mboost-dp1

Segway Inc.

Segway lovliggjort som køretøj i Danmark

- Via Comon - , redigeret af Net_Srak

Det har taget sin tid, men efter intet mindre end tre års undersøgelse omhandlende det populære – om end til tider latterliggjorte – køretøj Segway, er Transportministeriet endelig kommet frem til en konklusion om, hvorvidt det elektriske køretøj må bruges på de danske veje eller ej.

Hos TV2 Nyhederne har man spurgt ind til sagen omkring Segway, og her var svaret, at der snart ville ske noget.

Hans Christian Schmidt, Transportminister skrev:

Jeg har hørt om sagen nu her, og vi løser den fra i morgen tidlig.

Transportministeren udtaler yderligere, at det er meget beklageligt, at behandlingen af sagen har taget så lang tid, som den har.

Segway, der er lovliggjort som et køretøj fra og med i dag, er dog ikke brugbar for alle, da man skal være minimum 16 år gammel for at måtte bruge det.

Grunden til, at lovliggørelsen af Segway har taget så lang tid, som det har, skulle efter sigende være, fordi ministeriet har haft svært ved at finde ud af, hvordan køretøjet skulle klassificeres.





Gå til bund
Gravatar #51 - themuss
1. jun. 2010 16:59
findes der en monstertruck-udgave af en segway?
Gravatar #52 - Martin Schou
1. jun. 2010 17:00
MiniatureZeus (49) skrev:
Hvis de ikke må kører på fortorvet, må de så godt køre på strøget?

Nu er Strøget så ikke et fortov men en gågade, og på gågader er det op til kommunen, om cyklister må anvende den (dog har cyklister altid ubetinget vigepligt i forhold til fodgængere).
Endvidere er gågader ofte belagt med forskellige regler på forskellige tidspunkter, så varelevering kun er tilladt mellem f.eks. 7 og 10, taxa-kørsel fra 20-02.

Og hvad klassificeringen af Segway angår, så er det jo ikke som om, de har siddet 8 timer dagligt i 3 år og arbejdet på det.

At det er lidt tricky, kan man jo ret hurtigt tænke sig til.
Er det en cykel, så er der lovkrav til:
Lys (for og bag). Kan naturligvis fikses, men da Segway'en læner sig fremad, når man kører, og lyset skal kunne ses på 300 meters afstand, stiller det nogle særlige krav til montering, som ikke ses på almindelige cykler.
Baglygten skal også kunne ses på 300 meters afstand, hvilket giver et tilsvarende sæt problemer. Det er næsten umuligt at overholde med fastmonterede holdere - det er nærmest nødvendigt at have dem monteret på en holder, som altid sidder vandret - og så kommer du i tilsvarende problemer på bakker.

Reflekser. Kan naturligvis også fikses.

Bremser. Bekendtgørselsen om cykler siger: § 5. En cykel skal være forsynet med mindst to uafhængige bremsesystemer, der virker på henholdsvis for- og baghjul
Er det højre hjul, der tæller som forhjul på en Segway? Som nævnt tidligere, så har Segway kun ét sæt bremser, og de er ikke uafhængige, så nu skal der yderligere monteres håndbremse på den, og mon ikke det kommer til at give en hel del uheld, når folk hiver i dem? Ikke at dette ændrer på loven, men det skal nok give nogle klager og sjove klip på YouTube

Der skal være en ringeklokke på Segway'en. Lyder måske latterligt, men det er også et lovkrav
Gravatar #53 - Systran
1. jun. 2010 17:02
themuss (51) skrev:
findes der en monstertruck-udgave af en segway?


Close:

http://www.google.dk/images?um=1&hl=da&tbs...

http://www.google.dk/images?um=1&hl=da&tbs...

ffs. fix links!
Gravatar #54 - Egopoe
1. jun. 2010 17:13
Det mest relevante er vel hvor den passer ind i trafikmønsteret.
Det bør man vurdere på acceleration, sikkerhed, fart og bremselængder, måske noget med udsyn og synlighed. Og så kommer der sikkert noget økonomisk teknisk omkring energiforbrug og afgiftskategori.
En nummerplade bliver kun relevant hvis det er et 'farligt' køretøj, der skal kunne identificeres.

Jeg må indrømme at jeg ikke ser frem til dens indtog på vores cykelstier. Den synes bredere end en cykel og med en topfart på kun 20km/t. Specielt hvis den accelererer og decelererer i andet tempo end cykler. Den tid den udfordring.
Gravatar #55 - cazotaro
1. jun. 2010 17:16
TheBuzz (44) skrev:
Meget simpelt...

Det er ikke en cykel eller knallert - det er et motoriseret løbehjul... :p


Tjaa, kan man vel kalde det.

Men svjv er løbehjul ikke lovlige på offentlig vej? Eller tæller de som fodgængere ligesom rulleskøjter?
Nogen der ved hvad reglerne er for rulleski forresten?
Gravatar #56 - Multibox
1. jun. 2010 17:45
Er jeg den eneste der frygter den dag man skal hjem i myldre tid og kommer til at tøffe I sin bil bag ved en Segway? (antaget den bliver lovlig på vejen)
Gravatar #57 - fidel
1. jun. 2010 17:53
Hvor skal folk så stille deres Segway's når de er kørt på arbejde eller ned for at handle? Til 60.000 kr vil jeg nødigt stille min ude foran netto.
Gravatar #58 - kleif
1. jun. 2010 18:18
Nu har jeg selv udviklet et Segway lignende køretøj:

Vi lavede en del research omkring den kommercielle "Segway". Et af de største hindringer for, den ikke blev godkendt i Danmark, var at motoriserede køretøjer kræver mekaniske bremser. Hvis en sådan skulle monteres på en Segway, ville hele princippet bag den, falde til jorden.

Hvis der er nogen herinde, der har fundet ud af hvordan den er blevet kategoriseret, må i meget gerne poste det.

/Bjarke
Gravatar #59 - psada
1. jun. 2010 18:36
#58, der er en herinde fra der har postet hvad den er blevet kategoriseret som.

Ud over det, så synes jeg det ville være latterligt hvis den var blevet kategoriseret som noget andet.
Gravatar #60 - MiniatureZeus
1. jun. 2010 18:42
fidel (57) skrev:
Hvor skal folk så stille deres Segway's når de er kørt på arbejde eller ned for at handle? Til 60.000 kr vil jeg nødigt stille min ude foran netto.

Har jo ikke rigtig noget at gøre med staten og godkendelsen, og er jo ikke anderledes end en motorcykel, udover en motorcykel normalt koster noget mere..
Gravatar #61 - Zombie Steve Jobs
1. jun. 2010 18:44
Egopoe (54) skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke ser frem til dens indtog på vores cykelstier. Den synes bredere end en cykel og med en topfart på kun 20km/t. Specielt hvis den accelererer og decelererer i andet tempo end cykler. Den tid den udfordring.


Hvad med alle de der lade forældre med deres sygt brede ladcykler, christianiahippiefræsere eller hvad de hedder? De fylder for 80000 Segways!
Gravatar #62 - MiniatureZeus
1. jun. 2010 18:52
tanghaar (61) skrev:
Egopoe (54) skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke ser frem til dens indtog på vores cykelstier. Den synes bredere end en cykel og med en topfart på kun 20km/t. Specielt hvis den accelererer og decelererer i andet tempo end cykler. Den tid den udfordring.


Hvad med alle de der lade forældre med deres sygt brede ladcykler, christianiahippiefræsere eller hvad de hedder? De fylder for 80000 Segways!

fuck jeg hader ladcykler og især deres rådne kvindelige førere som åbenbart hverken kan finde ud af at drive deres lort frem med en nogenlunde acceptabel hastighed eller trække ind til siden..
Plejer at give dem mine ondeste øjne, når jeg overhaler dem...
Gravatar #63 - kleif
1. jun. 2010 18:54
#59
Jeg kan ikke gennemskue hvad den er kategoriseret som. Jeg kan godt se, at den må køre hvor cykler må køre, men den har særlige regler som aldersgrænse, og skal ikke have ringklokke osv.

Ah, havde ikke lige set #52 's indlæg, læste kun kommentarene på side 1, min tidligere kommentar er jo delvis en gentagelse så. Beklager.
Gravatar #64 - Egopoe
1. jun. 2010 18:56
tanghaar (61) skrev:
Hvad med alle de der lade forældre med deres sygt brede ladcykler, christianiahippiefræsere eller hvad de hedder? De fylder for 80000 Segways!


Enig, og jeg er heller ikke fan af dem - som konkurrerende cyklist. Jeg forstår selvfølgelig behovet og deres tilstedeværelse, og respekterer at der også skal være plads til dem. Og det samme kommer til at gælde for segways.

Men jeg håber dog at myndighederne fremover tænker sig om, og ikke blot dumper alle mystiske fartøjer de ikke kan klassificere på cykelstierne - eller indretter stierne derefter. Men det er så en kamp med billisterne, og fortovsudnytterne - og en helt anden historie.
#65 - 1. jun. 2010 18:58
Martin Schou (52) skrev:
Er det en cykel, så er der lovkrav til:
Lys (for og bag). Kan naturligvis fikses,


Har du en reference ?

Så vidt jeg ved, siger brugskravet(ikke klassificeringens-kravet som der diskuteres) at man skal have lygte på cyklen i lygtetændingstiden...

Men det er ikke et krav at der er lys på den udenfor lygtetændingstid eller under løb i henhold til færdselslovens § 37, stk. 1.
Gravatar #66 - Magten
1. jun. 2010 19:10
MiniatureZeus (62) skrev:
Plejer at give dem mine ondeste øjne, når jeg overhaler dem...
Et bat virker bedre, ihvertfald til de kan gå/cykle igen.
#67 - 1. jun. 2010 19:17
Martin Schou (52) skrev:
Reflekser. Kan naturligvis også fikses.


Det bliver faktisk et problem....for medmindre cyklen benyttes til løb, skal den have:

Mindst to gule reflekser, der bevæges under kørsel, og som er synlige bagfra
Gravatar #68 - FlameBait
1. jun. 2010 19:23
Måske er grunden til det har taget 3 år pga. de har andre ting der mere vigtige - Transportministeren har nok lagt den nederst i bunken med vilje - wfc om man må køre på segway eller ej?
Gravatar #69 - zoomster
1. jun. 2010 20:00
Det er da ikke svært at montere 5 røde dioder bagpå den og en diodecykellygte foran, når nu den må køre på cykelstierne..
Gravatar #70 - Slettet Bruger [1190150241]
1. jun. 2010 20:02
zoomster (69) skrev:
Det er da ikke svært at montere 5 røde dioder bagpå


Det skal vel også op i en ordentlig højde...
Gravatar #71 - gnаrfsan
1. jun. 2010 20:36
Det er vel ikke så svært at klassificere den på samme måde som en elektrisk kørestol eller el-scooter til handicappede. Hvis den ikke må køre på fortovet, så bliver den på nærmest ubrugelig, og på vejen, et rent helvede for bilister. Risiko på fortorv/cykelstier: mindre kvæstelser ved påkørsel, måske en sjælden alvorlig ulykke. På veje: Død, harmonikasammenstød og alvorlige kvæstelser, plus generel frustration.
Gravatar #72 - Sugardad
1. jun. 2010 20:49
Undskyld men er politikerne alt for høje hele tiden, eller hvad var det de synes var SÅ svært ved denne sag.

Har ikke læst kilden, men mener de seriøst til brug på danske veje, eller mener de lige som cyklen og manden på gåben som går ude i VEJkanten, for den skal da på ingen måder ud på kørebanen, den er mega langsom, og hvad var det der gjorde den så svær at klassificere? kunne de ikke finde ud af om det var en bil eller hvad? og hvis de virkelig var så blanke, så find da på en ny kategori og smid den derind. personligt ville jeg putte den i samme kategori som cykler, skateboards, rulleskøjter, løbehjul osv. selvom de er vidt forskellige ting, men tror vi alle kan blive enige om at de ting der kunne høre ind under en fælles kategori: små transportmidler, eller w/e du vil kalde det

hvorfor skal man være 16? tror jeg kan komme meget meget meget mere tilskade på min cykel end på en segway, roflmao, man kan vel heller ikke slå nogen ihjel på den, det kan jeg godt på min cykel hvis jeg finder en bakke
Gravatar #73 - gbjensen
1. jun. 2010 21:09
Nu har jeg faktisk prøvet ved flere lejligheder at køre på en Segway, og jeg vil tillade mig at mene at den faktisk IKKE er velegnet til trafik på veje og gader. Jeg vil gerne forklare hvorfor.
På Danfoss Universe er der to baner hvor man kan prøve Segways, der er en alm. asfalteret bane med nogle forhindringer som man skal køre over eller uden om. Det går for de fleste ganske fint.
Der ud over er der også en off-road bane hvor man køre på grus, sten, træstammer, metal og gennem vand.
Her var vi flere der oplevede at den pludselig slukker og dermed vælter. Hvis der er en forhindring som den ikke synes at den kan kommer over, så slukker Segway'en bare helt og man kan ikke andet end at vælte, det sker der ikke så meget ved på en lukket bane, kun blå mærker mm.
Jeg oplevede også at blive smidt af hvis underlaget blev for løst, den kan f.eks. finde på at snurre en halv eller hel omgang rundt om sig selv og så skal man altså holde rigtig godt fast.
Problemet er at for at Segwayen kan opretholde fuld kontrol så skal der for de to hjul være et godt vejgreb og helst ens vejgreb, hvis det ene eller begge hjul mister vejgrebet så kan den intet gøre, den har ingen mulighed for at kompensere for den vægt som personen trykker på "pinden" med. Jeg tør ikke tænke på hvordan den vil klare det på våd eller ligefrem sne eller isglat føre.

Desuden er det også første gang at et køretøj bliver godkendt uden en selvstændig bremse, det har den af naturlige grunde ikke, det hele er op til computeren og motoren. fejler noget her så er du på spanden.
Gravatar #74 - Martin Schou
1. jun. 2010 21:21
Scorp-D (65) skrev:
Martin Schou (52) skrev:
Er det en cykel, så er der lovkrav til:
Lys (for og bag). Kan naturligvis fikses,

'Så vidt jeg ved, siger brugskravet(ikke klassificeringens-kravet som der diskuteres) at man skal have lygte på cyklen i lygtetændingstiden...¨

Well ... duh.

Jeg gik ud fra, at folk på cykel godt ved, at de ikke behøver lygter uden for lygtetændingstiden. Hvorfor skulle det være anderledes for en Segway, hvis den katagoriseres som en cykel?

Og ja, hvis du kun benytter cyklen/Segway'en uden for lygtetændingstiden, så behøver du ikke lygter. Hvorfor tror du, det kommer som en overraskelse?

Nu er jeg måske ret kedelig, men jeg ser ikke meget pointe i et køretøj, jeg ikke må benytte, når det er mørkt, hvilket i vinterperioderne oftest er uden for arbejdstiden. Så uden lygter eller steder at montere dem så de opfylder kravene til lygternes synlighed, så er en Segway ubrugelig til transport til og fra arbejde, samt andre ture uden for arbejdstid (fridage undtaget).

Scorp-D (67) skrev:
Det bliver faktisk et problem....for medmindre cyklen benyttes til løb, skal den have:

Mindst to gule reflekser, der bevæges under kørsel, og som er synlige bagfra


Det er pedalreflekserne. (Yderlige informationer kan ses på Sikker Trafik, tidligere Rådet for Større Færdselssikkerhed).

De gule reflekser, der skal sidde i hjulene (synlige fra siden), må gerne erstattes af hvide reflekterende sider på dækkene. Dertil kommer en hvid refleks fortil og rød bagtil.

Men det kan stadig løses - evt., mekanisk med gule reflekser over skærmene, som bevæger sig op og ned.


Sugardad (72) skrev:
Undskyld men er politikerne alt for høje hele tiden, eller hvad var det de synes var SÅ svært ved denne sag.

[...]personligt ville jeg putte den i samme kategori som cykler, skateboards, rulleskøjter, løbehjul osv. [...]

Som ikke er samme kategori.
Cykler er cykler.
Skateboards, rulleskøjter og løbehjul er fodgængere.
Der er krav til cyklers bremser, lygter og reflekser, og du kan få bøder for ikke at overholde disse. Du kan få bøder, for at køre fuld på cykel.
Dette er ikke tilfældet for fodgængere.

Så når det tilsyneladende var det for svært for dig, hvorfor skulle det så være nemmere for politikerne?

Sugardad (72) skrev:

hvorfor skal man være 16?


Sikkert fordi det i modsætning til en cykel, ikke drives af din egen kraft, men nærmere er en el-knallert med hjulene monteret parallelt. Og knallerter har også et lovkrav om at skulle være 16.

Desuden vejer din cykel næppe 50 kg - det er også tættere på at være en knallert. Og jeg ville ikke blive specielt forundret, hvis det ender med et krav om ansvarsforsikring, ganske som man ser det ved ... hvad var det nu, det var ... nå jo - en knallert.

I øvrigt.

Hvis den klassificeres udelukkende som fodgænger (ligesom f.eks. rulleskøjter, Heelies, løbehjul og skateboard), skal den op på fortovet, hvor hastigheden bliver et problem - det er ikke ret mange mennesker, der bevæger sig med 20 km/t på et fortov eller i gågader. Der vil ikke være krav om synlighed eller lignende, hvilket kan give problemer (20 km/t, 50 kg plus passager kommer til at gøre ondt) i mørket. Der er ingen bødestraf for at være fuld som fodgænger, og 50 kg tunge køretøjer, der kan bevæge sig 20 km/t, er ikke alt for heldige at putte i hænderne på fulde folk.

Hvis den klassificeres udelukkende som en cykel, skal man trække igennem de fleste gågader - en situation som sandsynligvis vil være endnu mere forstyrrende, end at trække en cykel. Og da den ikke er meget bredere (63x63 cm) end halvfede mennesker , er det ret unfair at kalde den for 'forstyrrende' mht bredden. Jeg er 194 cm høj og ca 50 cm over skuldrene. Jeg er dermed bredere end en Segway, hvis jeg har en indkøbspose i hver hånd.

Hvis den klassificeres udelukkende som en lille knallert (ikke knallert 45, må den meget sjældent benyttes på cykelstier og skal dermed ud på vejene, og du må ikke koble en anhænger på den, som man må på en cykel. En knallert kræver desuden lovgodkendt styrthjelm (cykelhjelm er ikke nok), ansvarsforsikring og kørekort, hvis du er under 18.

Så en del af problemerne mht. klassificering er at finde ud af, hvilke kompromisser, man er villig til at indgå, eller om man skal indføre en helt ny klassificeringskategori - og hvilke lovkrav, der så skal stills til denne type køretøj. En ny kategori skal endvidere være generel, så den kan bruges på andre køretøjer med nogenlunde samme indretning.

Det er ikke noget, der løses på 5 minutter og en bajer i hånden. Men 3 år er stadig for længe.
Gravatar #75 - Egopoe
1. jun. 2010 21:22
Sugardad (72) skrev:
Personligt ville jeg putte den i samme kategori som cykler, skateboards, rulleskøjter, løbehjul osv. selvom de er vidt forskellige ting, men tror vi alle kan blive enige om at de ting der kunne høre ind under en fælles kategori: små transportmidler, eller w/e du vil kalde det

hvorfor skal man være 16? tror jeg kan komme meget meget meget mere tilskade på min cykel end på en segway


Myndighedernes veje er uransagelige. Mit forsigtige bud på hvorfor de 16 vil være fordi bæstet vejer godt 50kg, og alene med sin egenvægt kan forvolde skade - selv ved lavere fart.
Det kan også have noget at gøre med hvor let den er at styre, men her må jeg overlade ordet til gbjensen og andre, der har prøvet dem.

Et par ting som adskiller den fra cyklen er den relativt lave frihøjde, som kan gøre det til en ekstremsport på de danske veje. Og da balancen tipper på færdelsretningen, vil et brat møde med et hul være sværere at kontrollere end på en cykel.

Jeg spår at den får øgenavnet "tandtæskeren" :)
Gravatar #76 - DrHouseDK
1. jun. 2010 21:28
Fedt. Husk det skal være begrænset til max 30 km/t, over 43 på rullen og det er en bøde, 2. gang bliver det konfiskeret.

Kan man så få tunudstødning til den?

Jesus f*cking christ. :P
Gravatar #77 - Adagio
2. jun. 2010 04:20
Major-Pepper-Pants (46) skrev:
Hvor mange har egentlig prøvet en. Har selv ved Danfoss, da jeg er ansat der.


Har prøvet det da vi kom gratis ind ved Danfoss Universe*, det var så også det eneste interessante ved Danfoss Universe. Havde det ikke været for Segway'en og gratis entre den dag, så havde besøget ikke været benzin udgifterne værd (selvom det ikke er langt fra Sønderborg)

*En dag hvor der ikke var så mange gæster, så jeg fik da kørt en del ture på Segway'en den dag
Gravatar #78 - Major-pepper-pants
2. jun. 2010 05:06
#77 Hvis det skulle ske du tog afsted igen, så bare sig at din Segway, du har fået udleveret til låns, er kørt flad for batteri og vups så får du en af instruktørernes som jeg NOGET sjovere ;)

TIL ALLE:
Hvorfor er det så vigtigt med klassificeringen?
Ja, den skal have de samme lovkrav som en cykel osv.
Men der skal alligevel udstedes flere krav fordi det er et specielt køretøj.
Så hvorfor ikke lave nogle regler KUN for Seqways o.l. køretøjer som fx #58's.
Det andet er jo navlepilleri og spild af tid.
Gravatar #79 - Glædelig Jul!!
2. jun. 2010 05:23
**SLETTET**
Gravatar #80 - zoomster
2. jun. 2010 05:27
Jeg er ved at forstå hvorfor det tager 3 år at klassificere den, når man kan gøre et problem ud af reflekser og lygter her på siden, så tænk lige på hvor meget rav nogle politikkere kan lave i den.



SlettetBruger (70) skrev:
Det skal vel også op i en ordentlig højde...


Jeg tror sgu ikke de bekymrer sig om at der sidder en stribe røde dioder 150-200mm over jorden. Forlygten kan vel passende sidde på styret eller noget og reflekser kan da klisteres på til man er tilfreds, der er selvfølgelig lovkrav man skal følge men man skal heller ikke gøre det til et problem, så er man sgu ikke bedre end det menige nationen medlem hvis man gør det til et problem.
Gravatar #81 - Adagio
2. jun. 2010 05:54
zoomster (80) skrev:
Forlygten kan vel passende sidde på styret


Forlygterne skal sidde så de er synlige hele tiden. Sidder man dem fast på styret på samme måde som normale lygter, vil den meste af tiden man kører pege ned i jorden. Så skal man lave noget så den automatisk ændrer lygtepositionen i forhold til hvor langt frem/tilbage man læner sig

zoomster (80) skrev:
Jeg tror sgu ikke de bekymrer sig om at der sidder en stribe røde dioder 150-200mm over jorden


De skal også være synlige. Sidder de for langt nede kan det godt være at man ikke lige for øje på dem
Baglygterne på en cykel sidder også langt nede, men her kommer de altså til at være meget længere nede
#82 - 2. jun. 2010 06:46
Martin Schou (74) skrev:
Well ... duh.

Jeg gik ud fra, at folk på cykel godt ved, at de ikke behøver lygter uden for lygtetændingstiden. Hvorfor skulle det være anderledes for en Segway, hvis den katagoriseres som en cykel?

Og ja, hvis du kun benytter cyklen/Segway'en uden for lygtetændingstiden, så behøver du ikke lygter. Hvorfor tror du, det kommer som en overraskelse?



Du skriver jo selv at det kan være tricky fordi, hvis det er en cykel, er der et lovkrav der hedder Lys(for og bag)!



Martin Schou (52) skrev:
Og hvad klassificeringen af Segway angår, så er det jo ikke som om, de har siddet 8 timer dagligt i 3 år og arbejdet på det.

At det er lidt tricky, kan man jo ret hurtigt tænke sig til.
Er det en cykel, så er der lovkrav til:
Lys (for og bag).


Det er jo ikke brugskravene politikerne skal tage stilling til...
#83 - 2. jun. 2010 06:57
Den blev klassificiert som en cykel (på forsøgsstadie)

med flg. Vilkår og dispensationer:

Føreren af køretøjet skal være fyldt 16 år.

Køretøjerne skal opfylde bekg. om cyklers indretning og udstyr mv., med følgende undtagelser:

- Der dispenseres fra krav om to bremsesystemer, men køretøjet skal kunne standse som en cykel for-synet med baghjulsbremse (§ 5, stk. 1).
- Der dispenseres fra krav om bevægelige gule reflekser, der er synlige bagfra (§ 7, stk. 3).
- Der må ikke medtages børn på køretøjet (§ 10).
- Der må ikke tilkobles påhængs- eller sidevogn (§ 12)
- Køretøjet skal ikke opfylde kravene til el-cykler (§ 13).
-- ingen bevægelsessensor, og max hastighed er sænket til 20 km/t.

Ligesom jeg skrev før, så behøver de ikke tage stilling til lys, da det kun er et brugskrav... Det må importøren/producenten/køberen bøvle med hvis de vil bruge den i lygtetændingstiden.

Til gengæld skulle de tage stilling til de bevægelige gule reflekser(som jeg også skrev).
Gravatar #84 - el_barto
2. jun. 2010 07:27
3 års syltetur, 10 minutter i TV og BAM er den godkendt. Fuck hvor jeg hader de her "det var i TV så må vi hellere gøre noget" sager...
Gravatar #85 - Egopoe
2. jun. 2010 12:00
el_barto (84) skrev:
3 års syltetur, 10 minutter i TV og BAM er den godkendt. Fuck hvor jeg hader de her "det var i TV så må vi hellere gøre noget" sager...


Du har ganske ret. Men så gælder det bare om at udøve sin demokratiske ret ved at få sin sag på skærmen, hvilket sikkert er lettere end at få sin kandidat i tale :)

Work the system...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login