mboost-dp1

Game Development Camp

Sommerferien bruges til spiludvikling

- Via Game development camp - , redigeret af Avenger-

I februar kunne arrangørerne af den årlige Game Developer Camp (GDC), Ungdommens Naturvidenskabelige Forening, åbne for tilmeldingen til dette års camp, og på søndag den 25. åbner sommertræffet på Aalborg Universitet.

GDC 2010 henvender sig, som de forrige år, til unge fra hele landet, der har interesse for spiludvikling uanset forudgående erfaring. I år er 20 % af deltagerne piger, hvilket er rekord.

Under det et uges lange forløb lærer deltagerne at udvikle et spil fra bunden, hvor der især er fokus på processen ved selve udviklingen, frem for det egentlige resultat.

Til at inspirere de unge kommer der flere danske spiludviklere forbi, heriblandt Søren Lundgaard, der har en fortid i Deadline Games og i dag er tilknyttet sammenslutningen af danske spiluddannelser, DADIU, samt Peter Buchardt fra Playdead Games.

Som noget nyt vil arrangørerne undervise i den danske udviklingsplatform Unity, der inden for de seneste par år blevet er mere og mere populær, specielt blandt indie-udviklere.





Gå til bund
Gravatar #1 - Adagio
21. jul. 2010 12:35
Kunne være jeg skulle smide en uge af til det næste år, gad godt med til det, har dog desværre ikke tid i år :(
Gravatar #2 - FirstHorizon
21. jul. 2010 12:48
Jeps! Bliver rigtigt fedt :). Var glad for at jeg kom med :).. Var originalt på venteliste, men der var nogen som glemte at betale, og så kom jeg med! Jubi :P
Gravatar #3 - Nefiron
21. jul. 2010 12:57
Jeg var med sidste år på holdet som lavede a'Mazing'Duels og sidste år igen på holdet som lavede Cherry Tilt. Det er en vild fed oplevelse og det kan varmt anbefales at melde sig til! :)

Helt klart nogle af de fedeste uger af mit liv. Det er genialt!
Gravatar #4 - toLucky
21. jul. 2010 14:02
Er det muligt at komme ned og få et kig?
Gravatar #5 - Windcape
21. jul. 2010 15:08
Det er rart at se hvordan det har udviklet sig siden det første år GameCamp blev afholdt.

Unity3D er helt sikkert et godt valg for at komme godt igang. Og der er jo også sikkeret flere unge som har kendskab til .NET i dag, end C/C++.
Gravatar #6 - Wikzo
21. jul. 2010 16:16
Har været med to år, og det er virkelig en fed oplevelse! Kom desværre ikke med i år :(
Gravatar #7 - Patte
21. jul. 2010 16:46
Glæder mig utroligt meget til at deltage.
Gravatar #8 - boe
21. jul. 2010 17:17
Øv og øv og atter øv
Jeg er 58 år
Har kodet siden 1984
Gravatar #9 - Grisly
21. jul. 2010 18:18
For os andre, som er for gamle, hvor skal vi starte hvis vi vil igang med C/C++.

Jeg har været igang med NEHE's opengl tutorials og microchip (PIC16Fxxx), men det er typisk bare noget skammel kode jeg får lavet (alt i c/c++). Jeg synes ikke det har været den optimale indlæringsmetode.. Nogen der har bedre forslag?
Gravatar #10 - Windcape
21. jul. 2010 18:31
Grisly (9) skrev:
For os andre, som er for gamle, hvor skal vi starte hvis vi vil igang med C/C++.
Hvorfor vil du i gang med C/C++?

Derudover bør du vælge et interesseområde du vil lære at kode til, da det gør det nemmere at målrette relevant materiale.

F.eks. til spiludvikling ville jeg kigge på Microsoft XNA.
Gravatar #11 - arne_v
21. jul. 2010 18:41
Windcape (5) skrev:
Unity3D er helt sikkert et godt valg for at komme godt igang. Og der er jo også sikkeret flere unge som har kendskab til .NET i dag, end C/C++.


Er Unity3D baseret pÅ .NET?
Gravatar #12 - arne_v
21. jul. 2010 18:42
Grisly (9) skrev:
For os andre, som er for gamle, hvor skal vi starte hvis vi vil igang med C/C++.


1) en god bog
2) masser af tid
Gravatar #13 - arne_v
21. jul. 2010 18:43
Windcape (10) skrev:
F.eks. til spiludvikling ville jeg kigge på Microsoft XNA.


Hvis det er til Windows m.v..

Ganske vist er P(game on Windows) > 0.95 men det er P(game on Windows | OpenGL interesse) ikke !


Gravatar #14 - stone
21. jul. 2010 19:13
#9 - afhaengig af dit ambitionsniveau, boer du starte nogle personlige spilprojekter eller komme med i andres. du kan komme langt med at laese de rigtige laereboeger og have et projekt at fremvise til en jobansoegning- men reel datalogi eller ligende er godt for et teoretisk grundlag.

#9 #10 - .net/xna osv kan ogsaa vaere fint til mindre projekter. du kommer sikkert hurtigere lidt laengere, men hvis du vil soege job i en teknologi drevet virksomhed, som en stor tripple a spilvirksomhed, saa risikerer du at .net viden kun raekker som toolsprogrammoer, da der ofte stilles hoeje krav til spilprogramoerer.

/stone
Gravatar #15 - stone
21. jul. 2010 19:32
#9 #14 - et godt raad- frem for at hoere hvad tilfaeldige folk tror er det rigtige- er at ringe, skrive, maile til et firma du kunne forestille dig laver nogle produkter som du gerne vil involveres i, og spoerge dem hvilke krav de stiller til givne positioner.

i det hele taget at vise interesse hos et selskab skader aldrig.

/stone
Gravatar #16 - Windcape
21. jul. 2010 19:47
arne_v (11) skrev:
Er Unity3D baseret pÅ .NET?
C# er en af hovedesprogene der bruges til game scripting, ja.

Og til iPhone spil er det bygget på Novells MonoTouch.

stone (14) skrev:
#9 #10 - .net/xna osv kan ogsaa vaere fint til mindre projekter. du kommer sikkert hurtigere lidt laengere, men hvis du vil soege job i en teknologi drevet virksomhed, som en stor tripple a spilvirksomhed, saa risikerer du at .net viden kun raekker som toolsprogrammoer, da der ofte stilles hoeje krav til spilprogramoerer.
Hvem søger arbejde på en AAA arbejdsplads, hvis de kun har hobbyerfaring i et enkelt framework?

Hvis man arbejder nok med XNA lærer man nok om DirectX, til at hvis man også lærer C++, hurtigt kan omstille sig til at være DirectX programmør.

Jeg kender faktisk et par stykker som arbejder i spilindustrien, den ene hos Lionhead -- han arbejder i .NET ;)

arne_v (13) skrev:
Hvis det er til Windows m.v..

Ganske vist er P(game on Windows) > 0.95 men det er P(game on Windows | OpenGL interesse) ikke !
Jeg dog det lidt for givet at spil = Windows.

Fordelen ved XNA er at man hurtigt når frem til at have "lavet noget". Ved OpenGL kan du risikere at skulle bruge måneder før du har et 3D miljø, det kan gøres meget hurtigere i XNA pga. det højerer absraktionsniveau.

Af samme grund er det godt at UNF bruger Unity3D. Det kan umuligt være værre end det Franske produkt vi brugte på første år.

Det var skrevet i et script sprog som kun havde support for void-metoder, så alting var sent som pointers. Frygteligt!
Gravatar #17 - Mamad (moveax1ret)
21. jul. 2010 19:57
#9

Gå igang med at kode i det.......find det subset du er glad for....lær det, læs bjarnes bog, og de to effective c++ bøger.
Lær stl og boost at kende.

Det kræver meget tid at blive god til c++.....Nogle siger at c++ ikke er et sprog, men en værktøjskasse til at lave dit eget sprog i- jeg kan godt følge den sammenligning.

Jeg er gammel java programmør, og jeg bruger et subset af c++ der minder en del om java.

Det første år hadede jeg c++, nu er det mit favorit sprog.

Men jeg har kodet i det som fuldtidsarbejde i 1.5 år, og jeg er stadigtvæk begynder, sproget er gigantisk.
Gravatar #18 - arne_v
21. jul. 2010 20:00
moveax1ret (17) skrev:
læs bjarnes bog, og de to effective c++ bøger.


Nok ikke førend han har opnået et vist niveau.
Gravatar #19 - stone
21. jul. 2010 20:07
Windcape (16) skrev:
Hvis man arbejder nok med XNA lærer man nok om DirectX, til at hvis man også lærer C++, hurtigt kan omstille sig til at være DirectX programmør.

Jeg kender faktisk et par stykker som arbejder i spilindustrien, den ene hos Lionhead -- han arbejder i .NET ;)

hvis man er dygtig nok, og nogle gange heldig nok, kan meget lade sig goere. jeg kiggede i din profil, og kunne ikke finde ud om du rent faktisk har noget spilrelateret job. men med mindre du har soegt hos, feks os eller andre ligende spilvirksomheder, og set de krav der stilles, tror jeg at du skal passe paa med at antage hvilket niveau der kraeves og raadgive om det.

igen handler det om ambitionsniveauet og interesser. kan kun opfordre til at tage kontakt til en mulig arbejdsgiver.

/stone
Gravatar #20 - Windcape
21. jul. 2010 21:42
#19

DirectX programmør er ikke ensbetydende med "lead developer on AAA game title". Der er mange underafdelinger af spiludvikling, det er langtfra alle som er arbejder med engine optimeringer.

Det kan slet ikke lade sig gøre at starte ud med at være hardcore fra dag 1, ikke engang som autist.
Gravatar #21 - arne_v
21. jul. 2010 23:11
stone (19) skrev:
jeg kiggede i din profil, og kunne ikke finde ud om du rent faktisk har noget spilrelateret job.


windcape er nyuddannet datamatiker som skal starte på bachelor til September (ifølge tidligere tråde).

stone (19) skrev:
men med mindre du har soegt hos, feks os eller andre ligende spilvirksomheder, og set de krav der stilles, tror jeg at du skal passe paa med at antage hvilket niveau der kraeves og raadgive om det.


Hm.

Du skrev selv:

stone (14) skrev:
men hvis du vil soege job i en teknologi drevet virksomhed, som en stor tripple a spilvirksomhed, saa risikerer du at .net viden kun raekker som toolsprogrammoer, da der ofte stilles hoeje krav til spilprogramoerer.


Jeg kender ikke noget til spilindustrien, men jeg kender en del til software udvikling.

Enten kender du ikke til ansættelseskriterierne i spilindustrien eller så søger spilindistrien efter 3. rangs udviklere.

At kunne C++ fremfor C# har ikke meget med at være god til software udvikling at gøre.
Gravatar #22 - Grisly
22. jul. 2010 06:07
Tak tak for alle rådene.

Men.. "En god bog" kan det præciseres lidt ?

Jeg kunne forestille mig at starte med noget ala Tetris eller Snake.

IDE valgt (WIN), tidligere har jeg brugt Code::Blocks, Dev-C++. Er de langt bagud VS eller er det bare smagssag?

Desuden det er kunne til hobby brug.
Gravatar #23 - markjensen
22. jul. 2010 07:17
#22 Dev-C++ er virkelig dårlig imo. Du kan evt. bruge eclipse eller som du selv siger, VS, i istedet.
Gravatar #24 - Adagio
22. jul. 2010 07:24
Er der nogen der kan henvise til en god bog om XNA? De eneste spil jeg har lavet er typiske små-spil som snake og tetris, så skal passe til en nybegynder i spil-programmering
Gravatar #25 - arne_v
22. jul. 2010 14:12
#22

Hvis vi snakker C++ generelt og begynder niveau så har Accelerated C++ er godt ry.

Gravatar #26 - arne_v
22. jul. 2010 14:14
#23

Ingen tvivl om at VS er en god IDE, men den kan være farlig for begyndere, fordi den "lokker" folk til at skrive Win32 specifikt C++.

Eclipse med CDT er også en god IDE, men jeg vil absolut ikke kalde den begyndervenlig.
Gravatar #27 - Windcape
22. jul. 2010 15:48
arne_v (26) skrev:
Ingen tvivl om at VS er en god IDE, men den kan være farlig for begyndere, fordi den "lokker" folk til at skrive Win32 specifikt C++.
Når det kommer til spil, er det vel et fedt, da man alligevel ender med at skrive platform-specifikt kode.

Ikke engang OpenGL spil kan skrives uden platformspecifik kode.

arne_v (26) skrev:
Eclipse med CDT er også en god IDE, men jeg vil absolut ikke kalde den begyndervenlig.
Selv de mest die-hard Linux nørder jeg kender der koder C++, foretrækker Visual Studio over Eclipse.

Men de er også enige i at Microsoft gerne måtte gøre intellisense ligeså brugbar i C++ som i C#!
Gravatar #28 - melac
22. jul. 2010 19:48
Adagio (24) skrev:
Er der nogen der kan henvise til en god bog om XNA? De eneste spil jeg har lavet er typiske små-spil som snake og tetris, så skal passe til en nybegynder i spil-programmering


Hvis du kan leve med at det ikke er i bog form så har 3dbuzz en begynder serie der hedder XNA Xtreme 101 hvor der er mange mange timer hvor de først lærer dig c# for derefter at gå videre til selve XNA frameworket.
Der er 3 serier hvor de samlet koster $99.99.
Her er linket til det
Gravatar #29 - markjensen
22. jul. 2010 19:55
#28 Er deres C++ ikke gratis? Jeg mener at jeg så dem engang, men ham den ene var ret irriterende, for han sagde hele tiden underlige lyde og kaldte forskellige ting for "guy" (så vidt jeg husker)
Gravatar #30 - melac
22. jul. 2010 21:18
#29 Jo de første videoer er gratis men de sidste er ikke. Der skal man enten købe DVD'en eller være Member sponsor.
Gravatar #31 - arne_v
23. jul. 2010 02:15
Windcape (27) skrev:
Når det kommer til spil, er det vel et fedt, da man alligevel ender med at skrive platform-specifikt kode.


Absolut ikke.

Det er godt:
- at vide hvad der er standard C/C++ og hvad der er vendor specifikke extensions
- det er godt at indkapsle al brug af vendor specifikke extensions få steder i koden

Gravatar #32 - arne_v
23. jul. 2010 02:19
#31

Eller sagt på en anden måde: nej tak til hello world som ser ud som:


#include "stdafx.h"

int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[])
{
_tprintf(_T("Hello world\n"));
return 0;
}
Gravatar #33 - arne_v
23. jul. 2010 02:22
Windcape (27) skrev:
Selv de mest die-hard Linux nørder jeg kender der koder C++, foretrækker Visual Studio over Eclipse.


Hm.

Givet at VS ikke understøtter GCC finder jeg den påstand noget tvivlsom.
Gravatar #34 - Windcape
23. jul. 2010 07:59
#33

Man kan jo godt foretrække værktøjer man ikke kan bruge. Bare fordi at Linux udvikling er begrænset til Vim, Emacs og Eclipse betyder det jo ikke at man ikke kan kende til Visual Studio, og faktisk være glad for det.

Specielt hvis man faktisk har et arbejde hvor man benytter det fra tid til anden.

Selv die-hard Linux nørder skal vel leve af et eller andet :p
Gravatar #35 - arne_v
23. jul. 2010 23:46
Windcape (34) skrev:
Man kan jo godt foretrække værktøjer man ikke kan bruge.


Altså ligesom at foretrække Linux til spillet XYZ som kun findes i en Windows udgave??
Gravatar #36 - arne_v
23. jul. 2010 23:50
Windcape (34) skrev:
Selv die-hard Linux nørder skal vel leve af et eller andet


Der er sikkert ikke noget som COM udvikling der kan gøre folk til Linux tilhængere!

:-)

Men ellers lavere C/C++ programmører som er glade for Linux som platform sikkert alt muligt: udvikling til *nix, udvikling til Win eller udvikling til begge.
Gravatar #37 - GDC10
25. jul. 2010 07:53
#4
Jovist, vores offentlige program ligger her: http://game.unf.dk/offentligtProgram2010.php
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login