mboost-dp1

Microsoft Corporation

Opera brokker sig igen over Microsoft

- Via The Register - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Magten

Der har været meget snak om browservalgsvinduet, som EU tvang Microsoft til at indføre i Europa, og som p.t. præsenteres for millioner af europæiske borgere. Valget blev en realitet efter pres fra bl.a. norske Opera, der mente, Microsoft havde en unfair fordel på browsermarkedet ved at inkludere Internet Explorer med Windows.

I stedet for at skulle sælge Windows uden Internet Explorer, blev det vedtaget, at Microsoft skulle indføre et browservalg. Efter en større debat om, hvordan det skulle ske, hvor alle blev enige, har Opera nu set sig sure på Microsoft igen.

Årsagen er de tilfælde, hvor en computer opgraderes til både Internet Explorer 8 og med browservalget på samme tid, her vil IE 8 opgraderingsvinduet åbne henover det for browservalget, og det er Opera utilfredse med.

Hos Microsoft påpeger man, at det vil være meget sjældent, man kommer ud for en situation, som den Opera nævner.
Det norske firma overvejer nu, om de skal lave en officiel klage til EU-kommissionen.





Gå til bund
Gravatar #1 - TuxDK
7. apr. 2010 06:29
Nu må Opera altså lige tage sig lidt sammen.
De brokker sig HELE tiden.
Gravatar #2 - ipwn
7. apr. 2010 06:31
Andet kan de jo ikke gøre. Uden deres klager går deres navn jo helt ud i glemslen. Lorte browser.
Gravatar #3 - TormDK
7. apr. 2010 06:32
Don't Cryyyyy for me Opeeeeera, the truth is I never loved you.

Jaja, den er ikke helt efter bogen, men ca lige så piv falsk sunget som Opera's klagesang.
Gravatar #4 - Mr.Smiley
7. apr. 2010 06:33
De er sku da sygeligt opmærksomheds søgende..!
Jeg synes snart man læser om Opera mange steder...
De burde ikke dø af at der lige popper sådan en fætter frem 1 ud af 1000 gange (Blot et fiktivt tal...)..
Gravatar #5 - yardman
7. apr. 2010 06:33
Det er godt at Opera går Microsoft lidt på klingen. Det kan være lidt småting - men det er helt fint synes jeg, at de brokker sig.

Jeg prøvede for første gang Browser Valget, da jeg installerede Windows 7 igår. Jeg undrede mig lidt over det her browservalg - for godt nok, kom der en valgmulighed (en random hjemmeside åbnet i et IE vindue) - men IE er jo stadig blevet installeret og er umiddelbart ikke fjernet HELT fra computeren. Eller skal jeg bare genstarte og så er IE væk?

I øvrigt forstår jeg ikke at der er nogen som stadig bruger IE. Den er tung og langsom. Jeg springer selv lidt i mellem Chrome, FF og Opera. Den nye Opera er i øvrigt kongefed.
Gravatar #6 - webwarp
7. apr. 2010 06:36
#4 sygeligt ligefrem, det er nok højest tvivlsomt..

De har da blot sund fornuft og ved at det her vil give dem gratis omtale.. Okay ikke helt amok stil som hvis det havde været apple, men er da trods alt omtale. Desuden kan de måske evt. få MS til at betale dem en bod, jamen så er det da sund fornuft i det mindste at prøve..

Håber da virkelig de fortsætter med at kæmpe så fx iphonen også bliver låst op for andre browsere!

#5 ja jeg forstår så heller ikke at jeg får valget selvom jeg netop ikke havde IE som default browser..
Gravatar #7 - Coney
7. apr. 2010 06:36
Jeg har tænkt lidt over noget... Hvor mange brugere har Opera lige?? Jeg tænker over det da jeg for tiden spiller Tribalwars... Og næsten alle seriøse spiller af det spil bruger Opera på en eller anden måde... (selvom enkelte er ved at skifte til chrome)...

Men jeg vil skyde på at de udgør i hvert fald 150-200 tusinde brugere... Hvor mange procent er det lige af dem der rent faktisk bruger Opera:)?
Gravatar #8 - webwarp
7. apr. 2010 06:38
#7 ca 2.2% af markedet.. Så alligevel en god slat, og da kun sundt at de prøver at kæmpe for mere, ellers var der jo ingen ide i at have firmaet...
Gravatar #9 - Slettet Bruger [3597809797]
7. apr. 2010 06:39
#5

C-C-C-C-C-Combooobreeeaakeer! ( i "Irrelevant-Ratings )

Synes nu det begynder at blive flueknepperi.

Istedet for at MS skal bruge penge på at tilfredsstille Opera, burde det bestemmes at Opera så bare kan lave en løsning der fungere bedre, og som MS så kan implementere.
Gravatar #10 - Bwyan
7. apr. 2010 06:39
Jeg oplevede det faktisk så sent som i sidste uge.

Netop der tænkte jeg også om Microsoft nu også ville slippe afsted med den.
Gravatar #11 - webwarp
7. apr. 2010 06:43
#9 okay jeg har læst meget vrøvl herinde, men du mener simpelhen at fordi man har markedsdominans skal man tvinges til at adoptere andre programmers funktionalitet, i dette tilfælde skifte IE's javascript moter ud med Operas.. Men hvad så med Chromes skal de ikke også have lov så ? Du vil så også have at alle merceders skal have skiftet bremserne ud med nogen fra toyota ??
Gravatar #12 - Slettet Bruger [3597809797]
7. apr. 2010 06:45
#11 det var ikke helt hvad jeg mente ^^ det jeg mente var at det er noget pjat MS skal bruge tid på at modtage ordrer fra en sølle gratis browser :P
Gravatar #13 - jonasbh
7. apr. 2010 06:47
#0 Sikke en lorte overskrift: Opera brokker sig....

Nej, gu' gør de ej. De sender en officiel klage, som de er i deres fulde ret til at gøre efter EU konkurrenceregler. Det er ikke brok, men varetagelse af sine investorers interesser. Ja, Opera har kun en lille markedsandel, men deres investorer synes nok ikke, at ledelsen i Opera bare skal sige "Nå, Microsoft giver IE gratis sammen med køb af PC og Windows, så ligger vi os bare ned og dør"

#1-5 ville I investere i et firma, som ikke kæmpede for sin ret på deres markedsområde???

Go on Newz! Kan vi ikke få lidt seriøst korrekturlæsning. Overskiftet burde hedde: Opera indgiver en opfølgende klage over Microsoft
Gravatar #14 - ZM4573R
7. apr. 2010 06:50
#13
Du kan på sin vis have ret, siden Opera nu har ret til at klage og at vi har en så vattet EU kommission som ikke mener at de friemarked er helt godt nok.

Måske bare burde indse at man som konkurrent ikke skal give de andre en chance bare fordi "man jo har en stor del af markedet og de andre også skal have det sjovt"...

Come on.. FRIE MARKEDSKRÆFTER!!!!!
Gravatar #15 - mic
7. apr. 2010 06:51
De burde være glad for de overhoved er på listen over browser valg. Det alene skal da nok gøre at deres browser bliver benyttet 2-3 gange mere end før. Men er nu for tåbeligt man overhoved skal kunne vælge, IE har jo været en del af windows så længe jeg kan huske, kan ikke se hvorfor MS skal tvinges til at reklamere for andre, blot fordi windows er mere udbredt end mac os eller linux.
Gravatar #16 - Magten
7. apr. 2010 06:56
yardman (5) skrev:
I øvrigt forstår jeg ikke at der er nogen som stadig bruger IE. Den er tung og langsom. Jeg springer selv lidt i mellem Chrome, FF og Opera. Den nye Opera er i øvrigt kongefed.
Det kan der være flere grunde til.. Fx virker VMware Server 2.0 webinterfacet kun i IE og FF.. Og det foretrækker jeg altså IE..

#13
Ja, de har fuldt ud ret til at brokke sig, indgive en klage, lægge en dej på skrivebordet. Kald det hvad du vil.

Men når man går i så små sko som Opera gør efterhånden, så er det klart at folk opfatter det som brok hver gang Opera åbner munden.
Hver gang der er lavet en løsning som er godkendt og det hele.. Så kommer Opera lige haltende 4 uger senere og "indgiver en klage".

Hvis de nu brugte deres tid lidt mere fornuftigt, så kunne det være de kunne tiltrække brugere ligesom Firefox og Chrome så fint gør det.

#0
Er der nogen der har screenshot af de, tilsyneladende, 10 dialogbokse som IE sætter før 'menukortet'? Jeg har slet ikke oplevet noget i nærheden af 10 bokse..
Gravatar #17 - jonasbh
7. apr. 2010 06:58
ZM4573R (14) skrev:
#13
Du kan på sin vis have ret, siden Opera nu har ret til at klage og at vi har en så vattet EU kommission som ikke mener at de friemarked er helt godt nok.

Måske bare burde indse at man som konkurrent ikke skal give de andre en chance bare fordi "man jo har en stor del af markedet og de andre også skal have det sjovt"...

Come on.. FRIE MARKEDSKRÆFTER!!!!!


Sjov kommentar. Jeg tror netop, at EUs kommisær med ansvar for dette område vil hævde, at han forsvare de frie markedskræfter.

Vores priser og udvalg ville nok se anderledes ud, hvis penge kunne købe et helt marked.
Gravatar #18 - Skak2000
7. apr. 2010 07:00
Kunne godt tænkes at de havde forventninger en stører stigning i markedsandel med det browservalget vinduet, med det ikke havde den ønskede effekt?
Ændring af markedsandel fra Februar til Marts:
- Internet Explorer - 61.58% -> 60.65%
- Firefox - 24.23% -> 24.52%
- Chrome - 5.61% -> 6.13%
- Safari - 4.45% -> 4.65%
- Opera - 2.35% -> 2.37%
Gravatar #19 - koron
7. apr. 2010 07:02
har faktisk lige oplevet dette ved opstart af en lenovo computer. skal lave en mere klar om lidt og der sker jo nok det samme.
Gravatar #20 - jonasbh
7. apr. 2010 07:04
Magten (16) skrev:
Men når man går i så små sko som Opera gør efterhånden, så er det klart at folk opfatter det som brok hver gang Opera åbner munden.


Nu talte jeg om Operas investere og ikke om Newz-læsernes opfattelse.

Hvis du solgte kaffemaskiner og jeg, som din konkurrent, begynde at sælge kaffemaskiner inkl. fri kaffe til samme pris, forbi jeg havde en kæmpe pengetank, så ville du nok også have ondt af dig selv og dit firma. Bl.a. fordi du nok kunne regne ud, at når jeg havde fået dig skubbet ud af markedet, så var tilbudet om fri kaffe nok være slut.

Det er nemt at sige: Stop det brok. Det er langt sværere at køre en profitgivende virksomhed på browsermarkedet.
Gravatar #21 - Marci
7. apr. 2010 07:33
#5
Så vidt jeg ved vil du ikke være i stand til at fjerne IE helt. IE er indbygget i Windows og bruges en lang række steder, samt af en lang række programmer.. Der ville blive utrolig mange problemer ved at skulle fjerne det helt fra windows..

Der ud over så er det da brok, MS burde slet ikke skulle reklamere for en konkurrent.. Kunne dog være sjovt hvis Opera blev taget af listen, sådan så de andre konkurrenter fik glæde af det..
Gravatar #22 - dkskynet
7. apr. 2010 07:36
Hold nu kæft Opera
hvad skal der til før de bliver glæde ? skal der være Opera på vær pc når man købe en ny eller hvad
Gravatar #23 - Cantamoore
7. apr. 2010 07:37
Skak2000 (18) skrev:
Kunne godt tænkes at de havde forventninger en stører stigning i markedsandel med det browservalget vinduet, med det ikke havde den ønskede effekt?
Ændring af markedsandel fra Februar til Marts:
- Internet Explorer - 61.58% -> 60.65%
- Firefox - 24.23% -> 24.52%
- Chrome - 5.61% -> 6.13%
- Safari - 4.45% -> 4.65%
- Opera - 2.35% -> 2.37%


Jeg tvivler på at browservalget får en større indflydelse på den fordeling.

Langt de fleste af de brugere, som ikke i forvejen bruger en anden browser vil blive ved med at bruge IE fordi det er den de kender i forvejen, og vil være utrygge overfor at skulle lære en ny at kende.

Det er simpelthen lettere at fortsætte med den de er vandt til.
Gravatar #24 - HenrikH
7. apr. 2010 07:41
Selvfølgelig får browservalget begrænset betydning. Alle de folk der stadig har en gammel XP/Vista/whatever boks med IE på får jo ikke vinduet. Jeg antager at grunden til at jeg ikke har fået det er at jeg bruger FF.

#20: Dårligt eksempel, prøv:
Firma A sælger kaffemaskiner og leverer gratis kaffe med.
Firma B vil gerne give gratis kaffe væk.
Folk bruger ikke firma B's kaffe, da de allerede har gratis kaffe fra firma A, og egentlig bare vil have det for koffeinens skyld.
Gravatar #25 - E j v i n d
7. apr. 2010 07:46
personligt fatter jeg slet ikke at det her browservalg skal påtvinges ned over hovedet på et firma som microsoft på den måde. Firmaer og folk er i den grad ude efter Microsoft og der er godt nok åbenbart forskell på fisk..

..hvad med Apple og OS X ?? der følger safari da med i grusom stil og i OS X er det hele da endnu mere bundet sammen fra Apple's side og de fleste vil da nok bare lade det være sådan som det er fra Apple's side fordi det fungere fint og de ikke gider sætte sig mere ind i det. Det er da heller ikke fair?? men det er det ingen der gør noget ved?? go figure?!?!?...

Der er sikkert også andre eksempler men jeg synes bare at der burde være ligestilling. det kan da godt være det bare er mig!

PS så bruger jeg chrome all the way. Jeg elsker muligheden for at synkronisere bogmærker og sådan. jeg har det da fint at IE ligger der. jeg kunne da ikke være mere ligeglad. Jeg bruger chrome som primær browser men har da både firefox og IE liggende installeret.
Gravatar #26 - Borgbjerg
7. apr. 2010 07:48
Jeg syntes egentligt ikke det er slemt at se Opera i medierne omkring fx browservalget. Jeg syntes det er mere underligt at de andre browsere ikke er længere fremme i skoene.

Nu er det besluttet at MS skal vise de andre browsere frem. Så skal det sgu også være iorden.
Gravatar #27 - DrHat
7. apr. 2010 07:48
Nå, så er den gal igen kan jeg se, den store browserkrig raser forsat uanset hvor fjollet det hele egentligt er :)

Jeg vil gerne indrømme at jeg bruger Opera browser, ganske enkelt fordi jeg godt kan lide browseren, og det kunne jeg også før alt det her "browser choice" kom på tale. Det kan altså bare ikke hjælpe noget at Opera eller andre browsere har en så stor tro på at de har ret til- og fortjener alt det her..for det gør- og har de jo egentlig ikke.

Windows har og vil altid være et Microsoft produkt, og med Windows kommer der et hav af programmer, deriblandt en browser og sådan skal det være. Jeg står fast ved at Opera skal tie og være glad for den urimelig ret de allerede har, men det er vel den gode gamle "Give them a finger and they'll take the whole hand".

Der er bare ikke Microsoft's opgave at promovere andres produkter, og hvis Microsoft absolut skal tvinges til det, så skal ALLE andre OS'er vel også?
Den er altså lidt skruet forkert sammen den her...men sådan er der jo så meget.
Gravatar #28 - mollerz
7. apr. 2010 07:49
Hahaha!
Det kunne være sjovt, hvis de ændrede algoritmen til kun at binde IE, FF og Chrome til de første tre pladser. Så skulle i satme se ramaskrig fra Opera! :-)

Opera er imo latterlige og deres idiotiske korstog mod MS gør, at jeg aldrig kunne drømme om at bruge deres lortebrowser. Jeg har den - desværre - bundled med min mobiltelefon, men det betyder bare, at 3! ikke tjener ret mange penge på 3G-trafik fra mig.

Gad vide hvornår Mac og OS X står for skud. Der er Safari jo bundled med..
Gravatar #29 - Stallemanden
7. apr. 2010 07:49
#20 Nu er det jo ikke IE der gør, at folk bruger Windows, så sammenligningen dur ikke helt.

Jeg har hele tiden ment, at browservalget var hul i hovedet.
Det næste bliver vel, at Appel, Dell, HP, Lenovo og hvem vi ellers har, skal give deres kunder mulighed for at vælge leverandøren af LCD-paneler, skruer og hvad der ellers bruges af smådimser i deres produkter.
Gravatar #30 - TormDK
7. apr. 2010 07:57
#24 Alle kommer til at få Browse Choice screen'et. Men da den bliver rullet ud stille og roligt får alle den ikke på samme tid.

Microsoft regner med at lave en blød Ramp Up i løbet af sommeren.

Gravatar #31 - jonasbh
7. apr. 2010 07:58
E j v i n d (25) skrev:
..hvad med Apple og OS X ?? der følger safari da med i grusom stil og i OS X er det hele da endnu mere bundet sammen fra Apple's side og de fleste vil da nok bare lade det være sådan som det er fra Apple's side fordi det fungere fint og de ikke gider sætte sig mere ind i det. Det er da heller ikke fair?? men det er det ingen der gør noget ved?? go figure?!?!?...


Åhh nej, ikke den diskussion igen. Microsoft har defacto monopol. Det har Apple ikke. Det er konkurrencereglernes ABC
Gravatar #32 - jonasbh
7. apr. 2010 08:00
HenrikH (24) skrev:
#20: Dårligt eksempel, prøv:
Firma A sælger kaffemaskiner og leverer gratis kaffe med.
Firma B vil gerne give gratis kaffe væk.
Folk bruger ikke firma B's kaffe, da de allerede har gratis kaffe fra firma A, og egentlig bare vil have det for koffeinens skyld.


Ja, bare surt at være i kaffebranchen, når firma A har defacto monopol.
Gravatar #33 - dynamism
7. apr. 2010 08:01
#13 Jonasbh:

Hvis du gad læse artiklen ville du vide at de netop IKKE har indgivet en klage, kun informeret EU og brokket sig i et interview, de OVERVEJER at indgive en klage...

Læs tingene igennem før du kaster med korrektioner.

/Ontopic:
Det er i øvrigt utroligt, at han siger at "ingen gider klikke mere når man er kommet igennem de 10 skærme til IE8", der er jo kun 2 eller tre, alt efter hvor meget man gider vælge selv.

Hvis en bruger gider bruge tid på at lave hver enkelt valg selv, så gider de nok også bruge det sidste klik på at vælge en browser...
Gravatar #34 - Billy Blaze
7. apr. 2010 08:03
Holy guacamole der er mange herinde som ikke ved hvad monopol betyder og hvorfor det er vigtigt at vi har regler imod den slags ...

Der er godt nok mange dårlige sammenligninger i den her tråd :)
Gravatar #35 - mollerz
7. apr. 2010 08:03
jonasbh (31) skrev:
Åhh nej, ikke den diskussion igen. Microsoft har defacto monopol. Det har Apple ikke. Det er konkurrencereglernes ABC

Ahh.. Og det har Apple OS X ikke på Macintosh-computere?
Gravatar #36 - jonasbh
7. apr. 2010 08:04
Stallemanden (29) skrev:
#20 Nu er det jo ikke IE der gør, at folk bruger Windows, så sammenligningen dur ikke helt.


Nej, men det er Windows skyld (defacto monopol), at folk bruger IE. Så jo, den holder fint ;-)
Gravatar #37 - jonasbh
7. apr. 2010 08:06
dynamism (33) skrev:
#13 Jonasbh:

Hvis du gad læse artiklen ville du vide at de netop IKKE har indgivet en klage, kun informeret EU og brokket sig i et interview, de OVERVEJER at indgive en klage...

Læs tingene igennem før du kaster med korrektioner.


Sorry, du har ret. Men tror du, Opera ville definere deres udsagn, som brok eller en retmæssig klage??
Gravatar #38 - Loke76
7. apr. 2010 08:08
Synes opera skulle lukke røven. Synes i forvejen det er slemt nok at andre skal bestemme hvad MS må komme i deres produkt og ligefrem tvinger dem til at sælge andres produkter fordi de selv er for røvdårlige til det.
Gravatar #39 - jonasbh
7. apr. 2010 08:09
mollerz (35) skrev:
Ahh.. Og det har Apple OS X ikke på Macintosh-computere?


Ahh jo, men konkurrencereglerne kigger på markedet for kasser med indbygget CPU og medfølgende skærm og tastatur ;-) De kigger ikke på OSX imod Windows. OSX har vel omkring 10%. Windows omkring 85%. 85% er defacto monopol
Gravatar #40 - mollerz
7. apr. 2010 08:11
jonasbh (39) skrev:
Ahh jo, men konkurrencereglerne kigger på markedet for kasser med indbygget CPU og medfølgende skærm og tastatur ;-) De kigger ikke på OSX imod Windows. OSX har vel omkring 10%. Windows omkring 85%. 85% er defacto monopol

Aha. Så fordi man har et populært produkt skal man straffes fordi at andre klager over, at de ikke selv kan få lige så gode ideer..

Ja, det kan jeg sgu godt se.. Det er jo totalt fair regler...
Gravatar #41 - Billy Blaze
7. apr. 2010 08:14
#40

Seriøst, sæt dig ind i hvad monopol er og hvorfor man har lavet regler omkring det. Jeg må indrømme at jeg ikke ved mere end gennemsnitsbrugeren, men jeg kan da forstå hvad det betyder...
Gravatar #42 - jonasbh
7. apr. 2010 08:16
mollerz (40) skrev:
Aha. Så fordi man har et populært produkt skal man straffes fordi at andre klager over, at de ikke selv kan få lige så gode ideer..

Ja, det kan jeg sgu godt se.. Det er jo totalt fair regler...


Nej, når man begrænser andres adgang til et marked ved f.eks. prisdumping og bundling.

Opera har jo ikke noget ønske om, at lave et OS. De vil bare have fair regler på browsermarkedet (og misforstå mig ikke. Jeg støtter konkurrencereglerne og ikke specifikt Opera valg af handling. Jeg er selv Ubuntu bruger, så jeg ser slet ikke dette browservalg på min maskine)
Gravatar #43 - mollerz
7. apr. 2010 08:16
Captain Awesome (41) skrev:
#40

Seriøst, sæt dig ind i hvad monopol er og hvorfor man har lavet regler omkring det. Jeg må indrømme at jeg ikke ved mere en gennemsnitsbrugeren, men jeg kan da forstå hvad det betyder...

Det andet er bare for dumt...

Jeg ved hvad monopol betyder jf. den almindelige definition.
Jeg er dog unig i, at Microsoft har monopol. I min verden er et monopol dog, hvis man ikke har MULIGHEDEN for at skifte til andet.
På PC har folk mulighed for at vælge Linux, Unix, BSD eller et andet styresystem. På Macintosh er der.. Ja, hvilke valgmuligheder har man lige?
Gravatar #44 - mollerz
7. apr. 2010 08:19
jonasbh (42) skrev:

Nej, når man begrænser andres adgang til et marked ved f.eks. prisdumping og bundling.

Ahh.. Så begrænser Canonical også folk på Ubuntu når de bundler Firefox med Ubuntu som standardbrowser? ;-)
- der er jo både prisdumping og bundling.

Jeg må indrømme, at jeg ikke ser den store forskel...
Gravatar #45 - jonasbh
7. apr. 2010 08:20
mollerz (43) skrev:
Jeg ved hvad monopol betyder jf. den almindelige definition.
Jeg er dog unig i, at Microsoft har monopol. I min verden er et monopol dog, hvis man ikke har MULIGHEDEN for at skifte til andet.
På PC har folk mulighed for at vælge Linux, Unix, BSD eller et andet styresystem. På Macintosh er der.. Ja, hvilke valgmuligheder har man lige?


Microsoft har ikke monopol. De har et defacto monopol: A de facto monopoly is a system where many suppliers of a product are allowed, but the market is so completely dominated by one that the others might as well not exist. (Similarly for related terms such as "oligopoly" and "monopsony".) This is the type of situation that antitrust laws are intended to eliminate, when they are used.
kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/De_facto
Gravatar #46 - mollerz
7. apr. 2010 08:22
jonasbh (45) skrev:
Microsoft har ikke monopol. De har et defacto monopol: A de facto monopoly is a system where many suppliers of a product are allowed, but the market is so completely dominated by one that the others might as well not exist. (Similarly for related terms such as "oligopoly" and "monopsony".) This is the type of situation that antitrust laws are intended to eliminate, when they are used.
kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/De_facto

Og hvad er problemet i dette?

Folk vælger at benytte Microsoft Windows fordi det åbenbart er det bedste styresystem på markedet. Folk har MULIGHEDEN for at skifte, men gør det IKKE! Det står dem FRIT for, at skifte til et andet styresystem, men skifter IKKE!

Det er jo super latterligt, at et firma skal straffes for at lave et populært produkt. Det svarer til at straffe UPS for at levere pakkerne til tiden!
Gravatar #47 - jonasbh
7. apr. 2010 08:23
mollerz (44) skrev:
Ahh.. Så begrænser Canonical også folk på Ubuntu når de bundler Firefox med Ubuntu som standardbrowser? ;-)
- der er jo både prisdumping og bundling.

Jeg må indrømme, at jeg ikke ser den store forskel...


Du har ret så langt, at hvis Canonical havde 85% af markedet for computere, så ville de også være skyldige i et defacto monopol. Pt. har de måske 1% af markedet, så deri er forskellen.
Gravatar #48 - mollerz
7. apr. 2010 08:27
jonasbh (47) skrev:
Du har ret så langt, at hvis Canonical havde 85% af markedet for computere, så ville de også være skyldige i et defacto monopol. Pt. har de måske 1% af markedet, så deri er forskellen.

Det kommer sikkert ikke som en overraskelse for dig/jer, men det ligger helt udenfor min fatteevne, at man straffer et firma der laver et populært produkt. At Microsoft har fået de facto monopol skyldes jo, at de har lavet et populært og funktionelt stykke software. At de skal straffes for dette ligger HELT udenfor min fatteevne.

Det står jo folk frit for at skifte til et andet styresystem.
Måske firmaerne bag Lada og Trabant skulle klage over General Motors, Fiat og de andre store bilproducenter over, at de ikke har mulighed for at få del i markedet?


btw.. Du må ikke tage mine beskeder som personlige angreb. Det ligger bare så langt udenfor min fatteevne at man straffer firmaer for at lave ting som kunderne faktisk kan lide.
Gravatar #49 - Magten
7. apr. 2010 08:28
jonasbh (37) skrev:
Sorry, du har ret. Men tror du Opera ville definere deres udsagn, som brok eller en retmæssig klage??
Uanset hvad Opera definerer det som, så fremstår de som en flok brokkehoveder der ikke kan klare sig uden at få specialbehandling, hver gang de kommer rendene med deres krav, lang tid efter ændringerne er godkendt og implementeret.


Gravatar #50 - paradise_lost
7. apr. 2010 08:29
Man kan godt se hvem der skrevet indlæget og overskriften :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login