mboost-dp1

Qualcomm Incorporated

Qualcomm bekræfter 2,5 GHz quad-core

- Via Slashgear - , redigeret af OnkelDunkel

Der har længe været rygter om, at flere firmaer nærmede sig en offentliggørelse af den næste generation af mobiltelefon-processorer, der eftersigende skulle byde på mere end 2 GHz quad-core.

Det amerikanske telekommunikations- og udviklingsfirma Qualcomm offentliggjorde så i går, at firmaet vil være klar med et 2,5 GHz quad-core chipset en gang i 2012.

Offentliggørelsen kom ved Qualcomms udviklingsbegivenhed i Istanbul, hvor chipsettet også fik navnet S4. Det nye chipset benytter en 28 nm-proces og vil være tilgængelig i både single-, dual- og quad-core.

Endvidere kommer chipsettet med Adreno Graphics, 3D-understøttelse, 1080p HD og 3G som standard.

Som nævnt skulle chipsettet være klar i 2012, hvor vi således også kan forvente at se de første smartphones anvende teknologien.





Gå til bund
Gravatar #1 - TormDK
16. sep. 2011 12:51
Hvor er det sindsygt at tænke på at en skide mobil telefon snart får Quad Cores med op til 2.5ghz CPU hastighed.

Hvor ender det ikke :)
Gravatar #2 - Manofsciencemanoffaith
16. sep. 2011 12:53
Daum. Det er næsten hurtigere end min desktop processor... men den er til gengæld også kun dual-core.

Gad vide om der også skal et quad-core batteri til, eller energiforbruget er magen til de processorer vi har nu?
Gravatar #3 - DonkeyDragon
16. sep. 2011 13:02
#2 Regner ikke med at de forværrer energiforbruget. Dual Core mobilerne er netop marketsført på at de har bedre levetid da de kan køre cpu'erne ned da der er 2.
Gravatar #4 - Slettet Bruger [1263058620]
16. sep. 2011 13:07
#2
Både det #3 siger, men sammen med at hardwaren i mobilen bliver forbedret, så bliver der jo også stadig lavet fremskridt inden for batterier + software optimering (f.eks. forbedret batterilevetid ved WiFi)
Gravatar #5 - Corholio
16. sep. 2011 13:12
Manofsciencemanoffaith (2) skrev:
Gad vide om der også skal et quad-core batteri til, eller energiforbruget er magen til de processorer vi har nu?


Nej, den kommer med sin egen "Mr. Fusion" og en smart bæltetalke (stråling ved kuglerne er jo altid godt):

http://blogs.discovermagazine.com/discoblog/files/...
Gravatar #6 - Smasher
16. sep. 2011 14:44
Snakker vi mon ægte quad core? Altså 4 x 2.5 ghz?

For det kan man da knap få i en bærbar computer.

Søgte lige på edbpriser, der er godt nok 4-5 quad core cpu'er fra Intel til bærbare computere, der kører over 2.5 ghz, men de koster også det samme som en tlf.
Gravatar #7 - DonkeyDragon
16. sep. 2011 14:52
#6 clock frekvens er svært at sammenligne med når man kigger på intel/amd mod arm.

men ja, der må vel være tale om en ægte quad core.

Ser dog frem til at disse processorer kan bruges til linux/windows på arm hardware.
Gravatar #8 - knekker
16. sep. 2011 15:25
Nej en ARM quad 2.5 processore vil langt fra svare til en normal Intel, AMD processore der ogsaa ligger ved 2.5 htz.

De er fuldstaendigt forskelligt bygget op.

The biggest difference between these platforms is the design dogma they follow. The x86 is a CISC architecture: Complex Instruction Set Computer. The ARM is a RISC-based designs: Reduced Instruction Set Computer.

CISC architectures can have up to thousands of individual commands supported by the processor that can be used in machine code. Each of these assembly commands can range from a single operation to several hundred or more in length. On the other hand, RISC-based CPUs understand only a handful of different instructions, the minimum necessary to get the job done.


En intel processore er langt bedre i stand til at aede igennem en masse instruktioner, hvor ARM derimod kun kan behandle en mindre del, hvilket er grunden til at ARM bruger saa lidt stroem i forhold til en Intel/AMD processore.

Forskellen svare lidt til en 12 og en 4 cylinder motore i en bil.
Gravatar #9 - ChristofferKjeldgaard
16. sep. 2011 16:12
knekker (8) skrev:

Forskellen svare lidt til en 12 og en 4 cylinder motore i en bil.


Nej. Forskellen svarer til at nogle instruktioner tager flere cyklusser, da de ikke er en del af instruktionsættet. F. eks. bit shifts, subtraktion og addition er instruktioner som kan udføres hurtigt på begge processorer. Traditionelle x86 processorer kan indeholde mange basisfunktioner, hvor ARM ikke har den cache der skal til og eksekvere meget lange og store operationer. Det svarer til at hvis du skal udregne små simple beregninger, men mange af dem, er du typisk bedst stillet med en ARM i forhold til pris / ydelse. Skal du udføre lange og komplicerede beregninger er x86 bedre egnet.
Gravatar #10 - cryo
16. sep. 2011 16:28
DonkeyDragon (3) skrev:
#2 Regner ikke med at de forværrer energiforbruget. Dual Core mobilerne er netop marketsført på at de har bedre levetid da de kan køre cpu'erne ned da der er 2.


Non sequitur? De ting har vist ikke noget med hinanden at gøre. En single-core kunne jo også bare køre frekvensen ned (som jeg regner med du mener).
Gravatar #11 - MightyHobbit
16. sep. 2011 17:10
cryo (10) skrev:
Non sequitur? De ting har vist ikke noget med hinanden at gøre. En single-core kunne jo også bare køre frekvensen ned (som jeg regner med du mener).


Jovist, men en single-core CPU vil du mærke når frekvensen bliver sænket, det vil du ikke på samme måde en en dual+-core :)
Gravatar #12 - Mnc
16. sep. 2011 17:15
Manofsciencemanoffaith (2) skrev:
Det er næsten hurtigere end min desktop processor.

Bortset fra ARM != Intel, så har jeg en gammel Q6600 som er en 'fake' quad core på 2,4 GHz. :|
Altså på papiret (med ARM == Intel i baghovedet) vil den være bedre end min stationæres PC. :P
Gravatar #13 - Dil_420
16. sep. 2011 17:23
no comment
Gravatar #14 - Mnc
16. sep. 2011 17:55
Dil_420 (13) skrev:
jøder og israel er selve kernen bag racisme. de kan rigtige godt lide vide om man r jøde ligsom manden selv siger. det under mig ikke de ikke vil støtte en Amerikanske præsidenter som ikke har været nede og slikke på deres mur.

I don't even
Gravatar #15 - knekker
16. sep. 2011 20:46
ChristofferKjeldgaard skrev:
Nej.
Err jo.
Gravatar #16 - ShamblerDK
16. sep. 2011 22:16
EDIT: Never mind...
Gravatar #17 - Grisly
16. sep. 2011 22:31
Er Cpu'en en 16-, 32- eller 64-bit..?
Gravatar #18 - Laziter
17. sep. 2011 02:04
#17 - Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så er ARM-arkitekturen kun på 32 bit.
Gravatar #19 - retrospect
17. sep. 2011 09:02
Knekker: Du trænger tilsyneladende til at læse lidt op på Reduced Instruction Set Computing. ARM (og Power) arkitekturen er RISC, men det gør bestemt ikke at man kan kalde den 4 cylindret.
Gravatar #20 - knekker
17. sep. 2011 14:06
#19

Jeg tror snarre du traenger til at forstaa hvad der laegges i betydningen af en 4 cylindret motor i forhold til en 12.

De kan begge koere rimelig hurtigt, men en 12 cylindret vil kunne traekke mere laes, og saa bruger den tilmed ogsaa meget mere benzin i forhold til en 4 cylindret.
Gravatar #21 - T_A
17. sep. 2011 14:23
#20: knekker skrev:


Nemlig syntes faktisk motor analogien passer ret godt.

ARM er en lille øko motor
Intel/AMD er en stor amerikaner motor.

Det siger ikke meget hvor mange Hz eller omdrejninger de kører ved.

Ved samme frekvens yder amerikaneren og bruger meget mere "brændstof" også selv om den har en let opgave hvor en ARM ville være mere økonomisk.
Men skal der virkelig bruges nogle muskler kan amerikaneren klare en meget større arbejdsbyrde ved samme antal omdrejninger (frekvens)
Gravatar #22 - Regas
17. sep. 2011 15:22
Og så sidder man her med 3.0 ghz dual core i sin stationær... :P

Måske skulle man få købt nyt snart :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login