mboost-dp1

BMW

Opladningen af el-biler skal foregå vha. roaming i udlandet

- Via Ingeniøren - , redigeret af Pernicious

Inspireret af princippet bag roaming for mobiltelefoner har man også tænkt, at opladningen af el-biler skal foregå efter samme metode.

Når el-bilerne i fremtiden bliver hvermandseje, og bilen bliver brugt til transport ud af landet, skal det være muligt at påfylde bilen med strøm og samtidig fratrække prisen for strømmen på bilejerens konto.

Ved hjælp af roaming mener man at kunne løse denne problemstilling, og det er således ligegyldigt, hvor i Europa opladningen vil foregå, da det samme system skal implementeres i alle landene. Den enkelt bilejer vil således tilknytte en konto til sin bil, og bilen vil derefter blive identificeret, hver gang bilen tilkobles el-nettet for opladning.

Endnu er projektet dog ungt, og der er således et stykke vej igen, før man vil se nogle endelige specifikationer på, hvordan systemet konkret skal implementeres.





Gå til bund
Gravatar #1 - Coffey Mug
30. aug. 2010 09:24
Hvad er der galt med at trække Visa-kortet op af lommen helt ærligt?
Gravatar #2 - rma
30. aug. 2010 09:28
Roaming er mere cool, så kan de bolle en godt og grundigt ligesom med mobil telefonen.

men enig, hvad blev der lige af at bruge VISA/Mastercard
Gravatar #3 - TriGGy
30. aug. 2010 09:31
Hvornår mon den første chip-modificering kommer, så bilens ID bliver maskeret, og strømmen bliver betalt af en anden stakkels uanende bilejer ?
Gravatar #4 - Slettet Bruger [3144182947]
30. aug. 2010 09:31
#1 og 2
- Lade den op med el, og så bare køre uden at betale

Men de kan så selvfølgelig sætte chips i alle biler, så det er muligt at se ejeren (:?
Men det er nok muligt at hacke det alligevel.. (også den roaming ting)

#3 var lidt hurtigere, men enig :D
Gravatar #5 - ghostface
30. aug. 2010 09:32
#3 lidt ligsom din mobil telefon idag jævnligt bliver hacked og nogen bruger løs på din telefonregning?
Gravatar #6 - HenrikH
30. aug. 2010 09:36
#4: Eller som i dag ved self-service, hvor betaling med kreditkort kræver kortet før du tanker? Så kan du først tanke når du har betalt?

Problemet vil jo ikke blive større end det er i dag, ved de bemandede tankstationer.
Gravatar #7 - Adagio
30. aug. 2010 09:37
Yay for roaming, så kommer det til at koste 5 gange så meget at tanke op i udlandet som dansker, end hvis man boede dernede... i hvert fald hvis man skal følge roaming for mobiler
Gravatar #8 - TriGGy
30. aug. 2010 09:42
#5
Nu er det jo ikke helt sammenlignelig.
Du tilslutter jo ikke fysisk din mobil nogen steder.

Men på "tank-stationer" hvor man skal sætte bilen til opladning, er de jo nødt til at aflæse bilens ID, og der kunne der relativt nemt foretages en kopi af ID'et, lidt ligesom det i dag foregår med betalingskort i hæveautomater
Gravatar #9 - niXir
30. aug. 2010 09:45
Roaming = døden for elbiler... Man burde bruge samme system som med benzin = priser fastsættes i landet og det er ens om du bor der eller om du kommer udefra!

Der går meget lang tid før man kan bruge en EL-bil over grænserne hvis de indfører roaming-princippet..

Og så kan det godt være man synes der var en lang tidshorisont for at reducerer lastbilernes CO2 påvirkning med EL-Lastbiler, men den tidshorisont bliver så lige mangedoblet hvis der kommer roaming...

Dejligt at se at lande bliver tvunget til at bekrige hinanden på roaming priser i disse globaliseringstider i stedet for at have fokus på hvordan man får standardiseret en EL-bils infrastruktur!
Gravatar #10 - Borgbjerg
30. aug. 2010 10:00
hmm... Mit største problem med det er, at det gør det ENDNU sværere at komme af med sine kontanter... Og det er jo ikke alle kontanter, man BARE LIGE har lyst til at sætte på en bankkonto... :]

Men der skal nok komme noget snyd, så en dansker i Polen (som har dyrt brændstof) kan købe det fra en Polak (som har en lav pris)... Hvis det da ender med at blive sådan her. Lyder trist, dog...
Gravatar #11 - KC
30. aug. 2010 10:00
En elbil tager ca. 13 timer for at lade fuldt op.
kilde: moveabout.dk

Der skal udvides en del i sortimentet på tankerne, hvis jeg skal kunne bruge 13 timer der...

Skal der så også afgift på at føre batterier over grænsen?
Gravatar #12 - Mulpacha
30. aug. 2010 10:02
Thumbs Down til Roaming for el-biler herfra.

Der er intet i vejen med kredit-kort køb som vi kender det i dag ved køb af benzin.

Roaming er et anti-konkurrencepræget model hvor prisen hos den enkelte forretning i udlandet bliver skjult, og hvor man har ringe mulighed for at vælge et billigere alternativ.
Det skaber 2 priser, én for udlændinge og én for lokale. Det er der absolut ingen grund til.

Det eneste tidspunkt hvor Roaming giver mening er når man vil købe en service og lade ens eget selskab tage sig af købet, når man (som med mobiltelefoni) ikke har lyst til at finde en fysisk butik for at få adgang til denne service.

Roaming til el-bil opladning giver først mening når (/hvis) vi får trådløs strøm.
Gravatar #13 - BeLLe
30. aug. 2010 10:14
Jeg er ikke helt med her... betaling for opladning?
Hvad er der nu galt med at trække en forlængerledning fra der hvor man nu befinder sig og ud til vognen?

Hvis jeg i udlandet bor på et hotel betaler jeg da ikke extra for at bruge stikkontakten. Det hører med i prisen på værelset - hvad jeg slutter til den må da være min egen sag.

Strøm er ikke gratis men det er da at gå i små sko hvis man lige pludselig skal til at leje en stikkontakt
Gravatar #14 - h8x0r
30. aug. 2010 10:21
Det skal sku nok blive sjovt når ferien til Italien kommer til at tage 4 uger efter fordi man kan køre 150 km før man skal lade i 12 timer.
Så kan det ikke blive meget mere kusset. Uh det er jo så fucking grønt. Så JA vi vil også gerne samtidig bolles i røven med alle mulige specielle afgifter når vi så "roamer". Mon ikke det kommer.

Næh, bliver jeg tvunget til at køre i en el-bil, bliver der sku fast monteret en 3000 Watts benzindrevet generator på taget, så har man da i det mindste en chance for at komme rundt.
Gravatar #15 - knasknaz
30. aug. 2010 10:22
Det er nu mens markedet er nyt, at de lidt for smarte typer vil prøve at score kassen på at sætte sig på markedet og skævvride priserne. Roaming og dets typisk overkomplicerede regler er en åbenlys måde at anbringe fremmedlegemer forbrugerens endetarmsåbning på.

Og hvorfor må strøm ikke koste forskelligt i forskellige lande? Det er trods alt ikke lige nemt at frembringe strøm overalt på jorden, sålænge atomkraft er så problematisk som det desværre stadigvæk er.
Gravatar #16 - Mulpacha
30. aug. 2010 10:23
BeLLeDK (13) skrev:
Strøm er ikke gratis men det er da at gå i små sko hvis man lige pludselig skal til at leje en stikkontakt

Nu har de fleste ting man kunne medbringe til et hotel ikke brugt så meget strøm indtil i dag. En el-bil kan sluge en hel del strøm. Tænk på hvis du havde 2 kogekedler til at koge vand på dit hotelværelse - 10 timer i træk. Det kan nok sammenlignes lidt med hvad en el-bil bruger.

Desuden tænker jeg: Forlængeledning til el-bilen? Hvis dit hotelværelse ikke er i stueetagen bliver det vidst lidt kompliceret.
Gravatar #17 - MOA
30. aug. 2010 10:25
Lade op.. so slow! Hvad med om de bare lavede nogle kapsler (batterier) som blev skiftet ud af en robot under bilen, hurtigt og let... disse kapsler ville så komme under jorden blive hængt op som pattegrise og kørt i stilling til de var opladt for derefter at blive sat i en anden bil.

Samme princip som med fryseelementer på campingpladser :-)
Gravatar #18 - tazly
30. aug. 2010 10:29
No way vil jeg betale danske el-afgifter når jeg kører i Sydeuropa. Det er en ommer!
Gravatar #19 - dan1el
30. aug. 2010 10:37
*the death of roadtripping*
Gravatar #20 - AlienDarkmind
30. aug. 2010 10:37
#17 først der ville jeg overveje en el bil.

Bor på 2. sal og ville ALDRIG lade en stor forlængerledning hænge ud ad vinduet for at lade en bil op..

I øvrigt så tror jeg også vi skal have LANGT flere el reaktorer for at kunne stille el forbruget hvis alle får den slags køretøjer..

Er egentlig ligeglad med at de fleste ligner gubi fisk..
Gravatar #21 - fennec
30. aug. 2010 10:45
KC (11) skrev:
En elbil tager ca. 13 timer for at lade fuldt op.
kilde: moveabout.dk

For 10 år siden måske....

Kan du sige 45 min for opladning.*
Og 1 min for udskiftning af hele batteripakken.
http://www.teslamotors.com/models/specs

*Jo det er quickcharge så det er ikke nødvendigvis 100%, men det står der desværre ikke noget om.

For at el bilen bliver til noget er det lige præcis det vi har brug for.

Du kan lade bilen derhjemme, eller skift den på en tank på 1 min. Det er sku næsten hurtigere end man kan fylde en 60 l tank med benzin. Tager vi tiden det tager at køre til/fra standeren, betaling osv, er vi nok på at der kommer en bil igennem hver 3 min. Det er ensbetydende med at en tankstander skal have et magasin på (45 min til opladning/3 min) 15 batterier. Og det er endag ved spidsbelastning. Og batteri opladning er ikke linjert. 80% kan sikkert nås på den halve tid af 100%. Og så længe man bare betaler for kapaciteten i batteriet, kan man sagtens nøjes med 80%, også er det lige pludselig kun nødvendigt med 8 batterier i tankstanderen.
Gravatar #22 - Adagio
30. aug. 2010 10:49
knasknaz (15) skrev:
Og hvorfor må strøm ikke koste forskelligt i forskellige lande


Tror ikke det er det folk klager over

Når jeg hører ordet roaming, så tænker jeg på hvordan det er med mobil telefoner. Hvis jeg med min danske mobil står i Tyskland skal jeg betale overpris for at ringe, men hvis jeg havde en tysk registreret telefon havde det kostet normal takst
Jeg vil helt klart mene at prisen kommer an på hvor man er i verden, ikke hvilket land man kommer fra. Hvis jeg er på ferie i Spanien, så skal jeg jo heller ikke betale dansk moms når jeg sidder ved en restaurant dernede

Men hvis de, når man tanker op, ikke sætter prisen i forhold til hvor man kommer fra, så er det da umiddelbart ok
---
Jeg vil dog mene at opladningen skal foregå på en anden måde. Det at man skal sætte sin bil til opladning (som tager 13 timer, hvis den skal fyldes op) er nok en af grundene til at elbiler har svært ved at få success
Jeg vil mene at når man smutter hen til en "tank-station", så hiver den bare det gamle batteri ud og smider automatisk et nyt batteri ind i løbet af et par min, imens man sidder i bilen. Det gamle batteri bliver så af dem opladet og er klar til brug næste gang der kommer en for at "tanke op"
Gravatar #23 - fennec
30. aug. 2010 11:11
Synes ikke dette har noget med roaming at gøre. Det er vel bare et "visa/mastercard" indsat direkte i bilen, og som ikke kræver pinkode.

Lidt ala hvis man havde et Shell kort og brugte det til at tanke i udlandet (kan man ikke det idag??). Nu er det bare indbygget i bilen, så man ikke skal have kortet frem.

Men hvorfor?? Vi har allerede et fungerende system der hedder Visa, Master, Diners card osv. Hvorfor bygge et nyt? Bare for at andre mellemmænd kan tjene penge...
Gravatar #24 - nwinther
30. aug. 2010 11:26
MOA (17) skrev:
Lade op.. so slow! Hvad med om de bare lavede nogle kapsler (batterier) som blev skiftet ud af en robot under bilen, hurtigt og let... disse kapsler ville så komme under jorden blive hængt op som pattegrise og kørt i stilling til de var opladt for derefter at blive sat i en anden bil.

Samme princip som med fryseelementer på campingpladser :-)


Det er nok den eneste levedygtige måde at markedsføre el-biler på. Men det får store konsekvenser for bilproducenterne og/eller brændstofleverandøren, idet batteriet skal være 100% standardiseret. Man kan altså ikke gøre det større på nogen som helst dimensioner - eller mindre - ligesom en teknologiændring vil betyde, at alle skal skifte deres biler, eller væsentlige dele af bilerne, ud for at imødekomme den nye standard.

Det vil også være en logistisk udfordring at afregne for delvist tømte batterier. Hvad skal du have for 1/5 opladet batteri? Og hvad nu hvis det byttede batteri er noget gammelt lort som ikke kan holde på strømmen?

Det er muligt - men det vil kræve en del.
Gravatar #25 - HenrikH
30. aug. 2010 11:33
KC (11) skrev:
En elbil tager ca. 13 timer for at lade fuldt op.
kilde: moveabout.dk

Det står der så intet om derinde. Man kan altså ikke bare angive en tilfældig kilde, når man hiver tilfældige tal ud af r****. Eneste 13'tal jeg kan se, er om 13 elbiler i Oslo.
h8x0r (14) skrev:
Det skal sku nok blive sjovt når ferien til Italien kommer til at tage 4 uger efter fordi man kan køre 150 km før man skal lade i 12 timer.

En gennemsnitlig elbil af denne type, med ca. 20 kWh batteri, skal bruge knap 9 timer i tilfælde af at den kun har en fase, med en 10A sikring. Så nej.
MOA (17) skrev:
Lade op.. so slow! Hvad med om de bare lavede nogle kapsler (batterier) som blev skiftet ud af en robot under bilen, hurtigt og let... disse kapsler ville så komme under jorden blive hængt op som pattegrise og kørt i stilling til de var opladt for derefter at blive sat i en anden bil.

Samme princip som med fryseelementer på campingpladser :-)

Det er så det koncept BetterPlace er forholdsvis udskældt for ;-)
fennec (23) skrev:
Synes ikke dette har noget med roaming at gøre. Det er vel bare et "visa/mastercard" indsat direkte i bilen, og som ikke kræver pinkode.

Lidt ala hvis man havde et Shell kort og brugte det til at tanke i udlandet (kan man ikke det idag??). Nu er det bare indbygget i bilen, så man ikke skal have kortet frem.

Men hvorfor?? Vi har allerede et fungerende system der hedder Visa, Master, Diners card osv. Hvorfor bygge et nyt? Bare for at andre mellemmænd kan tjene penge...

Det er netop ikke med de eksisterende betalingskort, eller betalingskort fra en sælger. Roaming er, at du kan tanke i udlandet, og dette så, af uransagelige årsager, skal betales over din elregning. Og at man tilsyneladende mener at dit elselskab derfor skal købe denne strøm fra det pågældende land, så du kan betale afgifter og ekstra roaming-omkostninger herhjemme. Du skal altså snørres for flere penge, fremfor at købe tingene hvor du er.

Det er roaming vs. det at købe et lokalt simkort der kan fungere med dit nuværende nummer, nærmere.
Gravatar #26 - swine
30. aug. 2010 11:36
Og så lige en tanke til de paranoide..

Vil dette ikke også gøre det en del nemmere for {indsæt organisation/regering her} at holde øje med hvor man kører og evt. spærre for ens konto på verdensplan, så man mere eller mindre strander et bestemt sted, uden mulighed for at transportere sig selv videre..?

Jeg kan derudover se mange forhindringer til sådan et system. Forestil jer f.eks. at forbindelsen til serverne går ned, så ingen har mulighed for at tanke op - her skal vi bare tænke på vores eget lille PBS system, hvor Danmark jo nærmest går i stå i nogle timer, hver gang at PBS er nede, eller at man i hvert fald skal have fat i fluesmækkere hver gang.

Hvis det hele så skal virke på samme måde som vores allesammens internet, hvor det er distribueret fra nogle centrale servere, ud til en masse DNS servere rundt omkring - for at holde nedetider begrænset, så vil vi få et andet problem.. nemlig at tiden fra at man har oprettet/skiftet "konto" til at man reelt kan få lov til at tanke bilen op overalt vil være forsinket med x antal timer - lidt et problem for alle der lige har købt ny bil eller fået en konto til sin bil.

Nårh jo.. Hvem fanden skal betale for det system.. og hvad nu hvis en virksomhed ikke gider være med i samarbejdet..
Gravatar #27 - p1x3l
30. aug. 2010 11:36
lol -.- ryg mindre
Gravatar #28 - Cloud02
30. aug. 2010 12:21
Darkmind (20) skrev:
#17 først der ville jeg overveje en el bil.

Bor på 2. sal og ville ALDRIG lade en stor forlængerledning hænge ud ad vinduet for at lade en bil op..

Så er det jo godt at der er planer om at få lavet ladestandere dér hvor bilen parkeres.

I øvrigt så tror jeg også vi skal have LANGT flere el reaktorer for at kunne stille el forbruget hvis alle får den slags køretøjer..
Faktisk ikke.
Hvis alle kørte rundt i el-biler ville den forøgede belastning være en forøgelse på omtrent 6-8%.
Åh nej, 6-8%. Hvor skal vi dog få dem fra? Hvis jeg nu fortalte dig at det svarede til at alle købte en elkedel, så ville du ikke bekymre dig om at hente disse yderligere 6-8% energi.

Desuden producerer Danmark jævnligt alt for meget strøm om natten pga. vindmøller, som vi enten må sælge til spotpris til nabolandene eller rent faktisk betale dem for at tage det. El-selskaberne ville være lykkelige over at få el-biler, for så kan overskuds-el rent faktisk bruges til noget.

Er egentlig ligeglad med at de fleste ligner gubi fisk..
Det gør de desværre.
Shai Agassi fra Better Place har også indset det, og derfor har de krævet fra Renault-Nissan, at den første el-bil som skal benyttes til deres infrastruktur skal være en 4-dørs bil som skal betragtes som en lidt high-end bil.

her kan du se et galleri af det endelige design: http://www.flickr.com/photos/btrplc/sets/721576238...

Det eneste problem de har nu, er at baggagerummet er 350 liter, modsat fx. en Passat som har et på 500 liter.
Gravatar #29 - Thinq
30. aug. 2010 12:22
HenrikH (25) skrev:
Det står der så intet om derinde. Man kan altså ikke bare angive en tilfældig kilde, når man hiver tilfældige tal ud af r****.

Før man flamer skulle man måske lige være lidt mere sikker i sin sag:

Rækkevidde og opladning
170 km rækkevidde (sommerdæk, varmeapparat af)
0 – 100 % ladetid ca. 13 timer, 230 VAC / 14 A

kilde
Gravatar #30 - KC
30. aug. 2010 12:34
fennec (21) skrev:
KC (11) skrev:
En elbil tager ca. 13 timer for at lade fuldt op.
kilde: moveabout.dk

For 10 år siden måske....

Kan du sige 45 min for opladning.*
Og 1 min for udskiftning af hele batteripakken.
http://www.teslamotors.com/models/specs


Ja - "45 min for opladning."

Men det ændrer ikke på at konkret for en elbil, som jeg kan køre en tur i nu og her i danmark har de ovenstående specs. En virtuel tur i cyberspace facts kan jeg ikke bruge, når jeg skal besøge familien i provinsen...
Gravatar #31 - Cloud02
30. aug. 2010 12:35
nwinther (24) skrev:
Det vil også være en logistisk udfordring at afregne for delvist tømte batterier. Hvad skal du have for 1/5 opladet batteri? Og hvad nu hvis det byttede batteri er noget gammelt lort som ikke kan holde på strømmen?

Du betale for antal kWh den er i stand til at yde.
Batterier følger en meget forudsigelig kurve for hvornår de discharger. Hvis du har et 160km's batteri, vil den efter 2000 cycler blive reduceret med 20%, og således være et 120km batteri som så kan klare 4000 cycler, som så bliver til et 100km batteri som kan klare 8000 cycler.
Hvis ingen fortæller dig, at dit 120km batteri, er et 3-år gammelt aflagt 160km, vil du jo ikke bekymre dig om det.

Følger vi Better Place, så ejer du alligevel ikke batteriet. Du bruger blot batteriet som en metode til at få strøm fra en vindmølle ind i din bil og du betaler for den strøm du bruger. Ganske ligesom du betaler for den benzin du bruger til at hælde i tanken.

nwinther (24) skrev:
Men det får store konsekvenser for bilproducenterne og/eller brændstofleverandøren, idet batteriet skal være 100% standardiseret. Man kan altså ikke gøre det større på nogen som helst dimensioner - eller mindre - ligesom en teknologiændring vil betyde, at alle skal skifte deres biler, eller væsentlige dele af bilerne, ud for at imødekomme den nye standard.

Denne del er 2-delt. Du har dels selve batteriet, og så har du interfacet.
Vi kan hurtigt være enige om at interfacet skal være 100%-standardiseret. Det går ikke at Renault bruger en måde at indsætte batterier i bunden og Ford bruger en anden.
Når det kommer til selve batteriet, så kan de sagtens være forskellige. Konsekvensen er blot at skiftestationen skal have et vist antal af den type batterier baseret på bilens popularitet. Denne model tilgodeser naturligvis masse-producerede biler med standard-batteri og ikke niche-bilen som fx. Tesla producerer.
Gravatar #32 - Cloud02
30. aug. 2010 12:40
KC (30) skrev:
fennec (21) skrev:
KC (11) skrev:
En elbil tager ca. 13 timer for at lade fuldt op.
kilde: moveabout.dk

For 10 år siden måske....

Kan du sige 45 min for opladning.*
Og 1 min for udskiftning af hele batteripakken.
http://www.teslamotors.com/models/specs


Ja - "45 min for opladning."

Men det ændrer ikke på at konkret for en elbil, som jeg kan køre en tur i nu og her i danmark har de ovenstående specs. En virtuel tur i cyberspace facts kan jeg ikke bruge, når jeg skal besøge familien i provinsen...

Vi er nede på 30 mins opladning til 90% med 3-fase stik. Men disse kræver en anelse mere juice end den almindelige husholdning kan yde. Så denne type stik vil være forbeholdt skiftestationer.
Men ja, hvis du skal besøge familien i provinsen og de bor mere end 70 km væk, så kræver at du besøger en skiftestationer på vejen for også at kunne komme hjem igen. Og gentagne besøg på skiftestationer hvis du skal til jylland.
Men det er på ingen måde anderledes end de tidlige dage, da bilen kom og infrastrukturen ikke var tilstede og hestevogne derfor var at foretrække.
Gravatar #33 - Keba
30. aug. 2010 13:21
Synes det er en lettere retarderet nyhed. Lidt ligesom at sige "Når der kommer flyvende biler skal sikkerheds-selerne males blå". Komplet irrelevant og ligegyldigt at snakke om nu. Lyder som om en eller anden arbejder bare skal se beskæftiget ud, for ikke at blive fyret.
Gravatar #34 - fennec
30. aug. 2010 13:21
#32 skrev:
Men det er på ingen måde anderledes end de tidlige dage, da bilen kom og infrastrukturen ikke var tilstede og hestevogne derfor var at foretrække

Nemlig. Samme problem som hydrogen bilen lider under. Der er ingen infrastrukturen opbygget endnu til at håndtere "tankning" om det så er i form af hydrogen, el, æbler eller bananer.

Derfor er det så vigtigt at uanset om vi snakker hydrogen eller el/batteri biler at producenterne bliver enig om en standard. For el burde det være et batteri (til udskiftning), og for hydrogen tanktilslutningen (altså låse mekanismen fra røret fra standeren til bilen). Så længe vi ikke har den standard (og den følges), går det alt for langsomt med at få de nye typer biler på marked.
Gravatar #35 - fe950
30. aug. 2010 14:27
CBB tilbud til nye kunder: betal for 1 kw, tank for 100 kw. 300 Amper frem til oktober!
Gravatar #36 - aben
30. aug. 2010 14:43
aha.. skal vi så også betale 50 gange normal pris, nu det er "roaming" ? :)
Gravatar #37 - HenrikH
31. aug. 2010 07:17
Cloud02 (28) skrev:
Så er det jo godt at der er planer om at få lavet ladestandere dér hvor bilen parkeres.

Det er bare synd så mange danskere er så store idioter som de er. Det meste af tiden holder der nemlig benzin-/dieselbiler og spærrer dedikerede elbilspladser. Bilejere er tilsyneladende overvejende arrogante og ligeglade med alting, sålænge de kan få en parkeringsplads.

Scenariet at komme hjem fra arbejde med en næsten flad bil, for at sætte den til opladning, blot for at finde at du ikke kan, da benzinbiler omringer ladestanderen er ikke ligefrem opløftende.

Den med batteriskift bliver hvad der skal til.

For at lunladning kan komme i nærheden af den tid der skal skiftes med, skal vi op i temmelig høje strømstyrker. Et finsk universitet kiggede på 600A - Det er altså nogle ret tykke kabler, som nok får dagens benzinslanger til at virke fleksible -_-
Cloud02 (28) skrev:
Hvis alle kørte rundt i el-biler ville den forøgede belastning være en forøgelse på omtrent 6-8%.
Åh nej, 6-8%. Hvor skal vi dog få dem fra? Hvis jeg nu fortalte dig at det svarede til at alle købte en elkedel, så ville du ikke bekymre dig om at hente disse yderligere 6-8% energi.

6-8% ? Hvorfra kommer det tal?
Antager vi 150 km på 20 kWh, så kan jeg køre 660 km på et år, hvis det ikke kræver mere end 8% ekstra energiforbrug.

Hvis jeg derimod har 100% ekstra energiforbrug, så kan jeg komme 8250 km på et år, eller i snit ca. 22,5 km om dagen.

Jo, jeg har et lavt energiforbrug, men et flerfamilies hus der bruger 9000 kWh på et år (virkelig højt forbrug), vil stadig have henholdsvis 5400 og 67500 (185 om dagen).
Så de vil nok kunne nøjes med måske 25% ekstra energiforbrug. Men 8% vill kun give dem knap 15 km per dag i snit.
Cloud02 (28) skrev:
Desuden producerer Danmark jævnligt alt for meget strøm om natten pga. vindmøller, som vi enten må sælge til spotpris til nabolandene eller rent faktisk betale dem for at tage det. El-selskaberne ville være lykkelige over at få el-biler, for så kan overskuds-el rent faktisk bruges til noget.

Nej vi gør ikke, i hvert fald ikke endnu. Kun Vestdanmark producerer over, og det kun en kold, blæsende vinterdag, hvor en masse varmebunden produktion også kører. Den nye storebæltsforbindelse skulle gerne udjævne dette, i hvert fald i en årrække.
Thinq (29) skrev:
Før man flamer skulle man måske lige være lidt mere sikker i sin sag:

Rækkevidde og opladning
170 km rækkevidde (sommerdæk, varmeapparat af)
0 – 100 % ladetid ca. 13 timer, 230 VAC / 14 A

kilde

Sjovt.... Jeg tastede ikke www'et, og endte på en helt anden side. Ikke ligefrem intelligent domænestyring vil jeg sige.

Men de bruger så også næsten 30 kWh til 170 km, hvilket må siges at være enten en mega-tung bil, eller elendige batterier/elmotorer.
Gravatar #38 - h8x0r
31. aug. 2010 08:49
HenrikH (37) skrev:
Scenariet at komme hjem fra arbejde med en næsten flad bil, for at sætte den til opladning, blot for at finde at du ikke kan, da benzinbiler omringer ladestanderen er ikke ligefrem opløftende.

Tude tude tude, du kan takke KBH for at have nedlagt så mange parkeringspladser. Vi er mange bilister der har forsøgt at afhjælpe parkeringsproblemet.

Jeg har deltaget i en borgergruppe der konfronterede kommunen da de ville nedlægge nogle lokale parkeringspladser til fordel for en plads, som der nu er ingen der bruger.

Argumentet fra dem var at de havde lavet nogle beregner og de viste at der ikke var behov for de parkeringspladser.

Så når jeg skulle parkere blev det på fortovet, i blomsterbede oa(ja jeg fik mange bøder). fordi de har nedlagt 58% af parkeringspladserne i området de sidste 10 år.

Heldigvis er min (firma)bil en meget lille potte, der kunne holde mange steder når jeg kom hjem og skulle ud til kunder.
Gravatar #39 - Cloud02
31. aug. 2010 10:35
HenrikH (37) skrev:
6-8% ? Hvorfra kommer det tal?

Jeg må indrømme at jeg har taget Shai Agassis (fra Better Place) tal for pålydende

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår dine udregninger.
Desuden er det 6-8% forøgelse på hele el-nettet han snakker om og ikke den enkelte husholdning.
Gravatar #40 - HenrikH
31. aug. 2010 11:40
Så afhænger de 6-8% jo også af hvor mange elbiler der er på det givne tidspunkt.

Det er fint at det er 6-8% ekstra energi, på årsbasis, der skal bruges på et uspecificeret antal elbiler - det kan man jo så ikke argumentere imod. Det er jo lidt som at sige at Danmark bruger 1 million liter benzin om året i år 2050, men så ellers ikke sige hvor mange biler der er om denne mængde benzin X-S

Og han snakker om det totale forbrug, ellers kunne han ikke få det så lavt.

Jeg tog blot en enkelt husholdning, og baserede det på et typisk årsforbrug for en sådanne, fra et meget lavt til et meget højt.
Gravatar #41 - Cloud02
31. aug. 2010 12:44
HenrikH (40) skrev:
Det er fint at det er 6-8% ekstra energi, på årsbasis, der skal bruges på et uspecificeret antal elbiler - det kan man jo så ikke argumentere imod. Det er jo lidt som at sige at Danmark bruger 1 million liter benzin om året i år 2050, men så ellers ikke sige hvor mange biler der er om denne mængde benzin X-S

I et af de oplæg jeg har hørt fra ham siger han vist en vindmølle per 10-12.000 biler
Hele israels bilpark (omtrent 2 mio vist nok) vil kunne drives af et 2GW solcelle anlæg.
En bil, vil kunne drives af en solcelle der svarer ca. til det areal bilen optager.

Dertil skal du tænke på, at det ikke er alle der skal lade helt op hver gang, hver dag.
Og så vil det være smart grid der bestemmer hvem får lov til at tanke først, eller at man kan købe sig frem i køen mod en mérydelse.
Gravatar #42 - HenrikH
31. aug. 2010 12:58
Problemet med den der med at vise en vindmølle er, at folk lader ikke udelukkende deres elbil op, når det blæser.

De sætter den til, når de kommer hjem og allerede har dagens højeste elforbrug (kogespidsen).

Så skal der hurtigopstartende elværker, ofte gas eller diesel-baserede regulerkraftsværker, op at køre ekstra her. Der skal gøres en del mere end bare at skaffe elbiler, for rent faktisk at kunne bruge den viste vindmølle hertil.

Under forudsætning af et årsforbrug for en elbil på ca. 2700 kWh, og at en vindmølle i snit producerer ved fuld effekt ca. 1/3 af året, så skal der en mølle på knap 10 MW til de 10.000 elbiler.

Han har nok antaget at en 3,6 MW mølle kan producere ved fuld effekt alle årets 8760 timer ;-)
Gravatar #43 - Cloud02
31. aug. 2010 16:50
HenrikH (42) skrev:
De sætter den til, når de kommer hjem og allerede har dagens højeste elforbrug (kogespidsen).
Men ved brug af smart grid bestemmer de ikke hvornår den begynder at lade.
Strømnettet siger, hvornår din bil kan lade op, netop så man undgår spidsbelastningen.

En bil bruges sjældent mere end 2 timer om dagen og så står den jo ellers stille de resterende 22. Så hvis man fortæller systemet hvornår man skal bruge bilen næste gang, så lader den bedst muligt op ift. det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login