mboost-dp1

Sanyo
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeg forventer at den næste bærbare jeg køber har en batteritid op mindst 14 timer så:D:D
Det kunne da være toppen... Aldrig mere skulle det være nødvendigt at have ledningen til opladeren ud af stikkontakten... Den skal bare sættes i når man kommer hjem:) Og så kan man råbe "NOOB" efter alle dem med kun 2 timer:D:D
Det kunne da være toppen... Aldrig mere skulle det være nødvendigt at have ledningen til opladeren ud af stikkontakten... Den skal bare sættes i når man kommer hjem:) Og så kan man råbe "NOOB" efter alle dem med kun 2 timer:D:D
/me spår at fremtidens laptop batterier aldrig skal lades (Men går i stykker 2 dage efter garantien udløber)
Så hvis et 9 cellet li-ion batteri kan give min bærbar 8 timers strøm vil de her altså give den 64 timer :)
Man vil nok kunne få laptops med længere levetid, når/hvis denne teknologi bliver taget i brug. Jeg tror dog at det man vil se i første omgang er at der bliver lavet netbooks/notebooks, som er meget mindre/lettere med batteritid i stil med det vi ser i dag eller måske lidt længere.
I dag kan du jo også godt lave en laptop, der kan holde batteri i et døgn. Vægt/størrelse vil så bare være derefter :)
I dag kan du jo også godt lave en laptop, der kan holde batteri i et døgn. Vægt/størrelse vil så bare være derefter :)
Hvis det vitterligt er sandt det de skriver med 8 gange højere kapacitet så åbner det jo op for helt nye muligheder inden for, ja alt elektronik næsten :-)
Bærbare computere, som reelt er bærbare, uden behov for kabler osv.
Mobiltelefoner, iPods osv, kan måske få skåret lidt mere af vægten af.
Som allerede nævnt el biler der reelt kan blive et alternativ til benzin biler.
Men det er vel næsten også på tide. Er det ikke ved at være ret lang tid siden man har set en revolution inden for batteri teknologi?
Bærbare computere, som reelt er bærbare, uden behov for kabler osv.
Mobiltelefoner, iPods osv, kan måske få skåret lidt mere af vægten af.
Som allerede nævnt el biler der reelt kan blive et alternativ til benzin biler.
Men det er vel næsten også på tide. Er det ikke ved at være ret lang tid siden man har set en revolution inden for batteri teknologi?
Jeg mindes at have hørt, at silicium vil blive en stor mangelvare i fremtiden. Så hvis man vil til at lave batterier også, så har vi da et problem?
Silicium er det næstmest almindelige grundstof i jordskorpen, så det slipper vi sku aldrig ud for.
Meeen en pludseligt forøget efterspørgsel kan der selvfølgelig skabes en undermætning hvor produktionen af ultraren silicium ikke kan følge med, og priserne derfor stiger. Det vil dog højst være midlertidigt indtil produktionskapaciteten bliver sat i vejret.
Meeen en pludseligt forøget efterspørgsel kan der selvfølgelig skabes en undermætning hvor produktionen af ultraren silicium ikke kan følge med, og priserne derfor stiger. Det vil dog højst være midlertidigt indtil produktionskapaciteten bliver sat i vejret.
Jeg skrev noget om netop dette for nogen tid siden, i forbindelse med en nyhed om brint.
Man har før forsøgt at bruge Silicium, men problemet var at det var solidt, og flækkede hurtigt. Den eneste forskeld er at man her i stedet bruger silicium nanotråde, så det kan arbejde lidt.
Så ja... jeg glæder mig til en el-bil med et batteri lavet med disse batterier, og så lige en bremsekondensator fra EE-Stor - så tror jeg ikke man kan køre ret meget mere energirigtigt :P
Man har før forsøgt at bruge Silicium, men problemet var at det var solidt, og flækkede hurtigt. Den eneste forskeld er at man her i stedet bruger silicium nanotråde, så det kan arbejde lidt.
Så ja... jeg glæder mig til en el-bil med et batteri lavet med disse batterier, og så lige en bremsekondensator fra EE-Stor - så tror jeg ikke man kan køre ret meget mere energirigtigt :P
Der går ikke en uge uden at en eller anden rapporterer et revolutionerende gennembrud i batteri teknologi. Men uge efter uge går uden produkter på gaden ... sådan har det været i snart en del år - så er ikke videre fortrøstningsfuld.
Bortset fra det er Kina typisk heller ikke vanvittig troværdig med den slags resultater.
Bortset fra det er Kina typisk heller ikke vanvittig troværdig med den slags resultater.
Bortset fra det er Kina typisk heller ikke vanvittig troværdig med den slags resultater.
Nu kommer nyheden fra Sydkorea, hvis teknologiske niveau er rimelig højt og levestandarden er også meget højt oppe. :)
Som #18: Decipher så rigtig skriver så hører vi igen og igen om store gennembrud på kapaciteten af nye batterier, men vi ser dem aldrig på gaden.
lithium ion batterier har også en stor svaghed og det er deres evne til at holde på deres max kapacitet, da de ca taber 20% per år fra de blev produceret (ikke engang fra de blev taget i brug).
Denne Cho Jae-phils artikel beskriver fint at han har formået at øge kapaciteten 8 gange men skriver intet om batteriets levetid.
Den sammesætning han har lavet kan meget vel miste 40 eller 60% per år eller måske ikke engang holde til at blive genopladet.
Jeg bliver også ivrig hver gang jeg hører disse løfter, men før en stor producent skriver at nu er de begyndt produktion af det næste superbatteri, så vil det meste vi hører om aldrig forlade laboratorie stadie.
lithium ion batterier har også en stor svaghed og det er deres evne til at holde på deres max kapacitet, da de ca taber 20% per år fra de blev produceret (ikke engang fra de blev taget i brug).
Denne Cho Jae-phils artikel beskriver fint at han har formået at øge kapaciteten 8 gange men skriver intet om batteriets levetid.
Den sammesætning han har lavet kan meget vel miste 40 eller 60% per år eller måske ikke engang holde til at blive genopladet.
Jeg bliver også ivrig hver gang jeg hører disse løfter, men før en stor producent skriver at nu er de begyndt produktion af det næste superbatteri, så vil det meste vi hører om aldrig forlade laboratorie stadie.
#22
Enig.
Eller også står der i den 300 siders rapport et sted med småt, "de 8x kapasitet kan kun opnåes ved -150grader celcius i total vacum" :)
Enig.
Eller også står der i den 300 siders rapport et sted med småt, "de 8x kapasitet kan kun opnåes ved -150grader celcius i total vacum" :)
T_A (22) skrev:lithium ion batterier har også en stor svaghed og det er deres evne til at holde på deres max kapacitet, da de ca taber 20% per år fra de blev produceret (ikke engang fra de blev taget i brug).
Det er da netop deres store fordel i forhold til alle andre batterityper.
Jeg har dog aldrig læst tal så store som 20% men nærmere 10% og vil efter 5 år stadig hare en kapacitet på omkring 60%, det finder du ikke almindelige batterier der kan modsvare.
#24
Dette er meget ringere end mange andre batteri typer som kun mister max kapacitet ved brug, hvor Li-ion batterier mister kapacitet fra fabrikations dato.
20% per år ved stuetemperatur.
35% per år ved 40 °C (som man jo typisk ser i en bærbar)
Kilde Wiki Se under "Disadvantages of traditional Li-ion technology"
Dette er meget ringere end mange andre batteri typer som kun mister max kapacitet ved brug, hvor Li-ion batterier mister kapacitet fra fabrikations dato.
20% per år ved stuetemperatur.
35% per år ved 40 °C (som man jo typisk ser i en bærbar)
Kilde Wiki Se under "Disadvantages of traditional Li-ion technology"
Ja de 20% pr år er rigtigt nok hvis man opbevarer dem ved 100% kapacitet og 25 grader.
Men hvis du opbevarer dem ved de anbefalede 40% kapacitet er det kun 4% pr. år.
LINK
Bly/syre batterier er vist det eneste batteri der er meget bedre hvad angår afladningen, men har meget lidt energi i forhold til vægt.
NiCd Aflader sig selv ekstremt hurtigt, 5-10% den første dag og derefter Ca. 1% om dagen.
Desuden taber Li+ batterier mindre kapacitet når de er i brug end når de ikke bruges, netop derfor er det en god ide at fjerne dem fra den bærbare hvis man ikke har planer om at bruge den bærbares batteri.
Men hvis du opbevarer dem ved de anbefalede 40% kapacitet er det kun 4% pr. år.
LINK
Bly/syre batterier er vist det eneste batteri der er meget bedre hvad angår afladningen, men har meget lidt energi i forhold til vægt.
NiCd Aflader sig selv ekstremt hurtigt, 5-10% den første dag og derefter Ca. 1% om dagen.
Desuden taber Li+ batterier mindre kapacitet når de er i brug end når de ikke bruges, netop derfor er det en god ide at fjerne dem fra den bærbare hvis man ikke har planer om at bruge den bærbares batteri.
#26
Den artikel du henviser til skriver det samme som Wiki
20% per år ved 25°C
35% per år ved 40°C
og hele 40% ved 60°C på bare 3 måneder !
Når du sammenligner med nickel cadmium battier så er det en fejl for det store tap de har er ikke permanent som det er ved Li-ion men simpel afladning.
Nu har man normalt batteri i sin laptop i sin laptop og der vil den altid ligge med 100% charge, når man altså ikke har gang i at aflade den. De fleste laptops har nok en intern temperatur på klart nærmere 40°C end 25°C hvilket vil betyde at selv på en hel ny bærbar efter første år vil du max have 65% kapacitet tilbage på din bærbar.
Begynder man så at bruge Li-ion i f.eks. Elbiler vil denne effekt blive meget mere tydelig da man jo her regner med at skulle bruge en bil i en del år og udskiftning af batteri betyder en meget stor udgift.
Den artikel du henviser til skriver det samme som Wiki
20% per år ved 25°C
35% per år ved 40°C
og hele 40% ved 60°C på bare 3 måneder !
Når du sammenligner med nickel cadmium battier så er det en fejl for det store tap de har er ikke permanent som det er ved Li-ion men simpel afladning.
Men hvis du opbevarer dem ved de anbefalede 40% kapacitet er det kun 4% pr. år.#
Nu har man normalt batteri i sin laptop i sin laptop og der vil den altid ligge med 100% charge, når man altså ikke har gang i at aflade den. De fleste laptops har nok en intern temperatur på klart nærmere 40°C end 25°C hvilket vil betyde at selv på en hel ny bærbar efter første år vil du max have 65% kapacitet tilbage på din bærbar.
Begynder man så at bruge Li-ion i f.eks. Elbiler vil denne effekt blive meget mere tydelig da man jo her regner med at skulle bruge en bil i en del år og udskiftning af batteri betyder en meget stor udgift.
#27
Din bærbar er altså 40 grader varm døgnet rundt, er opladet 100%, og bruger aldrig batteriet?
Jeg bruger mange opladelige NiMh batterier og kan fortælle dig at langt de fleste er lige til at smide ud efter maksimalt 2 år da de så er ubrugelige, ligemeget om de er blevet brugt meget eller ej.
Jeg bruger desuden en speciel oplader der kan forlænge brugstiden på dem samt "motionere" dem så de holder deres kapacitet længere, men jeg har endnu ikke set et NiMh batteri der holder så godt som et Li+.
Din bærbar er altså 40 grader varm døgnet rundt, er opladet 100%, og bruger aldrig batteriet?
Jeg bruger mange opladelige NiMh batterier og kan fortælle dig at langt de fleste er lige til at smide ud efter maksimalt 2 år da de så er ubrugelige, ligemeget om de er blevet brugt meget eller ej.
Jeg bruger desuden en speciel oplader der kan forlænge brugstiden på dem samt "motionere" dem så de holder deres kapacitet længere, men jeg har endnu ikke set et NiMh batteri der holder så godt som et Li+.
Jeg kan bekræfte teorien med de 35 % pr. år
Jeg har en dell der snart er 3 år. Den har meget sjældent køre med batterikraft kun, men altid med power i. Forleden sagde den at batteriet skulle udskiftes, og idag var første dag den gik ud da jeg tog stikket.
Ikke engang 3 år...!
Det er hermed ikke en bærbar mer'
On topic:
Det at batterikvaliteten øges gør det ikke bedre for miljøet, da der bare skal lades mere op en før. Derfor tror jeg af miljø hensyn at itkomponent-producenterne vil forsøge at begrense strøm behovet.
Jeg har en dell der snart er 3 år. Den har meget sjældent køre med batterikraft kun, men altid med power i. Forleden sagde den at batteriet skulle udskiftes, og idag var første dag den gik ud da jeg tog stikket.
Ikke engang 3 år...!
Det er hermed ikke en bærbar mer'
On topic:
Det at batterikvaliteten øges gør det ikke bedre for miljøet, da der bare skal lades mere op en før. Derfor tror jeg af miljø hensyn at itkomponent-producenterne vil forsøge at begrense strøm behovet.
#29
Hvorfor skal der lades mere op hvis der er større batterikapacitet?
Man kan jo bruge computeren tilsvarende længere.
Hvorfor skal der lades mere op hvis der er større batterikapacitet?
Man kan jo bruge computeren tilsvarende længere.
#31
Du skal da ikke lade mere op end du bruger, ligemeget hvor stort batteriet er?
Du skal da ikke lade mere op end du bruger, ligemeget hvor stort batteriet er?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.