mboost-dp1

CSC

Storstrejke hos CSC nærmer sig

- Via Version2 - , redigeret af Avenger-

Indtil i går aftes blev der forhandlet på livet løs mellem Prosa og CSC for at finde en løsning på den igangværende konflikt. Ifølge Version2 er håbet om en løsning inden den 1. juni dog netop blevet mindre.

Det sker efter, at forhandlingerne sent i går aftes brød sammen, fordi der stadig er stor forskel på, hvad de to parter vil gå med til i et forlig.

Forhandlingerne er foregået i Forligsinstitutionen, der har prøvet at hjælpe til med at få det hele til at lykkedes, men uden resultat. Ifølge en mail fra CSC har de ellers været villige til at slække meget på flere punkter, men det har ikke været nok for Prosa.

CSC ønsker blandt andet at ændre deres lønsystem, der i dag er meget baseret på anciennitet til at have mere fokus på kvailifikationer. I den forbindelse har de foreslået en overgangsperiode, men det vil Prosa ikke gå med til.

Prosa har endnu ikke kommenteret sammenbruddet.





Gå til bund
Gravatar #1 - zoree
13. maj 2011 06:34
CSC ønsker blandt andet at ændre deres lønsystem, der i dag er meget baseret på anciennitet til at have mere fokus på kvailifikationer. I den forbindelse har de foreslået en overgangsperiode, men det vil Prosa ikke gå med til. skrev:


Det syntes jeg da lyder smartere. Personligt sidder jeg et sted hvor folk har skyhøje lønninger fordi de har været her mange rigtig mange år, men de er ikke specielt gode til IT, jo lide de opgaver de sidder med, men hvis du spørger om noget lidt uden for ved de intet om IT :(

Så jeg er nu også tilhænger af Løn efter kvalifikationer, og selvfølgelig også lidt anciennitet.
Gravatar #2 - andsens
13. maj 2011 07:18
Kunne rigtig godt tænke mig at få det hele billede, synes begge parter tit kommer med rimelige krav. Jeg forstår simpelthen ikke hvor det er det går galt.
Gravatar #3 - fidomuh
13. maj 2011 07:54
#2

Det gaar galt, naar PROSA kan lugte at de kan faa lige hvad de kraever, da CSC naeppe kan klare en storstrejke specielt godt.

Saa for at vaere aerlig, saa forventer jeg ikke at der kommer en loesning medmindre CSC enten fyrer alle PROSA ansatte eller bare accepterer PROSAs loesning.
Gravatar #4 - drbravo
13. maj 2011 08:09
det gaar gaalt naar CSC kan lugte blod og tror de kan presse PROSA til at indgaa en aftale som vil skade deres medlemmer kraftigt hvis CSC ryger ud i en fyringsrunde.

Ærligt talt forventer jeg ikke en løsning med mindre CSC bøjer nakken og accepterer at union breakers ikke har en skid at gøre i danmark.
Gravatar #5 - Sikots
13. maj 2011 08:10
Hvad fanden laver CSC's medarbejdere i PROSA. De er medlemmer af en ubehagelig sekt, meld jer dog ud - og lad være med at lade jeres psyke blive belastet af strejke.

Det ender kun på én måde det her: Nedskæringer hos CSC hvilket bare koster de højestlønnede (de elendige med højest løn).
Hvem vinder?
Gravatar #6 - Magten
13. maj 2011 08:16
Ifølge en mail fra CSC har de ellers været villige til at slække meget på flere punkter, men det har ikke været nok for Prosa.

Som jeg ser det er der kun 3 punkter tilbage på CSC's liste:

-Normal arbejdsuge, dvs 37 timers reel arbejdstid
-Væk med tryghedsaftalen, evt over en længere periode
-Løn primært efter kompetencer istedet for anciennitet

Jeg kan ikke se noget urimeligt i de krav.
Gravatar #7 - Matte
13. maj 2011 08:21
Et eller andet siger mig at de "skyhøje lønninger" ligger på 50-60-70.000 og op for Konsulenter.. Synes jeg at have hørt fra en bekendt engang... Fuldstændig absurde lønninger efter krisen..
#8 - 13. maj 2011 08:40
#7

Hvor jeg arbejdede sidst(som bestemt ikke er CSC) tog de eksterne konsultener vi hyrede, ca. $ 200 i timen, dog lavere hvis det var permanentet kontrakter...

Der ryger self 40 % af det til de udgifter der er forbundet med at være ekstern... Og de kan opsiges med 1 dag/uges varsel...

Så 50-70.000 syndes jeg ikke virker voldsomt, hvis de er gode specialister, og de laver noget hele tiden....
Men hvis de bare er alm. programmører, eller bænkevarmere virker det lidt smadret...
Gravatar #9 - fidomuh
13. maj 2011 08:43
#8

200$ ~ 1200kr i timen? Det er rimeligt voldsomt, tbh, og en del over 70.000/mnd.
Det er faktisk ~160.000 om maaneden.

Dertil kommer saa, at mange konsulenter ligger omkring 16-1900 i timen :P

#4

"Union breakers" ?
Get real. CSC vil af med forhold der er direkte skadelige for arbejdsmarkedet.

Hvorfor er det slemt?
#10 - 13. maj 2011 08:47
#9

Som jeg skrev, så er der ca. 40 % til forskel fra hvad en ekstern får ift. en alm. ansat...

Mange selskaber tror ikke på det til at starte med, men så plejer vi at vise dem et budget der var lavet til formålet...

Hvis du får $ 200 som ekstern, så svare det reelt set kun til at få $ 120 som alm. ansat... Og så er lønnen en del tættere på det samme nivaue som vi andre alm. ansatte fik...

Oveni det skal der så lægges at der ingen opsigelse er, og ingen alm. medarbejder-goder...
Gravatar #11 - gladbjerg
13. maj 2011 09:17
Hvis vi trækker debatten væk fra kun CSC og PROSA et kort øjeblik og kigger mere generelt. Så kan jeg godt se det fornuftige i at lave et opgør med kun at få efter ancennitet. Det er vel mere relevant at se på ens kvalifikationer og jobfunktioner når man ser på lønnen.

Det er da frustrerende at se en kollega, som får væsentligt mere i løn end andre, som er sakket bagud på kompetance området og som ikke laver så meget få mere i løn end ildsjælene som uddanner sig og bruger privat tid på at blive bedre til tingene, bare fordi han har mere ancennitet.
Gravatar #12 - HenrikH
13. maj 2011 09:29
fidomuh (9) skrev:
Get real.

Han formulerede jo bare et modargument til dig.... På eksakt samme måde, og med eksakt samme ensidighed, som dig.


Men ærgeligt at man ikke har hele billedet til at danne sin mening efter, hvis CSC kun har de tre krav, som listes her, så ville det normalt være her man fandt sammen.


Nu er situationen desværre ikke længere normal, og hvis ikke PROSA holder fast, og får trynet CSC nu, så vil det sandsynligvis give en varig skade til fagforeninger (i hvert fald PROSA).
Husk på, CSC har lockoutet medarbejdere, CSC har allerede eskaleret forhandlingerne til et niveau, der næsten kræver at PROSA laver en større strejke.
Det kan godt være den bliver kort, kun få uger eller en måned, men PROSA er nødt til at bevare deres image af at kæmpe for deres medlemmer.
De er nødt til at pådrage CSC et større hug, end CSC pådrog PROSA gennem lockoutet, ellers vil PROSA stå svagere i alle fremtidige forhandlingssituationer.

Det er ikke længere et spørgsmål om reelle kompromiser, det her blev med lockoutet eskaleret til princip-niveau. Havde de nuværende forhandlingspositioner været de oprindelige, havde man med langt højere sandsynlighed kunne finde et kompromis, men det er ret svært at lave fornuftige kompromiser, når konflikten opererer på princip-niveau.

Skal man gætte på fremtiden, så kommer der sandsynligvis en større strejke ved CSC. Når denne strjke har varet svarende til lockoutet skademæssigt, sandsynligvis målt tidsmæssigt, så kommer der et kompromis. CSC vil skulle give sig uhensigtsmæssigt meget, hvis de skal opnå et kompromis inden en skadelig strejke.
Gravatar #13 - moulder666
13. maj 2011 10:02
#12 Er egentlig enig med dig - især med følgende:

Det er ikke længere et spørgsmål om reelle kompromiser, det her blev med lockoutet eskaleret til princip-niveau. Havde de nuværende forhandlingspositioner været de oprindelige, havde man med langt højere sandsynlighed kunne finde et kompromis, men det er ret svært at lave fornuftige kompromiser, når konflikten opererer på princip-niveau.


Og CSC har bestemt pustet til gløderne ved lockouten og al den polemik med udlandske medarbejdere.

Men man bør ikke glemme hvordan PROSA har håndteret sagen. Politianmeldelse, mediehåndtering der mildt sagt har været provokerende og en indstilling, der bestemt ikke har været konfliktløsende.

Så i min lille verden har ingen af parterne opført sig som om de reelt set forsøgte at løse konflikten.

Det eneste jeg dermed kan drage ud af denne sag er:
1: Jeg skal aldrig nogen sinde arbejde ved CSC.
2: Jeg skal aldrig nogen sinde have PROSA som fagforening.
Gravatar #14 - nubus
13. maj 2011 10:49
gladbjerg (11) skrev:
Hvis vi trækker debatten væk fra kun CSC og PROSA et kort øjeblik og kigger mere generelt. Så kan jeg godt se det fornuftige i at lave et opgør med kun at få efter ancennitet. Det er vel mere relevant at se på ens kvalifikationer og jobfunktioner når man ser på lønnen.


Virksomheden kan have en interesse i at sende deres dygtigste konsulenter ud og tjene kassen på dem... men så bør der i kontrakten indskrives et budget til uddannelse af den enkelte konsulent så ens værdi ikke udhules. I øvrigt er en værdi ikke alene hvad man kan men også hvem man kender hos kunderne og til systemerne. Folk direkte fra uni burde man næsten tage penge for at sætte i arbejde.

Ang. selve konflikten... CSC er en rædsel af en arbejdsgiver. De har bortvist folk som har været der gennem 20-30 år uden at tage et møde med dem. De har simpelthen ikke viljen til at finde løsninger. Derved ikke sagt at Prosa er spejderdrenge, men den er helt galt med HR og ledelse hos CSC. Hvordan vil CSC nogensinde kunne tiltrække arbejdskraft?
Gravatar #15 - HenrikH
13. maj 2011 10:53
#13: Generelt set, så er det her jo egentlig et tekstbogseksempel til en bog om ledelse... Afsnittet der hedder konflikthåndtering, herunder eksemplet på måden, man absolut ikke skal gøre det på >_<
Gravatar #16 - fidomuh
13. maj 2011 10:58
#14

Faktum er, at alder har omkring en relevans af 0.000000001% ifht. relevansen af kvalifikationer.

Kvalifikationer > alt.

Har du to ansatte som har samme kvalifikation, men hvor den ene har vaeret ansat i laengere tid, saa har de enten ikke laengere samme kvalifikationer, eller ogsaa har den nyere ansatte gjort mere ud af sit hverv end den aeldre ansatte.

Kvalifikationer er ikke kun hvad der staar paa dit CV.
Gravatar #17 - Remmerboy
13. maj 2011 12:16
Jeg tror grunden til at prosa ikke forhandler, er at de kan lugte blod. De små systemer har kørt ustabilt, siden csc lock-outede de ansatte, samt mistet en million-projekt og bod. Når 400 ansatte strejker med større systemer, så går det galt for csc. Tænk hvad der vil ske for csc chefen, hvis en soldat, der er uddannet til at dræbe, som er psykisk syg og ikke får sin løn (overdramatisering kan være brugt).
Csc må tage lommeregneren frem og kalkulere hvad det vil koste i bod, at ikke opfylde diverse aftaler og hvad det vil koste at give det prosa vila have. Det der er billigst for csc vil blive valgt.
Gravatar #18 - HenrikH
13. maj 2011 12:35
#17: Det vil vel være at fyre rub og stub og flytte til Indien? Blot have et salgskontor i Danmark? Servere et andet sted i EU?
Gravatar #19 - drbravo
13. maj 2011 12:39
#18

og tabe alle de offentlige opgaver på jorden? Dum ide.
Gravatar #20 - moulder666
13. maj 2011 13:03
Jeg tror grunden til at prosa ikke forhandler, er at de kan lugte blod. De små systemer har kørt ustabilt, siden csc lock-outede de ansatte, samt mistet en million-projekt og bod.
Når 400 ansatte strejker med større systemer, så går det galt for csc. Tænk hvad der vil ske for csc chefen, hvis en soldat, der er uddannet til at dræbe, som er psykisk syg og ikke får sin løn (overdramatisering kan være brugt).
Csc må tage lommeregneren frem og kalkulere hvad det vil koste i bod, at ikke opfylde diverse aftaler og hvad det vil koste at give det prosa vila have. Det der er billigst for csc vil blive valgt.


Enig - selvfølgelig gør de det! Men de må nok også tænke langsigtet! Og i og med, at der nok ikke er NOGEN tvivl om, at de vil af med den Tryghedsaftale, bliver det efterhånden et relativt interessant regnestykke.

Hvad taler for at blive ved med at kæmpe?
- Chancen for at komme ud af Tryghedsaftalen - at undgå at
skulle betale 22 måneders løn til en ordentligt stak
medarbejdere og komme frem til et mere realistisk fremtidigt
løn/opsigelsesniveau.

Kan det opveje det, det kommer til at koste at betale diverse boder, vikarer, juridiske slagsmål osv? Jeg tvivler, men på den anden side set, kan jeg godt se pointen i ikke bare at betale ved kasse et og udskyde problemerne et par år! Hvis de gjorde det, ville Prosa jo forsøge at tage hele armen - fordi de vidste, at næste gang ville de få sat stolen for døren!
Gravatar #21 - PG
13. maj 2011 13:07
#9: "Get real. CSC vil af med forhold der er direkte skadelige for arbejdsmarkedet."

Say what? - Løn efter anciennitet er en måde at aflønne erfaringer på, altså en prissætning af viden og knowhow som ikke kan ses ud af formelle eksamenspapirer og lignende.

Et skift til 'løn efter kvalifikationer' vil flytte fokus til formelle eksamenspapirer, certificeringer og lignende. Det lyder måske på papiret godt, men virkeligheden er en anden. Jeg er universitetsuddannet datalog, men det er forsvindende lidt af det jeg beskæftigede mig med under uddannelsen som jeg har kunnet bruge til noget ude i den virkelige verden. Helt tilsvarende med certificeringer; de folk vi har haft ansat alene på deres certificeringer har været kæmpeskuffelser, for de viser sig altid til at være rigtig dygtige til at tage certificeringer men utroligt ringe til at anvende deres viden til at løse problemer.

Derimod har erfaringer vist sig at være guld værd; gamle folk som er blevet erstattet af nye har altid vist sig at være umuligt at undvære. Det tager evigheder at løse opgaver som de gamle kunne lave på sekunder. De kendte alle særhederne, alle de smarte tricks og alle de eksterne folk som man kunne bruge i en nødsituation til at få tingene gjort.

Jeg har været Prosa-medlem i mange år, og jeg er her ret stolt af min fagforening, i særdeleshed nu.
Gravatar #22 - Magten
13. maj 2011 13:27
PG (21) skrev:
Et skift til 'løn efter kvalifikationer' vil flytte fokus til formelle eksamenspapirer, certificeringer og lignende.
"Løn efter kompetence" dækker over mere end bare dine papirer. Fx hvad du yder dagligt. Yder du meget og tjener mange penge hjem til firmaet, så er du selvfølgelig mere værd for firmaet.

Løn efter kompetencer er klart at foretrække imo. Det tvinger folk til at udvikle sig og yde meget hvis de vil tjene mere, istedet for at de kan sidde på deres flade og se lønnen stige hvert år, uden at de er kommet videre.

Men det er da klart at Prosa primært vil have løn efter anciennitet, ellers kan de jo ikke sikre deres medlemmer en lige så stor lønstigning hvert år, uden at deres medlemmer skal gøre noget for det.



PG (21) skrev:
Jeg har været Prosa-medlem i mange år, og jeg er her ret stolt af min fagforening, i særdeleshed nu.
Det er der mange der er. Men jeg hører også om flere og flere som har droppet Prosa efter den her omgang.. Det viser tydeligt at det ikke kun er CSC der har været langt ude i den her konflikt :)
Gravatar #23 - fidomuh
13. maj 2011 13:54
#21

Say what? - Løn efter anciennitet er en måde at aflønne erfaringer på


Nej, det er en misforståelse fra din side af.
Det er en maade at afloenne "du har vaeret her i lang tid".

Det har intet med dine erfaringer at goere.

altså en prissætning af viden og knowhow som ikke kan ses ud af formelle eksamenspapirer og lignende.


Dvs kvalifikationer?

Et skift til 'løn efter kvalifikationer' vil flytte fokus til formelle eksamenspapirer, certificeringer og lignende.


Det er ogsaa en kvalitet at have god kontakt med eksisterende kunder.
At have stor indsigt i de nuvaerende systemer, etc.

Det lyder måske på papiret godt, men virkeligheden er en anden.


Muligvis, men det aendrer ikke paa, at det ikke giver mening at loenne efter anciennitet.
Det er udelukkende kompetencer der taeller.

Derimod har erfaringer vist sig at være guld værd; gamle folk som er blevet erstattet af nye har altid vist sig at være umuligt at undvære.


Saa er du ekstremt blaaoejet, eller arbejder med tilpas daarlige systemer.

Det tager evigheder at løse opgaver som de gamle kunne lave på sekunder. De kendte alle særhederne, alle de smarte tricks og alle de eksterne folk som man kunne bruge i en nødsituation til at få tingene gjort.


Saa igen, ikke anciennitet, men kompetencer?

Jeg har været Prosa-medlem i mange år, og jeg er her ret stolt af min fagforening, i særdeleshed nu.


Skraemmende.
Hvordan kan du vaere stolt af at vaere medlem i en forening der offentligt lyncher virksomheder og lyver i pressen?
Gravatar #24 - bjoeg
13. maj 2011 14:20
Løn efter ancennitet har stor relation for en virksomhed hvor alle ansatte mere eller mindre er ens.

I en virksomhed som CSC, kan man jo stå i en situation hvor helpdesk folk har været i rigtig rigtig mange år, og nu har rundet en fiktiv lønning på 80.000 om måneden, medens den nyestartede CCIE netværkstekniker eller lign. kun tjener 50.000.

Men til gengæld bliver sidstnævnte bebyrdet med projekter og masser af overarbejde, og helpdesk medarbejderen skal servicere telefononerne 8-16.

Og kontrakten siger 4% ekstra i ancennitetsbonus hver år

NB: Alle tal er fiktive og ingen relation til CSC.
Gravatar #25 - Spiderboy
13. maj 2011 16:01
Grunden til at man lønner efter anciennitet, er baseret på antagelsen om, at man erhverver sig kompetencer og erfaring i ens daglige arbejde.

Men når det er sagt, så er anciennitet nok ikke en optimal metode til at måle kompetencer på.

I øvrigt, kompetencer != kvalifikationer!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login