mboost-dp1
Rockwell Collins, Inc.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hvad med en F15 der har mistet hele højre vinge.. og kun blev hold oppe af flyets kraftige jets.. ;)
det var uden computer styring
det var uden computer styring
Ja, flyene kan faktisk i teorien flyve sig selv nu til dags. De fleste passagerfly kan idag lande og lette selv, pilotens rolle er så at tage over hvis computeren ikke virker optimalt. Det er der så er sjovt er, at de fleste piloter alligevel lander flyet selv, så de er klar hvis de engang skulle være tvunget til det.
Alt i alt er det da sejt nok at flyet er i stand til at flyve videre, men hvis jeg var pilot ville jeg sku trække i faldskærmen hvis jeg kunne se jeg manglede det meste af min vinge. Også selvom jeg fløj over fjendtlig territorium.
Alt i alt er det da sejt nok at flyet er i stand til at flyve videre, men hvis jeg var pilot ville jeg sku trække i faldskærmen hvis jeg kunne se jeg manglede det meste af min vinge. Også selvom jeg fløj over fjendtlig territorium.
#1
Kom selv til at tænke på den samme udsendelse :)
Selve F15's flydesign er tæt på en 'flyvende vinge'
plus:
F15 er udstyret med computer styrede kontrolflader:
"Proportional plus integral controllers are designed for the longitudinal mode using a multivariable control law theory developed by Professor Brian Porter of the University of Salford England. Control laws are formulated by use of a computer-aided multivariable design program entitled MULTI. In addition MULTI performs a digital closed-loop simulation for controller performance analysis. The aircraft model is developed from linearized data provided by McDonnell Aircraft Co. the prime contractor for the F-15/STOL. Canard and thrust vectoring technology, in addition to conventional control surfaces, are included in the model. Decoupling of the longitudinal output variables is achieved and demonstrated by four maneuvers (pitch-pointing, vertical translation, direct climb, and constant g pull-up). Plant parameter variation effects are also examined. Destabilizing effects to include actuator and sensor dynamics computational time delay random Gaussian sensor noise and simulation nonlinearities are included. Results show stable responses for all simulations. Except for the most demanding simulations (all destabilizing effects considered), controller responses are smooth and well behaved. Recommendations include proposed future work in thrust vector modeling and suggested improvements to the computer-aided design program, MULTI."
P.S. (Evnen til at korrigere for manglende vinger/kontrolflader er forresten for flere år siden integreret i europas EF2000)
Kom selv til at tænke på den samme udsendelse :)
Selve F15's flydesign er tæt på en 'flyvende vinge'
plus:
F15 er udstyret med computer styrede kontrolflader:
"Proportional plus integral controllers are designed for the longitudinal mode using a multivariable control law theory developed by Professor Brian Porter of the University of Salford England. Control laws are formulated by use of a computer-aided multivariable design program entitled MULTI. In addition MULTI performs a digital closed-loop simulation for controller performance analysis. The aircraft model is developed from linearized data provided by McDonnell Aircraft Co. the prime contractor for the F-15/STOL. Canard and thrust vectoring technology, in addition to conventional control surfaces, are included in the model. Decoupling of the longitudinal output variables is achieved and demonstrated by four maneuvers (pitch-pointing, vertical translation, direct climb, and constant g pull-up). Plant parameter variation effects are also examined. Destabilizing effects to include actuator and sensor dynamics computational time delay random Gaussian sensor noise and simulation nonlinearities are included. Results show stable responses for all simulations. Except for the most demanding simulations (all destabilizing effects considered), controller responses are smooth and well behaved. Recommendations include proposed future work in thrust vector modeling and suggested improvements to the computer-aided design program, MULTI."
P.S. (Evnen til at korrigere for manglende vinger/kontrolflader er forresten for flere år siden integreret i europas EF2000)
#5
Er helt enig :)
Det var bare for at pointere at 'nyheden' kun er en videreudvikling af allerede eksisterende militære programmer, samt at fysik styrer...! ;)
Det havde IKKE været muligt at lande F15 flyet, hvis selve designet ikke tillod det...
Og piloten udtaler selv at han ikke var klar over at han manglede en vinge... Det siger da lidt om design og programmering!
Er helt enig :)
Det var bare for at pointere at 'nyheden' kun er en videreudvikling af allerede eksisterende militære programmer, samt at fysik styrer...! ;)
Det havde IKKE været muligt at lande F15 flyet, hvis selve designet ikke tillod det...
Og piloten udtaler selv at han ikke var klar over at han manglede en vinge... Det siger da lidt om design og programmering!
P.S.
Som jeg har forstået ideen med nyheden er det at programmet oversætter pilotens input til handling, med hvad der så end er til rådighed af kontrolflader. Og det er altså en gammel idé.
Men jeg ar da sikker på at man med større computerkraft kan forøge %-delen af den manglende vinge...;)
#2
Jeg havde også hoppet ud...
Som jeg har forstået ideen med nyheden er det at programmet oversætter pilotens input til handling, med hvad der så end er til rådighed af kontrolflader. Og det er altså en gammel idé.
Men jeg ar da sikker på at man med større computerkraft kan forøge %-delen af den manglende vinge...;)
#2
Jeg havde også hoppet ud...
Det er ganske trivielt at holde flyet i luften hvis de har "snydt" ved at fortælle systemet at nu mangler den ene vingespids. Det er straks mere imponerende hvis systemet selv identificerer problemet og justerer sine parametre til de nye forhold.
Det kaldes fejltolerant regulering.
#6 det er ikke fysik der styrer her - det er god gammeldags klassisk reguleringsteknik.
Det kaldes fejltolerant regulering.
#6 det er ikke fysik der styrer her - det er god gammeldags klassisk reguleringsteknik.
#1
Ja han er sku en rå banan..
Jeg synes dog den bedste manøvre blev lavet af en Pilot på skrydstrup flyvestation. Da landingstellet ikke ville ned.. Fløj han en tur over vandet, tømte alle tanke, vendte tilbage, landede svinet på drop tanken, mens den skred hen af banen skød han katapulten af.... Det var fandme køligt
Ja han er sku en rå banan..
Jeg synes dog den bedste manøvre blev lavet af en Pilot på skrydstrup flyvestation. Da landingstellet ikke ville ned.. Fløj han en tur over vandet, tømte alle tanke, vendte tilbage, landede svinet på drop tanken, mens den skred hen af banen skød han katapulten af.... Det var fandme køligt
#4 F-16 Er endnu værre, da de skulle test "køre" den, altså køre ned af banen lettede flyveren, og der var ikke særligt med fart på. Piloten måtte skyde sig ud med katapultsædet.
#2 Gud jeg stoler altså ikke på en faldskærm, har sgu set for mange der har brækket lemmer og indre blødninger pga. det skidt!
#2 Gud jeg stoler altså ikke på en faldskærm, har sgu set for mange der har brækket lemmer og indre blødninger pga. det skidt!
#13 Nej.
Problemstillingen er ikke væsentlig anderledes end når vingen er på plads. Det er blot størrelsen på en række konstanter der ændres.
Det kan være ganske svært, og kræve en masse regneri at designe, men runtime er det sansynligvis kun nogle ganske få tal (i størrelsesordnen 100 vil jeg tro) der skal ganges og lægges sammen under 100gange i sekundet. Det er peanuts.
Det første fly-by-wire system til F16 var faktisk lavet med analog elektronik, helt uden computer.
Problemstillingen er ikke væsentlig anderledes end når vingen er på plads. Det er blot størrelsen på en række konstanter der ændres.
Det kan være ganske svært, og kræve en masse regneri at designe, men runtime er det sansynligvis kun nogle ganske få tal (i størrelsesordnen 100 vil jeg tro) der skal ganges og lægges sammen under 100gange i sekundet. Det er peanuts.
Det første fly-by-wire system til F16 var faktisk lavet med analog elektronik, helt uden computer.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.