mboost-dp1

Sikorsky
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det er måske også lidt ekstremt at sammenligne den med en Apache.
Død og ødelæggelse vs en grimmert der går efter hastighedsrekorden :)
Jeg ved ihvertfald godt hvad jeg ville vælge, hvis nogen stod med en i overskud.
http://kortlink.dk/7za9 til mig, tak.
Så kan det godt være at der er nogen der syntes den er grim, men det tør de fandme ikke sige til mig når jeg svæver over deres Ford Escort :)
Død og ødelæggelse vs en grimmert der går efter hastighedsrekorden :)
Jeg ved ihvertfald godt hvad jeg ville vælge, hvis nogen stod med en i overskud.
http://kortlink.dk/7za9 til mig, tak.
Så kan det godt være at der er nogen der syntes den er grim, men det tør de fandme ikke sige til mig når jeg svæver over deres Ford Escort :)
#1
Hvad er der fjollet ved to hovedrotorer?
Halerotoren på en almindelig helikopter bidrager ikke til op- eller fremdrift, men kun til at modvirke hovedrotorens moment.
Ved at bruge to hovedrotorer der drejer hver sin vej, ophæver de hinandens moment.
Det er desuden langt fra den første helikopter der bruger dette princip.
Men jeg vil dog ikke kalde dette for en "rigtig" helikopter, da den har en propel til at drive sig fremad og ikke kun bruger hovedrotorerne.
Hvad er der fjollet ved to hovedrotorer?
Halerotoren på en almindelig helikopter bidrager ikke til op- eller fremdrift, men kun til at modvirke hovedrotorens moment.
Ved at bruge to hovedrotorer der drejer hver sin vej, ophæver de hinandens moment.
Det er desuden langt fra den første helikopter der bruger dette princip.
Men jeg vil dog ikke kalde dette for en "rigtig" helikopter, da den har en propel til at drive sig fremad og ikke kun bruger hovedrotorerne.
Jakob Jakobsen (5) skrev:Men jeg vil dog ikke kalde dette for en "rigtig" helikopter
Hvad så?
- En propkopter? Ej, vel?
Så vil jeg da også påstå at V-22 Osprey også er en helikopter og da den kan flyve 565km/t, er der ingen nyhed... i denne nyhed.
Jakob Jakobsen (7) skrev:Så vil jeg da også påstå at V-22 Osprey også er en helikopter og da den kan flyve 565km/t, er der ingen nyhed... i denne nyhed.
den bruger sine vinger som opdrift og propeller som fremdrift ved 565km/t. det gøre den ikke til en helikopter. helikopter bruger sine rotor som både opdrift og fremdrift
http://en.wikipedia.org/wiki/Bell-Boeing_V-22_Osprey skrev:U.S. Naval Air Systems Command is working on upgrades to increase the maximum speed from 250 knots (460 km/h; 290 mph) to 270 knots (500 km/h; 310 mph), increase helicopter mode altitude limit from 10,000 feet (3,000 m) to 12,000 feet (3,700 m) or 14,000 feet (4,300 m), and increase lift performance.[55]
#7:Fra dit eget link kan Osprey flyve 460 km/t. Desuden, ved disse hastigheder er propellerne ikke længere anvendt til opdrift, men til fremdrift. Det kan vel kaldes en hybrid, men jeg ville ikke kalde det en helikopter.
Jakob Jakobsen (7) skrev:Så vil jeg da også påstå at V-22 Osprey også er en helikopter og da den kan flyve 565km/t, er der ingen nyhed... i denne nyhed.
Ospray er en Tiltrotor, som er en fly-klasse, ikke en helikopter klasse.
Det at den kan lætte/lande lodret, er jo ikke mere specielt end en Harrier JumpJet (som jo heller ikke er en helikopter).
Det af den bruger rotor, er heller ikke noget der gør det til en helikopter, da props er alm. for fly også.
Men ja, du har ret i at Ospray'en er et hurtigere rotor-drevet luftfaretøj end X2'en.
#11
Det jeg prøver at komme frem til, er at X2 ikke er en klassisk helikopter og som sådan ikke kan sammenlignes med en.
Hvis jeg smider en jetmotor på min bil og sår hastigheden for hjuldrevne biler, har jeg jo heller ikke den hurtigste hjuldrevne bil i verden.
En helikopter bliver, efter definitionen, normalt drevet af en axial propel, hvilket udelukker Harrieren. En Osprey derimod fungerer som en helikopter så længe den flyver som vtol.
Det jeg prøver at komme frem til, er at X2 ikke er en klassisk helikopter og som sådan ikke kan sammenlignes med en.
Hvis jeg smider en jetmotor på min bil og sår hastigheden for hjuldrevne biler, har jeg jo heller ikke den hurtigste hjuldrevne bil i verden.
En helikopter bliver, efter definitionen, normalt drevet af en axial propel, hvilket udelukker Harrieren. En Osprey derimod fungerer som en helikopter så længe den flyver som vtol.
#10
Den i nyheden ville jo styrte ned uden rotorene, den har jo ikke vinger til at holde den i luften ved bare fremdrift som Osprey'en har.
Den i nyheden ville jo styrte ned uden rotorene, den har jo ikke vinger til at holde den i luften ved bare fremdrift som Osprey'en har.
Et af de store problemer ved at flyve meget hurtigere med en helikopter, er at der opstår en masse turbulens og vibrationer i rotorbladet, når den yderste del af bladet når hastigheder så den bryder lydmuren men den inderste del at bladet ikke gør.
For at overkomme dette kan man også se at Sikorskys har givet den relativt korte blade og samtidig mange for alligevel at give den nødvendige løfteevne.
Ekstra fremdrift får de så ud fra den lille rotor bagpå i stedet for at forøge hastigheden på hovedrotoren.
For at overkomme dette kan man også se at Sikorskys har givet den relativt korte blade og samtidig mange for alligevel at give den nødvendige løfteevne.
Ekstra fremdrift får de så ud fra den lille rotor bagpå i stedet for at forøge hastigheden på hovedrotoren.
Thomas Nielsen (13) skrev:Den i nyheden ville jo styrte ned uden rotorene, den har jo ikke vinger til at holde den i luften ved bare fremdrift som Osprey'en har.
Jo den har, den bruger netop autogyro effekten.
Problemet med en klassisk helikopters maksimale fart, er at hovedrotoren vil bevæge sig meget hurtigere end helikopteren og derfor gennembryde lydmuren i den ene side, allerede ved relativ lav hastighed, hvilket giver stor vindmodstand og vibrationer.
Den anden side vil derimod næsten stå stille i luften og derfor ikke give ret megen opdrift.
Så ved at smide en propel i røven på den, kan de holde en meget lavere rotorhastighed og få den til at flyve som en autogyro, ikke en helikopter.
Har lige læst den originale nyhed, der står intet om helikoptere, men derimod
Så ikke den hurtigste helikopter men hurtigste rotorcraft. Dårlig overskrift.
Original Nyhed skrev:The Sikorsky X2 isn't even a finished vehicle yet and it's already broken the rotorcraft speed record
Så ikke den hurtigste helikopter men hurtigste rotorcraft. Dårlig overskrift.
#15
Vil nu ikke kalde den en autogyro i klassisk forstand da den jo får opdrift fra hoved rotor og også kan lette og lande lodret.
Men vi er helt enige at de har sat en hjælpe propel bagpå for at de ikke var nød til at leverer mere energi til hovedrotor og derved bryde lydmuren over bladene.
Vil nu ikke kalde den en autogyro i klassisk forstand da den jo får opdrift fra hoved rotor og også kan lette og lande lodret.
Men vi er helt enige at de har sat en hjælpe propel bagpå for at de ikke var nød til at leverer mere energi til hovedrotor og derved bryde lydmuren over bladene.
#5
Det kaldes Torque / Anti-Torque hvis man skal bruge det helt rigtige aerodynamiske udtryk :)
#Til Topic
Gad vide om de har fået ideen lidt efter KA-50 kamp helikopteren ?
Er det twin eller multiengine, hvor mange personer er der plads til ?
Flyver den på JetA1 eller noget evt mere økonomist brændstof ?
Kan heller ikke rigtig li det der stikker nedaf omme ved halen, hvis nu motorerne går og man skal autorotere støder man så ikke halen i jorden, når man skal flare ?
Det kaldes Torque / Anti-Torque hvis man skal bruge det helt rigtige aerodynamiske udtryk :)
#Til Topic
Gad vide om de har fået ideen lidt efter KA-50 kamp helikopteren ?
Er det twin eller multiengine, hvor mange personer er der plads til ?
Flyver den på JetA1 eller noget evt mere økonomist brændstof ?
Kan heller ikke rigtig li det der stikker nedaf omme ved halen, hvis nu motorerne går og man skal autorotere støder man så ikke halen i jorden, når man skal flare ?
#18
Jeg er ikke ekspert, men skulle piloten ikke være færdig med "flare" et stykke over jorden og have fået så meget opdrift at han kan lave en relativ blød landing.
Fandt et godt eksempel [url=
Jeg er ikke ekspert, men skulle piloten ikke være færdig med "flare" et stykke over jorden og have fået så meget opdrift at han kan lave en relativ blød landing.
Fandt et godt eksempel [url=
Jakob Jakobsen (12) skrev:#11
Det jeg prøver at komme frem til, er at X2 ikke er en klassisk helikopter og som sådan ikke kan sammenlignes med en.
Hvis jeg smider en jetmotor på min bil og sår hastigheden for hjuldrevne biler, har jeg jo heller ikke den hurtigste hjuldrevne bil i verden.
Thrust SSC (Super Sonic Car) bliver ellers, sjovt nok, omtalt som en bil :)
http://en.wikipedia.org/wiki/ThrustSSC skrev:ThrustSSC holds the World Land Speed Record, set on October 15, 1997, when it achieved a speed of 1,228 km/h (763 mph) and became the first car to officially break the sound barrier
En formel 1 racer er teknisk set et helt andet design end en almindelig bil, men derfor er det jo stadigvæk en bil. Det giver da fin mening at kunne sammenligne den her helikopter med andre helikoptere. Jeg vil faktisk vove at påstå at designforskellen mellem den her prototype og en almindelig helikopter er mindre end mellem en formel 1 racer og en almindelig bil.
Athinira (22) skrev:Thrust SSC (Super Sonic Car) bliver ellers, sjovt nok, omtalt som en bil :)
Læs lige det du citerer mig for.
*Fixed!*maasha (3) skrev:Evil Bulgroz!
Må altså være enig med Jakob. En helikoptor er også i mine øjne en enhed som har et rotor til opdrift og fremdrift, og så et haleror til at stabilisere med. Vil dog også kalde en Chinook en helikoptor, selvom den har to rotorer, men bare hvor at begge rotorblade gør udfører begge opgaver, altså opdrift, fremdrift og stabilisering.
Jakob's argument for hvorfor denne ikke er en konventionel helikoptor er jo at der sidder en propel i måsen på den som yder fremdrift. Lidt Airwolf princippet, hvor helikoptoren havde jetmotorer bagi, for at yde ekstra fremdrift.
Sikorsky'en er udformet som en helikoptor, men får stadig fremdrift fra en bagudrettet propel, ergo er det mere en flyvemaskine, hvor vingerne er udskiftet med et par rotorblade.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.