mboost-dp1

RME
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det er faktisk en port til et gammeldags joystick. I gamle dage var der sådan én på alle lydkort da folk ofte købte lydkort for at spille, så instrumentproducenterne fandt på at bruge porten til at sætte elektroniske instrumenter til computeren (til overførsel af MIDI-data som indeholder informationer om noder, længde og styrke når man spiller på sådan et instrument). Derfor kan de stadig findes på moderne professionelle lydkort.bobolobo (1) skrev:Efter billedet ligner det du får en VGA-port med i hatten ;)
Kolklik (3) skrev:Det lyder dælme vildt, men hvad kan man bruge sådan et til, for os som intet aner om musik/lyd?
Lyngep (5) skrev:jeg kan godt lide at deres forrige model havde 256 kanaler - hvornår er det man sidder og tænker 256 -det er bare IKKE NOK!
Tror faktisk ikke det ville være helt umuligt at opnå så mange kanaler i et typisk computer spil i dag. Et enkelt våben kan snildt komme op på adskillige kanaler på en gang. En kanal ~= en lyd.
Om ikke andet så vil det give et mere naturligt lydbillede i store slag (se f.eks. Total War med 2000 mænd på hver side med skydevåben)
#7: Tror ikke at man vil få ret meget ud af at få delt lyden op i 196 kanaler. :)
#3: Til optagelse i et lydstudie (indrømmer gerne at 194 kanaler er pænt mange, og så mange input's er nok de færreste studier der arbejder med). Men man kunne måske forestille sig optagelse af et symfoniorkester kunne løbe godt i den retning. Men det kræver et rimeligt overblik at holde styr på så mange kanaler. :)
Mixeren til lydkortet:
http://www.rme-audio.de/images/products/products_m...
:)
//Kongsted
#3: Til optagelse i et lydstudie (indrømmer gerne at 194 kanaler er pænt mange, og så mange input's er nok de færreste studier der arbejder med). Men man kunne måske forestille sig optagelse af et symfoniorkester kunne løbe godt i den retning. Men det kræver et rimeligt overblik at holde styr på så mange kanaler. :)
Mixeren til lydkortet:
http://www.rme-audio.de/images/products/products_m...
:)
//Kongsted
mathiass (6) skrev:Det er faktisk en port til et gammeldags joystick. I gamle dage var der sådan én på alle lydkort da folk ofte købte lydkort for at spille, så instrumentproducenterne fandt på at bruge porten til at sætte elektroniske instrumenter til computeren (til overførsel af MIDI-data som indeholder informationer om noder, længde og styrke når man spiller på sådan et instrument). Derfor kan de stadig findes på moderne professionelle lydkort.
Den der er da ikke bred nok til at være en gameport..
#6 Det var også mit første gæt, synes bare ikke helt den var stor nok til at være det - Og ganske rigtigt, hvis du tæller antal ben i stikket, så er det rent faktisk samme format som en VGA port, og ikke en MIDI port... Hvad et lydkort skal med et analogt skærmstik er mig dog uklart.
EDIT: Pokkers.. 20 sek. for sent :)
EDIT: Pokkers.. 20 sek. for sent :)
#8: Joh? Hvis du ikke har nok kanaler til at afvikle alle de lyde der skal afvikles så bliver de jo ikke taget med - og altså ikke afspillet?
Det kan f.eks. bruges ved indspilning af symfoni orkestre eller store korensembler, hvor man ønsker at processe lyden (f.eks. noisereduction) inden den sendes videre til en mixer eller recorder, som også kan modtage samme antal kanaler.
Til sammenligning så bruger et trommesæt (som er storforbruger af kanaler) typisk kun op mod 20 kanaler, og det er en videnskab i sig selv.
Spørgsmålet er bare hvor meget udstyr man ellers skal have for at bruge det i praksis.
En anden og muligvis mere relevant funktion kunne være at optage og afspille til alle medlemmer af hele folketinget samtidig.
#11 Det er 196 udgange. Selvom et spil bruger 1000+ simultane lyde, så får du stadigvæk kun stereo output til dit headset, dvs. 2 output kanaler. Dette lydkort kan altså håndtere 98 headsets med forskellig lyd i stereo, og samtidig optage mikrofonen fra samtlige headsets 2 gange. Alternativt kan du koble 32 surround anlæg til og afspille hvert sit nummer på hvert anlæg samtidigt.
Til sammenligning så bruger et trommesæt (som er storforbruger af kanaler) typisk kun op mod 20 kanaler, og det er en videnskab i sig selv.
Spørgsmålet er bare hvor meget udstyr man ellers skal have for at bruge det i praksis.
En anden og muligvis mere relevant funktion kunne være at optage og afspille til alle medlemmer af hele folketinget samtidig.
#11 Det er 196 udgange. Selvom et spil bruger 1000+ simultane lyde, så får du stadigvæk kun stereo output til dit headset, dvs. 2 output kanaler. Dette lydkort kan altså håndtere 98 headsets med forskellig lyd i stereo, og samtidig optage mikrofonen fra samtlige headsets 2 gange. Alternativt kan du koble 32 surround anlæg til og afspille hvert sit nummer på hvert anlæg samtidigt.
HerrMansen (7) skrev:Tror faktisk ikke det ville være helt umuligt at opnå så mange kanaler i et typisk computer spil i dag. Et enkelt våben kan snildt komme op på adskillige kanaler på en gang. En kanal ~= en lyd.
Computerspil bruger i stort set alle tilfælde - selv med lydkort indstalleret - software-emulering af lyd, og de eneste kanaler der går "ud" fra selve spillet er kun stereo eller surround-kanaler, dvs. typisk 1-7 kanaler, uanset hvor mange softwarekanaler der så benyttes inde i selve spillet.
Derudover overvurderer du stærkt hvor mange (software)kanaler et computerspil benytter på et givent tidspunkt. De fleste computerspil vil typisk ligge på 5-15 kanaler, med peaks på omkring 30-40. De allerhøjeste vil måske peake på lige over 50 eller 60 (hvilket oftest vil være et kunstigt forsøg fra brugerens side på et presse lydkortet).
Din fejl består i at tro at en kanal holdes åben i længere tid ad gangen. Typisk lukkes kanaler relativt hurtigt for at gøre plads til andre lyde, og i tilfælde hvor der "burde" være er mange ensartede lyde på en gang lukker et spil automatisk af for de fleste lyde for at undgå clipping.
De fleste Engines begrænser desuden antallet af software-kanaler til 32 eller 64 for at begrænse CPU-bruget.
#15: Interessant.
Men overvurderer jeg hvis jeg hentyder til spil ala. Total War?
Har virkeligt ikke kunne finde noget på google omkring emnet. :/
Men overvurderer jeg hvis jeg hentyder til spil ala. Total War?
Har virkeligt ikke kunne finde noget på google omkring emnet. :/
HerrMansen (16) skrev:#15: Interessant.
Men overvurderer jeg hvis jeg hentyder til spil ala. Total War?
Har virkeligt ikke kunne finde noget på google omkring emnet. :/
Mit umiddelbare gæt vil være at der enten bruges 10-15 kanaler per skud. Der er sandsynligvis afsat op til 20 kanaler til dette. Derudover skal du dog forvente brug af ambient sounds, dvs. at de har smidt skudsalver osv. i baggrunden - udover de rigtige skud - som ikke nødvendigvis svarer til et bestemt unit. Dette benytter nok en 2-3 kanaler. Lidt svært at sige da det er et fanmod, og ikke det originale spil.
Så alt i alt vil jeg sige 10 software-kanaler average, peaks ved omkring 30-40. Rent gæt. Altid svært ved sådan nogle spil :P
#8 #9 og #14
Angående det der ser ud til at være en VGA udgang - jeg kunne simpelhen ikke lade være, så nu har jeg brugt alt for lang tid på at finde ud af det - og #14 har ret. Det er til break-out kabel. Til henholdsvis MIDI I/O og AES/EBU I/O (det sidste er noget med noget med at transportere digital lyd)
Man kan se nogle af kablerne her:
http://www.rme-audio.de/en_products_cables.php
Angående det der ser ud til at være en VGA udgang - jeg kunne simpelhen ikke lade være, så nu har jeg brugt alt for lang tid på at finde ud af det - og #14 har ret. Det er til break-out kabel. Til henholdsvis MIDI I/O og AES/EBU I/O (det sidste er noget med noget med at transportere digital lyd)
Man kan se nogle af kablerne her:
http://www.rme-audio.de/en_products_cables.php
#16/17
Der findes også et programmeringstrick med at mixe mindre væsentlige kanaler løbende, så man blot adderer disse waveforms på en enkelt kanal, som så konstant fader. Så slipper man for at afbryde en sample, hvilket ellers kan give et klik. Det er i øvrigt et interessant emne, som er svært at finde noget om.
Der findes også et programmeringstrick med at mixe mindre væsentlige kanaler løbende, så man blot adderer disse waveforms på en enkelt kanal, som så konstant fader. Så slipper man for at afbryde en sample, hvilket ellers kan give et klik. Det er i øvrigt et interessant emne, som er svært at finde noget om.
mathiass (6) skrev:Det er faktisk en port til et gammeldags joystick. I gamle dage var der sådan én på alle lydkort da folk ofte købte lydkort for at spille, så instrumentproducenterne fandt på at bruge porten til at sætte elektroniske instrumenter til computeren (til overførsel af MIDI-data som indeholder informationer om noder, længde og styrke når man spiller på sådan et instrument). Derfor kan de stadig findes på moderne professionelle lydkort.
Du tager fejl.
Så burde man da kunne simulere virkelige omgivelse. Så mangler man bare et 3D headset og nogle ordentlige VR briller med et indbygget acceleratormeter, eller i det mindste et gyrometer og noget software der undbygger det hele. Et par VR handsker kunne da også være nice, men Microsoft har jo vidst opfundet noget der kunne gøre dem overflødige :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.