mboost-dp1

Forbrugerstyrelsen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hvad så med de sidste 20% ?? Og hvad stopper selskaberne for at fortælle kunden at de desværre er blandt de 20% hvor de ikke kan forvente de anførte hastigheder..
Er da glad for at der er kommet en lov men lad os nu se hvordan det udvikler sig.
Kunne ende med at rigtige mange kommer til at undvære internet da ISP'erne ikke kan leve op til krævende.
Er da glad for at der er kommet en lov men lad os nu se hvordan det udvikler sig.
Kunne ende med at rigtige mange kommer til at undvære internet da ISP'erne ikke kan leve op til krævende.
Lowice (1) skrev:Kunne ende med at rigtige mange kommer til at undvære internet da ISP'erne ikke kan leve op til krævende.
Eller i en mere realistisk verden, så betaler kunderne mindre da ISP'erne ikke kan kræve for noget de ikke kan levere. Folk der betaler for 40 men kun får 2 har da noget at se frem til.
Apropos. Jeg har lige sendt en klage til SydEnergi, da min report for februar for første gang, har været under de 40/40 jeg betaler for (32,95/30,85 gns - 38,37/37,03 max)
Tro det eller la' vær', men fik en måneds gratis internet/tv, med begrundelsen "vi garanterer minimum 40"
^_^
Tro det eller la' vær', men fik en måneds gratis internet/tv, med begrundelsen "vi garanterer minimum 40"
^_^
tdc har da opdateret deres forbindelse, hvor de skriver at de garanterer 20/2mbit... dog ikke for kunder oprettet før 18/2-13.
http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_bb_...
hos telenor fraskriver de sig deres hastighedsansvar, ved at skrive at man får et mellem xx mbit og xx mbit forbindelse
http://www.telenor.dk/privat/bredbaand/?icid=megad...
terracide (fullrate) kan heller ikke levere, så de fraskriver sig fra op til 50% af den bestilte hastighed https://www.fullrate.dk/privat/bredbaand/
f.eks "op til 20mbit minimun 10mbit".
man får da et billed af, hvilket selskaber der dovner den af. man kan håbe at de mister kunder på dem måde
http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_bb_...
hos telenor fraskriver de sig deres hastighedsansvar, ved at skrive at man får et mellem xx mbit og xx mbit forbindelse
http://www.telenor.dk/privat/bredbaand/?icid=megad...
terracide (fullrate) kan heller ikke levere, så de fraskriver sig fra op til 50% af den bestilte hastighed https://www.fullrate.dk/privat/bredbaand/
f.eks "op til 20mbit minimun 10mbit".
man får da et billed af, hvilket selskaber der dovner den af. man kan håbe at de mister kunder på dem måde
Lowice (1) skrev:Er da glad for at der er kommet en lov men lad os nu se hvordan det udvikler sig.
Så må jeg desværre skuffe dig med, at det ikke er en lov. Det er alene en aftale, som er indgået mellem forbrugerombudsmanden og en række udbyderes organisationer - herunder TI (Telekommunikationsindustrien i Danmark). Som fx 3 ikke er medlem af.
Samlet er det et godt initiativ, men der er så afgjort plads til forbedring.
Om igen.
Lad minimumhastigheden være den promoverede og op-til-hastigheden være det med småt. Det ville batte.
Men mere væsentligt: Som jeg ser det har aftalen ved ikke at konkretisere 'væsentlig afvigelse' netop givet ISP'erne carte blanche til at udbyde hastigheder, de slet ikke kan levere.
Fra nu af kan de henvise til, at Forbrugerombudsmanden har sagt god for, at ikke en eneste (..!) af kunderne kan få den solgte hastighed - så længe 80% bare ikke bliver væsentligt underforsynet.
( ..det er lidt fristende at skrive 'så længe 80% ikke bliver væsentligt røvrendt'..)
Jeg siger selvfølgelig ikke, at det er hvad ISP'erne ville gøre, men som forbruger er man da helt på herrens mark, når man ikke synes, at man får, hvad man har betalt - og typisk også betalt oprettelse - for.
Forestil jer at skulle diskutere med kundeservice ikke bare om hvorvidt ens problem i det hele taget er væsentligt, men også om, hvor mange andre, der har det - jeg frygter at Forbrugerombudsmanden kommer til at blive brugt til at dunke forbrugeren oven i hovedet med.
Og det ville det være håbløst..
Lad minimumhastigheden være den promoverede og op-til-hastigheden være det med småt. Det ville batte.
Men mere væsentligt: Som jeg ser det har aftalen ved ikke at konkretisere 'væsentlig afvigelse' netop givet ISP'erne carte blanche til at udbyde hastigheder, de slet ikke kan levere.
Fra nu af kan de henvise til, at Forbrugerombudsmanden har sagt god for, at ikke en eneste (..!) af kunderne kan få den solgte hastighed - så længe 80% bare ikke bliver væsentligt underforsynet.
( ..det er lidt fristende at skrive 'så længe 80% ikke bliver væsentligt røvrendt'..)
Jeg siger selvfølgelig ikke, at det er hvad ISP'erne ville gøre, men som forbruger er man da helt på herrens mark, når man ikke synes, at man får, hvad man har betalt - og typisk også betalt oprettelse - for.
Forestil jer at skulle diskutere med kundeservice ikke bare om hvorvidt ens problem i det hele taget er væsentligt, men også om, hvor mange andre, der har det - jeg frygter at Forbrugerombudsmanden kommer til at blive brugt til at dunke forbrugeren oven i hovedet med.
Og det ville det være håbløst..
graynote (9) skrev:Lad minimumhastigheden være den promoverede og op-til-hastigheden være det med småt. Det ville batte.
alle isp'er (undtagen dsl udbyder) fører minimumshastigheder. det ville være være rart at dsl udbyder også kunne tvinges til at føre garanterede hastigheder
Hvis man bestiller 40 og kun får 2, så synes jeg ikke det er rimeligt at man kommer til at betale det som udbyderen normalt tager for 2. Det ville være mere rimeligt hvis man kom til at betale 5% af prisen på en 40 forbindelse, for det var det man fik. Det ville stille kunderne langt bedre i den situation. Og hvis det var et krav at kunderne får en prisreduktion udregnet på den måde, når udbyderen ikke kan levere varen, så ville udbyderne have det helt rigtige incitament til ikke at love mere end de kan holde.HerrMansen (2) skrev:Eller i en mere realistisk verden, så betaler kunderne mindre da ISP'erne ikke kan kræve for noget de ikke kan levere. Folk der betaler for 40 men kun får 2 har da noget at se frem til.
Til gengæld synes jeg ikke man skal snyde 70% af kunderne for muligheden for en højere båndbredde, hvis der er 30% af kunderne, som pga. geografisk placering, tilgængelighed af kvalitetskabler osv. ikke kan få ydelsen.
Men hvis udbyderne i første omgang kun reklamerer med f.eks. 20Mbit/s, så kan de stadigvæk når kunderne har oprettet abonnement fortælle dem noget i retning af: "Du er heldig. Vi har mulighed for at tilbyde dig en opgradring af din forbindelse til 40Mbit/s for kun 30% mere om måneden."
Remmerboy (7) skrev:tdc har da opdateret deres forbindelse, hvor de skriver at de garanterer 20/2mbit... dog ikke for kunder oprettet før 18/2-13.
http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_bb_...
hos telenor fraskriver de sig deres hastighedsansvar, ved at skrive at man får et mellem xx mbit og xx mbit forbindelse
http://www.telenor.dk/privat/bredbaand/?icid=megad...
terracide (fullrate) kan heller ikke levere, så de fraskriver sig fra op til 50% af den bestilte hastighed https://www.fullrate.dk/privat/bredbaand/
f.eks "op til 20mbit minimun 10mbit".
man får da et billed af, hvilket selskaber der dovner den af. man kan håbe at de mister kunder på dem måde
Man kunne også vælge at køre et script der trækker aktuelle værdier ud af DLAM's, sammenligne dette med de nsatte hastighed og så flagge dem der lå under for manuel inspektion...løbende...og en kunde der kun kan trække 10Mbit ville blive justeret ned til en "Op til 12Mbit" prii og produktmæssigt...eller slippe ud af binding.
Eller man kunne trække lort ud af røven og basere en bedømmelse af ISP'er på løsrevne ord fra vilkår...
Terra - Jeg ved hvad jeg ville lytte til...og ikke lytte til.
Det burde være så enkelt.
Får man ikke hvad man betaler for, så må ISP'en jo sætte prisen ned så den passer til den hastighed der faktisk bliver leveret. Det er KUN indenfor den her branche at sådan noget svineri bliver tilladt.
Ligesom den reklame med bageren.
"Jeg vil gerne have 6 rundstykker"
*Så gerne, Hr!*
"Du har kun givet mig 4? Der står da 6 rundstykker på skiltet?"
*Nej, der står OP til 6 rundstykker, og vi har lidt travlt lige nu, så du kan kun få 4.*
Det er noget fis!
Får man ikke hvad man betaler for, så må ISP'en jo sætte prisen ned så den passer til den hastighed der faktisk bliver leveret. Det er KUN indenfor den her branche at sådan noget svineri bliver tilladt.
Ligesom den reklame med bageren.
"Jeg vil gerne have 6 rundstykker"
*Så gerne, Hr!*
"Du har kun givet mig 4? Der står da 6 rundstykker på skiltet?"
*Nej, der står OP til 6 rundstykker, og vi har lidt travlt lige nu, så du kan kun få 4.*
Det er noget fis!
mrKayne (13) skrev:Det burde være så enkelt.
Får man ikke hvad man betaler for, så må ISP'en jo sætte prisen ned så den passer til den hastighed der faktisk bliver leveret. Det er KUN indenfor den her branche at sådan noget svineri bliver tilladt.
Ligesom den reklame med bageren.
"Jeg vil gerne have 6 rundstykker"
*Så gerne, Hr!*
"Du har kun givet mig 4? Der står da 6 rundstykker på skiltet?"
*Nej, der står OP til 6 rundstykker, og vi har lidt travlt lige nu, så du kan kun få 4.*
Det er noget fis!
Det var dog en latterlig analogi - det er ret nemt at afgøre om bageren har puttet 6 rundstykker i posen.
Hvordan skal hastighedens så måles på bredbådn? Er det bare hvis udbyderen kan trække hastigheden fra deres switch til kundens modem/router?
Jeg arbejder tilfældigvis hos en ISP - jeg vil tro at 60-80% af vores klager over hastighed er folk der har købt høje hastigheder også tester med noget skod udstyr - f.eks. med en iPhone 4 med ookla test app etc.
Det er altid nemt at råbe det er "for dååårligt" - men det er jo godt med nogle guidelines som om nok ikke skal skaffe noget arbejde til nogle marketing folk og en masse jurister .
lazedk (14) skrev:
Jeg arbejder tilfældigvis hos en ISP - jeg vil tro at 60-80% af vores klager over hastighed er folk der har købt høje hastigheder også tester med noget skod udstyr - f.eks. med en iPhone 4 med ookla test app etc.
.
Når jeg tester min 10Mbit forbindelse på min stationær, med kabel til routeren, får jeg altid mellem 11 og 12.5..
på min samsung galaxy s3, får jeg afhængig af hvor jeg står i huset, mellem 3 og 7.
Så kan kun være enig.
lazedk (14) skrev:Hvordan skal hastighedens så måles på bredbådn
http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren
hvis den måler mindre end det jeg betaler for, så får jeg ikke det produkt jeg har købt.
forudsætningen er selvfølgeligt, at man måler fra en kablet forbindelse (ikke trådløst som mange åbenbart gør).
lazedk (14) skrev:...Det var dog en latterlig analogi - det er ret nemt at afgøre om bageren har puttet 6 rundstykker i posen.
Hvordan skal hastighedens så måles på bredbådn? Er det bare hvis udbyderen kan trække hastigheden fra deres switch til kundens modem/router?...
Overhovedet ikke. Det er lige så nemt at tjekke om man får den hastighed man betaler for - at en del af den danske befolkning så ikke kan finde ud af det, er hvad det er.
Hvad får dig til at betragte den som autoritativ?Remmerboy (16) skrev:http://borger.itst.dk/..
hvis den måler mindre end det jeg betaler for, så får jeg ikke det produkt jeg har købt.
Mig bekendt er der ingen som vil stå inde for at resultater fra itst.dk er korrekte. For tre måneder siden rapporterede jeg at http://www.itst.dk/ipv6-test konsekvent giver forkerte resultater. Der er ikke sket noget endnu (bortset fra at Digitaliseringsstyrelsen prøvede på at smide aben videre til Erhvervsstyrelsen).
#14
Jeg tror ordet du leder efter er "analog"?
Det er en udmærket analog og jeg arbejder også for en ISP.
Når du arbejder for en ISP, så ved du også at de folk der har problemer med deres linje mange gange HAR ok gear og bruger en ok pc og et ok stykke software til at teste med. Jeg ved ikke hvor du arbejder, men ved os ved vi da i det mindste at kunden ikke altid har ret, men de har altid ret til en fair behandling. Rent faktisk kunne jeg godt tænke mig at vide hvor du arbejdede, for den support du yder kunne vi med lethed overtage, hvis det er den indstilling du har til kunder!
Jeg tror ordet du leder efter er "analog"?
Det er en udmærket analog og jeg arbejder også for en ISP.
Når du arbejder for en ISP, så ved du også at de folk der har problemer med deres linje mange gange HAR ok gear og bruger en ok pc og et ok stykke software til at teste med. Jeg ved ikke hvor du arbejder, men ved os ved vi da i det mindste at kunden ikke altid har ret, men de har altid ret til en fair behandling. Rent faktisk kunne jeg godt tænke mig at vide hvor du arbejdede, for den support du yder kunne vi med lethed overtage, hvis det er den indstilling du har til kunder!
Oister og 3 har løst problemet ved at skrive fra 4-20mbit/s :-D
Så det har vist ikke ændret meget :-D
Da jeg havde ADSL for snart et år siden havde jeg 18mbit/s på nogle kabler der var så gamle, at selv teknikeren var overrasket over, at de ikke var blevet skiftet. Så med den varians der er langt ind i loven, er det vel reelt det samme?
Jeg køber ihvertfald ost, æg og svampe med et større vægtinterenval :-D
Så det har vist ikke ændret meget :-D
Da jeg havde ADSL for snart et år siden havde jeg 18mbit/s på nogle kabler der var så gamle, at selv teknikeren var overrasket over, at de ikke var blevet skiftet. Så med den varians der er langt ind i loven, er det vel reelt det samme?
Jeg køber ihvertfald ost, æg og svampe med et større vægtinterenval :-D
#21, 22: Ja, men nu kan i idet mindste sammenligne priserne hvis nogen skriver 8-10Mbps vs. 4-10mbit.
Det er urealistisk at forvente at få sammen hastighed i peak og off peak, men man burde kunne gå ud fra at ens gennemsnitshastighed burde ligge omkring det lovede og at der er en garanteret minimumshastighed.
Jeg rapporterer selv til SamKnows - her har en jeg router lige indenfor døren, og jeg har statistik for hvad min linje kan hver eneste dag - både i peak og udenfor.
Det er urealistisk at forvente at få sammen hastighed i peak og off peak, men man burde kunne gå ud fra at ens gennemsnitshastighed burde ligge omkring det lovede og at der er en garanteret minimumshastighed.
Jeg rapporterer selv til SamKnows - her har en jeg router lige indenfor døren, og jeg har statistik for hvad min linje kan hver eneste dag - både i peak og udenfor.
Dybest set tror jeg ikke kunderne er interesseret i at betale for det.Jim Night (24) skrev:Hvorfor er det urealistisk at forvente, at udbyderne har udstyret i orden til at håndtere peak?
Hvad ville du helst have?
- 40Mbit/s 90% af tiden og mellem 20 og 40Mbit/s de resterende 10% af tiden til en pris på 250kr per måned.
- 40Mbit/s 100% af tiden til en pris på 450kr per måned.
- 80Mbit/s 90% af tiden og mellem 40 og 80Mbit/s de resterende 10% af tiden til en pris på 450kr per måned.
De vigtigste mål her er:
- Kunderne får klar besked om hvad de får for pengene.
- Kunderne kan sammenligne produkter fra forskellige udbydere.
Det nytter ikke hvis alle de tre eksempler jeg gav blev solgt som værende 40Mbit/s. Der er jo tydeligvis en faktor to i forskel på den hurtigste og langsomste model på listen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.