mboost-dp1

Sanyo
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
locky (3) skrev:Det forklare nok hvorfor Tesla har bygget en kæmpe fabrik til at lave batterier
I første omgang har de kun bygget den for at få prisen ned på de batterier, som deres biler er så afhængige af.
Jeg håber virkelig at dette produkt holder hvad de lover og at det kommer i masseproduktion.
Jaeh de siger at batteriet kunne gøre det muligt at nå 300 miles, men hvad de ikke siger i videoen er, at det ikke er via. energi tæthed, men:
og
Jeg tænker at disse batterier må være en del lettere, når de ikke indeholder metal. Måske det betyder at de kan få plads til flere batterier. Bilen vil vel også blive lettere - og det vil vel også medvirke til at den kan køre længere pr. opladning.
Oraklet (1) skrev:Samme energitæthed? Videoen siger ellers noget andet, 1:15 inde i filmen?
Jaeh de siger at batteriet kunne gøre det muligt at nå 300 miles, men hvad de ikke siger i videoen er, at det ikke er via. energi tæthed, men:
http://powerjapanplus.com/battery/equation.html skrev:regenerative braking will be more efficient
og
http://powerjapanplus.com/battery/equation.html skrev:dual carbon battery can be 100% discharged, further extending the length of each usable charge cycle
Jeg tænker at disse batterier må være en del lettere, når de ikke indeholder metal. Måske det betyder at de kan få plads til flere batterier. Bilen vil vel også blive lettere - og det vil vel også medvirke til at den kan køre længere pr. opladning.
#2 conspirations teorierne er ikke pjat.. Grunden til at dette produkt ikke er direkte til forbrug i biler, men "først kommer til medicinsk brug og satelitter", er at det hurtigt bliver lukket ned af olie firmaerne hvis der er direkte fare for at produktet potentielt kan erstatte deres brændstof..
Dem der producerer "billigere" batterier, eller bedre strøm, tjener jo pludselig færrer penge, og derfor sætter de lav prioritet i at få det udgivet til samfundet.
Its all about the money.
Dem der producerer "billigere" batterier, eller bedre strøm, tjener jo pludselig færrer penge, og derfor sætter de lav prioritet i at få det udgivet til samfundet.
Its all about the money.
saks (2) skrev:Jeg håber virkelig, det er rigtigt denne gang - alt for mange gange har vi hørt om bedre batterier, men de er ikke kommet i produktion.
Udviklingen kommer, men vi lægge nok ikke mærke til det over tid.
Min mobiltelefon er blevet meget lettere, tyndere og EKSTREMT meget hurtigere og med større skærm - og holder lige så lang tid som min første smartphone fra næsten 10 år siden - ca 8 timer - selv om jeg bruger den alt muligt andet end at snakke i.
Desuden har jeg genopladelige AA batterier fra 5 år siden på 850 mAh - og for en måned siden købte jeg 3000 mAh celler.
Mit eksterne batteri som jeg købte for 3 år siden til min telefon, er på 1800 mAh - og nu har jeg lige købt et i næsten samme fysiske størrelse på 100000 mAh.
Så kom ikke og sige, at der ikke er sket noget. Vi kan godt blive enige om, at det ikke går så hurtigt som ønsket, men...
Wassini (10) skrev:
Mit eksterne batteri som jeg købte for 3 år siden til min telefon, er på 1800 mAh - og nu har jeg lige købt et i næsten samme fysiske størrelse på 100000 mAh.
Er du sikker på at du ikke mener 10000 mAh batteri? 100000 lyder som lidt meget, og er ikke noget jeg umiddelbart tror der er muligt lige nu :P
Oraklet (1) skrev:Samme energitæthed? Videoen siger ellers noget andet, 1:15 inde i filmen?
Enig det er ret vagt hvad deres specs er for energitæthed.
Generelt er der også lidt forvirring fordi energitæthed kan angives som Wh per kilo eller Wh per volumenenhed afhængig af hvilken applikation man går efter. Til elbiler er det mest relevant at kigge på Wh per kilo, mens det i eks. mobiltelefoner er mere relevant at regne med Wh (eller oftere mAh) per volumenenhed.
Batterier af lette grundstoffer vil typisk være gode på førstnævnte og knap så gode på nr.2, mens det for batterier med tunge grundstoffer er omvendt.
Oraklet (1) skrev:Samme energitæthed? Videoen siger ellers noget andet, 1:15 inde i filmen?
Hmm, altså set i lyset af at den typiske elbil kører omtrent 200-250 km/opladning, så er 300 miles en KLAR forbedring, det er jo tilnærmelsesvis dobbelt-op.
Dog vil jeg sige at 20 gange hurtigere svarer stadig til CA. 24 minutter, det er eddermame en lang tissepause på fyn ;-)
KickAssFairy (18) skrev:Dog vil jeg sige at 20 gange hurtigere svarer stadig til CA. 24 minutter, det er eddermame en lang tissepause på fyn ;-)
Tesla kan med den nuværende teknologi lade bilen op på en time med deres "Supercharger Station".. Hvis det her kan overføres direkte, så snakker vi pludselig en fuld opladning på 3 minutter.
Edit: På deres hjemmeside skriver de 270km rækkevidde på en 30 minutters opladning.
http://newz.dk/ny-batteriteknologi-paa-vej-fra-toshiba skrev:Ny batteriteknologi på vej fra Toshiba
1. okt. 2008
...kan oplades meget hurtigere end nuværende batterier og op 5 til 10 gange så mange gange...
http://newz.dk/ottedobling-af-batterikapacitet-maaske-paa-vej skrev:Ottedobling af batterikapacitet måske på vej
14. nov. 2008
...kan øge kapaciteten for et batteri med helt op til otte gange set i forhold til nuværende lithium-ion-batterier...
http://newz.dk/ny-batteritype-kan-oplades-paa-et-halvt-minut skrev:Ny batteritype kan oplades på et halvt minut
13. mar. 2009
...udviklet en ny type af lithium-batteri ... kan oplades og aflades 10 til 20 gange hurtigere end konventionelle lithium-batterier...
...forskerne mener, at egentlige produkter kan komme på markedet om 2-3 år...
http://newz.dk/ny-batteriteknologi-oeger-kapacitet-10-gange skrev:Ny batteriteknologi øger kapacitet 10 gange
20. mar. 2009
....har opfundet et nanobatteri, som er op til 10 gange så effektivt som andre produkter på markedet...
http://newz.dk/batteri-baseret-paa-ilt-kan-oege-kapacitet-10-gange skrev:Batteri baseret på ilt kan øge kapacitet 10 gange
20. maj 2009
...kapaciteten kan blive 5-10 gange bedre end nuværende batterier...
http://newz.dk/lithium-svovl-batteri-oeger-kapacitet-med-tre-gange skrev:Lithium-svovl-batteri øger kapacitet med tre gange
20. maj 2009
...lithium-svovl-batteri ... er billigere at producere end de nuværende lithium-baserede batterier, da svovl er et meget billigt materiale...
...man har opnået en energitæthed, der er tre gange højere end traditionelle lithiumbatterier...
http://newz.dk/silicium-og-grafen-skal-oege-batterikapacitet skrev:Silicium og grafen skal øge batterikapacitet
14. aug. 2009
...materialet kan lagre op til 10 gange så mange litium-ioner end det kulstof (grafit), der anvendes i dag...
http://newz.dk/forsker-udtaenker-nyt-superbatteri skrev:Forsker udtænker nyt superbatteri
22. dec. 2009
...de første prototyper kunne laves om et års tid...
...kan man lavet nyt superbatteri, der kan rumme op til 10 gange så meget energi som de bedste batterier i dag...
http://newz.dk/lithium-luft-batterier-rykker-taettere-paa skrev:Lithium-luft batterier rykker tættere på
14. jun. 2012
Lithium-luft batterier ses af mange som det næste store spring inden for batteriteknologi...
...teoretisk kan nå op på 13.500Wh/kg hvor et normalt Li-ion batteri i dag ligger på omkring 150Wh/kg...
http://newz.dk/forskere-skaber-batteri-der-er-mindre-og-kan-genoplades-1000-gange-hurtigere skrev:Forskere skaber batteri, der er mindre og kan genoplades 1000 gange hurtigere
18. apr. 2013
...de har bygget et nyt type batteri, der kan bygges meget mindre, og samtidig genoplades 1000 gange hurtigere end eksisterende batteriteknologi...
http://newz.dk/batteri-med-6x-bedre-kapacitet-maaske-paa-vej skrev:Batteri med 6x bedre kapacitet måske på vej
4. mar. 2014
Ved den første opladning kan materialet indeholde 1.225 mAh/g, efter 100 opladninger er kapaciteten faldet til 1.005 mAh/g og ved 500 opladninger til 635 mAh/g. Der er stadig et markant fald i kapaciteten, men det skal sammenlignes med Litium-ion, som har en kapacitet på 200 mAh/g...
http://newz.dk/ny-batteriteknologi-har-set-dagens-lys-lover-store-forbedringer skrev:Ny batteriteknologi har set dagens lys, lover store forbedringer
20. maj 2014
...muligt at oplade det 20 gange hurtigere end nuværende litium-ion batterier...
Kunne desværre ikke komme længere tilbage end 2008.
mrtb (19) skrev:Tesla kan med den nuværende teknologi lade bilen op på en time med deres "Supercharger Station".. Hvis det her kan overføres direkte, så snakker vi pludselig en fuld opladning på 3 minutter.
Edit: På deres hjemmeside skriver de 270km rækkevidde på en 30 minutters opladning.
Altså da jeg var på prøvetur i en Tesla S, sagde sælgeren at den kunne oplades fuldt men en lyn oplader på 8 timer. Muligvis, har man andre muligheder i USA.
Men den oplader med 11 KW, og den mindste model fås ned i 60 KW, så med varme spild, kan den muligvis oplades på 6,5-7 timer...
#21 Det er klart at det næppe bliver sådan en man får stående derhjemme, men det er også primært når man er på farten at det er relevant - Hvis man går ind og kigger på Teslas hjemmeside, så kan man se at deres "Supercharger station" er på 120kW.
En hurtig søgning for at finde nogen der har testet det, giver dette resultat:
Og det er en artikel fra 2013, hvor de "kun" benytter en 90kW station.
En hurtig søgning for at finde nogen der har testet det, giver dette resultat:
http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-how-quickly-does-a-supercharger-charge.html skrev:In the end, our Tesla battery reached a full charge (normal range mode) in 59 minutes.
Og det er en artikel fra 2013, hvor de "kun" benytter en 90kW station.
mrtb (22) skrev:#21 Det er klart at det næppe bliver sådan en man får stående derhjemme, men det er også primært når man er på farten at det er relevant - Hvis man går ind og kigger på Teslas hjemmeside, så kan man se at deres "Supercharger station" er på 120kW.
Jeg leder med højre hånd opmærksomheden hen på min egen kommentar i #18
Tissepause i 59 minutter ;-)
#20
Ny batteriteknologi på vej fra Toshiba
1. okt. 2008:
SCiB fra Toshiba er i deres 2013 katalog
Ottedobling af batterikapacitet måske på vej
14. nov. 2008:
Grafit-silicium er lavet i 2013
Ny batteritype kan oplades på et halvt minut
13. mar. 2009:
30-sekunders batteriet blev udviklet af MIT og opkøbt af A123 Systems, der puttede batteritypen i NASA-stuff
Ny batteriteknologi øger kapacitet 10 gange
20. mar. 2009:
Nano-batterier, har A123 systems et par produkter af. Rent faktisk er der endda en del batteri producenter der har et nano produkt på markedet. Om kapaciteten er 10 gange højere, har jeg svært ved at udtale mig om.
Batteri baseret på ilt kan øge kapacitet 10 gange
20. maj 2009:
Li-Air batterier er lavet tilbage i 2012, laves bla. af firmaerne Polypus og IBM
Lithium-svovl-batteri øger kapacitet med tre gange
20. maj 2009:
Too much info, der er masser der laver den slags batterier
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E2%80%93sulfu...
Forsker udtænker nyt superbatteri
22. dec. 2009
En tosse ved navn Alfred Hübler, søgte patent på denne "opdagelse", der senere er blevet discredited, nogen mener olie-industrien/illuminati, jojoooo
Lithium-luft batterier rykker tættere på
14. jun. 2012
Har vi dækket tilbage 2009
Forskere skaber batteri, der er mindre og kan genoplades 1000 gange hurtigere
18. apr. 2013
... Der indeholder en brændbar væske. Kan ikke forestille mig hvorfor det her projekt crashede under take-off ;-)
Batteri med 6x bedre kapacitet måske på vej
4. mar. 2014
Igen en lithium svovl tech, som der er afdækket tilbage i 2009
Som bringer os til dags dato.
Man kan være skeptiker til det sidste, men stort set alle de her batterityper, der er skrevet newz om er blevet til noget, med undtagelse af den der blev snuppet af illuminati og et der var direkte farligt at bruge.
Det her batteri ser lovende ud, de lover "kun" 20 gange hurtigere opladning, men med en relativt stor omvæltning af katode og anode forhold. Lige umiddelbart synes jeg det lyder lovende.
HVIS det bliver til noget kan vi i mindste fald se frem til en fremtid med super billige og pænt sikre batterier, der kan operere uden for de miljøer vi kan udsætte normale konventionelle batterier for i dag.
Ny batteriteknologi på vej fra Toshiba
1. okt. 2008:
SCiB fra Toshiba er i deres 2013 katalog
Ottedobling af batterikapacitet måske på vej
14. nov. 2008:
Grafit-silicium er lavet i 2013
Ny batteritype kan oplades på et halvt minut
13. mar. 2009:
30-sekunders batteriet blev udviklet af MIT og opkøbt af A123 Systems, der puttede batteritypen i NASA-stuff
Ny batteriteknologi øger kapacitet 10 gange
20. mar. 2009:
Nano-batterier, har A123 systems et par produkter af. Rent faktisk er der endda en del batteri producenter der har et nano produkt på markedet. Om kapaciteten er 10 gange højere, har jeg svært ved at udtale mig om.
Batteri baseret på ilt kan øge kapacitet 10 gange
20. maj 2009:
Li-Air batterier er lavet tilbage i 2012, laves bla. af firmaerne Polypus og IBM
Lithium-svovl-batteri øger kapacitet med tre gange
20. maj 2009:
Too much info, der er masser der laver den slags batterier
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E2%80%93sulfu...
Forsker udtænker nyt superbatteri
22. dec. 2009
En tosse ved navn Alfred Hübler, søgte patent på denne "opdagelse", der senere er blevet discredited, nogen mener olie-industrien/illuminati, jojoooo
Lithium-luft batterier rykker tættere på
14. jun. 2012
Har vi dækket tilbage 2009
Forskere skaber batteri, der er mindre og kan genoplades 1000 gange hurtigere
18. apr. 2013
... Der indeholder en brændbar væske. Kan ikke forestille mig hvorfor det her projekt crashede under take-off ;-)
Batteri med 6x bedre kapacitet måske på vej
4. mar. 2014
Igen en lithium svovl tech, som der er afdækket tilbage i 2009
Som bringer os til dags dato.
Man kan være skeptiker til det sidste, men stort set alle de her batterityper, der er skrevet newz om er blevet til noget, med undtagelse af den der blev snuppet af illuminati og et der var direkte farligt at bruge.
Det her batteri ser lovende ud, de lover "kun" 20 gange hurtigere opladning, men med en relativt stor omvæltning af katode og anode forhold. Lige umiddelbart synes jeg det lyder lovende.
HVIS det bliver til noget kan vi i mindste fald se frem til en fremtid med super billige og pænt sikre batterier, der kan operere uden for de miljøer vi kan udsætte normale konventionelle batterier for i dag.
mrtb (24) skrev:#23 Korrekt. Med teknologien som den ser ud i dag vel og mærke :) Hvilket var pointen i min første kommentar:
I concur completely ;-)
#25: Bare vi kan blive enige om at disse nyheder er så godt som irrelevante. De er faktisk for nørdede til newz, nu hvor det ikke længere er et nørdesite.
De havner, hvis de nogensinde bliver til noget, i noget specialiseret udstyr som vi formentlig aldrig kommer til at bruge.
Men det lykkedes newz gang på gang at finde en EB-værdig overskrift til den her slags nyheder.
De havner, hvis de nogensinde bliver til noget, i noget specialiseret udstyr som vi formentlig aldrig kommer til at bruge.
Men det lykkedes newz gang på gang at finde en EB-værdig overskrift til den her slags nyheder.
KickAssFairy (23) skrev:Tissepause i 59 minutter ;-)
De sidste 20% opladning, tager ligeså lang tid som de første 80%.
Det med at fylde tanken helt op kan gemmes til om natten når den ikke skal bruges.
20min tankning skal der til for at nå den næste Super Charger station.
Ronson ⅍ (27) skrev:#25: Bare vi kan blive enige om at disse nyheder er så godt som irrelevante. De er faktisk for nørdede til newz, nu hvor det ikke længere er et nørdesite.
De havner, hvis de nogensinde bliver til noget, i noget specialiseret udstyr som vi formentlig aldrig kommer til at bruge.
Men det lykkedes newz gang på gang at finde en EB-værdig overskrift til den her slags nyheder.
Hmm, altså min skrue maskine har et lithium svovl batteri, der kan oplades i løbet af CA 15 minutter, så jeg vil ikke betegne det som decideret obskure Tech vi kyler de nye batteri typer i. Desuden er det batteri, og den teknologi det benytter sig af, i diverse smartphones, nok næppe den samme lithium-whatever der har eksisteret siden '91. Jeg kan ikke rigtigt tilslutte, mig udsagnet omkring irrelevansen af nyheden.
Dette er rigtig spændende og ingen tvivl om det holder denne gang, når reklamen er fra en større producent.
Men selv om den benytter kul til katoden og anoden så er det aktive stof i batteriet stadig litium.
Jeg er ikke kemiker så kan ikke gennemskue hvorfor denne reaktion ikke frigiver noget videre varme, men ser rigtig lovende ud.
Men så længe vi benytter litium i vores batterier så er det ikke optimalt til brug i storstilet produktion af elbiler.
Men selv om den benytter kul til katoden og anoden så er det aktive stof i batteriet stadig litium.
Jeg er ikke kemiker så kan ikke gennemskue hvorfor denne reaktion ikke frigiver noget videre varme, men ser rigtig lovende ud.
Men så længe vi benytter litium i vores batterier så er det ikke optimalt til brug i storstilet produktion af elbiler.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.