mboost-dp1

Solar Impulse

Solar Impulse gennemførte natflyvning

- Via Solar Impulse -

El-flyet Solar Impulse, der udelukkende får sin energi fra solen, nåede at lade sine batterier så meget op i løbet af dagtimerne i går, at piloten, ved at flyve meget konservativt, kunne holde det i luften natten over.

Da der var solopgang over de schweiziske alper, var der endnu rigeligt med energi tilbage i flyets batterier, efter at motorerne havde arbejdet ved omkring 25 procents belastning i løbet af nattetimerne.

I løbet af dagtimerne havde pilot Andre Borschberg opnået en flyvehøjde på lige over 9.000 meter, hvilket han udnyttede fra kl. 18:00 til at bruge flyet som en svæveflyver i næsten 4,5 time, hvor motorerne kun arbejdede ved omkring 5 % ydeevne, imens flyvehøjden blev reduceret til 1.500 meter.

Solar Impulse flyver stadig og er planlagt til at lande i dag kl. 08:50, lidt mere end 25 timer efter det lettede. Eksperimentet anses ikke overraskende som værende en stor succes.

Se også: Soldrevet fly skal flyve om natten





Gå til bund
Gravatar #1 - terracide
8. jul. 2010 06:23
Det er vel lidt misvisende det her...teknisk set er det er det, om natten, et batteridrevet fly der langsomt mister højde?
Gravatar #2 - Nostradamus
8. jul. 2010 06:37
terracide (1) skrev:
Det er vel lidt misvisende det her...teknisk set er det er det, om natten, et batteridrevet fly der langsomt mister højde?


Vi er enige om at den eneste energikilde Solar Impulse har er solen?

skal vi så ikke blive enige om at det er 100% soldrevet, også selvom det gemmer noget af sin energi til senere brug.


Hvis jeg i min bil accelerer til 200 km/t og sætter den i frigear ville du jo heller ikke påstå at min bil kører uden forbrug.
Gravatar #3 - terracide
8. jul. 2010 06:47
#2:
Flyet kører jo også mere i "frigear" end det flyver som natten...læs den del med 4,5 timers svæveflyvning...hvor det ikke bruger solen, men termik.

Hvis du vil ud i arsurder, så kan vi jo kalde din bil for "soldrevet"..da det var solen der i sin tid var energikilde for de planter (og dermed de dyr) som er blevet til olie i dag.

Terra - Vil du så kalde din bil for soldrevet...eller benzindrevet?!
Gravatar #4 - ghostface
8. jul. 2010 06:59
Spændende, så vi har faktisk et fly der på ejen hånd kan holde sig selv flyvende "evigt" (hvis vi antager godt vejr og ingen mekaniske/elektroniske fejl).

Der må da side en general eller efterretningschef et sted og creme sine bukser lige nu
Gravatar #5 - Norrah
8. jul. 2010 07:37
Nostradamus (2) skrev:
Hvis jeg i min bil accelerer til 200 km/t og sætter den i frigear ville du jo heller ikke påstå at min bil kører uden forbrug.


Gør den heller ikke, den bruger stadig benzin for at holde den i tomgang. Hvis du derimod slap speederen mens du stadig var i gear, så ville du teknisk set ikke bruge benzin..
Gravatar #6 - HenrikH
8. jul. 2010 08:05
terracide (3) skrev:
Flyet kører jo også mere i "frigear" end det flyver som natten...læs den del med 4,5 timers svæveflyvning...hvor det ikke bruger solen, men termik.

Det svævede aldrig rigtigt, motorerne kørte stadig med 5% i den tid, og kørte på energi fra et batteri, som var blevet opladet af solen, i løbet af dagen.
Gravatar #7 - sputnik
8. jul. 2010 08:19
hvis man følger deres charts her vil man kunne se at de ikke kun svæveflyvede, men derimod også brugte motoren til at holde flyveren på de ca. 30km/t der skal til for at skabe opdrift, så de har fløjet på solenergi, bare liiiiige på smertegrænsen...


p.s. jeg kunne ikke finde en måde at bøje ordet svæveflyve... hvordan sætter man det i datid?
Gravatar #8 - sputnik
8. jul. 2010 08:20
bah... hvad #6 sagde :)
Gravatar #9 - Cronoz
8. jul. 2010 08:49
Kommentar til #3

De 4,5 timer de snakker om, foregik jo om natten. Jeg er ikke sikker på der er voldsomt meget termik på den tid af døgnet... Måske nogle skræntvinde i bjergene eller noget...


Edit: + det #6 sagde. :-D
Gravatar #10 - tadeusz
8. jul. 2010 09:17
Cronoz (9) skrev:
Kommentar til #3

De 4,5 timer de snakker om, foregik jo om natten. Jeg er ikke sikker på der er voldsomt meget termik på den tid af døgnet... Måske nogle skræntvinde i bjergene eller noget...


Edit: + det #6 sagde. :-D


Hvis det er nat saa vil vinden ved et bjerg eller bakke top vaere ned ad gaaende da jorden koeler hurtigt ned efter sol nedgang og goere luften kold som faa den til at blaese ned ad bjerget /bakkens sider. Katabatic wind er noget man som aviator vil undgaa for enhver pris. Specielt hvis man flyver saadan et skroebeligt fly som de goer.
Gravatar #11 - MathiasJ
8. jul. 2010 10:37
Well.. Ja, man kan vel godt kalde det en succes, men jeg har det sådan lidt 'meh..', når folk siger, at det er helt vildt osv.. Det svævede (næsten) i 4,5 time. Flot klaret, men det er ikke særlig praktisk benytteligt.
Det er selvfølgelig et stort skridt på vejen og videreudvikles teknologien til at det kan flyve hele natten over med samme kraft, som når det flyver om dagen, så er jeg med på, at det er en banebrydende succes.
Gravatar #12 - kriss3d
8. jul. 2010 10:38
Stadig da lidt af en præstation. Man kunne forstille sig.. Ehmm.. Sorry. Jeg er blank. Aner ikke hvad det kan bruges til sådan lige PT. Det skulle da være overvågning. Men jeg er 100% for alt der kan gøre transport helt sol drevet. Des mere forskning der sker i solenergi des bedre og billigere kan vi leve i fremtiden.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
8. jul. 2010 10:42
#12

En af ideerne er blandt andet sub-orbitale sattelitter som vil være meget billigere end de almindelige sattelitter.
Desuden er det muligt at reparere/opgradere dem uden de store problemer, eller sende dem hen et sted hvor de kun skal bruges midlertidigt.
Gravatar #14 - Anders Fedеr
8. jul. 2010 11:55
#13 Mindre rumskrot, yay.

Hvad med telekommunikation? Iridium blev jo aldrig den store success pga. den store forsinkelse der på transmissioner der skal ud i rummet og tilbage igen. Men hvad hvis man kunne lave en lille armada af "suborbitale satelliter" (er det ikke en selvmodsigelse?) der cruiser rundt i atmosfæren, som luftbårne routere, der forwarder signaler til hinanden fra hele verden?
Gravatar #15 - Anders Fedеr
8. jul. 2010 12:07
MathiasJ (11) skrev:
Well.. Ja, man kan vel godt kalde det en succes, men jeg har det sådan lidt 'meh..', når folk siger, at det er helt vildt osv.. Det svævede (næsten) i 4,5 time. Flot klaret, men det er ikke særlig praktisk benytteligt.

Huh? Hvilken relevans har det om det svævede eller ej for dets nytteværdi?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login