mboost-dp1

Nvidia

Nvidia fremviser GPU-baseret raytracing

- Via Hot Hardware - , redigeret af Emil

Intel og Nvidia har i det sidste stykke tid været alt andet end gode venner. Grunden til dette skyldes specielt Intels udtalelser om, at der i fremtiden ikke vil være brug for GPU’er, da Intels egne processorer, specielt deres Larrabee-arkitektur, vil gøre det muligt at lave realtime raytracing.

På dette års SIGGRAPH har Nvidia fremvist en demo af en realtime raytracer, der udelukkende kører på GPU’er. Demoen, der blev fremvist, kørte med 30 billeder i sekundet ved en opløsning på 1920 x 1080. Hardwaren, der blev brugt, var en NVIDIA Quadro Plex 2100 D4 Visual Computing System (VCS), der er udstyret med fire Quadro GPU’er.





Gå til bund
Gravatar #1 - Remmerboy
15. aug. 2008 07:49
hvordan var det lige intel klarede raytracing?
der blev også nævnt i kilden at hd4800 var blevet brugt til raytracing, hvordan klarede den sig?
det kunne være fedt med nogle tal på de 3 producenters forsøg på raytracing
Gravatar #2 - gnаrfsan
15. aug. 2008 07:57
Det ser fedt ud. Jeg håber at nVidia overlever, så de kan få det på markedet...
Gravatar #3 - Dr.pikkuk
15. aug. 2008 08:16
#2 overlever? jamen hvorfor skulle de da ikke overleve? nu ligger Nvidia jo ikke ligefrem med blottet strube blot fordi de har haft et underskud. Det er stadigvæk et kernesundt firma med masser af aktiver.
Jeg personligt tvivler ikke på at når intel engang om føje år har fået udviklet et system til afvikling af realtime raytracing, der er normale brugere tilgængeligt, så vil både ATI og Nvidia have et alternativ der er mindst ligeså godt.
Gravatar #4 - AenimA
15. aug. 2008 08:27
#3

Jeps, og så kommer runde 2:
Hvilken specifikation for raytracing rendering skal blive standard...
Gravatar #5 - runeks
15. aug. 2008 08:37
1 skrev:
hvordan var det lige intel klarede raytracing?
der blev også nævnt i kilden at hd4800 var blevet brugt til raytracing, hvordan klarede den sig?
det kunne være fedt med nogle tal på de 3 producenters forsøg på raytracing

Ja både FPS og FPS per dollar kunne være ret interessante tal. Fire Quadro-GPUer er vist ikke helt billige så vidt jeg ved.

FPS / (dollar * watt) kunne også være interessant. Der er vel ikke så mange der er interesserede i et grafikkort som skal nedkøles i det obligatoriske køle/fryserum der følger med.
Gravatar #6 - smiley
15. aug. 2008 08:37
Nvidia skal bare sige "I fremtiden har vi ikke brug for CPU'er. For der kan selv vores grafikkort trække hele computeren." :D
Gravatar #7 - mireigi
15. aug. 2008 08:50
6 skrev:
Nvidia skal bare sige "I fremtiden har vi ikke brug for CPU'er. For der kan selv vores grafikkort trække hele computeren." :D


Tænker lidt på den varme det skidt må udvikle oO
Gravatar #8 - SirClickAlot
15. aug. 2008 09:27
Framerate'en er omvendt proportionel med antallet af pixels. De kunne formentlig sagtens lave real time raytracing af samme scene på billigere grafikkort, hvis de sænkede opløsningen til f.eks. 1024 x 768. Mange gamere holder sig alligevel på lave opløsninger for at få flest mulige frames ud af deres hardware.

Når de vælger at lave demoen i HD er det nok ligeså meget for at showcase deres next-gen produkter.

Jeg og min specialemakker lavede 'real time' raytracing i 2004-2005 på en Geforce 6800 ultra. Det var naturligvis i meget lavere opløsning, men det kunne lade sig gøre.
Gravatar #9 - Seth-Enoch
15. aug. 2008 09:56
#8
Det var fandme da en seriøs pdf den der. Jeg gjorde, som jeg altid gør, bladrede hen til billederne med farve, fattede stadig ikke en skid og tænkte "hold da op, det er nok derfor jeg har valgt at slå søm i, i stedet for at blive IT-et-eller-andet" :)
Gravatar #10 - PzymeX
15. aug. 2008 10:11
#9 haha, den var god.. :-) fattede heller ikke meget af den pdf. men imponerende ser det ud..

Hvordan giver det mening at vise billeder af "realtime" raytracing? jeg kan da ikke se at det er realtime.
Gravatar #11 - runeks
15. aug. 2008 10:22
#10 Jeg tror ikke de bruger billeder af realtime raytracing som et bevis for at det sker i realtime. Det ville ikke give nogen mening.
Gravatar #12 - SirClickAlot
15. aug. 2008 10:36
Det er svært at vise video i en afhandling, der jo skal give mening i papirform. Alternativet til at vise side op og side ned med tør tekst er så at smide nogen billeder ind. Man forsøger ikke med billederne at bevise at man har lavet animation. De er mest til pynt :)

At det så er lidt mystisk at nVidia beslutter kun at vise billeder kan jeg godt tilslutte mig. Det havde vel ikke været så svært at smide en video op (eller er det bare mig, der ikke kan finde videoen?).
Gravatar #13 - RMJdk
15. aug. 2008 12:37
Det er godt nok ikke særlig kønt, Hverken realistisk eller cartoony. Kedeligt grafik.
Gravatar #14 - SirClickAlot
15. aug. 2008 13:03
#13: Jeg tror at et af problemerne med udbredelse af raytracing er at de, der beskæftiger sig med det er så begejstrede for teknologien at de ikke anstrenger sig for at gøre resultatet realistisk. I rasteriseret grafik gør man alle mulige tricks for at få ting til at se livagtige ud. Det er man ikke rigtigt begyndt på indenfor raytracing. De raytracede billeder, der linkes til her bør sammenlignes med den livagtighed man kunne få med helt basal rasteriseret grafik uden partikelsystemer, lenseflare og alle de andre simulerede lyseffekter. Der er mange ting man kan gøre for at få raytracede billeder til at se mere livagtige ud. De er bare ikke blevet gjort endnu. Der skulle for så vidt vel ikke være noget i vejen for også at rasterisere hver frame på traditionel vis og så kombinere resultaterne, så man bruger det bedste fra de to verdener.
Gravatar #15 - Mikkelpf
15. aug. 2008 13:44
Real-time raytracing i noget der ligner "rigtige" opløsninger er da enormt spændende! Der er langt endnu, og hvis det slår igennem i større stil, vil der muligvis også være en periode hvor grafikken bliver "grimmere", lig den der var da skiftet fra 2D til (ren) 3D skete...

Det var naturligvis en glidende overgang hvad der også vil være tale om her, og hvorvidt grafikken blev grimmere eller ej i forbindelse med skiftet til 3D er jo også et spørgsmål om smag.

Som det er tilfældet med næsten al ny teknologi går det (i meget grove træk) fra ide, til teknisk muligt, til at fungere i praksis, og så en længere periode hvor spiludviklerne vænner sig til teknologien og får bedre og bedre resultater med den (også via bedre og bedre hardware selvfølgelig).
Gravatar #16 - JesperZ
15. aug. 2008 14:39
Synes man hører meget om raytracing, men jeg aner stadig ikke hvad det er. Er der nogle der vil være så venlige at fortælle - kortfattet - hvad der gør det så specielt, og hvorfor det er fremtiden?
Gravatar #17 - Norrah
15. aug. 2008 15:29
#16 forskellen er at Ray Tracing kan du se som "ægte lys" det beregner hvordan ting ser ud, på en korrekt måde.

Hvor man i moderne grafik snyder sig frem til at godt ressultat, så slaver Ray Tracing sig frem til et rigtigt ressultat.

Det er derfor også langt mere resurce krævende.

*Dette skulle være en meget brugervenlig forklaring, det er ikke helt sandt med ægte resultat, men det er en lang lang forklaring.. Men det er den generalle forståelse af det.
Gravatar #18 - RMJdk
15. aug. 2008 16:55
Bare så mange federe ting, vi kunne få istedet for, end realistisk lys lol.

Hvordan passer Raytracing ind næste gang vi skal have et cartoon shooter som Team Fortress 3?.
Gravatar #19 - McLeith
15. aug. 2008 18:07
#18
Fordi når der bliver rodet lidt mere med det kunne det komme til at kræve mindre power end den måde vi gør det i dag. Tænk på hvordan hardware krav har udviklet sig ved en del af de sidste spiltitler hvor der virkelig kræses for grafikken.
Raytracing.... tracer lysets rays tilbage til hvad de stråler som ryger i øjnene på dig (kan ses på skærmen) rent faktisk kommer fra. Så beregnes hvordan disse ting ser ud og hvilke andre ting der afgiver lysstråler og påvirker hvilken farve lys de selv afgiver. derfor kan det godt laves utroligt krævende. Til gengæld så arbejdes der jo netop kun med de ting som på den ene eller anden måde kan ses (direkte, spejlreflex osv.). Sådan som 3D spil genereres i dag er at alt hvad der er omkring dig genereres til et vist niveau ligemeget hvad. Oven i det er der alt muligt gejl som partikel, skygger, lesflares osv. også selvom f.eks. et objekts selv "skygger" sin skygge så du ikke kan se den, så regnes der stadig på den.

Sådan forstod jeg det i hvertfald ud fra en af de tidligere artikler som forsøger at illustrere fordelene med et par skitser.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login