuelige regler på området i hele Europa, ser jeg som en stor fordel frem for de nuværende tilstande.


Med venlig hilsen


Gitte Seeberg

Gravatar #54 - PRaabjerg
22. jun. 2005 18:45
Hmm. Sjovt. Jeg sendte hende faktisk også en venlig mail om hendes/partiets holdning til sagen, og så vidt jeg husker var det nogenlunde det samme jeg fik tilbage. Har på fornemmelsen hun fik en god bunke post/e-mail fra folk som os ;)
Gravatar #55 - Lobais
22. jun. 2005 21:37
#54 ja, hun har et (patenteret) stykke software, til at tjekke om en email adresse tilhører en person, der skriver på newz.dk o.l. Hvis den gør det svarer den med svar #53 og sletter mailen :D
Gravatar #56 - bugger
22. jun. 2005 23:49
I Danmark er det små og mellemstore virksomheder, der kendetegner den danske industri på området - ikke store monopollignende selskaber som Nokia og Microsoft.

Ville softwarepatenter ikke først være nødvendige hvis det var de monopollignende selskaber der kendetegnede den danske industri? Hvis nu det går så godt med de små firmaer uden sofwarepatenter hvorfor så indføre dem? Hun har givet et glimrende argument mod softwarepatenter.
Gravatar #57 - bobslaede
23. jun. 2005 09:42
Det er svært at tænke på det på den måde som Gitte Seeberg stiller det op i #53. Hun har tydeligvis ikke en den mindste anelse om hvad der sker i branchen.
Små virksomheder vil på ingen måde have gavn af software patenter.
Hun stiller det op som om at disse små virksomheder, vil have let ved at tage patent på deres innovative programmer, og opfindelser. Det er klart for dyrt at få et patent (hun vil givet vis "prøve" at lave dette om), og store virksomheder vil få meget lettere ved at snuppe opfindelserne for næsen af de små. De store har råd til juridisk bistand, og penge til at køre det hurtigt og håndfast igennem systemet.
Der er noget grueligt galt med hendes, og resten af beslutningstagernes, tankegang, både her, og i resten af EU.
De har jo selvfølgelig konsulteret sig med diverse kloge mennesker fra feltet, højst sansynligt fra MS, eller andre store firmaer, med en fod inden for. Der er ingen der har spurgt hvad små virksomheder, og udviklere, ville have bedst af. Hvad vil vi helst have??? Mere MS?!?...

Stik en finger i jorden tøs - hvordan ligger landet?

Det er efter min opfattelse også helt umuligt at prøve at tale dem til fornuft. De er alt for korte fra hovedet.

Umuligt umuligt umuligt...
Gravatar #58 - demiurgos
23. jun. 2005 11:32
#57
Det der i høj grad undrer mig, er hvis politikere som Gitte Seeberg ikke kender "spillet." Jeg har meget svært ved at forestille mig at hun og andre ikke er klar over hvad det handler om, når de bliver "rådgivet" af folk med relationer til nogle af de store drenge. I mine øjne er der følgende 3 muligheder:

1. Gitte Seeberg tror faktisk på det hun siger, hvilket for mig gør hende dybt naiv.
2. Gitte Seeberg ved hvordan tingene er, men tjener industrien frem for det danske folk. Det gør hende til gengæld korrupt.
3. Danske politikere har meget travlt med at demonstrere handlekraft, fordi deres spindoktorer har fortalt dem at det er en god ide. Derfor er Gitte Seeberg og mange andre utilbøjelige til at tænke tingene igennem to gange.
Gravatar #59 - bobslaede
23. jun. 2005 13:53
#58
Skal vi ikke blive enige om alle 3 tilfælde.
Gravatar #60 - mat
23. jun. 2005 16:58
#58

4. Gitte Seeberg er uddannet advokat, og softwarepatenter kommer alt andet lige hendes profession til gode.
Gravatar #61 - demiurgos
23. jun. 2005 18:20
#60
God pointe. Faktisk stemmer den meget godt overens med min signatur :) Ja undskyld, men jeg måtte lige gøre opmærksom på den!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login