mboost-dp1

SCO

SCO taber igen til Novell i sag om UNIX

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak

I den efterhånden årelange retssag om, hvem der har rettighederne til Unix, har sagen bølget frem og tilbage. Senest fik SCO vind i sejlene, men nu ser de ud til at have fået masten skudt over.

En enig jury kunne i går tilkende Novell ejerskabet over UNIX SVRX-licenserne, og dermed er hele baggrunden for SCOs retssag røget på gulvet.

Sagen startede i 2003, hvor SCO mente, at de med deres UNIX-licens kunne kræve penge fra de, som benyttede Linux, heriblandt IBM, da Linux i deres øjne benyttede flere teknologier, der oprindeligt stammer fra UNIX.

Efter dommen udtalte Novell, at de er meget tilfredse med at få bekræftet, at de er de egentlige ejere af UNIX SVRX, og at de kun solgte retten til at forhandle operativsystemet til SCO i sin tid.

SCO har endnu ikke udtalt sig om dommen.





Gå til bund
Gravatar #1 - hulefar
31. mar. 2010 12:44
Så kan de lære det!!
Gravatar #2 - fidomuh
31. mar. 2010 12:45
OWned :D
Gravatar #3 - Hack4Crack
31. mar. 2010 12:51
glæder mig til at det bliver en synkende skude.
Gravatar #4 - Slettet Bruger [571847810]
31. mar. 2010 12:53
Gravatar #5 - karstenharder
31. mar. 2010 12:55
Hvad siger I så, når MS køber Novell ...?
Gravatar #6 - Wickedmike
31. mar. 2010 13:00
#5 Så længe MS ikke begynder at bashe Linux kernen for at malke penge, så går det nok.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [571847810]
31. mar. 2010 13:01
Tja Novell og MS har jo i forvejen et tæt relativt ukendt samarbejde ^^

Hvis det kunne gøre at windows maskiner med netware client ikke er så sløve så er jeg glad ^^
Gravatar #8 - Windcape
31. mar. 2010 13:55
karstenharder (5) skrev:
Hvad siger I så, når MS køber Novell ...?
Hmm, Novell er faktisk børsnoteret

Nu skal du ikke give Hr. Balmer gode ideer.
Gravatar #9 - lnc12
31. mar. 2010 14:09
Windcape (8) skrev:
Hmm, Novell er faktisk børsnoteret

Nu skal du ikke give Hr. Balmer gode ideer.

Hvis Novell bliver opkøbt af MS så flygter jeg fra OpenSUSE selv om jeg er glad for det [cry]
Gravatar #10 - chokofant
31. mar. 2010 14:13
Det ville også være ekstremt underligt den retssag (jury) endte anderledes.

Det kom frem at SCO kun havde folk inde som vidner der mente de havde en ide om hvordan selve 'salgsdokumentet' til SCO skulle forståes. Dette på trods at der i den endelige kontrakt var en række eksklusiv aftaler, hvor der sort på hvidt stod at rettighedene IKKE kom med.

Derudover havde Novell flere folk inde som vidner, der havde udfærdiget salgsdokumentet i sin tid.

Jeg ville mene ud fra de to ovenstående ville det end ikke give mening at starte sådan en retssag....
Gravatar #11 - Hubert
31. mar. 2010 14:16
lnc12 (9) skrev:
Windcape (8) skrev:
Hmm, Novell er faktisk børsnoteret

Nu skal du ikke give Hr. Balmer gode ideer.

Hvis Novell bliver opkøbt af MS så flygter jeg fra OpenSUSE selv om jeg er glad for det [cry]


Du behøver næppe flygte... Hvad skulle MS få ud af at købe Novel?
Gravatar #12 - arne_v
31. mar. 2010 14:40
Windcape (8) skrev:
Hmm, Novell er faktisk børsnoteret

Nu skal du ikke give Hr. Balmer gode ideer.


Novell har en markedsværdi på ca. 2 mia. dollar.

MS kunne gøre det.
Gravatar #13 - Windcape
31. mar. 2010 14:41
Hubert (11) skrev:
Du behøver næppe flygte... Hvad skulle MS få ud af at købe Novel?
Hvis Microsoft kunne få ejerskab over UNIX, så hmm?
Gravatar #14 - arne_v
31. mar. 2010 14:44
Hubert (11) skrev:
Du behøver næppe flygte... Hvad skulle MS få ud af at købe Novel?


En fod indenfor Linux verdenen.

Men jeg tror heller ikke at det sker:
- jeg tror ikke at MS er interesseret i at satse på Linux
- på nogle områder (ECMA, ISO) er MS bedre stillet ved at have et selvstændigt men venligsindet Novell
- et køb fra MS kunne blive opfattet ret negativt af nogle af Novell's kunder
Gravatar #15 - arne_v
31. mar. 2010 14:50
Windcape (13) skrev:
Hvis Microsoft kunne få ejerskab over UNIX, så hmm?


Bemærk at:
- retten til Unix navnet og Unix som standard (SUS) er overdraget til OpenGroup, det er kun kode copyright vi taler om
- alle de kommercielle Unix leverandører *har* betalt for en Unix licens som formentlig er gyldig forevigt

Så "værdien" ville være at kunne komme efter Linux (og *BSD'erne) for brug af kode der er dækket af oprindelig Unix copyright.

Der er næppe ret meget kode fra den gang tilbage.

Og hvis der var kunne den nemt omskrives.

SCO's krav var formentligt DOA selvom de havde haft ejerskab til koden.

Jeg tror ikke at MS ville forsøge noget sådant.

Ballmer er ret glad for lidt anti-Linux FUD ved festlige lejligheder, men reelt har MS jo ikke gjordt meget for konkret at følge op på det.

Kort sagt; Ballmer kan lide at gø men han bider ikke.
Gravatar #16 - mathiask
31. mar. 2010 15:36
SCO burde holde sig til at lave cykler.
Gravatar #17 - incinerator
31. mar. 2010 17:23
at få masten skudt over har jo ikke stoppet SCO før, så det er jo nok ikke sidste gang vi hører til denne sag.
Gravatar #19 - nielsbrinch
1. apr. 2010 07:35
Udtaler man SVRX på samme måde som cervix?
Gravatar #20 - brostenen
1. apr. 2010 11:39
Hvad snakker folk om???
Linux, unix?????

Hvor kommer linux lige ind i billedet her?
Er det mig som ikke har fulgt med, eller hvad?
Jeg mener. Nu har jeg læst kommentarer, og kan ikke lige se hvorfor folk pludselig vil snakke om linux, da nyheden omhandler unix, novell og sco.
Gravatar #21 - brostenen
1. apr. 2010 11:42
mathiask (16) skrev:
SCO burde holde sig til at lave cykler.

Som jeg husker det, så lavede de også knallerter en gang for lang tid siden. :-D

http://www.sco-klubben.dk/sco_2gear.htm

Driller bare.... Vidt forskellige firmaer, da sco-knallerter skulle være dansk. (Men man kunne huske forkert.)
Gravatar #22 - Hubert
1. apr. 2010 11:58
arne_v (14) skrev:
En fod indenfor Linux verdenen.

Men jeg tror heller ikke at det sker:
- jeg tror ikke at MS er interesseret i at satse på Linux
- på nogle områder (ECMA, ISO) er MS bedre stillet ved at have et selvstændigt men venligsindet Novell
- et køb fra MS kunne blive opfattet ret negativt af nogle af Novell's kunder


Kan godt være at det bare er mig men jeg kan ikke lige se hvad de skulle få ud af at kome ind på linux markedet.
Gravatar #23 - arne_v
1. apr. 2010 12:39
Hubert (22) skrev:
Kan godt være at det bare er mig men jeg kan ikke lige se hvad de skulle få ud af at kome ind på linux markedet.


Tjene penge der.
Gravatar #24 - arne_v
1. apr. 2010 12:41
brostenen (20) skrev:
Hvad snakker folk om???
Linux, unix?????

Hvor kommer linux lige ind i billedet her?
Er det mig som ikke har fulgt med, eller hvad?
Jeg mener. Nu har jeg læst kommentarer, og kan ikke lige se hvorfor folk pludselig vil snakke om linux, da nyheden omhandler unix, novell og sco.


Det kr;ver nok at man kendre forhistorien.

Den korte version er:

SCO har sagsøgt diverse Linux brugere for krænkelser af deres Unix rettigheder (de hævder at IBM har sneget noget Unix kode ind i Linux engang for mange år siden).

Den her afgørelse er relevant, fordi SCO jo ikke så godt kan sagsøge Linux brugere for krænkelse af nogle rettigheder som Novell ejer.
Gravatar #25 - Hubert
1. apr. 2010 14:03
arne_v (23) skrev:
Tjene penge der.


Så ville det give mere mening at købe Apple.
Gravatar #26 - arne_v
1. apr. 2010 14:35
#25

At købe noget Linux ville hjælpe dem på server området.

At købe Apple ville hjælpe dem på på appliamce området.

Men et køb af Apple ville også give en del problemer - foruden at Apple er hammer dyr (selv ikke Microsoft har 215 mia. dollars liggende i kasseapperatet).
Gravatar #27 - Hubert
1. apr. 2010 14:58
arne_v (26) skrev:
#25

At købe noget Linux ville hjælpe dem på server området.


Næppe...


At købe Apple ville hjælpe dem på på appliamce området.

Men et køb af Apple ville også give en del problemer - foruden at Apple er hammer dyr (selv ikke Microsoft har 215 mia. dollars liggende i kasseapperatet).


Avs jeg vidste ikke markedsværdien for Apple var så høj.
Gravatar #28 - thethufir
1. apr. 2010 15:01
.... Hvem er SCO??? *fløøøøjt*
Gravatar #29 - Hubert
1. apr. 2010 15:37
thethufir (28) skrev:
.... Hvem er SCO??? *fløøøøjt*


Det må efterhånden være 'hvem var' SCO
Gravatar #30 - fidomuh
2. apr. 2010 13:10
#27

Avs jeg vidste ikke markedsværdien for Apple var så høj.


Ja, jeg bliver ogsaa overrasket hver gang..
Det er rimeligt hardcore at de har *SAA* mange penge og *SAA* hoej en vaerdi, med *SAA* lille en brugerbase :D
Gravatar #31 - Windcape
2. apr. 2010 14:27
#30

Deres produkter er dyre, simpel as.

Derudover er en "lille" brugerbase en underdrivelse. iPhone har rigtig godt fat i markedet i USA.
Gravatar #32 - fidomuh
2. apr. 2010 14:48
#31

Jeg taenkte nu mere ifht. de andre spillere paa markedet, hvor de har en meget lille brugerbase.

iPhone? Sure. Hvor stor en del af mobil-markedet har de? 2%? :)
Gravatar #33 - Windcape
2. apr. 2010 15:16
fidomuh (32) skrev:
iPhone? Sure. Hvor stor en del af mobil-markedet har de? 2%? :)
15% af alle smartphones kører iPhone OS. 50% af alle mobile browsere requests kommer fra en iPhone.

Så de har en pænt stor del af smartphone markedet.
Gravatar #34 - fidomuh
2. apr. 2010 15:24
#33

Du svarede ikke paa mit spoergsmaal.

[add]
15% af alle smartphones kører iPhone OS.


Og den maa du gerne underbygge, btw.
Er det af alle smartphones solgt i aar? Igaar? Sidste aar?
All-time? For saa tvivler jeg sgu nok rimeligt staerkt :D
Gravatar #35 - arne_v
2. apr. 2010 15:25
#32

De har en ret lille andel af det totale mobilmarked målt i omsætning og styks.

Men de har en stor andel af det totale mobilmarked målt i profit.

Sådan lidt overforsimplet:
- de sælger 20 millioner mobiler for 400 dollar som har kostet 300 dollar at producere => 2 mia. dollar i profit
- de andre sælger 980 millioner mobiler for 100 dollar som har kostet 98 dollar at producere => 1.96 mia. dollar i profit
Gravatar #36 - fidomuh
2. apr. 2010 15:27
#35

Ah, giver god mening :)
Gravatar #38 - fidomuh
2. apr. 2010 16:18
#37

Cool. Saa i 2009 altsaa :)
Gravatar #39 - JoeX2
2. apr. 2010 20:19
Det fede ved SCO er, at de ikke er bange for at starte en retssag, som de ved med sikkerhed, at de ikke burde kunne vinde.

Derfor er et også ret sikkert at dette ikke er sidste sag de taber. Denne afgørelse kan fx stadig appelleres. Dog er der ikke er mange dele i sagen som ikke allerede er appelleret til sidste indstands af SCO.

Noget andet er at SCO sagtens kan fortsætte deres søgsmål mod IBM, da de stadig kan påstå ( som UNIX forhandlere ) at IBM ikke må flytte værdi ( eller hvad de efterhånden vil kalde det, der ikke er copyright ) til noget andet system, uden først at have en tilladelse ( fra Novell ). Og det vil langt fra være den mest mystiske påstand fra SCOs side.

Gravatar #40 - arne_v
4. apr. 2010 01:48
Hubert (27) skrev:
Næppe...


Der bliver solgt ca. 1.5 mio. Linux servere om året. Det er også et marked.
Gravatar #41 - Hubert
4. apr. 2010 08:56
arne_v (40) skrev:
Der bliver solgt ca. 1.5 mio. Linux servere om året. Det er også et marked.


Ville du gå til Microsoft for at købe en linux server..? Hvis jeg var på jagt efter en linux server af en eller anden sær grund så ville jeg ikke gå til Microsoft.
Gravatar #42 - Windcape
4. apr. 2010 10:24
#40/#41

Nej, men jeg ville måske købe visualisering!

http://www.novell.com/prblogs/?p=2169
Gravatar #43 - arne_v
4. apr. 2010 11:38
#41

Med Microsofts nuværende måde at lave business og deres nuværende holdning til Linux: nej.

Men hvis der var vilje til at ændre det, så kunne de gøre det.

IBM, HP etc. er eksempler på at samme firma godt kan sælge flere OS.
Gravatar #44 - Hubert
4. apr. 2010 15:49
Windcape (42) skrev:
#40/#41

Nej, men jeg ville måske købe visualisering!

http://www.novell.com/prblogs/?p=2169


HyperV er rigtig godt hvis du i forvejen har et windows miljø. For dem der har et unix eller linux miljø er der ikke meget fidus i at købe en windows server licens for at virtualisere linux.
Gravatar #45 - Hubert
4. apr. 2010 15:51
arne_v (43) skrev:
#41

Med Microsofts nuværende måde at lave business og deres nuværende holdning til Linux: nej.

Men hvis der var vilje til at ændre det, så kunne de gøre det.

IBM, HP etc. er eksempler på at samme firma godt kan sælge flere OS.


Jeg har ikke talt imod at et firma godt kunne sælge flere OS'ere men jeg kan ikke se en fornuftig business case for MS i at købe Novell.

og hvor mange af de 1.5 mio. linux kasser er så fra novell..?
Gravatar #46 - arne_v
4. apr. 2010 17:43
Hubert (45) skrev:
og hvor mange af de 1.5 mio. linux kasser er så fra novell..?


Jeg har ikke en procent andel.

Men toppen er ret klar: Redhat er #1 og Novell er #2, så de må sælge en del.

Novell har en del gode samarbejds partnere: IBM, HP, Dell og MS.

Der er et enkelt Linux segment hvor Novell er størst: Linux på mainframe, hvor de har langt over halvdelen af markedet.
Gravatar #47 - Hubert
4. apr. 2010 20:12
arne_v (46) skrev:
Jeg har ikke en procent andel.

Men toppen er ret klar: Redhat er #1 og Novell er #2, så de må sælge en del.

Novell har en del gode samarbejds partnere: IBM, HP, Dell og MS.

Der er et enkelt Linux segment hvor Novell er størst: Linux på mainframe, hvor de har langt over halvdelen af markedet.


Mainframe markedet ville nu nok forsvinde hvis MS overtog Novell. Det må alt andet lige komme fra Big Blue og selvom de vil sælge hvad som helst så tror jeg ikke de er helt vilde med at sælge noget fra MS hvis de kan finde noget andet der kan det samme. Her tænker jeg især på RH.
Gravatar #48 - arne_v
8. apr. 2010 23:58
#47

Substitutions mulighederne er store på Linux markedet og konkurrencen er benhård.

IBM kunne sagtens skifte til Redhat.

Men hvorfor skulle de gøre det?

IBM sælger masser af MS software idag.
Gravatar #49 - Hubert
9. apr. 2010 08:03
arne_v (48) skrev:
#47

Substitutions mulighederne er store på Linux markedet og konkurrencen er benhård.

IBM kunne sagtens skifte til Redhat.

Men hvorfor skulle de gøre det?

IBM sælger masser af MS software idag.


IBM sælger hvad som helst de kan tjene penge på. Men det er dog et lille men, Linux bliver jo kun aktuelt når de ikke kan sælge aix på deres mainframes. Og så kunne de lige så godt vælge rh som suse.
Gravatar #50 - arne_v
10. apr. 2010 01:44
Hubert (49) skrev:
Linux bliver jo kun aktuelt når de ikke kan sælge aix på deres mainframes.


Så vidt jeg ved kører AIX ikke på nyere mainframes overhovedet. Linux gør. AIX kører kun på pSeries.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login