mboost-dp1

No Thumbnail

Silverlight til Linux er klar

- Via Liveside - , redigeret af Emil

I et stykke tid har Mono, i samarbejde med Microsoft, arbejdet på at få en implementering af Silverlight klar til Linux/Unix; det er nu sket med udgivelsen af Moonlight.

Silverlight er Microsofts modsvar til Flash, som de håber, vil kunne få en del af det marked, Adobe sidder tungt på nu. Linux-versionen af Silverlight er klar for både v1.0 og 2.0 af Silverlight.

Der er stadig tale om tidlige versioner, men har man lyst at prøve, så kan de hentes her.





Gå til bund
Gravatar #1 - izym
15. maj 2008 15:25
Af en eller anden grund, har Silverlight aldrig på nogen måde virket for mig. Men det da godt de også laver det til Linux :)
Gravatar #2 - Simm
15. maj 2008 15:27
Det er jo kanon, så mangler vi bare MonoDevelop til Windows, så der kommer en ordentlig IDE målrettet Mono.
Gravatar #3 - froksen
15. maj 2008 15:28
Yep, det er da godt de har fået lavet en version. Men af en eller anden grund mindes jeg at det var i samarbejde med Novell og ikke Mono? men det er måske bare mig der husker forkert :-/

Men sådan til selve projektet, tror jeg nu stadigt de for svært ved at slå adobe som har et rigtigt godt produkt, som mange benytte sig af :D
Gravatar #4 - Windcape
15. maj 2008 15:29
Monolight er blevet specielt godt, for Microsoft faktisk indså at det var nødvendig at gøre visse dele af XAML specifikationen open-source.

Og derfor har de også støttet Monolight.

Da Adobe gjorde dele af flash frit, så kunne Microsoft simplethen ikke omgå at gøre dele af XAML frit også.

Længe leve gruppepres :p
Gravatar #5 - Simm
15. maj 2008 15:30
#4: Konkurrence er godt :)
Gravatar #6 - .dot
15. maj 2008 15:31
#2 - http://www.monodevelop.com/MonoDevelopWin32


3 skrev:
Men af en eller anden grund mindes jeg at det var i samarbejde med Novell og ikke Mono?

Sponsored by Novell, the Mono open source project has an active and enthusiastic contributing community and is positioned to become the leading choice for development of Linux applications.
Gravatar #7 - Simm
15. maj 2008 15:33
#6: Jep ved godt den eksisterer :) Men den er da et helvede at installere. Sådan noget skal virke straight-out-of-the-box uden for mange dikkedarer.

.. og så er den ret eksperimentiel .. Men Novell/Ximian har lovet en rigtig Windows-version skulle komme på et tidspunkt. Bl.a. derfor kan man ikke kompile op mod Mono i den seneste "konkurrerende" IDE SharpDevelop version 3.
Gravatar #8 - sguft
15. maj 2008 15:48
Nu har jeg ikke så meget indsigt i Moonlight, men skal det være rigtig godt skal det vel være muligt at udvikle i VS.NET og så bare afvikle den applikation under Linux via Moonlight.

Hvis man skal til at compile/udvikle specielt til Moonlight, går noget af ideen vel lidt fløjten.
Gravatar #9 - jopsen
15. maj 2008 16:02
#2
Monodevelop er vist nok portet til windows...
Men hvorfor skulle man ønske at starte sin Virtual Machine op fr at udvikle mono under windows???
Man kan godt kører Linux på sin hardware, det er jo ikke ligesom windows bør køre i virtualle omgivelser...

PS. monodevelop er ikke helt så stærk og stabil som f.eks. sharpdevelop... Men MonoDevelop har nogle ret gode deployment muligheder...

#8
Det kan du også... i begrænset omfang... det er som når du udvikler hjemmesider, den skal altid testes i både Firefox og Internet Explorer (hvis man da gider understøtte sidst nævnte).
Kompatibiliteten mellem Mono og .Net er dog meget bedre end den mellem IE og FF...
Gravatar #10 - el_barto
15. maj 2008 16:07
Er det bare mig, eller ligner moonlihgt logoet en chimpanse der smiler? Måske en "monkey see, monkey do" hentydning?
Gravatar #11 - Disky
15. maj 2008 16:09
#2
Og hvorfor lige det ?

Hvis Mono er implementeret ordentligt kan du jo bare udvikle i Visual Studio, det er et super godt udviklingsværktøj, specielt 2008 udgaven.
Gravatar #12 - nerddk
15. maj 2008 16:28
11 skrev:
#2
Og hvorfor lige det ?

Hvis Mono er implementeret ordentligt kan du jo bare udvikle i Visual Studio, det er et super godt udviklingsværktøj, specielt 2008 udgaven.


ja rigtig godt program :) bare en skam det ikke køre i osx :/
Gravatar #13 - Disky
15. maj 2008 16:36
#12
At du ikke kan køre det er du jo selv skyld i pga. dit valg af OS.

Men du kan jo bare købe en Windows licens, og bruge det via bootcamp, så er alle problemer løst.
Gravatar #14 - Lobais
15. maj 2008 16:49
Update: I apologize for the confussion; This is not Moonlight 1.0, this is the first source code release that we are making of Moonlight for interested contributors and developers. This release is not even a Beta release...
- http://tirania.org/blog/archive/2008/May-13-1.html
Gravatar #15 - Simm
15. maj 2008 17:28
#11

Det ved jeg - bruger selv Visual Studio 2005, og regner med regner med at opgradere til 2008 inden længe.. Men derfor er jeg stadig interesseret i at se MonoDevelop på Windows fordi jeg mener, det er godt at der er lidt konkurrence på området.

Visual Studio er skræmmende godt, men det er også ubehageligt lukket. F.eks er det først i VS2008 at der er implementeret så du kan compile mod gamle udgaver af .NET (med mindre man har lyst til at jonglere med på commandline'n med MSBuild/MSBee), en ting som SharpDevelop og MonoDevelop har kunnet længe.
Gravatar #16 - Disky
15. maj 2008 17:31
#15
Før 2008 har man bare brugt den gamle udgave, du kan f.eks. bruge virtuelle maskiner til de ældre udgaver af VS uden problemer.
Gravatar #17 - Simm
15. maj 2008 17:32
#15

Ja.. men det var da også utrolig omstændigt :-) Multi-target featuren burde have været der allerede i 2005-udgaven
Gravatar #18 - Disky
15. maj 2008 17:37
#17
Omstændigt ?

Det synes jeg nu ikke tværtimod, gør det en hel del ting meget nemmere.

Men ja det er nice man kan det nu, men ærligt talt er det ikke en feature jeg har manglet overhovedet. Jeg har kodet .net siden 1.1. Nu laver jeg alt i 3.5
Gravatar #19 - none01
15. maj 2008 18:06
Gravatar #20 - Simm
15. maj 2008 18:19
18 skrev:
#17
Omstændigt ?
Det synes jeg nu ikke tværtimod, gør det en hel del ting meget nemmere.

Hehe, der bliver vi vist aldrig enige ;-)
18 skrev:
#17
Men ja det er nice man kan det nu, men ærligt talt er det ikke en feature jeg har manglet overhovedet. Jeg har kodet .net siden 1.1. Nu laver jeg alt i 3.5

Det gad jeg også godt jeg kunne, desværre har jeg nogle installationer rundt omkring som jeg ikke bare kan opdatere uden videre, da nogle webhoteludbydere ikke har opdateret til 3.5 endnu.

9 skrev:
#2
Monodevelop er vist nok portet til windows...


Se mit indlæg #7

9 skrev:

Men hvorfor skulle man ønske at starte sin Virtual Machine op fr at udvikle mono under windows???
Man kan godt kører Linux på sin hardware, det er jo ikke ligesom windows bør køre i virtualle omgivelser...


Ikke helt forstået. Både Mono og Moonlight bryster sig af at være platformuafhængigt, bør der så ikke også være de rette værktøjer på flere platforme, som kan køre native under det OS man bruger? Jeg synes det er lidt uhyggeligt at Visual Studio er så godt, at der praktisk talt ikke er nogen konkurrence på det punkt, så alle nye tiltag er velkomne i mine øjne. Selvom det vil givetvis vil vare længe inden Silverlight for alvor får tag i folk, så er det også på tide at Adobe Flash får noget konkurrence
Gravatar #21 - Fireworm
15. maj 2008 20:42
Ifølge et bekendt som er programmør, så skulle Silverlight være rigtig fedt at arbejde med... Som bruger har jeg ikke haft problemer med det heller.
Gravatar #22 - bjerh
15. maj 2008 23:10
#21.. Jeg tror bare ikke det foralvor kommer igang, før de får elimineret noget af al den js-kode der skal til (ved ikke om de har siden jeg sidst så på det i 1.0)... :)
Gravatar #23 - arne_v
16. maj 2008 02:18
#16 og 18

Køre to forskellige versioner af VS evt. endda på forskellige systemer for at builde med to forskellige versioner af .NET er da ikke bare lidt men meget klodset.

Og det kan godt være at du ikke har behov for at supportere ældre versioner, men det er der mange som har. "Hvordan får jeg VS 2005 til at bygge mod .NET 1.1" er st spørgsmål som bliver stillet meget ofte.
Gravatar #24 - Disky
16. maj 2008 06:20
#23
Har du nogensinde hørt om et program fra Microsoft der hedder Virtual PC ?

Med dette smarte program kan du havde x antal OS'er, VS'ere MsSQL'ere, IIS'ere i alle de kombinationer du ønsker, uden at skulle bruge flere maskiner.

Det er faktisk ret smart, tag og prøv det. men det kræver selvfølgelig du tænker lidt ud af boksen, og ikke bare ser problemer i alt.


Skulle jeg komme i den situation jeg skal lave noget i 1.1, starter jeg bare en virtuel maskine med VS 2003, og problemet er løst, dejligt nemt. (ihvertefalde det med at builde til 1.1, selve udviklingsopgaven er en helt anden sag :-)
Gravatar #25 - arne_v
16. maj 2008 13:13
#24

Jeg bruger ikke Virtual PC men Virtual Server og VMWare.

Og du kan da ikke seriøst påstå at en virtuel maskine med en anden version af VS er en smart løsning på at kunne builde til forskellige versioner af .NET.

Selv ikke MS mener det - siden de har lyttet til kritikken og indført muligheden for at builde til 2.0+ i VS 2008.
Gravatar #26 - sguft
16. maj 2008 18:42
Angående compile til gamle udgaver af .NET, så har jeg nu aldrig haft problemer med at køre forskellige VS installationer side om side på samme maskine.

På min workstation har jeg både VS 2003, VS 2005 og VS 2008 installeret uden at det giver problemer.

Angående multitarget så er det spørgsmålet om det er noget vi vil se videreført i næste VS version - den største årsag til at de tilbyder det i VS 2008 er at .NET 3.0 og .NET 3.5 primært er library udvidelser, CLR'en er stadig en 2.0'er.

Derudover skal man have for øje at selvom man compiler op imod 2.0 i VS 2008, så er det ikke ensbetydende med at programmet kan afvikles på en maskine med en normal 2.0 installation. Den 2.0'er man compiler op imod i VS 2008 er reelt en .Net 2.0 SP1, som indeholder udvidelser til bl.a. understøttelse af C# 3.0 features (Linq, og lign.). Skal det lykkedes skal man altså sørge for at man ikke gør brug af det Microsoft betegner "red bits" i 2.0 SP1.

Man kan så få en udvidelse til FXCop som kan tjekke op på om man anvender SP1 kald, men det er også en smule bøvlet.

Vil man sikre bagudkompatibilitet med gamle .NET 2.0 installationer er VS 2005 altså stadig det bedste bud.

Hvad der iøvrigt gør det ekstra sjovt er at den nemmeste måde at opgradere en .NET 2.0 klient til .NET 2.0 SP1, er ved at installere .NET 3.5 frameworket - så er man ikke opmærksom på det med red bits, så er der faktisk ikke meget hentet i at sætte target til 2.0 istedetfor 3.5 i VS 2008.
Gravatar #27 - Disky
16. maj 2008 22:07
#25
Og du kan da ikke seriøst påstå at en virtuel maskine med en anden version af VS er en smart løsning på at kunne builde til forskellige versioner af .NET.

Fremfor at Microsoft i al evighed, skal sikre de kan builde til æld gamle versioner af deres framework, jo absolut kan jeg det.

Men som #26 skriver, og som du sikkert ved, hvis du bre kender lidt til .net udvikling, så kan de også sagtens være på maskinen side om side uden problemer.

Når du skal lappe et gammel .net 1.1 program du har lavet, ja så har du jo VS2003, og derfor kan den sagtens være på maskinen.

Du vil vist bare se ulemper i alt.
Gravatar #28 - sKIDROw
17. maj 2008 09:52
At bruge virtualisering bliver da hurtigt dyrt?.

Koster det ikke en OS licens til hver eneste VM?.

Hvilket hvis vi taler serverlicenser, godt kan blive lidt pebret.
Gravatar #29 - Simm
17. maj 2008 14:33
26 skrev:

Angående multitarget så er det spørgsmålet om det er noget vi vil se videreført i næste VS version - den største årsag til at de tilbyder det i VS 2008 er at .NET 3.0 og .NET 3.5 primært er library udvidelser, CLR'en er stadig en 2.0'er.


Det tror jeg bestemt - groft set er den eneste hindring der er i f.eks VS2005 for at du ikke kan compile op mod .NET 3.5 er at stien til MSBuild i din projectsfil er hardcoded til at pege på C:\Windows\Microsoft.NET\v2.0.20575\msbuild.exe og så at den peger på v2.0-udgaven af mscorlib.dll + nogle flere. Men det kan man jo bede den om at lade være med og så selv manuelt lave sine referencer ;)
Gravatar #30 - arne_v
18. maj 2008 02:47
#26

God pointe.

Måske skal man sige at VS 2008 understøtter 2.0SP1, 3.0SP1 og 3.5.

Men forhåbentligt er det en indikation af at fremtidige VS vil understøtte alle versioner fra 2.0SP1 og fremad.

Og så vil problemet jo løse sig med tiden.
Gravatar #31 - arne_v
18. maj 2008 03:00
#27

Fremfor at Microsoft i al evighed, skal sikre de kan builde til æld gamle versioner af deres framework, jo absolut kan jeg det.


Med en fornuftig adskillelse af IDE og compiler så bør det ikke vær noget problem.

Alle de gængse Java IDE'er kan finde ud af det, Borland C++BuilderX kan finde ud af det. NAnt kan gør edet for .NET.

Jeg er sikker på at MS kan finde ud af det også.

Og det er ligesom hele ideen med en IDE at lave det nemt for udviklerne.

Og som tidligere nævnt så virker det også som om MS efter 6 år har fanget pointen.

Men som #26 skriver, og som du sikkert ved, hvis du bre kender lidt til .net udvikling, så kan de også sagtens være på maskinen side om side uden problemer.


Hvis du læser mine indlæg tilpas grundigt vil du se at jeg er klar over det.

Men derfor er det jo stadig:
multitarget build - den rigtige måde
flere versioner af VS på samme system - ekstra arbejde
flere versioner af VS på forskellige systemer - 2 x ekstra arbejde
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login