mboost-dp1

Transonic Combustion

Nyt indsprøjtningssystem til biler kan halvere benzinforbruget

- Via Technology Review -

Der er meget fokus på at lave miljørigtige biler for tiden, hvor en af metoderne er hybridbiler, der kombinerer brændstof- og elmotor i samme bil. Hos firmaet Transonic Combustion i USA har man valgt at gå en anden vej, nemlig at forbedre den eksisterende benzinmotor.

Firmaet har udviklet en ny benzinindsprøjtningteknologi, de hævder er op til 50 til 75 % mere effektiv end for almindelige systemer. Monteret i en testbil, der har ca. samme vægt og aerodynamik som en Toyota Prirus (en hybridbil), kører benzinbilen 33 % længere på literen.

Effektiviteten opnås ved at opvarme benzinen og udsætte det for tryk, så det når en superkritisk tilstand. I denne tilstand forbrænder benzinen meget nemmere og renere. Forbrændingen forbedres yderligere ved at tilføje en katalysator, der ilter benzinen.

Teknologien er stadig under udvikling, men hos Transonic Combustion forventer man at have teknologien ude i biler i 2014. Firmaet ligger allerede i forhandling med fire firmaer.





Gå til bund
Gravatar #1 - MrT
8. mar. 2010 09:05
Se det er noget der kan bruges her og nu.
Hvis det passer spår jeg det som standard i løbet af max. 10år
Gravatar #2 - nold-i-spolen
8. mar. 2010 09:06
Det lyder sgu nice.......spørgsmålet bliver jo hvad det kommer til at koste at eftermontere......
Gravatar #3 - Nize
8. mar. 2010 09:07
Hmmnn - om 4 år i produktion.

Jf. mit XKCD omregnings-tabel, så betyder det, at der nu kun er forretningsaspekterne tilbage, hvilket vil få olie-selskaberne til at sabotere projektet.

http://xkcd.com/678/

Det kommer aldrig ud til os, se bare GM EV1 :)

Gravatar #4 - Mort
8. mar. 2010 09:08
Ahh endnu en patch til at holde liv i gammel teknologi ! Det er sjovt så mange nye benzin tiltag der kommer på bordet lige nu da vi er ved at gå over til elektriske biler i stedet.
Gravatar #5 - el_barto
8. mar. 2010 09:09
Mon ikke denne teknologi skal drejes over til noget der kan bruges sammen med biodiesel hvis det skal have lidt fremtidsperspektiv?

De fossile brændstoffer vælter jo ikke ligefrem ud på markedet pt...
Gravatar #6 - HonoDelLoce
8. mar. 2010 09:10
At noget som helst i min bil når "superkritisk tilstand" vil jeg egentlig helst gerne være foruden - især når det omtalte "noget" er et brændstof.. Det er da selvfølgelig et aspekt, som helt sikkert er blevet håndteret således, at det kan kontrolleres.. Men synes stadig det lyder lidt spooky..

Som at have en atom-reaktor under kølerhjelmen - ellers tak..

Så tror jeg mere på Hondas satsning med en el-bil, der selv generer strøm via brint..
Gravatar #7 - Friwwies
8. mar. 2010 09:11
50-75% mere effektiv forbrænding, 33% længere på literen.. hvordan passer det sammen.
Gravatar #8 - Grisly
8. mar. 2010 09:12
Artiklen lød meget godt. lige indtil man kommer til der hvor der står "tilføje en katalysator".

#7
En forbrændingsmotors virkningsgrad ca 25-35% og det er nok det der er blevet 50-75% bedre,
Gravatar #9 - el_barto
8. mar. 2010 09:15
Friwwies (7) skrev:
50-75% mere effektiv forbrænding, 33% længere på literen.. hvordan passer det sammen.


Du ved...vind...hjul...lejer...friktion...
Gravatar #10 - Friwwies
8. mar. 2010 09:16
#6 det har intet med atom reaktor "superkritisk tilstand" det er øjensynlig bare at brændstoffet er primed til at brænde bedre. i stil med hvis bilen kørte på et andet brandstof som var bedre forbrændende (som man gør med dragsters)
brint er en forældet tankegang allerede nu.
det kræver mere energi at lave og transportere brint end bare at holde det i ren el.


#8 ja? men hvis virknings graden bliver forøget med 50% ville jeg i hovedet, (uden at have lavet nogen udregninger) mene at det også skulle betyde 50% mindre brandstof forbrug ved samme hastighed.


#9 ja? det er der jo lige meget af med bilen om den har den nye enhed eller ej. så kom igen.
hvis man så kørte hurtigere for de 50-75% mere effektivitet. så kunne jeg forstå det
Gravatar #11 - Dreadnought
8. mar. 2010 09:17
Lyder meget som direkte indsprøjtning i cylinderen, så som VW's FSI, med den lille detalje at benzinen er opvarmet.
Men de pynter utrolig meget på tallene med den katalysator. Det vil i princippet være det samme som at sætte et NOS-system i bilen, og sige at motoren er blevet bedre.
Gravatar #12 - Pernicious
8. mar. 2010 09:18
#8
De 33 % er i forhold til en hybridbil, de 50-75 % er for en almindelig bil. http://www.greencarcongress.com/2010/03/transonic-...
Gravatar #13 - Slettet Bruger [2199904544]
8. mar. 2010 09:22
Lad os lige se det i praksis inden vi forguder den.

Sker der ellers nogen udvikling indenfor Diesel?

Gravatar #14 - Friwwies
8. mar. 2010 09:22
#12 hvis jeg husker rigtig benytter en prius sig af el drift under en hvis lav bykørsels hastighed. og altså helt uden benzin forbrug. det er derfor ret svært at sammenligne sådan uden at vide hvad kørselsmønster de snakker om. men hvis det er tilfældet at det enda er 33% bedre end hybrid, må det jo bare betyde at en hybrid også kan blive langt bedre. de har jo en benzin motor der danner strøm til batteriet/extra kraft når man køre på landevej. så med samme system ville den jo stadig vinde over en alm bil med dette system.

spændende hvis det dog bliver til et rigtig produkt og implementeret industri vidt og ikke bare som en "tilkøbs pakke" til de store dyre biler. (Golf GTI XLDSFJLKDHF)
men lige meget hvad, så er dette noget man må syndes er lidt "for sent" i forhold til at det ikke lyder som et vildt kompliceret system de har kunne finde på for mange år siden. hvis vi skal ned til et CO2 frit samfund er det jo kun ren el vi kan benytte. for at fange alt CO2 fra biler er utopi. desuden er det stadig et reelt problem at vi vil løbe tør for olie, og jeg ved ikke med jer. men det sidste olie kan godt bruges på bedre ting end en bil
Gravatar #15 - neess
8. mar. 2010 09:26
Hvad hvis man så kombinere de 2 teknologier. Udvikler en hybrid bil der benytter dette system. Hvor meget vil man mon så kunne opnå i besparelse.
Gravatar #16 - Remmerboy
8. mar. 2010 09:30
vi skal huske på, at forskning til bedre brændstofokonomi i usa har været meget lavt. så det at der kommer katalysator til amerikanske biler, er jo et kæmpeskridt for dem :)
deres mål er jo at de almindelige biler skal kunne køre 15km/l i 2015.
i europa er det almindeligt at benzinbiler kører 18-20km/l idag
Gravatar #17 - myplacedk
8. mar. 2010 09:33
Dreadnought (11) skrev:
Men de pynter utrolig meget på tallene med den katalysator. Det vil i princippet være det samme som at sætte et NOS-system i bilen, og sige at motoren er blevet bedre.

Jeg forstår ikke lige hvordan det minder om hinanden.

Så vidt jeg ved er en katalysator noget som sætter en process i gang, uden at forbruge noget. Ud fra nyhedsresumeet lyder det om om den kan binde ilt fra atmosfæren til benzinen, i stedet for blot at blande det med luft, hvilket giver en bedre forbrænding.

Mens NOS tilsætter komprimeret dinitrogenoxid fra en tank, hvilket godt nok også tilsætter ilt. Men samtidig giver ekspansionen ekstra højt tryk i cylinderen. Ekspansionen giver desuden en nedkøling, som yderligere giver mulighed for højere tryk.

Så jo, der er noget med ilt ved begge løsninger. Men ellers synes jeg da at det er to ret forskellige ting. Sig endelig til, hvis jeg har misforstået eller overset noget.
Gravatar #18 - Friwwies
8. mar. 2010 09:33
#16 du siger noget, 50-75% bedre benzin forbrænding i forhold til hvad? anden nutidig teknologi og indsprøjtning, eller laveste fællesnævner.

edit: end alm systemer står der. men det siger jo heller ikke meget
Gravatar #19 - HenrikH
8. mar. 2010 09:38
I et tilfælde som her er det med 99% sandsynlighed laveste fællesnævner, da det jo giver det højeste tal for forbedringen :-P
Gravatar #20 - snesman
8. mar. 2010 09:44
Friwwies (10) skrev:

brint er en forældet tankegang allerede nu.
det kræver mere energi at lave og transportere brint end bare at holde det i ren el.


Kilde? Den her kilde foreslår da noget andet: "Some hydrogen technologies are carbon neutral " http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_technology

Generelt må man vel sige at man på nuværende tidspunkt ikke med rimelighed kan konkludere, hvilken teknologi der skal afløse olien...
Gravatar #21 - Orange
8. mar. 2010 09:53
Mort (4) skrev:
Ahh endnu en patch til at holde liv i gammel teknologi ! Det er sjovt så mange nye benzin tiltag der kommer på bordet lige nu da vi er ved at gå over til elektriske biler i stedet.


Lige ved? Nyheder som den her fra i dag tegner ikke ligefrem billedet af en smertefri overgang, og selv de mest optimistike fremskrivninger snakker om højest 10% af markedet inden 2020.

Der er i høj grad brug for forbedret benzinøkonomi i overgangsfasen.
Gravatar #22 - Suduki
8. mar. 2010 10:05
Meh... Så hellere en vindmølle på bilen, jeg bor jo ikke i Danmark for ingenting?
Gravatar #23 - Dreadnought
8. mar. 2010 10:18
#17
kilde skrev:
The company also treats the gasoline with a catalyst that "activates" it, partially oxidizing it to enhance combustion.

Det opfatter jeg som at der tilføjes en anelse ilt i form af et eller andet, så som N2O.
Gravatar #24 - drenriza
8. mar. 2010 10:20
Har i set benzin priserne nu? Hvad tror i så de ville være i 2014.
Gravatar #25 - Friwwies
8. mar. 2010 10:21
#20 hydrogen er et energi medie, i stil med et batteri. det er ikke et brandstof du henter et sted. du LAVER det. det kræver energi.

at lave den = produkt + spild
at transportere det = flytning + spild
at bruge det = energi + spild

hvis du i stedet benytter den energi på at lade et batteri og køre på det, er der tale om langt mindre spil i alle led.
du kan helt springe over det første, det andet er langt mindre (transport via elnettet i stedet for lastbil)
og du skal ikke transformere brint til el før du kan bruge det. så der er kun batteri opvarmning som 'spild'
Gravatar #26 - graynote
8. mar. 2010 10:22
.. nu vi er ved talforvirringen, så forklar mig sammenhængen mellem disse to citater:

Nyt indspøjtningssystem til biler kan halvere benzinforbruget


de hævder er op til 50 til 75 % mere effektiv end for almindelige systemer



Er det mig, der har en akut hjernebrist, eller burde det nye system ikke som absolut minimum være 100% mere effektivt end de gamle for at halvere benzinforbruget?
Gravatar #27 - Orange
8. mar. 2010 10:23
snesman (20) skrev:
Friwwies (10) skrev:

brint er en forældet tankegang allerede nu.
det kræver mere energi at lave og transportere brint end bare at holde det i ren el.


Kilde? Den her kilde foreslår da noget andet: "Some hydrogen technologies are carbon neutral " http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_technology

Generelt må man vel sige at man på nuværende tidspunkt ikke med rimelighed kan konkludere, hvilken teknologi der skal afløse olien...


Erling Holden giver en ret god gennemgang af hvorfor brint er en usandsynlig erstatning, primært pga. det enorme energiforbrug i forb. med produktionen.
Gravatar #28 - Friwwies
8. mar. 2010 10:27
#27 heh ja, tænk hvis vi skulle lave brint til hele danmarks bil park. dvs al den energi vi går og forbrænder i olie skal i stedet laves som el, (og i dette tilfælde som green power for at opfylde #20's krav om CO2 neutral.) det må være noget af et kraftkabel der skal ned i det elektrolyse kar. plus at produktionen har spild involveret. det er nemmere at tanke den strøm i små bidder over alt i landet direkte til en bil. så der ikke skal transporteres strøm fra alle vores mølleparker og til en central lokation hvor brint laves, og så køres ud i landet med lastbil.
Gravatar #29 - Slettet Bruger [2199904544]
8. mar. 2010 10:27
drenriza (24) skrev:
Har i set benzin priserne nu? Hvad tror i så de ville være i 2014.


De skulle gerne op på en 15 stykker hvis ikke mere :) Godt det samme,

Hvis regeringen vill ned med co2 udledningen så skulle de ta of fjerne befordring, og på den måde "tvinge" langdistance arbejdere til at flytte tættere på arbejde.
Gravatar #30 - el_barto
8. mar. 2010 10:28
Friwwies (10) skrev:

#9 ja? det er der jo lige meget af med bilen om den har den nye enhed eller ej. så kom igen.
hvis man så kørte hurtigere for de 50-75% mere effektivitet. så kunne jeg forstå det


En forøgelse på 50% af effektiviteten af motorens forbrænding er naturligvis ikke det samme som at den kører 50% længere på literen.

Hvis du ikke forstår hvorfor vil jeg anbefale dig IKKE at diskutere med folk herinde ;)
Gravatar #31 - Magten
8. mar. 2010 10:32
SlettetBruger (29) skrev:
Hvis regeringen vill ned med co2 udledningen så skulle de ta of fjerne befordring, og på den måde "tvinge" langdistance arbejdere til at flytte tættere på arbejde.
De kunne starte med at droppe multimedieskatten så folk kan arbejde hjemmefra uden at blive straffet for det. Det vil nok være væsentligt nemmere end at folk bliver tvunget til at bo tæt på deres arbejde.
Gravatar #32 - Friwwies
8. mar. 2010 10:32
#30 kan vi ikke blive enige om at 50% bedre effektivitet er det samme som at forbrændingen har brug for 50% mindre brandstof til at udføre den samme effekt?

ja der er spild og meget andet inden den effekt kommer ned på asfalten. men der er jo de samme gældende spild som hvis bilen kørte uden den dims
Gravatar #33 - Slettet Bruger [2199904544]
8. mar. 2010 10:39
Friwwies (32) skrev:
kan vi ikke blive enige om at 50% bedre effektivitet er det samme som at forbrændingen har brug for 50% mindre brandstof til at udføre den samme effekt?


Nej. Det kommer an på hvad det er den gør mere effektivt

Magten (31) skrev:
De kunne starte med at droppe multimedieskatten så folk kan arbejde hjemmefra uden at blive straffet for det. Det vil nok være væsentligt nemmere end at folk bliver tvunget til at bo tæt på deres arbejde.


Begge dele ^^
Gravatar #34 - Orange
8. mar. 2010 10:39
Friwwies (32) skrev:
#30 kan vi ikke blive enige om at 50% bedre effektivitet er det samme som at forbrændingen har brug for 50% mindre brandstof til at udføre den samme effekt?

ja der er spild og meget andet inden den effekt kommer ned på asfalten. men der er jo de samme gældende spild som hvis bilen kørte uden den dims


#0 skrev:
Firmaet har udviklet en ny benzinindsprøjtningteknologi, de hævder er op til 50 til 75 % mere effektiv end for almindelige systemer. Monteret i en testbil, der har ca. samme vægt og aerodynamik som en Toyota Prirus (en hybridbil), kører benzinbilen 33 % længere på literen.


Nej, det kan vi altså ikke konkludere ^^
Gravatar #35 - HH
8. mar. 2010 10:57
Sådan et system på en superbil.... mmmm 8^)
Gravatar #36 - Friwwies
8. mar. 2010 11:23
#34 læs #12

det ene tal er en forbedring på en alm benzinslugere system.
den andet er en sammenligning med en prius.
Gravatar #37 - grok
8. mar. 2010 11:35
50% forbedring != halvering af forbruget.

Eksempel. En opgave kræver 1000Joule
Vores gamle motor yder 100Joule på en mængde benzin. Den skal altså bruge 10mængder.

Ny motor yder 100Joule + 50%= 150 Joule på samme mængde brændstof. Den skal altså bruge 1000/150= 6.667 mængde

Altså en besparelse på 33%

En forbedring på 75% giver en besparelse på 42%.
Gravatar #38 - Friwwies
8. mar. 2010 12:14
der står så heller ikke at det er en kraft forøgelse/forbedring, men at effektiviteten bliver forøget.
Gravatar #39 - Friwwies
8. mar. 2010 12:23
http://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_efficiency
efficiency x 50-75% = 1000 jouls/x mængder benzin

hvis outputtet sættes til det samme i begge eksempler. (fordi man ikke køre hurtigere) er det kun et sted man kan ændre. nemlig på mængden af benzin brugt.

hvis denne dims gav en motor 50-75% mere kraft ville det jo være noget ret så vildt. tænk på hvad fars dyt lige pludselig kunne yde :D
Gravatar #40 - myplacedk
8. mar. 2010 12:41
Dreadnought (23) skrev:
Det opfatter jeg som at der tilføjes en anelse ilt i form af et eller andet, så som N2O.

Det er muligt du har ret. Men så er der et forbrug, og dermed er det ikke et katalysator.

http://en.wikipedia.org/wiki/Catalyst skrev:
Unlike other reagents that participate in the chemical reaction, a catalyst is not consumed by the reaction itself.


Derfor er mit gæt, at dit gæt er forkert. ;-)
Gravatar #41 - Orange
8. mar. 2010 13:14
Friwwies (36) skrev:
#34 læs #12

det ene tal er en forbedring på en alm benzinslugere system.
den andet er en sammenligning med en prius.


Ja, og? En prius er jo bare en forbrændingsmotor koblet med en elmotor, hvor elmotorenes effektivitet er afhængig af forbrændingsmotorens effektivitet. Alt andet lige må bedre brændstofseffektivitet derfor kunne overføres lineært, og om det er en hybridbil er derfor irrelevant.
Gravatar #42 - Friwwies
8. mar. 2010 13:16
#41 nej du kan ikke sammenligne en hybris benzin økonomi med en alm bil med nyt insprøjtnings system for at finde hvor meget mere benzin du spare i bilen med nyt indsprøjtning i forhold til en bil med gammel indsprøjtning.
du får. sjovt nok. kun sammenlignet en hybrid med den nye type.
og det er klart de bruger denne sammenligning for at sige "vores nye dims er bedre end sågar en hybrid"

en hybrids benzin motor kan køre optimalt med samme omdrejninger konstant og i bedst tænkelig gear. altså er dens drift anderledes. desuden kan bilen også i længere strækninger i byen køre helt uden denne tændt.


for ligsom at komme til bunds i dette, så det jeg skrev i #7 er blevet afklaret med hvad der blev skrevet i #12 af pernicious
Gravatar #43 - grok
8. mar. 2010 14:01
Friwwies (38) skrev:
der står så heller ikke at det er en kraft forøgelse/forbedring, men at effektiviteten bliver forøget.

En motor levere kraft i form af mekanisk rotation. 50% effektivisering betyder 50% højere kraft ved samme mængde brændstof. Det er almindelig dansk.
Gravatar #44 - Orange
8. mar. 2010 14:04
#42

Du har ikke forstået min pointe, og beklager hvis det skyldes mangelfuld forklaring. De 33% er en ICE-2 vs. Hybrid, mens de 75% er en ICE vs ICE-2. Det jeg snakker om er Hybrid vs Hybrid-2.

(Jeg bruger 2 til at indikere brugen af det nye system i mangel af standardiserede forkortelser. ICE = internal combustion engine)
Gravatar #45 - Zombie Steve Jobs
8. mar. 2010 15:33
#21 Ikke at jeg er den første til at lykønske elbilerne velkomne, men de der er jo med garanti indkøbte normalbiler, der efterfølgende er konverteret til at "køre på el".

Hvis de nu var lavet af et firma, altså, en bilproducent, med mere end 2 års erfaring og med henblik på at styrke bundlinjen, så var de nok ikke eksploderet.
Det er jeg da næsten sikker på, i hvert fald.
Gravatar #46 - Friwwies
8. mar. 2010 15:42
#43 nu er alle tiltag man laver til en bil for at give den længere km/l jo ikke ligefrem noget der giver den flere HK. en lupo der er meget effektiv i forhold til en porche er jo ikke kraftigere. ja pr mængde benzin kan du måske argumentere. men den er jo stadig ikke i stand til at yde mere direkte power.
Gravatar #47 - Friwwies
8. mar. 2010 15:44
#44 hvor hybrid 2 er med denne nye opfindelse?
Gravatar #48 - Dreadnought
9. mar. 2010 02:27
http://en.wikipedia.org/wiki/Catalyst skrev:
Unlike other reagents that participate in the chemical reaction, a catalyst is not consumed by the reaction itself.


Derfor er mit gæt, at dit gæt er forkert. ;-)

Med mindre deres katalysator splitter benzinmolekyler og fusionerer to hydrogenatomer med et kulatom til et iltatom og derved ilter benzinen, så tilføjer de et eller andet.
Gravatar #49 - MiniatureZeus
9. mar. 2010 06:51
Nize (3) skrev:
Hmmnn - om 4 år i produktion.

Jf. mit XKCD omregnings-tabel, så betyder det, at der nu kun er forretningsaspekterne tilbage, hvilket vil få olie-selskaberne til at sabotere projektet.

http://xkcd.com/678/

Det kommer aldrig ud til os, se bare GM EV1 :)


Olieselskaberne er da mere end villige til at få sådan et produkt ind på markedet. For det første giver det benzinbilen mange flere år at leve på, hvilket jo giver lige så mange års ekstra produktion til olieselskaberne. For det andet så giver det benzinbilerne et grønnere image, hvis en almindelig Opel Astra kan 50 % mere pr. liter benzin, hvilket igen gavner olieselskaberne idet, at der nok vil blive solgt flere benzinbiler.
Gravatar #50 - grok
9. mar. 2010 07:29
Friwwies (46) skrev:
#43 nu er alle tiltag man laver til en bil for at give den længere km/l jo ikke ligefrem noget der giver den flere HK. en lupo der er meget effektiv i forhold til en porche er jo ikke kraftigere. ja pr mængde benzin kan du måske argumentere. men den er jo stadig ikke i stand til at yde mere direkte power.

Det var heller ikke en lupo eller nogen anden bil de havde forbedret effektiviteten af. Det var en motor. En motor leverer mekanisk arbejde. Højjere effektivitet = mere arbejde. Det kan du så bruge til at designe en mindre motor der yder det samme eller hvad du nu har brug for, men for motorer Højere effektivitet = mere arbejde for samme mængde brændstof.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login