mboost-dp1

unknown

Scramjet rammer ti gange lydens hastighed

- Via New Scientist - Technology - , redigeret af rackbox

Den australske forsvarsvidenskab og teknologiorganisation (DSTO) har succesfuldt testet en raket som medbragte en scramjet og fået denne til at flyve med over ti gange lydens hastighed.

Raketten steg først til en højde på 530 km over havets overflade før den igen fløj ind i Jordens atmosfære, hvorefter scramjetten blev antændt og hastigheden blev opnået.

En scramjet er kort fortalt en supersonisk forbrændingsmotor, der forbruger ilt fra atmosfæren til at forbrænde det medbragte brændstof.





Gå til bund
Gravatar #1 - Husblas
17. jun. 2007 12:07
Scramjet på intercitytogene please o/
Gravatar #2 - D_V
17. jun. 2007 12:09
#1

Det kan sgu da være ligegyldigt, banedanmark har aligevel hastigheds nedsættelser...
Gravatar #3 - Dreadnought
17. jun. 2007 12:14
#1 scramjets virker kun i en meget tynd atmosfære, samt kan den kun tændes når hastigheden allerede er 2-3 gange lydens hastighed.
Gravatar #4 - Husblas
17. jun. 2007 12:14
#2 - touché..

Hmmm.. Scramjet på xbusserne så o/!
Gravatar #5 - hammedhaaret
17. jun. 2007 12:30
#3 nu spør jeg måske lidt dumt...
kan mennesker tåle at flyve så hurtigt? g-tryk og alt det der...
plus hvis der allerede skal lydhastighed x2-3 ooog atmosfære... hvor anvendelig er den så?
Gravatar #6 - Zombie Steve Jobs
17. jun. 2007 12:31
#4 Cykelister og konservative hastighedsgrænser.

Wow. Der er ikke noget jeg er mere gak med end hastighed, så det her er så mega kolonormt fedt at høre. Jeg håber, at de finder på at bruge den til mere end rumtransport. Concorde v.2, eller sådan noget.

Så bliver turen til Australien kortere end check-in tiden.

#5 Har også tænkt på det, accelrationen må jo være forholdsvis heftig. Ikke så fedt at piloterne bliver til marmelade. Hastigheden er jo ikke noget problem, det er bare et sprøgsmål om hvor hurtigt den opnås. Så er g-kræfterne der, men det er "vandret-g", så man kan klare lidt mere.
Gravatar #7 - Dreadnought
17. jun. 2007 12:52
#5 G-påvirkningen afhænge af motorens kraft samt flyets vægt. Nu ved jeg ikke lige hvor god accelerationen var på Concorden, men alm. fly er ikke ret meget højere end 1G. Anvendeligheden er meget god. Et fly der bruger sådan en motor vil også have en hæftig jetmotor ala Concorden, men siden at flyet meget af tiden flyver i en meget tynd atmosfære skal den ikke bringe nær så meget brændstof med som Concorden skulle.

#6 Boings kommende fly som bliver "Concorde v.2" vil ikke bruge ScramJets.
Gravatar #8 - meep
17. jun. 2007 13:42
Dem har jeg 8 af derhjemme.
Gravatar #9 - Lares
17. jun. 2007 14:14
Spild af ilt. Jeg skulle faktisk bruge det.
Gravatar #10 - arne_v
17. jun. 2007 14:21
Hvor lang tid vil det tage at flyve fra New York til London med
sådan en tingest inkl. accelerations tid både med traditionel jet
og scram ?
Gravatar #11 - alyflex
17. jun. 2007 14:26
#5 den eneste øvre teoretiske grænse der skulle være for hvor hurtigt et menneske skulle kunne flyve er lyshastigheden i vakuum. G-kræfter har intet med hvor hurtigt man flyver at gøre, det afhænger kun af hvor hurtigt man accelererer.

#6 Er slet ikke anvendeligt i rumtransport da det jo netop kræver du flyver et sted hvor der i forvejen er ilt.
Hvor mange g du kan holde til har intet at gøre med om det er vandret eller lodret...

#7 det du siger giver ingen mening.
Gravatar #12 - iluka
17. jun. 2007 15:10
#11 der står i artiklen at de regner med at kunne bruge den til rumtransport, bl.a. fordi man slipper for vægten af den ilt raketter medbringer og dermed kan slæbe mere payload ud i rummet... Jeg går ud fra at den virker på en stor del af turen så. Og det #7 siger giver da god mening for mig!
Gravatar #13 - rackbox
17. jun. 2007 16:37
Hvis man fjerner tiden til acceleration og deceleration, så vil det altså tage ca. 34 minutter at tilbagelægge en afstand på 7000 km. Dette er forudsat at der måles i forhold til lydens hastighed i luft (334m/s).

Spændende projekt - hvis det er menneskeligt udholdeligt at blive udsat for 7g over en længere periode, så kan man altså accellerere op i 3,34km/s på ca. 50 sekunder. På den tid har man så tilbagelagt de første ca. 84 km.

Sådan.. lidt lommeregning for begyndere :-P
Gravatar #14 - zak
17. jun. 2007 17:07
Der er jo lidt lufttomt ude i rummet, derfor vil den også have en konstant hastighed når den slipper væk fra jorden(eller andre planeter) - så jo den ville da være smart til rumflyninger, måske ikke til at lande, men fin til dvs. sonder og andet observations pjat...
Gravatar #15 - Sattie
17. jun. 2007 18:00
Bare vent til i ser reklamerne for sådanne et fly:
"Hurtigere frem end et projektil fra et gevær"
el.
"Her er flyet der ikke kan skydes ned" (mens det operere i maks hastighed)
Gravatar #16 - Krisgebis
17. jun. 2007 18:02
En scramjet er kort fortalt en supersonisk forbrændingsmotor, der forbruger ilt fra atmosfæren til at forbrænde det medbragte brændstof.
Er der nogen forbrændingsmotor der IKKE gør det samme?

Ellers lyder det da spændende.
Gravatar #17 - .dot
17. jun. 2007 18:03
#10 - Hvis jeg har læst rigtigt så vil en tur fra Sydney, Australien til London tage ca. 2 timer ;)
Gravatar #18 - rackbox
17. jun. 2007 18:06
#17 Det er forfærdeligt! Jeg tror ikke at sjælen kan følge med ved de hastigheder!

(heh...!)
Gravatar #19 - iluka
17. jun. 2007 18:18
#16 raketter! Så kan man naturligvis diskutere om raketter er forbrændingsmotorer eller bare forbrænding, men det er raketter Scramjet sammenlignes med fordi den nærmest er lige så hurtig.
Gravatar #20 - Soechr
17. jun. 2007 20:28
#11 Nu er det jo også sådan at det tidspunkt hvor en rumrejse bruger mest brandstof netop er mens der er ilt til stede. De vil jo være gode som andentrins løfteraketter. En raket der løfter fartøjet op til scramjets kan tage over og så en lille tredie til at navigere satelitten på plads.
Gravatar #21 - Diskill
17. jun. 2007 21:17
Det skal nok blive anvendeligt i næste generation af atom-forsvaret.
Jeg tvivler på at det er brugbart til bemandede fartøjer på grund af den voldsomme acceleration. Måske hvis de udvikler udgaver der har en moderat acceleration.
Gravatar #22 - Palle bøf
17. jun. 2007 22:25
#14... En konstant hastighed holder man næppe. Tænk på alle de planeter og andre ting som har tiltrækningskraft. Men ja, i teorien :)
Gravatar #23 - Sanzor
18. jun. 2007 06:15
Det lyder som en ekstrem fart og jeg tror heller ikke den er egnet til mennesker. Jeg tænker nu mere på våben. Raketter eller missiler med denne fart og teknologien vil være rimlig gode til at pille andre missiler og raketter ned.
Gravatar #24 - vandfarve
18. jun. 2007 06:57
#11

Teoretisk har du ret, for G-krarfter er G-kraefter. Desuden har du ogsaa fuldstaendigt ret i, at disse kraefter intet har med hastigheden at goere, men udelukkende baseres paa de- eller accellerationen.

Men der er noget, som du skal bide maerke i, og det er, at kroppen er bygget og vant til at blive brugt ved en lodret G. Det betyder i min logik, at mennesket generelt kan taale langt hoejere tryk vertikalt, end det kan horisontalt, da alle vores organer m.m. allerede benytter denne ene G lodret i deres funktioner.
Gravatar #25 - mel
18. jun. 2007 07:03
Man kan osse læse denne nyhed på flere måder...
jeg var nu IKKE overrasket over scramjet, men det er nok mere hastigheden, som er rekorden.
NASA har lang tid siden haft noget lignende oppe og flyve og lur mig om de ikke har haft personer ombord.
Interessant er først flyver de (nasa) den højt op i en B52, og så sætter de lige en raket i måsen af den INDEN scramjet'en bliver starter

Link til NASA X43

- gammelt billede men stadig interessant
Gravatar #26 - EmKay
18. jun. 2007 07:10
#7
Jeg er udsat for 1G lige nu.. Jeg sidder nemlig stille. 1G er udtrykket for den tyngdekraftpåvirkning, der er ved jordens overflade.
Lad os sige jeg vejer 75 kg. Ved 2G vejer jeg så 150 og ved 10G vejer jeg 750 kg, hvilket min krop højst sandsynligt ikke vil kunne holde til hvorefter jeg vil "blive til marmelade", som #6 beskriver det :D
Gravatar #27 - fidomuh
18. jun. 2007 07:23
#26

Rent faktisk er kroppens og knoglernes modstand overfor vaegt ret utroligt..

Hvis vaegten oeges gradvist, saa kan du hoejst sandsynligt godt klar dig paa 9-10g i et par sekunder, foer du besvime pga iltmangel.. Men marmelade, saa skal vi nok over 12-14g ;)
Gravatar #28 - NFX
18. jun. 2007 08:21
#15:
Naturligvis kan flyet stadig skydes ned. Man skal bare kaste en granat op i luften og håbe på at flyet flyver ind i den :)
Gravatar #29 - Miklos
18. jun. 2007 08:59
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

Brug tiden på at rette problemerne med den :D
Gravatar #30 - T-A
18. jun. 2007 09:14
#24
Rigtig der er forskel på hvilken retning G-pårvirkningen trækker i en.

Der hvor vi kan klare flest G før vi besvimer er acclerations G (hvor vi bliver trykket tilbage i sædet). Disse oplever en jagerpilot ikke ret mange af (over længere tid) da selv om et jagerfly accelererer hurtigt, er den slet ikke nær hurtig nok til at det kan betyde han vil besvime.

Der hvor vi oplever den største acceleration er nok på rumfærgen hvor pasaserene da også ligger ned så de på denne måde får den trykket på den måde vi bedst kan klare det.
I et fly med scramjet motor vil vi sikkert ligge under hvad man oplever i rumfærgen så tror ikke dettte bliver et problem.


Den g-påvirkning som de fleste piloter syntes er mest ubehagelig er negativ påvirkning hvor organer/blod bliver presset op i kroppen.
Gravatar #31 - sharkmeat.dk
18. jun. 2007 09:50
Man bliver ikke til marmelade ved 10g.. Eneste problem er at man blacker out.. -4g er heller ikke unaturligt i jagerfly.. Der får man bare red out.. Menneskets krop kan overleve ret meget.. Jeg har hørt om race-drivers som har overlevet sammenstød på 60g.. Det er bare meget meget kort tid de er udsat for den enorme g-påvirkning.

Flyvning ved den slags hastigheder vi snakker om her, tror jeg ikke er noget problem. Det handler bare om holde accelerationen under kontrol, så man ikke overstiger 4g.. Som er det de fleste mennesker besvimer ved.. Problemet er at dreje / ændre retning ved den slags hastigheder.. For det er jo også acceleration.. Og det er der vi ser de største G-kræfter.. I racerbiler og jetfly..

Man kan man vel næsten kun flyve i lige retning.. Og det skaber vel nogle problemer når man skal over på den anden side af vores runde jordklode..
Gravatar #32 - vandfarve
21. jun. 2007 01:53
# Alle

Jeg lagde lige maerke til noget, efter jeg havde brugt min tid og gaaet vaek fra internetcafeen. Oevelsen foregik i en hoejde af 530 km over havets overflade, hvorfor G-kraefterne vil vaere minimale. Graensen mellem jordens atmosfaere og rummet starter officielt ved 100 km, hvor jordens tiltraekning er saa svag, at man stort set kan maerke vaegtloeshed. Endvidere forsvinder jordens gravitation med kvadtratet paa hoejden (her dog regnet fra jordens centrum, der ca. er 4000 km under havets overflade), saa skal vi ikke bare blive enige om, at der er G-kraefter til stede i accellerationen, men at de er saa ubetydelige, at du aldrig ville kunne maerke dem?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login