mboost-dp1

Apple

Nyheder fra Apple

- Via engadget -

Under en mere intim Apple-event i aftes blev der blandt andet præsenteret helt nye iMacs.

De nye iMacs har designmæssigt ikke bevæget sig særlig langt fra forgængeren. iMacen består nu primært af aluminium og glas, noget som normalt har været forbeholdt den professionelle serie, såsom Mac Pro og MacBook Pro.

iMacen er også blevet noget tyndere og har nu også fået den omdiskuterede glansoverflade på skærmen.

Indvendigt i iMacen er der dog sket en større forbedring, den største processor er nu en Core 2 Extreme clocket til 2.8GHz; man kan få op til 4GB RAM og op til 1TB lagerplads.

Apple har også valgt at fjerne den mindste model, 17″, så man nu kun kan få 20″ og 24″. Priserne starter ved 9.199,00 kroner.

Steve Jobs, direktør for Apple, præsenterede også et nyt aluminiumstastatur, som der dog har floreret billeder på nettet af i lang tid.

Der blev endvidere præsenteret en meget ventet opdatering af Apples kreative pakke, iLife. iLife ’08 er blevet opdatere med nye funktioner, blandet andet iPhoto, iMovie og GarageBand. Desuden blev .Mac også opdateret og vil nu arbejde bedre sammen med iLife.

Som et modspil til Excel har Apple nu udviklet et regnearkprogram kaldet Numbers, og som vil indgå i iWork-pakken, sammen med Pages og Keynote.

Udover iMacen, blev Apples lavbudget-mac, Mac Mini også opdateret, væsentligst med en Core 2 Duo processor.

Ved siden af de forskellige præsentationer, valgte Steve Jobs også at lave en såkaldt Q&A, hvor folk kunne stille spørgsmål.

Af disse fremgik det blandt andet, at der inden længe vil komme en opdatering til Apple TV, at man researcher i om multitouch skal implementeres i Mac, og at Apple og Google har et tæt samarbejde.





Gå til bund
Gravatar #1 - jlor
7. aug. 2007 20:03
Det er ikke korrekt at der er blevet sagt der blev researched i multitouch skærme til mac'en..
Det der blev sagt var:
Q: You have Multitouch on the iPhone. What about on the Mac?
A: It doesn't make a lot of sense right now on the Mac. We'd classify that as a research project.

Det vil sige, det ikke kan svare sig lige nu - og et sådan projekt ville blive klassificeret som et research project. Altså ikke noget der vil blive aktivt undersøgt som muligt p.t.
Som jeg læser quote't bliver der sagt det ikke kan svare sig på desktops, men man måske vil research'e lidt i andre ting at bruge det i.

Men hurra for opdatering til mac mini - nu er den næsten brugbar som htpc :)
Gravatar #2 - TullejR
7. aug. 2007 20:07
"Priserne starter ved $1199 eller 6500 kr."

Hvornår lærer newz.dk-skribenterne at man ikke bare kan omregne direkte?
Gravatar #3 - trylleklovn
7. aug. 2007 20:14
Ifølge apple.dk/store starter priserne på iMacs ved 9.199,-
Gravatar #4 - Mukke
7. aug. 2007 20:15
iDet ier ealtså iskræmmende esom imarketing ifolk iefterhånden imener eder eskal ee ieller ei iforan ialle iproduktnavne. eAt ilæse eovennævnte inyhed (emed ial irespekt efor eselve eposteren) ifor imig ealtså itil eat ekrumme itæer...
Gravatar #5 - jlor
7. aug. 2007 20:20
Mukke , det der er halv-gamle produkter, som nu engang hedder iDVD , iMovie , iPhoto , etc.
At folk så senere hen er gået hen og lavet en trend ud af det kan man vel næppe give iLife suiten skylden for?

For at være helt ærlig er det kommentarer som dine der får mig til at krumme tæer.. Det er navne, man behøver ikke synes om dem (jeg nævner i flæng navne jeg ikke bryder mig om: podcast , blog). Men man behøver ikke flame over det hver gang man får chancen. Det her var en opdatering til omtalte programmer, så mon ikke det er OK de beholder deres gamle navne, fremfor at de skal opdatere navnene?

Desuden er det vel også meget smart de hedder det de bruges til :) Om der så er et bogstav foran eller ej.
Gravatar #6 - Digital
7. aug. 2007 20:25
Hvorfor alle de i'er det pis må snart hører op inden jeg kan gå ned i netto og købe en icola som jeg kan få en kode til et gratis download på itunes som jeg så kan smide over på min ipod for derefter at blive ind lagt på psykisk afdel i.
altså der kommer jo i foran alting snart. det var sejt i starten nu hader jeg det, og må der var andre der gør så er det ikke noget man kan tabe kunder på?
gad vide hvornår der kommer en reklame med alle der i ting hvor der står " i Rock! " tsk og de må ik stjæle min idé hvis de ikke har fundet på det endnu, de kan købe den for en ipod haha.
Gravatar #7 - Collins
7. aug. 2007 20:29
Er det ikke underligt at de sender de her nye opdateringer ud, ikke så lang tid inden OS X Leopard kommer ud?

Virker som et profitstunt.
Gravatar #8 - Mukke
7. aug. 2007 20:30
#5, uden at skulle lave en lang ot diskution ud af det, så har jeg lidt svært ved at se hvor du mener jeg flamer. Jeg giver ikke iLife skylden for noget som helst - men nyheden, netop i kraft af de mange produktnavne på den omtalte form, er blot et udtryk for det jeg opponerer imod.

Hvorvidt der så er tale om nye eller gamle produkter (iPhone er mig bekendt ikke et halv-gammelt produkt) ændrer ikke på min holdning. Og uanset om eksemplerne i lige netop dette tilfælder er gamle, så er trenden der altså også med nye produkter (og jeg tænker ikke specielt Apple), så jeg står stadig fast ved min pointe.

Anyways, da jeg ikke har mere OT til denne nyhed, skal jeg nok lade dette være min sidste kommentar i tråden. ;-)
Gravatar #9 - Digital
7. aug. 2007 20:30
#5 hvis man ikke siger sin mening kommer der jo aldrig en diskution? en diskution er jo bygget på meninger fra folk spørgsmålet er hvordan man kommer ud med sin mening og ja jeg gør det altid på en forkert måde så jeg pisser folk af men det altså min stil, så må folk pisse igen og det gør de os ved at ha en anden mening men jeg vil indrømme at det ikke godt at tale på den måde og ikke er en sund diskution, men jeg mener det jo ikke ordret det jeg siger jeg mener jo ikke ordret at en ipod er noget pis! jeg mener nok mere i det at jeg heller ville købe en aden mp3 afspiller.
Så nogen gange når må man endten ha regler for hvordan sproget skal være hvikelt der os er, men eller må nogen folk altså tag det man siger med et gram salt eller spille ud af samme kort. og hvis du ikke kan li de ord så sig, ellers kan man jo ikke få noget ændret kan jo være der mange der ikke kan li det ord også kan man finde et andet eller noget i den stil, ihertfald få en diskution.
Gravatar #10 - henrikmk
7. aug. 2007 20:50
Er det ikke underligt at de sender de her nye opdateringer ud, ikke så lang tid inden OS X Leopard kommer ud?

Virker som et profitstunt.


Det ville det nok være, hvis opdateringerne krævede Leopard. Men det gør de ikke.
Gravatar #11 - fidomuh
7. aug. 2007 20:59
#mukke / Digital

Siger sin mening?

Mukke whiner jo over at "marketingsfolk" bruger ord som i*?

Og det hedder produkterne jo?

Saa wtf?

Desuden var det Apple der startede paa dette, saa hvorfor skal de aendre deres programnavne bare fordi alle andre retards har skamridt udtrykket?

iLife suiten er fint navninget imo..
Gravatar #12 - jlor
7. aug. 2007 21:15
#10 jeg tror faktisk #7 har fat i noget.. De iLife produkter er som regel med i en opdatering af OSX. De var med i 10.4. Jeg skal ikke udtale mig i hvorvidt der er noget specielt med hvis man køber iLife suiten ved siden af OSX.

Men hvis de annoncerer iLife '08 nu (som de har gjort), kan de nå at sælge et par programmer før alle finder ud af det er billigere at opgradere til OSX 10.5 og samtidig får iLife '08 med :) Meget smart. Men jeg venter nu stadig på OSX 10.5 (bruger alligevel ikke rigtig iLife).


Apple har også annonceret et par andre ting godt nok. Mere plads på .mac f.eks. (10gb!! :) ). Og nu kan man sende billeder direkte til webGallery på .mac fra iPhone osv. Meget fin idé og vel også meget brugbart hvis man er til den slags.

Og så er deres trådløse router blevet opdateret. Alle Ethernet og WAN porte på den er blevet opgraderet til gigabit kompatibilitet. Endnu en meget fornuftig (nogen vil nok sige "på tide" - mig inkl.) feature.
Gravatar #13 - Mr. Q
7. aug. 2007 21:43
#12 - Agreed.. Men det gjorde de jo også med iLife '07 - Den blev så også bare implementeret i alle OS X 10.4 der blev solgt fra den dato, hvilket du nok godt kan regne med at den her også gør, selv i tiger :)

Hvordan kan du undgå at bruge iLife? :P.. hehe.. jeg bruger det konstant.. Men det er nok bare mig der er en musik/billede tosse.. ;)

Hvor har du set at Airport Extreme er blevet opgraderet, er DET hardware mæssigt, eller har de bare låst det op med software?
Gravatar #14 - trylleklovn
7. aug. 2007 21:54
Pages, Keynote og iWork har jo hidtil ikke fulgt med i den iLife pakke der er præinstalleret, så derfor går jeg ikke ud fra man bare kan opgradere til leopard og så få hele iLife pakken.
Gravatar #15 - Onde Pik
7. aug. 2007 21:55
Jeg fatter ikke at de har droppet 17" versionen. Den er klart den pæneste. 24" udgaven ligner noget bæ IMO. Den er meget overdimesioneret og ser klodset ud....
Gravatar #16 - MiniatureZeus
7. aug. 2007 22:15
#14 iWork er stadig en seperat pakke som indeholder Pages (word), Keynote (powerpoint) og nu numbers (excell)
Gravatar #17 - jlor
7. aug. 2007 22:17
#13 jeg har læst det lidt på TUAW (.com) , macrumors , World of Apple , AppleInsider... En af dem.. Men hop ind på apple.com der kan du se den er gigabit ligepludselig :) Det er desværre hardware mæssige ændringer, ikke muligt med en software opdatering.

Men nu fristes man da endnu mere til at købe en når man alligevel skal erstatte ens gamle router.

Men hey, endnu en nyhed der ikke er dækket ind her. Pages (den nye "Word" fra Apple til Mac) kan åbne Word 2007 filer! ;) Så nu kan Microsoft og deres skriveprogram til mac godt vente lidt endnu.

Med hensyn til min manglende brug af iLife suiten.. Jeg bruger iTunes..? :) Og iCal.. Men den er jeg ikke sikker på er del af iLife.
Gravatar #18 - Mr. Q
7. aug. 2007 22:19
#17 - Ærv.. Sku da træls de ikke havde det i før, men nu skal jeg da helt sikkert have en :P.. hehe..

Pages har da eksisteret forholdsvis længe efterhånden?

Af iLife bruger jeg egentlig også kun iTunes og iPhoto.
Gravatar #19 - Mr. Q
7. aug. 2007 22:20
Vuut.. Dobbelt post .. How? o_O
Gravatar #21 - DanaKaZ
7. aug. 2007 23:02
Det er iPhoto, iMovie, Garageband, iDVD og iWeb der udgør iLife pakken.

#12 og #13
Så vidt jeg ved følger iLife pakken ikke med OS X. Det følger dog med nå du køber en ny Mac.
Gravatar #22 - hyldal
7. aug. 2007 23:16
Er jeg den eneste der savner lidt opdateringer til Mac Pro'en og evt. nye Apple skærme med indbygget iSight, men det kan da være der kommer flere ting inden nytår.

Må sige at jeg ikke helt kan forene mig med alu looket, jeg har altid været vild med det hvide design, men det kræver nok bare lidt tid at vænne sig til det.

Til gengæld er priserne jo blevet mere overkommelige, selv for folk der før ville have valgt en Windows PC, så det er jo godt nyt.

Jeg havde nok forventet der var mere guf på programmet (evt. en 13" macbook pro) så jeg er lidt skuffet, men de ting der så er kommet har levet op til forventningerne og så er det jo okay at tage sig god tid.

just my two cents
Gravatar #23 - hyldal
7. aug. 2007 23:20
sorry for double post, men kan skisme ikke finde edit knappen.

Nå ville bare lige tilføje at de nye keyboards da er meget fede, men hvorfor har man ikke lavet en wireless udgave med numerisk tastatur??
Det er da oplagt.
Gravatar #24 - trylleklovn
8. aug. 2007 00:12
#22 Jeg syntes også det var lidt mærkeligt at se apple fuldstændigt ignorere deres tidligere designmodel, hvor produkter til almindelige brugere er hvide og dem til professionelle er i alu.
Gravatar #25 - mc_kogle
8. aug. 2007 01:08
#12, #13, #21
iLife-pakken følger ikke med Mac OS X, og den har mig bekendt aldrig gjort det. Den følger med når man køber en ny Mac. Derfor giver det faktisk rigtig god mening at lancere iLife-pakken nu, hvor der samtidig er kommet nye iMacs.
Det betyder jo at de der køber en af de nye iMacs får iLife '08 gratis i stedet for '06. Hvis de ventede med at komme med iLife '08 til Leopard kommer (forhåbentlig i oktober?) ville det netop betyde at de mennesker der har købt den nye iMac nu, måtte betale for iLife '08 når Leopard kommer.

Jeg har lige fået en mail fra Apple hvor de skriver at min .Mac-plads udvides til 10 GB fra 14. august, men allerede under Steve Jobs' presentation lagde jeg mærke til at min plads var opgraderet. Nogen der har oplevet det samme eller noget andet?
Gravatar #26 - mc_kogle
8. aug. 2007 01:12
#14
iWork har i lang tid fulgt med på nye Macs i en Trial-udgave. Du kan også downloade en trial af '08-udgaven fra
Apples website.
Gravatar #27 - lille hjælper
8. aug. 2007 05:13
For at snakke om designet i stedet for Apple´s produktnavne (for det er jo designet der er vigtigst), så syntes jeg et de nye imac´s er blevet for grimme... jeg savner allerede den total hvide imac, og ifølje steve jobs selv, så er den eneste grund til at de har brugt glas og aluminium, at Greenpeaces har været ude og sagt at produkterne fra apple ikke var miljø venlige...

Ved at komme med dette design, vil jeg sige at med iPhonen og den nye iMac, at apple snart nærmer sig kraftigt B&O (desvære da jeg havde håbet det ville være omvendt)... havde håbet at B&O havde slækket lidt på det konservative design, også begyndt at bruge hvidt design... Men desvære så er det apple som er begyndt at bruge sort, hvilket kun er et tegn på at de vil forsøge at lokke nogle flere ikke apple kunder over til dem.

Men jeg kunne nu bedre li den hvide udgave, det er også farligt at bruge sort, specielt hvis der ikke er noget kontrast til den farve, så kan den blive herre iøjefaldende, og aluminium er for mørk til at kunne blive brugt sammen med sort... det bliver bare for for dunkelt...

Jeg håber sandelig ikke at de har i sinde at lave madkassen (imac mini) i sort også, for jeg har i sinde at gå ud og købe et hvidt samsung fladskærms tv i hvidt, og der regnede jeg med at bruge imac mini´en som mediecenter til det hvide fjernsyn... men hvis madkassen bliver sort, så passer den overhovedet ikke sammen med den hvide samsung skærm...
Gravatar #28 - lille hjælper
8. aug. 2007 05:16
15#

Ifølje Steve Jobs selv, så var var 17 tommeren lige så dyr at producere som den mindste 20 tommer, så man så ingen økonomi i modellen, så man droppede en så lille skærm...

Men imellem os 2, så kan skærme da ikke blive for små, man kan da heller ikke køre i for lille opløsning :)
Gravatar #29 - Cyberguyen
8. aug. 2007 06:02
Hvorfor er det lige at man kan få maskiner med en clocket 2.8 GHz Core Duo 2 Extreme, når man kan få en ikke "Ekstreme" på 3 GHz til en trediedel af prisen for selve cpu - det er da bondefangeri fra Apples side.

Jeg synes også at det er latterligt at man skal tvinges til at have glossy skærm ligesom HP og andre fabrikanter.
Man kan købe noget film og komme på sin skærm, som laver den glossy.
Så lad os dog have muligheden for at vælge imellem almindelig
eller glossy.
Jeg kan slet ikke arbejde ved sådan en skærm, man kan se alt omkring sig og jeg sidder og kniber øjnene sammen for at se det som er vigtigt :-(
Gravatar #30 - fiskah
8. aug. 2007 06:39
Velskrevet og informativ nyhed. Rart med en nyhed som har en pointe, og hvor man ikke tænker "han skriver den for karma" bagefter :)
Gravatar #31 - Newt
8. aug. 2007 07:38
#25

Min .Mac account er også blevet forhøjet til de 10GB! Woot woot! :-)
Gravatar #32 - MiniatureZeus
8. aug. 2007 07:41
#30 :D
Gravatar #33 - fidomuh
8. aug. 2007 07:47
#27

Mac Mini har altid vaeret i Alu, saa der er ingen grund til at aendre dette.. Saa skulle det kun vaere plastikdelen paa toppen, men det er jo ligemeget naar den alligevel er gemt vaek saa man kun ser fronten :)

Naeh du, en Mac Mini med et Blu-Ray drev.. Saa er den ved at vaere der! :D
Gravatar #34 - dasbutt
8. aug. 2007 08:12
Min Macbook Pro er heldigvis ikke med glossy skærm. Jeg kan simpelthen ikke holde ud at se på dem. Jeg bliver så irriteret på at alt skinner i dem. Det var den primære grund til at jeg købte LCD(/tft, whatever) til min pc istedet for min CRT
Jeg håber det er et mode lune og at der kommer noget bedre snart.
Gravatar #35 - fiskah
8. aug. 2007 08:53
#34
Fuldstændig enig. Glossy skærme = no go.
Holder mig også til MBP uden glossy.
Gravatar #36 - gnаrfsan
8. aug. 2007 09:38
Er jeg den eneste, der ikke synes at metal/sorte skærme står godt til metal/hvide keyboards? Jeg synes at der mangler lidt helhed i designet.
Gravatar #37 - trylleklovn
8. aug. 2007 10:10
Btw, til alle jer gloss hadere. Grunden til at gloss er mere populært er
1. Højere kontrast. Hvilket betyder at sort rent faktisk ligner sort i stedet for grå, som på de fleste matt lcd displays.
2. Det er langt bedre i solskin. Det er mest relevant for laptops, men gloss skærme kan man rent faktisk bruge i solskin (modsat hvad mange, som ikke har prøvet det, tror), da lyset bliver reflekteret og skærmen derfor beholder sin kontrast. En almindelig matt skærm mister fuldstændig sin kontrast i solskin, da den optager lyset mere, hvilket gør den ubrugelig.
Gravatar #38 - trylleklovn
8. aug. 2007 10:12
Og en lille tilføjelse; grunden til at man kan vælge matt skærme til macbook pro er at grundet den højere kontrast på en gloss skærm, så er der et meget lille farveområde, der forsvinder. Det er ikke særligt stort da skærmene i forvejen er ret gode, men det er der, og da LCD skærme i forvejen er røv dårlige til at vise farver, så vil man helst beholde så mange farver man nu kan komme til, hvis man arbejder med grafik.
Gravatar #39 - MarsontheRocks
8. aug. 2007 10:50
Jeg kan godt li' de nye iMacs, men er, ligesom gnarfsan, lidt i tvivl om det nye keyboard nu også matcher iMacens nye design, men det får vi se i en Fona butik i nærmeste fremtid ;)

Det er irriterende at alle Apples produkter er så lækre, man får lyst til at købe dem alle (næsten), men da jeg er mest til bærbare computere og ikke har råd "bare" at købe en iMac sådan i ny og næ, vil denne forblive i min drømmeverden... i noget tid endnu i hvertfald...

PS: Jeg vil have en UM-Mac/Mac UMPC! Nu! :p
Gravatar #40 - trylleklovn
8. aug. 2007 10:55
Men det lader til apple helt har droppet GeForce grafikkort i iMacs nu, og nu i stedet bruger Radeon HD 2400 og 2600, hvilket skulle være nogle helt ekstremt ringe kort i performance, men skulle være mindre, bruge mindre strøm og være koldere, eller noget i den stil, så nok for at kunne proppe dem ind i det mindre design at de har valgt at vælge noget med dårligere performance.

Det betyder bare at man reelt ikke kan bruge dem til spil, hvilket ikke rigtigt passer ind i at Apple netop har lavet et samarbejde med EA om at producere spil til deres macs.
Gravatar #41 - fidomuh
8. aug. 2007 10:58
#40

iMac'en er jo, saavidt jeg forstaar, ikke lanceret som en spille maskine..
Ligesom MacBook'en heller ikke er det :)

Koeb en Mac Pro, saa kan du godt game :P

( Ioevrigt er jeg helt enig med dig, trist at de vaelger et gfx kort der daarligt kan konkurrere med 7600GT :( )
Gravatar #42 - Sjakalen|
8. aug. 2007 11:03
Er lidt i tvivl om det er en Intel Core 2 Extreme X6800 som den her til 6700 kr. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...
de har sparket ned i den... bare i en 2.8 istdet for en 2.93??

Hvorfor skriver de aldrig hvor stor Cache hukommelse de har?? har den 4 eller 8 MB L2
Gravatar #43 - trylleklovn
8. aug. 2007 11:04
#41 Det er jo absurd at jeg skal købe en LAPTOP for at game.
Gravatar #44 - mindzero
8. aug. 2007 11:34
#43:
Vil nu ikke ligefrem kalde en Mac Pro for laptop ;-P

*host* laes foer du poster *host* ;)
Gravatar #45 - trylleklovn
8. aug. 2007 11:37
#44 Jeg er udemærket klar over det eneste alternativ så er en Mac Pro.
Men nu snakker jeg i forhold til at iMacs er tænkt til hjemmet og Mac Pro'en er markedsført mod den professionelle bruger. Jeg har ikke 25k til en Mac Pro.

I markedsføringen må man gå ud fra det er hjemmebrugeren der spiller spil og ikke den professionelle bruger.
Gravatar #46 - gnаrfsan
8. aug. 2007 12:12
#45 Ja, det kan man godt undre sig over.

Jeg holder mig fortsat til PC'ere, selvom jeg synes at Macs har en nydelig indpakning. Apple har da mange gode ideer, men jeg ville savne mine spil og programmer.
Gravatar #47 - Newt
8. aug. 2007 13:23
#46

Du kan da bare installere Windows på iMac'en ;-)

www.apple.com/bootcamp

Er de nye Radeon grafikkort de har sat i dem virkelig så dårlige i performance?
Gravatar #48 - Lifesux
8. aug. 2007 13:31
#47

Grafikkorted svare ca. til en GeForce 7600GT.

Og så har den kun 256MB RAM.

Ikke det fedest, nu når de er ved at få spil over til Mac, og folk gerne vil spille.

link
Gravatar #49 - Lifesux
8. aug. 2007 13:37
HVOR ER DEN FUCKING EDIT KNAP!!!


Nå med det lader til det link jeg postede er lidt forkert.
Det er en test med en HD2600XT og det er en HD2600PRO de har i.

link

Det vil sige at den er lagsommer.

Ikke ret fedt når man tænker på det er en ny maskine, og den ikke kan udskifte grafikkorted.
Gravatar #50 - Newt
8. aug. 2007 15:32
#48 + #49

Jo, men langsommere end hvad -Geforce 7600GT siger mig ikke en skid.

Det kan vel trække WOW?

Jeg kan se at i den test du linker til kan de køre PREY med 53 fps i opløsning 1280x1024 og 132 fps i Halflife 2 -det er sgudda ikke så tosset er det?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login