mboost-dp1

F-Secure

Scareware: Nu også til Mac

- Via F-secure - , redigeret af Pernicious

Eftersom OS X bliver mere og mere udbredt, kunne det forventes at mange af de svindelprogrammer der findes til Windows, også vil begynde at blive målrettet Mac-brugerne. Det ser nu ud til at være en realitet; i hvert tilfælde har F-Secure fundet det første stykke scareware til Mac.

Programmet hedder MacSweeper og lover at rense ens Mac fra skadelige filer, men den gratis scanning er sat op til altid at finde et problem, og den eneste måde at løse “problemet” på er, at købe programmet. Selv hvis man scanner sin computer fra en Windows-maskine, vil det rapportere om sikkerhedsproblemer i system_root/home.

Desuden er advarslerne kopieret fra Symantecs hjemmeside, blot med ændret programnavne.

Skribenten hos F-Secure har indsat en fodnote, med en kommentar fra en journalist, en kommentar han ikke var vant til at høre.

Jeg besøgte macsweeper.com websiden. Jeg ved at jeg sikkert ikke skulle have gjort det, men jeg brugte en Windows pc, så jeg vidste jeg ikke ville blive inficeret.





Gå til bund
Gravatar #1 - themuss
16. jan. 2008 07:27
Steve Jobs lugter
Gravatar #2 - rwzxy
16. jan. 2008 07:33
haha den kommentar beviser tydeligt mediernes IT-kendskab
Gravatar #3 - koron
16. jan. 2008 07:38
weee så kan mac bruger også få en bid af kagen.....
Gravatar #4 - Bundy
16. jan. 2008 07:39
#2: Ja smarte, det KUNNE jo være en joke, eftersom det var til mac.
Gravatar #5 - frostic
16. jan. 2008 08:03
#4

Helt enig..

Jeg vil selv føle det før jeg tror på det :)
Gravatar #6 - Modvig
16. jan. 2008 08:22
Ikke for at sprede negativ stemning, men jeg syntes hver gang der bare opdages lidt negativt der vedrører Mac, så skrives der en nyhed. Der må da være grænser for hvad der egentligt kan ske for den enkelte bruger og hvad der ganske enkelt er ren idioti =.=
Gravatar #7 - karga
16. jan. 2008 08:25
#6 nu har mange windows tilhængere jo spået at så snart mac blev udbredt, ville det blive lige så inficeret med malware, som windows er.. så syns egentlig det er rimeligt relevant at bringe nyheden
Gravatar #8 - Pengart
16. jan. 2008 08:25
Altså, der skrives jo også hele tiden om alt negativt angående windows. Så jeg kan ikke se nogen som helst forskel på nyheden, den kunne lige så godt være om en windows pc.
Gravatar #9 - Modvig
16. jan. 2008 08:28
#7,#8 Det er jo ingen overraskelse at i takt med at brugerscaren bliver større, så vil mængden af uvidende "personer" også åbne flere dokumenter. Fakta er, at for at installere virus på en Mac, skal du indtaste Administratorpassword og ikke bare trykke Næste. Derfor er det kun brugerens idioti der sætter grænser, det samme med Windows (brugere er bare lidt nemmere at tricke åbenbart).
Gravatar #10 - karga
16. jan. 2008 08:45
#9 du kommer stadig ikke væk fra det faktum, at mange mac og linux brugere har sagt at windows var en hullet schweizerost mht. virus.. det jeg prøver at sige er at det handler om at der ingen ide er i at angribe en målgruppe der består af nogle få procent af det globale marked.. men i takt med at procentdelen der bruger mac, fred være med dem, bliver større vil ideen i at angribe mac også vokse.. og tro mig, der skal nok ende med at komme malware, der kan bryde det der almægtige uac-agtige kontrol der er i mac..
Gravatar #11 - koron
16. jan. 2008 08:46
#6 jeg er ikke negativ overfor apple...jeg har selv en Imac.

de laver super cool design er ikke super glad for OSX og ville nok smide linux på hvis ikke lige det var fordi:
1# det er min kæreste som bruger den
2# det er en ppc

men det er klart at jo flere brugere der er af et system jo flere er der som vil udnytte det.


OSX er jo ikke mere sikkert end andre OS der har bare ikke været nok som brugte det til at nogen gad at lave cracks til det
Gravatar #12 - DanaKaZ
16. jan. 2008 09:26
#11
OSX er jo ikke mere sikkert end andre OS der har bare ikke været nok som brugte det til at nogen gad at lave cracks til det

Og det har du self dokumentation for?

Sjovt at man altid skal minde folk om OS 9, som var mindre udbredt en OS X og havde masser af vira og malware.
Gravatar #13 - karga
16. jan. 2008 09:49
#12 ikke nogen dokumentation, men selvsikkerheden er den samme:
Securom o.l. blev hyllet til skyerne fordi de var ubrydelige og tror et eller andet sted der er flere finanser og hoveder til at skabe systemer som Securom end Mac maskiner.. alligevel blev det knækket som en kæp, see the irony?
Gravatar #14 - DanaKaZ
16. jan. 2008 10:18
#13 Nej, for det første snakker du om kopisikring til spil, som kun har to grader af sikkerhed, enten virker det eller også virker det ikke. Et OS kan være mere eller mindre sikkert. Ingen siger at OS X er ubrydeligt, men det er mere sikkert end andre OS, pga. dens Unix arv. Der har intet med selvsikkerhed at gøre, det er ren statistik. Windows: masser af vira. OS X, kun et par proof of concept vira.

Desuden tvivler jeg stærkt på at der er flere mennesker om at udvikler kopisikring end et helt OS.

For det andet, så er Starforce faktisk et eksempel på en kopisikring der ikke reelt er cracket. Der er stadig spil med Starforce der ikke er cracket endnu. Og det tog fx 422 dage at cracke Splinter Cell: Chaos Theory.

Og for det tredje, så snakker du for helvede om et system til kopisikring, det kan jo ikke sammenlignes med OS sikkerhed. Når du først har udgivet et spil med en speciel kopisikring, så kan du ikke opdatere det mere. Hvorimod du konstant kan opdatere et OS, hvis man kan lave et OS der tager 422 dage at cracke, og så bare udgiver opdateringer hver år, så har man reelt et ubrydeligt system.
Gravatar #15 - trylleklovn
16. jan. 2008 10:36
#11
OSX er jo ikke mere sikkert end andre OS[...]

Denne første del er jeg helt enig i. Mac OS X er ikke meget sikrere end så mange andre OS. Windows er bare så utroligt meget mindre sikre, end alle andre OS.
Gravatar #16 - themuss
16. jan. 2008 13:33
OSX er jo ikke [...] sikkert [...]
Gravatar #17 - Logifire
16. jan. 2008 18:11
Er det muligt at hacke en nyinstalleret Windows Vista hvor alle dens sikkerhedsfunktioner er aktiveret, og næsten gør det umuligt at bruge? Hvis vi tager udgangspunkt i, at dette er hvad Windows skal bedømmes på, så vil man vel ikke kunne sige det er "utroligt meget mindre sikkert end andre OS".?
Gravatar #18 - koron
16. jan. 2008 20:05
aner ikke om der er hold i de ting der bliver skrevet da der jo var en del råben omkring denne udmelding.

men ...
http://newz.dk/5-gange-saa-mange-fejl-i-os-x-end-w...
Gravatar #19 - DanaKaZ
16. jan. 2008 21:01
#18 Hvis du læser den dertilhørende tråd tror jeg at du får en ide om hvor meget den undersøgelse holder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login