mboost-dp1

SKAT
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1
I det mindste har vi et i det private erhvervsliv nok til at opveje hvad staten mangler af kompetencer.
Man kan så spørger sig selv hvorfor statens valg af leverandøre og rådgiving er helt i skoven.
I det mindste har vi et i det private erhvervsliv nok til at opveje hvad staten mangler af kompetencer.
Man kan så spørger sig selv hvorfor statens valg af leverandøre og rådgiving er helt i skoven.
#1:
Det er fordi de får en masse tilbud, vælger det billigste, som altid viser sig ikke at være tilstrækkelig! .. Derfor overgår det budget fordi de ikke kan blive færdig til det estimat der er lovet og derfor bliver nødt til at gå over budget, for at få systemet færdigt.
De mangler bare lidt folk der analysere lidt mere, samt arbejder lidt mere professionelt :)
Det er fordi de får en masse tilbud, vælger det billigste, som altid viser sig ikke at være tilstrækkelig! .. Derfor overgår det budget fordi de ikke kan blive færdig til det estimat der er lovet og derfor bliver nødt til at gå over budget, for at få systemet færdigt.
De mangler bare lidt folk der analysere lidt mere, samt arbejder lidt mere professionelt :)
#4 Men så har du jo lige bevist at det ville være bedre blot at ansætte dig og så fyre alle de andre de har... Du fandt jo løsningen:) Og nej jeg mener det faktisk... Det skulle ikke undre mig om de der udvalg bare består af rene amatører... Hvor mange folk med en længerevarende IT-uddannelse har de til at hjælpe sig med at træffe de her valg??
Spiderboy (8) skrev:Hvorfor hænger staten altid på ekstraregningen, når det er leverandøren, der ikke kan levere hvad den har lovet?
Fordi at kontrakterne ofte er skruet sådan sammen. Eller fordi at modparten siger "vi går konkurs hvis vi ikke får" og så har staten spildt endnu flere penge. Eller i andre tilfælde fordi at staten ikke aner hvad det som de beder om.
#9
Hvilken en af EPJ'erne? Fordi selvom mange af dem har været dyre, så skal man jo lige huske at EPJ udvikling i starten var nyt og helt ukendt område, så både region og firma ikke havde reelle reference punkter at kunne arbejde ud fra. Gør det absolut meget dyrer og mere besværligt at lave produktet. Men Columna ser da ud til at vær en velfungerende EPJ løsning.
Af ren nysgerrighed.. Hvad er det der ikke virker i EPJ? Vi drifter nemlig noget af det på mit arbejde, men jeg har aldrig været inde over det.Kian (9) skrev:#8
Apropos så skal jeg til at skrive speciale om EPJ - det er ren skandale. 10 år uden nogen voldsom progression. Men nu er mit perspektiv så heller ikke skandalen men nærmere modsat (hvornår EPJ virker og for hvem)
Det er svært at lave en business case på et så stort projekt. Der er mange udgifter som det er svært at gøre synlige. Mange ministerier har et fælles budget for nogle ting, fx. strøm, så du kan ikke se, hvad serverrummet koster at drifte.
Så finansministeriets første udregning hold ikke stik. Nu vil de så trække udgiften over flere år, og lave en stop and go model, hvor de først vil lægge 6 it fællesskaber sammen, og derefter vudere om der andre ministerier så også skal med i det.
Problemet med de store projekter hvor budget skrider, kan som #11 siger, være at man ikke kan komme videre med projekter, hvis man ikke smider flere penge efter det. Det kan også være meget svært at skifte leverandør i mange af de store projekter, så hvad skal man gøre, hvis leverandøren ikke levere...
En helt anden ting er, i det her system, bliver mange beslutninger taget ud fra politik, ikke teknik. Det gør det heller ikke ligefrem nemt.
Så finansministeriets første udregning hold ikke stik. Nu vil de så trække udgiften over flere år, og lave en stop and go model, hvor de først vil lægge 6 it fællesskaber sammen, og derefter vudere om der andre ministerier så også skal med i det.
Problemet med de store projekter hvor budget skrider, kan som #11 siger, være at man ikke kan komme videre med projekter, hvis man ikke smider flere penge efter det. Det kan også være meget svært at skifte leverandør i mange af de store projekter, så hvad skal man gøre, hvis leverandøren ikke levere...
En helt anden ting er, i det her system, bliver mange beslutninger taget ud fra politik, ikke teknik. Det gør det heller ikke ligefrem nemt.
#12
Nu skal jeg selvf. passe på ikke at sige for meget (af hensyn til fremtidig arbejde og NDA), men siden amterne forsvandt og regionerne kom til har der været mange problematikker. Sagen er generelt grebet forkert an helt fra starten af hvor man autonomt lavede egne projekter rundt omkring i landet. Sidenhen gik Sundhedsstyrelsen ind i projektet og forsøgte at tage kontrol med GEPJ (Grundstruktur i Elektronisk PatientJournal) men projektet mislykkedes i den grad og den autonome progression fortsatte. Det gør blandt andet at ingen hospitaler umiddelbart kan kommunikere journaler på tværs - ikke engang i regionen, fordi alle hospitaler bruger 'deres' system. Visse steder på nogle hospitaler er der forskellige EPJ'er hvilket gør at man på afdelingsplan ikke kan videregive journaler i elektronisk form til en anden afdeling på samme hospital. Jeg har hørt en sygeplejerske udtale at det er livsfarligt at blive flyttet på hospitalet (hvor der var forskellige EPJ'er).
Al kommunikation foregår derfor stadig på papir når en patient skal flyttes.
Nogle steder er der ikke hardware-ressourcer nok til at trække softwaren og nogle steder skal personalet løbe rundt og huske fem brugernavne (og dertilhørende systemgenererede adgangskoder) i hovedet for at bruge systemet.
Nu skal jeg selvf. passe på ikke at sige for meget (af hensyn til fremtidig arbejde og NDA), men siden amterne forsvandt og regionerne kom til har der været mange problematikker. Sagen er generelt grebet forkert an helt fra starten af hvor man autonomt lavede egne projekter rundt omkring i landet. Sidenhen gik Sundhedsstyrelsen ind i projektet og forsøgte at tage kontrol med GEPJ (Grundstruktur i Elektronisk PatientJournal) men projektet mislykkedes i den grad og den autonome progression fortsatte. Det gør blandt andet at ingen hospitaler umiddelbart kan kommunikere journaler på tværs - ikke engang i regionen, fordi alle hospitaler bruger 'deres' system. Visse steder på nogle hospitaler er der forskellige EPJ'er hvilket gør at man på afdelingsplan ikke kan videregive journaler i elektronisk form til en anden afdeling på samme hospital. Jeg har hørt en sygeplejerske udtale at det er livsfarligt at blive flyttet på hospitalet (hvor der var forskellige EPJ'er).
Al kommunikation foregår derfor stadig på papir når en patient skal flyttes.
Nogle steder er der ikke hardware-ressourcer nok til at trække softwaren og nogle steder skal personalet løbe rundt og huske fem brugernavne (og dertilhørende systemgenererede adgangskoder) i hovedet for at bruge systemet.
#14 ehh ingen hospitaler?
region Sjælland bruger fælles patient journal system fra CSC.
det er bygget op på GS (Grønt system) og tilgås gennem OPUS Patient/Patientforløb
det er det samme system der bruges i hele regionen.
lige ved skiftet til region var der 3 forskellige versioner i spil i de 3 gamle amter, men det er blevet mere og mere harmoniseret og er nu i en fælles løsning kaldet OPUS Arbejdsplads hvor også medicinering tilgås igennem. alt sammen vha single-sign-on (AD integreret)
region Sjælland bruger fælles patient journal system fra CSC.
det er bygget op på GS (Grønt system) og tilgås gennem OPUS Patient/Patientforløb
det er det samme system der bruges i hele regionen.
lige ved skiftet til region var der 3 forskellige versioner i spil i de 3 gamle amter, men det er blevet mere og mere harmoniseret og er nu i en fælles løsning kaldet OPUS Arbejdsplads hvor også medicinering tilgås igennem. alt sammen vha single-sign-on (AD integreret)
ChillySkye (2) skrev:I det mindste har vi et i det private erhvervsliv nok til at opveje hvad staten mangler af kompetencer.
Stort set alle de offentlige IT skandaler er vel udført af konsulenter fra det private erhvervsliv.
Der sker iøvrigt også IT skandaler i private vorksomheder, men de kommer sjældent til offentlighedens kendskab.
locky (4) skrev:Det er fordi de får en masse tilbud, vælger det billigste, som altid viser sig ikke at være tilstrækkelig! .. Derfor overgår det budget fordi de ikke kan blive færdig til det estimat der er lovet og derfor bliver nødt til at gå over budget, for at få systemet færdigt.
Det bør jo ikke være kundens problem at leverandøren har undervurderet opgaven.
Scapegoat (5) skrev:Der mangler at staten hiver fat i leverandørernes tidligere kunder, før de skriver under på noget. Og selvfølgelig vurdere om de tidligere har lavet noget som kan hamle op med så store projekter som staten nu skal have lavet.
Det er en god ting.
Men nogle af leverandørerne er faktisk ret store og har leveret store projekter før. Som f.eks. IBM, Accenture etc..
Coney (6) skrev:Det skulle ikke undre mig om de der udvalg bare består af rene amatører... Hvor mange folk med en længerevarende IT-uddannelse har de til at hjælpe sig med at træffe de her valg??
Næppe. De har IT chefer med både 10, 20 or 30 års erfaring. Plus eksterne konsulenter til at hjælpe med udbuddet.
Spiderboy (8) skrev:Hvorfor hænger staten altid på ekstraregningen, når det er leverandøren, der ikke kan levere hvad den har lovet?
Der er en tradition i Danmark for at leverandører slipper godt fra for sene leverancer.
Det kan nemt løses kontraktmæssigt. Put i kontrakten at der betales en million kroner om dagen i kompensation for for sen udvikling og forlang at der stilles garanti for et rimeligt stort beløb. Så vil bean counterne hos leverandøren nok sørge for at der leveres til tiden.
Det er lidt mere grumset hvem der har ansvaret for budgetoverskridelser p.g.a. opgavens omfang. Hvis der er en klar definition af hvad der skal leveres, så bør foregående betragtning naturligvis finde anvendelse - projektet er ikke leveret indtil al den aftalte funktionalitet er leveret. Men det kan også være kunden som står bag scope creep - og i så fald må kunden jo betale ekstra når det er kunden som vil have mere funktionmalitet.
#17 til #21 Du har nogen rimelig gode pointer, men det er altså total dårlig stil at lave fem indlæg i træk;)
Og angående #20 så er jeg ikke i tvivl om at der er fornuftige folk ansat... JEg er bare i tvivl om at de der i sidste ende tager beslutningerne reelt ikke tænker over meget andet end penge, blandt andet fordi de ikke har forstand på alle de ting de har råderet over... Er dette ikke tilfældet så synes jeg det er mærkeligt at alle disse fejl tillades...
Og angående #20 så er jeg ikke i tvivl om at der er fornuftige folk ansat... JEg er bare i tvivl om at de der i sidste ende tager beslutningerne reelt ikke tænker over meget andet end penge, blandt andet fordi de ikke har forstand på alle de ting de har råderet over... Er dette ikke tilfældet så synes jeg det er mærkeligt at alle disse fejl tillades...
#16
Jeg kender udemærket til Opus Arbejdsplads. Men som sådan er det ikke en EPJ. Eller jo! men det er jo lidt det samme som at sige at notepad.exe er et tekstredigeringsprogram. Så vidt jeg har forstået er den på ingen måde brugbar (det er lidt svært for mig at debattere her).
Og du er med sikkerhed sjællander. Og kan ikke se pointer andre steder i landet. I gammel tid, før regionerne var det anderledes og dengang var det amterne der kæmpede et præstigeprojekt om at få den bedste EPJ. Mange amter strikkede deres eget system i fritiden og implementerede det langsomt.
I dag er der ingen konsensus. GEPJ'en mislykkedes og selvom jeg ved København bruger Opus Arbejdsplads så er jeg også klar over at det for nogle er ubrugligt fordi det på ingen måde lever op til de oprindelige tanker om en EPJ - fx de tanker der var om en højtstruktureret EPJ fra Logica/VM Data der jo forlod projektet og lod ruinerne brænde i helvedet mens der blev politisk kø ved håndvasken.
Uden at sige noget kan du jo prøve at ringe til en kollage i Aarhus og spørge hvordan det går med deres EPJ... så vil de nok sende dig brevbomber, kaste murbrokker og andet godt i nakken på dig. Det eneste sted du kan ringe hen og blive positivt overrasket er Vejle... det er tenologisk langt fremme, så vidt vides, med PDA-løsninger mv.
Jeg stopper her - men du må PM'e mig hvis du vil :)
Jeg kender udemærket til Opus Arbejdsplads. Men som sådan er det ikke en EPJ. Eller jo! men det er jo lidt det samme som at sige at notepad.exe er et tekstredigeringsprogram. Så vidt jeg har forstået er den på ingen måde brugbar (det er lidt svært for mig at debattere her).
Og du er med sikkerhed sjællander. Og kan ikke se pointer andre steder i landet. I gammel tid, før regionerne var det anderledes og dengang var det amterne der kæmpede et præstigeprojekt om at få den bedste EPJ. Mange amter strikkede deres eget system i fritiden og implementerede det langsomt.
I dag er der ingen konsensus. GEPJ'en mislykkedes og selvom jeg ved København bruger Opus Arbejdsplads så er jeg også klar over at det for nogle er ubrugligt fordi det på ingen måde lever op til de oprindelige tanker om en EPJ - fx de tanker der var om en højtstruktureret EPJ fra Logica/VM Data der jo forlod projektet og lod ruinerne brænde i helvedet mens der blev politisk kø ved håndvasken.
Uden at sige noget kan du jo prøve at ringe til en kollage i Aarhus og spørge hvordan det går med deres EPJ... så vil de nok sende dig brevbomber, kaste murbrokker og andet godt i nakken på dig. Det eneste sted du kan ringe hen og blive positivt overrasket er Vejle... det er tenologisk langt fremme, så vidt vides, med PDA-løsninger mv.
Jeg stopper her - men du må PM'e mig hvis du vil :)
Coney (22) skrev:JEg er bare i tvivl om at de der i sidste ende tager beslutningerne reelt ikke tænker over meget andet end penge, blandt andet fordi de ikke har forstand på alle de ting de har råderet over... Er dette ikke tilfældet så synes jeg det er mærkeligt at alle disse fejl tillades...
Det er vel ikke så meget anderledes end i en privat virksomhed. En eller anden fagkyndig laver en anbefaling, IT chefen fremlægger den for den øverste ledelse - som så træffer en beslutning. Om den øverste ledeler har titel af CEO eller departements chef gør næppe den store forskel.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.