mboost-dp1

Google

Schweiz vil ikke tillade Google Street View

- Via Associated Press - Google - , redigeret af Net_Srak , indsendt af LordMike

I sommers begyndte Google at tage billeder af gaderne i Schweiz til brug i deres kort-tjeneste Google Maps til funktionen Street View. Det brød de lokale myndigheder sig ikke om, og den schweiziske kommissær for databeskyttelse og informationer, Hanspeter Thür, bad Google stoppe deres foretagende.

Google har ikke gjort, som de blev bedt om, og Thür har nu oplyst, at han agter at sagsøge Google for at få dem til at stoppe.

Schweiz har en meget stram persondatalovgivning, og ifølge Thür gør Google ikke nok ud af at beskytte privatlivet for de personer, der måtte befinde sig på Google Street View-billeder. Google anvender et program til at genkende ansigter på billederne for så at sløre dem. Funktionen er dog ikke 100 % effektiv.

Thür vil have, at Google slører alle ansigter samt nummerplader, fjerner billeder af lukkede haver og private veje samt advarer beboere i de områder, de vil fotografere, mindst en uge i forvejen.

Google mener ikke, deres tjeneste er et problem, men oplyser, de arbejder på en ny version af deres sløringssoftware, der skal sikre et bedre resultat.





Gå til bund
Gravatar #1 - LordMike
16. nov. 2009 10:52
lol @ warn 1 week :P
Gravatar #2 - Zeales
16. nov. 2009 11:00
LordMike (1) skrev:
lol @ warn 1 week :P


Det er satme meget post.

Synes det virker lidt overdrevet. Hvilke dårlige ting kan der ske af det her?
Gravatar #3 - angelenglen
16. nov. 2009 11:11
Comicom (2) skrev:
Det er satme meget post.

Synes det virker lidt overdrevet. Hvilke dårlige ting kan der ske af det her?

Fx noget i den sti?:
http://www.urlesque.com/2009/02/05/top-10-moments-...
Gravatar #4 - arkantheblack
16. nov. 2009 11:20
Nu lever Schweiz jo på mange måder af at være landet hvor du kan være Anonym... Så det passer vel egenligt meget godt ind i deres stil.
Gravatar #5 - Clauzii
16. nov. 2009 11:41
Google må respektere de Schweiziske myndigheder, længere er den ikke.

Upåagtet at det er en fin service, Google levere, må og skal de respektere privatlivets fred. Om de så skal håndretouchere billederne..
Gravatar #6 - jonasbh
16. nov. 2009 11:41
Opgiv Schweiz! - Det vil give denne Hanspeter Thür så meget negativ omtale, at han sikkert fortryder.

Google leverer så mange gode gratis ting, som f.eks. gratis "GPS" via mobilen. I sidste ende vil de fleste i Schweiz nok hellere have Google Street View end Hanspeter Thürs paranoia
Gravatar #7 - AoOs
16. nov. 2009 11:50
'I sommer' ikke 'I sommers' - har indsendt rettelse.
Gravatar #8 - Holger_dk
16. nov. 2009 12:25
tja... techofobi? (eller hvad frygt for teknologi måtte hedde).

altså jo, Google skal følge landets regler, måske er reglerne bare lavet til et andet årtusinde...

glæder mig lidt til at billeder til streetview i dk kommer... blev formendligt "fanget" på kamera på cykel kørende i den forkerte retning... :P
Gravatar #9 - PeterJesper
16. nov. 2009 12:27
Jeg synes sgu heller ikke et eller andet amerikansk "firma" skal have lov til at filme alt og alle alle steder og lægge det på indernettet .. De andres liv rager ikke nogen .. heller ikke selvom det teknisk kan lade sig gøre at lave virkelighedden om til et eller andet reality-show hvor alle kan side og stikke snuden i hinandens affærer .
Hvis du er så interesseret i hvad andre render rundt og laver så søg job hos STASI .
Gravatar #10 - Sweet_Lou
16. nov. 2009 12:30
jeg forstår ikke hvad problemet med nummerplader er for er der ikke noget med at nummerpladeoplysninger er offentlige i schweiz?
Gravatar #11 - Jimmi Larsen
16. nov. 2009 12:40
Sweet_Lou (10) skrev:
jeg forstår ikke hvad problemet med nummerplader er for er der ikke noget med at nummerpladeoplysninger er offentlige i schweiz?


Privatlivets fred.

Tænk hvis nu lillefar er på hjemmebesøg ved sin unge smukke sekretær, men uheldigvis for ham bliver hans bil knipset ude foran.

Lillemor falder over billedet på Google Street View, og nu står lillefar med et forklaringsproblem ;)
Gravatar #12 - Adagio
16. nov. 2009 12:40
Nu kender jeg ikke reglerne i Schweiz, så jeg kan ikke sige om det er ulovligt at lave "street view" eller ej. Hvis det viser sig at være ulovligt, så må Google bare pakke deres kufferter og tage væk derfra, så simpelt er det

Dog må jeg inddrømme at jeg ikke lige kan se de store problemer med "street view", så længe de ikke filmer urealistisk højt oppe. Hvis de filmer fra en "normal" højde, hvor det de filmer er det som man normalt ville kunne se hvis man selv gik forbi stedet, så er det ikke noget problem.
Dog vil jeg da nok blive sur hvis jeg har bygget en 3 meter høj mur for at beskytte mod nysgerrige blikke og så kommer der en der smider et kamera op på en 4 meter høj pind, peger kameraet over min mur og filmer mig imens jeg hygger mig med pigen i min privat baghave, for derefter at smide filmen op på på en eller anden sex-side. Hvis kameraet på street view bilen er alt for højt oppe så er det forståeligt
Gravatar #13 - nielsbrinch
16. nov. 2009 12:41
Holger_dk (8) skrev:
altså jo, Google skal følge landets regler, måske er reglerne bare lavet til et andet årtusinde...


Du mener de ikke har ændret deres lov om privatliv de sidste 9 år? Jo, det kan du såmænd nok have ret i.
Gravatar #14 - dk-hat
16. nov. 2009 12:51
6* Streetviev, har vel ikke noget med gps..
10* så kan du jo netop, genkende biler....?

Og Ellers synes jeg også at street viev skulle være forbudt i alle lande.. da google i den grad bare filmer alt uden tilladelse..

Og hvad er det for noget med sløring.... Google har lige filmet hele verden... ( eller noget af den ) og så beroliger de os med.. at det bliver sløret...

Bare rolig, jeg farer rundt med mit kammera, og fotograferer ALT... og når jeg ligger hele lortet op på nettet, skal jeg nok slører det mest pinlige... men jeg har det stadig væk..

Og da google er et privat firma, og vi lever i en fri verden. kan man vel ikke forhindre nogen andre i at filme fra biler der kører rundt...
Gravatar #15 - jonasbh
16. nov. 2009 12:53
dk-hat (14) skrev:
6* Streetviev, har vel ikke noget med gps..


Google Street View er indarbejdet i Google nye gratis Navigation via Google Maps:

http://newz.dk/google-maps-navigation-er-en-realit...
Gravatar #16 - dk-hat
16. nov. 2009 12:54
Men street viev er vel ligegyldig for en god gps... jeg spøger for jeg ved det ikke....s
Gravatar #17 - Jimmi Larsen
16. nov. 2009 12:55
dk-hat (14) skrev:
10* så kan du jo netop, genkende biler


Netop derfor jeg skriver at retten til privatlivets fred forhindrer Google i at vise nummerplader, ansigter mm. :)
Gravatar #18 - jonasbh
16. nov. 2009 12:57
dk-hat (16) skrev:
Men street viev er vel ligegyldig for en god gps... jeg spøger for jeg ved det ikke....s


Som der står i den tidligere newz historie, så virker det fint med Google Maps alene, men det giver en ekstra dimension med Google Street View.

Min kommentar gik på om indbyggerne i Schweiz ønsker Googles funktioner eller privatliv. De må vælge - og jeg gætter på, at de fleste vælger Google
Gravatar #19 - dk-hat
16. nov. 2009 13:00
18* kommer det til funktioner eller privatliv.. vælger langt de fleste vel prival liv...??????
I altfal, ville det være sindsygt at bare regne med det uden at tage en folke afstemning...
Gravatar #20 - jonasbh
16. nov. 2009 13:05
dk-hat (19) skrev:
18* kommer det til funktioner eller privatliv.. vælger langt de fleste vel prival liv...??????
I altfal, ville det være sindsygt at bare regne med det uden at tage en folke afstemning...


Jeg hørte en som sammenlignede disse sager med Storebæltbroen. Et flertal var imod broen til den dag, hvor broen åbnede. Vi skal snart have et kilmatopmøde, skal vi så ikke gå foran og lukke Storebæltsbroen - det giver mindre trafik. Av, man ville få svært ved at samle støtte til den idé nu, hvor broen er en fast del af vores liv.

Min pointe er, at pt. ikke findes Street View i Schweiz, og alle råber op om privatliv. Når vi om 5 år bruger Street View i vores dagligdag, som det mest naturlige, så vil indbyggerne i Schweiz nok ikke holdes udenfor.
Gravatar #21 - javamanden.dk
16. nov. 2009 13:17

De bliver sikkert glade for gratis GPS, med tiden ;)

Hold jer fra Schweiz, fartbøder er helt hen i vejeret, 19 km/t på motorvej er = 320´€

Gravatar #22 - angelenglen
16. nov. 2009 13:21
Sweet_Lou (10) skrev:
jeg forstår ikke hvad problemet med nummerplader er for er der ikke noget med at nummerpladeoplysninger er offentlige i schweiz?

Måske er det netop fordi nummerpladeoplysninger er offentlige, at det udgør et problem at kunne se nummerplader?
Så kan man jo identificere hvis biler der er på billederne, og kunne være et problem i mange situationer.

Hvis man spørger mig, er det ikke nok at sløre ansigter og nummerplader, man burde sløre hele personen og bilen.

Hvis fx der er et billede af en mand i en hjemmestrikket trøje sammen med en lille lækker blondine, kan det godt være hans kone bliver sur når hun genkender sin trøje på Google Maps.
Det samme kunne være tilfældet med mandens bil parkeret i nærheden af elskerens hus, hvis den har nogle let genkendelige mærker, buler eller lign.

Heldigvis har jeg personligt ikke noget at miste ved at blive fotograferet, men man ved jo aldrig.
Gravatar #23 - dk-hat
16. nov. 2009 13:36
20* Der var også mange imod krigen i irak, og det er der stadig?..s

Og det tror jeg så bare ikke du har ret i.,, kan ikke forestille mig at verden jubler... så vi er ikke enig...s
Gravatar #24 - jonasbh
16. nov. 2009 13:40
dk-hat (23) skrev:
20* Der var også mange imod krigen i irak, og det er der stadig?..s


Wow, det var nok årets dårligste sammenligning. Du sammenligner en offentlig tilgængelig internetservice med en krig

Enige... det skal vi jo heller ikke blive, men jeg synes, du skal boykotte Street View
Gravatar #25 - KingK
16. nov. 2009 14:02
Man kan vel ikke boycotte street view? det er jo ikke fordi billeder forsvinder bare fordi man ikke bruger det?
Gravatar #26 - Holger_dk
16. nov. 2009 14:05
gyxi (13) skrev:
Du mener de ikke har ændret deres lov om privatliv de sidste 9 år? Jo, det kan du såmænd nok have ret i.

hehe ja ok, men du ved hvad jeg mener... :P
Gravatar #27 - jonasbh
16. nov. 2009 14:16
KingK (25) skrev:
Man kan vel ikke boycotte street view? det er jo ikke fordi billeder forsvinder bare fordi man ikke bruger det?


Læs tilbage i diskussion, så forstå du nok bedre sammenhængen.

dk-hat og jeg er uenige om, vi vender os til udvidet service i sådan en grad, at man til sidst opgiver sin oprindelige modstand.
Gravatar #28 - dk-hat
16. nov. 2009 14:23
24*
WOW nok en dårliger samligning...s Du samligner en bro med privatliv...
OG jeg samligner ikke noget... jeg prøver at fortælle dig at fordi befolkningen ikke lide det... kan det godt være, at de ALDRIG kommer til det.. Det er set før.....

Og som 25* så rigtigt siger,, hjælper det at droppe det ikke rigtig på om jeg ER blevet filmet...
Ogvores dis. går også på rimligheden i at filme, uden tilladelse, ikke om jeg vil bruge det eller ej....?
Gravatar #29 - Raistin
16. nov. 2009 14:23
Hvorfor mener i at billeder taget i det offentlige rum hører under privatlivets fred?

Hvis du hygger dig med sekretæren og lillemor ikke må vide det, så lad være med at gå rundt med hende på gaden hvor alle kan se jer.

Skal vi så til at destruere vores online feriebilleder fra Schweiz?

Gravatar #30 - rmariboe
16. nov. 2009 15:22
#3 << Der blev spurgt, hvilke dårlige ting kan ske. Du henviser ikke til noget dårligt i det post. Bloggeren kan i øvrigt ikke skelne en samurai fra en viking. Tsk.

#10 << Hvis nummerpladeregisteret er offentligt tilgængeligt, er det netop vigtigt, at ikke alle kan se, hvor hvilken plade har befundet sig hvornår. Er oplysningerne hemmelige, er nummersløring tæt på irrelevant - ligesom jeg ikke forstår, at nogle folk i DK slører nummerplader på billeder, de lægger online.

#12 << Kameraet sidder en anelse over øjenhøjde, ser det ud til på streetview-billederne og billeder af streetview-bilerne.

#21 << Du fortjener at skulle betale langt større bøde, når du sådan ligger og fedter rundt med 19 km/h på motorvejen! :)

#24 << Nej, han sammenligner din Storebæltsanalogi med en anden analogi, som heller ikke giver mening.

#25 << Jo, hvis ingen benytter tjenesten, bliver den nedlagt.

#29, "Skal vi så til at destruere vores online feriebilleder fra Schweiz?" << Ja, Schweiz er det nye Iran - har du ikke hørt det?

Overvågningsforskrækkede << Der er tale om ét snapshot, som "aldrig" opdateres. Det er ikke et problem, og det end ikke grænser sig op ad overvågning!
Gravatar #31 - bnm
16. nov. 2009 16:28
Google skal øjeblikkeligt indrette sig efter landets love. Længere er den ikke. Et kompromis kan slet ikke komme på tale.
Gravatar #32 - jonasbh
16. nov. 2009 16:33
rmariboe (30) skrev:
#24 << Nej, han sammenligner din Storebæltsanalogi med en anden analogi, som heller ikke giver mening.


Nej, jeg skriver om en person i radioen, der taler om, vi vender os til udvidet service i sådan en grad, at man til sidst opgiver sin oprindelige modstand. Det handler sgu' ikke om modstanden til krig.
Gravatar #33 - Alfix8700
16. nov. 2009 16:52
Man kan måske sige det er lidt lamt, men de er vel bare på den sikre side, og det er vel også okay.
Gravatar #34 - flatline
16. nov. 2009 18:03
(0) skrev:
samt advarer beboere i de områder, de vil fotografere, mindst en uge i forvejen

Det vil formentlig gøre streetview mere interessant i Schweiz. Alle der vil udødeliggøres stiller op, når streetview-bilen kommer. Vi får billeder fyldt med drama-queens, flashere og dommedagsprædikanter.
Gravatar #35 - angelenglen
16. nov. 2009 19:19
rmariboe (30) skrev:
#3 << Der blev spurgt, hvilke dårlige ting kan ske. Du henviser ikke til noget dårligt i det post. Bloggeren kan i øvrigt ikke skelne en samurai fra en viking. Tsk.


Det er ikke sikkert de to "vikinger" ønsker at blive udstillet på Internettet.

Det samme kan siges om fulderrikken der er faldet om i vejsiden, manden der er ved at skyde en anden, folk der bliver taget med bukserne nede, vælter på cykel eller folk hvis hus er ved at brænde ned eller man er midt i en narkohandel eller en slåskamp.

Jeg ved det godt... "de kunne bare være blevet hjemme, hvis de ikke ville med på billederne" - men skal det nu være sådan at man ikke kan bevæge sig i det offentlige rum, uden at ende på Internettet?
Gravatar #36 - dk-hat
17. nov. 2009 16:17
32*** Nej, jeg skriver om en person i radioen, der taler om, vi vender os til udvidet service i sådan en grad, at man til sidst opgiver sin oprindelige modstand. Det handler sgu' ikke om modstanden til krig. [/quote]

1. Du sagde intet om radio, og hvem er han....?. du kan da ikke bare slynge ud: du har ikke ret for jeg har hørt noget andet, og når man så går lidt på klingen..: kommer triumfen... jeg hørte det i radion.

2. Klart mit eksembel, var for du lige skulle tænke over, om DK's modstand mod en bro, er helt det samme som et privat firmas fotografering af en verden... + det at fordi folk er imod i starten, er der sku da ingen garanty for at det vender...

3. Du er vel helt med på at der er mange ( services som du kalder dem ) vi aldrig vender os til/ kommer til at ku lide...?
Gravatar #37 - rmariboe
18. nov. 2009 03:09
#35 << Internettet er en del af det offentlige rum; folk må bare acceptere, at vi har bevæget os ind i en ny tidsalder. Det kunne lige så godt have været et andet, vilkårligt kamera, der tog billeder - og en anden person, der uploadede det. Det havde ingen brokket sig over.

Noget andet er, at Google formodentlig slører billederne på forespørgsel - ligesom de har fjernet pigen, der flasher, helt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login