mboost-dp1
Google Inc.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
så er det godt at julemanden er gået over til at bruge GPS i stedet for kompas til at navigere med... ;)
64km om året, kan det virklig passe? Jeg mener, det vil kun tage 626år, så har polerne byttet plads. Det er jo forholdsvis meget kort tid, når man snakker sådanne ting, er det ikke?
myplacedk (4) skrev:Haha, så kan den lille begivenhed da vist ikke blæses op til en større overskrift. :-D
De kunne jo have valgt at kalde landingsbanen noget helt andet, og løse problemet én gang for alle. Fx. kunne de kalde den "runway 1", når nu det er deres primære.
Hvis du havde læst kilden, ville du se, at numrene bruges på kort til at angive vinklingen af landingsbanen. At give landingsbanen et trivial-navn ville ikke fikse noget som helst.
#4
Grunden til at de har de navne er for at piloterne nemmere kan finde dem på et kort i det tilfælde at deres ILS og deslige skulle gå ned. Ved at kalde dem navne alt afhængig af deres placering og deres vinkling så kan som sagt enmmere finde dem, samt få sig lagt rigtigt an til en landing...
Grunden til at de har de navne er for at piloterne nemmere kan finde dem på et kort i det tilfælde at deres ILS og deslige skulle gå ned. Ved at kalde dem navne alt afhængig af deres placering og deres vinkling så kan som sagt enmmere finde dem, samt få sig lagt rigtigt an til en landing...
myplacedk (4) skrev:Haha, så kan den lille begivenhed da vist ikke blæses op til en større overskrift. :-D
Jo
Den her får det til at lyde som om de er nød til fysisk at flytte landingsbanerne
http://gizmodo.com/5727254/an-airport-is-adjusting...
Som jeg kan læse mig til, stemmer det med km antal. http://en.wikipedia.org/wiki/North_Magnetic_Pole
Sjov artikel, det bedste er nu kommentarene i forumet. Tampa lufthavn må åbenbart have (efter lange teser og målinger) konluderet at navneændring af runway 18R/36L bør skiftes så navigationsudstyret som definerer kompas retningen stemmer overens med kortnavigation m.m. Sjovt,.. for så skal Tampa lufthavn gøre det hvert år, idet nord-polens "kompas" retning flytter sig "organisk" hvert år, både mod øst og vest (ca. 60+km), ergo aldrig en 100% definerbar position ift. traditionelle pol-baserede navigationssystemer.
Jvf. Wikipedia artiklen via #9 så afviger polens-indikator hvert år ca. 60km, ergo er der vel flere lufthavne som måske render ind i samme problem...? Øøøøh
Jvf. Wikipedia artiklen via #9 så afviger polens-indikator hvert år ca. 60km, ergo er der vel flere lufthavne som måske render ind i samme problem...? Øøøøh
mortydk (10) skrev:60km, ergo er der vel flere lufthavne som måske render ind i samme problem...? Øøøøh
Navnene svare til de grader, hvorpå banen ligger.
Nu ved jeg ikke præcis hvor langt der er fra tampe til den magnetiske nordpol. Men 5000km skulle kunne gøre det.
Prøv du at tegne en trekant hvor den korte side er 6cm og de lange sider er 500cm. Det er ikke mange grader spidsen er. Og slet ikke taget i betragtning at polen ikke flytter sig i en lige linie.
Der står ikke noget i artiklen om polskifte eller en cylus i den forbindelse. Det ved man ikke ret meget om, idet man dog antager det er sket flere gange i fortiden med forskellige bud på hvor tit. At polerne flytter sig og varierer ved man dog lidt mere om, men jeg kan ikke se hvordan man kan udlede at det har noget som helst med et polskifte at gøre.
Faktisk regner man med en længere periode med et svagt og diffust magnetfelt i forbindelse med et skift.
Faktisk regner man med en længere periode med et svagt og diffust magnetfelt i forbindelse med et skift.
Det sjove er jo at der ikke er nogen nyhed i sagen, det er en proces der har foregået en hel del år, og alle lufthavne er i større eller mindre grad påvirket heraf. Søndre Strømfjord i Grønland havde bane 10/28 for nogle år tilbage, det er idag 09/27.
Jo højere mod nord man kommer (eller syd, for den sydlige halvkugle), jo større er misvisningen, altså forskellen mellem geografisk og magnetisk visning. Som nævnt er landingsbaner navngivet efter den magnetiske kompasretning, og det giver en grov indikation af om et luftfartøjs kompas nu også viser den rigtige retning inden man starter.
Jo højere mod nord man kommer (eller syd, for den sydlige halvkugle), jo større er misvisningen, altså forskellen mellem geografisk og magnetisk visning. Som nævnt er landingsbaner navngivet efter den magnetiske kompasretning, og det giver en grov indikation af om et luftfartøjs kompas nu også viser den rigtige retning inden man starter.
Jeg har da hørt en del om at polerne ville skifte plads, men vidste ikke helt hvor troværdigt det var.
Betyder dette at det rent faktisk sker at de flytter plads, i løbet af nogle hundrede år, eller betyder det bare at de generelt flytter sig lidt? Jeg går ud fra at der må være lidt system i hvordan de flytter sig.
Men det som jeg havde læst noget om var at det ville ske indefor en tidsramme af 100 år, måske endda indenfor få dage eller uger. Jeg har svært ved at se et naturfænomen der skulle få den slags til at ske så hurtigt.
Men ja, for fly og hvad der ellers bruger den magnetiske pol til navigation, kan det da godt blive et problem. Specielt når den engang ligger i Rusland.
Betyder dette at det rent faktisk sker at de flytter plads, i løbet af nogle hundrede år, eller betyder det bare at de generelt flytter sig lidt? Jeg går ud fra at der må være lidt system i hvordan de flytter sig.
Men det som jeg havde læst noget om var at det ville ske indefor en tidsramme af 100 år, måske endda indenfor få dage eller uger. Jeg har svært ved at se et naturfænomen der skulle få den slags til at ske så hurtigt.
Men ja, for fly og hvad der ellers bruger den magnetiske pol til navigation, kan det da godt blive et problem. Specielt når den engang ligger i Rusland.
kblood (17) skrev:Specielt når den engang ligger i Rusland.
Flytter sig ikke i en lige linie. potentielt kunne den flytte sig frem og tilbage på sin plads igen
De magnetiske poler flytter sig i en kreds omkring et punkt i nærheden af den geografiske, denne cyklus har intet at gøre med en eventuel ombytning af syd og nord.
kblood (17) skrev:Jeg har da hørt en del om at polerne ville skifte plads, men vidste ikke helt hvor troværdigt det var.
Betyder dette at det rent faktisk sker at de flytter plads, i løbet af nogle hundrede år, eller betyder det bare at de generelt flytter sig lidt? Jeg går ud fra at der må være lidt system i hvordan de flytter sig.
Men det som jeg havde læst noget om var at det ville ske indefor en tidsramme af 100 år, måske endda indenfor få dage eller uger. Jeg har svært ved at se et naturfænomen der skulle få den slags til at ske så hurtigt.
Men ja, for fly og hvad der ellers bruger den magnetiske pol til navigation, kan det da godt blive et problem. Specielt når den engang ligger i Rusland.
Det sker regelmæssigt (på en geologisk skala) og skiftet sker ret pludseligt (på en geologisk skala)
terracide (3) skrev:Du antager den tager en lige rute, uden slinger...besides så er vi (geolgisk set) lige på vippen til et polskifte.
Og der er vist også noget med at der undervejs opstår flere nord og sydpoler, hvilket jo heller ikke er så sært, når magnetkernen er meget stor og flydende.
Skak2000 (22) skrev:Det er særligt et problem for fuglene, når de flyver hvor vand og ikke flyver den rigtige vej mod land.
Hvis det vender helt rundt, vil fuglene vel flyve syd på fra ækvator om sommeren i stedet for nord på, så klimamæssigt kommer de nok til at klare sig. Men der bliver da rodet godt rundt i vildt biologien, rundt omkring i verden, hvis det sker.
Anyway, jeg glæder mig til at jeg kan bruge mine kompasser fra DX, der var lavet til den sydlige halvkugle... så var den 50'er ikke helt spildt alligevel :-)
Typisk er de justeret til at pege mod de geografiske poler, ikke at det bytter om på nord og syd.Alrekr (26) skrev:#25, kompasset skulle da gerne vise rigtigt uanset hvilken hemisfære den er lavet til?
#27, det kan jeg godt se - hvis der er byttet om på sort og rød, så er det lidt noget bøvl at skulle forklare ungerne, at deres kompas er specielt.
#28, min undervisning i kortlæsning som spejder har fortalt mig, at kompasser viser mod magnetisk nord, ikke geografisk. Af samme grund er det en god idé at vide hvor langt mod nord man er, da afvigelsen, som tidligere skrevet i tråden, stiger, jo længere mod nord man bevæger sig. I Danmark taler vi 1-2 grader (eller - det gjorde vi for 4 år siden).
#28, min undervisning i kortlæsning som spejder har fortalt mig, at kompasser viser mod magnetisk nord, ikke geografisk. Af samme grund er det en god idé at vide hvor langt mod nord man er, da afvigelsen, som tidligere skrevet i tråden, stiger, jo længere mod nord man bevæger sig. I Danmark taler vi 1-2 grader (eller - det gjorde vi for 4 år siden).
Alrekr (29) skrev:min undervisning i kortlæsning som spejder har fortalt mig, at kompasser viser mod magnetisk nord
I gamle dage var der en synlig kompasnål, og det kan jo ikke justeres. Men på nogle mere moderne kompasser (10%? 90%?) er der en skive, med en skjult nål under. Der kan man jo godt dreje skiven et par grader i forhold til nålen.
I øvrigt er det ikke et spørgsmål om hvor langt mod nord man er. Det er faktisk ret kompliceret, hvis man skal være nøjagtig. Her er et kort: http://en.wikipedia.org/wiki/File:IGRF_2000_magnet...
Det viser godt nok at vi ligger på 0 i Danmark, men jeg skal da ikke udelukke at det passede på det tidspunkt. Jeg har (ligesom dig) lært at der er 1-2 graders forskel i Danmark, men jeg har også lært at de magnetiske poler flytter sig.
#30, true, men det ville betyde, at Silva m.fl. ville være nødt til at lave specielle kompasser for forskellige markeder. Jeg tvivler på at de billigste kompasser er korrigeret, men de dyre (7-800 kr opefter) er muligvis. Mener dog, at de bedste kompasser stadigvæk er lavet som en nål, da en lille nål ikke vejer lige så meget som en plade, og derfor er lettere bevægelig.
#32 - på de fleste kompasser kan man selv indstille forskydningen, hvis det er meget nødvendigt at være helt præcis. Det gør man så ved at slå op sin almanak (denne erhverver man sig selvfølgeligt hvert år), hvor man kan se hvor stor forskydning der på magnetisk nord, i forhold til geografisk, og så dreje på en lille skrue på kompasset, til det hele stemmer.
Det betyder selvfølgeligt også, at der kan opstå fejlmålinger, hvis nogen har indstillet kompasset forkert.
Det betyder selvfølgeligt også, at der kan opstå fejlmålinger, hvis nogen har indstillet kompasset forkert.
#38, og dermed er det ikke en plade der roterer, men en nål. Se, vi fik begge ret :)
Tak for præciseringen. Kan se, at jeg ikke har holdt min viden opdateret, eller bare gik med for gamle kompas.. Og ja, selvfølgelig køber man en ny almanak hvert år, hvis man ikke finder informationen på nettet.
Tak for præciseringen. Kan se, at jeg ikke har holdt min viden opdateret, eller bare gik med for gamle kompas.. Og ja, selvfølgelig køber man en ny almanak hvert år, hvis man ikke finder informationen på nettet.
Hvis nogle skulle interessere sig for det lavede DR's 'Viden om' tilbage i 2007 en udsendelse om emnet. Mener at huske den var spændende nok. Jeg har ikke selv set den siden, men det kunne måske have nogens interesse:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Viden+Om+m...
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Viden+Om+m...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.