mboost-dp1

Rdio

Rdio åbner for masserne, men kun i Nordamerika

- Via TechCrunch - , redigeret af Net_Srak

Janus Friis og Niklas Zennströms seneste projekt, Rdio, har været online i et par måneder i USA. Indtil nu har det dog kun været muligt at prøve tjenesten, hvis man blev inviteret.

Musiktjenesten er nu nået så langt, at de officielt åbner butikken, men desværre ikke for alle, idet kun borgere i USA og Canada vil kunne tilgå den.

Tjenesten bygger på samme koncept som Spotify, idet musikken primært streames til enten ens browser eller mobiltelefon. Prisen er $9,99 om måneden for adgang via både browser og mobiltelefon, og $4,99 for web-adgang alene.

Modsat deres forsøg med videotjenesten Joost så har Friis og Zennström denne gang opnået gode aftaler med musikindustrien og kan således tilbyde op mod syv millioner sange i Rdio.

Lanceringen er dårligt nyt for Spotify, der gerne vil lancere deres tjeneste i USA, men endnu ikke har aftalerne på plads med musikselskaberne.

TechCrunch anmeldte tjenesten i juni, hvor de generelt var godt tilfredse med den.





Gå til bund
Gravatar #1 - telepop
3. aug. 2010 08:05
Det lyder dyrt i forhold til andre lignende tjenester. Jeg giver feks lige pt 3 dollars om måneden (3.75 dollars inkl danske afgifter) for at kunne streame al den musik jeg vil, til pc eller mobil.
Gravatar #2 - Montago.NET
3. aug. 2010 08:05
Enhver musiktjeneste som ikke udbyder ALT MUSIK I HELE VERDEN - er FAIL

fordi piratkopiering derved kan retfærdiggøres.
Gravatar #3 - ghostface
3. aug. 2010 08:11
Nu kommer der jo nok en flod af "typisk det kun er Nordamerika" kommentarer.

Jeg har snakket lidt med et par gutter der er ved at starte deres egen Scifi TV kanal op. De er selv løbet ind i mange problemer omkring lanceringen når det kommer til Globalitet.

Sagen er nemlig den at langt det meste musik, film og tv der produceres sælges regions vis til udbydere. En udbyder køber altså noget indhold til en hvis pris som er udregnet ud fra hvor mange menneskler der er i den region.

Oftest er det meget nemmere at starte sådanne ting op i Nord Amerika til at starte med da du får et stort, relativt ens segment man kender og har tillid til. Meget meget få udbydere har råd til at købe adgang til at sælge produkterne i hele verden til at starte med.

Visse produktions selskaber er dog begyndt at åbne op for det i takt med digital distribution på nettet er mere og mere populært. Daily Show kører eksempelvis med en omvendt model hvor det som standart er tilgængelig i hele verden og kun hvis en udbyder fra et land vælger at købe de eksklusive rettigheder for netop det land blokerer de. Det er fx. tilfældet med DR i Danmark.

Så det er ikke RDIO der vælger denne begrænsning, det er tussegamle region/lande koncepter fastsat af produktions selskaberne ( i dette tilfælde IFPI og deres pladestudier) der er stopklodsen.

Kina og Japan er eksempelvis to ekstermt dyre regioner at købe adgang til. Der er mange mennesker og de få der faktisk bor der der vil lytte til vestligt musik udgør ikke en tilfreds stor markedsandel set i forhold til prisen for at udbyde der.

Indien derimod skulle være et rent mekka for udbydere da de er ganske pro vestlig, ser mange film (ikke kun Bollywood) og har en sund "couch potato" kultur som gavner industrien.
Gravatar #4 - Toea
3. aug. 2010 08:38
typisk det kun er Nordamerika
Gravatar #5 - Sugardad
3. aug. 2010 08:45
Der er intet typisk ved at det kun er USA, for de er nødt til at prøve konceptet af før de kan begynde med globalt salg, for det er for dumt at lave et nyt produkt og så have ingen anelse om folk gider købe det
Gravatar #6 - fjols
3. aug. 2010 09:41
#1: Hvis det er hos Grooveshark, så er det ikke lovligt i Danmark.

http://da.wikipedia.org/wiki/Grooveshark skrev:
I Danmark har Grooveshark ikke en aftale med KODA, der anser Grooveshark som en pirat-service, idet danske komponister og sangskrivere ikke modtager retmæssig kompensation fra Grooveshark.


Personligt synes jeg ikke 5$ om måneden er for meget.
Gravatar #7 - Lowkey
3. aug. 2010 10:38
Med dette tiltag, burde det så ikke næsten være irrelevant for os i Danmark?

#6

Er KODA ikke mere en brancheorganisation end et lovgivende organ? Jeg tror ikke at de kan bestemme hvad der er lovligt og hvad der ikke er.
Gravatar #8 - HenrikH
3. aug. 2010 11:02
ghostface (3) skrev:
Daily Show kører eksempelvis med en omvendt model hvor det som standart er tilgængelig i hele verden og kun hvis en udbyder fra et land vælger at købe de eksklusive rettigheder for netop det land blokerer de. Det er fx. tilfældet med DR i Danmark.

Sjovt nok, så har DR ikke noget imod at danskere kan tilgå The Daily Show over nettet, da de folk allerede betaler licens. Men Comedy Central blokkerer, så vidt jeg ved, stadig danskere.
Gravatar #9 - ghostface
3. aug. 2010 11:25
#8 Om DR har noget imod det eller ej ændrer ikke på at DR har købt en ekslusiv rettighed for at sende det i Danmark.
En del af den aftale er at det heller ikke vises i Danmark via internettet.

Bolden ligger altså hos DR som må tage kontakt til Viacom for at få låst op igen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login