mboost-dp1

unknown

Nye produkter fra Apple

- Via Apple.com - , redigeret af hmn

Som forventet har Apple præsenteret en række nye produkter, på en konference afholdt i går den 12. september. De nye produkter er primært nye versioner af eksisterende produkter.

iPod Nano har fået et nyt aluminiums hus og en batterilevetid på 24 timer, samt en fordobling af kapaciteten og kan fås i flere farver. det er også blevet til en opdatering af iPod Shuffle, der er blevet endnu mindre og får en pris på $79.

Selve iPod er også blevet opdateret og kan nu vise video på en 2,5″ farveskærm og kommer i en 30GB og 80 GB version.

Sidst, men ikke mindst, har Apple lanceret en ny version af iTunes, der nu er nået til version 7. Apple kalder selv iTunes 7, for den største opdatering siden iTunes blev lanceret i 2001.





Gå til bund
Gravatar #1 - Denn
13. sep. 2006 07:33
Så er der en chance for at alt mit musik kan være på en iPod :)
Gravatar #2 - ZorK
13. sep. 2006 07:43
og så når den viser film kan den kun holde til 2 timer eller sådan? Sådan er det da med iPod Video eller hvad den hedder?
Gravatar #3 - fidomuh
13. sep. 2006 07:45
#2

Laes hele nyhed plz..

Video visning giver en batteritid paa 6.5 timer ( hvilket svjv er markedsrekord for et produkt af den stoerrelse ... )


I love it :D

Har allerede givet alt for mange kommentarer paa mediamac :P


Endnu en nyhed som han lige luftede en iTV.. En "streaming box" som forbinder din mac med dit tv, anlaeg etc.. Med HDMI, optisk 7 kanals lyd etc.. Det ser rigtigt rigtigt godt ud.. Specielt naar den kommer i en "half-height" mini-size :D
Gravatar #4 - jensendk
13. sep. 2006 07:59
Var ellers sikker på at jeg skulle beholde min Shuffle længe.. men kan da se at den her rykker.. Selv datteren min ser RET begejstret ud..

Jens
Gravatar #5 - Disky
13. sep. 2006 08:06
#3
Video visning giver en batteritid paa 6.5 timer ( hvilket svjv er markedsrekord for et produkt af den stoerrelse ... )


Nu er producenternes oplysninger på dette område kendt for at værre lettere overdrevet. :-)

Så det er vist tiden der må vise om det passer, Apple har jo ikke ligefrem haft held med batterier i fortiden.
Gravatar #6 - neglesaks
13. sep. 2006 08:12
Desværre ingen iPhone i denne omgang.. :/
Gravatar #7 - BurningShadow
13. sep. 2006 08:14
Mon ikke
"Video visning giver en batteritid paa 6.5 timer"
skulle have været
"Video visning giver en batterilevetid paa 6.5 timer".

I bedste Apple-stil, så kan det vel forventes at batterierne er kaput bagefter(?)
Gravatar #8 - f-style
13. sep. 2006 08:18
Hvis apple bruger de samme batterier som i deres bærbare, så sparer man da for at skrue op for radiatoren til vinter =D.
Gravatar #9 - fidomuh
13. sep. 2006 08:24
#5

Nu er producenternes oplysninger på dette område kendt for at værre lettere overdrevet. :-)

Så det er vist tiden der må vise om det passer, Apple har jo ikke ligefrem haft held med batterier i fortiden.


True, true :)

Men saavidt jeg har forstaaet saa bruger Apple samme batterier i nano'en som sidder i min Samsung Z5.. Og den holder rent faktisk i >30 timer :) ( de lover 35 timer ).. :)

Men jeg tvivler ogsaa lidt paa 6.5 timer.. Men som altid skal man jo huske at de maaler kontinuerlig afspilning uden nogen form for bruger interaktion.. Dvs at ved musik er skaermen slukket, og ved filmvisning hverken spoler eller klikker man :)

#7

I bedste Apple-stil, så kan det vel forventes at batterierne er kaput bagefter(?)


Well, "apple-stil" eller ej, saa er det jo ikke dem der producerer batterierne.. Det er faktisk de samme som leverer til fx Dell.. Som jo har haft sin helt egen boelge af problemer :D

Men ja, jeg forventer nu heller ikke vildt meget af batteritiden :P
Gravatar #10 - sune2
13. sep. 2006 08:31
Har installeret iTunes 7 på to Windows XP computere. Det gik fint på den første, men på nummer to kom der en BSOD og hele min kontaktliste i Windows Live Messenger forsvandt...
Anden gang jeg installerede iTunes gik det fint, men mine kontaktpersoner er stadig forsvundet.
Så husk at lave backup af messenger før i installere.
Gravatar #11 - json
13. sep. 2006 08:37

Så er det vist tid til at få skiftet min meget gamle iPod mini ud med en ny. Dobbelt plads, farveskærm, meget mere batterilevetid ... og nu i lækre farver! Perfekt.
Gravatar #12 - Mr.Weasel
13. sep. 2006 08:58
#3 iTV er noget af det jeg ser som mest interessant, dog undre jeg mig lidt over at der ikke er en indbygget et DVD drev, men hvis man kan streame DVD'en fra computeren, så er det naturligvis mindre relevant, men alligevel.
Gravatar #13 - -Anders
13. sep. 2006 09:14
Så var det vist lidt held i uheld at jeg har mistet min iPod shuffle, nu kan jeg købe en ny og endnu mindre.

Men mon så ikke bare den bliver nemmere væk?
Gravatar #14 - fidomuh
13. sep. 2006 09:18
#12

Yeah, tilfoejelsen af fx et Blu-Ray drev kunne have gjort undervaerker.. Men saa havde det ogsaa stilt hoejere krav i prisen og stoerrelsen af boksen..

iTV er meningen til at forbinde din mac med tv'et.. Intet andet.. Essentielt saa goer den bare at du ikke behoever at have andet end din mac, iTV + tv ( og anlaeg etc.. ) reelt behoever man jo ikke have en "ekstra" dvd eller Blu-Ray afspiller hvis ens mac allerede kan dette jo.. Og nu kan du saa streame og outputte i HD.. Det kan jo daarligt blive bedre.. Samt at prisen er ~2000,- :)
Gravatar #15 - Coma
13. sep. 2006 09:37
Crap har lige købt en ipod 60gb... doh
Gravatar #16 - Zombie Steve Jobs
13. sep. 2006 14:04
Batterilevetid er altid skræmmende overdrevet. Specielt fra Appels side, men det kan være de har lært noget.
Gravatar #17 - Disky
13. sep. 2006 14:21
toffe1001:

Hvad POKKER er der 'flamebait' ved #5 ?

Jeg stiller spørgsmålstegn ved om man kan stole på deres batteri tider.
Hvilket er MEGET relevant når man tænker på de problemmer Apple tidligere har haft med netop batterier.

Andre har også spurgt sig selv om rigtigheden af disse oplysninger, hvorfor har du ikke flamebait ratet dem ?
Gravatar #18 - fidomuh
13. sep. 2006 14:58
#17

Han kan ikke lide dig :)
Gravatar #19 - DanaKaZ
13. sep. 2006 15:11
#15 Du kan ikke sende den tilbage?

Batteritiden på den første G5 passede nu fint, der blev lovet 1.5 time på 30gb modellen, og jeg har da ofte været heldig at få mere ud af den. Men det er vist generelt for branchen lige at ligge lidt ekstra oven i.

Jeg synes nu at det er sjovt at de med det nye design til nanoen er gået tilbage til mini'en. Især når man tænker på at nano'en solgte bedre end nogen anden mp3 afspiller i sin gamle form, men jeg kan faktisk bedre lide dem som de ser ud nu.

Men jeg er nu langt mere spændt på iTv, lyder som et meget interresant produkt.
Gravatar #20 - Disky
13. sep. 2006 15:24
#18
Ja det tror jeg også, og det viser bare han ikke kan tåle folk med anden mening end ham selv, samt at han derigennem misbruger rating systemmet.
Gravatar #21 - Sil^
13. sep. 2006 15:46
20#

Præcis som dig fx ;)

#On topic, så er det rigtig lækre produkter der blev vist frem. Især er jeg glad for iTunes-opdateringen.
Gravatar #22 - toffe1001
13. sep. 2006 15:54
Personligt må jeg sige at jeg er lidt små skuffet, havde haft en lille sommerfugl i maven om at det ville have været i aftes kl. 19. at Apple ville lanchere iPhone... men den kommer jo nok snart...

Men syntes godt nok de har gjort Shuffle fed... kan godt li at de har tænkt mere på det funktionelle denne gang... og stadigvæk kan man se at den er en del af iPod serien... og det er da herre sygt at eje en mp3-afspiller der har 80gb... der kan være okay meget data på sådan en... en go backup at have i baglommen... er bare bange for at jeg ikke tur gå rundt med den hvis min backup var i den... tænk hvis den blev stjålet *s*

Og at iTunes 7 kan hente covers ned automatisk og er blever meget mere brugervenligt, selv om jeg må godt nok indrømme at det var herre let at bruge i forvejen...
Gravatar #23 - TullejR
13. sep. 2006 17:06
#3

"optisk 7 kanals lyd etc"

Optisk lyd? Sejt!
Gravatar #24 - fidomuh
13. sep. 2006 17:16
#23

Ja, optisk lydudgang? Du ved til digitale signaler? :)

Det er fx ret smart hvis man har en "high-end" reciever som saa faar et stoejfrit signal ind :)
Gravatar #25 - TullejR
13. sep. 2006 17:31
#24

Nu sagde du ikke noget om optisk digital overførelse af et lydsignal, du sagde bare "optisk lyd" - men det kan selvfølgelig være et hjælpemiddel til døve mennesker - fx undertekster!
Gravatar #26 - TJakobsen
13. sep. 2006 18:40
Lækkert med en ny itunes - men er der nogen der ved om den kan køre på WinXP x64 ?
Gravatar #27 - toffe1001
13. sep. 2006 19:16
#26

well... apple´s næste og kommende styresystem 10.5 er på 64bit... men det ville nok være herre underligt hvis iTunes ikke kan køre på en 64 bit processer i windows... der er jo hos windows brugerne at den største film/musik/spil intægter kan komme fra :)

men jeg ved ikke hvor mange her i verden der har 64 bit processer, men jeg har en lille ide om at tallet nok antallet nok bliver højere og højere... vista er jo også snart på trapperne, vil nok heller håbe at iTunes også virker i vista :)
Gravatar #28 - TJakobsen
13. sep. 2006 19:45
#27

Helt enig. Men det har tidligere understøttet x64, det var først i sidste version (mener jeg), at de fjernede understøttelsen. Hvorfor ved jeg ikke helt.
Gravatar #29 - b4@
13. sep. 2006 19:47
Det nye logo er grimt! helt seriøst
Gravatar #30 - toffe1001
13. sep. 2006 19:52
#29
well.. det "nye" loga er faktis fra før den tid hvor iTunes var til windows... men apple skifetede det til grønt da de frigav iTunes til windows... hvorfor de er gået tilbage ved jeg ikke, måske pga der er sket den store ændring i programmet, at de gerne vil indikere det med at skifte logo´et ud til blåt... men jo... kunne også helt klart bedre li det grønne... den blå er mere i øjefaldende... men okay, det passer bedre til quicktimes logo
Gravatar #31 - fidomuh
13. sep. 2006 20:31
#25

Nu sagde du ikke noget om optisk digital overførelse af et lydsignal, du sagde bare "optisk lyd" - men det kan selvfølgelig være et hjælpemiddel til døve mennesker - fx undertekster!


Wth?

Jeg ville egentligt have skrevet optisk lydudgang, men det er saa aabenbart kun mig der mente at det var underforstaaet..

Men udover det saa er Front Row fuldt i stand til at vise undertekster ( ihvertfald udfra hvad jeg har laest mig til, skal nok teste naar jeg faar min iMac .. :) )

#30

Den blaa farve er jo ogsaa "standard" farven paa OS X' interface :)
Aqua's foerste udgivelse havde jo alle "highlights" i blaa :)
Gravatar #32 - ProdoX
14. sep. 2006 15:40
Når man har installeret Itunes 7, og starter det op begynder den med følgende:

"Behandler albumbilleder: Henter 1 af 1456"

og så begynder den ellers bare at hente ned. Dette sker også hvis du tilføjer andre sange til dit bibliotek. Er der nogen der ved hvor meget dette album cover halløj fylder? Lad os sige hvis man f.eks har 3000sange?

Er det noget den ligger i en folder ved siden af, og hvis ja hvilken? eller tilføjer den det til sangens ID3?
Gravatar #33 - dub
14. sep. 2006 18:13
#32
Den ligger det i ID3. Men iTunes skulle ikke begynde at hente cover art automatisk. Er man overhovedet logget ind i iTMS når man har lavet en update af iTunes? Jeg var ikke (kører iTunes på OS X (Intel))

Men jeg vil gerne give iTunes 7 prisen for at være det mest buggy program Apple har udgivet i meget langtid. Jeg synes ikke iTunes laver andet end at crashe og jeg håbe der snart kommer en update
Gravatar #34 - toffe1001
15. sep. 2006 05:23
#32 Hehe... i windows er vi jo vandt til bare at trykke nælste, næster, og næsste indtil installationen er slut... jeg tror det er det der er sket for dig, for på min pc havde jeg valg muligheden om den skulle hente covers eller ej...

Tror det er den lille dårlige vane som vi pc brugere er ved at få at vi skal bare hurtigst muligt igennem installationen... det kan godt blive lidt små farligt, eller bare mindre irrternde... eksempelvis så hvis man installer "msn live messenger" lige en tand for hurtigt, så får man msn som start side og en grusom masse andre ting i hovedet :)
Gravatar #35 - Disky
15. sep. 2006 06:09
#34
Og hvis man sætter et dårligt navngivent flueben i iTunes, så ødelægger den fuldstændigt den filstruktur man selv har valgt.
Gravatar #36 - myplacedk
15. sep. 2006 07:06
offtopic rant:

#34
Tror det er den lille dårlige vane som vi pc brugere er ved at få at vi skal bare hurtigst muligt igennem installationen...

Jeg synes det er en dårlig vane at der skal være så mange overflødige trin. Nogle installationer har omkring 10 trin, hvor over halvdelen kun har en "næste"-knap, og måske en "forrige". Hvad er det lige computeren ikke kan finde ud af uden min hjælp?

Jeg er vant til at jeg bare starter installationen, og lidt senere er den færdig. I mit tilfælle gør jeg det i kommandoprompten, så jeg skriver bare kommandoen, og lidt senere er systemet klar til den næste kommando. I nogle få tilfælle er der reelt brug for viden for at lave en funktionel installation, og så spørger den selvfølgelig, men kun da.

Alt det med lange ligegyldige beskeder, formålsløse spørgsmål som hvor programmet skal installeres (det står jo i %PROGRAMFILES%) gør det bare unødigt besværligt og direkte uoverskueligt for mange. En underlig ide i et styresystem, som skulle forestille at være så brugervenligt.

Jeg gider ikke bruge min tid på at læse alle de ligegyldige beskeder under installationen. Før eller siden overser jeg en vigtig besked. Det er nok sket et par gange, hvad ved jeg.
Gravatar #37 - fidomuh
15. sep. 2006 08:13
#35

Og hvis man sætter et dårligt navngivent flueben i iTunes, så ødelægger den fuldstændigt den filstruktur man selv har valgt.


Well, saa kan du vel laere at kigge hvor du saetter indstillinger? :)

Du kan jo ikke klandre Apple for at du ikke gider at laese hvad der staar ;)

Keep iTunes Music folder organized.
Places files into Album and Artist folders, and names files based on the disc number, track number and song title.


Jeg mener, det er sq da ikke saa svaert at forstaa er det virkelig?
Gravatar #38 - Disky
15. sep. 2006 08:26
#37
Der står INGEN steder at den splitter at album som 'Absolut Music 117' op så hver enkelt fil ligger under artisten og ikke under album.

Der står NETOP 'into Album and Artist folders'.

So jo man kan godt klandre Apple for at skrive en ting og gøre noget andet.
Gravatar #39 - fidomuh
15. sep. 2006 09:30
#38

Der står INGEN steder at den splitter at album som 'Absolut Music 117' op så hver enkelt fil ligger under artisten og ikke under album.


Det er fordi den gemmer det under album som forventet..

Musik som ikke er koebt igennem ITMS eller rippet fra en cd kan du ikke forvente bare "magic" opdeles anderledes, uden nogen interaktion fra dig af.. Du kan evt laese brugervejledningen til iTunes hvis du har lyst.. Der staar det meget fint forklaret..

JEg kan hjaelpe dig lidt paa vej hvis det er:

Vaelg albummet i iTunes, tryk "get info" eller "preferences" ( hvad end den nu hedder ) og saa vaelg "part of a compilation"..

Saa bliver den gemt under "Compilations -> *album navn*" ... :)
Gravatar #40 - Disky
15. sep. 2006 12:32
#39
Okay så forklar følgende.

Min komplette samling er rippet fra mine egne original CD'er med CDEX som tag'er helt efter bogen ud fra CDDB.

Så hvorfor kan iTunes ikke finde ud af ikke at lave rod i det ?

Et ordentligt program ville havde læst ID3 tags, og ud fra dette kunne se det er samme album, og derfor ikke skal splittes op.

Gudskelov er Squeezebox server software så smart den læser ID3 tag's og ud fra dette grupperer numrene korrekt i albums osv. Så indirekte opdager jeg ikke dette rod. Men det er MEGET irriterende når man f.eks. skal havde musikken over på ens mp3afspiller, over på laptop osv.

Eller i det mindste være kommet med en advarsel i retningen af 'hvis du ikke har gjort præcist som vi forlanger, bliver din komplette musik samling nu til et stort rod' :-)

Musik som ikke er koebt igennem ITMS eller rippet fra en cd kan du ikke forvente bare "magic" opdeles anderledes,

Det er jo netop det den gør, opdeler tingene på en anderledes måde, nemlig per artist istedet for album.

p.s. Det er muligt den nye V7 er blevet lidt fornuftig på dette punkt, men den iTunes jeg brugte for >6 måneder siden lavede seriøst rod i min samling.
Gravatar #41 - Disky
15. sep. 2006 12:56
#39
Forresten
Du kan evt laese brugervejledningen til iTunes hvis du har lyst

Hmm jeg troede Apple's produkter var intuitive og brugervenlige.

Hvis jeg skal til at pløje mig igennem en manual for at kunne bruge et program er det bestemt ikke intuitivt eller brugervenligt.
Gravatar #42 - fidomuh
15. sep. 2006 13:37
#40

Min komplette samling er rippet fra mine egne original CD'er med CDEX som tag'er helt efter bogen ud fra CDDB.


Fordi ID3 tags'ne ikke er delt i en "Compilation" .. :)

Og da iTunes opdeler efter Artist, og ikke Album, saa er det helt naturligt at den splitter albums op.. Hvis du ikke oensker det skal du hakke af i "Part of a compilation" .. Det kan da daarligt vaere mere simpelt .. :)

Personligt syntes jeg ogsaa at de burde aendre det, men iTunes er lavet til at arbejde med sig selv.. Hvis du ripper cd'erne i iTunes bliver de tagged ordentligt .. :)

Hmm jeg troede Apple's produkter var intuitive og brugervenlige.

Hvis jeg skal til at pløje mig igennem en manual for at kunne bruge et program er det bestemt ikke intuitivt eller brugervenligt.


Well, de er intuitive for resten af os aabenbart saa.. Jeg havde ikke brug for manualen for at finde ud af at det hang saadan her sammen.. Ej heller havde min mor, soester, lillebror, eller de fleste af mine venner ;)

- Og det havde du helt sikkert heller ikke, du vidste godt hvordan det hang sammen, men brokkede dig fordi det ikke goeres paa lige netop din maade :)
Gravatar #43 - Disky
15. sep. 2006 14:26
#42
Tja alle andre musik programmer jeg anvender eller har anvendt har IKKE forsøgt at lave rod i min samling, de læser ID3 tags, og lader filerne blive hvor de er.

Personligt ved jeg at jeg ikke er den eneste der har haft iTunes til at lave rod i systemmet.

Mange er nok ligeglad med hvordan filerne ligger, men det er jeg og mange andre ikke. Vi vil bruge et ordentligt fil kopierings program, eller et ordentligt brænder program osv. Ikke et forvokset afspiller program.


Og da iTunes opdeler efter Artist, og ikke Album, saa er det helt naturligt at den splitter albums op.. Hvis du ikke oensker det skal du hakke af i "Part of a compilation" .. Det kan da daarligt vaere mere simpelt .. :)

Igen skal jeg så gennemgå ALLE mine skiver for at sikre dette, da iTunes har en tåbelig ide med hvordan de skal gemmes.
Dette er ikke brugervenligt eller intuitivt.

Hvis det var intuitivt ville den gøre ligesom man har data på CD'erne. Hvis man så ønsker at den skal rode dem rundt, må man explicit ønske dette.

Nå nok om det nu er det weekend. Så hav en god weekend.
Gravatar #44 - fidomuh
15. sep. 2006 15:08
#43

Men saa lad da vaere med at faa iTunes til at organisere dine filer?

Hvis du vil have dine mapper paa "en bestemt maade", saa lad dog vaere med at faa et program til det? Specielt hvis du ikke er sikker paa hvordan det opdeler mapperne?

Det kan da ikke vaere mere lige til? :)

Igen skal jeg så gennemgå ALLE mine skiver for at sikre dette, da iTunes har en tåbelig ide med hvordan de skal gemmes.
Dette er ikke brugervenligt eller intuitivt.


Well, jeg er faktisk enig i at det burde inddeles efter albums, men omvendt syntes jeg at dette her er ligesaa "intuitivt"... :)
Fx har jeg flere numre som er "singler" som jeg ikke saa gemt under album.. Dem er jeg ret glad for at den gemmer under artist.. Jeg tror bare at Apple har valgt den "nemme" loesning og saa sorteret pr artist -> album -> titel, og hvis man oensker at lave compilations, saa goer man det :)

- Ioevrigt tog det mig lige omkring 10 minutter at inddele hele min samling i compilations ( der hvor de ikke allerede var det .. ), og det er smaa 4000 numre ;)

Men lad os slutte debatten med at vi er uenige ;)
Gravatar #45 - fidomuh
15. sep. 2006 15:25
#43

Lige en hurtig tilfoejelse:

Hvis det var intuitivt ville den gøre ligesom man har data på CD'erne. Hvis man så ønsker at den skal rode dem rundt, må man explicit ønske dette.


Det mener jeg da ogsaa den goer. Hvis du ripper med iTunes, saa laver den det til en "Compilation" helt automatisk.. :)
Gravatar #46 - sKIDROw
15. sep. 2006 17:47
Kunne sagtens overveje at køre en Ipod, og installere rockbox på den med det samme... :)

Senere kan man jo så lege lidt med, at købe sin musik DRMfrit via Jons kreationer. Så bliver det ikke bedre.
Gravatar #47 - fidomuh
15. sep. 2006 17:55
#46

Mjah, Rockbox er faktisk ikke saa nice igen.. Det var ikke vildt paent, samt at interfacet koerte lidt ... Sloevt... Men kan ogsaa vaere det bare er mig der var uheldig :D

Tilgengaeld kan du faa anden firmware til iPod Video saa du slipper for at roere iTunes hvis du ikke vil :D

Mener ogsaa man kan til Nano'en og Shuffle'n..
Gravatar #48 - Disky
15. sep. 2006 18:09
#45
Det er muligt, men jeg bruger et musik program til at spille musik med, et ripper program til at rippe med, et brænder program til at brænde med.

Synes CDEX er iTunes LANGT overtruffent til at rippe med.
Gravatar #49 - fidomuh
15. sep. 2006 18:12
#48

Synes CDEX er iTunes LANGT overtruffent til at rippe med.


Det syntes jeg ogsaa, men da iTunes ikke kan tage hoejde for hvilket ripper program du benytter, saa har de lavet deres eget system.. Som er ganske glimrende.. Omend andre er bedre :)
Gravatar #50 - sKIDROw
15. sep. 2006 18:13
#47

Det absolut vigtigste er at få tilføjet ekstra codecs support og ingen DRM support, og det lidt stillede i at have fri firmware i den.

Jeg har ikke noget imod itunes butikken, blot jeg får tingene ukodede.

INGEN har ret til at blande sig i, hvor jeg lytter til musikken, efter jeg har købt den. Ikke Apple, ikke musik kartellet, ikke Brian Mikkelsen. INGEN overhovedet undtagen undertegnede!.... ;P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login