mboost-dp1

Samsung

Samsung lancerer deres første 3D-skærm

- Via flatpanels.dk - , redigeret af Pernicious

Samsung har lanceret deres første skærm, som kan vise billeder i 3D, og samtidig gør det ved en opdateringshastighed på 120 Hz.

Traditionelle pc-skærme opdateres typisk med 60 Hz, men Samsungs nye 22″ skærm, SyncMaster 2233RZ, kan modtage og opdatere et videosignal med en billedfrekvens på 120 Hz. Det gør den til en af de mest oplagte skærme til gameren, ligesom det åbner op for 3D muligheder.

3D-delen kræver såkaldte shutter-briller fra NVIDIA, der skiftevis åbner og lukker i hver side af brillen.

Samsung 2233RZ fungerer også som en traditionel 2D-skærm – og således den første med ægte 120 Hz. Noget som mange gamere sikkert vil se som næste revolution inden for LCD-monitorer. Skærmen har herudover en opløsning på 1680×1050 pixels og en dynamisk kontrast på 20.000:1.





Gå til bund
Gravatar #1 - locky
2. apr. 2009 13:11
Er det så 120Hz i 1680x1050?
Synes ikke rigtig jeg kunne finde informationen..
Gravatar #2 - AcidCrow
2. apr. 2009 13:11
Altså. Så er det jo ikke en rigtig 3d-skærm hvis man skal bruge nvidias gamle shutter-briller.

Kan huske jeg fik sådan nogle med mit gamle geforce 3 grafikkort.... Ak ja, det var tider.... Sidder lige pt med et 8800 GT i min gamle gamer-rig.

Men selv hvis jeg købte skærmen tror jeg dog jeg ville springe de træller briller over. Der var da også nogen som lavede 3d uden at man skulle bruge briller overhovedet, men bare sidde i den rigtige afstand... Det ville da være langt mere oplagt til en pc-skærm, hvor det typisk ikke er mere end én person der sidder og arbejder/gamer.
Gravatar #3 - rasmuslarsen
2. apr. 2009 13:14
locky (1) skrev:
Er det så 120Hz i 1680x1050?
Synes ikke rigtig jeg kunne finde informationen..


Jeps. Jeg har læst de første tilbagemeldinger på skærmen og mange mener det er næste generation af PC monitors. At kunne modtage signaler i 120 Hz, når skærmen samtidig viser 2d, kan bidrage en del til spilydelsen. Det er en spændende tid. Også ViewSonic er så småt på vej med en 120 Hz skærm.
Gravatar #4 - AcidCrow
2. apr. 2009 13:26
Men der er ingen tvivl om at det vil være en sand drøm at spille Quake3Arena på den skærm.

Kan huske at netop Q3A virkelig først foldede sig ud når man "tvang" spillet op i minimum 100hz på en CRT skærm, så med 120hz på en lcd lyder til at kunne blive rigtig lækkert :)
Gravatar #5 - rasmuslarsen
2. apr. 2009 13:30
Til de interesserede, så har brugeren dz.Doze brugeranmeldt skærmen i forhold til gaming ydelsen her: http://www.flatpanelshd.com/flatforums/viewtopic.p...
Gravatar #6 - zadorr
2. apr. 2009 13:32
AcidCrow (2) skrev:
Det ville da være langt mere oplagt til en pc-skærm, hvor det typisk ikke er mere end én person der sidder og arbejder/gamer.


det er ikke en 3d skærm.. men det gør det muligt at se 3d via shutter-briller..

og med shutter-briller er det netop muligt for flere personer afgangen at se billedet i 3d..
Gravatar #7 - BluepaiN
2. apr. 2009 13:56
Er jeg den enste der tænker på kanye west, hver gang der bliver nævnt shutter-briller? :p

ontopic:
120hz er vel fint nok, men de kunne sagtens have "nøjes" med 100hz. man kan ikke se forskel alligevel.
Gravatar #8 - webwarp
2. apr. 2009 13:57
#7 sandsynligvis ja!
Gravatar #9 - JesperZ
2. apr. 2009 14:01
#7 - Tror skam godt du kan se forskel på 60hz og 50hz per øje.
Gravatar #10 - ipwn
2. apr. 2009 14:05
Det skal lige siges at shutter briller giver en rigtig god effekt. Personligt får jeg langt bedre dybdesyn end med polariserede eller anaglyfiske briller. Polarisering giver et klart billede, men illusionen bryder ret hurtigt i forhold til shutters, og anaglyfiske giver hverken god dybde eller klart billede. (Polariserede briller kræver en speciel skærm, de har det på mit universitet, og er ret populært, og anaglyfiske briller er de klassiske med et rødt og blåt filter)

Har ikke prøvet nVidia's briller endnu, men jeg har set shutter og polarisering på proffesionelle skærme på Århus Universitet og Aalborg Universitet Esbjerg. Anaglyfiske har jeg udelukkende prøvet som barn i en eller anden forlystelsespark. (Men det er i hvert fald mit indtryk at anaglyfi er noget gammel teknologi man ikke rigtigt bruger længere)

Når jeg engang får råd, skal jeg have sådan et par briller :) De kan sikkert også være lækre i 3D modellering, hvis diverse editors får support for teknologien ;)

OBS: Skal lige siges at alt ovenstående er subjektivt - det er meget forskelligt hvordan folk opfatter stereoskopi!
Gravatar #11 - svenning
2. apr. 2009 14:16
Jeg vil da hellere have en 2d skærm, den fylder meget mindre...
Gravatar #12 - dummyddd
2. apr. 2009 14:17
I reviewet #5 linker til skrives der at den reele responstid er på ca. 10 ms. Ved 120 Hz vises hver frame i 8.3 ms.
Man kan argumentere for at det ikke vil være noget problem, da de fleste pixels ikke ændrer sig markant hver frame, men når man skiftevis tegner frames fra to synspunkter vil de ting der ikke står de samme sted i forhold til de to synspunkter blive meget sløret (og det er lige netop de ting som der er i 3d).
Når responstiden er større end opdaterinstiden kan de i princippet ligeså godt sende samme billede til begge øjne, så jeg tvivler på at 3D effekten vil være så god ved 60 Hz. 25-30 Hz måske
Gravatar #13 - amokk
2. apr. 2009 14:21
Hvad er det lige der adskiller denne såkaldte 3D skærm fra det koncept som Nvidia havde på TNT2 kortene for 10 år siden hvor man kunne sætte driveren til skiftevise at rendere hvert andet billede fra hver sin vinkel, og så havde shutter-briller der sørgede for at lukke for det ene øje, når billedet til det andet øje skulle vises?

Det er jo stadig et krav at du har et geforce kort osv... Og nvidia briller.

Men OK det kan måske være fordi man i gamle dage havde CRT skærme med næsten intet lag, mens LCDer har betydeligt lag, og derfor kan grafikkortets styring af 3D shutterbriller ikke køre synkront med LCDens frames, på den gamle måde
Gravatar #14 - CableCat
2. apr. 2009 14:29
#13: Det er præcist det samme som for 10 år siden.

Det er vel ved at være 3-4 år siden at jeg på CeBit så LCD skærme der kunne vise stereo-billede uden man skulle bruge briller.
Gravatar #15 - tommyhj
2. apr. 2009 14:47
#13

Ja, jeg havde også et TNT kort med tilhørende shutter-briller dengang :) Unreal så for vildt ud, og det virkede med rigtig mange 3D spil på driverniveau med OSD og det hele.

Sjovt at der skulle gå SÅ lang tid før LCD teknologien kom op på CRT-niveau, så de kan trække "rigtig" 3D :)
Gravatar #16 - AlmondMan
2. apr. 2009 14:50
#13 at det her ikke kræver stereoskopiske drivere? Som du f.eks. stadig kan downloade til alle geforce kort...
Gravatar #17 - Blackwater
2. apr. 2009 17:25
Tjah, jeg må sige jeg venter til de når 1920x1200. Mit overblik ved browsing og andet arbejde på computeren er vigtigere end at mine spil kan være 3D.

Dog synes jeg at det er svagt at der er gået så mange år, før LCD har fået teknologien. Men der har nok ikke været en stor nok interesse for det.
Gravatar #18 - AlmondMan
2. apr. 2009 18:10
Blackwater (17) skrev:
Tjah, jeg må sige jeg venter til de når 1920x1200. Mit overblik ved browsing og andet arbejde på computeren er vigtigere end at mine spil kan være 3D.

Dog synes jeg at det er svagt at der er gået så mange år, før LCD har fået teknologien. Men der har nok ikke været en stor nok interesse for det.

Det er nu ikke det store problem at køre ting i lavere end native og det giver ikke noget nævneværdigt fald i billedkvalitet...
Gravatar #19 - aben
2. apr. 2009 18:13
Traditionelle PC-skærme opdateres ved 60 Hz? Joooow deeeet...Det er ikke så slemt med fladskærme, men en CRT-skærm ved 60Hz var da bare welcome to headache city.
Gravatar #20 - Blackwater
2. apr. 2009 18:36
AlmondMan (18) skrev:
Det er nu ikke det store problem at køre ting i lavere end native og det giver ikke noget nævneværdigt fald i billedkvalitet...

Det er rigtigt, det er mere det overblik jeg kan have med vinduer på skærmen i en højere opløsning. Der er knap så meget plads i den lavere opløsning.

Jeg nævner det også bare, da jeg mener det også burde være muligt at de begyndte at producere dem i den slags opløsninger ;).

Fladskærms TV køre da tit oppe i de Hz, selv om de er full HD. Måske tager jeg fejl, men det er da noget at tænke over.
Gravatar #21 - Kornwit
2. apr. 2009 22:55
SyncMaster 2233RZ (120hz) + shutter-briller fra NVIDIA 3D Vision + World of Warcraft = Farvel til virkeligheden! :D

(Ja WoW understøtter det, efter patch 3.0.8)
Gravatar #22 - MassMan
3. apr. 2009 03:34
Skid hul i det useless 3d. Det interessante er 120hz og det link #5 gav giver mig håb om at der endelig er kommet en teknologi som kan hamle op med 1950 tv-rør teknologien (fra et rent fps-gamer perspektiv).
Gravatar #23 - ostelarsen
3. apr. 2009 05:59
Acid (9) skrev:
#7 - Tror skam godt du kan se forskel på 60hz og 50hz per øje.


Så må det være en pine for dig at være i biografen, der får du kun billederne med 24Hz!
Gravatar #24 - .dot
3. apr. 2009 06:26
#23 - FPS har intet med opdaterings frekvensen at gøre
Gravatar #25 - el_senator
3. apr. 2009 07:38
3D-skærm? Hvad er det for noget vrøvl!?!? Det er en ganske normal skærm med høj opdateringsfrekvens.

Samsung 2233RZ fungerer også som en traditionel 2D-skærm


Selvfølgelig gør den det - det er jo det det er!

/me hader buzz-words...
Gravatar #26 - rasmuslarsen
3. apr. 2009 09:15
Blackwater (20) skrev:
Det er rigtigt, det er mere det overblik jeg kan have med vinduer på skærmen i en højere opløsning. Der er knap så meget plads i den lavere opløsning.

Jeg nævner det også bare, da jeg mener det også burde være muligt at de begyndte at producere dem i den slags opløsninger ;).

Fladskærms TV køre da tit oppe i de Hz, selv om de er full HD. Måske tager jeg fejl, men det er da noget at tænke over.


Der er to udfordringer i det. Dels, at 1920x1200 eller 1920x1080 opløsning i 120 Hz kræver en utrolig stor båndbredde. Det vil hvert fald være et krav, at man benytter dual-dvi, en nyere HDMI revision eller DisplayPort. Samtidig med, at man også ønsker at hæve farvebitdybden til f.eks. 30, kan man komme i båndbredde-nød allerede her. Men det skal nok komme - på sigt.

Den 100 Hz teknologi der bruges i Tv skærme er en lidt anden. Vi modtager i dag vores Tv signaler i 50 Hz og vores Blu-Ray film i 24 Hz. Tv'signaler fordobles typisk til 100 Hz, men der modtages stadig kun 50 Hz. Det man gør er, at man "beregner" nye billeder, som indsættes. Samsungs 2233rz kan i stedet modtage 120 Hz - altså give muligheder for at få 120 ægte billeder i sekundet fra en kilde.
Gravatar #27 - rednaX_
4. apr. 2009 10:41
Tænkte på, kan man godt kører 2d spil, såsom CS:Source og andre fps spil i 120Hz med den skærm..

Er bare kommet vildt i tvivl, angående om det kun er med 3d, den kan trække de 120Hz eller hvordan?

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login