mboost-dp1

Google Inc.

Skift i magnetisk nordpol påvirker lufthavn

- Via Tampa Bay Online - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Conar

At den magnetiske nordpol ikke er placeret samme sted som den geografiske udgave, ved de fleste sikkert. Mange er nok også klar over, at den magnetiske nordpol flytter sig, men næppe at det også påvirker flytrafikken.

Som en del af en langvarig cyklus er de magnetiske poler ved at bytte plads her på Jorden, og det betyder nordpolen p.t. flytter sig med en hastighed på 64 kilometer om året, i retning mod Rusland.

Denne ændring får nu en lufthavn i Tampa, USA, til at ændre navnene på sine landingsbaner, hvorfor de midlertidigt vil være lukket ned.

Lufthavnens primære landingsbane hedder i dag 18R/36L, men skifter navn til 19R/1L, så den igen passer med flyenes kompasmålinger.





Gå til bund
Gravatar #1 - noisycricket
9. jan. 2011 08:13
så er det godt at julemanden er gået over til at bruge GPS i stedet for kompas til at navigere med... ;)
Gravatar #2 - Seth-Enoch
9. jan. 2011 08:38
64km om året, kan det virklig passe? Jeg mener, det vil kun tage 626år, så har polerne byttet plads. Det er jo forholdsvis meget kort tid, når man snakker sådanne ting, er det ikke?
Gravatar #3 - terracide
9. jan. 2011 08:40
#2:
Du antager den tager en lige rute, uden slinger...besides så er vi (geolgisk set) lige på vippen til et polskifte.
Gravatar #4 - myplacedk
9. jan. 2011 08:45
Haha, så kan den lille begivenhed da vist ikke blæses op til en større overskrift. :-D

De kunne jo have valgt at kalde landingsbanen noget helt andet, og løse problemet én gang for alle. Fx. kunne de kalde den "runway 1", når nu det er deres primære.
Gravatar #5 - Faergemeister
9. jan. 2011 08:50
Kommentar til kilden:
"I think this is concrete proof of global warming."

>.<
Gravatar #6 - Faergemeister
9. jan. 2011 08:53
myplacedk (4) skrev:
Haha, så kan den lille begivenhed da vist ikke blæses op til en større overskrift. :-D

De kunne jo have valgt at kalde landingsbanen noget helt andet, og løse problemet én gang for alle. Fx. kunne de kalde den "runway 1", når nu det er deres primære.


Hvis du havde læst kilden, ville du se, at numrene bruges på kort til at angive vinklingen af landingsbanen. At give landingsbanen et trivial-navn ville ikke fikse noget som helst.
Gravatar #7 - PraetorianGuard
9. jan. 2011 09:15
#4

Grunden til at de har de navne er for at piloterne nemmere kan finde dem på et kort i det tilfælde at deres ILS og deslige skulle gå ned. Ved at kalde dem navne alt afhængig af deres placering og deres vinkling så kan som sagt enmmere finde dem, samt få sig lagt rigtigt an til en landing...
Gravatar #8 - Slettet Bruger [2730362724]
9. jan. 2011 09:36
myplacedk (4) skrev:
Haha, så kan den lille begivenhed da vist ikke blæses op til en større overskrift. :-D


Jo

Den her får det til at lyde som om de er nød til fysisk at flytte landingsbanerne

http://gizmodo.com/5727254/an-airport-is-adjusting...
Gravatar #9 - Damsgaard
9. jan. 2011 09:39
Som jeg kan læse mig til, stemmer det med km antal. http://en.wikipedia.org/wiki/North_Magnetic_Pole
Gravatar #10 - mortydk
9. jan. 2011 09:58
Sjov artikel, det bedste er nu kommentarene i forumet. Tampa lufthavn må åbenbart have (efter lange teser og målinger) konluderet at navneændring af runway 18R/36L bør skiftes så navigationsudstyret som definerer kompas retningen stemmer overens med kortnavigation m.m. Sjovt,.. for så skal Tampa lufthavn gøre det hvert år, idet nord-polens "kompas" retning flytter sig "organisk" hvert år, både mod øst og vest (ca. 60+km), ergo aldrig en 100% definerbar position ift. traditionelle pol-baserede navigationssystemer.
Jvf. Wikipedia artiklen via #9 så afviger polens-indikator hvert år ca. 60km, ergo er der vel flere lufthavne som måske render ind i samme problem...? Øøøøh
Gravatar #11 - Slettet Bruger [2730362724]
9. jan. 2011 10:02
mortydk (10) skrev:
60km, ergo er der vel flere lufthavne som måske render ind i samme problem...? Øøøøh


Navnene svare til de grader, hvorpå banen ligger.

Nu ved jeg ikke præcis hvor langt der er fra tampe til den magnetiske nordpol. Men 5000km skulle kunne gøre det.

Prøv du at tegne en trekant hvor den korte side er 6cm og de lange sider er 500cm. Det er ikke mange grader spidsen er. Og slet ikke taget i betragtning at polen ikke flytter sig i en lige linie.



Gravatar #12 - Montago.NET
9. jan. 2011 10:14
#11

Tampa ligger i Florida...
Gravatar #13 - Slettet Bruger [2730362724]
9. jan. 2011 10:16
OH REALLY. :P 5000 passer meget godt for et eksempel ^^ 3500 miles er der
Gravatar #14 - cryo
9. jan. 2011 10:17
Der står ikke noget i artiklen om polskifte eller en cylus i den forbindelse. Det ved man ikke ret meget om, idet man dog antager det er sket flere gange i fortiden med forskellige bud på hvor tit. At polerne flytter sig og varierer ved man dog lidt mere om, men jeg kan ikke se hvordan man kan udlede at det har noget som helst med et polskifte at gøre.

Faktisk regner man med en længere periode med et svagt og diffust magnetfelt i forbindelse med et skift.
Gravatar #15 - Alrekr
9. jan. 2011 10:24
#14, når magma strømmer op og bliver til lava, der størkner, så låses magnetismen i lavaen. Op gennem tiderne vil størknet lava på den måde 'logge' magnetfeltets skiften, og det er set sket mange gange.
Gravatar #16 - Sir Gallivant
9. jan. 2011 10:27
Det sjove er jo at der ikke er nogen nyhed i sagen, det er en proces der har foregået en hel del år, og alle lufthavne er i større eller mindre grad påvirket heraf. Søndre Strømfjord i Grønland havde bane 10/28 for nogle år tilbage, det er idag 09/27.
Jo højere mod nord man kommer (eller syd, for den sydlige halvkugle), jo større er misvisningen, altså forskellen mellem geografisk og magnetisk visning. Som nævnt er landingsbaner navngivet efter den magnetiske kompasretning, og det giver en grov indikation af om et luftfartøjs kompas nu også viser den rigtige retning inden man starter.
Gravatar #17 - kblood
9. jan. 2011 11:11
Jeg har da hørt en del om at polerne ville skifte plads, men vidste ikke helt hvor troværdigt det var.

Betyder dette at det rent faktisk sker at de flytter plads, i løbet af nogle hundrede år, eller betyder det bare at de generelt flytter sig lidt? Jeg går ud fra at der må være lidt system i hvordan de flytter sig.

Men det som jeg havde læst noget om var at det ville ske indefor en tidsramme af 100 år, måske endda indenfor få dage eller uger. Jeg har svært ved at se et naturfænomen der skulle få den slags til at ske så hurtigt.

Men ja, for fly og hvad der ellers bruger den magnetiske pol til navigation, kan det da godt blive et problem. Specielt når den engang ligger i Rusland.
Gravatar #18 - Slettet Bruger [2730362724]
9. jan. 2011 11:14
kblood (17) skrev:
Specielt når den engang ligger i Rusland.


Flytter sig ikke i en lige linie. potentielt kunne den flytte sig frem og tilbage på sin plads igen
Gravatar #19 - Sir Gallivant
9. jan. 2011 11:17
De magnetiske poler flytter sig i en kreds omkring et punkt i nærheden af den geografiske, denne cyklus har intet at gøre med en eventuel ombytning af syd og nord.
Gravatar #20 - terracide
9. jan. 2011 11:22
kblood (17) skrev:
Jeg har da hørt en del om at polerne ville skifte plads, men vidste ikke helt hvor troværdigt det var.

Betyder dette at det rent faktisk sker at de flytter plads, i løbet af nogle hundrede år, eller betyder det bare at de generelt flytter sig lidt? Jeg går ud fra at der må være lidt system i hvordan de flytter sig.

Men det som jeg havde læst noget om var at det ville ske indefor en tidsramme af 100 år, måske endda indenfor få dage eller uger. Jeg har svært ved at se et naturfænomen der skulle få den slags til at ske så hurtigt.

Men ja, for fly og hvad der ellers bruger den magnetiske pol til navigation, kan det da godt blive et problem. Specielt når den engang ligger i Rusland.


Det sker regelmæssigt (på en geologisk skala) og skiftet sker ret pludseligt (på en geologisk skala)

Gravatar #22 - Skak2000
9. jan. 2011 12:09
Det at polerne begynder at bytte plads, skaber faktisk store problemer i naturen.
Det er særligt et problem for fuglene, når de flyver hvor vand og ikke flyver den rigtige vej mod land.
Gravatar #23 - gnаrfsan
9. jan. 2011 12:43
terracide (3) skrev:
Du antager den tager en lige rute, uden slinger...besides så er vi (geolgisk set) lige på vippen til et polskifte.

Og der er vist også noget med at der undervejs opstår flere nord og sydpoler, hvilket jo heller ikke er så sært, når magnetkernen er meget stor og flydende.
Gravatar #24 - webwarp
9. jan. 2011 12:45
#22 det ved vi vel ikke endnu, det er vel det man frygter, men er jo ikke lige noget vi har oplevet før så er jo rene gisninger, kunne jo være de har et fail-over system...
Gravatar #25 - gnаrfsan
9. jan. 2011 12:48
Skak2000 (22) skrev:
Det er særligt et problem for fuglene, når de flyver hvor vand og ikke flyver den rigtige vej mod land.

Hvis det vender helt rundt, vil fuglene vel flyve syd på fra ækvator om sommeren i stedet for nord på, så klimamæssigt kommer de nok til at klare sig. Men der bliver da rodet godt rundt i vildt biologien, rundt omkring i verden, hvis det sker.

Anyway, jeg glæder mig til at jeg kan bruge mine kompasser fra DX, der var lavet til den sydlige halvkugle... så var den 50'er ikke helt spildt alligevel :-)
Gravatar #26 - Alrekr
9. jan. 2011 12:56
#25, kompasset skulle da gerne vise rigtigt uanset hvilken hemisfære den er lavet til?
Gravatar #27 - gnаrfsan
9. jan. 2011 13:02
Alrekr (26) skrev:
#25, kompasset skulle da gerne vise rigtigt uanset hvilken hemisfære den er lavet til?

Ja, men syd er fremhævet istedet for nord. Det gør dem lidt upædagogiske, når de er købt til børn.
Gravatar #28 - Daniel-Dane
9. jan. 2011 13:33
Alrekr (26) skrev:
#25, kompasset skulle da gerne vise rigtigt uanset hvilken hemisfære den er lavet til?
Typisk er de justeret til at pege mod de geografiske poler, ikke at det bytter om på nord og syd.
Gravatar #29 - Alrekr
9. jan. 2011 13:51
#27, det kan jeg godt se - hvis der er byttet om på sort og rød, så er det lidt noget bøvl at skulle forklare ungerne, at deres kompas er specielt.

#28, min undervisning i kortlæsning som spejder har fortalt mig, at kompasser viser mod magnetisk nord, ikke geografisk. Af samme grund er det en god idé at vide hvor langt mod nord man er, da afvigelsen, som tidligere skrevet i tråden, stiger, jo længere mod nord man bevæger sig. I Danmark taler vi 1-2 grader (eller - det gjorde vi for 4 år siden).
Gravatar #30 - myplacedk
9. jan. 2011 14:11
Alrekr (29) skrev:
min undervisning i kortlæsning som spejder har fortalt mig, at kompasser viser mod magnetisk nord

I gamle dage var der en synlig kompasnål, og det kan jo ikke justeres. Men på nogle mere moderne kompasser (10%? 90%?) er der en skive, med en skjult nål under. Der kan man jo godt dreje skiven et par grader i forhold til nålen.

I øvrigt er det ikke et spørgsmål om hvor langt mod nord man er. Det er faktisk ret kompliceret, hvis man skal være nøjagtig. Her er et kort: http://en.wikipedia.org/wiki/File:IGRF_2000_magnet...
Det viser godt nok at vi ligger på 0 i Danmark, men jeg skal da ikke udelukke at det passede på det tidspunkt. Jeg har (ligesom dig) lært at der er 1-2 graders forskel i Danmark, men jeg har også lært at de magnetiske poler flytter sig.
Gravatar #31 - Hack4Crack
9. jan. 2011 14:29
det forklarer nok også den vilde fugle og fiske død
Gravatar #32 - Alrekr
9. jan. 2011 14:34
#30, true, men det ville betyde, at Silva m.fl. ville være nødt til at lave specielle kompasser for forskellige markeder. Jeg tvivler på at de billigste kompasser er korrigeret, men de dyre (7-800 kr opefter) er muligvis. Mener dog, at de bedste kompasser stadigvæk er lavet som en nål, da en lille nål ikke vejer lige så meget som en plade, og derfor er lettere bevægelig.
Gravatar #33 - webwarp
9. jan. 2011 15:04
#32 som om nogen af jer alligevel nogensinde finder vej helt derop :p
Gravatar #34 - Spawnster
9. jan. 2011 15:50
#1
Tvivler på at julemanden kan finde ud af at bruge en GPS, det kan 80% af danmarks befolkning jo heller ikke
Gravatar #35 - Qw_freak
9. jan. 2011 16:19
Spawnster (34) skrev:
#1
Tvivler på at julemanden kan finde ud af at bruge en GPS, det kan 80% af danmarks befolkning jo heller ikke


Julemanden er død, han brændte op!
Gravatar #36 - Slettet Bruger [2730362724]
9. jan. 2011 16:28
Hack4Crack (31) skrev:
det forklarer nok også den vilde fugle og fiske død


Hvordan?
Gravatar #37 - soemand
9. jan. 2011 16:47
#30

Mener der står i søkortene at der er ca 1½ grad østlig misvisning ude i kattegat. Og der skal så lægges 9 minutter til pr. år.
Gravatar #38 - Ludo
9. jan. 2011 17:13
#32 - på de fleste kompasser kan man selv indstille forskydningen, hvis det er meget nødvendigt at være helt præcis. Det gør man så ved at slå op sin almanak (denne erhverver man sig selvfølgeligt hvert år), hvor man kan se hvor stor forskydning der på magnetisk nord, i forhold til geografisk, og så dreje på en lille skrue på kompasset, til det hele stemmer.

Det betyder selvfølgeligt også, at der kan opstå fejlmålinger, hvis nogen har indstillet kompasset forkert.
Gravatar #39 - Alrekr
9. jan. 2011 17:26
#38, og dermed er det ikke en plade der roterer, men en nål. Se, vi fik begge ret :)

Tak for præciseringen. Kan se, at jeg ikke har holdt min viden opdateret, eller bare gik med for gamle kompas.. Og ja, selvfølgelig køber man en ny almanak hvert år, hvis man ikke finder informationen på nettet.
Gravatar #40 - crede
9. jan. 2011 17:55
Endnu vigtigere: det samme er sket i Sindal, nordjylland, hvor bane 26 nu er bane 27! (08/09 den anden vej!)
Gravatar #41 - Athinira
9. jan. 2011 22:16
Hvad sker der for billeder til nyheden her...?

Eh... GOOGLE ER SKYLD I AT POLERNE SKIFTER! YOU HEARD IT HERE FIRST! Fanboys flame me!
Gravatar #42 - knasknaz
9. jan. 2011 22:39
En kødrotationsekspert af anden etnisk herkomst udtaler bekymret: "Om 626 år vil shawarmaen måske dreje den anden vej rundt på hele Nørrebrogade!"
Gravatar #43 - Hyhan
9. jan. 2011 23:18
Hvis nogle skulle interessere sig for det lavede DR's 'Viden om' tilbage i 2007 en udsendelse om emnet. Mener at huske den var spændende nok. Jeg har ikke selv set den siden, men det kunne måske have nogens interesse:

http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Viden+Om+m...
Gravatar #44 - KC
10. jan. 2011 06:49
Så er det nu man skal investere i kompas-producerende virksomheder. Alle skal jo have nyt kompas når N skal ændres til S!
Gravatar #45 - Skak2000
12. jan. 2011 20:39
#44
Der kan udentvivl tenes store penge på den ændring!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login