mboost-dp1

Nvidia

Nvidia frigiver forkert driveropdatering: Fjerner hashrate-begrænsninger på RTX 3060

- Via The Verge -

Da Nvidia for nyligt udgav deres RTX 3060-grafikkort, blev kortets hashrate begrænset. Det skulle gøre kortet en dårlig investering for kryptominere. 

Et forsøg på at få flere grafikkort i hænderne på computerentusiaster er blevet forpurret af en driveropdatering.

Nvidia fortæller til The Verge, at en udvikler “utilsigtet inkluderede kode, der bliver brugt til intern udvikling, hvilket fjernede hashrate-begrænseren på RTX 3060 i nogle konfigurationer.”

Nvidias RTX 3060-grafikkort der udkom i februar, skulle komme med driversoftware, der sænkede kortets hashrate.

Hashrate er den effektivitetsrate, hvormed eksempelvis et grafikkort miner kryptovaluta.

Læs også: Nvidia sænker hashrate på kommende RTX 3060-GPU: Lancerer GPU’er dedikeret til kryptomining.

Nvidia har fjernet driveren fra deres hjemmeside, men den kan nemt findes andre steder online.

Det er blandt andre kryptovalutaen Ethereum, der kan mines på grafikkort.





Gå til bund
Gravatar #1 - ToFFo
19. mar. 2021 10:40
Ja det var mega meget et uheld og ikke med vilje!

/konspiration
Gravatar #2 - Xaroc
19. mar. 2021 12:02
Skulle lige øge 3060 salget lidt.
Gravatar #3 - sirius09
19. mar. 2021 15:08
Jeg fik ikke de chips jeg bestilte hos Føtex køb og hent.
Har godt nok fået dem der stod på ordrebekræftelsen, men det må abolut være en fejl fra deres side af, at jeg ikke fik dem jeg enlig ville have haft.

Pointen til den langsomme: Selvfølgelig var det en "Fejl" fra Nvidia's side, med alt den negative omtale de har fået på det seneste
Gravatar #4 - Hack4Crack
20. mar. 2021 08:41
Mon ikke ægte kyptominere bruger uofficielle drivere? F.eks. Omega drivere, som i gamle dage :)
Gravatar #5 - Skak2000
20. mar. 2021 22:39
Nvidia og AMD burde hæve priserne på deres grafikkort indtil udbud og efterspørgsel mødes. På den måde undgår man at folk opkøber kort blot for, at videresælge med profit... Så må folk accepter at de ikke kan kører alt på ultra settings...


Desuden bør spil producenterne blive bedre til at optimer deres spil. Det virker ikke som om at spil producenterne bruger særlig mange ressourcer og energi på optimering mere.
Gravatar #6 - Athinira
21. mar. 2021 11:56
Hack4Crack (4) skrev:
Mon ikke ægte kyptominere bruger uofficielle drivere? F.eks. Omega drivere, som i gamle dage :)

Du kan ikke bare skrive en uofficiel driver uden at vide hvordan grafikkortet fungerer internt. Det er ikke sådan ligetil. Hvis man skriver en uofficiel driver og vil fjerne sådan en hashgrænse fx, så skal du jo vide hvordan du gør det og hvilken del af grafikkortet der er ansvarlig for det. Du arbejder jo teknisk set på en black box :-)
Gravatar #7 - arne_v
21. mar. 2021 19:09
#6

Det er aldrig nemt at skrive driver kode - konteksten er vanskelig.

Og det er specielt svært for Nvidia fordi de i modsætning til AMD og Intel ikke offentliggør komplette specifikationer.

Men det kan gøres. Noveau driver for Linux er et eksempel.
Gravatar #8 - Athinira
21. mar. 2021 19:49
arne_v (7) skrev:
#6

Det er aldrig nemt at skrive driver kode - konteksten er vanskelig.

Og det er specielt svært for Nvidia fordi de i modsætning til AMD og Intel ikke offentliggør komplette specifikationer.

Men det kan gøres. Noveau driver for Linux er et eksempel.

Jeg sagde ikke det var umuligt, specielt nu hvor der er en driveropdatering ude hvor grænsen er fjernet. Der kan man jo få noget indsigt i hvad der er forskelligt fra de andre drivere.

Men hvis vi antager at den omtalte driveropdatering her i artiklen aldrig var blevet frigivet, så kan det straks være et puslespil eller måske næsten umuligt at finde ud af. Man kunne jo forestille sig at for at oplåse for den ubegrænsede hash-rate i kortet skal driveren sende en bestemt bitsekvens til grafikkortet - denne bitsekvens vil så oplåse kortet. Hvis du ikke ved hvad denne bitsekvens er, så er det altså et projekt som er op af bakke.
Gravatar #9 - arne_v
22. mar. 2021 12:45
#8

Man kan forestille sig meget.

Men det du beskriver er ikke hvordan et grafikkort fungerer med hash beregninger.

Grafikkort understøtter ikke hash beregninger men nogle mere primitive operationer som kan bruges til at beregne hash med. Operationer som også bruges til grafik.

Der er ikke noget hash i hardwaren son kan oplåses.



Gravatar #10 - Athinira
23. mar. 2021 00:06
arne_v (9) skrev:
#8

Man kan forestille sig meget.

Men det du beskriver er ikke hvordan et grafikkort fungerer med hash beregninger.

Grafikkort understøtter ikke hash beregninger men nogle mere primitive operationer som kan bruges til at beregne hash med. Operationer som også bruges til grafik.

Der er ikke noget hash i hardwaren son kan oplåses.

At jeg simplificerede eksemplet for at statuere en ide om hvordan det i teorien kunne virke ændrer ikke på min overordnede pointe omkring det. Du ordkløver bare nu.

Derudover er der ingen indikationer om at det du siger er sandt (medmindre du da kan henvise til det). Et grafikkort har, ligesom så meget andet hardware, et API som kan kaldes fra selve computeren af - API'et er forbundet med firmwaren. Stort set alle moderne chips har diverse hardware-algoritmer indbygget som er specieltoptimiseret til at køre hurtigere hvis de kaldes gennem et specielt API-kald (og ikke bare et low-level kald).

Det er meget normalt nutildags.
Gravatar #11 - arne_v
23. mar. 2021 16:40
Athinira (10) skrev:
arne_v (9) skrev:
#8

Man kan forestille sig meget.

Men det du beskriver er ikke hvordan et grafikkort fungerer med hash beregninger.

Grafikkort understøtter ikke hash beregninger men nogle mere primitive operationer som kan bruges til at beregne hash med. Operationer som også bruges til grafik.

Der er ikke noget hash i hardwaren son kan oplåses.

At jeg simplificerede eksemplet for at statuere en ide om hvordan det i teorien kunne virke ændrer ikke på min overordnede pointe omkring det. Du ordkløver bare nu.


At påpege at det du beskriver:
1) ikke kan lade sig gøre
2) slet ikke er sådan et grafikkort fungerer
er ordkløveri?

Athinira (10) skrev:

Derudover er der ingen indikationer om at det du siger er sandt (medmindre du da kan henvise til det).


For Nvidia kort vil jeg henvis til PTX ISA manualen kapitel 9 (i version 7.2).

For AMD kort vil jeg henvise til de individuelle manualer f.eks.RDNA ISA kapitel 5 og 6.

De beskriver hvilke operationer som kortene kan udføre - både skalare og vektor.

Men ingen hash beregninger.

Hvilket ikke bør overraske nogen, da grafik ikke har brug for hash beregninger.

Athinira (10) skrev:

Et grafikkort har, ligesom så meget andet hardware, et API som kan kaldes fra selve computeren af - API'et er forbundet med firmwaren. Stort set alle moderne chips har diverse hardware-algoritmer indbygget som er specieltoptimiseret til at køre hurtigere hvis de kaldes gennem et specielt API-kald (og ikke bare et low-level kald).


Ja, Men det er jo bare en gang generel ordskvalder som intet siger om hvad et grafikort kan og ikke kan.
Gravatar #12 - Athinira
23. mar. 2021 18:59
arne_v (11) skrev:
At påpege at det du beskriver:
1) ikke kan lade sig gøre
2) slet ikke er sådan et grafikkort fungerer
er ordkløveri?


Fra artiklen:
“There is a secure handshake between the driver, the RTX 3060 silicon, and the BIOS (firmware) that prevents removal of the hash rate limiter.”
Fra mit indlæg i #6:
Man kunne jo forestille sig at for at oplåse for den ubegrænsede hash-rate i kortet skal driveren sende en bestemt bitsekvens til grafikkortet - denne bitsekvens vil så oplåse kortet. Hvis du ikke ved hvad denne bitsekvens er, så er det altså et projekt som er op af bakke.

Bemærk at jeg ikke havde læst kildeartiklen da jeg skrev #6. Alligevel var mit eksempel meget on point med virkeligheden (hvis man da kan stole på Nvidias udtalelse).

arne_v (11) skrev:
For Nvidia kort vil jeg henvis til PTX ISA manualen kapitel 9 (i version 7.2).

For AMD kort vil jeg henvise til de individuelle manualer f.eks.RDNA ISA kapitel 5 og 6.

De beskriver hvilke operationer som kortene kan udføre - både skalare og vektor.

Men ingen hash beregninger.

Hvilket ikke bør overraske nogen, da grafik ikke har brug for hash beregninger.

PTX ISA er EN måde ud af flere du kan bruge eller programmere til GPU'en på. Det er ikke den eneste. Fordelen ved PTX ISA er at du kommer tæt på bare-metal performance (native performance) fordi det næsten svarer til at programmere direkte til GPUens hardware uden noget mellemlager.

Jeg siger "næsten", for PTX ISA er stadigvæk en virtuel maskine. Det er ikke direkte adgang til hardwaren - de forsøger bare at bringe dig tæt nok på. Og kaldene går stadigvæk gennem driveren.
PTX defines a virtual machine and ISA for general purpose parallel thread execution. PTX programs are translated at install time to the target hardware instruction set.
- Kapitel 1.1


arne_v (11) skrev:
Ja, Men det er jo bare en gang generel ordskvalder som intet siger om hvad et grafikort kan og ikke kan.

Et grafikkort kan bruges til at indlæse og eksekvere hashalgoritmer. Det er vi begge vel enige om?

Det kan gøres på flere forskellige måder, afhængigt af hvordan du som programmør vælger at tilgå grafikkortets hardware. Jeg skal være ærlig og indrømme at jeg ikke har læst hele dokumentationen for deres arkitektur, men jeg antager at der i CUDA et sted er et kald for en hash-algoritme. I relation til artiklen her, så antager jeg at Nvidia i RTX 3060 har indbygget et tjek i selve kortets firmware - en anden artikel nævner at tjekket ligger i driveren.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login