mboost-dp1

RME

RME præsenterer lydkort med 390 kanaler

- Via Heise Online - , redigeret af Pernicious

I forbindelse med en musikmesse i Frankfurt, har den tyske lydspecialist RME præsenteret deres nyeste flagskib indenfor PCI-Express lydkort; HDSPe MADI FX.

HDSPe MADI FX har 194 indgangskanaler og 196 udgangskanaler, hvilket giver et samlet kanalantal på 390. For at forbinde alle disse kanaler med omverdenen, er kortet udstyret med 3 MADI-I/Os (Multi Channel Audio Digital Interface) porte, hvor to er optiske og et er koaxial.

Lydkortet er udstyret med en helt ny Audio-Core som RME kalder Hammerfall, der specielt er lavet til at kunne håndtere de mange lydkanaler. Dertil kommer effektmotoren Fireface UFX, der arbejder ved 192 KHz.

Som specifikationerne antyder, er der her tale om et lydkort til professionelt brug, hvilket prisen også bærer præg af, da HDSPe MADI FX koster 1.550 euro, eller knap 12.000 kroner.





Gå til bund
Gravatar #1 - bobolobo
22. mar. 2012 09:07
Efter billedet ligner det du får en VGA-port med i hatten ;)
Gravatar #2 - Athinira
22. mar. 2012 09:14
Det er godt nok noget der rykker. 390 kanaler er satme meget, og jeg er imponeret hvis kortet kan håndtere dem fuldt ud, inkl. effekter.

Sample raten er godt nok heller ikke noget at skivse af :o)
Gravatar #3 - Kolklik
22. mar. 2012 09:15
Det lyder dælme vildt, men hvad kan man bruge sådan et til, for os som intet aner om musik/lyd?
Gravatar #4 - p1x3l
22. mar. 2012 09:24
#1 det kunne ik tænkes at det er det dejlige levn fra joystick som af en eller anden grund altid har været forbundet med lydkortet -.-
Gravatar #5 - Lyngep
22. mar. 2012 09:35
jeg kan godt lide at deres forrige model havde 256 kanaler - hvornår er det man sidder og tænker 256 -det er bare IKKE NOK!
Gravatar #6 - mathiass
22. mar. 2012 09:35
bobolobo (1) skrev:
Efter billedet ligner det du får en VGA-port med i hatten ;)
Det er faktisk en port til et gammeldags joystick. I gamle dage var der sådan én på alle lydkort da folk ofte købte lydkort for at spille, så instrumentproducenterne fandt på at bruge porten til at sætte elektroniske instrumenter til computeren (til overførsel af MIDI-data som indeholder informationer om noder, længde og styrke når man spiller på sådan et instrument). Derfor kan de stadig findes på moderne professionelle lydkort.
Gravatar #7 - HerrMansen
22. mar. 2012 09:47
Kolklik (3) skrev:
Det lyder dælme vildt, men hvad kan man bruge sådan et til, for os som intet aner om musik/lyd?


Lyngep (5) skrev:
jeg kan godt lide at deres forrige model havde 256 kanaler - hvornår er det man sidder og tænker 256 -det er bare IKKE NOK!


Tror faktisk ikke det ville være helt umuligt at opnå så mange kanaler i et typisk computer spil i dag. Et enkelt våben kan snildt komme op på adskillige kanaler på en gang. En kanal ~= en lyd.

Om ikke andet så vil det give et mere naturligt lydbillede i store slag (se f.eks. Total War med 2000 mænd på hver side med skydevåben)
Gravatar #8 - kongsted
22. mar. 2012 10:00
#7: Tror ikke at man vil få ret meget ud af at få delt lyden op i 196 kanaler. :)

#3: Til optagelse i et lydstudie (indrømmer gerne at 194 kanaler er pænt mange, og så mange input's er nok de færreste studier der arbejder med). Men man kunne måske forestille sig optagelse af et symfoniorkester kunne løbe godt i den retning. Men det kræver et rimeligt overblik at holde styr på så mange kanaler. :)
Mixeren til lydkortet:
http://www.rme-audio.de/images/products/products_m...
:)

//Kongsted
Gravatar #9 - Bundy
22. mar. 2012 10:01
mathiass (6) skrev:
Det er faktisk en port til et gammeldags joystick. I gamle dage var der sådan én på alle lydkort da folk ofte købte lydkort for at spille, så instrumentproducenterne fandt på at bruge porten til at sætte elektroniske instrumenter til computeren (til overførsel af MIDI-data som indeholder informationer om noder, længde og styrke når man spiller på sådan et instrument). Derfor kan de stadig findes på moderne professionelle lydkort.


Den der er da ikke bred nok til at være en gameport..
Gravatar #10 - mrtb
22. mar. 2012 10:04
#6 Det var også mit første gæt, synes bare ikke helt den var stor nok til at være det - Og ganske rigtigt, hvis du tæller antal ben i stikket, så er det rent faktisk samme format som en VGA port, og ikke en MIDI port... Hvad et lydkort skal med et analogt skærmstik er mig dog uklart.

EDIT: Pokkers.. 20 sek. for sent :)
Gravatar #11 - HerrMansen
22. mar. 2012 10:07
#8: Joh? Hvis du ikke har nok kanaler til at afvikle alle de lyde der skal afvikles så bliver de jo ikke taget med - og altså ikke afspillet?
Gravatar #12 - kriss3d
22. mar. 2012 10:16
Ja det er meget godt.. Men understøttes det af Crysis ?
Gravatar #13 - 1000tusind
22. mar. 2012 10:22
Det kan f.eks. bruges ved indspilning af symfoni orkestre eller store korensembler, hvor man ønsker at processe lyden (f.eks. noisereduction) inden den sendes videre til en mixer eller recorder, som også kan modtage samme antal kanaler.

Til sammenligning så bruger et trommesæt (som er storforbruger af kanaler) typisk kun op mod 20 kanaler, og det er en videnskab i sig selv.

Spørgsmålet er bare hvor meget udstyr man ellers skal have for at bruge det i praksis.

En anden og muligvis mere relevant funktion kunne være at optage og afspille til alle medlemmer af hele folketinget samtidig.

#11 Det er 196 udgange. Selvom et spil bruger 1000+ simultane lyde, så får du stadigvæk kun stereo output til dit headset, dvs. 2 output kanaler. Dette lydkort kan altså håndtere 98 headsets med forskellig lyd i stereo, og samtidig optage mikrofonen fra samtlige headsets 2 gange. Alternativt kan du koble 32 surround anlæg til og afspille hvert sit nummer på hvert anlæg samtidigt.
Gravatar #14 - Norrah
22. mar. 2012 10:23
#9.10 På auzentech lydkort bruger man "VGA" stikket, som en omformer til analog lyd. (ind/ud) Antager det er noget i samme stil.
Gravatar #15 - Athinira
22. mar. 2012 10:31
HerrMansen (7) skrev:
Tror faktisk ikke det ville være helt umuligt at opnå så mange kanaler i et typisk computer spil i dag. Et enkelt våben kan snildt komme op på adskillige kanaler på en gang. En kanal ~= en lyd.


Computerspil bruger i stort set alle tilfælde - selv med lydkort indstalleret - software-emulering af lyd, og de eneste kanaler der går "ud" fra selve spillet er kun stereo eller surround-kanaler, dvs. typisk 1-7 kanaler, uanset hvor mange softwarekanaler der så benyttes inde i selve spillet.

Derudover overvurderer du stærkt hvor mange (software)kanaler et computerspil benytter på et givent tidspunkt. De fleste computerspil vil typisk ligge på 5-15 kanaler, med peaks på omkring 30-40. De allerhøjeste vil måske peake på lige over 50 eller 60 (hvilket oftest vil være et kunstigt forsøg fra brugerens side på et presse lydkortet).
Din fejl består i at tro at en kanal holdes åben i længere tid ad gangen. Typisk lukkes kanaler relativt hurtigt for at gøre plads til andre lyde, og i tilfælde hvor der "burde" være er mange ensartede lyde på en gang lukker et spil automatisk af for de fleste lyde for at undgå clipping.

De fleste Engines begrænser desuden antallet af software-kanaler til 32 eller 64 for at begrænse CPU-bruget.
Gravatar #16 - HerrMansen
22. mar. 2012 10:34
#15: Interessant.

Men overvurderer jeg hvis jeg hentyder til spil ala. Total War?



Har virkeligt ikke kunne finde noget på google omkring emnet. :/
Gravatar #17 - Athinira
22. mar. 2012 10:55
HerrMansen (16) skrev:
#15: Interessant.

Men overvurderer jeg hvis jeg hentyder til spil ala. Total War?



Har virkeligt ikke kunne finde noget på google omkring emnet. :/


Mit umiddelbare gæt vil være at der enten bruges 10-15 kanaler per skud. Der er sandsynligvis afsat op til 20 kanaler til dette. Derudover skal du dog forvente brug af ambient sounds, dvs. at de har smidt skudsalver osv. i baggrunden - udover de rigtige skud - som ikke nødvendigvis svarer til et bestemt unit. Dette benytter nok en 2-3 kanaler. Lidt svært at sige da det er et fanmod, og ikke det originale spil.

Så alt i alt vil jeg sige 10 software-kanaler average, peaks ved omkring 30-40. Rent gæt. Altid svært ved sådan nogle spil :P
Gravatar #18 - ykok
22. mar. 2012 10:56
#8 #9 og #14
Angående det der ser ud til at være en VGA udgang - jeg kunne simpelhen ikke lade være, så nu har jeg brugt alt for lang tid på at finde ud af det - og #14 har ret. Det er til break-out kabel. Til henholdsvis MIDI I/O og AES/EBU I/O (det sidste er noget med noget med at transportere digital lyd)

Man kan se nogle af kablerne her:
http://www.rme-audio.de/en_products_cables.php
Gravatar #19 - Kolklik
22. mar. 2012 10:59
Tag for alle de gode svar for hvad sådan et monster kan bruges til :)

Så lærte man også lidt i dag!
Gravatar #20 - Kolklik
22. mar. 2012 11:01
#19 tag = tak selvfølgelig

#3

AlmondMan Irrelevant
kba Irrelevant

Hvorfor er det irrelevant? Vil da tro der sidder mange og tænker hvad dælen sådan et kort kan/skal bruges til. Det er vel et fair og relevant spørgsmål?
Gravatar #21 - 1000tusind
22. mar. 2012 11:02
#16/17
Der findes også et programmeringstrick med at mixe mindre væsentlige kanaler løbende, så man blot adderer disse waveforms på en enkelt kanal, som så konstant fader. Så slipper man for at afbryde en sample, hvilket ellers kan give et klik. Det er i øvrigt et interessant emne, som er svært at finde noget om.
Gravatar #22 - hyænen
22. mar. 2012 11:14
mathiass (6) skrev:
Det er faktisk en port til et gammeldags joystick. I gamle dage var der sådan én på alle lydkort da folk ofte købte lydkort for at spille, så instrumentproducenterne fandt på at bruge porten til at sætte elektroniske instrumenter til computeren (til overførsel af MIDI-data som indeholder informationer om noder, længde og styrke når man spiller på sådan et instrument). Derfor kan de stadig findes på moderne professionelle lydkort.


Du tager fejl.
Gravatar #23 - kblood
22. mar. 2012 11:45
Så burde man da kunne simulere virkelige omgivelse. Så mangler man bare et 3D headset og nogle ordentlige VR briller med et indbygget acceleratormeter, eller i det mindste et gyrometer og noget software der undbygger det hele. Et par VR handsker kunne da også være nice, men Microsoft har jo vidst opfundet noget der kunne gøre dem overflødige :)
Gravatar #24 - Laziter
22. mar. 2012 12:21
Hammerfall.. I like it already :-D
Gravatar #25 - HerrMansen
22. mar. 2012 13:06
Altid rart at lære lidt på Newz. :)
Gravatar #26 - ufomekaniker2
22. mar. 2012 13:28
196 udgangskanaler? Betyder det så 196 simultane lyde ud af én højtaler, eller den kan administrere 196 individuelle højtalere? Hvis det er det sidste, gade jeg godt se det studie hvor de har så mange højtaler plasteret til på murene rundt om en :)
Gravatar #27 - Plimmer
22. mar. 2012 15:14
#26 Eller 196 indgange til en mixer.
Gravatar #28 - mathiass
22. mar. 2012 15:38
#22: Bekræfter den side ikke netop det som jeg siger hvis du kigger i afsnittet 'Hardware'?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login