mboost-dp1

DSB

Rejsekortet udskydes til 2010

- Via Computerworld DK - , redigeret af Emil , indsendt af Emil

Det er ikke kun IC4-togene, som volder DSB store problemer, også deres ønske om at indføre elektroniske billetter, det såkaldte Rejsekort, er ramt af forsinkelser.

Senest er direktøren for Rejsekort A/S blevet fyret, fordi tidplanen for kortet er begyndt at skride. Aftalen om at lave kortet blev indgået i 2005 med selskabet East-West Denmark, men de har ikke kunne leve op til deres aftale og har fået en del kritik.

Rejsekortet skulle have været ude i test sidste sommer, men nu ser det ud til først at ske i slutningen af i år, på strækningen mellem Tåstrup og Holbæk. Går testen godt, så forventes hele Sjælland at blive dækket inden udgangen af 2010, Jylland først i 2011, såfremt tidsplanen holder.





Gå til bund
Gravatar #1 - Emmoss65
2. jul. 2008 07:49
*#€%" ..

fyr dog ledelsen.. så vi igen kan få en ordentlig offentlig transport...
Gravatar #2 - aadal_dk
2. jul. 2008 07:50
Stakkels DSB :P

HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE!
Jeg kan mærke en DSB krise ala 80'erne komme sejlende! Jeg vil kunne køre fra Århus til Kbh. på 1½ time! og det burde jeg kunne ku' hvis der var nogen der havde taget sig sammen for længe siden... I stedet feder de den på tårnhøje priser indtil ejerne(staten) griber ind...
Gravatar #3 - stargate
2. jul. 2008 07:53
Sydtrafik (sønderjylland) har kørt med kort man kan "tanke op" siden 2002-2003 og det virker både med bus og tog, så jeg kan ikke se hvorfor de ikke tager og bruger den til at køre videre med.

Men nu er det jo DSB vi snakker om ikke, hvornår har de lavet noget der virker (Harry er deres eneste hit hvad jeg kan se)
Gravatar #4 - Coney
2. jul. 2008 08:01
Jeg er så PISSE træt af at alt hvad der kommer af nyskabning fra dsb ikke kommer til Jylland før til allersidst...

Vi kører stadig med de gamle lortetog mere end IC-togene... Hvor lang tid er det lige siden det blev lovet at IC-togene skulle køre alle regelmæssige afgange... Det sker stadig at der til en IC-afgang kører et gammelt bumletog ind på stationen fordi alle IC-togene er på sjælland...

Så kom internettet i togene, men også først på sjælland og så langsomt til århus... Måske vi ser det i vestjylland engang næste år??

Og nu det her... Hvorfor fanden kan det ikke gøre over hele landet på en gang?? Det er simpelthen for ringe at et så stort firma ikke har bedre styr over tingene...
Gravatar #5 - SmackedFly
2. jul. 2008 08:03
Nu er det jo ikke DSB der udvikler kortet, såvidt jeg ved har DSB intet at gøre med rejsekortet udover at det er meningen de skal anvende det.

Men det fascinerer mig en del at det kan være så svært, jeg har næsten lige været i Hong Kong, de har haft systemet i ca. 8 år, jeg er i Shanghai i øjebliket, det virker perfekt her, det samme gælder Guangzhou.
Næsten alle større byer i Kina har sådan et system, det er mere eller mindre løsninger der bare skal implementeres, jeg forstår ikke at det kan være så svært.

hvis det så faktisk var et nyt sikrere system kunne jeg forstå det, men det er det ikke, det er samme princip.

RFID baserede kort er en pænt gammel teknologi.
Gravatar #6 - TheUnknownSaint
2. jul. 2008 08:06
#3 STS (Storstrøms trafik selskab) har kørt med chip kort siden slutningen af 90'erne ~ starten af 00 så vidt jeg husker.. Ihvertfald havde vi chipkort da jeg gik i folkeskole. Det er 7-8 år siden.

Vi har både forud betalte - hvor der står et indsat beløb på. Forud betalte dage, og vi har også regnings baseret kort (hvor man modtager en regning på antallet af rejste dage i slutningen af måneden)


Men det er så vidt jeg ved ikke det samme som rejsekortet - det kommer til at fungere på en måde hvor du registere dig når du stiger på toget, og igen når du stiger af - så udregner den afstande og du bliver faktueret på afstand, og ikke på zoner.
Det skal dog siges at det er mange år siden jeg sidst har læst om systemet.
Gravatar #7 - stargate
2. jul. 2008 08:08
#4 ja det er jo nok derfor så mange Jyder (som mig) tager bilen og skider højt på hvad DSB vil, vi giver jo kassen for at komme nogle steder, men tiderne passer ikke for en skid.

Men det er jo ikke alle der kan havde bil pga. pengepungen så måse skulle man skrive en klage til DSB, mindre service ( ingen internet, gamle tog og fandme for lidt afgange)

#6
Okay, ja det ville være nice med de kort, troede at det var de chipkort de ville havde.

så thx
Gravatar #8 - psjakobsen
2. jul. 2008 08:14
#3 Danmark er delt op i forskellige selskaber, der kører med forskellige zoner, forskellige priser og forskellige rabat-ordninger. Det gør det til en lidt større opgave end når det er lokalt.
Gravatar #9 - knekker1
2. jul. 2008 08:15
#4

svaret er ret enkelt... Der er simpelthen ikke resourcer nok til at installere og få et velfungerende internet system sat op over hele danmark, på ën gang, sådan noget tager tid, lige så vel som at elektronisk kort, også kommer til at tage tid.

Men måske ville du hellere have de skulle vente med at tilbyde produktet, før de får sat internet op over hele landet, hvilket som du kan se, kan tage flere år.
Gravatar #10 - xeenn
2. jul. 2008 08:15
#6

Ja det er endda endnu længere siden hvis jeg husker korrekt.
Mener bestemt STS lancerede det da jeg gik i 6-7 klasse, det er alligevel ca 13-14 år siden.
Gravatar #11 - Magten
2. jul. 2008 08:27
#7
ja det er jo nok derfor så mange Jyder (som mig) tager bilen og skider højt på hvad DSB vil, vi giver jo kassen for at komme nogle steder, men tiderne passer ikke for en skid.
lol du tror de laver forskelsbehandling på jyder og sjællændere, mht. at overholde køreplanerne?

#4
Nu arbejder jeg selv indenfor offentlig transport, og det er ikke fordi jyder er hadet (måske i DSB, men ikke her :P) at det ikke bliver indført som test hos jer.. Test strækninger bliver valgt ud fra fra mange ting.. Bl.a. relevans på strækningen, risiko for fejl kontra hvor stor skaden vil være, og ikke mindst om der er ressourcer til at gennemteste det på strækningen.. Men de ting siger jo næsten sig selv :)
Gravatar #12 - neess
2. jul. 2008 08:31
Hvis folk er så kede af tingene først kommer i hovedestads området, her er flere kunder, så vil være logisk at at tilbyde produktet der først.

Hvis folk vil have ydelserne som de først, jamen så flyt til hovedstaden.

Folk der køre i bil, bliver de aldrig forsinket? Man vil jo aldrig kunne lave en 100% sikker tidsplan. og hvis man har det, vil der være utroligt lange vente tider på hver station.

Hvis man ser % fordelingen af toge der kommer til tiden, synes jeg nu det er en meget fine resultater de har leveret i år.
Gravatar #13 - vandfarve
2. jul. 2008 08:49
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at Rejsekortet ikke er DSB's opfindelse, og DSB hverken er hovedentreprenøren eller ansvarlig for forsinkelserne af Rejsekortet. Det er faktisk underordnet, at DSB nævnes i nyheden, og at DSB's logo pryder nyheden, da firmaet ikke har noget videre at gøre med problemerne. Man forledes til at tro, at DSB igen er skyldig for ting, der ligger udenfor virksomhedens ansvarsområdet, hvilket i mine øjne er manipulerende og dårlig journalistisk.

DSB er ét medlem i selskabet blandt mange, men igen viser den danske presse (samt redaktionen bag Newz.dk?) sig ukritiske overfor enhver nyhed, der viser mulighed for at kritisere DSB.

Jeg vil derudover gerne indstille til alle, der finder nyheden problematisk og irriterende, at de retter kritiken mod de, der faktisk er ansvarlige, og ikke DSB.
Gravatar #14 - MEGAMASTER4000
2. jul. 2008 08:52
Da jeg så der stod noget med tog og forsinkelse koblede jeg det med det samme med Arriva...

... Indtil jeg så logoet oO
Gravatar #15 - Justin
2. jul. 2008 08:54
#3
NEJ DA !!

sådan nogen gør man ikke, man skal da opfinde det selv, og få fat i et firma til af gørre dette for sig der aldrig har prøvet det før
Gravatar #16 - TheUnknownSaint
2. jul. 2008 08:58
#10 meget muligt - kan ikke helt huske det... :)

Men passer nok meget godt at det er længere tid siden.
Gravatar #17 - aadal_dk
2. jul. 2008 09:23
#13
hovedaktionærerne:

Trafikselskabet Movia
DSB
Metroselskabet
Sydtrafik
Midttrafik
Nordjyllands Trafikselskab

Det er kun DSB og Trafikselskabet Movia, der deltager i den første testdrift af rejsekortet.

eller staten...
Gravatar #18 - Banko-Jim
2. jul. 2008 09:45
Sagen er helt ufattelig pinlig, og det skriger til himlen, at ingen griber ind. Hvis man tager til en tilfældig flække i Asien, vil man opdage, at det digitale rejsekort fungerer fuldstændig perfekt og har gjort det i mange år. Derovre tager man beslutningen, og få måneder efter kører det bare. Hvorfor skal vi ALTID være bagud herhjemme på grund af manglende kompetence?
Gravatar #19 - lorric
2. jul. 2008 09:51
#18
Fordi ting ikke må koste penge. Det er ALTID grunden. Ting, der ligner inkompetence kan skyldes flere ting, dårlig eller splittet ledelse, reel inkompetence eller for få penge i kassen (for nu at nævne et par eksempler)
Gravatar #20 - kr00z0r
2. jul. 2008 09:57
Ufatteligt så dårligt DSB fungerer. På den S-togslinie jeg normalt bruger har de lige indstillet al togdrift til en gang i oktober, med forbehold for at det kommer til at vare endnu længere naturligvis.

Hvordan kan staten samtidig synes, det er rimeligt med de skyhøje benzinafgifter, som ifølge Connie Hedegård skal endnu højere op for at få os til at køre mindre i bil? Vi vil faktisk gerne, vi KAN bare ikke, da vi ikke har noget reelt alternativ.
Gravatar #21 - esbenr
2. jul. 2008 10:21
IC4 tog (der er forældede inden de bliver leveret), elektronske biletter (der i øvrigt ikke er rocket science), trådløst internet i togene (der har været udviklet og testet gennem flere år, men alligevel ikke virker), og hvad med et bare nogenlunde fungerende driftsmønster?

I konkurrencen mellem DR og DSB, om hvem der er dårligst til projektgennemførelser, ligger DSB altså stadig på en sikker 1. plads.
Gravatar #22 - Magten
2. jul. 2008 10:50
#21
IC4 togene er jo af gode grunde ikke DSB's skyld de er forsinket.

Rejsekortet - som flere andre påpeger er det ikke DSB alene som står for det...
Gravatar #23 - SmackedFly
2. jul. 2008 10:53
#22

Man kan måske sætte spørgsmål ved om man helt kan fratage sig selv ansvaret når man tillader at leveringstiden skrider så meget. At sige at de tog ikke er DSB's ansvar er vist at lege lidt med definationen på "ansvar.

DSB skulle for længe siden (læs: flere år) have indset at noget var ekstremt galt, og have truet med at smide kontrakten.
Gravatar #24 - esbenr
2. jul. 2008 11:26
Mit indlæg (#21) var blot en opremsning af de knap så heldige projekter som DSB har kørende. DSB har et ansvar overfor forbrugerne ifht. nye tog og når DSB søsætter et milliardprojekt for danske statsmidler, så er det DSB's ansvar overfor staten at varetage projektledelsen (DR er et skoleeksempel på samme problematik). Det er deres projekt og det er deres indkøb af tog ergo er det deres ansvar at sørge for en fornuftig projektgennemførelse.
Gravatar #25 - Mnc
2. jul. 2008 12:00
Offtopic
Det er da ufatteligt som folk kan bitche og whine. Jeg tager toget hver dag, mellem Ringsted og København. Jeg tager altid jyllandstogene, for de afgange passer bedst.
Godt nok er toget forsinket ca en gang om ugen, i 3-6 minutter. Men når det har været 3-5 timer undervejs så synes jeg fandme ikke det er så slemt.

Hvis det er så helvedes nemt at køre til tiden, over strækninger der tager op til 6 timer, hvorfor er whinerne så ikke igang med deres eget firma? :)

ontopic
DSB bygger ikke selv IC4'erne. Blame the italians.
Og det er ikke DSB der står for Rejsekortet, det er Accenture! :) Blame them.
Gravatar #26 - spiral
2. jul. 2008 12:00
Vi skal i hver fald IKKE glade os til de ny kort, fordi de ny kort vil gøre dyrt for os at tage med de offentlig transportmidler!

Jeg har hørt, at de ny kort er ligesom en taletidskort til mobiltelefoner det fungere såden at:
1.Man tanker op eller putter penge i sin kort.
2.Når man stiger ombord bus, tog, metro osv... så bliver det trukket fra ens kort.

Her er et eksempel på hvorfor bliver det dyrt at tage med de offentlig transportmidler med den ny kort.
Hvis du i dag køber et månders kort i hovedstadsområdet, så kan du rejse frit i de zoner som du har betalt for 24 timmer i døgnet i en hel måned. MEN såden kommer ikke til at blive med de ny kort.
Du kommer til at betale hvergang du stiger ombord på bus, tog, metro osv...
Gravatar #27 - Mnc
2. jul. 2008 12:08
Spiral, du har hørt... Flot. Du ved stadig ikke hvad du taler om, og vedkommende der har fortalt dig hvad du ved, aner heller ikke hvad han taler om.

Rejsekortets systemer kommer til at regne på, hvor meget du har taget offentlig transport, og hvor meget du har rejst gentagent på strækninger. Rabatter, så priserne vil matche månedskort, vil blev udregnet.
Havde du virkelig regnet med at du skulle betale fuld pris for alle rejser hver gang? Tror du VIRKELIG ikke at man havde tænkt over det? Damn...

Når du stiger på, bipper dig ind osv, så bliver der trukket et stort beløb. For at forhindre snyd. Når du stiger af og bipper dig ud, så bliver den billigste rute regnet ud, og de penge du så skal have tilbage på kortets konto bliver sat tilbage.
Gravatar #28 - spiral
2. jul. 2008 12:20
#27
Jeg har hørt det fra en ven som bor i Sverige.
Systemet har eksisteret længe i Sverige fortæller min ven.
Gravatar #29 - Mnc
2. jul. 2008 12:58
Og det er jo naturligvis samme system. Det er for sjov at de udvikler det forfra i danmark. :) Det er også en selvfølge at systemerne vil have identisk funktionalitet. :D
Gravatar #30 - aadal_dk
2. jul. 2008 13:16
#27
DSB bygger ikke selv IC4'erne. Blame the italians.
Og det er ikke DSB der står for Rejsekortet, det er Accenture! :) Blame them.


Lignøjagtig deres problem... styring af underleverandøre er da en stor del af et firma...
I sidste ende er det jo dig der ejer lortet... man kan da ikke sige at DSB / Rejsekortet A/S er uden skyld når det er deres projekt der køre over tiden, pga. af manglende styring.

Det med Italien tror jeg ikke problemet ligger i Italien hvis jeg skal være ærlig ... Der er nogen der har skrevet forkert kontrakt imo...
Gravatar #31 - vandfarve
2. jul. 2008 15:49
Siden der er så meget misinformation og forkerte opfattelser af virkeligheden, så vil jeg lige kort gennemgå de indlæg, som jeg opfatter som værende præget af snævertsynethed.

17 skrev:
#13
hovedaktionærerne:

Trafikselskabet Movia
DSB
Metroselskabet
Sydtrafik
Midttrafik
Nordjyllands Trafikselskab

Det er kun DSB og Trafikselskabet Movia, der deltager i den første testdrift af rejsekortet.

eller staten...


Ja, og arbejdet er henlagt i en gruppe, der ikke er under DSB's ansvar, som ikke svarer til DSB, og som DSB kun indirekte kan påvirke. Ansvaret for Rejsekortet og dets forsinkelser må nødvendigvis tilhøre Rejsekortet A/S og East-West Denmark, som er hovedentreprenør.

20 skrev:
Ufatteligt så dårligt DSB fungerer. På den S-togslinie jeg normalt bruger har de lige indstillet al togdrift til en gang i oktober, med forbehold for at det kommer til at vare endnu længere naturligvis.

Hvordan kan staten samtidig synes, det er rimeligt med de skyhøje benzinafgifter, som ifølge Connie Hedegård skal endnu højere op for at få os til at køre mindre i bil? Vi vil faktisk gerne, vi KAN bare ikke, da vi ikke har noget reelt alternativ.


Og hvor "ufattelig" uintelligent er du så, om jeg må spørge? Jeg gætter på, at du bor ved og benytter Farum-linien, hvor togtrafikken i disse dage er indstillet, da man lægger nye skinner. Jeg kan i samme åndedrag fortælle, at Farum-linien nok vel er den mest plagede linie mht. forsinkelser og andre problemer, da der er et meget svagt punkt på linien; lige syd for Farum indskrænkes de to spor til et, hvorfor det bl.a. er meget besværligt at lægge nye spor på hele linien uden at forstyrre togtrafikken.

I samme åndedrag kan jeg fortælle dig, at BaneDanmark og ikke DSB har ejerskab over og ansvar for skinnernes kvalitet. Her brokker du dig så over, at BaneDanmark (og ikke DSB, som du så fejlagtigt anklager) faktisk er i gang med at opfylde dine ønsker og skifter skinnerne ud? I mine øjne er det det mest snævertsynede og uintelligente, som jeg længe har hørt. Hvis de ikke må udskifte skinner, svælger osv., hvordan skal det hele så blive bedre?

Det betyder måske ikke noget, at både DSB og BaneDanmark beskæftiger i fællesskab flere hundreder personer indenfor ingeniørkunsten og det logistiske fag, som med stor sandsynlighed har gjort sit ypperste for, at kunderne som dig skal få de bedst mulige oplevelser og mindst mulige gener? Hvis du tror, at du kan gøre det bedre, er du velkommen til at tilbyde os dine løsninger, men start som det første at anklage de rigtige personer og undersøge, hvem der egentlig bærer ansvaret, og hvor mange der egentlig gør sit bedste, så du kan få så lidt at klage over som muligt.

21 skrev:
IC4 tog (der er forældede inden de bliver leveret), elektronske biletter (der i øvrigt ikke er rocket science), trådløst internet i togene (der har været udviklet og testet gennem flere år, men alligevel ikke virker), og hvad med et bare nogenlunde fungerende driftsmønster?

I konkurrencen mellem DR og DSB, om hvem der er dårligst til projektgennemførelser, ligger DSB altså stadig på en sikker 1. plads.


Jeg har sagt det igen, og jeg vil da meget gerne gentage det, siden det ikke er alle, som er klar over det: DSB blev i sin tid renset fra alle anklager og mistanke i en offentlig rapport ang. den manglende levering af IC4. De fik en lille påtale, da de har været for eftergivende overfor AnsaldoBreda, men de blev i det store og hele frifundet fra alle anklager. Derfor er det nu (med nærmest juridisk kraft) blevet vist og/eller besluttet, at AnsaldoBreda bærer det fulde ansvar for togenes manglende eksistens på de danske skinner.

Til jeres oplysning kan jeg endda fortælle, at et søsterfirmaet Ansaldo har leveret togsystemerne til det københavnske Metro; en Metro, der for få måneder siden modtog prisen som verdens bedste metrosystem. Det siger jeg for at sætte hele problematikken i perspektiv. At købe tog er ikke at gå ned i Fona, fortælle ekspedienten om sine ønsker og krav og så slæbe det bedste tv hjem. Det er langt mere kompliceret end som så.
Det er flere gange bliver fortalt og forklaret, at en stor del af grunden til problemerne er, at DSB og Danmark er nødsaget til at bestille dieseldrevne tog, da hele det danske skinnenet ikke er elektrofiseret. Dieseltog er ikke længere en hyldevare, da store dele af Europa nu bruger eldrevne tog, og derfor har det vist sig at være langt mere kompliceret og problematisk, som lever op til DSB's krav, til de danske skinners forudsætninger og til EU's miljøkrav.

Til jeres information kan jeg fortælle, at alle togstrækninger kører med en regelmæssighed og en pålidelig, der ikke har været bedre end i 90'erne. Det skyldes ene og alene den benhårde og sørgeligt oversete bedrift fra både DSB's og BaneDanmarks side, og det viser klokkeklart, at DSB sagtens kan levere en ordentlig service, hvis forudsætningerne er i orden. Ingen kæde er stærke end det svageste led, og i dette tilfælde snakker vi om skinnernes stand.
Gravatar #32 - arne_v
2. jul. 2008 17:19
Der var en debat på version2 for en måned siden hvor man faktisk kom lidt ind på nogle af de praktiske problemer der skal løses:

http://www.version2.dk/artikel/7430
Gravatar #33 - Justin
2. jul. 2008 20:10
gad vide hvad der kommer først IC4 eller rejsekort,
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login