mboost-dp1

KODA
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
KODA er grunden til at det godt kan lade sig gøre, rent økonomisk, at være komponist/sangskriver i Danmark. Det er da ikke en dårlig ting!
#2
Det er en dårlig ting hvis det betyder uretfærdige gebyrer for forbrugerne eller hvis det forhindrer online musik forretninger i at drive forretning.
Feks synes jeg det er uretfærdigt at jeg skal betale blankmedieafgift på en blank CD fordi nogen kan finde på at brænde musik på CD'en. Det bliver ikke lovligt at brænde musik på CD'en selvom jeg har betalt penge til det - Dvs jeg betaler for noget jeg ikke får og eneste mulighed jeg har for at undgå det er at købe CD'erne i et land som ikke ligger under for denne uretfærdighed.
Det er en dårlig ting hvis det betyder uretfærdige gebyrer for forbrugerne eller hvis det forhindrer online musik forretninger i at drive forretning.
Feks synes jeg det er uretfærdigt at jeg skal betale blankmedieafgift på en blank CD fordi nogen kan finde på at brænde musik på CD'en. Det bliver ikke lovligt at brænde musik på CD'en selvom jeg har betalt penge til det - Dvs jeg betaler for noget jeg ikke får og eneste mulighed jeg har for at undgå det er at købe CD'erne i et land som ikke ligger under for denne uretfærdighed.
Mort (3) skrev:#2
Det er en dårlig ting hvis det betyder uretfærdige gebyrer for forbrugerne eller hvis det forhindrer online musik forretninger i at drive forretning.
Feks synes jeg det er uretfærdigt at jeg skal betale blankmedieafgift på en blank CD fordi nogen kan finde på at brænde musik på CD'en. Det bliver ikke lovligt at brænde musik på CD'en selvom jeg har betalt penge til det - Dvs jeg betaler for noget jeg ikke får og eneste mulighed jeg har for at undgå det er at købe CD'erne i et land som ikke ligger under for denne uretfærdighed.
Det er desuden ulovligt at opkræve en afgift, på baggrund af, at man antager, at en person vil begå en ulovlighed.
Remmerboy (5) skrev:#4
der er speciallove for musik og film.
det har folk som koda, ifpi osv sørget for, at der er lavet speciallove kun for dem, som gavner dem og kriminaliserer forbrugerne på forhånd. i copyrightlove skal man bevise sin uskyld. andre love skal modparten bevise skyld.
Ikke for noget, men er du sikker? De ændrede jo forklaringen, da det blev påpeget, at afgiften ikke var lovlig... Nu om stunder hedder det sig faktisk, så vidt jeg kan forstå, at afgiften er for lovlige kopier.
Altså hvis jeg køber en cd, som jeg hører hjemme, men måske en dag vil høre i bilen, så tager jeg selv en kopi af min cd, og dermed har de mistet 1 salg (istedet for at se på det salg de faktisk har fået)
#12 Men dermed er det jo heller ikke os der har stemt på de siddende politikeres skyld din... ehh.. din fastelavnsbolle :S Okay vi er ved at være langt ude..
#13 Nej det er også problemet.. for jeg synes en hel del af piratpartiets holdninger er fornuftige, men de er for ensidige til jeg kan få mig selv til at stemme på dem.
Edit: Har læst lidt mere om dem.. og overvejer det nu faktisk seriøst. Vi er vant til, at det altid skal handle om udlændinge og skat når politikere snakker, men det er jo egentlig ikke nødvendigvis det eneste rigtige...
#13 Nej det er også problemet.. for jeg synes en hel del af piratpartiets holdninger er fornuftige, men de er for ensidige til jeg kan få mig selv til at stemme på dem.
Edit: Har læst lidt mere om dem.. og overvejer det nu faktisk seriøst. Vi er vant til, at det altid skal handle om udlændinge og skat når politikere snakker, men det er jo egentlig ikke nødvendigvis det eneste rigtige...
Mikkelpf (14) skrev:
Edit: Har læst lidt mere om dem.. og overvejer det nu faktisk seriøst. Vi er vant til, at det altid skal handle om udlændinge og skat når politikere snakker, men det er jo egentlig ikke nødvendigvis det eneste rigtige...
Det ville være forfriskende hvis det kom til at handle om noget andet så som de udfordringer vi står over for nu og på sigt. Men det er åbenbart sjovere at tale om de her stakkels udlændinge som åbenbart kun kommer til Danmark for at snylte på vores system men det har DF jo styr på... Eller noget
Jeg personligt synes det lyder godt at man ønsker at få stillet KODA i et bedre lys. Det kunne jo måske betyde at de vil stille sig lidt mere på forbrugeren side og stoppe deres sludder om at den her blank medie afgift er nødvendig.
Det er vel ren PR han skal lave.
Jeg tror ikke han vil ændre på praksis og vil sikkert også presse på for at få sanktionsmuligheder for musik industriens spillere...
mht. at stemme på et parti som har holdninger til alt har de jo også det modsatte. Deres politikere hopper ud af partiet og måske går imod partiet....
Personligt er det gået for meget ged i den når de laver over 1500+ love om året. Nyt blod og bedre øjne ind i folketinget så de kan få strammet op på bureaukratiet tak!
Jeg tror ikke han vil ændre på praksis og vil sikkert også presse på for at få sanktionsmuligheder for musik industriens spillere...
mht. at stemme på et parti som har holdninger til alt har de jo også det modsatte. Deres politikere hopper ud af partiet og måske går imod partiet....
Personligt er det gået for meget ged i den når de laver over 1500+ love om året. Nyt blod og bedre øjne ind i folketinget så de kan få strammet op på bureaukratiet tak!
Nu lytter jeg jævnligt til sådan noget musik de laver i Japan. Det er naturligvis også dækket af ophavsretsbeskyttelse.
Hvis jeg nu ville spille musik produceret i Japan, på en internet radio station, i Danmark, hvem skal jeg så betale til?
Jeg skal åbentbart betale til KODA. På trods af at KODA aldrig har haft noget med den musik jeg spiller at gøre.
Rent faktisk vil de japanske kunstnere aldrig se så meget som én yen når jeg betaler afgift til KODA for at spille den musik.
Er der nogen der kan forklare mig logikken bag det?
Hvorfor kan jeg ikke få lov til at kompensere kunstnerne direkte?
Hvis jeg nu ville spille musik produceret i Japan, på en internet radio station, i Danmark, hvem skal jeg så betale til?
Jeg skal åbentbart betale til KODA. På trods af at KODA aldrig har haft noget med den musik jeg spiller at gøre.
Rent faktisk vil de japanske kunstnere aldrig se så meget som én yen når jeg betaler afgift til KODA for at spille den musik.
Er der nogen der kan forklare mig logikken bag det?
Hvorfor kan jeg ikke få lov til at kompensere kunstnerne direkte?
I kan jo begynde at låse op for Youtube igen - er så træt af at blive mødt af en rød fejltekst der pænt fortæller mig at Danmark er blokeret pga. copyright fra X,Y,Z...
#2 Jeg vil tillade mig at være uenig med dig. KODA har ikke en skid at gøre med, om det kan betale sig at være komponist/udøvende musiker i DK.
Hvis du spiller live, får du forhåbentlig penge af spillestedet. Ellers er du dum eller en virkelig dårlig musiker, og det er ærlig talt uretfærdigt, at du skal have bedre betingelser end alle andre, som har det problem, at de er for dumme eller dårlige til det, de laver, til at kunne tjene penge på det.
Hvis du udgiver en CD, laver du forhåbentlig en aftale med en forhandler, som giver dig pengene for en solgt CD, minus det I har aftalt, at forhandleren skal have.
Hvis din musik bliver solgt i radioen, så er det GRAMEX, der sørger for, at der kommer penge retur til dig som komponist eller udøvende kunstner.
Og så skal du fandme ikke have flere penge!
At alle og enhver kan kopiere din CD og videregive kopien til andre, uden at du får penge, er dit helt eget private, tekniske problem. Mit råd er, at du holder op med at udgive dine værker på en måde, så du ikke kan holde styr på videredistributionen af dem. Gør hver udgivelse unik ved at indlejre kode i musikfilerne. Og registrer så køberen, så du altid bagefter kan tjekke, hvor en eller anden kopi er kommet fra. Og meld så den ene kopist til politiet, hvis du har lyst.
Og ja, det er en lidt besværlig løsning, men det kan da umuligt være mere besværligt end det nuværende lovgivnings- og indrapporterings-halløj. Og hvis det så oven i købet virker fint, så vil jeg blive en gladere forbruger af musik.
Hvis du spiller live, får du forhåbentlig penge af spillestedet. Ellers er du dum eller en virkelig dårlig musiker, og det er ærlig talt uretfærdigt, at du skal have bedre betingelser end alle andre, som har det problem, at de er for dumme eller dårlige til det, de laver, til at kunne tjene penge på det.
Hvis du udgiver en CD, laver du forhåbentlig en aftale med en forhandler, som giver dig pengene for en solgt CD, minus det I har aftalt, at forhandleren skal have.
Hvis din musik bliver solgt i radioen, så er det GRAMEX, der sørger for, at der kommer penge retur til dig som komponist eller udøvende kunstner.
Og så skal du fandme ikke have flere penge!
At alle og enhver kan kopiere din CD og videregive kopien til andre, uden at du får penge, er dit helt eget private, tekniske problem. Mit råd er, at du holder op med at udgive dine værker på en måde, så du ikke kan holde styr på videredistributionen af dem. Gør hver udgivelse unik ved at indlejre kode i musikfilerne. Og registrer så køberen, så du altid bagefter kan tjekke, hvor en eller anden kopi er kommet fra. Og meld så den ene kopist til politiet, hvis du har lyst.
Og ja, det er en lidt besværlig løsning, men det kan da umuligt være mere besværligt end det nuværende lovgivnings- og indrapporterings-halløj. Og hvis det så oven i købet virker fint, så vil jeg blive en gladere forbruger af musik.
#22: Hahaha. Du er da godt nok smart i en fart.
1. Download musik registreret til din bruger.
2. Re-code musik til et hvilket som helst fil-format så alle informationer om oprindelse i musik-filen forsvinder.
3. Kopiér re-coded musik til dine venner og bekendte alt det du lyster uden at bekymre dig om det kan spores tilbage til dig.
Epic fail kopibeskyttelse.
1. Download musik registreret til din bruger.
2. Re-code musik til et hvilket som helst fil-format så alle informationer om oprindelse i musik-filen forsvinder.
3. Kopiér re-coded musik til dine venner og bekendte alt det du lyster uden at bekymre dig om det kan spores tilbage til dig.
Epic fail kopibeskyttelse.
HerrMansen (21) skrev:I kan jo begynde at låse op for Youtube igen - er så træt af at blive mødt af en rød fejltekst der pænt fortæller mig at Danmark er blokeret pga. copyright fra X,Y,Z...
KODA har intet med det at gøre; der er blot ikke indgået aftale med Sony osv. med YouTube om at publicere materiale til DK, ligesom Hulu og alle de andre heller ikke har lov...
Axl (20) skrev:#18 > Så vidt jeg ved fungerer det sådan at rettighedshaverne i Danmark får penge fra KODA - og rettighedshaverne har jo betalt andre for at få disse rettigheder. (At man så overhovedet kan handle ophavsret på DEN måde synes jeg er absurd.)
Det er desværre ikke noget jeg ved noget om, men jeg tror da bestemt ikke det er almindelig praksis at folk afgiver sin copyright til noget musik til pladeselskaber eller lignende i Danmark. Faktisk tror jeg ikke engang man kan det, da man f. eks. ikke kan give kildekode ud i public domain i Danmark. Det er som sagt ikke noget jeg ved noget om, og som jeg ikke interesserer mig for.
Jeg er desuden 99,99% sikker på at det altid er komponisten(+sangskriveren) der får koda-pengene.
Nucifer (22) skrev:#2 Jeg vil tillade mig at være uenig med dig. KODA har ikke en skid at gøre med, om det kan betale sig at være komponist/udøvende musiker i DK.
Hvis du spiller live, får du forhåbentlig penge af spillestedet. Ellers er du dum eller en virkelig dårlig musiker, og det er ærlig talt uretfærdigt, at du skal have bedre betingelser end alle andre, som har det problem, at de er for dumme eller dårlige til det, de laver, til at kunne tjene penge på det.
Hvis du udgiver en CD, laver du forhåbentlig en aftale med en forhandler, som giver dig pengene for en solgt CD, minus det I har aftalt, at forhandleren skal have.
Hvis din musik bliver solgt i radioen, så er det GRAMEX, der sørger for, at der kommer penge retur til dig som komponist eller udøvende kunstner.
Og så skal du fandme ikke have flere penge!
At alle og enhver kan kopiere din CD og videregive kopien til andre, uden at du får penge, er dit helt eget private, tekniske problem. Mit råd er, at du holder op med at udgive dine værker på en måde, så du ikke kan holde styr på videredistributionen af dem. Gør hver udgivelse unik ved at indlejre kode i musikfilerne. Og registrer så køberen, så du altid bagefter kan tjekke, hvor en eller anden kopi er kommet fra. Og meld så den ene kopist til politiet, hvis du har lyst.
Og ja, det er en lidt besværlig løsning, men det kan da umuligt være mere besværligt end det nuværende lovgivnings- og indrapporterings-halløj. Og hvis det så oven i købet virker fint, så vil jeg blive en gladere forbruger af musik.
Man får normalt penge for at spille koncert på et spillested, ja. Læg dog mærke til at det at være komponist/sangskriver ikke altid er det samme som at være udøvende musiker. Ydermere, så er det også sådan at det også er ganske lovligt at spille andres musik.
For eksempel ville det overhovedet(!!!) ikke kunne give mening at være komponist i mere kompliceret (rent kompositionelt) musik som f. eks. klassisk musik. Det er simpelthen for meget arbejde til at nogen gider at betale for det i første omgang. At betale en smule hver gang det bliver spillet giver langt bedre mening.
Jeg ved ikke hvordan det foregår med CD-salg og jeg er egentlig også lidt uinteresseret i det personligt. Men jeg er dog rimelig sikker på at du ikke kan gå ned i din lokale Fona/Stereo Studio/[plade pusher] og spørge dem om de gider at sælge din hjemmeindspillede cd som du selv har brændt -- selv hvis du får det indspillet og masteret professionelt tror jeg stadig du får det svært med at overbevise dem om at de skal sælge din cd. Men kom endelig med referencer!
Prøv at læse artiklen for gramex på den danske wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Gramex
KODA har ikke direkte noget med Gramex at gøre.
EDIT: lidt mere om gramex: http://www.gramex.dk/Om/FAQs/FAQ_Alle/organisation...
Det er IFPI som oprettede det. IFPI er bestem ikke det samme som KODA.
lidt om KODA og radio: http://www.koda.dk/medlem/fra-vaerk-til-udbetaling...
Jeg tror generelt der er en bred enighed her på newz.dk at DRM ikke er en god løsning.
EDIT: Her er hvad de selv siger de laver:
http://www.koda.dk/omkoda/
Det er måske ikke en god kilde, vil nogen mene.
Hvem får pengene?
Alle pengene - minus en mindre del til administrationen - går videre til dem, der har skabt musikken. KODA har ingen egenkapital. Hvor meget den enkelte komponist eller forfatter skal have udbetalt, bliver udregnet efter reglerne i KODA's fordelingsregler. Beløbet er bl.a. afhængigt af, hvor musikken er blevet spillet og i hvor lang tid. KODA har ca. 34.500 medlemmer.
Jeg er ikke fanatisk tilhænger til alt i 'musikindustrien'. Jeg er for eksempel meget imod hvad IFPI og til dels pladebranchen. Pladebranchen fungerer udelukkende som snyltere der lever af at der skal distribueres musik. I vor tid hvor digital distribution koster så lidt som det gør er de nu endnu mere eller mindre unødvendige snyltere, hvilket jeg bestemt ikke bryder mig om.
Jeg mener at musikerne skal have penge for det de laver (ligesom så mange andre). Jeg mener at KODA er med til at gøre det muligt at leve nogenlunde fornuftigt som komponist/sangskriv (og evt. udøvende musiker på samme tid). Det kan godt være de har lavet nogle dårlige beslutninger som f. eks. blankmedieafgift, men jeg mener at de generelt gør noget godt.
Da denne nyhed ikke direkte handler om pladebranchen synes jeg ikke vi skal diskutere den. Medmindre nogen kan komme med nogle gode argumenter (og links/referencer!!).
EDIT til foregående post:
Det kan godt være at man godt kan/gør/må sælge rettighederne til at sælge en indspilning af nogle numre til f. eks. pladeselskaber. Det giver mere mening. Jeg vil dog stadig påstå at man ikke kan/gør/må sælge ophavsret til sin musik(-komposition). Men det er ikke noget jeg ved noget om.
Jeg mener at musikerne skal have penge for det de laver (ligesom så mange andre). Jeg mener at KODA er med til at gøre det muligt at leve nogenlunde fornuftigt som komponist/sangskriv (og evt. udøvende musiker på samme tid). Det kan godt være de har lavet nogle dårlige beslutninger som f. eks. blankmedieafgift, men jeg mener at de generelt gør noget godt.
Da denne nyhed ikke direkte handler om pladebranchen synes jeg ikke vi skal diskutere den. Medmindre nogen kan komme med nogle gode argumenter (og links/referencer!!).
EDIT til foregående post:
Det kan godt være at man godt kan/gør/må sælge rettighederne til at sælge en indspilning af nogle numre til f. eks. pladeselskaber. Det giver mere mening. Jeg vil dog stadig påstå at man ikke kan/gør/må sælge ophavsret til sin musik(-komposition). Men det er ikke noget jeg ved noget om.
#25 I lokale musik forretninger kan du da ofte finde plader fra lokale rock bands, mv., som selv distribuere deres musik. De sælger desuden plader til deres koncerter. Ikke at det er noget de bliver rige på, men det foregår da helt klart? (Måske kun special forretningerne - kan godt være FONA og andre kæder ikke sælger sådan noget, men deres udvalg er alligevel begrænset til det gængse og intet sted for deres målgruppe alligevel)
Stereo Studio i Esbjerg har da i hvert fald solgt sådanne plader. Jeg købte en CD med Brudevalsen der for 8 år siden 8)
Stereo Studio i Esbjerg har da i hvert fald solgt sådanne plader. Jeg købte en CD med Brudevalsen der for 8 år siden 8)
ShamblerDK (23) skrev:2. Re-code musik til et hvilket som helst fil-format så alle informationer om oprindelse i musik-filen forsvinder.
Hvis en given lydfil er defineret ud fra for eksempel 1024 udvalgte bits, som du ikke kender positionen af, så garanterer jeg dig for, at du ikke kan fjerne informationen ved omkodning, medmindre du selvfølgelig smadrer hele lydfilen totalt. Din eneste måde at lave en kopi usporlig på, er hvis nogen giver dig positionen af de udvalgte bits. Og så kan du ikke engang fjerne dem uden at filen stadig er unikt sporbar ud fra "hullerne". Faktisk vil du kunne gøre lige, hvad du vil, og filen vil stadig være unik ud fra fraværet af én af de andre registrerede koder for den pågældende udgivelse.
Jeg har ingen reference. Det er basal kryptografilære.
Så ja, det kan da hurtigt blive meget smart.
onetreehell (25) skrev:Jeg tror generelt der er en bred enighed her på newz.dk at DRM ikke er en god løsning.
Det tror jeg ikke. Men jeg tror gerne på, at folk ikke er vilde med de nuværende løsninger, som langt fra er finpudsede endnu.
Når der kommer en løsning, som kun generer dig, hvis du laver kopier til alle dine venner, så hopper du nok med på vognen. Og den er ikke så langt væk.
#27 Hvis musikken er god nok til at blive revet væk i den lokale, så skal Fona nok komme og spørge, om de ikke gerne må forhandle den. Så er det bare et spørgsmål, om du kan levere kopier nok.
#28
Jeg tror du glemmer at tænke på at de fleste (af de alm. brugte) lydformater er lossy.
EDIT: Jeg har heller ikke nogen kilder eller noget. Men jeg vil tro at der egentlig ikke er specielt mange bits de har tilfælles-ish.
Jeg tror du glemmer at tænke på at de fleste (af de alm. brugte) lydformater er lossy.
EDIT: Jeg har heller ikke nogen kilder eller noget. Men jeg vil tro at der egentlig ikke er specielt mange bits de har tilfælles-ish.
onetreehell (29) skrev:#28
Jeg tror du glemmer at tænke på at de fleste (af de alm. brugte) lydformater er lossy.
EDIT: Jeg har heller ikke nogen kilder eller noget. Men jeg vil tro at der egentlig ikke er specielt mange bits de har tilfælles-ish.
Lossy datareduktion går essentielt set ud på to ting:
1) lavere sampling-frekvens og
2) matematisk repræsentation af data-domæner.
Hvis du reducerer sampling-frekvensen til f. eks en tiendedel af det originale format (her antager jeg digital udgivelse), så vil den resulterende datafil stadig være defineret af ca. 100 bits. Det er ikke svært at finde ud af, hvor deres position i den oprindelige fil var. Find venligst en lommeregner og fortæl mig, hvor unik den definition er.
Hvis du yderligere laver matematisk repræsentation, så mister du jo netop ingen information. Du aflæser bare definitionen på outputtet i stedet.
Så jeg fastholder, at du ikke kan fjerne informationen fra et 1024 bit "tag" i en lydfil. Og hvis du alligevel mener, at du godt kan, så sættes tagget bare op til 10 kbit. Så vil problemet være løst så længe, der er mennesker.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.