mboost-dp1

Startram

Rejs ud i rummet med toget

- Via gizmag.com - , redigeret af Pernicious

Omkostningerne til at fragte gods og passagerer ud i rummet varierer i dag mellem $10.000 og $100.000 per kilo. Derfor har Dr. George Maise og Dr. James Powell fra firmaet Startram udtænkt et opsendelsessystem,der benytter sig af højhastighedstog.

Systemet benytter sig af maglev-teknologi til at fragte gods og passagere op i en højde af 20 km, hvorfra toget bliver til en rumfærge. For at opnå en tilpas stor hastighed er det nødvendigt at toget kører i et vakuum samt, at banen er op mod 1.000 km lang. Den nødvendige hastighed er 9 km/s, der svarer til 32.400 km/t. Dagens hurtigste tog har en hastighed på 600 km/t. Vakuumet i røret vil også modvirke chokbølger ved at bryde lydmuren samt gøre accelerationen mere glat.

Røret skal løftes op i luften ved hjælp af magnetisme. det skal ske ved der i røret skal være et superledende kabel hvor i der løber en strøm på 20 millioner ampere. Kablet frastødes af et superledende kabel på jorden hvori der løber en strøm på 200 millioner ampere.

Systemet har været til gennemsyn hos Sandia National Laboraties, der havde til opgave at se, om projektet kunne lade sig gøre. De kunne ikke finde fejl i projektet. Et estimat på at bygge systemet er at det vil koste $60 milliarder og tage 20 år at opføre.

Desuden kræver projektet ikke udvikling af ny teknologi, men ”kun” en opskalering af den eksisterende teknologi. Med disse estimater vurderes det at gods og passagerer vil kunne sendes op til en pris på $50 per kilo.





Gå til bund
Gravatar #1 - Taizun
11. mar. 2012 19:50
Så det vil koste mig rundt regnet 24.000kr for en enkelt billet...

Gad vide om mit WildCard kan bruges til denne ordning?
Gravatar #2 - HerrMansen
11. mar. 2012 19:52
Æv...troede ellers at DR var igang med en ny "togtur" :(
Gravatar #3 - Alrekr
11. mar. 2012 20:01
Jojo - vi bygger en jernbane, dobbelt så højt som Mt. Everest, og længere end fra Skagen til Stuttgart. Og så er der ikke ét ord i kilden om hvordan toget vender hjem igen. Det virker som noget vi kommer til at se mere til i fremtiden. Helt sikkert.
Gravatar #4 - SAN
11. mar. 2012 20:03
Hmm, det magnetfelt der bliver dannet kommer da til at tiltrække alt af ferromagnetisk metal i en meget stor radius :-S

Og hvordan har de tænkt sig at holde vakuum i et rør med en åbning i den ene ende?

Interessant, men synes umiddelbart det lyder meget urealistisk.
Gravatar #5 - thimon
11. mar. 2012 20:09
#4 Mht. åbningen står der i kilden, at de vil bruge en plasmavindue.
The Startram launch system contains other technological wonders, such as a plasma window on the exit of the vacuum tube to prevent the inrush of the relatively dense air at that altitude from ruining the vacuum within the tube.


#3 Jeg tror at man bygger en tilsvarende bane ned til jorden igen. Det er vel noget med at det er en godsvogn, hvorpå der sidder en rumfærge eller sådan noget.
Gravatar #6 - julepalme
11. mar. 2012 20:19
Alrekr (3) skrev:
Jojo - vi bygger en jernbane, dobbelt så højt som Mt. Everest, og længere end fra Skagen til Stuttgart. Og så er der ikke ét ord i kilden om hvordan toget vender hjem igen. Det virker som noget vi kommer til at se mere til i fremtiden. Helt sikkert.


På billedet ligner det den har vinger som den nuværende rumfærge design.. så den svæver vel bare ned som normalt?

Nej det er sgu intet problem at komme ned, men gad godt se elregningen for sådan en opsendelse hvis de kan klare det for 50 dollars pr kg.
Gravatar #7 - Virtual-Aidz
11. mar. 2012 20:26
Magnets...
Gravatar #8 - uraniumdeer
11. mar. 2012 20:26
Nååårh... det skal kun bruge 220 millioner ampere og 1000 km vakuum-rør... Ik' andet?

Vil de 220millioner ampere så være en konstant belastning, således at røret altid er løftet, eller løfter man det kun når der skal transporteres noget?

Gad vide hvad den totale effekt løber op på, og hvad den svarer til ift. raketter.

Hvis røret 'kun' løftes når der skal transporteres noget, kommer det da virkeligt til at tage noget regulér-kraft fra de lokale kraftværker, med mindre - hvilket nok er mere sandsynligt, den har sin egen forsyning.
I alle tilfælde er det godt nok pænt meget strøm, og gad så godt vide hvad der rent miljø-mæssigt er 'grønnest'.
Gravatar #9 - Schranke
11. mar. 2012 20:27
Dette vil også medføre den mest extreme trainsurfing endnu set.
Tror i at de vil gøre som i indien og så hænge beton kulger ned fra røret for at banke evt surfers af?
Gravatar #10 - BurningShadow
11. mar. 2012 20:44
Jeg tror ikke de skal bestille toget i Italien...
Gravatar #11 - Birkew
11. mar. 2012 20:46
Vil vove at påstå at hvis man tager de $60 mia. og 20 år så har man noget som er bedre og billigere pr kg. :)

Gravatar #12 - StefanMadsen
11. mar. 2012 21:09
#11 se det i forhold til hvor meget det koster at udvikle og bygge en ny rumfærge :P
Gravatar #13 - kriss3d
11. mar. 2012 21:12
Ja ned skal man sgu nok komme. Ideen er jo egentligt fin. Du tager noget og kører det i ring og så åbner ringen til sidst og slynger objektet ud.
Gravatar #14 - zoomster
11. mar. 2012 21:25
Så skal jeg stakkels lokomotivfører til at efteruddannes igen, ak ak
Gravatar #15 - el_barto
11. mar. 2012 21:40
Fastbrændselsboostere er bare SÅ oldschool! Næh du, lad os bygge det største teknologiske vidunder til 60 mia kr. Og så håbe på at det ikke går i stykker ved brug, for så vil det være lidt dyrt at bygge igen...
Gravatar #16 - HerrMansen
11. mar. 2012 21:42
zoomster (14) skrev:
Så skal jeg stakkels lokomotivfører til at efteruddannes igen, ak ak


Se det fra den lyse side - færre selvmordsforsøg. Det er sgu lidt omstændigt at hoppe ud af et fly og lande på et togspor så højt oppe.
Gravatar #17 - zoomster
11. mar. 2012 21:45
#16 det har du ret i, desuden er det ikke bare selvmord at hoppe ud foran et tog der "kører" 32000 km i timen, det er massemord
Gravatar #18 - Coach
11. mar. 2012 21:46
Håber det bliver mere pålideligt end DSB...
Gravatar #19 - XorpiZ
11. mar. 2012 21:48
HerrMansen (16) skrev:
Se det fra den lyse side - færre selvmordsforsøg. Det er sgu lidt omstændigt at hoppe ud af et fly og lande på et togspor så højt oppe.


Omvendt, så er der satme stil over det. :D
Gravatar #20 - duppidat
11. mar. 2012 22:08
Synes da ikke det er så galt taget i betragtning af at verdens BNP er på omklring $ 77.000.000.000.000
Så kunne man da godt tage de $ 60.000.000.000 og gøre menneskehedens universe drømme sande.
Gravatar #21 - Pagh
11. mar. 2012 22:54
Det vil sige at man vil spare i værste fald 9950$ per kilo.
Så man skal derfor fragte $60 mia / 9950 = 6030 tons op i rummet.
Herudover må man nok forvente at de ender med at springe budgettet. Personlig vil jeg gætte på at et sådan kæmpe projekt vil blive 3 gange så dyrt, og det vil sige man nok skal transportere 18000 tons op i rummet, før at det giver mening.

Spørgsmålet er så om vi har 18000 tons af materialer som giver økonomisk mening at sende ud i rummet på nuværende tidspunkt.

Apple har egentlig råd til at lave den. Har de ikke samlet næsten $100 mia sammen ind til videre?
Gravatar #22 - XxXxX
11. mar. 2012 23:06
Med så mange penge kan de vel bare bygge et par stargates og en puddle-jumper og VUPTI så er man i kredsløb.

XxXxX
Gravatar #23 - RMJ
11. mar. 2012 23:09
En skam vi ikke er kloge nok til rigtige teleportere. Fordi det er virkelig den eneste rigtig vej.

Men det går jo nok lige en 300år endnu.
Gravatar #24 - Remmerboy
11. mar. 2012 23:25
projektet er da i det mindste mere realistisk end at få ic4 til at køre smertefrit.

XxXxX (22) skrev:
en puddle-jumpe
du mener gate-ship :p
Gravatar #25 - Laziter
12. mar. 2012 00:18
Vakuum ok.. Men det kræver jo et lukket rør.
Er der regnet på hvad der sker lige så snart skidtet bliver åbnet op?
Jeg kunne da forestille mig at det ville give et gevaldigt ryk i "toget" og sætte farten kraftigt ned.
Luftmodstanden er jo trods alt en del kraftigere så "tæt" på jorden, også selvom røret er 1000 Km langt, det går jo alligevel ikke lodret op.
Det ville jo ikke være vildt fedt at brænde op i atmosfæren INDEN man har været i rummet.
Gravatar #26 - LazerFuture
12. mar. 2012 06:51
20 km er stadig for lavt -_-
Gravatar #27 - martin73
12. mar. 2012 07:02
#26
jo men, med 32.400 km/t, kan men nok antage at der er enerti nok til at komme lidt videre ;-).
Gravatar #28 - moze
12. mar. 2012 07:40
Om det kan lade sig gøre vil jeg ikke kommentere da jeg ikke har de nødvendige kompetancer, så jeg vil forhold mig til noget jeg ved lidt om.

Vil det ikke være et oplagt terror mål.
Smadre magneten på jorden mens et tog er på vej op. Med den hastighed ville det jo sige skralde bang. Og være meget dyrt at reperere.

Jeg tænker bare.
Gravatar #29 - rackbox
12. mar. 2012 07:40
Med fare for at lyde lidt uoplyst, men mon ikke de først åbner rørets anden ende, når det er steget til den højde, hvor der alligevel er så tyndt et luftlag, at trykforskellen er mindre væsentlig?
Gravatar #30 - gensplejs
12. mar. 2012 07:42
martin73 (27) skrev:
#26
jo men, med 32.400 km/t, kan men nok antage at der er enerti nok til at komme lidt videre ;-).

Jo jo... men du har set hvad der sker med ting som farer gennem luft med den hastidhed ikke?
Gravatar #31 - moze
12. mar. 2012 07:48
gensplejs (30) skrev:
martin73 (27) skrev:
#26
jo men, med 32.400 km/t, kan men nok antage at der er enerti nok til at komme lidt videre ;-).

Jo jo... men du har set hvad der sker med ting som farer gennem luft med den hastidhed ikke?


Det er jo derfor at de vil lave en vaccum tunel
Gravatar #32 - Alrekr
12. mar. 2012 07:56
rackbox (29) skrev:
Med fare for at lyde lidt uoplyst, men mon ikke de først åbner rørets anden ende, når det er steget til den højde, hvor der alligevel er så tyndt et luftlag, at trykforskellen er mindre væsentlig?


Noget med et plasma-låg. Ved 20 km. er der stadigvæk en forholdsvis tyk atmosfære.
Gravatar #33 - goAMinD
12. mar. 2012 08:30
Så satser jeg hellere mine kr. på den japanske rumelevator der står klar i 2020 :)
Gravatar #34 - Jonas_
12. mar. 2012 08:40
Nu hvor det står klart at Startram er et datterselskab af Disney - kan de da lige så godt gå hele vejen.. Hvad med en gigantisk slangebøsse eller eller bare en rulletrappe...

Man kunne jo også bare "kaste" et tov ned fra en satellit.

Gravatar #35 - dprocs
12. mar. 2012 09:03
goAMinD (33) skrev:
Så satser jeg hellere mine kr. på den japanske rumelevator der står klar i 2020 :)


Var det ikke 2050 ?
Gravatar #36 - Naith
12. mar. 2012 09:50
Alrekr (3) skrev:
Jojo - vi bygger en jernbane, dobbelt så højt som Mt. Everest, og længere end fra Skagen til Stuttgart. Og så er der ikke ét ord i kilden om hvordan toget vender hjem igen. Det virker som noget vi kommer til at se mere til i fremtiden. Helt sikkert.


Det gyldne tårn in big scale :-)
Gravatar #37 - tentakkelmonster
12. mar. 2012 10:07
Hvis det kører præcis lodret op, kan jeg vel klare mig med mit to-zoners kort. (Der står ihvertifald ikke noget om max højde på det.)

Al den tid jeg har kørt med kystbanen, har jeg hørt mange morsomme årsager til at de ikke kører: Vind på køreledningerne, blade på skinnerne, sne, regn, varme, kulde ... jeg kan kun svagt forestille mig hvilke årsager DSB fremover ville kunne komme med?!!

Solstorm... meteor-regn... rummænd på skinnerne... sternestøv i flux-capacitor'en... Bare vent: Vi kommer sgu aldrig nogen vejne, selvom vi får sådan et tog.
Gravatar #38 - mvoigt27
12. mar. 2012 10:11
Endelig en tråd om trainz på newz, glæder mig til det er klar så jeg kan indsætte billeder af det i ligegyldige tråde.
Gravatar #39 - SAN
13. mar. 2012 07:17
rackbox (29) skrev:
Med fare for at lyde lidt uoplyst, men mon ikke de først åbner rørets anden ende, når det er steget til den højde, hvor der alligevel er så tyndt et luftlag, at trykforskellen er mindre væsentlig?
Hvis man gjorde det ville der bare løbe luft ind i røret, og når det så falder ned vil det danne samme tryk som uden for røret.
Gravatar #40 - XxXxX
14. mar. 2012 22:09
Remmerboy (24) skrev:


du mener gate-ship :p


Havde jeg ment det var det jo nok det jeg havde skrevet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_starships_in_...

A Puddle Jumper or Jumper,[1][2][3] is a small spacecraft created by the Ancients. Several of these ships are located in Atlantis, in the main Jumper bay, located above Stargate Operations and an Underwater bay, where 3 damaged ships reside. The Jumpers are used by the Atlantis Expedition to travel to other planets. The nickname "Puddle Jumper" was coined by John Sheppard in "Rising", after Dr McKay and Lt Ford's idea of Gate-Ship, was disregarded.

XxXxX
Gravatar #41 - Chewy
17. mar. 2012 20:21
@ #40
Nu er det lang tid siden at jeg sidst har set SG:A.
Men hvis jeg ikke husker helt forkert, så er det en reference til et af de første afsnit. Hvor der bliver diskuteret hvad de skal kalde jumperne...
Gravatar #42 - myplacedk
18. mar. 2012 07:44
XxXxX (40) skrev:
Havde jeg ment det var det jo nok det jeg havde skrevet.

På den side du selv linker til:
"The nickname "Puddle Jumper" was coined by John Sheppard in "Rising", after Dr McKay and Lt Ford's idea of Gate-Ship, was disregarded."
Det er to navne for den samme ting.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login