mboost-dp1

Game Development Camp
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeps! Bliver rigtigt fedt :). Var glad for at jeg kom med :).. Var originalt på venteliste, men der var nogen som glemte at betale, og så kom jeg med! Jubi :P
For os andre, som er for gamle, hvor skal vi starte hvis vi vil igang med C/C++.
Jeg har været igang med NEHE's opengl tutorials og microchip (PIC16Fxxx), men det er typisk bare noget skammel kode jeg får lavet (alt i c/c++). Jeg synes ikke det har været den optimale indlæringsmetode.. Nogen der har bedre forslag?
Jeg har været igang med NEHE's opengl tutorials og microchip (PIC16Fxxx), men det er typisk bare noget skammel kode jeg får lavet (alt i c/c++). Jeg synes ikke det har været den optimale indlæringsmetode.. Nogen der har bedre forslag?
Hvorfor vil du i gang med C/C++?Grisly (9) skrev:For os andre, som er for gamle, hvor skal vi starte hvis vi vil igang med C/C++.
Derudover bør du vælge et interesseområde du vil lære at kode til, da det gør det nemmere at målrette relevant materiale.
F.eks. til spiludvikling ville jeg kigge på Microsoft XNA.
#9 - afhaengig af dit ambitionsniveau, boer du starte nogle personlige spilprojekter eller komme med i andres. du kan komme langt med at laese de rigtige laereboeger og have et projekt at fremvise til en jobansoegning- men reel datalogi eller ligende er godt for et teoretisk grundlag.
#9 #10 - .net/xna osv kan ogsaa vaere fint til mindre projekter. du kommer sikkert hurtigere lidt laengere, men hvis du vil soege job i en teknologi drevet virksomhed, som en stor tripple a spilvirksomhed, saa risikerer du at .net viden kun raekker som toolsprogrammoer, da der ofte stilles hoeje krav til spilprogramoerer.
/stone
#9 #10 - .net/xna osv kan ogsaa vaere fint til mindre projekter. du kommer sikkert hurtigere lidt laengere, men hvis du vil soege job i en teknologi drevet virksomhed, som en stor tripple a spilvirksomhed, saa risikerer du at .net viden kun raekker som toolsprogrammoer, da der ofte stilles hoeje krav til spilprogramoerer.
/stone
#9 #14 - et godt raad- frem for at hoere hvad tilfaeldige folk tror er det rigtige- er at ringe, skrive, maile til et firma du kunne forestille dig laver nogle produkter som du gerne vil involveres i, og spoerge dem hvilke krav de stiller til givne positioner.
i det hele taget at vise interesse hos et selskab skader aldrig.
/stone
i det hele taget at vise interesse hos et selskab skader aldrig.
/stone
C# er en af hovedesprogene der bruges til game scripting, ja.arne_v (11) skrev:Er Unity3D baseret pÅ .NET?
Og til iPhone spil er det bygget på Novells MonoTouch.
Hvem søger arbejde på en AAA arbejdsplads, hvis de kun har hobbyerfaring i et enkelt framework?stone (14) skrev:#9 #10 - .net/xna osv kan ogsaa vaere fint til mindre projekter. du kommer sikkert hurtigere lidt laengere, men hvis du vil soege job i en teknologi drevet virksomhed, som en stor tripple a spilvirksomhed, saa risikerer du at .net viden kun raekker som toolsprogrammoer, da der ofte stilles hoeje krav til spilprogramoerer.
Hvis man arbejder nok med XNA lærer man nok om DirectX, til at hvis man også lærer C++, hurtigt kan omstille sig til at være DirectX programmør.
Jeg kender faktisk et par stykker som arbejder i spilindustrien, den ene hos Lionhead -- han arbejder i .NET ;)
Jeg dog det lidt for givet at spil = Windows.arne_v (13) skrev:Hvis det er til Windows m.v..
Ganske vist er P(game on Windows) > 0.95 men det er P(game on Windows | OpenGL interesse) ikke !
Fordelen ved XNA er at man hurtigt når frem til at have "lavet noget". Ved OpenGL kan du risikere at skulle bruge måneder før du har et 3D miljø, det kan gøres meget hurtigere i XNA pga. det højerer absraktionsniveau.
Af samme grund er det godt at UNF bruger Unity3D. Det kan umuligt være værre end det Franske produkt vi brugte på første år.
Det var skrevet i et script sprog som kun havde support for void-metoder, så alting var sent som pointers. Frygteligt!
#9
Gå igang med at kode i det.......find det subset du er glad for....lær det, læs bjarnes bog, og de to effective c++ bøger.
Lær stl og boost at kende.
Det kræver meget tid at blive god til c++.....Nogle siger at c++ ikke er et sprog, men en værktøjskasse til at lave dit eget sprog i- jeg kan godt følge den sammenligning.
Jeg er gammel java programmør, og jeg bruger et subset af c++ der minder en del om java.
Det første år hadede jeg c++, nu er det mit favorit sprog.
Men jeg har kodet i det som fuldtidsarbejde i 1.5 år, og jeg er stadigtvæk begynder, sproget er gigantisk.
Gå igang med at kode i det.......find det subset du er glad for....lær det, læs bjarnes bog, og de to effective c++ bøger.
Lær stl og boost at kende.
Det kræver meget tid at blive god til c++.....Nogle siger at c++ ikke er et sprog, men en værktøjskasse til at lave dit eget sprog i- jeg kan godt følge den sammenligning.
Jeg er gammel java programmør, og jeg bruger et subset af c++ der minder en del om java.
Det første år hadede jeg c++, nu er det mit favorit sprog.
Men jeg har kodet i det som fuldtidsarbejde i 1.5 år, og jeg er stadigtvæk begynder, sproget er gigantisk.
Windcape (16) skrev:Hvis man arbejder nok med XNA lærer man nok om DirectX, til at hvis man også lærer C++, hurtigt kan omstille sig til at være DirectX programmør.
Jeg kender faktisk et par stykker som arbejder i spilindustrien, den ene hos Lionhead -- han arbejder i .NET ;)
hvis man er dygtig nok, og nogle gange heldig nok, kan meget lade sig goere. jeg kiggede i din profil, og kunne ikke finde ud om du rent faktisk har noget spilrelateret job. men med mindre du har soegt hos, feks os eller andre ligende spilvirksomheder, og set de krav der stilles, tror jeg at du skal passe paa med at antage hvilket niveau der kraeves og raadgive om det.
igen handler det om ambitionsniveauet og interesser. kan kun opfordre til at tage kontakt til en mulig arbejdsgiver.
/stone
#19
DirectX programmør er ikke ensbetydende med "lead developer on AAA game title". Der er mange underafdelinger af spiludvikling, det er langtfra alle som er arbejder med engine optimeringer.
Det kan slet ikke lade sig gøre at starte ud med at være hardcore fra dag 1, ikke engang som autist.
DirectX programmør er ikke ensbetydende med "lead developer on AAA game title". Der er mange underafdelinger af spiludvikling, det er langtfra alle som er arbejder med engine optimeringer.
Det kan slet ikke lade sig gøre at starte ud med at være hardcore fra dag 1, ikke engang som autist.
stone (19) skrev:jeg kiggede i din profil, og kunne ikke finde ud om du rent faktisk har noget spilrelateret job.
windcape er nyuddannet datamatiker som skal starte på bachelor til September (ifølge tidligere tråde).
stone (19) skrev:men med mindre du har soegt hos, feks os eller andre ligende spilvirksomheder, og set de krav der stilles, tror jeg at du skal passe paa med at antage hvilket niveau der kraeves og raadgive om det.
Hm.
Du skrev selv:
stone (14) skrev:men hvis du vil soege job i en teknologi drevet virksomhed, som en stor tripple a spilvirksomhed, saa risikerer du at .net viden kun raekker som toolsprogrammoer, da der ofte stilles hoeje krav til spilprogramoerer.
Jeg kender ikke noget til spilindustrien, men jeg kender en del til software udvikling.
Enten kender du ikke til ansættelseskriterierne i spilindustrien eller så søger spilindistrien efter 3. rangs udviklere.
At kunne C++ fremfor C# har ikke meget med at være god til software udvikling at gøre.
Tak tak for alle rådene.
Men.. "En god bog" kan det præciseres lidt ?
Jeg kunne forestille mig at starte med noget ala Tetris eller Snake.
IDE valgt (WIN), tidligere har jeg brugt Code::Blocks, Dev-C++. Er de langt bagud VS eller er det bare smagssag?
Desuden det er kunne til hobby brug.
Men.. "En god bog" kan det præciseres lidt ?
Jeg kunne forestille mig at starte med noget ala Tetris eller Snake.
IDE valgt (WIN), tidligere har jeg brugt Code::Blocks, Dev-C++. Er de langt bagud VS eller er det bare smagssag?
Desuden det er kunne til hobby brug.
#22 Dev-C++ er virkelig dårlig imo. Du kan evt. bruge eclipse eller som du selv siger, VS, i istedet.
Når det kommer til spil, er det vel et fedt, da man alligevel ender med at skrive platform-specifikt kode.arne_v (26) skrev:Ingen tvivl om at VS er en god IDE, men den kan være farlig for begyndere, fordi den "lokker" folk til at skrive Win32 specifikt C++.
Ikke engang OpenGL spil kan skrives uden platformspecifik kode.
Selv de mest die-hard Linux nørder jeg kender der koder C++, foretrækker Visual Studio over Eclipse.arne_v (26) skrev:Eclipse med CDT er også en god IDE, men jeg vil absolut ikke kalde den begyndervenlig.
Men de er også enige i at Microsoft gerne måtte gøre intellisense ligeså brugbar i C++ som i C#!
Adagio (24) skrev:Er der nogen der kan henvise til en god bog om XNA? De eneste spil jeg har lavet er typiske små-spil som snake og tetris, så skal passe til en nybegynder i spil-programmering
Hvis du kan leve med at det ikke er i bog form så har 3dbuzz en begynder serie der hedder XNA Xtreme 101 hvor der er mange mange timer hvor de først lærer dig c# for derefter at gå videre til selve XNA frameworket.
Der er 3 serier hvor de samlet koster $99.99.
Her er linket til det
#28 Er deres C++ ikke gratis? Jeg mener at jeg så dem engang, men ham den ene var ret irriterende, for han sagde hele tiden underlige lyde og kaldte forskellige ting for "guy" (så vidt jeg husker)
Windcape (27) skrev:Når det kommer til spil, er det vel et fedt, da man alligevel ender med at skrive platform-specifikt kode.
Absolut ikke.
Det er godt:
- at vide hvad der er standard C/C++ og hvad der er vendor specifikke extensions
- det er godt at indkapsle al brug af vendor specifikke extensions få steder i koden
#33
Man kan jo godt foretrække værktøjer man ikke kan bruge. Bare fordi at Linux udvikling er begrænset til Vim, Emacs og Eclipse betyder det jo ikke at man ikke kan kende til Visual Studio, og faktisk være glad for det.
Specielt hvis man faktisk har et arbejde hvor man benytter det fra tid til anden.
Selv die-hard Linux nørder skal vel leve af et eller andet :p
Man kan jo godt foretrække værktøjer man ikke kan bruge. Bare fordi at Linux udvikling er begrænset til Vim, Emacs og Eclipse betyder det jo ikke at man ikke kan kende til Visual Studio, og faktisk være glad for det.
Specielt hvis man faktisk har et arbejde hvor man benytter det fra tid til anden.
Selv die-hard Linux nørder skal vel leve af et eller andet :p
Windcape (34) skrev:Selv die-hard Linux nørder skal vel leve af et eller andet
Der er sikkert ikke noget som COM udvikling der kan gøre folk til Linux tilhængere!
:-)
Men ellers lavere C/C++ programmører som er glade for Linux som platform sikkert alt muligt: udvikling til *nix, udvikling til Win eller udvikling til begge.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.