mboost-dp1

SXC - Gokoroko

Rektorer kræver hårdere straffe for snyd med opgaver

- Via b.dk - , indsendt af arne_v

Hvis gymnasieelever enten plagierer eller direkte køber sig til en færdig opgave, skal vedkommende gå et helt år om. Det mener formanden for gymnasieskolernes rektorforening, Anne-Birgitte Rasmussen.

Dette er en reaktion på en historie fra BT og MetroXpress, hvor en nystartet virksomhed beskriver, hvordan den leverer færdige opgaver til netop gymnasieelever.

Rektorforeningen er nu i dialog med Undervisningsministeriet for at komme frem til, om sanktionerne kan strammes.

Nuværende sanktion for snyd med en opgave er, at vedkommende bortvises fra den specifikke eksamen, og karakteren bortfalder.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
11. maj 2017 06:19
Right on Anne! Helt enig! Så kan de lære det! De unge lømler!

Gravatar #2 - Unicco33
11. maj 2017 07:04
Jeg kan virkelig ikke se at der er noget nyt i det her koncept; jo jeg tilkendegiver at det er en mere kommerciel løsning af skræddersyet opgaveskrivning, men handel med opgaver/opgaveskrivninger m.v har da eksisteret længe på siderne Studienet.dk og opgaveportalen.dk osv. Det er da altid op til den enkelte, om man vil bruge sine penge på det. Så vil gymnasiumet sanktionere med at man skal gå om et helt år, men altså hvordan vil de bevise at man ikke selv har skrevet opgaven? Hvis en 02 elev pludselig får 12 for en opgave, så må det være fordi han har købt opgaven, ergo han bliver sanktioneret med ét år, eller det der er værre? Virker lidt som tomme trusler. (hint: husk at ændre navnet i headeren)

Hvad angår deres CEO, som ihærdigt prøver at bortforklare hans egen virksomhedskoncept, ved at sige, at virksomheden blev etableret som en gestus for de studerende, der ønsker at målrettet sine kompetencer, er bare for latterlig at høre på. Stå nu bare ved at virksomheden ligger op til snyd, men at ansvaret for egen læring, pålægger den studerende. Udlægningen af den bortforklaringen stråler også langt væk at inkompetence efter min mening.
Gravatar #3 - fennec
11. maj 2017 08:29
Formålet med skolen er at lære at løse en given opgave SELV. Ikke at "udlicitere" den til andre.

Så jeg kan kun støtte op om tiltaget. Måske var jeg mere på at karakteren bliver -3, uden mulighed for reeksamen. Og alle tidligere eksamener skal gennemgås, og konstateres der også snyd her, bliver de også ændret til -3.
Måske opfinde -5, som kun gives til den der snyder.

Så kan personen jo tænke over hvad de kan bruge det karakterblad til. Og selv bestemme om de vil tage hele uddannelsen forfra.
Gravatar #4 - Taco
11. maj 2017 09:30
Synes undervisningssystemet burde kigge ind af istedet for at råbe op om hårdere straffe. Det er et symptom på noget større og værre

Skolen handler efter min mening om at lære hvordan man tilegner sig ny viden på en sjov og spændende måde. En opgave jeg ikke synes skolen og underviserne magter at løfte.

I stedet er det efter min mening blevet et spørgsmål om udenad lære og efterfølgende en eksamen i hvem der kan denne udenad lære bedst.

Det gik op for mig halvvejs i gymnasiet, hvor jeg droppede at høre hvad fanden læren kæftede op om og i stedet fandt andre kilder på den viden vi skulle bruge.

Bare for st illustrer hvor latterligt det hele er, så gik min karakter i oldtidskundskab fra 7 til 11 fordi jeg satte mig og så Asterix og Obelix (tegnefilmene)

Gravatar #5 - CBM
11. maj 2017 10:56
#4: enig.

Kan huske at jeg fik 11 i fysik i folkeskolen
.. Men det var fordi det passede med at jeg lige havde været igennem VTS kort før eksamen plus jeg kom op i elektrofysik.

:-)

Http://www.edr-forlag.dk/product.asp?product=189Vt...


Gravatar #6 - Meremad
11. maj 2017 11:33
Unicco33 (2) skrev:
Jeg kan virkelig ikke se at der er noget nyt i det her koncept; jo jeg tilkendegiver at det er en mere kommerciel løsning af skræddersyet opgaveskrivning, men handel med opgaver/opgaveskrivninger m.v har da eksisteret længe på siderne Studienet.dk og opgaveportalen.dk osv.


Jeg kan ikke se noget problem i Studienet.dk eller Opgaveportalen.dk - jeg har selv brugt det hyppigt i løbet af folkeskolen og gymnasiet udelukkende som inspiration og få besvaret uvisheder omkring formalia osv.
Elever kan dog vælge at kopiere dele af/hele opgaven fra siderne, men enhver respektabel udannelsesinstitution har tilgang til services, der kan genkende kopiering.
Jeg synes, der er stor forskel på de to hjemmesider og den nye service.


fennec (3) skrev:
Så jeg kan kun støtte op om tiltaget. Måske var jeg mere på at karakteren bliver -3, uden mulighed for reeksamen. Og alle tidligere eksamener skal gennemgås, og konstateres der også snyd her, bliver de også ændret til -3.
Måske opfinde -5, som kun gives til den der snyder.


Nu behøver elever ikke nødvendighvis kun at snyde til eksamen - der findes også årskarakterer, og elever kan sagtens finde på at snyde i løbet af skolegangen og derfor synes jeg den oprindelige straf er bedst.


Gravatar #7 - Adagio
11. maj 2017 14:36
På den ene side så kan jeg sagtens forstå rektorens straf. Det er fint at straffe dem der prøver at snyde

Men som jeg ser det så ser jeg det bare som et quickfix på et større problem som Taco så fint nævner:

Taco (4) skrev:
Skolen handler efter min mening om at lære hvordan man tilegner sig ny viden på en sjov og spændende måde. En opgave jeg ikke synes skolen og underviserne magter at løfte.


Enig.

Det er på tide at der sker en revolution i undervisningen efter min mening.

Da jeg gik i skole (og sikker samme nu) gik størstedelen af tiden med at terpe diverse kedelige formler, læse mange bøger, osv, så man kunne huske dem i hovedet til eksamen. Kan man ikke huske dem, så falder karaktererne. Glemmer aldrig at jeg faldt i karakterer pga. at jeg ikke kunne huske navnet pythagoras. Jeg kunne sagtens huske formlen jeg skulle bruge og brugte den også korrekt, men navnet var desværre forsvundet og derfor faldt jeg en karakter længere ned i matematik... hallo?
Og hvorfor er det så vigtigt i dansk/tysk/engelsk/whatever at kunne huske alle bøgerne/historierne man har læst i løbet af skoleåret, når man er til eksamen? Jeg troede hovedformålet med eksamen i sprog var at bevise hvor god man er til sproget, ikke om hvor god man er til at huske hvad man har læst
Gravatar #8 - arne_v
11. maj 2017 16:04
Taco (4) skrev:
Skolen handler efter min mening om at lære hvordan man tilegner sig ny viden på en sjov og spændende måde. En opgave jeg ikke synes skolen og underviserne magter at løfte.


Det vil efter min mening være en katastrofe.

Det vil bekræftige eleverne i en opfattelse af at verden skal tilpasses dem og at de kun skal lave det som de har lyst til.

Saadan fungerer virkeligheden imidlertid ikke.

Ude i den virkelige verden fungerer det ofte efter princippet at man laver noget som er kedeligt, hårdt og vanskeligt men man gør det fordi man får en belønning i en eller anden form bagefter.

Vi snakker her om gymnasieelever som snart er voksne og enten skal igang med en universitetsuddannelse eller ud på arbejdsmarkedet.

Vil de også sidde til jobsamtale og sige at de forventer at firmaet gør arbejdet sjovt og spændende??
Gravatar #9 - arne_v
11. maj 2017 16:30
Adagio (7) skrev:
Da jeg gik i skole (og sikker samme nu) gik størstedelen af tiden med at terpe diverse kedelige formler, læse mange bøger, osv, så man kunne huske dem i hovedet til eksamen. Kan man ikke huske dem, så falder karaktererne. Glemmer aldrig at jeg faldt i karakterer pga. at jeg ikke kunne huske navnet pythagoras. Jeg kunne sagtens huske formlen jeg skulle bruge og brugte den også korrekt, men navnet var desværre forsvundet og derfor faldt jeg en karakter længere ned i matematik... hallo?
Og hvorfor er det så vigtigt i dansk/tysk/engelsk/whatever at kunne huske alle bøgerne/historierne man har læst i løbet af skoleåret, når man er til eksamen? Jeg troede hovedformålet med eksamen i sprog var at bevise hvor god man er til sproget, ikke om hvor god man er til at huske hvad man har læst


Det er relevant at kunne huske navne på ting for at kunne kommunikere effektivt. Det er langt nemmere at sige at man har brugt XYZ end at komme med en lang forklaring om hvad XYZ gør.

Når det er sagt så er spørgsmålet om hvad der er en god måling af en elevs/studerendes niveau altid relevant at diskutere.

Man skal jo måle niveauet i faget og ikke niveuaet i kunsten at gå til eksamen.

Og det er svært.

Jeg tror dog at moderne mix af mundtlig eksamen + skriftlig eksamen + årskarakter eller mundtlig eksamen + skriftlig eksamen + projekt fjerner de værste uhensigtsmæssigheder.
Gravatar #10 - Taco
11. maj 2017 17:34
arne_v (8) skrev:
Taco (4) skrev:
Skolen handler efter min mening om at lære hvordan man tilegner sig ny viden på en sjov og spændende måde. En opgave jeg ikke synes skolen og underviserne magter at løfte.


Det vil efter min mening være en katastrofe.

Det vil bekræftige eleverne i en opfattelse af at verden skal tilpasses dem og at de kun skal lave det som de har lyst til.

Saadan fungerer virkeligheden imidlertid ikke.

Ude i den virkelige verden fungerer det ofte efter princippet at man laver noget som er kedeligt, hårdt og vanskeligt men man gør det fordi man får en belønning i en eller anden form bagefter.

Vi snakker her om gymnasieelever som snart er voksne og enten skal igang med en universitetsuddannelse eller ud på arbejdsmarkedet.

Vil de også sidde til jobsamtale og sige at de forventer at firmaet gør arbejdet sjovt og spændende??


Gu er det røv katastrofalt. Jeg ved ikke hvad du render og laver i din voksentilværelse, men det lyder pænt kedeligt.
Når jeg arbejder som konstruktør på mit arbejde skal jeg stadig tilegne mig ny viden for hele tiden at være med oppe foran i bussen hvor det sjove sker. Det gør jeg ved fx at se youtube og andre spændende kilder. Jeg sætter mig fandme ikke ned og terper en bog med huskekort og alt muligt andet pis.
Hvis jeg bare gjorde det jeg havde lært med nogle snottede formler i folkeskole/gym/uni og aldrig fik lært at lære, men blot indøvet bestemt viden havde jeg hængt mig selv.
Jeg elsker at komme på arbejde for at lære og udvikle mig og de produkter jeg arbejder med. Så din "tilpasset verden" giver jeg ikke mange potter pis for.
Gravatar #11 - mireigi
11. maj 2017 17:50
I stedet for at bruge tid og penge på at lukke ned for køb af opgaver, burde der måske i stedet kigges på, om der kan gøres noget ved undervisningen, så eleverne ikke føler sig tvunget eller nødsaget til at købe sig til en færdig opgave?

Da jeg læste til 3-årig HHX for snart 15 år siden, var det allerede dengang tydeligt, at lærerne ikke snakkede sammen indbyrdes om fordelingen af hjemmeopgaver. Således havde man af og til tre eller fire opgaver til aflevering i den kommende uge, nogle gange endda til samme dag.

Nå ja, og så måske have mere fokus på at lære noget, end at blive god til at bestå prøver, og aflevere opgaver.
Gravatar #12 - arne_v
11. maj 2017 19:11
#11

Jeg vil antage at det var lidt større opgaver (ellers er 3-4 opgave til en uge ikke noget problem).

Det lyder som meget dårlig planlægning fra skolens side.

Og det er ikke i orden.

Men jeg er ret overbevist om, at det ikke er den typiske grund til at nogen køber deres opgaver.

Gravatar #14 - graynote
12. maj 2017 08:56
Men .. hvis man udliciterer opgaveløsningen som en investering udi uddannelsesdiplomet for på sigt at højne niveauet for tallet på bundlinjen og man går på CBS .. er det så stadig snyd?
Gravatar #15 - thimon
12. maj 2017 14:26
Nu vil jeg mene at skolen og gymnasiet måske har forskellige formål med undervisningen.

Skolen skal lære elever at læse, skrive og regne. Derudover bør skolen også lære dem basale evner i at agere i et samfund. Det kan eksempelvis være historie, fremmedsprog, musik, madlavning, sløjd, idræt etc.

Gymnasiet forbereder den studerende til at kunne løse opgaver på bachelorniveau. Det er for eksempel matematiske formler og bedre forståelse af danske og engelske tekster.

Hvis man som elev eller studerende kopierer en opgave, så lærer man ikke eller får erfaring i at bruge værktøjer til at indsamle viden, opstille teorier/modeller og analysere på den indsamlede viden med basis i teorien/viden.

Disse evner vil sikkert være mere relevant på nogle bacheloruddannelser end andre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login