mboost-dp1

Rockwell Collins, Inc.

Nyt computersystem kan lande fly, der mangler 60 pct. af den ene vinge

- Via engadget - , redigeret af Emil , indsendt af Slettet Bruger [188076999]

Et af de store problemer, når der sker fejl på et fly, enten ved et uheld eller ved at flyet bliver beskudt, er, at piloten oftest reagerer desperat for at genvinde kontrol over flyet. Denne kamp gør ofte situationen værre og ender gerne i en katastrofe.

Ligesom moderne kampfly kun kan håndteres af en pilot, fordi computere håndterer en del af styringen, så vil et nyt DARPA-finansieret system kunne overtage i ekstreme situationer og enten selv lande et beskadiget fly eller automatisk kompensere for de nye forhold og gøre det muligt for piloten at foretage en landing.

Systemet, der har navnet “Damage Tolerance and Autonomous Landing Solution”, er i første omgang udviklet med henblik på kampfly og UAV’er, men vil kunne anvendes på alle typer af fly. I demonstrationsvideoen er systemet bygget ind i et modelfly af en F18, der simulerer en skade ved at det “taber” 60 % af den ene vinge for bagefter, autonomt, at lande uden problemer.





Gå til bund
Gravatar #1 - GrillBiller
12. jun. 2008 10:45
Hvad med en F15 der har mistet hele højre vinge.. og kun blev hold oppe af flyets kraftige jets.. ;)


det var uden computer styring
Gravatar #2 - E.
12. jun. 2008 10:46
Ja, flyene kan faktisk i teorien flyve sig selv nu til dags. De fleste passagerfly kan idag lande og lette selv, pilotens rolle er så at tage over hvis computeren ikke virker optimalt. Det er der så er sjovt er, at de fleste piloter alligevel lander flyet selv, så de er klar hvis de engang skulle være tvunget til det.

Alt i alt er det da sejt nok at flyet er i stand til at flyve videre, men hvis jeg var pilot ville jeg sku trække i faldskærmen hvis jeg kunne se jeg manglede det meste af min vinge. Også selvom jeg fløj over fjendtlig territorium.
Gravatar #3 - Scapegoat
12. jun. 2008 10:56
Jeg er bare glad for jeg ikke er testpilot ;)
Gravatar #4 - Raistin
12. jun. 2008 11:02
#1

Kom selv til at tænke på den samme udsendelse :)

Selve F15's flydesign er tæt på en 'flyvende vinge'

plus:

F15 er udstyret med computer styrede kontrolflader:

"Proportional plus integral controllers are designed for the longitudinal mode using a multivariable control law theory developed by Professor Brian Porter of the University of Salford England. Control laws are formulated by use of a computer-aided multivariable design program entitled MULTI. In addition MULTI performs a digital closed-loop simulation for controller performance analysis. The aircraft model is developed from linearized data provided by McDonnell Aircraft Co. the prime contractor for the F-15/STOL. Canard and thrust vectoring technology, in addition to conventional control surfaces, are included in the model. Decoupling of the longitudinal output variables is achieved and demonstrated by four maneuvers (pitch-pointing, vertical translation, direct climb, and constant g pull-up). Plant parameter variation effects are also examined. Destabilizing effects to include actuator and sensor dynamics computational time delay random Gaussian sensor noise and simulation nonlinearities are included. Results show stable responses for all simulations. Except for the most demanding simulations (all destabilizing effects considered), controller responses are smooth and well behaved. Recommendations include proposed future work in thrust vector modeling and suggested improvements to the computer-aided design program, MULTI."

P.S. (Evnen til at korrigere for manglende vinger/kontrolflader er forresten for flere år siden integreret i europas EF2000)
Gravatar #5 - el_barto
12. jun. 2008 11:09
#4 Det ændrer ikke ved at piloten gjorde det umulige ved at bringe den situation sikkert ned på jorden.

Og tro mig, F-15 er ikke mere flyvende vinge end at den styrter direkte i jorden uden fremdrift eller uden pilot.
Gravatar #6 - Raistin
12. jun. 2008 11:36
#5

Er helt enig :)

Det var bare for at pointere at 'nyheden' kun er en videreudvikling af allerede eksisterende militære programmer, samt at fysik styrer...! ;)

Det havde IKKE været muligt at lande F15 flyet, hvis selve designet ikke tillod det...

Og piloten udtaler selv at han ikke var klar over at han manglede en vinge... Det siger da lidt om design og programmering!
Gravatar #7 - Raistin
12. jun. 2008 11:40
P.S.

Som jeg har forstået ideen med nyheden er det at programmet oversætter pilotens input til handling, med hvad der så end er til rådighed af kontrolflader. Og det er altså en gammel idé.

Men jeg ar da sikker på at man med større computerkraft kan forøge %-delen af den manglende vinge...;)

#2

Jeg havde også hoppet ud...
Gravatar #8 - kulpå
12. jun. 2008 12:47
Det er ganske trivielt at holde flyet i luften hvis de har "snydt" ved at fortælle systemet at nu mangler den ene vingespids. Det er straks mere imponerende hvis systemet selv identificerer problemet og justerer sine parametre til de nye forhold.
Det kaldes fejltolerant regulering.

#6 det er ikke fysik der styrer her - det er god gammeldags klassisk reguleringsteknik.
Gravatar #9 - Loke76
12. jun. 2008 13:00
#1

Ja han er sku en rå banan..

Jeg synes dog den bedste manøvre blev lavet af en Pilot på skrydstrup flyvestation. Da landingstellet ikke ville ned.. Fløj han en tur over vandet, tømte alle tanke, vendte tilbage, landede svinet på drop tanken, mens den skred hen af banen skød han katapulten af.... Det var fandme køligt
Gravatar #10 - Taxwars
12. jun. 2008 13:03
Jep, computeren kan lade flyet - det virker 6 gange ud af 10!
Gravatar #11 - zynx
12. jun. 2008 13:48
#4 F-16 Er endnu værre, da de skulle test "køre" den, altså køre ned af banen lettede flyveren, og der var ikke særligt med fart på. Piloten måtte skyde sig ud med katapultsædet.

#2 Gud jeg stoler altså ikke på en faldskærm, har sgu set for mange der har brækket lemmer og indre blødninger pga. det skidt!
Gravatar #12 - tazimn
12. jun. 2008 16:07
11 skrev:
..har sgu set for mange der har brækket lemmer og indre blødninger pga. det skidt!


Sygt nok at brække sine indre blødninger.. :D

#1 Hvad fanden skete der med ham den anden pilot..?!
Gravatar #13 - 001110
12. jun. 2008 16:40
Det interessante kunne være at få et estimat på den regne kraft der skal bruges, der skal jo kompenseres for uhyggeligt mange konstant ændrede variable der skal korrigeres i real time, og den computerkraft det kræver må, mildest talt, være enorm.
Gravatar #14 - zynx
12. jun. 2008 22:23
#12 Menter "fået indre blødninger" hehe
Gravatar #15 - kulpå
13. jun. 2008 08:26
#13 Nej.
Problemstillingen er ikke væsentlig anderledes end når vingen er på plads. Det er blot størrelsen på en række konstanter der ændres.

Det kan være ganske svært, og kræve en masse regneri at designe, men runtime er det sansynligvis kun nogle ganske få tal (i størrelsesordnen 100 vil jeg tro) der skal ganges og lægges sammen under 100gange i sekundet. Det er peanuts.

Det første fly-by-wire system til F16 var faktisk lavet med analog elektronik, helt uden computer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login