mboost-dp1
shg.dk A/S
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Fix lige formatering.
#topic
Nu siger de at de vil skabe kontakt til leverandører osv, betyder det så at SHG vil benytte sig at nye leverandører, feks ProShops?
Kan aldrig helt forstå hvorfor man skulle have 2 webshops, med samme katalog. Så skal de måske have identisk vare sortiment og priser?
Meh, kan godt være jeg har misforstået tingende totalt.
#topic
Nu siger de at de vil skabe kontakt til leverandører osv, betyder det så at SHG vil benytte sig at nye leverandører, feks ProShops?
Kan aldrig helt forstå hvorfor man skulle have 2 webshops, med samme katalog. Så skal de måske have identisk vare sortiment og priser?
Meh, kan godt være jeg har misforstået tingende totalt.
#2 enig.
Jeg må indrømme jeg også synes den skær lidt i mine øjne den der.
Man vil godt "prale" med at have overtaget x antal tusinde kunder, men alt udestående kan de ikke håndtere - så havde det i mine øjne været bedre hvis SHG var gået konkurs.(??)
Jeg må indrømme jeg også synes den skær lidt i mine øjne den der.
Man vil godt "prale" med at have overtaget x antal tusinde kunder, men alt udestående kan de ikke håndtere - så havde det i mine øjne været bedre hvis SHG var gået konkurs.(??)
#4, Hvad er forskellen på om de var gået konkurs, eller som her, kun lever fordi de har solgt alting til nogle andre? Du hæfter dig for meget ved deres brand, som jo netop også er blevet solgt.
I begge tilfælde, er garantien til tidligere kunder væk, idet det er det tidligere SHG, der havde garantien, og ikke det nye.
I begge tilfælde, er garantien til tidligere kunder væk, idet det er det tidligere SHG, der havde garantien, og ikke det nye.
#3
wtf er det du siger? Han har købt varen i SHG. Det er stadig SHG, er bare nye ejere.
Hvis du køber noget i Jysk, og Lars Larsen sælger til Hans Hansen, er det stadig Jysk. Og din garanti ville stadig gælde.
Så at insinuere at det er en helt anden butik, er bare forkert.
wtf er det du siger? Han har købt varen i SHG. Det er stadig SHG, er bare nye ejere.
Hvis du køber noget i Jysk, og Lars Larsen sælger til Hans Hansen, er det stadig Jysk. Og din garanti ville stadig gælde.
Så at insinuere at det er en helt anden butik, er bare forkert.
#7 Hvad er "en helt anden butik" for dig? Skal det være navnet der skal skiftes? Hvis Jysk skifter navn til Tysk, er det så en "ny butik"? Hvis de sælger deres butiks faciliteter til en anden virksomhed, er den anden virksomhed så pludselig Jysk?
Hvis nu de fyrede 20 ansatte, som så alle blev ansat på McDonalds omkring i landet, skulle McDonald så pludselig til at yde garanti på sengetøj?
SHGs faciliteter, lager, IP, brands osv. er blevet solgt, at Proshop vælger at blive ved med at bruge brandet som de har købt, betyder ikke at proshop pludselig _er_ shg.
Hvis nu de fyrede 20 ansatte, som så alle blev ansat på McDonalds omkring i landet, skulle McDonald så pludselig til at yde garanti på sengetøj?
SHGs faciliteter, lager, IP, brands osv. er blevet solgt, at Proshop vælger at blive ved med at bruge brandet som de har købt, betyder ikke at proshop pludselig _er_ shg.
Den eneste grund (og god grund) til at have 2 butikker er at SHG har brugt mange år på at få et godt navn og det er reelt denne værdi som proshop har købt. Så ved at sælge de samme varer gennem SHG, som hos dem selv. Så vil folk der evt, har holdt sig væk fra proshop (og købt hos SHG) forsætte med at handle hos SHG ellers ville de måske tabe dem. Men over tid handler det nok om at få nedlagt/sammenlagt de 2 webshops til en og beholde det navn som har størst markedsværdi (mest kendt).
#5
Jamen der er vel ingen forskel - synes bare der er noget galt i at man kan købe et godt brand uden evt. forpligtelser.
Man vil godt have de dejlige penge, men man vil ikke så gerne tage udgiften.
Nu ved jeg godt de skriver de vil forsøge at hjælpe, så lad os se hvad der sker - det er selvfølgelig ikke sikkert der bliver et problem - synes bare det lyder forkert.
Jamen der er vel ingen forskel - synes bare der er noget galt i at man kan købe et godt brand uden evt. forpligtelser.
Man vil godt have de dejlige penge, men man vil ikke så gerne tage udgiften.
Nu ved jeg godt de skriver de vil forsøge at hjælpe, så lad os se hvad der sker - det er selvfølgelig ikke sikkert der bliver et problem - synes bare det lyder forkert.
Er ikke jurist, men kan ikke tro, at det er lovligt for den nye ejer at fraskrive sig garanti-forpligtelserne medmindre det gamle selskab er blevet opløst, hvilket jo ikke er tilfældet. SHG var i en midlertidig betaingsstandsning som nu er opørt efter salg af hele firmaet til ny ejer.
hvis noget af mit SHG-grej går i stykker så ryger sagen i forbrugerklagenævnet, hvis ikke de vil reppe.
hvis noget af mit SHG-grej går i stykker så ryger sagen i forbrugerklagenævnet, hvis ikke de vil reppe.
#19
Det jeg tror de gør er at opløse det gamle selskab og så lave et nyt selskab der så også hedder SHG.
Men hvis jeg ikke får nogen mail, hvor de fortæller mig at SHG er død, og der er kommet et nyt selskab. Ja, så vil jeg også synes de binder for mine reklamationer, især hvis min konto bliver ved med at virke.
Så det hele lyder lidt supekt, mht. de ikke beholder RMA.
Det jeg tror de gør er at opløse det gamle selskab og så lave et nyt selskab der så også hedder SHG.
Men hvis jeg ikke får nogen mail, hvor de fortæller mig at SHG er død, og der er kommet et nyt selskab. Ja, så vil jeg også synes de binder for mine reklamationer, især hvis min konto bliver ved med at virke.
Så det hele lyder lidt supekt, mht. de ikke beholder RMA.
#19:
Det er et ny selskab; alle aktiviteter fra det gamle shg købes ud (til en pris accepteret af kreditorerne), hvorefter det gamle overlades til kurator.
#22:
Det hedder sig, at det var den tidligere økonomichef som var skyld i den manglende likviditet. Selvom det naturligvis i sidste ende falder tilbage på direktøren.
Det er et ny selskab; alle aktiviteter fra det gamle shg købes ud (til en pris accepteret af kreditorerne), hvorefter det gamle overlades til kurator.
#22:
Det hedder sig, at det var den tidligere økonomichef som var skyld i den manglende likviditet. Selvom det naturligvis i sidste ende falder tilbage på direktøren.
#22
http://newz.dk/shg-i-betalingsstandsning skrev:
De økonomiske problemer for shg.dk skyldes en mislykket satsning på gamer-eventen shgOpen, problemer med et nyt lagersystem samt sidste års arbejdskonflikt med fagforeningen 3F - alt dette skete i 2007. I 2008 er man så blevet presset på kreditten som følge af Midt Datas konkurs.
#24:
Snakkede de ikke også om at de havde betalt for meget skat - og der var folk der skyldte dem mange penge?
Citat fra crn:
"En del af rodet betyder også, at Shg har indbetalt for mange penge i moms og told til Skat. Nærmere bestemt over seks millioner kroner, oplyser Thomas Falborg."
http://crn.dk/index.php/news/show/id=29153
Thomas Falborg fyrer godtnok hans regnskabchef men, come on, manden (Thomas) har en bogholderi udd. så enten er han blind, har ikke styr på noget eller har set "om ikke liiiige vi kan vende det" - i hvert tilflæde tyder det på dårlig ledelse.
Snakkede de ikke også om at de havde betalt for meget skat - og der var folk der skyldte dem mange penge?
Citat fra crn:
"En del af rodet betyder også, at Shg har indbetalt for mange penge i moms og told til Skat. Nærmere bestemt over seks millioner kroner, oplyser Thomas Falborg."
http://crn.dk/index.php/news/show/id=29153
Thomas Falborg fyrer godtnok hans regnskabchef men, come on, manden (Thomas) har en bogholderi udd. så enten er han blind, har ikke styr på noget eller har set "om ikke liiiige vi kan vende det" - i hvert tilflæde tyder det på dårlig ledelse.
:on-topic
Øv.
Havde håbet de ville "redde" SHG, men kan godt forstå Thyregod vælger at sætte en streg.
Det er jo ikke hans skyld SHG er bukket under. Samtidig vil jeg dog sige det er lidt en "sviner" at man på denne måde kan købe et Brand uden at skulle stå til ansvar for noget. Men sådan er loven.
Jeg har masser af udstyr med stående garanti hos SHG. Det kan jeg selvfølgelig godt vælge at pive over, men omvendt må man også lige se det fra Thyregods side.
Jeg er da glad for nogen holder SHG oppe og der ikke pludselig står 30 arbejdsløse mennesker. For dét, bør vi jo takke Hr. Thyregod.
:off-topic
#13
Ja, du kan jo så evt. prøve PRC-Data eller ProShop? :P
Øv.
Havde håbet de ville "redde" SHG, men kan godt forstå Thyregod vælger at sætte en streg.
Det er jo ikke hans skyld SHG er bukket under. Samtidig vil jeg dog sige det er lidt en "sviner" at man på denne måde kan købe et Brand uden at skulle stå til ansvar for noget. Men sådan er loven.
Jeg har masser af udstyr med stående garanti hos SHG. Det kan jeg selvfølgelig godt vælge at pive over, men omvendt må man også lige se det fra Thyregods side.
Jeg er da glad for nogen holder SHG oppe og der ikke pludselig står 30 arbejdsløse mennesker. For dét, bør vi jo takke Hr. Thyregod.
:off-topic
#13
Ja, du kan jo så evt. prøve PRC-Data eller ProShop? :P
Hmm. Hvis man læser kilden står der at de har valgt at opløse selskabet af andre grunde, og at kunderne derfor står med fingrene i postkassen mth rma, men at man håber at få en aftale med forbrugerstyrelsen om at det nye firma overtager formidlingen imellem kunder og producenter.
Så stop lige med at forbande dem indtil i ved noget konkret om hvad der kommer til at ske :)
Så stop lige med at forbande dem indtil i ved noget konkret om hvad der kommer til at ske :)
Kære debattører,
Da de fleste af os ikke er eksperter i konkursret, så smider jeg lige nogle fakta på bordet.
Jeg har fulgt Shg.dk gennem mange år og havde stor respekt for firmaet, selvom de har kørt en anden strategi end min. Grundet mange satsninger på ting der ikke var ”Core business”, så manglede de penge til at betale deres kreditorer.
Det betød at advokaten valgte, at sætte de sunde dele til salg af virksomheden. Jeg valgte, at byde på det hele og kun samlet da mit mål var at redde hele virksomheden. Juridisk betyder det, at man køber lager, bygninger, medarbejderforpligtigelser, robot og ned til skruetrækker med over. Man køber ikke kunde og leverandørgæld.
Når dette foretages, så har man intet med den tidligere drift at gøre. Derfor kommer der nogle kunder i klemme i kommende garantisager, hvis man ikke forsøger at hjælpe dem. Da det gamle selskab har solgt for over kr. 500.000.000,- elektronik til glade kunder, så ligger der en potentiel bombe af garantisager og lurer i horisonten….
Da jeg ikke har tjent på det solgte, så er der ikke opsparet nogle penge til de reparationer – det virker meget logisk. Det jeg vil forsøge er, at få producenter og distributører til at hjælpe med at udbedre fejl og derved stå som mellemmand i et eventuelt problem. Hvis en producent ikke ønsker at hjælpe, så må vi se på samarbejder fremadrettet! Jeg betaler arbejdskraften og portoen og har sat kr. 300.000,- bare af til det.
Det er ikke gratis at yde service, men I min verden er Kunden kongen og jeg har også et ønske om at betale lønninger fremadrettet og derved være i markedet i mange år.
Håber at ovenstående kan kaste lidt mere lys på min regningsaktion af shg.dk, som jeg bevarer som selvstændig butik med den energi og fremdrift de altid har haft.
Mange hilsner,
Poul Thyregod
direktør
Da de fleste af os ikke er eksperter i konkursret, så smider jeg lige nogle fakta på bordet.
Jeg har fulgt Shg.dk gennem mange år og havde stor respekt for firmaet, selvom de har kørt en anden strategi end min. Grundet mange satsninger på ting der ikke var ”Core business”, så manglede de penge til at betale deres kreditorer.
Det betød at advokaten valgte, at sætte de sunde dele til salg af virksomheden. Jeg valgte, at byde på det hele og kun samlet da mit mål var at redde hele virksomheden. Juridisk betyder det, at man køber lager, bygninger, medarbejderforpligtigelser, robot og ned til skruetrækker med over. Man køber ikke kunde og leverandørgæld.
Når dette foretages, så har man intet med den tidligere drift at gøre. Derfor kommer der nogle kunder i klemme i kommende garantisager, hvis man ikke forsøger at hjælpe dem. Da det gamle selskab har solgt for over kr. 500.000.000,- elektronik til glade kunder, så ligger der en potentiel bombe af garantisager og lurer i horisonten….
Da jeg ikke har tjent på det solgte, så er der ikke opsparet nogle penge til de reparationer – det virker meget logisk. Det jeg vil forsøge er, at få producenter og distributører til at hjælpe med at udbedre fejl og derved stå som mellemmand i et eventuelt problem. Hvis en producent ikke ønsker at hjælpe, så må vi se på samarbejder fremadrettet! Jeg betaler arbejdskraften og portoen og har sat kr. 300.000,- bare af til det.
Det er ikke gratis at yde service, men I min verden er Kunden kongen og jeg har også et ønske om at betale lønninger fremadrettet og derved være i markedet i mange år.
Håber at ovenstående kan kaste lidt mere lys på min regningsaktion af shg.dk, som jeg bevarer som selvstændig butik med den energi og fremdrift de altid har haft.
Mange hilsner,
Poul Thyregod
direktør
Ærgeligt SHG open failede.
Måske de skulle have taget højere entre pris, i stil med WSOP main event :D
Måske de skulle have taget højere entre pris, i stil med WSOP main event :D
Jeg er selv privat kunde ved Shg eller var hedder det så,
jeg må nok indrømme at jeg er ret skuffet over at ingen af mine køb nu er dækket af garanti.
og så syntes jeg det er lidt sjovt at det tager 1min at lave en bruger her inde og så har en hr. Thyregod lave en konto men hvem siger så det er ham ??
jeg må nok indrømme at jeg er ret skuffet over at ingen af mine køb nu er dækket af garanti.
og så syntes jeg det er lidt sjovt at det tager 1min at lave en bruger her inde og så har en hr. Thyregod lave en konto men hvem siger så det er ham ??
Betyder det at der endelig er en ansvarlig man kan henvende sig til, hr. Thyregod?
Jeg blev fanget i SHG's konkurs, da jeg fortrød købet af 2 skærme til en værdi af 5500 kr. umiddelbart inden konkursen og ikke nåede at modtage pengene for de returnerede skærme. Det betyder at SHG trak pengene, beholdte skærmene og jeg stod tilbage som taber.
Hvis man overtager SHG's varemærke må man samtidig afslutte SHG's tidligere sager.
Jeg vil enten ha' skærmene eller pengene, og jeg håber at den "nye" SHG endelig kan få sagen ud af verden.
Jeg blev fanget i SHG's konkurs, da jeg fortrød købet af 2 skærme til en værdi af 5500 kr. umiddelbart inden konkursen og ikke nåede at modtage pengene for de returnerede skærme. Det betyder at SHG trak pengene, beholdte skærmene og jeg stod tilbage som taber.
Hvis man overtager SHG's varemærke må man samtidig afslutte SHG's tidligere sager.
Jeg vil enten ha' skærmene eller pengene, og jeg håber at den "nye" SHG endelig kan få sagen ud af verden.
Jeg har købt ca. 75% af mit it hos SHG de sidste 4-5 år, ikke fordi de altid var billigst eller bedst, men jeg kunne godt lide butikken.
Men jeg må desværre tilslutte mig, at man ikke bare starter "over på en frisk". Hvis de vil genbruge det navn, kundebase og image som shg har oparbejdet gennem årene, må de også tage forpligtelserne der følger med.
Jeg må desværre se mig nødsaget til at finde en ny butik, da jeg ikke kan genvinde tillid til en butik der bare "starter forfra" og nulstiller kundernes garanti og tillid.
Men jeg må desværre tilslutte mig, at man ikke bare starter "over på en frisk". Hvis de vil genbruge det navn, kundebase og image som shg har oparbejdet gennem årene, må de også tage forpligtelserne der følger med.
Jeg må desværre se mig nødsaget til at finde en ny butik, da jeg ikke kan genvinde tillid til en butik der bare "starter forfra" og nulstiller kundernes garanti og tillid.
Hmm...alternativet havde vel været at lade virksomheden gå konkurs - havde vi så været bedre stillet?
Godt at virksomheden løber videre, det er et godt sted at handle og butikken og afhentning samme dag er perfekt. Desuden kan jeg godt lide at Thyregod selv skriver herinde...hvis det da er ham :-)
Godt at virksomheden løber videre, det er et godt sted at handle og butikken og afhentning samme dag er perfekt. Desuden kan jeg godt lide at Thyregod selv skriver herinde...hvis det da er ham :-)
Jeg må nok sige at jeg nok finder en anden butik, har ellers handlet meget hardware hos shg "nok 80%" af min hardware siden 2003 og det er ikke småpenge for mit vedkommede.
Er nok lidt muggen over at man kan overtage kundedatabasen uden at stille garanti. Min tillid til shg er væk nu.
Er nok lidt muggen over at man kan overtage kundedatabasen uden at stille garanti. Min tillid til shg er væk nu.
Kære Poul
Jaja, der er mange sider af en sag, og når man forhandler elektronik i større mængder, så bliver man hurtig klog på købeloven, det lader det også til at du er, men her er et par spørgsmål der nok er mange der overvejer, jeg håber du har tid til at give et svar på dem.
Det vil sige at gamle kunder ikke vil kunne logge ind og handle efter deres gamle konti og betingelser? Eller vil det sige at kunderne bliver i et andet selskab. I så fald er det op til det andet selskab at håndtere reklamationsretten over for de tidligere kunder.
Overtager man kundedatabasen, så overtager man også håndtering af evt. reklamantionsret. Husk på at reklamationssager der endnu ikke er opstået ikke er gæld, ligesom kunderne ikke kan sidestilles med kreditorer hvis de har fået leveret deres varer. Det er i sidste ende selvfølgelig op til forbrugerklagenævnet, men jeg tror i skal være forberedt på enten at droppe kundedatabasen eller overtage reklamationsansvaret.
Ja det virker da meget logisk.. Men dit bud på overtagelse burde vel have taget det i betragtning? De 300.000 du har sat af til håndtering af reklamationer er vel en indirekte udgift i forbindelse med købet af shg, og skal vel nærmere betragtes som en del af den kapitalindsprøjtning firmaet har brug for hvis det skal overleve, og ikke en "gave" til kunderne.
Du betaler forhåbentlig ikke selv de reperationer der skal laves på kunders defekte varer, det ansvar giver man jo typisk videre til producenten eller leverandøren, ellers skal avancen da op hvis der skal være råd til at betale for alle de defekte varer man sælger.
Jeg kan forøvrigt anbefale dig at tage kontakt til forbrugerrådet eller forbrugerklagenævnet, de vil kunne hjælpe med retningslinier og i slipper måske for en del sager der ikke falder ud som i umiddelbart havde regnet med.
Mvh
Anders Palm
Jaja, der er mange sider af en sag, og når man forhandler elektronik i større mængder, så bliver man hurtig klog på købeloven, det lader det også til at du er, men her er et par spørgsmål der nok er mange der overvejer, jeg håber du har tid til at give et svar på dem.
29 skrev:Man køber ikke kunde og leverandørgæld.
Det vil sige at gamle kunder ikke vil kunne logge ind og handle efter deres gamle konti og betingelser? Eller vil det sige at kunderne bliver i et andet selskab. I så fald er det op til det andet selskab at håndtere reklamationsretten over for de tidligere kunder.
Overtager man kundedatabasen, så overtager man også håndtering af evt. reklamantionsret. Husk på at reklamationssager der endnu ikke er opstået ikke er gæld, ligesom kunderne ikke kan sidestilles med kreditorer hvis de har fået leveret deres varer. Det er i sidste ende selvfølgelig op til forbrugerklagenævnet, men jeg tror i skal være forberedt på enten at droppe kundedatabasen eller overtage reklamationsansvaret.
29 skrev:Da jeg ikke har tjent på det solgte, så er der ikke opsparet nogle penge til de reparationer – det virker meget logisk.
Ja det virker da meget logisk.. Men dit bud på overtagelse burde vel have taget det i betragtning? De 300.000 du har sat af til håndtering af reklamationer er vel en indirekte udgift i forbindelse med købet af shg, og skal vel nærmere betragtes som en del af den kapitalindsprøjtning firmaet har brug for hvis det skal overleve, og ikke en "gave" til kunderne.
Du betaler forhåbentlig ikke selv de reperationer der skal laves på kunders defekte varer, det ansvar giver man jo typisk videre til producenten eller leverandøren, ellers skal avancen da op hvis der skal være råd til at betale for alle de defekte varer man sælger.
Jeg kan forøvrigt anbefale dig at tage kontakt til forbrugerrådet eller forbrugerklagenævnet, de vil kunne hjælpe med retningslinier og i slipper måske for en del sager der ikke falder ud som i umiddelbart havde regnet med.
Mvh
Anders Palm
Inden Poul Thyregod bliver slæbt hen til det nærmeste træ og klynget op for ikke at overtage reklamationsretten på alle SHG's tidligere salg, er det måske værd at bemærke, at man kan handle virksomheder på flere forskellige måder.
Nogle gange handler man hele selskaber, dvs. at man køber CVR-nummer, overtager PBS forretningsnumre (og herunder ansvaret for transaktioner, som går tilbage - også kaldt Charge Back), bankkonti, leverandørgæld, tilgodehavender (saldi hos debitorer), udeståender (endnu ikke indløste gavekort m.v.).
Disse salg foregår typisk ved handler, hvor sælger har et andet selskab, f.eks. et holding selskab, hvor pengene fra salget kan indgå og dermed undgå direkte beskatning.
Andre gange taler man om aktivitetshandler, hvor man kun handler aktiviteterne i selskabet, f.eks. varemærket, kundedatabasen, lokaler, varer osv. - men IKKE CVR-nummer, tilgodehavender, udeståender, bankkonti osv. Man må f.eks. heller ikke fortsætte med samme forretningsnummer hos PBS.
Disse handler er typisk, hvis sælger kun har dette ene selskab og derfor ikke kan undgå direkte beskatning ved salget (Man må ikke bare starte et holdingselskab over natten til formålet - det skal vist have været i spil i mere end 3 år først?!).
Disse handler foregår naturligvis også ved konkurser/betalingsstandsninger, hvor køber selvfølgelig ikke er interesseret i at købe leverandørgælden for en mængde varer, som allerede er solgt osv. For kurator gælder det om at få så mange penge i kassen som muligt, så dem, der har penge ude, får mest muligt. Rækkefølgen til at få penge er ikke til forbrugernes fordel - kurator står vist helt oppe i toppen, derefter det offentlige, leverandører osv.
Derfor står man ikke super godt, hvis man f.eks. har pengene for to skærme tilgode hos sælger - eller en reklamation om et halvt år. Så skulle der have været penge til overs, når alle er betalt, og så ville køber sikkert have købt dette med også, mon ikke?!
Det kan godt være, at nogle mener, at køber moralsk burde overtage reklamationsretten for alt det salg, som er foretaget de sidste to år - men det ville i så fald have sænket prisen for aktiviteterne gevaldigt og givet færre penge til de primære kreditorer - så det må kurator således ikke gøre, da hans job er at sikre det stik modsatte.
DISCLAIMER: Jeg er ikke jurist/revisor, men jeg har de seneste 1½ år været med til forberede en lang række virksomhedshandler , hvor begge type handler er aktuelle.
Da varemærket/firmanavnet i dette tilfælde skal køre videre, overtages f.eks. alle udestående gavekort uanset typen af handel for ikke at komme i konflikt med kunderne - men det influerer selvfølgelig på prisen for det enkelte selskab, at disse overtages.
Held og lykke, Thyregod - jeg leverer ikke rebet til lynchningen! 8~)
Nogle gange handler man hele selskaber, dvs. at man køber CVR-nummer, overtager PBS forretningsnumre (og herunder ansvaret for transaktioner, som går tilbage - også kaldt Charge Back), bankkonti, leverandørgæld, tilgodehavender (saldi hos debitorer), udeståender (endnu ikke indløste gavekort m.v.).
Disse salg foregår typisk ved handler, hvor sælger har et andet selskab, f.eks. et holding selskab, hvor pengene fra salget kan indgå og dermed undgå direkte beskatning.
Andre gange taler man om aktivitetshandler, hvor man kun handler aktiviteterne i selskabet, f.eks. varemærket, kundedatabasen, lokaler, varer osv. - men IKKE CVR-nummer, tilgodehavender, udeståender, bankkonti osv. Man må f.eks. heller ikke fortsætte med samme forretningsnummer hos PBS.
Disse handler er typisk, hvis sælger kun har dette ene selskab og derfor ikke kan undgå direkte beskatning ved salget (Man må ikke bare starte et holdingselskab over natten til formålet - det skal vist have været i spil i mere end 3 år først?!).
Disse handler foregår naturligvis også ved konkurser/betalingsstandsninger, hvor køber selvfølgelig ikke er interesseret i at købe leverandørgælden for en mængde varer, som allerede er solgt osv. For kurator gælder det om at få så mange penge i kassen som muligt, så dem, der har penge ude, får mest muligt. Rækkefølgen til at få penge er ikke til forbrugernes fordel - kurator står vist helt oppe i toppen, derefter det offentlige, leverandører osv.
Derfor står man ikke super godt, hvis man f.eks. har pengene for to skærme tilgode hos sælger - eller en reklamation om et halvt år. Så skulle der have været penge til overs, når alle er betalt, og så ville køber sikkert have købt dette med også, mon ikke?!
Det kan godt være, at nogle mener, at køber moralsk burde overtage reklamationsretten for alt det salg, som er foretaget de sidste to år - men det ville i så fald have sænket prisen for aktiviteterne gevaldigt og givet færre penge til de primære kreditorer - så det må kurator således ikke gøre, da hans job er at sikre det stik modsatte.
DISCLAIMER: Jeg er ikke jurist/revisor, men jeg har de seneste 1½ år været med til forberede en lang række virksomhedshandler , hvor begge type handler er aktuelle.
Da varemærket/firmanavnet i dette tilfælde skal køre videre, overtages f.eks. alle udestående gavekort uanset typen af handel for ikke at komme i konflikt med kunderne - men det influerer selvfølgelig på prisen for det enkelte selskab, at disse overtages.
Held og lykke, Thyregod - jeg leverer ikke rebet til lynchningen! 8~)
Tja, jeg er heller ikke jurist. men jeg har handlet hos SHG for en god sjat af mine surt tjente penge, og hvis jeg ikke kan få den garanti som jeg normalt har ret til, tja så er jeg heller ikke kunde hos SHG mere (eller nærmere Proshop).
Om det er rigtig eller forkert, lovllig eller uilovlig, tja det vil jeg ikke komme nærmere ind på, som kunde føler jeg mig pisset på og der for vælger jeg nok en anden forhandler, der er jo heldigvis nok af dem.
Sådan er det bare.......
Om det er rigtig eller forkert, lovllig eller uilovlig, tja det vil jeg ikke komme nærmere ind på, som kunde føler jeg mig pisset på og der for vælger jeg nok en anden forhandler, der er jo heldigvis nok af dem.
Sådan er det bare.......
#42 Du kan ikke sætte lighedstegn (eller skråstreg) mellem konkurs og betalingsstandsning - det er to forskellige ting.
Formålet med en betalingsstandsning er at give tid til at omstrukturere firmaet, og evt. få nye aftaler med kreditorerne, så firmaet kan fortsætte. Formålet med en konkurs er at få lukket firmaet og solgt alt, så dem der har noget til gode deler pengene.
Iflg. statstidende er SHG ikke gået konkurs. SHG er i betalingsstandsning. Derfor er der ikke noget konkursbo eller nogen kurator.
I en betalingsstandsning beskikker skifteretten et tilsyn, som har til formål at tilgodese kreditorerne. Tilsynet skal godkende alle "væsentlige dispositioner", som firmaet foretager, herunder naturligvis frasalg.
Synes det er langt ude, hvis tilsynet accepterer, at de langsigtede værdier, som alle ved er i SHG og som skulle have været brugt til at betale for kundernes reklamationer i fremtiden, nu i stedet ender hos Hr. Thyregod.
Formålet med en betalingsstandsning er at give tid til at omstrukturere firmaet, og evt. få nye aftaler med kreditorerne, så firmaet kan fortsætte. Formålet med en konkurs er at få lukket firmaet og solgt alt, så dem der har noget til gode deler pengene.
Iflg. statstidende er SHG ikke gået konkurs. SHG er i betalingsstandsning. Derfor er der ikke noget konkursbo eller nogen kurator.
I en betalingsstandsning beskikker skifteretten et tilsyn, som har til formål at tilgodese kreditorerne. Tilsynet skal godkende alle "væsentlige dispositioner", som firmaet foretager, herunder naturligvis frasalg.
Synes det er langt ude, hvis tilsynet accepterer, at de langsigtede værdier, som alle ved er i SHG og som skulle have været brugt til at betale for kundernes reklamationer i fremtiden, nu i stedet ender hos Hr. Thyregod.
Kun mig som kan læse at SHG/Proshop prøver at hjælpe folk angående garanti?
For af hvad jeg har læst de sidste 45svar, virker det som om, at folk mener der er ingen chance for at få varer/penge igen, selvom de tydeligt skriver, at de vil gøre hvad de kan.
Nogen gange må man simpelthen priotere forretningen højere end kunderne, og hvis man ikke kan acceptere det som kunde, så kan man slet ikke handle i nogen butikker, da 99.9% af alle butikker sætter butikken højere end kunderne fra omgang til omgang.
For af hvad jeg har læst de sidste 45svar, virker det som om, at folk mener der er ingen chance for at få varer/penge igen, selvom de tydeligt skriver, at de vil gøre hvad de kan.
Nogen gange må man simpelthen priotere forretningen højere end kunderne, og hvis man ikke kan acceptere det som kunde, så kan man slet ikke handle i nogen butikker, da 99.9% af alle butikker sætter butikken højere end kunderne fra omgang til omgang.
#43
Det er det heller ikke. SHG må pga. betalingsstandsningen ikke betale dig (eller andre kreditorer) penge udenfor konkursrækkefølgen:
1. Massekrav(Konkurslovens §93) – omkostninger ved konkursens indtræden og behandling(kurators salær og gæld pådraget under konkursens behandling)
2. Sekundære massekrav(Konkurslovens §94) – normalt omkostninger og gæld pådraget under betalingsstandsning
3. Lønmodtagerkrav(Konkurslovens §95) – som oftest vederlagskrav knyttet til ansættelsesforholdet
4. Leverandørkrav(Konkurslovens §96) – sædvanligvis krav fra leverandører på afgifter til staten
5. Simple krav(Konkurslovens §97) – alle andre krav, som ikke er omfattet af Konkurslovens §§93-96 og §98
6. Efterstillede krav(Konkurslovens §98) – normalt rentekrav efter bøder, bod eller gaveløfter
jeg betalte ved en bankoverførsel. Derfor er det åbenbart op til SHG's samvigitighed at bestemme om jeg må få mine penge. Det er utroligt at det kan være rigtigt.
Det er det heller ikke. SHG må pga. betalingsstandsningen ikke betale dig (eller andre kreditorer) penge udenfor konkursrækkefølgen:
1. Massekrav(Konkurslovens §93) – omkostninger ved konkursens indtræden og behandling(kurators salær og gæld pådraget under konkursens behandling)
2. Sekundære massekrav(Konkurslovens §94) – normalt omkostninger og gæld pådraget under betalingsstandsning
3. Lønmodtagerkrav(Konkurslovens §95) – som oftest vederlagskrav knyttet til ansættelsesforholdet
4. Leverandørkrav(Konkurslovens §96) – sædvanligvis krav fra leverandører på afgifter til staten
5. Simple krav(Konkurslovens §97) – alle andre krav, som ikke er omfattet af Konkurslovens §§93-96 og §98
6. Efterstillede krav(Konkurslovens §98) – normalt rentekrav efter bøder, bod eller gaveløfter
47 skrev:Kun mig som kan læse at SHG/Proshop prøver at hjælpe folk angående garanti?
Det de lover kan vist opfyldes ved at du får et telefonnummer til SHG's gamle leverandør, som leverede din vare. Det kan ikke bruges til noget.
Ja ja, der er håb for at der virkelig sker noget. Men det er langt fra den garanti, som folk tydeligvis føler sig berettigede til.
Jeg tror ikke det handler om at folk føler sig helt fortabte, det er tvivlen. Folks garantier er forsvundet. Folks penge svæver et eller andet diffust sted. Ingen ved hvordan det ender.
Nu må I tørre øjnene.
Var SHG gået konkurs, havde I/kunderne slet ikke kunne gøre brug af reklamationsretten, men nu er der en chance for at få hjælp til reklamationssager alligevel.
SHG som vi kender det, eksisterer ikke længere. Og sådan er det bare. Det nye SHG håber jeg vil levere samme kvalitet som det gamle.
Var SHG gået konkurs, havde I/kunderne slet ikke kunne gøre brug af reklamationsretten, men nu er der en chance for at få hjælp til reklamationssager alligevel.
SHG som vi kender det, eksisterer ikke længere. Og sådan er det bare. Det nye SHG håber jeg vil levere samme kvalitet som det gamle.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.