mboost-dp1

Flickr - krissen

Salt måske delvist grund til stigning i autoimmune sygdomme

- Via Nature - , redigeret af Pernicious

Antallet af tilfælde af autoimmune sygdome så som type 1 diabetes er steget i industrialiserede lande i løbet af de seneste årtier, og i tre forskellige undersøgelser har forskere nu fremlagt teorien om, at denne stigning muligvis delvist kan tilskrives salt.

Nogle autoimmune sygdomme, hvor kroppens immunsystemer bliver overaktive og angriber sunde celler i kroppen, er blevet forbundet med en overproduktion af TH17-celler. Disse celler er en type af T-celler, der producerer et protein kaldet interleukin-17.

En af undersøgelserne observerede produktionen af immunforsvarets celler i løbet af 72 timer, og et specifikt protein dukkede op igen og igen som et TH17-signal: serum glucocorticoid kinase 1 (SGK1). Det protein ved man bruges til at regulere saltniveauet i andre celler, og ved at øge saltindtaget i mus så man, at musene havde højere SGK1-udtryk og producerede flere TH17-celler end andre mus i en kontrolgruppe.

En anden af undersøgelserne har bekræftet dette resultat, og deruover har forsøget vist, at øget saltindtag kan øge den hastighed, som multipel sklerose sætter ind med.

Forskerne peger på, at der højst sandsynligt er mange faktorer, der spiller ind, og de tør derfor ikke sige noget endegyldigt om salts påvirkning af autoimmune sygdomme endnu.





Gå til bund
Gravatar #1 - terracide
7. mar. 2013 11:16
/cue no-salt diet tosser der ikke forstår forskning og tager denne nyhed som et faktum..
Gravatar #2 - gramps
7. mar. 2013 11:34
#1
Det kunne være interessant at se hvordan de havde det efter et par år helt uden salt.
Gravatar #3 - Manofsciencemanoffaith
7. mar. 2013 11:41
gramps (2) skrev:
#1
Det kunne være interessant at se hvordan de havde det efter et par år helt uden salt.


Døde.
Gravatar #4 - Snow
7. mar. 2013 11:51
#3
Uden tilsat salt, så ;)
Vi har jo faktisk ikke brug for så meget salt som vi udsætter os for - der er fint med salt i de naturlige fødevarer som vi indtager.
Gravatar #5 - Bacon
7. mar. 2013 11:54
Øh, har jeg misforstået noget? ... ikke at det er uinteressant men er newz.dk nu også naturvidenskabelige nyheder?
Jeg troede det var teknologi og IT...
Gravatar #6 - gramps
7. mar. 2013 11:57
#5
Newz er nyheder for nørder.
Gravatar #7 - Taianar
7. mar. 2013 12:01
#5 + forsættelse på #6, alt behøves ikke have noget med teknik at gøre for at være nørdet :)

Synes faktisk det er en vildt interessant nyhed, det har jo været et MEGET diskuteret emne hvad der får immunforsvaret til at "gå amok" i mange år.

Det er jo grunden til man ikke har fundet nogen kur på f.eks. psoriasis fordi man ikke ved hvad det skyldes, men kun hvad der kan holde det i bero.
Gravatar #8 - smiley
7. mar. 2013 12:27
Fedt, god nyhed.
Hvis nogen finder noget lign. med sukker kunne det være godt at se her også. Der er sikkert et par colaholics der ikke er helt med på hvad de gør mod sig selv :) (Selv de påstår andet)
Gravatar #9 - Jakob Jakobsen
7. mar. 2013 13:32
Snow (4) skrev:
#3
Uden tilsat salt, så ;)
Vi har jo faktisk ikke brug for så meget salt som vi udsætter os for - der er fint med salt i de naturlige fødevarer som vi indtager.


Den salt der er i en enkelt syltet oliven, er nok til at dække en voksen persons daglige behov.
Gravatar #10 - thehawk
7. mar. 2013 14:05
Jakob Jakobsen (9) skrev:
Snow (4) skrev:
#3
Uden tilsat salt, så ;)
Vi har jo faktisk ikke brug for så meget salt som vi udsætter os for - der er fint med salt i de naturlige fødevarer som vi indtager.


Den salt der er i en enkelt syltet oliven, er nok til at dække en voksen persons daglige behov.


LOL, skulle det være ment som at syltet oliven er en "naturlig" fødevare? Den indeholder jo netop tilsadt tons af salt for at sylte den så den kan holde sig længere.
Gravatar #11 - arne_v
7. mar. 2013 14:18
terracide (1) skrev:
no-salt diet tosser der ikke forstår forskning og tager denne nyhed som et faktum..


Forfatterne af de forskellige artikler er tilknyttet Harvard, MIT, Yale og et tysk universitet som forskere.

De 3 amerikanske universiteter rangeres normalt blandt de 10 bedste i verden.

Du må meget gerne kort opridse din faglige baggrund for at vurdere disse resultater som værende ikke-faktum.



Gravatar #12 - Jakob Jakobsen
7. mar. 2013 14:48
thehawk (10) skrev:
LOL, skulle det være ment som at syltet oliven er en "naturlig" fødevare? Den indeholder jo netop tilsadt tons af salt for at sylte den så den kan holde sig længere.


...og så kom du selvfølgelig med en bedre naturlig analog.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
7. mar. 2013 14:50
arne_v (11) skrev:
Forfatterne af de forskellige artikler er tilknyttet Harvard, MIT, Yale og et tysk universitet som forskere.

De 3 amerikanske universiteter rangeres normalt blandt de 10 bedste i verden.

Du må meget gerne kort opridse din faglige baggrund for at vurdere disse resultater som værende ikke-faktum.


De kan være verdens bedste forskere og alligevel ville deres forskning ikke være et faktum.

Deres forskning peger kun på at der er en korrelation, som de netop selv gør en del for at fremhæve.

Gravatar #14 - arne_v
7. mar. 2013 15:39
Jakob Jakobsen (13) skrev:
De kan være verdens bedste forskere og alligevel ville deres forskning ikke være et faktum.


Hvis de er gode forskere, så er deres data sande og deres hypoteser begrundede i data.

Jakob Jakobsen (13) skrev:
Deres forskning peger kun på at der er en korrelation, som de netop selv gør en del for at fremhæve.


Det er vel også viderekommunikeret rimeligt tydeligt. Bare overskriften "Salt måske delvist grund til stigning i autoimmune sygdomme" sikrer vel at der ikke er lovet for meget.

Gravatar #15 - terracide
7. mar. 2013 15:45
arne_v (11) skrev:
Forfatterne af de forskellige artikler er tilknyttet Harvard, MIT, Yale og et tysk universitet som forskere.

De 3 amerikanske universiteter rangeres normalt blandt de 10 bedste i verden.

Du må meget gerne kort opridse din faglige baggrund for at vurdere disse resultater som værende ikke-faktum.


Læs deres forskning?
Læs peer-reviews.
Lær at "indicates" != "does"

Og læse at læse nyheden:

Forskerne peger på, at der højst sandsynligt er mange faktorer, der spiller ind, og de tør derfor ikke sige noget endegyldigt om salts påvirkning af autoimmune sygdomme endnu.


Så hvad kan vi lære af dette?
At videnskab IKKE er noget arne_v har styr på.
Gravatar #16 - arne_v
7. mar. 2013 16:18
#15

Jeg spurgte:

Du må meget gerne kort opridse din faglige baggrund for at vurdere disse resultater som værende ikke-faktum.


Og du "svarede":


Læs deres forskning?
Læs peer-reviews.
Lær at "indicates" != "does"


Jeg har lidt svært ved at se "svarets" relevans for det efterlyste.

Og i nyheden skriver de at:


Forskerne peger på, at der højst sandsynligt er mange faktorer, der spiller ind, og de tør derfor ikke sige noget endegyldigt om salts påvirkning af autoimmune sygdomme endnu.


Og deraf mener du at kunne udelede at:


Så hvad kan vi lære af dette?
At videnskab IKKE er noget arne_v har styr på.


Jeg har også meget svært ved at se hvordan disse forskeres forbehold for andre faktorer skulle sige noget om mit forhold til videnskab.

Gravatar #17 - arne_v
7. mar. 2013 16:19
#16

Eller sagt på en anden måde: jeg håber at din promille er over 2.0 fordi ellers er det ret synd for dig.
Gravatar #18 - terracide
7. mar. 2013 17:35
#16:
At du ikke kan læse og forstå #1 tyder mere på du har en promille på 3.0 eller derover.

At du så videre prøver at få #1 til at blive til et spørgmål om jeg har forstået deres forskning korrekt er vist derude hvor vi har gang i intellektuel uredelighed.

At folk så vælger at rygklappe dig siger så noget om niveauet herinde...men forsæt du bare...når du har udpeget konklusionen af deres undersøgelse...men mit bud er du vil vælge at feje dette under gulvtæppet.

Men rart at vide du har svært ved at forstå alm. dansk:
Forskerne peger på, at der højst sandsynligt er mange faktorer, der spiller ind, og de tør derfor ikke sige noget endegyldigt om salts påvirkning af autoimmune sygdomme endnu.

Gravatar #19 - terracide
7. mar. 2013 17:35
.oO(Måske code-tags kan trænge igennem til arne_v...)
Gravatar #20 - arne_v
7. mar. 2013 18:23
terracide (18) skrev:
At du ikke kan læse og forstå #1


"tosser der ikke forstår forskning og tager denne nyhed som et faktum"

om en nyhed:

"Salt måske delvist grund til stigning i autoimmune sygdomme"

må efter min opfattelse af dansk betyde at:

"dem der forstår forskning mener ikke at salt kan være en delvis årsag til disse sygdomme"

hvilket så altså står i skarp modsætning til hvad disse forskere er nået frem til.

terracide (18) skrev:
At du så videre prøver at få #1 til at blive til et spørgmål om jeg har forstået deres forskning korrekt er vist derude hvor vi har gang i intellektuel uredelighed.


Da du tilsyneladende er uenig i deres forskning resultat er det vel ret relevant at spørge lidt ind til baggrunden.

Gravatar #21 - arne_v
7. mar. 2013 18:25
#18

Jeg kan godt læse det du nu har citeret to gange.

Men jeg venter stadig på at læse at du forklarer hvorfor det ikke er et faktum.
Gravatar #22 - spand-online
7. mar. 2013 18:52
Jakob Jakobsen (12) skrev:
...og så kom du selvfølgelig med en bedre naturlig analog.


Det er straks mere interessant hvordan vi får i bil flettet ind i det :)
Gravatar #23 - gramps
7. mar. 2013 20:33
#21
Korrelation er ikke kaussation. Se eksempler her: http://imgur.com/PedqQ
Gravatar #24 - arne_v
7. mar. 2013 20:56
#23

Hvem har hævdet at det er det?
Gravatar #25 - smiley
8. mar. 2013 04:50
terracide (18) skrev:
#16:
At du ikke kan læse og forstå #1 tyder mere på du har en promille på 3.0 eller derover.


Jeg tror vi har en vinder til "årets skarpeste comeback".
Gravatar #26 - gramps
8. mar. 2013 09:53
#24

arne_v (11) skrev:
Du må meget gerne kort opridse din faglige baggrund for at vurdere disse resultater som værende ikke-faktum.


At der er en korrelation betyder ikke at der er kaussation. Der er fundet en sammenhæng - men indtil forskerne selv tør sige "Salt er helt sikkert grund til stigning i autoimmune sygdomme", så er det et ikke-faktum.
Gravatar #27 - arne_v
8. mar. 2013 14:03
Det er et fakta at der er fundet en korrelation.

Indholdet af forskningen, artiklen og resumeet er så vidt jeg kan se alle fakta.

Hvis nogen mener andet må de gerne forklare.

Hvis der var nogen som hævdede at at korrelation indikerer kausalitet ville det ikke være fakta.

Men jeg har ikke set nogen hævde det. Har du?
Gravatar #28 - gramps
8. mar. 2013 14:33
#27
Jeg havde ikke citeret dig hvis jeg ikke mente at det var et eksempel.
Gravatar #29 - arne_v
8. mar. 2013 14:47
Altså du mener at:


Du må meget gerne kort opridse din faglige baggrund for at vurdere disse resultater som værende ikke-faktum.


indikerer at jeg mener at "korrelation betyder kaussation"?

Da jeg ikke selv opstiller nogle påstande men kun refererer til trådens emne, så må det vel betyde at du mener at de videnskabelige artikler der refereres til indeholder sådan en påstand?

Kunne du præcisere hvor de gør det?

Gravatar #30 - Jakob Jakobsen
8. mar. 2013 23:32
arne_v (27) skrev:
Det er et fakta at der er fundet en korrelation.


Nej, de tror der er fundet en korrelation og undersøgelsen påviser også dette.

Hvis der så om et par år, kommer en bedre undersøgelse, der modviser dette, eller der bliver fundet grundlæggende fejl i deres undersøgelse.
Er det så stadig fakta at der er fundet en korrelation?

Fakta er ikke et ord man bare skal smide omkring sig med.
Gravatar #31 - Mdaugaard
9. mar. 2013 21:48
Få nu smidt terracide væk fra Newz.
Hans nedlandende kommentarer øderlægger Newz.dk-oplevelsen for mig hver gang han kommer med et indlæg.

Det er trist, for jeg kan ellers godt lide siden. Men der må da være en grænse for hvordan man kan tillade at opføre sig!
Gravatar #32 - milandt
9. mar. 2013 23:10
#31 heldigvis er det meget let at ignorere andre brugere. klik på brugernavnet og så på "Ignorereliste".
Gravatar #33 - Mdaugaard
9. mar. 2013 23:17
milandt (32) skrev:
#31 heldigvis er det meget let at ignorere andre brugere. klik på brugernavnet og så på "Ignorereliste".


Det ændrer desværre ikke ved at enkelte brugere kan ødelægge en ellers god diskussion.

Men tak for tippet. Det vil jeg da bruge.
Gravatar #34 - arne_v
20. mar. 2013 02:32
Jakob Jakobsen (30) skrev:
Nej, de tror der er fundet en korrelation og undersøgelsen påviser også dette.


Korrelation er ikke noget man "tror".

Det er noget man beregner.

Jakob Jakobsen (30) skrev:

Hvis der så om et par år, kommer en bedre undersøgelse, der modviser dette, eller der bliver fundet grundlæggende fejl i deres undersøgelse.
Er det så stadig fakta at der er fundet en korrelation?

Fakta er ikke et ord man bare skal smide omkring sig med.


Der kan ske fejl. Der kan sågar ske fusk (Penkowa).

Men sandsynligheden for at det er tilfældet for en publiceret undersøgelse på dette videnskabelige niveau er meget lille.

Hvis ikke den slags er fakta, så må man være tæt på at konkludere at der ikke eksisterer fakta i de lad os kalde det observerende videnskaber.

Og jeg finder det meget problematisk at man afviser videnskabelig forskning med den begrundelse at der kunne være sket en fejl.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login