mboost-dp1

newz.dk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
En gang i mellem, når jeg trænger til en slapper aften låner jeg en film i blockbuster, fordi jeg ikke gider bruge tid på at downloade den, og ikke er sikker på kvalitet osv.
Hvis det var lovligt at piratkopiere i dk, ville der jo hurtigt komme sider med film i god kvailitet osv., og jeg ville da også dele med andre, for der ville ikke være en risiko for at APG pludselig bankede på..
Hvis det var lovligt at piratkopiere i dk, ville der jo hurtigt komme sider med film i god kvailitet osv., og jeg ville da også dele med andre, for der ville ikke være en risiko for at APG pludselig bankede på..
Adagio (52) skrev:De eneste undersøgelser der har vist det modsatte af hvad jeg har set, er de undersøgelser der er betalt at musik/film industrien
Nogen har betalt de andre. Hvem?
I begge tilfælde er resultaterne nok tvivlsomme, for de arbejder begge under et forbud mod kopiering, hvor det er fast plantet i folks bevidsthed at det er ulovligt at kopiere.
ZiN (54) skrev:Det er dér de henter pengene, alligevel. CD'er er håndører i sammenligning.
Sludder.
De får ca. 10%.
Derudover er der en hel masse bands, der ikke laver koncerter, og derfor ikke kan tjene på dem. Blandt andet fordi deres musik ikke egner sig.
Læs evt. mere her om kunstnerens andel af salget.
#55: Øh. I følge din egen kilde:
5 - 15% af pladeselskabernes nettoindtægter ved salget.
Det vil sige butikken, hvor CD'en sælges' tillægspris, moms ikke er medregnet - samt at det er pladeselskabets nettoindtægt. Der er pænt stor forskel her!
Jeg kender, ydermere, ikke ret mange bands der kun laver CD'er og ingen koncerter - tilgengæld kender jeg bands der laver gratis albums (de fleste i hvert fald..), og tjener penge udelukkende på koncerter, som f.eks. Machinae Supremacy (Hint: klik downloads -> webography).
Dit andet link henviser bare på hvor mange penge de får fra de forskellige sider - hvor de langt de fleste steder for meget meget få penge for numre. Tag så et kig på lidt talknuseri:
Lad os antage at Anastacia laver en CD, der sælger 2 millioner eksemplarer, til 150 DKK stykket. Hun får én dollar per CD (i flg dit første link). Det vil sige 2 millioner dollars. Hun tager derefter på tourne, og der kommer, gennemsnitligt 15.000 deltagere til hver koncert som holdes i hver stat i USA (50 styks). Lad os sige, at hver billet koster 40 dollars (ca. 200 dask). Indtjeningen alene her er (15000x50x40) alene 30.000.000 - altså femten gange så meget som 2 millioner solgte CD'er (hvor 1 million er en platinum).
Lad os antage at Ana-tøsen "kun" får 10% af de indtjeninger (som jeg ikke vil mene er urealistisk, efter udgifter). Hun får stadig 1 million dollars mere end ved CD salg - og det på trods af at CD'en solgt det dobbelte af en platinum CD!
”Generelt kan man sige at musikernes andel af indtægterne ved onlinesalg er den samme som den andel de har af almindeligt pladesalg, dvs. typisk et sted imellem 5% og 15% royalty af pladeselskabernes nettoindtægter ved salget; alt efter vilkårene i deres kontrakter”
5 - 15% af pladeselskabernes nettoindtægter ved salget.
Det vil sige butikken, hvor CD'en sælges' tillægspris, moms ikke er medregnet - samt at det er pladeselskabets nettoindtægt. Der er pænt stor forskel her!
Jeg kender, ydermere, ikke ret mange bands der kun laver CD'er og ingen koncerter - tilgengæld kender jeg bands der laver gratis albums (de fleste i hvert fald..), og tjener penge udelukkende på koncerter, som f.eks. Machinae Supremacy (Hint: klik downloads -> webography).
Dit andet link henviser bare på hvor mange penge de får fra de forskellige sider - hvor de langt de fleste steder for meget meget få penge for numre. Tag så et kig på lidt talknuseri:
Lad os antage at Anastacia laver en CD, der sælger 2 millioner eksemplarer, til 150 DKK stykket. Hun får én dollar per CD (i flg dit første link). Det vil sige 2 millioner dollars. Hun tager derefter på tourne, og der kommer, gennemsnitligt 15.000 deltagere til hver koncert som holdes i hver stat i USA (50 styks). Lad os sige, at hver billet koster 40 dollars (ca. 200 dask). Indtjeningen alene her er (15000x50x40) alene 30.000.000 - altså femten gange så meget som 2 millioner solgte CD'er (hvor 1 million er en platinum).
Lad os antage at Ana-tøsen "kun" får 10% af de indtjeninger (som jeg ikke vil mene er urealistisk, efter udgifter). Hun får stadig 1 million dollars mere end ved CD salg - og det på trods af at CD'en solgt det dobbelte af en platinum CD!
#19
En sammenligning behøver ikke at være nøjagtig den samme situation. Det er hele pointen, man sætter noget op for at se lighederne...
Jeg synes den spanske domstol har fat i en god pointe, at vi låner til hinanden. Essensen er der, du har skaffet noget og deler det med andre.
At der er en fysisk genstand der går frem og tilbage er irrelevant, det er oplevelsen der tæller. Hvis du har lånt en bog af mig har du haft en oplevelse og det er sandsynligvis noget du kan huske.
Derfor holder sammenligningen ganske fint, fordi man kan drage paralleller.
Men jeg er enig med dig i at der ikke er en konkret præcedens og det er selvfølgelig derfor der er så stor tumult omkring det.
Derimod synes jeg "tyveri" er en elendig sammenligning, da der ikke er tale om tab og heller ikke i salg. Mediebranchen kan ikke presse så mange penge ud af folk som de tror. Hvis der var solgt alt det der blev kopieret for, ville økonomien på ingen måde hænge sammen.
Brud på rettigheder er mere relevant og sandt.
Men bare fordi loven er der, betyder det ikke den er i overensstemmelse med virkeligheden. Den er lavet i uvidenhed for at beskytte en indtægt, men alt hvad den gør er at give firmaer lov til at terrorisere uskyldige mennesker i kampen for at beskytte en urealistisk indtjening.
En sammenligning behøver ikke at være nøjagtig den samme situation. Det er hele pointen, man sætter noget op for at se lighederne...
Jeg synes den spanske domstol har fat i en god pointe, at vi låner til hinanden. Essensen er der, du har skaffet noget og deler det med andre.
At der er en fysisk genstand der går frem og tilbage er irrelevant, det er oplevelsen der tæller. Hvis du har lånt en bog af mig har du haft en oplevelse og det er sandsynligvis noget du kan huske.
Derfor holder sammenligningen ganske fint, fordi man kan drage paralleller.
Men jeg er enig med dig i at der ikke er en konkret præcedens og det er selvfølgelig derfor der er så stor tumult omkring det.
Derimod synes jeg "tyveri" er en elendig sammenligning, da der ikke er tale om tab og heller ikke i salg. Mediebranchen kan ikke presse så mange penge ud af folk som de tror. Hvis der var solgt alt det der blev kopieret for, ville økonomien på ingen måde hænge sammen.
Brud på rettigheder er mere relevant og sandt.
Men bare fordi loven er der, betyder det ikke den er i overensstemmelse med virkeligheden. Den er lavet i uvidenhed for at beskytte en indtægt, men alt hvad den gør er at give firmaer lov til at terrorisere uskyldige mennesker i kampen for at beskytte en urealistisk indtjening.
#56 ZiN
Hvis hun får 1$ ud af de 150 kr. Hvor meget mon hun så får ud af de 200 kr per koncert billet? Jeg kan ihvertfald godt garrantere dig for at hun ikke får den største bid af kagen.
Der skal betales for lokaler/faciliteter, manager, transport, hotel, mad, løn til hjælpere på stedet og dem, der er med på turen. Derudover skal pladeselskabet garranteret også have royalties for det.
Hvis hun får 1$ ud af de 150 kr. Hvor meget mon hun så får ud af de 200 kr per koncert billet? Jeg kan ihvertfald godt garrantere dig for at hun ikke får den største bid af kagen.
Der skal betales for lokaler/faciliteter, manager, transport, hotel, mad, løn til hjælpere på stedet og dem, der er med på turen. Derudover skal pladeselskabet garranteret også have royalties for det.
#58
Men nu er det jo bare sådan, at tiden er løbet fra de store pladeselskaber.
Hell, folk kan jo indspille en plade derhjemme med et Audigy-lydkort, et par mikrofoner og instrumenter og et godt lydredigeringsprogram. Hardware (minus instrumenter) kan anskaffes for 20-25.000..
Men nu er det jo bare sådan, at tiden er løbet fra de store pladeselskaber.
Hell, folk kan jo indspille en plade derhjemme med et Audigy-lydkort, et par mikrofoner og instrumenter og et godt lydredigeringsprogram. Hardware (minus instrumenter) kan anskaffes for 20-25.000..
Well, skal man tro på wikipedia og gizmodo, så har en kunstner, som Justin Timberlake tjent ialt 29 millioner dollars på CD salg med N'Sync og hans 2 første soloalbums... Så mon ikke kurven skærer et eller andet sted?
gnarfsan (50) skrev:Men mange undersøgelser har også vist det modsatte..
Kan du nævne mig en eneste undersøgelse der ikke er bestilt og betalt af pladeselskaberne som viser at folk der piratkopierer bruger færre penge på underholdningsprodukter? For det har jeg ikke set endnu, så det er jeg da meget interesseret i.
Denne hollandske undersøgelse er ikke betalt af nogen parter i sagen: http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2010/05/07/101748.ht...
Endnu en britisk undersøgelse: http://politiken.dk/kultur/musik/article823476.ece
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.